eitaa logo
نشریه خط
1.3هزار دنبال‌کننده
673 عکس
181 ویدیو
12 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @mor_heydarii
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 2️⃣1️⃣ 🕋 دین، ناموس مردم ⚖️ نقش مردم در حل مسائل اجتماعی 🔘 هنگام ورق زدن صفحات تاریخ این مرز و بوم به روزهایی برمی‌خوریم که حرکت و جوشش مردم، وقایعی زیبا را به تصویر می‌کشد؛ شاید آن واقعه در بدو امر اتفاقی تلخ قلمداد شود ولی حضور مردم و واکنش آنان به اتفاقات، تاریخ‌نویسی را به جنبش وا‌ می‌دارد؛ زیرا آن‌چه از تاریخ مغفول مانده دقیقا همین‌جاست. تاریخی که اجتماع مردم آن را رقم می‌زنند و نه شاهان و شاهزادگان. 🔘 واقعه‌ای مانند آن‌چه در گوهرشاد افتاد از همین مقوله است و اگر نام آن را تاریخ اجتماعی بگذاریم گزافه نیست. تاریخی که با حضور مردم، از مسیر اشتباه خود خارج می‌شود و راه صلاح را می‌طلبد؛مسیری از الگوبرداری خطای شاه مملکت و اشتباه محاسباتی از دین‌داری مردم. 🔘 واقعه گوهرشاد برگی از تاریخ است که نشان می‌دهد مردم ایران بیش از هر مسئله‌ای «دین‌دارند» و اگر از تمام ناملایمات بگذرند و صبوری کنند اما درباره دین و هویت ملی‌شان کوتاه نمی‌آیند. شاید این حرف، کلام متحصنین در گوهرشاد بود که چرا لباسی را که ما با آن زندگی کرده‌ایم و هویت دینی و ملی ماست با چیز دیگری عوض کنیم؟ 🔘 مگر نه این است که اسلام برای همه شئون زندگی مسلمانان حرف دارد چرا باید حرف دین را کنار حرف شاه بگذاریم، آن‌ هم شاهی که حرفی از خودش ندارد و مقلد است بدون داشتن حتی سوادی اندک از جامعه تحت فرمانش. مردم ایران این‌قدر توهین را حق خود نمی‌دانستند و بر نتافتند که به هرقیمتی زندگی کنند. 🔘 واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخواسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی نمی‌رسد. هم اکنون هنگام تامل مسائل کنونی کشور، درمی‌یابیم که مسائلی از جنس عفاف و پاکدامنی مقوله فرهنگی و خواست همگانی‌ست. نمی‌شود که دین‌دار بود و از آفات این وادادگی در جامعه مصون ماند. نمی‌شود اصلاح جامعه را فراموش کرد و فقط به اصلاح خود پرداخت. 🔘 مقوله حجاب در کشور ما سابقه‌ای طولانی‌دارد. باید پذيرفت که تک تک افراد جامعه در این امر دخیل هستند، چه بدانند و چه ندانند. نکته کانونی در واقعه گوهرشاد هوشیاری علما و همراهی مردم و نگرانی بسط لباس متحد الشکل به دیگر شئون زندگی مردم است که تا بن خانواده و جامعه را هرز نکند دست بردار نیست. الان هم با همین امر مواجه‌ایم، عقب نشینی از حجاب، از هر حدی و محدوده‌ای در واقع رفتن به سمت زندگانی متزلزل و دور از فرهنگ دینی و ملی ماست. این‌جاست که گوش به زنگی آحاد جامعه را می‌طلبد و حضور مردم در صحنه همانند واقعه گوهرشاد بسیار راهگشاست. 🔘 مطالبه عمومی در امر حجاب، هوای جامعه را پاک‌تر و زیباتر می‌کند. رسالت همه مسئولان فرهنگی تبیین این جهاد مهم است. جهادی که ابتدا باید ضرورت و اهمیت آن از پس صدای بلند شبکه‌های معاند به گوش مخاطب هدف برسد. آن‌وقت نقش مردم همانند هر زمان از تاریخ پر گوهر ایران دیدنی و نوشتنی‌ست. ✍️ فاطمه میری طایفه‌فرد 🌹سالروز شهادت مردان و زنان غیور کشورمان در جوار حرم نورانی حضرت سلطان، صاحب اختیار کشور ایران گرامی‌باد🌹 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 📘 ماکسیم بر بام «ماکسیم بر بام» مجموعه‌ای از خاطرات و روایت‌های بازماندگان قتل‌عام مردم متحصن در حرم رضوی توسط رضاخان است. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌹 💠 آبی‌ترین صحن ▫️از بام تو یک آسمان سرخ پیدا بود ▫️در صحن گوهرشادِ تو آن روز غوغا بود ▪️هی موج برمی‌خاست و هی موج می‌افتاد ▪️بوی جنون آمیخته با بوی دریا بود ▫️در تیرماه داغ تابستان، هوای شهر ▫️مثل زمستانی‌ترین دی‌ماه دنیا بود ▪️مردان غیرت ایستادند و نترسیدند ▪️اینجا سر حفظ حجاب عشق دعوا بود ▫️دست رضاخانی چنان بر خاک، خون می‌ریخت ▫️گویا کلاه خارجی ناموس آن‌ها بود ▪️طوفان استبداد در هم کوفت مسجد را ▪️تاریخ خون می‌خورد و در حال تماشا بود ▫️چشمی که تاریکی شب را تاب می‌آورد ▫️در انتظار دیدن خورشید فردا بود ▪️فردا رضاخان رفت و طوفان رفت و صبح آمد ▪️اما هنوز اندوه سنگینی به دل‌ها بود ▫️در خلوت آبی‌ترین صحن و رواق تو ▫️گویا همیشه یادی از دیروز برجا بود ▪️از کربلا تا ظهر گوهرشاد و بعد از آن ▪️هر روز داغ تازه‌ای بر سینهٔ ما بود ▫️اما اگر ما وارثان زینبی هستیم ▫️هرچه در این آشفتگی دیدیم زیبا بود ✍🏻 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 3️⃣1️⃣ 🌪 به ما که رسید، آسمون تپید! 📰نگاهی به قوانین پوشش در دنیا 🔸 آنچه دردورنمای وضعیت پوشش در کشورهای دیگر ، به خصوص کشورهای غیرمسلمان مشاهده می شود، آزادی افراد در انتخاب پوشش شخصی شان در اجتماع است. اما با نگاهی دقیق تر می توان دریافت که قانون گذاران هر کشوری تعیین می کنند شهروندان چه بپوشند و چه نپوشند! این قوانین در کشورهای مختلف، کم یا زیاد؛ ساده یا سخت هستند. 🔹 جالب است که برخی کشورها حتی برای آنکه فضای کشور خود را باز و آزاد نشان دهند، برای پوشش مردم قوانین محدودکننده ای وضع می کنند. به عنوان مثال فرانسه که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین لباس را در سراسر جهان دارد، در سال 2010 قانونی را برای ممنوعیت پوشیه در ملاء عام تصویب کرد. اگر کسی بخواهد زنی را مجبور کند صورت خود را بپوشاند، 30 هزار یورو جریمه می شود و زنی که این ممنوعیت را زیر پا بگذارد، 150 یورو جریمه دریافت می کند. قانون ممنوعیت نقاب و برقع در کشورهای نیجر ، چاد و بلژیک هم وجود دارد. در هلند نیز از سال 2018، پوشیدن کلاه ایمنی، روسری، ریش مصنوعی، ماسک کامل صورت، برقع یا نقاب در اماکن عمومی خلاف قانون است. 🔸اما در بسیاری از کشورها برای حفظ شأن اجتماعی افراد در جامعه قوانین مرتبط به پوشش تدوین می گردد. مثلا در ترکیه و برخی شهرهای اسپانیا پوشیدن لباس شنا در خیابان ممنوع است. در تایلند رفتن به اماکن عمومی بدون پوشیدن لباس زیر غیرقانونی است. در کویت هیچ کس نباید مانند جنس مخالف خود لباس بپوشد. در استرالیا شما مجاز به پوشیدن لباس های مشکی و کفش های نمدی، با آرایش مشکی یا صورت پوشیده نیستید (زیرا فقط سارقان این کار را انجام می دهند!). در عمان و عربستان زنان باید بازو و شانه های خود را بپوشانند. همچنین پیراهن‌های بدون آستین، لباس‌های کوتاه، تاپ‌های گشاد یا کوتاه، لباس زیر، و دامن‌های کوچک در عربستان ممنوع هستند. در اوگاندا نیز دامن های بالای زانو یا شلوارک ممنوع است. 🔻به جز اینها، قوانین دیگری هم وجود دارند که در نوع خود عجیب و غریبند. در استرالیا پوشیدن شلوار صورتی تیره در بعد از ظهر یکشنبه غیرقانونی است. برای شنا در ساحل برایتون ملبورن هم باید مایو یقه تا زانو بپوشند. شهروندان در تایلند همیشه باید هنگام رانندگی پیراهن بپوشند. در سودان و کره ی جنوبی زنان نمی توانند در اماکن عمومی شلوار بپوشند. مردان نیز در کره جنوبی باید هر 15 روز یک بار موهای خود را کوتاه کنند. 🏫 فضاهای آموزشی و آکادمیک هم مکان هایی هستند که به طور خاص برای آنها قوانین پوشش تدوین می شود. 🔺 در لهستان به دلیل آسیب پذیری کودکان، پوشیدن لباس مشابه شخصیت کارتونی وینی پو (به دلیل آنکه این شخصیت شلوار ندارد) در اطراف مدارس ممنوع است. در سال 2017 دانشگاه لاگوس نیجریه لباس های تنگ و شفاف، تاپ اسپاگتی، دامن های کوچک و لباس های نامناسب مانند لباس مهمانی، لباس ساحلی و دمپایی حمام را ممنوع کرد. در دانشگاه هاروارد مردان باید کت و شلوار و کفش هایی با رنگ های تیره با پیراهن سفید بپوشند. دختران خود را با پیراهن یا لباس با دامن سفید یا شلوارهای تیره می پوشانند. در کالج ایتون دانشجویان را وادار می‌کنند در محوطه دانشگاه بارانی‌های خاص و پیراهن‌های سفید با یقه‌های رو به پایین بپوشند. فقط دانشجویان ارشد این فرصت را دارند که پاپیون و کراوات سفید بپوشند. چندین دانشگاه دیگر در سراسر جهان از جمله دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور، دانشگاه باهریا پاکستان، دانشگاه همپتون و دانشگاه سنت آگوستین در ایالات متحده و دانشکده علوم دامپزشکی سیدنی در استرالیا قوانین لباس برای دانشجویان (و در برخی موارد کارکنان) اتخاذ کرده اند. 🔺در 93 درصد مدارس ایالات متحده آمریکا قوانین پوشش وجود دارد که 90 درصد این قوانین مربوط به دختران می شود. لباس‌های ممنوعه معمولاً شامل تاپ بدون بند، دامن یا شلوارک کوتاه‌تر از وسط ران، شلوار یوگا یا هر نوع لباس تنگ است. لباس‌های پسران، مانند «تیشرت آستین حلقه ای» و «شلوار آویزان» ممنوع است. بسیاری از قوانین هم به مدل موی دانش آموزان بر می گردد. 💠 جالب اینجاست که در کشورهای نامبرده و سایر کشورهایی که در آنها به نوعی قوانین مرتبط با پوشش وجود دارد، کمتر مخالفت با این نوع قوانین مشاهده می شود. چرا که قوانین بسیار سخت گیرانه هستند و تخطی از آن جریمه های سنگینی در پی دارد. همچنین هیچ رسانه ای سعی بر منحرف کردن فرهنگ آن کشور و سوق دادن مردم به قانون گریزی ندارد. حال با ساختار گفته شده می توان به راحتی دریافت که گرچه در کشور ما محدوده‌ی پوشش بیشتر از سایر کشورهاست، اما به دلیل وجود خلاءهای قانونی و تهاجم فرهنگی رسانه‌های متعدد، مخالفت و قانون گریزی بیشتر است. ✍️ زهرا حاجی سیدحسن 🔎 مطالعه پرونده ویژه 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نیم نگاهی به قوانین پوشش در حدود ۶۰ کشور در دنیا 🔻کدام کشور سخت ترین مجازات رو برای عدم رعایت پوشش دارد؟ 🔻قوانین منع استفاده از حجاب در کدام کشورها اجرا می شود؟ ♨️ جامعه حریم خصوصی نیست. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🗼پاریس پاریس 🏚 درون‌مایۀ داستان پاریس‌پاریس، سودای‌ پاریسی‌کردن شهر مشهد به‌وسیلۀ‌ کشف حجاب زنان و در ادامه، اتفاقات مسجد گوهرشاد در سال 1314 است که در زمان حکومت رضاخان و نخست‌وزیری‌ محمدعلی‌ فروغی‌ رخ داده است. 🔆 یکی از ویژگی‌های این کتاب بهره‌بردن نویسنده از مستنداتی، همچون روزنامه‌های نوبهار و بهار و شرق آفتاب است. همچنین، سعید تشکری کوشیده است به زوایای‌ پیدا و پنهان این رخداد غم‌انگیز بپردازد و افرادی‌ همچون فتح‌الله پاکروان (استاندار)، محمد رفیع نوایی‌ (رئیس شهربانی‌)، سرتیپ ایرج مطبوعی‌ (فرمانده لشکر) و افراد دیگری را معرفی کند که مستقیم یا غیرمستقیم در وقوع این حادثۀ دردناک نقش داشتند. 📶 پاریس‌پاریس اثری داستانی و روایتی‌ خواندنی‌ از مجموعه‌حوادثی است که به کشتار مردم مظلوم در مسجد گوهرشاد منجر شد. سعید تشکری در این کتاب به‌خوبی توانسته است چهرۀ واقعی استثمار و استعمار را به تصویر بکشد. زبان روایی‌ ساده و صمیمی، استفاده از زاویه‌دید سوم‌شخص در بیان دیالوگ‌ها، خط داستانی‌ تودرتو و زنجیروار و نیز انسجام روایی‌ از ویژگی‌های این اثر به حساب می‌آیند که بر گیرایی و جذابیت و اثرگذاری آن افزوده است. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 4⃣1⃣ ❌ تناقض قانون اختیاری 🔳 چرا حجاب باید اجباری باشد؟ 🛑 طبق آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» در دین هیچ اکراهی نیست، پس چرا در ایران حجاب اجباری وجود دارد؟ 🔺 خلاصه جواب این است که طبق آیه شریفه بله در دین هیچ اجباری نیست، اما بین حکم شرعی و دین تفاوت وجود دارد! آیه شریفه ناظر به اعتقادات وباورهای انسان است لذا برخی احکام شرعی هستند که خود قرآن کریم، الزام به رعایت آنان نموده است و در صورت عدم رعایت، حدود شرعی معین فرموده است مثل زنا و قذف. 🔸 «والذین یرمون المحصنات ثم لم یأتوا بأربعة شهداء فاجلدوهم ثمانین جلدة و لاتقبلوا لهم شهادة ابدا و اولئک هم الفاسقون» همانطور که واضح است، قرآن کریم در شرایط خاصی اینگونه در مورد برخی احکام سخت‌گیری فرموده. پس اینطور نیست که بگوییم لا اکراه فی الدین و سپس هرکاری را که دلمان می‌خواهد در جامعه انجام دهیم. برخی احکام شرعی هستند که جنبه فردی ندارند و ناظر به اجتماع هستند مثل حجاب که عدم رعایت این حکم، به مرور منجر به بی‌عفتی در جامعه می‌شود. برخی الزام‌ها هستند که در همه جای دنیا وجود دارد و مخصوص ایران نیست مثل رعایت حقوق دیگران، رعایت قوانین رانندگی، رعایت اصل پوشش به این صورت که در همه کشورها کسی حق ندارد به صورت عریان بیرون بیاید. در اصل پوشش هیچ اختلافی بین کشورها وجود ندارد، تنها در محدوده پوشش با هم اختلاف دارند. 🔹 اگر دستوری که از اسلام به ما رسیده، دستوری باشد که جنبه فردی داشته باشد، الزام و اجباری در کار نیست مثل غسل، نماز، روزه. اما اگر یک دستوری باشد که جنبه اجتماعی داشته باشد اینجا همه ملزم به رعایت آن هستند هرچند اعتقادی به آن نداشته باشند مثل حجاب و مثل رعایت حقوق دیگران. به عنوان مثال توجه به دستورات قرآن در مورد نحوه تقسیم ارث، دیدگاه قرآن را برای ما روشن می‌کند که اینطور نیست که لا اکراه فی الدین هر رفتاری را در بعد اجتماعی توجیه کند! قرآن در مورد ارث قوانین مخصوصی را فرموده است که جنبه فردی ندارند لذا کسی نمی‌تواند بگوید لا اکراه فی الدین و همه اموال را بدون توجه به حقوق شرعی، برای خودش بردارد. 🔸 مثال دیگر حکم وجوب روزه است، حکم شرعی روزه هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی. ممکن است کسی به روزه اعتقاد نداشته باشد که طبیعتا نمیتوان کسی را بر عقیده و باوری که قبول ندارد اجبار و الزام کرد، یا کسی که مریض است و نمی تواند روزه بگیرد، روزه نگرفتن برایش اشکالی ندارد، اما حق ندارد در جامعه احترام تکلیف شرعی را علنا بشکند. 🔹 پس باید احکام شرعی را تحلیل و بررسی کنیم و با استناد به آیات و روایات، فردی یا اجتماعی بودن حکم شرعی را تشخیص بدهیم. اگر حکمی کاملا جنبه فردی و شخصی داشت اکراه در آن صورت نمی گیرد، اگر جنبه اجتماعی داشت هرچند باز هم به لحاظ عقیدتی نمیتوان کسی را بر آن اکراه کرد اما به لحاظ جلوه اجتماعی اکراه و اجبار در آن ممکن است. 🔺 احکامی مانند زکات و برخی احکام دیگر هم ممکن است جنبه اجتماعی داشته باشند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرای قانونی آن‌ها در جامعه باشیم. 💠 قابل ذکر است که تأکید دشمنان بیگانه و دنیای غرب بر حذف حجاب اجباری، اهمیت اجرای این قانون را مضاعف می کند. همین تاکید دشمن قسم خورده بر حذف حجاب اجباری و رواج بی بند و باری در کشور، گواه این است که مساله حجاب تنها مسأله فردی و شخصی نیست و بی توجهی گسترده به آن، جامعه را به فساد و تباهی می‌کشاند . ✍️ احمد جعفری 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
♨️ خیلی غلط زیادی کردند فرمانده‌تان!!! 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔹امام (رضوان‌الله‌علیه) یک بار به ما گفتند که من هیچ‌کس را به شجاعت مرحوم آقای کاشانی ندیدم، ایشان مدرس را هم دیده بودند، اما درعین‌حال گفتند کاشانی... 🔸آن قضیه‌ای که به‌طور مشخص مربوط به قضیه‌ی حجاب است این است که گفتند خانه‌ی ایشان در پامنار بود، مأمور کلانتری آنجا آمد پیش آقای کاشانی و گفت که مثلاً فرمانده‌مان سلام رساندند و گفتند که شبِ مثلاً سه‌شنبه، شما و خانواده‌تان در فلان مجلس دعوتید -دعوت می‌کردند دیگر که با زنهایشان سربرهنه بیایند؛ حالا آمده بوده از آقای کاشانی دعوت می‌کرده- آقای کاشانی یک تشری به او می‌زند و تندی می‌کند. او می‌گوید که آقا فرمانده گفتند. آقای کاشانی می‌گوید -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند فرمانده‌تان! بعد او دستپاچه می‌شود، می‌گوید: آقا مقامات بالا این را گفتند. آقای کاشانی باز می‌گوید مقامات بالا -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند این حرف را زدند! پاشو برو گم‌شو! 🔹 می‌آید به رئیس کلانتری می‌گوید. او می‌گوید بابا نزدیک این سید نروید، خطرناک است. ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 5️⃣1️⃣ 💄 آرایشت، آرامشت را برد 💢 حساسیت شهدا درباره حجاب 🌹 شهید «علی‌رضا ملازاده» در بخشی از وصیت نامه خود مینویسد: «خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذار به اسم آزادی زن، با تو و دیگر خواهرانم همانند شیئ رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است». وقتی پیام‌ها و دست نوشته‌های شهدا را می‌خوانیم در بیشتر آنها یک چیز مشترک است «توصیه به رعایت حجاب». ✅ رعایت این اصل مهم در سراسر سیره و زندگی آنها هم قابل مشاهده است. آنجا که شهید موسوی نژاد برای انتخاب همسر، حجاب و ایمان او را معیار قرار می‌دهد. اینکه شهید یعقوب شرافت می‌گوید این حجاب شما بزرگترین سلاح شماست یا اینکه شهید داور یسری حجاب را لباس رزم زن مسلمان می‌داند. ❇️ اینها سخنان و روش زندگی کسانی بوده که طبق آیه قرآن زنده اند و نزد پروردگارشان روزی میخورند. 💢 اما،تاکید شهدا و اهمیت دادنشان به مساله‌ی حجاب خانمها آنهم با مضامین مختلف چه سری دارد؟ 🔺 اگر شهدا از اعماق دل و با تمامی وجود خویش، خواستار رعایت عفاف و حجاب زنان بوده‌اند جای تعجب نیست زیرا این زن است که نقش همسری و مادری یک خانواده را عهده‌دار شده است. اگر خانواده ای که زن در آن عنصر اساسی تربیت و پرورش و آرامش خانواده است، سالم بماند جامعه نیز به همان میزان آرامش و امنیت را احساس خواهد کرد و رعایت حجاب در این راستا نقش مهم و موثری دارد. 🔰 دین اسلام جایگاه والا و ارزشمندی برای زنان قائل است. از طرفی نقش تربیتی آنان در پرورش نسلهای آینده بر کسی پوشیده نیست. به همین خاطر اسلام بر پوشیدگی آنان و حفظ و حراستشان از نگاه های آلوده تاکید می‌کند. دین اسلام به زن اعتبار، هویت و شخصیت داده است و مخالف این است که همچون ابزاری مورد سوءاستفاده هوس ‌بازان قرار گیرد، که اگر چنین شد، خانواده و بعد از آن جامعه در معرض خطرات تربیتی قرار خواهد گرفت. 💠 عفت و حیا و حجاب زن یعنی حفظ کرامت و عزت او نه مانعی برای پیشرفت. هدف دشمن از ترویج فرهنگ غرب و برهنگی در اصل برای سست کردن بنیان خانواده است. اگر زن در مسیر الهی و رعایت دستورات خداوند کوتاهی کند، برای رسیدن به مسیر سعادت و تربیت نسلی پاک و ایجاد آرامش روح و روان خود و خانواده اش، جامی‌ماند. 🔹 مگر غیر از این است که حجاب هم یک ارزش الهی است که شهدا به خاطر حفظ آن در کنار سایر ارزشها از جان خویش دست کشیدند؟ برای همین است که شهید مسعود عظیمی میگوید: «زنی که با آداب حضرت زینب (س) و زهرا (س) آشنا باشد، جامعه‌ای را به وجود می‌آورد که از همه نظر نمونه می‌شوند». ✍️ زهرا مطهری 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 📖 اوسنه‌ی گوهرشاد 🔸در سکوت و بی‌توجهی جامعۀ هنرمندان و نویسندگان کشور در قبال رویداد تلخ مسجد گوهرشاد، سعید تشکری پُرکارترین نویسنده دربارۀ جنایت کشتار مردم در مسجد گوهرشاد به دست نیروهای رضاشاه است. او آثار گوناگونی در این‌باره نوشته است و نقش پُررنگی در احیای این رویداد مهم و سرنوشت‌ساز تاریخ ایران ایفا کرده و شایستۀ تقدیر و ستایش است. 🔹«اوسنه» به‌معنای افسانه است و کتاب اوسنۀ گوهرشاد مجموعه‌داستان‌هایی خیالی و مرتبط با هم و با سبک و بیانی نو دربارۀ فاجعۀ 21تیر1314 و شهادت و سرکوب خونین قیام مردم در مسجد گوهرشاد است. البته سعید تشکری در این داستان‌های جذاب و خواندنی، به زندگی گوهرشاد بیگم در دورۀ تیموریان نیز پرداخته و روایت‌هایی از آن را نیز آورده است. 🔸این رمان با استفاده از تکنیک‌های فانتزی و جان‌بخشی به شخصیت‌های داستان در زمان‌های گوناگون، موقعیت‌هایی فوق‌العاده برای خواننده می‌آفریند. در کتاب اوسنۀ گوهرشاد روایت‌هایی دربارۀ مسجد گوهرشاد، دوران تجدد رضاخانی، فاجعۀ کشتار مردم در این مسجد، شهر پاریس و... به چشم می‌خورد و داستان‌هایی موازی در قرن‌های گذشته و معاصر پیش چشم نقش می‌بندد. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 6️⃣1️⃣ 🎠 حرم‌سراهای خیابانی 🧨 خیانت هنر مدرن به زن 💢 بسیاری از نخبگان و بزرگان و اندیشمندان در مواجهه با مساله‌ی بدحجابی و بی حجابی تلاش می‌کنند با ارائه‌ی گزاره ‌های اندیشه‌ای و فکری اثبات لزوم حجاب کنند ولی تلاش این بزرگان به نتیجه نمی‌رسد و همگان متعجب‌اند از اینکه چرا این تلاش‌ها بی‌فایده است. ولی نخبگان جامعه از این نکته غافل هستند که اکثر رفتارهای انسان به سبب گرایش‌های قلبی اوست و نه هنجارهای عقلانی. حب قلبی میتواند پرده‌ای بر روی تمام تاییدات عقلی بکشد. علاقه‌ی قلبی انسان را نابینا و زشتی‌ها را از افق دید انسان حذف می‌کند. 🔸 کاری که دشمنان و سرسپردگان بی‌جیره و مواجب آن‌ها نسبت به هویت دینی مردم جهان و به خصوص ایران انجام داده‌اند، این است که بدحجابی و بی‌حجابی را به کمک هنر، تبدیل به یک مقوله‌ی مورد علاقه، زیبا و دارای جذابیت کردند. 🔹 هنر، بی‌حجابی و بی‌عفتی را شوق انگیز، جذاب، پیشرو، خواستنی، بهجت آفرین، محبوب زن و موجب افتخار او و خانواده‌ی او معرفی کرده و در مقابل، حجاب دینی را مصداق و عامل رکود، عقب ماندگی، زشتی، غیر جذاب، اکراه آور و غیرقابل افتخار نشان داده است. کدام انسان است که از بین این دو راهی ساختگی، پیش رو بودن، خواستنی بودن و جذابیت را کنار بگذارد؟ 🔺 هنر در دوران مدرن موجب تنفر زن از جایگاه خود در چهارچوب مبانی دینی شده و شوق حرکت به سمت جایگاهی جدید را در دل او ایجاد کرده است. هنر مدرن توانسته است با تحریک احساسات عمومی زنان، آن‌ها را از عفت، خانواده، وقار و حفظ حجاب دور کند و به سمت بی‌حجابی و بی‌عفتی، بازیچه‌ای برای مردان و نابودی خانواده حرکت دهد. 🔺 هنر مدرن فعالیت اجتماعی زن را که انتخاب آن به اختیار خودش بود، به اجباری اجتماعی تبدیل کرده است و همه‌ی این تغییر ذائقه‌ها، به سبب ایجاد احساسی غلیظ و فراگیر در زن است. حس تنفر از جایگاه فعلی و حس شوق و علاقه برای رسیدن به جایگاهی جدید. ایجاد حس تنفر از موقف فعلی و گذر از آن برای رسیدن به موقف جدید، کار هنر مدرن است. 🔰 نظام سرمایه‌داری برای حفظ هرچه بیشتر خود نیازمند نیروی کار ارزان و فراوان است و هنر مدرن به عنوان یکی از بهترین ابزارهای سرمایه داری، وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام میدهد. هنر مدرن برای خدمت به سرمایه‌داری، با تحریک احساسات و ایجاد شوق برای برهنه کردن زنان به خود زن خیانت کرد. ✅ زنان جامعه‌ی جهانی و به خصوص زنان کشورمان ایران، باید بدانند، اولین کسانی که پرچم آزادی زنان را در جهان بدست گرفتند و بلند کردند و شعار سر دادند، خود زنان نبودند. مردانی بودند که برای رسیدن ارزان و سریع به زنان، این شعارها را سر دادند و حرم سراهای شاهان گذشته را در بستر خیابان و به صورت عمومی برای لذت بیش از پیش خود دایر کردند و این شعارها را با همه‌ی ابزارهای هنری ممکن و با سرکوب هرگونه مخالف و با صرف هزینه های مالی هنگفت به‌گونه‌ای در فضای فرهنگی کشورها منتشر کردند تا کسی نتواند تردیدی در حتمی بودن جایگاه جدید زنان بکند و کسی جرئت اعلام لخت بودن پادشاه را نداشته باشد. ✍️ محمدرضا آقازاده 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🐎 ننگ‌سالی 🔸کتاب ننگ سالی خاطرات مردم محله علی‌قلی‌آقای اصفهان از دوران کشف حجاب، ممنوعیت روضه و قحطی است. 🔹 جامعۀ دینی و سنتی با این جریان ضد دینی و منحط مقابله کرد. مقاومت فرهنگی در برابر قانون ممنوعیت روضه و اتحاد البسه و کشف حجاب رضاخانی از سال ۱۳۱۴ تا سقوط حکومت رضاخان در شهریور۱۳۲۰، هفت سال طول کشید. 🔸 در این سال‌ها بسیاری از زنان عفیف از ترس قانون مترقی کشف حجاب از خانه بیرون نیامدند، از تحصیل باز ماندند، بیمار شدند و بسیاری با بیماری در خانه‌شان از دنیا رفتند. هزاران زن ایرانی زیر چکمۀ قزاق‌ها مجروح و حتی شهید شدند، هزاران نفر از مردم ایران از برگزاری مجالس روضه محاکمه و منع شدند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 7️⃣1️⃣ 🧕بانوی ایرانی 💢 تأملی در الگوی زنان ایرانی(۲) 💠 تاریخ ایران بانویی را به خود دیده که می‌تواند فخر زنان این سرزمین باشد. بانویی که شهید مرتضی مطهری درباره او این چنین می‌گوید: «از بانو سؤالی کردم و وقتی او شروع به پاسخگویی کرد، دیدم که من باید دست و پای خودم را جمع کنم.» 🔖 سیده نصرت بیگم امین (۱۲۷۴ - ۱۳۶۲ش) معروف به بانو امین، صاحب تفسیر مخزن العرفان، فقیه، عارف و مفسر شیعی است. او آثار متعددش را با نام بانوی ایرانی منتشر کرده است. 🔸 بانو امین، نزد فقیهانی چون سید علی نجف‌آبادی شاگردی کرد و از محمدرضا نجفی اصفهانی، شیخ عبدالکریم حائری و دیگرانی اجازه نقل حدیث و اجتهاد دریافت کرد. در علو شأن و منزلت او همین بس که عالمان بزرگی همچون آیت‌الله مرعشی نجفی، علامه امینی و دیگرانی از او اجازه روایت دریافت کرده‌اند. 🔹 در دورانی که سیاست‌های خبیث کشورهای استعماری در کار بود تا عزت و احترام انسانی زنان را با عناوین زیبا و فریبنده از آنان بگیرد، بانو امین، قدم در میدان مسائل اجتماعی و فرهنگی گذاشت و شروع به مبارزه فرهنگی با استعمار نمود. وی مکتب و مدرسه بنا کرد و مشغول تالیف کتاب شد. او در کتابهای خود سعی داشت زنان مسلمان را از آلوده شدن به فرهنگ غربی، تجمل و مدگرایی باز دارد. در همین راستا با قانون منع حجاب حکومت پهلوی به مبارزه برخاست. او در اعتراض به این قانون از اصفهان به قم رفته و ۴ماه در آنجا اقامت کرد و مقالاتی را در نشریات و مجلات منتشر نمود. 🔸 حاج محمد علی امین فرزند بانو امین، درباره اقدامات مادرش اینگونه می‌گوید: «او درس می‌خواند و درس می‌داد و به جریانات روز هـم کـاملا واقف بود. بانو معتقد بود زن در عین حالی که تحصیل می‌کند باید در جامعه هم حضور داشته باشد و به آن خدمت کند به شرطی که عفتش را حفظ کند، و نیز حضورش در اجتماع، اول باعث فساد نشود و ثانیا، به وظیفه مادری و همسری‌اش لطمه‌ای وارد نسازد. زمانی او به شاگردانش توصیه می‌کرد بروید و جلوی فساد را بگیرید و نگذارید این خواهرها به طرف فرهنگ گناه و معصیت غرب بروند... وی اصلا صحیح نمی‌دانست که زنی برود در گوشه‌ای و تنها به درس و عبادت مشغول باشد و هیچ کاری به مردم نداشته باشد». 🔹 علامه محمدتقی جعفری درباره وی می‌گوید: «با توجه به آثار علمی که از خانم امین در دسترس ما قرار گرفته، به طور قطع می‌توان ایشان را یکی از علمای برجستۀ عالم تشیع معرفی نمود.» سید محسن امین به نقل از سید شهاب الدین مرعشی نجفی دربارهٔ بانو امین گفته است: «وی یگانهٔ روزگار در آن زمان و حجت زنان عصرش بود». ❇️ زن در نسخه ایرانی اسلامی، با انسانیتش شناخته می‌شود نه جنسیتش. زن ایرانی اسیر و برده دست شهوت‌پرستان نیست بلکه در بند کشنده شهوت اهل زر و زور و تزویر است. تزویر هزار رنگ شبکه‌ها و بوق‌های تبلیغاتی را می‌شناسد و در دوران هجمه به ارزش‌های الهی، و لو زخم‌خورده، پای آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی و الهی می‌ایستد. ✍️مرتضی حیدری 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💠❌ اتمام پرونده ویژه «درّ مستور» ❌💠
▫️فهرست یادداشت‌های پرونده ویژه▫️ 💠 «درّ مستور» 💠 ♦️واقعه گوهرشاد و مسئله عفاف‌وحجاب♦️ 🔰 برای انتقال به یادداشت مورد نظر، روی آن ضربه بزنید. ☘ ۱. قدم زدن در دل تاریکی (روند تاریخی ماجرای گوهرشاد) ☘ ۲. متّقی اهل عذاب (کشف حجاب، حرام سیاسی) ☘ ۳. اشتباه راهبردی راجع به حجاب ☘ ۴. در گوهرشاد چه گذشت؟ ☘ ۵. آیا بدحجاب‌تر شده‌ایم؟ ☘ ۶. صبر فرهنگی (سه راهکار برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب) ☘ ۷. همسر شاه را می‌شناسید؟ (تأملی در الگوی زنان ایرانی(۱)) ☘ ۸. درد غرب‌زدگی (زمینه‌های کشف حجاب) ☘ ۹. چشم در چشم (مهندسی معکوس بحران سازی دشمن) ☘ ۱۰. تمدن عریان (پشت پرده سیاست تغییر لباس در دوران پهلوی اول) ☘ ۱۱. آیا زنان غربی خوشبخت‌ترند؟ ☘ ۱۲. دین، ناموس مردم (نقش مردم در حل مسائل اجتماعی) ☘ ۱۳. به ما که رسید، آسمون تپید (نگاهی به قوانین پوشش در دنیا) ☘ ۱۴. تناقض قانون اختیاری (چرا حجاب باید اجباری باشد؟) ☘ ۱۵. آرایشت، آرامشت را برد (حساسیت شهدا درباره حجاب) ☘ ۱۶. حرم‌سراهای خیابانی (خیانت هنر مدرن به زن) ☘ ۱۷. بانوی ایرانی (تأملی در الگوی زنان ایرانی(۲)) 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
✔️ 🔳 لطفا نظر خود را درباره پرونده ویژه «درّمستور» با ما در میان بگذارید. 🔶 از عزیزان تقاضامندیم که کمی وقت بگذارند و حتما در این نظرسنجی شرکت کنند و ما را برای بهبود مطالب کانال یاری بدهند. 💢 شرکت در نظرسنجی 👈 بفرمایید 📌 شما از طریق پست «دسترسی آسان به پرونده» می‌توانید مطالب یادداشت‌ها را یادآوری یا مطالعه نمایید. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اردوی معرفتی_تشکیلاتی "مثل خمینی" مسیری برای کشف هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب 🔖 ویژه طلاب برادر 🗓زمان: ۱۵ الی ۲۰ مرداد ماه 📌مکان: قم المقدسه، مدرسه علمیه‌ سجادیه‌ی دستجرد ⏳مهلت ثبت نام: ۲۰ الی ۳۱ تیرماه توجه! « ظرفیت دوره محدود است» 🖥 جهت ثبت نام اینجا کلیک کنید. یا از طریق سایت: خانه‌طلاب: khanetolab.ir نجاح: login.ismc.ir جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی @mesle_komeini در ارتباط باشید ╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮ @ahd_ba_khomeini ╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
💠 راهبر حوزه 🔻 یادداشت‌هایی پیرامون🔻 💠دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب💠 📌 کانال نشریه خط، یادداشت‌های شما را با این مناسبت، منتشر می‌کند. 📝 پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢دیدار طلاب با رهبر انقلاب 1️⃣ ⚠️ سیلی به اسلام ✅ سخنان رهبری همیشه پر نکته و مهم است اما گاهی به جز حکیمانه بودن، میخکوب کننده و حیرت آور است، شبیه سیلی‌ای است که به یک انسان خواب آلود در سرما می‌زنند تا نمیرد. 🔺 این بار سخنان ایشان با حوزه علمیه، یکی از همین موارد بود. نهیبی که بر سر حوزه‌های علمیه زده شد، جدی بود. متفاوت بود. پر از درد بود. هشدار درباره «سیلی خوردن اسلام» و نقش حوزه در این ماجرا نکته‌ای نبود که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. 🔸 او درباره تبلیغ به عنوان یکی از شؤون جدی حوزه‌های علمیه به صراحت نالید که من «نگرانم». مساله را برای همه طلاب و‌ حوزویان و علما و مراجع و نهادها و مسوولین حوزوی آشکارتر نمود و گفت تبلیغ در راس امور است. این یک سخن مهم و‌ حیاتی بود. 💢 باز عده‌ای سرشان را در لاک درس و بحث و هیات علمی و مدارج حوزوی و درسهای متداول روزانه شان فرو نکنند و خود را به نشنیدن نزنند و جملات او را تحریف نکنند و نگویند همین کارهایی که می‌کنیم خوب است. 💠 حوزه باید بیدار شود. حوزه باید نطقش باز شود. حوزه بسیار جلوتر و ارتقا یافته‌تر از پیش از انقلاب است لکن بسیار عقب‌تر و جامانده‌تر از نیازهای امروز کشور. 🔥 در ماجرای اغتشاشات و حمله همه جانبه رسانه‌ای و فرهنگی دشمن، سکوت علما و حوزویان و یا بیان سخنان دو پهلو و پر لکنت، آزاردهنده بود. مساله های ذهن جوانان زیاد شده و تلاش ما عمامه به سر ها چند برابر نشده و باید نگران بود. نگران لعنتی بود که زمین و آسمان به عالمی میدهد که در هنگامه نیاز فکری جامعه، سکوت می‌کند. 🔻راه چاره چیست؟ اولا باید باورهای خود را مرور کنیم. هویت طلبگی به پیشقراولی امت و امامت او است. همه امور دیگر شوون و لوازم همین هویت است. پس هر زمان نقشی اجتماعی پر رنگ‌تر می‌شود. 🔻ثانیا باید عموم طلاب و حوزویان «سبک زندگی» خود را بر این اساس ویرایش کنند. اگر در طول سال چند دهه خاص به تبلیغ اختصاص می‌دادند، اکنون باید برنامه ثابت روزانه برای تبلیغ در زندگی خود قرار دهند. همه طلاب کوچک و بزرگ. 🔻ثالثا باید ارتباطات اجتماعی و فامیلی و خانوادگی خود را بر این اساس تشدید کنند و ارتباطات جدید اجتماعی ایجاد کنند. 🔻رابعا باید حوزه‌های علمیه کاری کنند که همه مردم مبلغ شوند. جهاد تبیین یک جهاد همگانی است. حوزه باید این جهاد همگانی را حقیقتا فراگیر کند. هر کسی در این روزگار باید آنچه می‌داند و می‌فهمد در این جنگ شناختی مقابل دشمن بیان کند. روشنگری می‌تواند خطورات و وساوس را نابود کند. 🔻خامسا نیاز به شناخت و اندیشه و زاویه نگاهی متفاوت و طلبگی به امور داریم. بدون زاویه نگاه درست قدرت تحلیل درست نخواهیم داشت، قدرت تهاجم به بنیادهای اندیشه غرب نخواهیم داشت. پس باید اندیشه متناسب با ماموریت جدید را بدست آورد. اگر جامعه محتاج «امید ایمانی» است معلوم است که زاویه نگاه عمیق و راهبردی توحیدی ضروری است. ویژگی فضای رسانه ای جدید، سطحی شدن و خالی شدن از پشتوانه های فکر و اندیشه است. 💢باید صحنه از اندیشه های عمیق و راهبردی پر شود تا زاویه نگاه عمومی ارتقا یابد و قدرت تحلیل رشد کرده و فضا مملو از تبیین و بیان و نور شود. 🔰حوزه باید در مستوای اندیشه رهبری جامعه وارد شود. اگر اسلام سیلی بخورد و از کبائر قدم به قدم قبح زدایی شود، شبیه علمای دوران سیدالشهدا متهم خواهیم بود. وقت برخاستن است. برخاستن همه خصوصا اهل علم.... ✍️ علی مهدیان 📝 پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 2️⃣ 🛑 تعطیلی دیدار سالیانه 💠رهبر انقلاب در دیدار طلاب و روحانیون سراسر کشور با اشاره به اهمیت مقوله در جامعه، نسبت به امر تبلیغ در حوزه های علمیه، ابراز نگرانی کردند. شاید به ذهنتان این طور برسد، حوزه ها که کاری جز تبلیغ ندارند و در ایامِ به خصوصی مثل محرم و صفر و رمضان و ایام تبلیغی دیگر هم به صورت سنتی، تبلیغ می‌روند. ❓پس ریشه و دلایل این نگرانی چیست؟ میتوان دلایل این نگرانی را در موارد زیر فهرست کرد: 1️⃣ در فرهنگ رایج حوزه، تبلیغ اولویت اول محسوب نمی‌شود و یک مبلغ مثلا نسبت به یک محقق، جایگاه پایین‌تری دارد و این ارزش تبلیغ را در ذهن طلبه پایین می‌آورد و حال آنکه اهداف مختلف دین به واسطه تبلیغ محقق می‌شود. چه و عدالت اجتماعی، چه تشکیل نظام اسلامی و چه اقامه معروف همگی در گرو تبلیغ است. اینها همه بدین خاطر است که تبلیغ یعنی رساندن پیام دین به ذهن و قلب مردم 2️⃣ بدون تبلیغ، ایمان مردم که پایه اصلی حفظ نظام است، از بین خواهد رفت و دچار استحاله فرهنگی خواهیم شد و معروف و منکر جای هم خواهند نشست، مظلوم و جلاد تشخیص داده نمی‌شوند. به تعبیر سیلی‌ای خواهیم خورد که تا مدتها اثرش باقی خواهد ماند. این یکی، رهبر را از وضعیت تبلیغ نگران می‌کند. 3️⃣ تبلیغات را اگر جدی نگیریم، از حرام‌های الهی، قبح زدایی خواهد شد و همان بلایی که دنیای غرب، گرفتارش شده، گریبان ما را هم خواهد گرفت. ارزش خانواده از بین می‌رود، حرمت ها شکسته میشود، و... 🔰با همه این اوصاف، حوزه علمیه چه در تولید محتوا و چه در روش های به روز و متناسب با مخاطب با سطح آگاهی بالا، آمادگی لازم را ندارد. 🔺مخاطب امروز در آشفته بازار فضای مجازی، باید صدای قوی و رسایی را بشنود تا اثر بگیرد، حتی در این فضا، خانواده ها تاثیرات تربیتی‌شان کم شده. 🔰امروز نمی توان صرفا با تکیه بر محتوا و ابزارهای سنتی، تبلیغ یعنی رساندن پیام دین به ذهن و قلب مخاطب را انجام داد، هر چند شیوه‌های سنتی، مثل منبر، ابزارهای بی بدیلی هستند که باید حفظ شوند. ولی استفاده از ابزارهای نوین تبلیغی هم یکی از ضرورت هاست که در این قسمت هم کمیت حوزه لنگ میزند. 🔰علاوه بر اینها سطح گسترده نیاز در کشور از مدارس و دانشگاهها تا نهادها و سازمانها، مساجد و هیئات، و دهها بستر تبلیغی دیگر، نیاز به تربیت مبلغ مناسب هر کدام از این بسترها را دارد که باز هم در این مورد، کماً و کیفاً کاستی مشاهده می‌شود. 🔸به شهادت خود رهبر انقلاب در همین جلسه بسیاری از مساجد کشور احیا نیستند و فقط زمان نماز باز هستند و یا در همین تهران و نه شهرستان‌ها، نبود یک طلبه خوش فکر و خوش ذوق در برخی ارگانها کاملا مشهود است. 🔰همه اینها را اگر بخواهم در یک جمله آسیب‌شناسی کنم، این می‌شود که حوزه خود را در جایگاهی که رهبری مستفاد از دین، از حوزه ها انتظار دارد، نمی‌بیند و آن رسالت اقامه دین در جامعه است. 💢 سوال اساسی این است حوزه دقیقا مسئول تحقق چه چیزی در کشور است، کشته های کرونا زیاد شود، یقه وزارت بهداشت را می گیریم. 🔰حوزه پاسخگوی کدام نیاز مشخص در کشور است که هم مردم بدانند و هم خود طلاب شاید سرّ برگزار نشدن ثابت جلسات سالیانه رهبر انقلاب با حوزه هم همین باشد که روشن نیست با مسئول چه بخش مشخصی در حال گفت‌وگو هستیم. ✍️ حسین کاظم‌زاده 📝 پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 3️⃣ ❇️ ظاهرگرایی 🌱 برخی پیامها و رفتارهای ظاهرگرایانه بهانه‌ای شد تا سخنی را که مدتها در دلم بود، بیان کنم؛ 🔹مثلا سه سال پیش یکی از بزرگواران نصیحتم می‌کرد؛ تو به درد فلان جا نمی‌خوری، چون تو طلبه‌ای تبلیغی هستی؛ حال آنکه اینجا تمرکز علمی دارد! 🔸یا اینکه قبل از محرم یکی از آقایان به بقیه طلاب پیام می‌داد، چرا بعد از این صحبتهای مقام معظم رهبری به نمی‌روید؟ آقا نگران است! 🔹یا مانند یکی از دوستانم که نوشته بود، نان امام زمان حرامش باشد، کسی که سالی چندبار به سفر تبلیغی نرود! 🌱 به هر حال آنچه اهمیت دارد، این است که، دو نوع مواجهه با صحبت یک اندیشمند می‌شود: ۱- مواجهه لفظی؛ مانند برخورد اخباریها با روایات. ۲- مواجهه واقعی؛ اینگونه برخورد با دانستن منظومه فکری، راهبردها و پروژه‌های آن اندیشمند به دست می‌آید. 🔹آیة الله خامنه ای اولین باری نیست که مهمترین وظیفه طلبه را تبلیغ معرفی می‌کند. 🔸اگر برخوردمان با صحبت‌های این اندیشمند حکیم لفظی باشد، هم ربط فرمایشات ایشان را نمی‌فهمیم و هم در مصادیق صحبتهایشان خطا می‌کنیم. خلاصه گرفتار ظاهرگرایی می‌شویم. ✍️ سیدمحمد زین‌العابدین 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 4️⃣ ⚰️ لیبرالیسم دروغین 🎞 «ماکسیموس می‌شنوی؟ تو رو می‌خوان. فرمانده‌ای که برده شد. برده‌ای که گلادیاتور شد. گلادیاتوری که سرپیچی‌ها از امپراطور کرد.. قصه جذابیه..! حالا مردم می‌خوان پایان قصه رو بدونن...» شما دیالوگی از سینمایی معروف «گلادیاتور» را خواندید. معنای آزادی غربی در سکانس پایانی این فیلم متجلی است. قبل برگزاری مبارزه میان شاه رومی و گلادیاتور، شاه خنجری در بدن وی فروکرده و او را زخمی می‌کند. شاه برای مبارزه، آزادی می‌دهد اما با زخمی کردن عملاً وی را محدود و ناتوان کرده و حتی زره‌اش را طوری می‌بندند که زخمش از دیدگان مخفی بماند. 🗽 باری؛ این قصه‌ی لیبرالیسم است. اما دیگر دُم خروس مخفی نیست. روزگاری بود که فوکویاما «پایان تاریخ» را با نسخه لیبرالیسم اعلام کرد؛ اما چندی نگذشت که «برخورد تمدن‌ها و دوباره‌سازی نظم جهانی» توسط هانتینگون مطرح شد و انقلاب اسلامی آغازی بود بر پایان این قصه‌ی دروغین تاریخی! 💢 روزی که انسان غربی از یاد خدا روی‌گرداند، به سختی افتاد. زخمش پشت زره مخفی و محکوم به کوری شد. «وَمَن أَعرَضَ عَن ذِكري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنكًا وَنَحشُرُهُ يَومَ القِيامَةِ أَعمى» امروزه رسانه‌ها بر دیدگان انسان سایه تاریکی افکنده و در بستر «سلب اختیار» اجباراً به وی توهم «آزادی» می‌دهند. اما انقلاب اسلامی چون خورشیدی بر پایان این ظلمت شب طلوع کرده است. 🔰 امام خامنه‌ای می‌فرماید: «در لیبرالیسم غربی چون حقیقت و ارزش‌های اخلاقی نسبی است، «آزادی» نامحدود است. در غرب، حد آزادی را منافع مادی تشکیل می‌دهد.» (۱۲/۰۶/۱۳۷۷) هر زمان منافع مادی به خطر بیفتد آزادی را محدود کرده و با قدرت رسانه زخم‌های گندیده را پشت زره نادانی مخفی می‌کنند. 💠 یکی از منافع مادی، سلطه علمی کشور‌های مستبد است. تعلیم و تربیت از مسلم‌ترین حقوق انسان است. اما همین «آزادی یادگیری» در دانشگاه‌های بزرگ غرب محدود شده و انتقال دانش به کشورهای معینی ممنوع می‌شود؛ چراکه اگر علم و فناوری منتقل شد، از انحصار قدرت‌ها خارج شده و دیگر این قدرتِ مادىِ سلطه‌گرانه به حال خود باقى نخواهد ماند. اینجاست که آزادى مرز پیدا مى‌کند. چنین آزادی دروغینی را با فتاوای آزادی‌بخش امامین انقلاب در استفتائات حق مالکیت معنوی مقایسه کنید. 📰 امروزه همه‌ی جنجال دنیا برای آزادی اطلاعات و اخبار است. مصرع بلند شعر آزادی در غرب این است که بگذارید مردم باخبر شوند؛ اما اگر بخواهیم سانسورهای خبریِ مدعیان آزادی را بشماریم باید به تالیف کتاب‌ها مشغول باشیم. از آشوب اخیر فرانسه که با شهرهای جنگ‌زده، آتش‌سوزی اموال عمومی و دزدی و غارت و.. که با اختناق شدید رسانه‌ای و نیروی ضد شورش مواجه شد بگیرید تا حمله نظامی مهد آزادی (آمریکا) به عراق در زمان ریاست جمهوری بوش که بیش از یک هفته مطلقا هیچ خبری از آن در جهان منتشر نشد. البته همه می‌دانستند که حمله شده اما چون خبرنگارانِ آزادِ غربی «حق انتشار» حتی یک عکس را نداشتند کسی از جزئیات آن مطلع نبود. دیوارهای مادی غربی به حدی بلند است که آزادی رسانه‌ای در دنیای فراخ مجازی را نیز محدود کرده است. ♨️ از دیگر آزادی‌هایی که در غرب وجود دارد «حق زنده ماندن» است! در «واقعه ویکو» زمان ریاست جمهوری کلینتون، اف‌بی‌آی پس از ۵۱ روز محاصره دست به آتش‌سوزی عظیمی در میان فرقه داودیان زد و ۷۶ تن از این فرقه مذهبی جان باختند؛ به طوری‌که در میان آنها ۲۱ کودک و ۲ زن باردار سوختند. جالب آنکه در رسانه‌های آمریکایی گستاخانه ادعا شد خود این فرقه دست به آتش‌سوزی خودشان زدند. 🔸 بیایید به جای ادعاهای گوش‌خراش آزادی، از حق «آزادى زنده ماندن» در آمریکا بحث کنیم... نه احتیاجی نیست..! خودشان روزبه‌روز بی‌آبروتر می‌شوند. بیایید آن روی سکه‌ی «تکلیف» که همان «آزادی در اسلام‌ناب» است را به دنیا معرفی کنیم. کتاب «آزادی یعنی آزادی» شروع خوبی است. آوینی بحث ما را چنین خلاصه می‌کند که: «آزادی در مکتب ما به معنای قطع تعلق است نه نفی حدود..!». ✍️ محمدحسین نجفی 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 5️⃣ 🔍راهکارهایی برای ترغیب جوانان به دین 🔖رهبر انقلاب در دیدار طلاب و روحانیون سراسر کشور، تبلیغ را مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها خواندند. با اشاره به لوازم تبلیغ از جمله شناخت مخاطب تاکید کردند: «نسل نوجوان و جوان به عنوان نسل آینده ساز و افتخارآفرین کشور باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین باشد». باید به فکر چاره بود تا نهال دین‌باوری و دینداری در جوانان شکوفا شود. از نظر شناختی، زمینه و انگیزه دین‎کاوی در جوان وجود دارد؛ چراکه انسان موجودی حقیقت جوست و این مساله امری فطری است. نوشته حاضر چند راهکار و روش مناسب برای رشد باورهای دینی جوانان ارائه می‌دهد. 1️⃣تقویت بينش دینی پیش از آن که بگوییم دین اسلام جامع‌ترین، کامل‌ترین و نیکوترین دین‌هاست، باید بگوییم دین اسلام چیست و اهداف آن کدام است؟ متأسفانه جوان امروزی دین را معمولا با عزلت و گوشه‌نشینی، ترک شادی‎ها و لذات، هم‌سو می‎شمارد و التزام به باور دینی را ملازم افسردگی و دل‎مردگی می‎پندارد. 🔺اگر حقیقت دین و نقش آن در زندگی و خوشبختی انسان و اصلاح معاش و... به درستی تبیین گردد، فطرت دین‌گرا و خداجوی جوان، آن را به راحتی می‌پذیرد. آنها باید به يك عشق بزرگ‏تر(الله) برسند. و این طبیعی است که هر شخصی محبوب را فدای محبوب‌تر میکند. با اين روش زودتر به نتيجه مى‏رسيم و بهره ‏هاى عظيم‏ترى بدست مى‏آوريم. 2️⃣الگودهی تبیین منسجم سیره عملی امامان و الگوهای اسلامی می‌تواند جوانان را در مسیر دینداری، با گام‎های بلندی پیش ‎ببرد. قرآن بر معرفی الگو به اهل ایمان توجهی ویژه دارد. در آیات متعددی پیامبر خود را به یادآوری الگوها دعوت می‎کند. لازم نیست، حتماً الگو در زمان ما حیات داشته باشد؛ چنان‌که قرآن از الگوهایی یاد می‌کند که قبل از زمان پیامبر می‌زیستند. 3️⃣پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان شبهه افکنی در حوزه فرهنگ دینی یکی از بارزترین جلوه های تهاجم فرهنگی است. پرسشگری جوان و رسیدن به پاسخ درست، به‌ویژه در مسیر باورهای دینی، برای جوانان امری پسندیده و اقتضای روحیه آنان و پلکان ترقی آنهاست. 4️⃣ انذار و تبشير، تشویق و تنبیه تشویق، به معنای ایجاد شوق و میل، و تنبیه، به معنای آگاه‌کردن و توجه‌دادن است. تشویق و تنبیه، پس از عمل است اما تبشیر و انذار، پیش از عمل یا همراه عمل است. 5️⃣ شناخت نقاط آسیب پذیر جوانان‏ و رفع آن از جمله مشكلات برخاسته از فضاى آلوده اجتماعی، تجرد و بی همسری جوانان است. راه‏حل‏ آن از يك‏سو تأمين اقتصادى و تسهیل امور ازدواج است و از سوى ديگر رساندن فرد به سطح مناسبى از فهم نسبت به هدف، مسائل ازدواج و آموزش راه و رسم زندگى. 6️⃣ تنظیم روش های پیشرفته و اثرگذار تبلیغاتی هندسه و شکل گفتار با جوانان را باید به خوبی دانست. پرگویی، مکررگویی و نگاه از بالا و دستوری، باعث دل‌زدگی و دین‌گریزی جوانان می‌شود. شایسته است برای تقویت باورهای دینی از هنر، فیلم و ابزارهای هم‌سو با شرایط زمان استفاده کنیم؛ مثلاً یکی از راه‌ها، تهیه و نشان دادن اسلایدهای آموزشی در مانیتور و یا پرده نمایش(پاورپوینت) است. پژوهش‎های میدانی در داخل کشور نشان می‎دهد که پخش سریال‎ها و انیمیشن‌های مربوط به زندگی ائمه و قهرمانان دینی در جذب جوانان فوق‌العاده مؤثر بوده است. وقت آن رسیده که در سطح وسیع از این تجربه ارزشمند در مساجد، هیئات، مدارس و ... استفاده شود. 7️⃣ آگاهی دادن به خانواده‌ها و نهادینه کردن دین در خانواده 8️⃣ زمینه‌سازی در مراکز آموزشی مدرسه و دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین کانون‌های تعلیم و تربیت به شمار می‌آید. دانش آموزی که یک سوم از روز خود را در مدرسه می‌گذراند بدیهی است که که گفتار و کردار دبیر و استاد روی او تاثیرگذار است. تربیت دبیران و اساتید آگاه به دین همراه با بینش صحیح اسلامی کمک قابل توجهی به بدنه اجتماع خواهد داشت. 9️⃣ همدلی و انعطاف‌پذیری جوان به حکم جوان بودن در معرض خطا و لغزش است. در مقابل این جوان باید بزرگوارانه و حکیمانه برخورد کرد. 0️⃣1️⃣ هم آهنگی در گفتار و کردار جوانان تمام مسائل را زیر ذره بین انتقاد و موشکافی قرار می دهند. عطش جوانان به مذهب در صورتی سیراب می شود که صداقت و خلوص را در همه امور مشاهده کنند. 1️⃣1️⃣ بیان فلسفه احکام جوانان مطالبی را بهتر قبول می‌کنند که کاربردی و توأم با استدلال باشد. از این رو لازم است تا آن جا که امکان دارد فلسفه و حکمت احکام و تعالیم دینی تبیین شود تا ضمن قبول آموزه‌های دینی، با بصیرت و انگیزه قوی‌تری به تعالیم دین روی آورند. اینها گوشه‌ای از راهکارهایی بود که به کارگیری آنها، تربیت موثر به معنای حقیقی کلمه را محقق خواهد ساخت. ✍️ ایمان رهنما 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 6️⃣ 🔮 دموکراسی یا دماگوژی؟ 🔸 اولین قربانی دموکراسی در غرب سقراط است. اگر دموکراسیِ آتن در همان روز حکم به جام شوکران نمی‌کرد و اجازه می‌داد صدای سقراط شنیده شود شاید جهان غرب امروز شکل دیگری داشت. سقراط از ابتدا به نقد چنین دموکراسی‌ای پرداخت و آن را دماگوژی (عوام‌فریبی) و -نه احترام به ارزش مردم- دانست. 🔹 اساس دموکراسی در غرب بر پايه ثروت، قدرت و شهوت است؛ یعنی هرچه به حفظ قدرت و خواسته‌ی سرمایه‌داران کمک کند به‌طور وقیحانه «نظر مردم» تعبیر می‌شود. در مهد دموکراسی (آمریکا) رای ۹۹درصدی مردم در اقلیت قرار می‌گیرد! تعجب می‌کنید؟ حق دارید. به یاد بیاورید جنبش «اشغال وال‌استریت» را که در سال ۲۰۱۱ رخداد. وال‌استریت به عنوان «مکان افراد دارای نفوذ اقتصادی» شهرت یافته است. نگارنده از این اعتراضات گسترده مردمی به «دوئل عدالت و دموکراسی دروغین» تعبیر می‌کند. 🔸 این جنبش در بخش معرفی وب‌سایت خود نوشته است: «ما 99 درصدی هستیم که از خانه‌های خود بیرون رانده شده‌ایم. ما از خدمات درمانی مطلوب محروم بوده‌ایم. ما از آلودگی محیط زیست رنج می‌بریم. ما ساعات طولانی را برای مقدار اندکی دستمزد و بدون بهره‌مندی از حقوق قانونی خود سخت کار می‌کنیم، البته اگر بتوانیم کاری پیدا کنیم. در حالی که یک درصد دیگر از همه چیز برخوردار است، ما از هیچ چیز برخوردار نیستیم. ما 99 درصد جامعه هستیم.» 🔹 آمریکا عملا نشان داده که نه معتقد به رعایت دموکراسی در داخل کشورش و نه رعایت حقوق ملت‌های دیگر است. مدعی حقوق بشر تنها کشوری است که از بمب اتم استفاده کرده است. همو بود که سلاح شیمیایی به رژیم بعث عراق داد تا در حمله به ایران از آن استفاده کند. بعد از پیروزی مقتدرانه مردم مظلوم ایران، این‌بار به بهانه گرفتن سلاح شیمیایی به خود عراق حمله کرد. اما به وضوح دروغ می‌گفت. او بعد از شکست‌های مفتضحانه با وقاحت تمام به دنبال تسلط بر یک کشور ثروتمندِ نفت‌خیز در همسایگی جمهوری اسلامی، تسلط بر دنیای عرب، حمایت از اسرائیل و تکمیل زنجیره‌ی استکبار در این منطقه بود. بعد از آن شکست ذلت‌بار، این‌بار سعی بر عَلم کردن پرچم داعش داشت که حاج‌قاسم با خنثی کردن آن خواب شوم و نهایتا خون خود تعبیر وارونه‌ای از رویای آمریکایی کرد. 🔸 البته دخالت‌هایش محدود به غرب آسیا نیست. افتخار حدود ۵۰ کودتا فقط بعد از جنگ جهانی دوم را در کارنامه سیاه خود به ثبت رسانده است. آمریکا با ده‌ها جریان مردمیِ مقاومت علنا مخالفت کرده که یک نمونه‌اش حماس غزه است. با اعلام «گزارش گلدستون» نه‌تنها آمریکا رسواتر شد که دست هم‌دستان کثیفش نیز رو شد. در رای‌گیری شورای حقوق بشر، از مجموع ۱۹۲ رای، با صدور ۱۱۴ رای موافق و ۱۸ رای مخالف، محاکمه نهایی رژیم جانی و مجرم صهیونیستی تصویب شد؛ اما توسط دموکراسیِ دیکتاتوری هیچ اتفاقی نیفتاد. برای من اما مهم‌تر از اثبات دیکتاتوری شیطان بزرگ، علت مشارکت نکردن آن ۶۰ کشور در رای‌گیری جذاب‌تر است! 🔹 چگونه است که با «روکش حمایت» به کاروان عروسی در افغانستان حمله می‌کنند و با رقم زدن «کشتار جمعی» هیچ عذرخواهی‌ای از مردم مظلوم نمی‌کنند؟ با انواع شگردهای شیطانی-رسانه‌ای اذهان عمومی سراسر دنیا را جهت‌دهی کرده و ناگهان مساله دنیا تبدیل به آنفولانزای مرغی می‌شود که مجموع تلفاتش در جهان به هزار نفر هم نمی‌رسد. اما در همان حال خون صد و بیست هزار شهروند عراقیِ غیر مسلح توسط ایشان ریخته شده و در دنیا مسکوت می‌ماند؟! این‌همه، درحالی است که برای هر دو کشور رئیس جمهور از خود آمریکا صادر می‌شود. اینها خود را متولیان کدام دموکراسی می‌دانند؟ وجود چهارچوب در هر نظامی بدیهی است. اما برای ما فطری و الهی و برای آنها شهوانی و شیطانی است. ما با فساد و فحشا مخالفیم، آنها از حضور زنان محجبه در دانشگاه و محیط‌های کاری مخالف‌اند. اسلام با تبعیض نژادی مخالف است، آنها علاوه بر تنفر عملی از رنگین پوست‌ها با توهین به پیامبر اسلام هم موافق‌اند. 🔸 به قول امام‌خامنه‌ای حکایت دموکراسی در غرب حکایت قصه‌ی آهو و قصاب است. آهویی در حال گریختن از چنگال گرگ بود. قصابی گرگ را به‌در کرد و خود چاقو بر حلق آهو گذاشت. آهو گفت خیال می‏کردم مرا از چنگال گرگ نجات دادی اما گرگ حقیقی من تویی؛ که از چنگال گرگم در ربودی،‏ چو دیدم عاقبت گرگم تو بودی..! ✍️ محمد حسین نجفی 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈