eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتاب بنیادی‌ترین اندیشه‌ها (گزیده‌ای از مبانی اندیشه اسلامی) منتشر شد 🖊 نوشته حجج اسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح و دکتر محمدعلی محیطی اردکان ✅ بینش‌های اسلامی را می‌توان به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد. در میان آنها برخی مبنای بینش‌های دیگرند و نیازمند بحث و بررسی دقیق‌تر که می‌توان به آنها «مبانی اندیشه اسلامی» اطلاق کرد؛ چنان که بینش‌های نظری پشتوانه و مبنای بینش‌های عملی هستند. در بعد عمل، اسلام برای تأمین مصالح زندگی فردی و اجتماعی انسان، دستور العمل‌هایی ارائه داده که آنها را می‌توان در علم اخلاق اسلامی، حقوق اسلامی و سیاست اسلامی جستجو کرد. مقایسه مکتب اخلاقی، حقوقی و سیاسی اسلام با سایر مکاتب، بیانگر تفاوت‌هایی در دستورالعمل هاست و پرسش‌هایی را بر می‌انگیزد مانند اینکه از دیدگاه اسلام، حق حاکمیت از آن کیست و چگونه تأمین می‌شود و اساساً منشأ حق چیست و چگونه برخی از افراد و گروه‌ها، از حقوقی خاص برخوردار می‌شوند، و معیار ارزش‌گذاری از دیدگاه اسلام چیست؟ اما فلسفه اخلاق، حقوق و سیاست، خود مبتنی بر مبانی نظری هستند و فهم دقیق دیدگاه اسلام درباره انسان، و مبدأ هستی، مقدمه لازم برای فهم پاسخ پرسش‌های مزبور است. مشاهده و خرید اینترنتی کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
26.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 پروفسور آتئیست (خداناباور)، روبرت ساپولسکی دانشمند علوم اعصاب از دانشگاه استنفورد آمریکا: برای من به عنوان یک آتئیست آزار دهنده هست که تحقیقات به تاثیر مثبت دینداری بر سلامت و کاهش استرس اشاره دارد. اما آتئیست‌ها غالبا افسرده هستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ|
💢برگزاری سلسله‌نشست‌های مجازی «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» 🔷به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سلسله‌نشست‌های مجازی «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» به‌مناسبت ایام محرم و به همت گروه فلسفه اسلامی مؤسسه برگزار می‌شود. 🔹 این سخنرانی‌ها از تاریخ 2 مردادماه 1402 آغاز شده و، بغیر از روزهای تاسوعا و عاشورا، همه‌روزه از ساعت 12-11، تا تاریخ 15 مردادماه 1402، ادامه خواهد داشت. 🌏لینک حضور مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 📎اخبار تکمیلی: https://www.irip.ac.ir/fa/news/599 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ|
✳️ International intensive academic course on SHLL THEOLOGY 👤 Instructor Dr. Muhammad legenhausen professor of Philosophy, Imam Khomeini Education and Research Institute 🗓 August 17, 2023 🌐 www.hikmat-ins.com 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موج گرایش به اسلام در کشورهای غربی در اثر مشاهده صبر و توکل و استقامت مسلمانان فلسطین 🔸سخنان کسانی که در اثر زحمت های فراوان به حقیقت رسیده اند، ارزشِ شنیدن دارد. این جوان متفکر و نقاد می گوید: واقعا مهم نیست که مسیحی باشی یا یهودی باشی یا حتی آتئیست باشی، ( در هر خانواده ای و هر کشوری تربیت شده باشی) می توانی به حقیقت برسی. کافی است مداوم دنبال مطالعه باشی.. نهایتا قرآن را پیدا خواهی کرد... من قول می دهم وقتی همه ی باورها را بررسی کردی، حقیقت اسلام برای تو آشکار خواهد شد. ..وقتی به قرآن می رسی یک اتفاق جالب می افتد... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
🔰 چارلز تالیافرو (Charles Taliaferro) فیلسوف آمریکایی استاد دانشگاه‌های آکسفورد، هاروارد، کلمبیا، پرینستون و نتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. 🔸 وی دانش‌آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکا به شمار می‌آید. او از اندیشمندان برجسته در عصر حاضر به شمار می‌آید و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. 🔸 تالیافرو از لحاظ فلسفی جزو فیلسوفان تحلیلی است و از لحاظ دینی به سنت یهودی - مسیحی تعلق دارد. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه فلسفه دین و الهیات است. 📚برخی از آثار ترجمه شده تالیافرو به فارسی موراد ذیل است: ١. فلسفه دین در قرن بیستم، چارلز تالیافرو، انشاءالله رحمتی، جعفر صدری، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی، ۱۳۸۲ ٢. صفات خدا مقالاتی از «راهنمای فلسفه دین، فیلیپ کویین، چارلز تالیافرو، رضا بخشایش، علی شیروانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۷ ٣. زمینه‌های بحث فلسفی در ادیان جهان، فیلیپ کویین، چارلز تالیافرو، گروه مترجمان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۵ ۴. فلسفه دین، دانشنامه فلسفی استنفورد، چارلز تالیافرو، ترجمه یاسر میردامادی، تهران: گروه انتشاراتی ققنوس، ١٣٩۶ 📚برخی از آثار ترجمه نشده او: 1. Contemporary Philosophy of Religion: An Introduction (Contemporary Philosophy) 2. Dialogues about God (New Dialogues in Philosophy) 3. Evidence and Faith: Philosophy and Religion sin 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ
✂️ 💠 مسئولیت برهان‌آوری ❓در نزاع میان خداباوران و طبیعت‌گرایان، مسوولیت اقامه برهان بر عهده کیست؟ 🟪 چند دیدگاه: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣ بر عهده خداباوران 🔶هر عقیده‌ای که از فراتر می‌رود، مدعی است و اثبات ادعا احتیاج به دلیل دارد و لذا بر عهدۀ خداباوران- که به عقاید ماورای طبیعی معتقدند- است که برای عقاید خود دلیل و قرینه بیاورند. امّا اینکه چرا اصل و مبنا بر طبیعت‌گرایی است و خلاف آن جرم است، هر یک از نظریّات مربوط به عقیده به نوعی آن‌ را تفسیر کرده‌اند. 🔸۱.۱. درونی‌گرایی معتقدند که شالودۀ قرینه مسلّم و قابل دسترس، از قید هرگونه متعلّق دینی یعنی ، و مانند آن آزاد است و هیچ دلیل موجّهی نداریم که معتقد شویم انسان‌ها دارای حس و یا قوّۀ دینی هستند از این‌رو فراتر رفتن از تجربۀ حسّی و عالم مادی که از طریق تجربه مکشوف می‌گردد، نیازمند دلیل موجّه است. توسّل به نیز نمی‌تواند کارساز باشد چراکه درست است که عقیده به باروهای دینی در نزد خیلی از افراد موجّه است ولی می توان اشکال کرد که این توجیه بی ‌در ‌و ‌پیکر می‌تواند به بسیاری از عقاید باطل و غیر معقول مثل اسبان تک شاخ سازگار‌ باشد. همچنین ، طبیعت‌گرایی را از آن جهت مطلوب می‌دانند که آن را به عنوان یک طرح فلسفی یکپارچه و جامع در مورد عالم می‌دانند. از نگاه طبیعت‌گرایان، خداباوران یا باید قرینه موجهی اقامه کنند بر اینکه اعتقاد به فلسفه‌ای خداباورانه هم یک‌پارچه است و هم موجّه و یا از عقاید خویش دست بکشند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸۱.۲. برونی‌گرایی اگر طبیعت‌گرایی را بتوان روشی یک‌پارچه و ساده برای توصیف و تبیین عالم دانست، در آن صورت می‌توان طرح‌های دینی رقیب را نظام‌‌های عقیدتی نا موجه دانست. 🔸۱.۳. نظریه فضیلت می‌توان نظریّه‌ای را در مورد قرینه شکل داد که معتقد است اعتقاد بدون قرینه اخلاقاً مردود است و لذا پافشاری بر عقاید بدون مبنا نوعی فریب‌کاری است. بر اساس این رویکرد معتقد است که دین باوران را باید افرادی بی‌پروا، بی‌مبالات و بی‌مسئولیّت دانست و در مقابل، طبیعت‌گرایان را منطقی‌تر، معقول‌تر و برخوردار از سلامت فکری بیشتری دانست. نتیجۀ انداختن مسئولیّت اقامه برهان بر خداباوران این خواهد شد که در صورت عدم ارائۀ قرینۀ موجّه باید به عدم وجود خداوند معتقد شد نه اینکه لاادری باقی ماند؛ همچون و . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 2️⃣ بر عهده طبیعت‌گرایان 🔷برخی قائلند که مسوولیت اثبات، به عهده طبیعت‌گرایی ملحد است. در ذیل این مدعا بر اساس نظریات در مورد ماهیت قرینه بررسی می‌کنیم: 🔹۲.۱. درونی‌گرایی به باور ، عقیده به خدا عقیده‌ای حقیقتاً پایه است بی‌آنکه برای توجیه آن نیازی به براهین معمول اثبات وجود خدا باشد. (از این موضع به اصلاح شده تعبیر می‌شود.) پلنتینگا بر آن است که در جامعه ای خداباور که اعضایش را باوری پایه و بنیادی می‌دانند و در آن جامعه دلیل شناخته شده‌ای علیه وجود ندارد، این طبیعت‌گرایان هستند که موظف به توجیه موضع خویش می‌باشند. 🔹۲.۲. برونی‌گرایی (وثاقت‌گرایی) و نظریه فضیلت می توان به روشی معتبر مانند تجربه یا درک خداوند، به وجود او معتقد شد. در این شرایط ادعای درک خداوند را باید معتبر دانست مگر این که خلاف آن اثبات شود. به باور توجیه تجربه ما از خداوند شبیه توجیهی است که برای اعتماد به تجربه حسی در اختیار داریم. بنابراین اعتقاد به خدا بر مبنای تجربه دینی کاملا معقول و مبین است. نیز می‌تواند این اشکال که دین باوران فاقد معرفت هستند چون نمی‌توانند تبیینی روشن از شواهد و قرائن خویش ارائه دهند، را دفع کند؛ زیرا علم به چیزی مستلزم آن نیست که شخص بتواند در صورت لزوم دلایلی برای آن اقامه کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3️⃣ هر دو 🟢برخی قائلند که و در مسئولیت اقامه برهان مساوی هستند؛ زیرا هر دو موضع را می‌توان نظریاتی اساسی درباره نحوه وجود موجودات (طبیعت‌گرایان وجود را صرفا مادی می‌دانند و خداباوران وجود را هم مادی و هم غیر مادی می‌دانند) دانست و هر دو رویکرد اثباتی دارند از این رو، هر دو موضع نیازمند به توجیه هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته شده از کتاب فلسفه دین در قرن بیستم، اثر چارلز تالیافرو، فصل هشتم. 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلسله نشست‌های نسبت علم با الهیات و فلسفه 💠 نشست هشتم: چیستی حیات و چگونگی پیدایش آن 👥با حضور آقایان: حجت‌الاسلام دکتر گرجیان حجت‌الاسلام دکتر اصغری دکتر نریمانی 📅زمان: چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ⏰ساعت ۱۵-۱۷ 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی ۲ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
🔰 تعامل دین، فیزیک و فلسفه، فرصتی جهانی برای مقابله با خداناباوری 🔹 نگاهی گذرا به مهم‌ترین نکات استاد مهدی گلشنی، برنده جایزه علم و دین بنیاد تمپلتون انگلیس در نشست علمی «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر»: 🔻🔻🔻
🔰 تعامل دین، فیزیک و فلسفه، فرصتی جهانی برای مقابله با خداناباوری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 نگاهی گذرا به مهم‌ترین نکات استاد مهدی گلشنی، برنده جایزه علم و دین بنیاد تمپلتون انگلیس در نشست علمی «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر»: 1️⃣ ما ایرانیان متأسفانه گرفتار بیماری خودباختگی هستیم و محصولات فکری غرب علیه الهیات و فلسفه را به‌سرعت ترجمه کرده ولی نسبت به موج گرایش‌های جدید به دین و فلسفه بی‌تفاوتیم. 2️⃣ در سه حوزه علوم انسانی، فلسفه و دین اتفاقات بسیار خوبی در غرب افتاده و فرصتی را برای خداباوران ایجاد کرده است و باید از این فرصت استفاده کنیم. 3️⃣ یک نمونه از این فرصت‌ها، اعتراف برخی از فیلسوفان علم و اندیشمندان بزرگ نظیر پوپر به ناتوانی علم در پاسخگویی به برخی پرسش‌های بنیادین است. اینکه «ارزش‌های اخلاقی از کجا آمده‌اند و چرا باید آنها را رعایت کرد؟» یا اینکه «من از کجا آمدهام، آمدنم بهر چه بود؟» عرصه‌هایی برای ورود دوباره فلسفه و الهیات به دنیای اندیشه انسان غربی فراهم کرد. 4️⃣ نمونه دیگری که زمینه را برای ورود فلسفه و الهیات در عصر علم فراهم کرده است، پذیرش اصل علیت به‌عنوان اصلی فراگیر در جهان طبیعت و جهان اتمهاست. با طرح نظریه کوانتوم توسط هایزنبرگ، برخی شانس و تصادف را اصل حاکم در دنیای اتم‌ها دانسته و آن را به جهان مافوق اتم تسری دادند. اینان جهان را بی‌هدف می‌دانستند و این امر در کنار نظریه تکامل و پوزیتویسم منطقی، روی‌گردانی از دین و فلسفه را تشدید می‌کرد. اما بلافاصله در برابر رویکرد پوچ‌انگاری جهان، بسیاری از دانشمندان مخالفت کرده و اظهار کردند اگر جهان بی‌هدف است برای چه ما کار علمی می‌کنیم؟ ایرادها و واکنش‌هایی از این دست باعث شد برخی طرفداران پوچگرایی، از موضع خود عقب‌نشینی کرده و به هدفمندی جهان اعتراف کرده و اذعان کردند که هر چه پیشتر می‌رویم، کشف هدف دنیا دشوارتر می‌شود. 5️⃣ همچنین طرح نظریه تنظیم دقیق ثوابت فیزیکی جهان، نمونه دیگری است که زمینه برای برای ورود مجدد خداباوری فراهم کرده است. سخن در این است که اساساً پیدایش حیات به وجود تنظیم رابطه‌ی شگفت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای میان انرژی هسته‌ای قوی و ضعیف، نیروی جاذبه و الکترومغناطیس وابسته است که اگر این رابطه‌ای ذره‌ای غیر از آنچه رخ داده است، می‌بود، جهان شکل نمیگرفت. در اینجا نیز علم ناتوان از توجیه است و خداباوران به کمک علم آمده و به وجود و نقش خداوند در پیدایش جهان تأکید می‌کنند. 6️⃣ از آنجا که امروزه شبهات خداناباوران کمتر رنگ و لعاب فلسفی و بیشتر سبقه علمی به خود گرفته‌اند، باید در میان طلاب و حوزویان، گروهی در علوم روز متخصص شوند تا بتوانند با سلاح دین، فلسفه و علم به مقابله با علم‌گرایان برخیزند. چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ |
۱. تبارشناسی و دورنمای هرمنوتیک- عبداللهی.mp3
33.58M
1️⃣ تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر مهدی عبداللهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۲. هرمنوتیک رمانتیک- مرتضوی شاهردودی.mp3
32.47M
2️⃣ هرمنوتیک رمانتیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمود مرتضوی شاهرودی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۳. هرمنوتیک کلاسیک- الهی‌راد.mp3
27.57M
3️⃣ هرمنوتیک کلاسیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر صفدر الهی‌راد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۴. هرمنوتیک فلسفی گادامر- ابوالقاسم‌زاده.mp3
36.18M
4️⃣ معرفی هرمنوتیک فلسفی گادامر 👤 حجت‌الاسلام دکتر مجید ابوالقاسم‌زاد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۵. نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر- محمدی.mp3
44.32M
5️⃣ نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر 👤 حجت‌الاسلام دکتر عبدالله محمدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۶. هرمنوتیک و کاربست آن در علوم- عبدی.mp3
23.71M
6️⃣ هرمنوتیک و کاربست‌های آن در علوم 👤 دکتر حسن عبدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۷. مسئله‌یابی هرمنوتیک برای اصول فقه- عرب‌صالحی.mp3
20.75M
7️⃣ مسئله‌یابی هرمنوتیک برای دانش اصول 👤 حجت‌الاسلام دکتر محمد عرب‌صالحی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۸. مقایسه هرمنوتیک و دانش اصول- فیاضی.mp3
18.04M
8️⃣ مقایسه هرمنوتیک کلاسیک و رمانتیک با دانش اصول 👤 دکتر مسعود فیاضی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
فلسفه اسلامی و فیزیک؛ یک گفتگوی ناتمام.mp3
26.19M
🔰 فلسفه اسلامی و فیزیک؛ یک گفتگوی ناتمام 👤 حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ| .
📙فلسفه یونان و خداشناسی ادیان ابراهیمی 🔹بی‌شک فلسفه یونان به جهت تأثیری که در دیگر مکاتب بشری داشته است، دارای اهمیت ویژه‌ای است. 🔹در یونان باستان علاوه بر محوریت انسان بر خودبسندگی عقل تأکید ویژه‌ای شد. همچنین تمام واقعیات از جمله وجود خدا زمانی مورد پذیرش خواهند بود که مبرهن بشوند. خداوند بیش از آنکه فعال معرفی شود فکور است. شناخت خداوند عمومی نبوده و مخصوص طبقات خاصی است. 🔹از حیث روش هم منطق ارسطویی به عنوان یک دستگاه مدون فکری که قابلیت تحلیل تمام واقعیات را از راه جنس و فصل دارد مورد پذیرش واقع شد و ازاین‌رو برای هر ادعایی باید برهانی ارائه می‌شد که با میزان منطق ارسطو هماهنگ باشد. 🔹آنچه در این کتاب به آن پرداخته شده نوع مواجهه الهیات عقلانی ادیان ابراهیمی با فلسفه یونان است. آیا سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام به نحو یکسانی با میراث فلسفی یونان برخورد و استفاده نمودند یا اینکه استفاده برخی از آن‏ها از فلسفه صرفاً ابزاری بوده است؟ 🔹نتایج بررسی نشان می‌دهد در دین اسلام اگرچه برخی آموزه‌های فلسفی ریشه یونانی دارد اما این دین دارای بن‌مایه‌های عقلانی است که می‌توان تفکر منطقی و استدلالی را اصیل برشمرد. هم چنین یهودیت به واسطه اعتقاد به برتر بودن نژادی، عملا در مواجهه با همه تفکرات وارداتی از جمله فلسفه مقاومت نموده و کمتر تاثیر پذیرفته است. در مقابل الهیات مسیحی در طول تاریخ بیشترین تاثیر را از فلسفه یونان پذیرفته و می‌توان ادعا نمود که چیزی به عنوان فلسفه مسیحی اصلا وجود ندارد. 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
🔰 فیزیک جدید و نقش خدا در جهان 🎙 با حضور حجج اسلام و المسلمین: ➖ دکتر حمیدرضا شاکرین ➖ دکتر مهدی افتخار ➖ دکتر علیرضا قائمی‌نیا ✍️ دبیر علمی: قاسم بابایی ⏰ شنبه ۱۸ آذرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
💠 عقل و ایمان ✂️ 🔸از جملهٔ شبهاتی که در برخی آثار کلامی غربی‌ها نیز آمده این است که دین و ایمان با برهان و استدلال پیوند مستقیم ندارد، زیرا بسیاری از کسانی که به گمان خود از شناخت علمی و برهانی نسبت به مبادی دینی برخوردار هستند، فاقد ایمان دینی بوده و رفتار مشرکانه و الحادی دارند؛ چنان که بسیاری از مؤمنان نیز نسبت به آنچه به آن ایمان دارند، توان اقامه برهان و استدلال را ندارند. 🔹پاسخ گفتار فوق، از تمایز میان عقل نظری و عقل عملی در مورد علم و ایمان آشکار می‌شود. چون علم و ایمان دو مقوله جدای از یکدیگر هستند، علم و آگاهی به عقل نظری، و ایمان به عقل عملی انسان مربوط است. 🔸با توجه به تفکیک فوق کسانی که از شناخت شهودی و حضوری نسبت به حقایق آفرینش محروم هستند، جز از طریق عقل، راهی برای تشخیص صحت و سقم اصول و بنیادهای دینی افراد وجود ندارد؛ زیرا ایمان گرایشی نفسانی است و این گرایش در صورتی صحیح است که به امری صحیح تعلق گرفته باشد و به دلیل قدرتی که عقل در شناخت و آگاهی نسبت به قضایا و گزاره‌های دینی دارد و در نتیجه به دلیل تأثیری که علم در تقویم و پالایش ایمان صحیح و سالم دارد بین علم و ایمانِ صحیح ، تلازم وجودی بوده؛ ولی ملازمه عدمی نیست. 🔹بر همین اساس در بسیاری از متون دینی ایمان و عبودیت افراد در گرو آگاهی و علم آنها قرار داده شده است: «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» (فاطر /28) ؛ به درستی که از بندگان خدا فقط عالمان هستند که از خداوند سبحان خشیّت دارند. 🔸تلازم وجودی علم و ایمان ، بدین معناست که مراتب عالیه ایمان، هرگز بدون مراتب عالی علم تحصیل نمی‌شود، از این جهت، در تعقیب ایمان سالم از تحصیل دانش و علم گریزی نیست و برای دفع این حقیقت ، هرگز نمی‌توان به ایمان انبوه جاهلان یا فسق فراوان عالمان استشهاد ورزید؛ زیرا موارد انفکاک و نفی پیوند سلبی علم و ایمان ، سلب تلازم وجودی بین آن دو را نتیجه نمی‌دهد. 🔹غفلت از تلازم وجودی علم و ایمان موجب می‌شود که راه برهان و دانش حصولی برای اثبات مبادی دینی ناتمام یا آنکه فصلی زائد شمرده شود. وقتی که عقل از موضع داوری نسبت به مبدا و معاد بازمانده و گزاره‌های متافیزیکی مهمل و بی‌معنا خوانده شوند، علم نمی‌تواند بر صلاح دین و فساد آن داوری کرده و ایمان صالح و سالم را از ایمان فاسد و تباه جدا سازد؛ در این حال فرقی بین ایمان به طاغوت و ایمان به خداوند باقی نمی‌ماند. 🔸در نتیجه ایمان بی‌فروغ و کور در انتخاب بین الهه‌ها و خداوندگاران متفرق، سرگردان و حیران باقی می‌ماند و این جدی‌ترین آسیبی است که ایمان، با از دست دادن پایگاه و سنگر عقلی خود می‌بیند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕منبع: آیت‌الله جوادی آملی، تبیین براهین اثبات خدا (سلسله بحث‌های فلسفه دین)، فصل دوم: علم و ایمان، صفحه ۱۱۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
🔰الحاد جدید بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر 🔹«جان لنوکس»بر آن است که قوانین طبیعی چگونگی رخ‌دادهای فیزیکی را بیان می¬کنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیف¬گر و پیش‌بینی‌کننده است، نه آفریننده. اگر به ¬جای جهان از ما خواسته ¬شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای «فرانک ویتل» توضیح دهیم، یا مثل «هاوکینگ» مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین «ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی می¬توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می¬کند، اما نمی¬توانند بیان کنند که از کجا آمده است! حمیدرضا شاکرین 📇این کتاب در 472 صفحه به قیمت 280000 تومان در آذر 1402 به چاپ رسیده است. 🛒 www.Poiict.ir ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
📄 🟪 بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس ✍🏻 نویسندگان: مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو 📒منتشر شده در پژوهشنامه فلسفه دین، شماره ۴۱، بهار و تابستان ۱۴۰۲ 📮DOI: 10.30497/PRR.2022.242538.1741 🌐 لینک دانلود مقاله: https://prrj.isu.ac.ir/article_76454.html ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻چکیده چکیده سم هریس، یکی از سردمداران خداناباوری جدید، به تعارض رابطه دین و اخلاق معتقد است. بر خلاف آنچه عموم متدینان فکر می‌کنند، او دین را نه مبنای اخلاق، بلکه ویرانگر آن می‌داند. برای اثبات این مدعا، او به دو طریق عمل می‌کند. نخست، تمسک به بررسی‌های میدانی و استنباط این که در کشورهای دین‌دار اخلاق نوعاً در سطحی نازل قرار دارد و بالعکس در کشورهای خداناباور در وضعیت مناسبی است. او در شیوه اول از معیارهایی همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و غیره به عنوان شاخص‌های یک جامعه اخلاقی نام می‌برد. در اینجا او به کمک آمارهای میدانی به دنبال القای آن است که کشورهای خداناباور در شاخص‌های فوق در موقعیت به مراتب بهتری نسبت به کشورهای خداباور قرار دارند، و در نتیجه این خداناباوری است که جامعه را اخلاقی‌تر کرده است. دوم، از طریق بررسی آموزه‌های دینی و توجه به آموزه‌هایی همچون جهاد و شهادت و تأکید بر خشونت‌بار بودن آن، که در این صورت دیگر جایی برای دفاع از منبعیت دین باقی نمی‌ماند. در این مقاله به طرح و بررسی مدعیات سم هریس راجع به رابطه دین و اخلاق پرداخته‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که این مدعیات دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزش‌ها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخص‌های مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخص‌های اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بی‌توجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزه‌های دینی است. کلیدواژه‌ها: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟪 A Study of the Relationship between Religion and Morality from Sam Harris's Perspective ✍🏻 Authers: Morteza Faghihi Fazel & Yousef Daneshvar Nilo ____________ Abstract A leading figure of "new atheism", Sam Harris, maintains that religion and morality are in conflict. He, despite what religious believers generally think, does not take religion to be a basis for morality, instead, he believes that religion devastates morality and the moral system. In order to substantiate this claim, Harris takes two ways. First, based on some surveys, he argues that religious countries witness a moral decline, while atheist countries are morally in an acceptable situation. Accordingly, he seeks to induce by field studies that atheist countries are in a much better position than the theist countries in the moral indicators such as material well-being, respect for women's rights, human rights, etc.. As a result, it is atheism that has made society more moral. Second, by inspecting some religious doctrines, he decides that they are sources of violence and clashes among human beings and, consequently, lead societies toward moral decline. In this article, we examine Harris' claims concerning the relationship between religion and morality, concluding that they suffer from following flaws: not accurately determining the meaning of theism and atheism, misunderstanding about moarality and values, not paying attention to various indicators in human moral life, taking a weak scientific approach in evaluating the moral indicators of theist and atheist countries, not paying attention to the crimes of atheists throughout history, and having a superficial and false understanding of religious teachings. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|