eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 چهارمین پیش‌نشست علمی همایش 🔺 به همت اسلامی و جمعی از مؤسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع «امکان » 🎙با حضور آقایان: 📅 چهارشنبه 26 آذرماه ماه ۹۹ / ساعت ۱۸ تا ۲۰ 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
جهت ورود مجازی به نشست علمی لطفا از لینک زیر، وارد شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=991 @hekmateislami
کتاب نقد ۷۶- نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی 👇👇👇👇👇👇
کتاب نقد ۷۶- نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی.pdf
3.7M
📗کتاب نقد ۷۶ (نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶بررسی نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو ماهیت علم دینی در شماره ۷۶ کتاب نقد که فصلنامه انتقادی ـ‌ نظری در حوزه علوم انسانی است منتشر شد. این مجموعه ۲۶۲ صفحه‎‌ای شامل شش مقاله با عناوین زیر می‌باشد: ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄رابطه علم و دین از دیدگاه حضرت آیت‎‌الله محمدتقی مصباح یزدی/ علی مصباح یزدی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄سکولار نبودن گزاره‌های علوم توصیفی/ حسین عشاقی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄جایگاه نظریه علم دینی آیت‌الله مصبـاح یزدی در میان طبقه بندی جدید نظریه هـای علم دینی/ سیدمحمدتقی موحد ابطحی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄 علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیت‌الله مصباح یزدی/ مهدی عبداللهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄 نقد و بررسی هویت علم دینی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی/ خسرو باقری ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄تحلیل و ارزیابی مدل شناختی دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی در تولید علوم انسانی اسلامی/ مرضیه عبدلی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/66
🔹نشست علمی “گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیت ها و چالش ها” برگزار شد. 🔸در راستای نکوداشت مقام علمی و فلسفی دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده و همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش، مجمع عالی حکمت اسلامی، نشست علمی “گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ه” را در روز پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری (با رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی به صورت محدود) در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار نمود. در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (استاد فلسفه و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی) و دکتر ابراهیم اصولی (دکتری فلسفه علم و هم نشین محافل فلسفی و دستیار حوزه فلسفه و فلسفه علم شهید دکتر فخری زاده) به عنوان کارشناس و دکتر مهدی عاشوری (دکتری فلسفه علم و مدیر دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران) به عنوان دبیر علمی به بررسی برنامه علمی-حکمی شهید دکتر محسن فخری‌زاده پیرامون مهم‌ترین چالش‌های فلسفی فیزیک پرداختند. در ابتدای نشست دکتر عاشوری با مروری بر فعالیت‌ها و برخی از بیانات شهید فخری‌زاده درباره لزوم توجه اهل فلسفه به ویژه فلاسفه اسلامی به چالش‌ها و مسائل فیزیک معاصر، به سه محور این گفتگو اشاره نمودند: (۱) اصول و کلیات برنامه علمی- فکری شهید فخری‌زاده برای گفتگو میان فیزیکدانان و فلاسفه اسلامی، (۲) چالش‌های فیزیک معاصر و ظرفیت‌های فلسفه اسلامی با تأکید بر دو مسأله «مشاهده و اندازه‌گیری در فیزیک» و «هستی‌شناسی واقعیت فیزیکی (ماده و انرژی) و (۳) کاستی‌ها و چالش‌های پیش‌روی فلاسفه اسلامی در گفتگو با فیزیکدانان. دکتر ابراهیم اصولی ضمن مروری بر اقدامات آن شهید در پرداختن به موضوعات «علم و دین»، «فیزیک و قرآن»، «فلسفه و فیزیک» و «پژوهش‌های بنیادین در علوم» ویژگی اصلی ایشان را نگاهی همراه با حکمت به مسائل اصلی و کاربردی در علم و فناوری دانستند و این مطالعات و فعالیت‌ها را یکی از برنامه‌های اصلی آن شهید در فعالیت‌های علمی‌شان خواندند. در این برنامه علمی «امکان» و «ضرورت» احیای فلسفه اسلامی و فلسفه ایران باستان اصلی‌ترین دغدغه آن شهید بود. ایشان در ادامه فهرستی از مسائل اصلی مورد نظر شهید فخری‌زاده در گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک را برشمردند که دو مسأله مشاهده و واقعیت فیزیکی از امهات آن مسائل بود. در ادامه بحث پیرامون محور اول، استاد دکتر خسروپناه ضمن تأکید بر این‌که اساس برنامه علمی-حکمی شهید فخری‌زاده پرداختن به «فلسفه فیزیک با رویکرد حکمت اسلامی» بود، یادآور شدند که آن شهید مدیری علمی بودند که می‌توانست، میان دانشمندان و اندیشمندان مختلف گفتگو ایجاد کند، به گونه‌ای که حتی مهندسان و دانشمندانی که با ایشان کارمی‌کردند دغدغه نگاه حِکمی پیدا می‌کردند. استاد خسروپناه با اشاره به این‌که در سنت حکمت و فلسفه اسلامی یک پیوستگی از مبانی فلسفی و طبیعی تا علوم طبیعی مانند علم حیل و طب برقرار بود، دغدغه دکتر فخری‌زاده را احیای چنین رویکردی میان حکمت اسلامی و فیزیک دانست. در بحث پیرامون محور «چالش‌های فیزیک معاصر و ظرفیت‌های فلسفه اسلامی» ضمن مروری بر چالش‌های مسأله «مشاهده و اندازه‌گیری» مانند مابازاء واژگان نظری در علم فیزیک، کمّی‌سازی مفاهیم فیزیکی، برساخته‌بودن فرایند اندازه‌گیری، دامن‌زدن فیزیک معاصر به لاادری‌گری و تغییر مبنای هستی‌شناختی در مورد موضوع مورد مطالعه در فیزیک، استاد خسروپناه، این نگاه لاادری‌گرایانه و منحصرشدن به مطالعه روابط پدیداری را ناشی از مهاجرت فیزیکدانان نسل اول از فضای نوکانتی آلمان به فضای عمل‌گرایانه آمریکا دانست که سبب شد... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11412 @hekmateislami
پوستر چهارمین پیش نشست فلسفه دین اسلامی
🔶 سلسله نشست‌های ارائه مقالات همایش ملی 🔺به همت اسلامی و جمعی از موسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ درآمدی بر جهت‌داری فلسفه دین و معیارهای اسلامی‌بودن آن/ دکتر رمضان علی‌تبار/ شنبه 6 دی‌ماه جاری ساعت 15 ✅ فطرت در فلسفه دین علامه طباطبایی و جایگاه آن در تبیین نظریه‌های معنای زندگی/ دکتر سید محمد علی دیباجی، هادی سبزی/ یکشنبه 7 دی‌ماه جاری ساعت 15 ✅ بررسی انتقادی منشا دین در نگاه داوکینز/ حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین/ یکشنبه 7 دی‌ماه جاری ساعت 18 ✅ بررسی نقش دلیل عقلی در تحقق ایمان/ دکتر علیرضا کرمانی/ دوشنبه 8 دی‌ماه جاری ساعت 15 ✅ تبیین فلسفه دین مبتنی بر تفکر صدرایی/ دکتر سیدمحمدعلی دیباجی، دکتر عیسی محمدی‌نیا/ سه شنبه 9 دی‌ماه جاری ساعت 15 ✅ معنا داری تفکیک فلسفه دین به اسلامی و سکولار بر اساس شاخصه‌های آن در الهیات غرب/ حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا خاکی قراملکی/ سه‌شنبه 9 دی‌ماه جاری ساعت 18 ✅ بررسی ارتباط و تعامل دین با هنر/ دکتر محمدمهدی حکمت مهر/ چهارشنبه 10 دی‌ماه جاری ساعت 15 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🆔 @iictchannel
🔰ضرورت و فائده فلسفه دین ✳️ ۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❗️در یادداشت مربوط به «معرفی فلسفه دین» این تعریف از برگزیده شد: فلسفه دین دانشی است که بدون تعهد به دین خاصی، با روش عقلی به موضوعاتی می‌پردازد که در فهم حقیقت دین و پذیرش آن تأثیرگذارند. ❓در این یادداشت بیان می‌شود که چنین دانشی چه ضرورتی دارد؟ وقتی و می‌توانند برای بسیاری از مسائل دین پاسخ مناسب داشته باشند، چه نیازی است که دانش مستقلی با عنوان فلسفه داشته باشیم؟ این مسئله وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم این رشته دین‌پژوهی تاریخ کوتاهی دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶 فلسفه دین برای غیر متدین حائز اهمیت است از آن جهت که می‌تواند از این طریق و اعتبار را با روش ارزیابی نماید. 🔸طبیعتاً کسی که هیچ دین مشخصی را برنگزیده و به دنبال حقیقت است، باید از عقل خود برای رسیدن به حق استفاده نماید. او می‌تواند در چند مرحله تکلیف خود را روشن کند: 🔻در مرحله اول بررسی کند که آیا لازم یا ممکن است که برای از عقل استفاده نماید. 🔻در مرحله دوم به این مسئله بپردازد که راه‌های شناخت و ‌آوری چیست و اینکه آیا خدا وجود دارد یا خیر و آیا باید دین‌دار بود یا نه. 🔻در مرحله سوم بررسی کند که آیا می‌تواند هر دینی را بپذیرد یا فقط یک دین معتبر است. ♦️در مرحله چهارم نیز رابطه دین مورد نظر را با معرفت‌های بشری مانند علوم تجربی،‌ عرفان و عقل و فلسفه بررسی نماید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷فلسفه دین برای متدین نیز از جهات دیگری اهمیت دارد. 🔹 متدین می‌تواند از فلسفه دین استفاده کند تا اولا دین خود را بهتر بشناسد و ثانیا حقانیت دین خود را نشان دهد. 🔹 البته این استفاده با بی‌طرفی دانش فلسفه دین منافاتی ندارد؛ چون همان‌طور که در یادداشت «تفاوت فلسفه دین با کلام» بیان شد، با متفاوت است. 🔹 همچنین موضوعاتی در فلسفه دین مانند علم و دین، عقل و دین، تجربه دینی و دین و عرفان به متدین کمک می‌کند تا در فهم دین خود دقیق‌تر و عمیق‌تر باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ◼️ فلسفه به‌معنای نیز نمی‌تواند نقش فلسفه دین را ایفا نماید؛ چون موضوع و هدف متافیزیک متفاوت از فلسفه دین است؛ علاوه بر اینکه بسیاری از مباحث فلسفه دین هویت دارند. ▪️اما در عین حال نمی‌توان منکر تداخل‌های زیادی میان متافیزیک و فلسفه دین شد. شاهد هم اینکه بخش عمده‌ای از محتوای فلسفه دین در آثار فلسفی موجود است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ◻️همچنین الهیات یا کلام به‌معنای خاصش همیشه متهم به پیش‌داوری هستند و نمی‌توانند زبان مشترک میان متدینان و غیرمتدینان باشند. ▫️ضمن اینکه مسائل زیادی از فلسفه دین در یا و یهودی اصلا مطرح نشده است. ▫️علی‌رغم این مشکل، مباحث زیادی از فلسفه دین از آثار الهیاتی و کلامی قابل استفاده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ این قابلیت بر می‌گردد به آنچه در یادداشت «تاریخ فلسفه دین» ذکر شد که اگرچه دانش فلسفه دین تاریخ کوتاهی دارد، ولی مسائل و مباحث فلسفه دین از ابتدای و الهیات مطرح بوده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🛑 بنابراین حتی اگر فلسفه دین را ثمره نگاه بدانیم، برای مؤمن و غیر مؤمن طالب حقیقت مفید و ضروری است؛ چون اگر کسی بخواهد عصر روشنگری را نیز رد کند، باید وارد بحث در فلسفه دین شود. ۲ دی ۹۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/71
alitabar.mp3
10.8M
💯🔊 🔰 نخستین نشست ارائه مقالات همایش ؛ 📌 با عنوان «درآمدی بر جهت‌داری فلسفه دین و معیارهای اسلامی‌بودن آن» 🎙با ارائه: دکتر 📅 شنبه 6 دی‌ماه 99 🌐 @meshkatnoor