eitaa logo
نشریه خط
1.3هزار دنبال‌کننده
697 عکس
183 ویدیو
12 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @mor_heydarii
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️فهرست یادداشت‌های پرونده ویژه▫️ 💠 «درّ مستور» 💠 ♦️واقعه گوهرشاد و مسئله عفاف‌وحجاب♦️ 🔰 برای انتقال به یادداشت مورد نظر، روی آن ضربه بزنید. ☘ ۱. قدم زدن در دل تاریکی (روند تاریخی ماجرای گوهرشاد) ☘ ۲. متّقی اهل عذاب (کشف حجاب، حرام سیاسی) ☘ ۳. اشتباه راهبردی راجع به حجاب ☘ ۴. در گوهرشاد چه گذشت؟ ☘ ۵. آیا بدحجاب‌تر شده‌ایم؟ ☘ ۶. صبر فرهنگی (سه راهکار برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب) ☘ ۷. همسر شاه را می‌شناسید؟ (تأملی در الگوی زنان ایرانی(۱)) ☘ ۸. درد غرب‌زدگی (زمینه‌های کشف حجاب) ☘ ۹. چشم در چشم (مهندسی معکوس بحران سازی دشمن) ☘ ۱۰. تمدن عریان (پشت پرده سیاست تغییر لباس در دوران پهلوی اول) ☘ ۱۱. آیا زنان غربی خوشبخت‌ترند؟ ☘ ۱۲. دین، ناموس مردم (نقش مردم در حل مسائل اجتماعی) ☘ ۱۳. به ما که رسید، آسمون تپید (نگاهی به قوانین پوشش در دنیا) ☘ ۱۴. تناقض قانون اختیاری (چرا حجاب باید اجباری باشد؟) ☘ ۱۵. آرایشت، آرامشت را برد (حساسیت شهدا درباره حجاب) ☘ ۱۶. حرم‌سراهای خیابانی (خیانت هنر مدرن به زن) ☘ ۱۷. بانوی ایرانی (تأملی در الگوی زنان ایرانی(۲)) 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
✔️ 🔳 لطفا نظر خود را درباره پرونده ویژه «درّمستور» با ما در میان بگذارید. 🔶 از عزیزان تقاضامندیم که کمی وقت بگذارند و حتما در این نظرسنجی شرکت کنند و ما را برای بهبود مطالب کانال یاری بدهند. 💢 شرکت در نظرسنجی 👈 بفرمایید 📌 شما از طریق پست «دسترسی آسان به پرونده» می‌توانید مطالب یادداشت‌ها را یادآوری یا مطالعه نمایید. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 اردوی معرفتی_تشکیلاتی "مثل خمینی" مسیری برای کشف هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب 🔖 ویژه طلاب برادر 🗓زمان: ۱۵ الی ۲۰ مرداد ماه 📌مکان: قم المقدسه، مدرسه علمیه‌ سجادیه‌ی دستجرد ⏳مهلت ثبت نام: ۲۰ الی ۳۱ تیرماه توجه! « ظرفیت دوره محدود است» 🖥 جهت ثبت نام اینجا کلیک کنید. یا از طریق سایت: خانه‌طلاب: khanetolab.ir نجاح: login.ismc.ir جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی @mesle_komeini در ارتباط باشید ╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮ @ahd_ba_khomeini ╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
💠 راهبر حوزه 🔻 یادداشت‌هایی پیرامون🔻 💠دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب💠 📌 کانال نشریه خط، یادداشت‌های شما را با این مناسبت، منتشر می‌کند. 📝 پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢دیدار طلاب با رهبر انقلاب 1️⃣ ⚠️ سیلی به اسلام ✅ سخنان رهبری همیشه پر نکته و مهم است اما گاهی به جز حکیمانه بودن، میخکوب کننده و حیرت آور است، شبیه سیلی‌ای است که به یک انسان خواب آلود در سرما می‌زنند تا نمیرد. 🔺 این بار سخنان ایشان با حوزه علمیه، یکی از همین موارد بود. نهیبی که بر سر حوزه‌های علمیه زده شد، جدی بود. متفاوت بود. پر از درد بود. هشدار درباره «سیلی خوردن اسلام» و نقش حوزه در این ماجرا نکته‌ای نبود که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. 🔸 او درباره تبلیغ به عنوان یکی از شؤون جدی حوزه‌های علمیه به صراحت نالید که من «نگرانم». مساله را برای همه طلاب و‌ حوزویان و علما و مراجع و نهادها و مسوولین حوزوی آشکارتر نمود و گفت تبلیغ در راس امور است. این یک سخن مهم و‌ حیاتی بود. 💢 باز عده‌ای سرشان را در لاک درس و بحث و هیات علمی و مدارج حوزوی و درسهای متداول روزانه شان فرو نکنند و خود را به نشنیدن نزنند و جملات او را تحریف نکنند و نگویند همین کارهایی که می‌کنیم خوب است. 💠 حوزه باید بیدار شود. حوزه باید نطقش باز شود. حوزه بسیار جلوتر و ارتقا یافته‌تر از پیش از انقلاب است لکن بسیار عقب‌تر و جامانده‌تر از نیازهای امروز کشور. 🔥 در ماجرای اغتشاشات و حمله همه جانبه رسانه‌ای و فرهنگی دشمن، سکوت علما و حوزویان و یا بیان سخنان دو پهلو و پر لکنت، آزاردهنده بود. مساله های ذهن جوانان زیاد شده و تلاش ما عمامه به سر ها چند برابر نشده و باید نگران بود. نگران لعنتی بود که زمین و آسمان به عالمی میدهد که در هنگامه نیاز فکری جامعه، سکوت می‌کند. 🔻راه چاره چیست؟ اولا باید باورهای خود را مرور کنیم. هویت طلبگی به پیشقراولی امت و امامت او است. همه امور دیگر شوون و لوازم همین هویت است. پس هر زمان نقشی اجتماعی پر رنگ‌تر می‌شود. 🔻ثانیا باید عموم طلاب و حوزویان «سبک زندگی» خود را بر این اساس ویرایش کنند. اگر در طول سال چند دهه خاص به تبلیغ اختصاص می‌دادند، اکنون باید برنامه ثابت روزانه برای تبلیغ در زندگی خود قرار دهند. همه طلاب کوچک و بزرگ. 🔻ثالثا باید ارتباطات اجتماعی و فامیلی و خانوادگی خود را بر این اساس تشدید کنند و ارتباطات جدید اجتماعی ایجاد کنند. 🔻رابعا باید حوزه‌های علمیه کاری کنند که همه مردم مبلغ شوند. جهاد تبیین یک جهاد همگانی است. حوزه باید این جهاد همگانی را حقیقتا فراگیر کند. هر کسی در این روزگار باید آنچه می‌داند و می‌فهمد در این جنگ شناختی مقابل دشمن بیان کند. روشنگری می‌تواند خطورات و وساوس را نابود کند. 🔻خامسا نیاز به شناخت و اندیشه و زاویه نگاهی متفاوت و طلبگی به امور داریم. بدون زاویه نگاه درست قدرت تحلیل درست نخواهیم داشت، قدرت تهاجم به بنیادهای اندیشه غرب نخواهیم داشت. پس باید اندیشه متناسب با ماموریت جدید را بدست آورد. اگر جامعه محتاج «امید ایمانی» است معلوم است که زاویه نگاه عمیق و راهبردی توحیدی ضروری است. ویژگی فضای رسانه ای جدید، سطحی شدن و خالی شدن از پشتوانه های فکر و اندیشه است. 💢باید صحنه از اندیشه های عمیق و راهبردی پر شود تا زاویه نگاه عمومی ارتقا یابد و قدرت تحلیل رشد کرده و فضا مملو از تبیین و بیان و نور شود. 🔰حوزه باید در مستوای اندیشه رهبری جامعه وارد شود. اگر اسلام سیلی بخورد و از کبائر قدم به قدم قبح زدایی شود، شبیه علمای دوران سیدالشهدا متهم خواهیم بود. وقت برخاستن است. برخاستن همه خصوصا اهل علم.... ✍️ علی مهدیان 📝 پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 2️⃣ 🛑 تعطیلی دیدار سالیانه 💠رهبر انقلاب در دیدار طلاب و روحانیون سراسر کشور با اشاره به اهمیت مقوله در جامعه، نسبت به امر تبلیغ در حوزه های علمیه، ابراز نگرانی کردند. شاید به ذهنتان این طور برسد، حوزه ها که کاری جز تبلیغ ندارند و در ایامِ به خصوصی مثل محرم و صفر و رمضان و ایام تبلیغی دیگر هم به صورت سنتی، تبلیغ می‌روند. ❓پس ریشه و دلایل این نگرانی چیست؟ میتوان دلایل این نگرانی را در موارد زیر فهرست کرد: 1️⃣ در فرهنگ رایج حوزه، تبلیغ اولویت اول محسوب نمی‌شود و یک مبلغ مثلا نسبت به یک محقق، جایگاه پایین‌تری دارد و این ارزش تبلیغ را در ذهن طلبه پایین می‌آورد و حال آنکه اهداف مختلف دین به واسطه تبلیغ محقق می‌شود. چه و عدالت اجتماعی، چه تشکیل نظام اسلامی و چه اقامه معروف همگی در گرو تبلیغ است. اینها همه بدین خاطر است که تبلیغ یعنی رساندن پیام دین به ذهن و قلب مردم 2️⃣ بدون تبلیغ، ایمان مردم که پایه اصلی حفظ نظام است، از بین خواهد رفت و دچار استحاله فرهنگی خواهیم شد و معروف و منکر جای هم خواهند نشست، مظلوم و جلاد تشخیص داده نمی‌شوند. به تعبیر سیلی‌ای خواهیم خورد که تا مدتها اثرش باقی خواهد ماند. این یکی، رهبر را از وضعیت تبلیغ نگران می‌کند. 3️⃣ تبلیغات را اگر جدی نگیریم، از حرام‌های الهی، قبح زدایی خواهد شد و همان بلایی که دنیای غرب، گرفتارش شده، گریبان ما را هم خواهد گرفت. ارزش خانواده از بین می‌رود، حرمت ها شکسته میشود، و... 🔰با همه این اوصاف، حوزه علمیه چه در تولید محتوا و چه در روش های به روز و متناسب با مخاطب با سطح آگاهی بالا، آمادگی لازم را ندارد. 🔺مخاطب امروز در آشفته بازار فضای مجازی، باید صدای قوی و رسایی را بشنود تا اثر بگیرد، حتی در این فضا، خانواده ها تاثیرات تربیتی‌شان کم شده. 🔰امروز نمی توان صرفا با تکیه بر محتوا و ابزارهای سنتی، تبلیغ یعنی رساندن پیام دین به ذهن و قلب مخاطب را انجام داد، هر چند شیوه‌های سنتی، مثل منبر، ابزارهای بی بدیلی هستند که باید حفظ شوند. ولی استفاده از ابزارهای نوین تبلیغی هم یکی از ضرورت هاست که در این قسمت هم کمیت حوزه لنگ میزند. 🔰علاوه بر اینها سطح گسترده نیاز در کشور از مدارس و دانشگاهها تا نهادها و سازمانها، مساجد و هیئات، و دهها بستر تبلیغی دیگر، نیاز به تربیت مبلغ مناسب هر کدام از این بسترها را دارد که باز هم در این مورد، کماً و کیفاً کاستی مشاهده می‌شود. 🔸به شهادت خود رهبر انقلاب در همین جلسه بسیاری از مساجد کشور احیا نیستند و فقط زمان نماز باز هستند و یا در همین تهران و نه شهرستان‌ها، نبود یک طلبه خوش فکر و خوش ذوق در برخی ارگانها کاملا مشهود است. 🔰همه اینها را اگر بخواهم در یک جمله آسیب‌شناسی کنم، این می‌شود که حوزه خود را در جایگاهی که رهبری مستفاد از دین، از حوزه ها انتظار دارد، نمی‌بیند و آن رسالت اقامه دین در جامعه است. 💢 سوال اساسی این است حوزه دقیقا مسئول تحقق چه چیزی در کشور است، کشته های کرونا زیاد شود، یقه وزارت بهداشت را می گیریم. 🔰حوزه پاسخگوی کدام نیاز مشخص در کشور است که هم مردم بدانند و هم خود طلاب شاید سرّ برگزار نشدن ثابت جلسات سالیانه رهبر انقلاب با حوزه هم همین باشد که روشن نیست با مسئول چه بخش مشخصی در حال گفت‌وگو هستیم. ✍️ حسین کاظم‌زاده 📝 پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 3️⃣ ❇️ ظاهرگرایی 🌱 برخی پیامها و رفتارهای ظاهرگرایانه بهانه‌ای شد تا سخنی را که مدتها در دلم بود، بیان کنم؛ 🔹مثلا سه سال پیش یکی از بزرگواران نصیحتم می‌کرد؛ تو به درد فلان جا نمی‌خوری، چون تو طلبه‌ای تبلیغی هستی؛ حال آنکه اینجا تمرکز علمی دارد! 🔸یا اینکه قبل از محرم یکی از آقایان به بقیه طلاب پیام می‌داد، چرا بعد از این صحبتهای مقام معظم رهبری به نمی‌روید؟ آقا نگران است! 🔹یا مانند یکی از دوستانم که نوشته بود، نان امام زمان حرامش باشد، کسی که سالی چندبار به سفر تبلیغی نرود! 🌱 به هر حال آنچه اهمیت دارد، این است که، دو نوع مواجهه با صحبت یک اندیشمند می‌شود: ۱- مواجهه لفظی؛ مانند برخورد اخباریها با روایات. ۲- مواجهه واقعی؛ اینگونه برخورد با دانستن منظومه فکری، راهبردها و پروژه‌های آن اندیشمند به دست می‌آید. 🔹آیة الله خامنه ای اولین باری نیست که مهمترین وظیفه طلبه را تبلیغ معرفی می‌کند. 🔸اگر برخوردمان با صحبت‌های این اندیشمند حکیم لفظی باشد، هم ربط فرمایشات ایشان را نمی‌فهمیم و هم در مصادیق صحبتهایشان خطا می‌کنیم. خلاصه گرفتار ظاهرگرایی می‌شویم. ✍️ سیدمحمد زین‌العابدین 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 4️⃣ ⚰️ لیبرالیسم دروغین 🎞 «ماکسیموس می‌شنوی؟ تو رو می‌خوان. فرمانده‌ای که برده شد. برده‌ای که گلادیاتور شد. گلادیاتوری که سرپیچی‌ها از امپراطور کرد.. قصه جذابیه..! حالا مردم می‌خوان پایان قصه رو بدونن...» شما دیالوگی از سینمایی معروف «گلادیاتور» را خواندید. معنای آزادی غربی در سکانس پایانی این فیلم متجلی است. قبل برگزاری مبارزه میان شاه رومی و گلادیاتور، شاه خنجری در بدن وی فروکرده و او را زخمی می‌کند. شاه برای مبارزه، آزادی می‌دهد اما با زخمی کردن عملاً وی را محدود و ناتوان کرده و حتی زره‌اش را طوری می‌بندند که زخمش از دیدگان مخفی بماند. 🗽 باری؛ این قصه‌ی لیبرالیسم است. اما دیگر دُم خروس مخفی نیست. روزگاری بود که فوکویاما «پایان تاریخ» را با نسخه لیبرالیسم اعلام کرد؛ اما چندی نگذشت که «برخورد تمدن‌ها و دوباره‌سازی نظم جهانی» توسط هانتینگون مطرح شد و انقلاب اسلامی آغازی بود بر پایان این قصه‌ی دروغین تاریخی! 💢 روزی که انسان غربی از یاد خدا روی‌گرداند، به سختی افتاد. زخمش پشت زره مخفی و محکوم به کوری شد. «وَمَن أَعرَضَ عَن ذِكري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنكًا وَنَحشُرُهُ يَومَ القِيامَةِ أَعمى» امروزه رسانه‌ها بر دیدگان انسان سایه تاریکی افکنده و در بستر «سلب اختیار» اجباراً به وی توهم «آزادی» می‌دهند. اما انقلاب اسلامی چون خورشیدی بر پایان این ظلمت شب طلوع کرده است. 🔰 امام خامنه‌ای می‌فرماید: «در لیبرالیسم غربی چون حقیقت و ارزش‌های اخلاقی نسبی است، «آزادی» نامحدود است. در غرب، حد آزادی را منافع مادی تشکیل می‌دهد.» (۱۲/۰۶/۱۳۷۷) هر زمان منافع مادی به خطر بیفتد آزادی را محدود کرده و با قدرت رسانه زخم‌های گندیده را پشت زره نادانی مخفی می‌کنند. 💠 یکی از منافع مادی، سلطه علمی کشور‌های مستبد است. تعلیم و تربیت از مسلم‌ترین حقوق انسان است. اما همین «آزادی یادگیری» در دانشگاه‌های بزرگ غرب محدود شده و انتقال دانش به کشورهای معینی ممنوع می‌شود؛ چراکه اگر علم و فناوری منتقل شد، از انحصار قدرت‌ها خارج شده و دیگر این قدرتِ مادىِ سلطه‌گرانه به حال خود باقى نخواهد ماند. اینجاست که آزادى مرز پیدا مى‌کند. چنین آزادی دروغینی را با فتاوای آزادی‌بخش امامین انقلاب در استفتائات حق مالکیت معنوی مقایسه کنید. 📰 امروزه همه‌ی جنجال دنیا برای آزادی اطلاعات و اخبار است. مصرع بلند شعر آزادی در غرب این است که بگذارید مردم باخبر شوند؛ اما اگر بخواهیم سانسورهای خبریِ مدعیان آزادی را بشماریم باید به تالیف کتاب‌ها مشغول باشیم. از آشوب اخیر فرانسه که با شهرهای جنگ‌زده، آتش‌سوزی اموال عمومی و دزدی و غارت و.. که با اختناق شدید رسانه‌ای و نیروی ضد شورش مواجه شد بگیرید تا حمله نظامی مهد آزادی (آمریکا) به عراق در زمان ریاست جمهوری بوش که بیش از یک هفته مطلقا هیچ خبری از آن در جهان منتشر نشد. البته همه می‌دانستند که حمله شده اما چون خبرنگارانِ آزادِ غربی «حق انتشار» حتی یک عکس را نداشتند کسی از جزئیات آن مطلع نبود. دیوارهای مادی غربی به حدی بلند است که آزادی رسانه‌ای در دنیای فراخ مجازی را نیز محدود کرده است. ♨️ از دیگر آزادی‌هایی که در غرب وجود دارد «حق زنده ماندن» است! در «واقعه ویکو» زمان ریاست جمهوری کلینتون، اف‌بی‌آی پس از ۵۱ روز محاصره دست به آتش‌سوزی عظیمی در میان فرقه داودیان زد و ۷۶ تن از این فرقه مذهبی جان باختند؛ به طوری‌که در میان آنها ۲۱ کودک و ۲ زن باردار سوختند. جالب آنکه در رسانه‌های آمریکایی گستاخانه ادعا شد خود این فرقه دست به آتش‌سوزی خودشان زدند. 🔸 بیایید به جای ادعاهای گوش‌خراش آزادی، از حق «آزادى زنده ماندن» در آمریکا بحث کنیم... نه احتیاجی نیست..! خودشان روزبه‌روز بی‌آبروتر می‌شوند. بیایید آن روی سکه‌ی «تکلیف» که همان «آزادی در اسلام‌ناب» است را به دنیا معرفی کنیم. کتاب «آزادی یعنی آزادی» شروع خوبی است. آوینی بحث ما را چنین خلاصه می‌کند که: «آزادی در مکتب ما به معنای قطع تعلق است نه نفی حدود..!». ✍️ محمدحسین نجفی 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 5️⃣ 🔍راهکارهایی برای ترغیب جوانان به دین 🔖رهبر انقلاب در دیدار طلاب و روحانیون سراسر کشور، تبلیغ را مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها خواندند. با اشاره به لوازم تبلیغ از جمله شناخت مخاطب تاکید کردند: «نسل نوجوان و جوان به عنوان نسل آینده ساز و افتخارآفرین کشور باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین باشد». باید به فکر چاره بود تا نهال دین‌باوری و دینداری در جوانان شکوفا شود. از نظر شناختی، زمینه و انگیزه دین‎کاوی در جوان وجود دارد؛ چراکه انسان موجودی حقیقت جوست و این مساله امری فطری است. نوشته حاضر چند راهکار و روش مناسب برای رشد باورهای دینی جوانان ارائه می‌دهد. 1️⃣تقویت بينش دینی پیش از آن که بگوییم دین اسلام جامع‌ترین، کامل‌ترین و نیکوترین دین‌هاست، باید بگوییم دین اسلام چیست و اهداف آن کدام است؟ متأسفانه جوان امروزی دین را معمولا با عزلت و گوشه‌نشینی، ترک شادی‎ها و لذات، هم‌سو می‎شمارد و التزام به باور دینی را ملازم افسردگی و دل‎مردگی می‎پندارد. 🔺اگر حقیقت دین و نقش آن در زندگی و خوشبختی انسان و اصلاح معاش و... به درستی تبیین گردد، فطرت دین‌گرا و خداجوی جوان، آن را به راحتی می‌پذیرد. آنها باید به يك عشق بزرگ‏تر(الله) برسند. و این طبیعی است که هر شخصی محبوب را فدای محبوب‌تر میکند. با اين روش زودتر به نتيجه مى‏رسيم و بهره ‏هاى عظيم‏ترى بدست مى‏آوريم. 2️⃣الگودهی تبیین منسجم سیره عملی امامان و الگوهای اسلامی می‌تواند جوانان را در مسیر دینداری، با گام‎های بلندی پیش ‎ببرد. قرآن بر معرفی الگو به اهل ایمان توجهی ویژه دارد. در آیات متعددی پیامبر خود را به یادآوری الگوها دعوت می‎کند. لازم نیست، حتماً الگو در زمان ما حیات داشته باشد؛ چنان‌که قرآن از الگوهایی یاد می‌کند که قبل از زمان پیامبر می‌زیستند. 3️⃣پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان شبهه افکنی در حوزه فرهنگ دینی یکی از بارزترین جلوه های تهاجم فرهنگی است. پرسشگری جوان و رسیدن به پاسخ درست، به‌ویژه در مسیر باورهای دینی، برای جوانان امری پسندیده و اقتضای روحیه آنان و پلکان ترقی آنهاست. 4️⃣ انذار و تبشير، تشویق و تنبیه تشویق، به معنای ایجاد شوق و میل، و تنبیه، به معنای آگاه‌کردن و توجه‌دادن است. تشویق و تنبیه، پس از عمل است اما تبشیر و انذار، پیش از عمل یا همراه عمل است. 5️⃣ شناخت نقاط آسیب پذیر جوانان‏ و رفع آن از جمله مشكلات برخاسته از فضاى آلوده اجتماعی، تجرد و بی همسری جوانان است. راه‏حل‏ آن از يك‏سو تأمين اقتصادى و تسهیل امور ازدواج است و از سوى ديگر رساندن فرد به سطح مناسبى از فهم نسبت به هدف، مسائل ازدواج و آموزش راه و رسم زندگى. 6️⃣ تنظیم روش های پیشرفته و اثرگذار تبلیغاتی هندسه و شکل گفتار با جوانان را باید به خوبی دانست. پرگویی، مکررگویی و نگاه از بالا و دستوری، باعث دل‌زدگی و دین‌گریزی جوانان می‌شود. شایسته است برای تقویت باورهای دینی از هنر، فیلم و ابزارهای هم‌سو با شرایط زمان استفاده کنیم؛ مثلاً یکی از راه‌ها، تهیه و نشان دادن اسلایدهای آموزشی در مانیتور و یا پرده نمایش(پاورپوینت) است. پژوهش‎های میدانی در داخل کشور نشان می‎دهد که پخش سریال‎ها و انیمیشن‌های مربوط به زندگی ائمه و قهرمانان دینی در جذب جوانان فوق‌العاده مؤثر بوده است. وقت آن رسیده که در سطح وسیع از این تجربه ارزشمند در مساجد، هیئات، مدارس و ... استفاده شود. 7️⃣ آگاهی دادن به خانواده‌ها و نهادینه کردن دین در خانواده 8️⃣ زمینه‌سازی در مراکز آموزشی مدرسه و دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین کانون‌های تعلیم و تربیت به شمار می‌آید. دانش آموزی که یک سوم از روز خود را در مدرسه می‌گذراند بدیهی است که که گفتار و کردار دبیر و استاد روی او تاثیرگذار است. تربیت دبیران و اساتید آگاه به دین همراه با بینش صحیح اسلامی کمک قابل توجهی به بدنه اجتماع خواهد داشت. 9️⃣ همدلی و انعطاف‌پذیری جوان به حکم جوان بودن در معرض خطا و لغزش است. در مقابل این جوان باید بزرگوارانه و حکیمانه برخورد کرد. 0️⃣1️⃣ هم آهنگی در گفتار و کردار جوانان تمام مسائل را زیر ذره بین انتقاد و موشکافی قرار می دهند. عطش جوانان به مذهب در صورتی سیراب می شود که صداقت و خلوص را در همه امور مشاهده کنند. 1️⃣1️⃣ بیان فلسفه احکام جوانان مطالبی را بهتر قبول می‌کنند که کاربردی و توأم با استدلال باشد. از این رو لازم است تا آن جا که امکان دارد فلسفه و حکمت احکام و تعالیم دینی تبیین شود تا ضمن قبول آموزه‌های دینی، با بصیرت و انگیزه قوی‌تری به تعالیم دین روی آورند. اینها گوشه‌ای از راهکارهایی بود که به کارگیری آنها، تربیت موثر به معنای حقیقی کلمه را محقق خواهد ساخت. ✍️ ایمان رهنما 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 6️⃣ 🔮 دموکراسی یا دماگوژی؟ 🔸 اولین قربانی دموکراسی در غرب سقراط است. اگر دموکراسیِ آتن در همان روز حکم به جام شوکران نمی‌کرد و اجازه می‌داد صدای سقراط شنیده شود شاید جهان غرب امروز شکل دیگری داشت. سقراط از ابتدا به نقد چنین دموکراسی‌ای پرداخت و آن را دماگوژی (عوام‌فریبی) و -نه احترام به ارزش مردم- دانست. 🔹 اساس دموکراسی در غرب بر پايه ثروت، قدرت و شهوت است؛ یعنی هرچه به حفظ قدرت و خواسته‌ی سرمایه‌داران کمک کند به‌طور وقیحانه «نظر مردم» تعبیر می‌شود. در مهد دموکراسی (آمریکا) رای ۹۹درصدی مردم در اقلیت قرار می‌گیرد! تعجب می‌کنید؟ حق دارید. به یاد بیاورید جنبش «اشغال وال‌استریت» را که در سال ۲۰۱۱ رخداد. وال‌استریت به عنوان «مکان افراد دارای نفوذ اقتصادی» شهرت یافته است. نگارنده از این اعتراضات گسترده مردمی به «دوئل عدالت و دموکراسی دروغین» تعبیر می‌کند. 🔸 این جنبش در بخش معرفی وب‌سایت خود نوشته است: «ما 99 درصدی هستیم که از خانه‌های خود بیرون رانده شده‌ایم. ما از خدمات درمانی مطلوب محروم بوده‌ایم. ما از آلودگی محیط زیست رنج می‌بریم. ما ساعات طولانی را برای مقدار اندکی دستمزد و بدون بهره‌مندی از حقوق قانونی خود سخت کار می‌کنیم، البته اگر بتوانیم کاری پیدا کنیم. در حالی که یک درصد دیگر از همه چیز برخوردار است، ما از هیچ چیز برخوردار نیستیم. ما 99 درصد جامعه هستیم.» 🔹 آمریکا عملا نشان داده که نه معتقد به رعایت دموکراسی در داخل کشورش و نه رعایت حقوق ملت‌های دیگر است. مدعی حقوق بشر تنها کشوری است که از بمب اتم استفاده کرده است. همو بود که سلاح شیمیایی به رژیم بعث عراق داد تا در حمله به ایران از آن استفاده کند. بعد از پیروزی مقتدرانه مردم مظلوم ایران، این‌بار به بهانه گرفتن سلاح شیمیایی به خود عراق حمله کرد. اما به وضوح دروغ می‌گفت. او بعد از شکست‌های مفتضحانه با وقاحت تمام به دنبال تسلط بر یک کشور ثروتمندِ نفت‌خیز در همسایگی جمهوری اسلامی، تسلط بر دنیای عرب، حمایت از اسرائیل و تکمیل زنجیره‌ی استکبار در این منطقه بود. بعد از آن شکست ذلت‌بار، این‌بار سعی بر عَلم کردن پرچم داعش داشت که حاج‌قاسم با خنثی کردن آن خواب شوم و نهایتا خون خود تعبیر وارونه‌ای از رویای آمریکایی کرد. 🔸 البته دخالت‌هایش محدود به غرب آسیا نیست. افتخار حدود ۵۰ کودتا فقط بعد از جنگ جهانی دوم را در کارنامه سیاه خود به ثبت رسانده است. آمریکا با ده‌ها جریان مردمیِ مقاومت علنا مخالفت کرده که یک نمونه‌اش حماس غزه است. با اعلام «گزارش گلدستون» نه‌تنها آمریکا رسواتر شد که دست هم‌دستان کثیفش نیز رو شد. در رای‌گیری شورای حقوق بشر، از مجموع ۱۹۲ رای، با صدور ۱۱۴ رای موافق و ۱۸ رای مخالف، محاکمه نهایی رژیم جانی و مجرم صهیونیستی تصویب شد؛ اما توسط دموکراسیِ دیکتاتوری هیچ اتفاقی نیفتاد. برای من اما مهم‌تر از اثبات دیکتاتوری شیطان بزرگ، علت مشارکت نکردن آن ۶۰ کشور در رای‌گیری جذاب‌تر است! 🔹 چگونه است که با «روکش حمایت» به کاروان عروسی در افغانستان حمله می‌کنند و با رقم زدن «کشتار جمعی» هیچ عذرخواهی‌ای از مردم مظلوم نمی‌کنند؟ با انواع شگردهای شیطانی-رسانه‌ای اذهان عمومی سراسر دنیا را جهت‌دهی کرده و ناگهان مساله دنیا تبدیل به آنفولانزای مرغی می‌شود که مجموع تلفاتش در جهان به هزار نفر هم نمی‌رسد. اما در همان حال خون صد و بیست هزار شهروند عراقیِ غیر مسلح توسط ایشان ریخته شده و در دنیا مسکوت می‌ماند؟! این‌همه، درحالی است که برای هر دو کشور رئیس جمهور از خود آمریکا صادر می‌شود. اینها خود را متولیان کدام دموکراسی می‌دانند؟ وجود چهارچوب در هر نظامی بدیهی است. اما برای ما فطری و الهی و برای آنها شهوانی و شیطانی است. ما با فساد و فحشا مخالفیم، آنها از حضور زنان محجبه در دانشگاه و محیط‌های کاری مخالف‌اند. اسلام با تبعیض نژادی مخالف است، آنها علاوه بر تنفر عملی از رنگین پوست‌ها با توهین به پیامبر اسلام هم موافق‌اند. 🔸 به قول امام‌خامنه‌ای حکایت دموکراسی در غرب حکایت قصه‌ی آهو و قصاب است. آهویی در حال گریختن از چنگال گرگ بود. قصابی گرگ را به‌در کرد و خود چاقو بر حلق آهو گذاشت. آهو گفت خیال می‏کردم مرا از چنگال گرگ نجات دادی اما گرگ حقیقی من تویی؛ که از چنگال گرگم در ربودی،‏ چو دیدم عاقبت گرگم تو بودی..! ✍️ محمد حسین نجفی 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 7⃣ ❓مخاطب امروز چه وضعیت فکری متمایزی با ادوار قبلی دارد؟ 🔸 پدرم در سال ۷۰، سی ساله بود، می‌گفت: در بچگی ما، تفریح با کار بود، بچه‌ها تا بچه بودند می‌رفتند چوپانی یا کمک پدر کشاورزی می‌کردند، کمی که بزرگ‌تر شدیم، خاور و نیسان آمده بود و با آنها می‌رفتیم جاده یا بارفروشی. اما من که درس‌خوان بودم در کنار بارفروشی رفتم در مدرسه شبانه روزی و دیپلم گرفتم و بعد هم برای لیسانس رفتم دانشگاه تهران. آن زمان پیشرفته‌ترین چیزی که ما داشتیم یک ماشین‌حساب casio بود که محاسبات سخت را کمی راحت‌تر انجام می‌داد. بعد هم که خوردیم به حوادث انقلاب و جنگ. 🔺 آن نسل که همان کودکان در گهواره خمینی بودند در فضایی ساخته شدند که اهل فکر و حوصله و استقامت بودند. نسلی که دیگر توسری خور نبود و بدبختی کشیدن جزو زندگیشان نبود. 🔹 من در سال ۹۸ سی ساله بودم. وقتی تازه کامپیوتر آمده بود، پدرم یکی خرید، آن زمان شاید کم‌تر از یک درصد جامعه کامپیوتر داشتند، پدرم کامپیوتر را در دفتر مدرسه‌ غیر دولتی‌اش، روی میز خودش گذاشته بود و بچه‌های مدرسه هی سرک می‌کشیدند تا از پنجره کامپیوتر را نگاه کنند ببینند چه شکلی است؟! 🔺 آن زمان هنوز سیستم عامل ویندوز در کار نبود و با سیستم عامل DOS کار می‌کردیم، شبیه برنامه‌نویسی بود. سی‌دی هم هنوز درکار نبود و چیزی به اسم فلاپی داشتیم با حداکثر دو مگ حافظه. اینترنت هم که جای خودش. عصرها که می‌شد بچه‌های کوچه همه بیکار بودند و می‌ریختند توی کوچه فوتبال بازی. 🔺 جوانی ما با انقلاب تکنولوژی‌های مرتبط با کامپیوتر و جنگ فرهنگی پیوند خورد و ایمانی قوی‌تر و عمیق‌تر از نسل پدرم را طلب می‌کرد. 🔸 مدت کوتاهی بعد از فلاپی، سی‌دی آمد، کم کم بساط نوارها و ویدوئو کلوپ‌ها هم جمع شد، کمی که گذشت فلش و اینترنت هم اضافه شد. از اوایل دهه ۸۰ کم کم گوشی‌های دوربین دار که با بلوتوث فایل‌ها را با بغل دستی‌ات اشتراک می‌گذاشتی آمد و به سرعت این گوشی‌ها هم به اینترنت وصل شد. 🔹 هر روز دنیای ما بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد و اطلاعات ما بیشتر و بیشتر! بساط مجله و روزنامه هم تا اواخر دهه ۸۰ داغ بود اما اندک اندک در دهه ۹۰ برچیده شد، اوایل مردم وبلاگ و سایت‌ها را مطالعه می‌کردند. اما کم کم حوصله مطالعه هم رفت و مردم محدود به دیدن کلیپ‌های تصویری کوتاه و عکس و خواندن متن‌های خیلی کوتاه توییتری شدند. 🔸 حجم تحولاتی که فقط در نسل ما رخ داد برابر بود با تمام تحولاتی که در همه نسل‌های پیش از ما رخ داده بود و نسل بعد از ما، تحولاتش از چند برابر تحولات نسل ما بیشتر است و از شتاب تحولات هم کم نمی‌شود. 🔹 شهید مطهری می‌گوید از یک روستایی سوالاتی بنیادی کردند و دیدند خیلی پاسخ‌های عمیق و خوبی می‌دهند و پرسیدند: شما این چیزها را از کجا یاد گرفته‌ای؟ پاسخ داد من مثل شما سواد ندارم، بیشتر فکر می‌کنم! 🔸 تحولاتی که در نسل ما رخ داد همه در جهت افزایش حجم اطلاعاتی بود که عمدتا هم بی‌خود بودند. اطلاعاتی که اگر ۹۰ درصد آنها را از شما می‌گرفتند، هیچ چیزی از شما کم نمی‌شد جز تکبر و توهم عالم بودن! 🔹 جوان ۳ دهه قبل حوصله خواندن داشت، حوصله استدلال و بحث‌های طولانی داشت اما جوان فعلی توییتری و اینستاگرامی شده است. در دنیای مجازی‌اش غرق شده و دنیای حقیقی‌اش را با همان قواعد قیاس می‌کند. خب پس همه چیز از دست رفت؟! نه! وسط همه این تحولات اگرچه بازار بحث‌های مفصل توده‌ای و ملی‌گرا و انقلابی، چپ‌ها و راست‌ها و... سرد شده اما بازار هیات‌ها و اعتکاف‌ها و زیارت‌ها، اجتماعات دینی به نسبت جمعیت چه؟! گرم‌تر شده. 🔸 بازار کتاب‌های مطهری و مصباح سرد شده ولی بازار کتاب‌های عین صاد و آیت‌الله حائری شیرازی و خاطرات شهدا چه؟! گرم‌تر شده. 🔹 بله مخاطب امروز عوض شده اما فطرتش خیر، ایمانش خیر، اگر حوصله استدلالش کم شده، اما جذبه محبتش قوی‌تر شده. اگر یک بالش ضعیف شده اما بال دیگرش قوی‌تر شده. ✅ این هم از آن تهدید‌هایی است که به قول حاج قاسم فرصتی در دلش خوابیده، فرصتی برای جذب بیشتر و راحت‌تر و حالا تشویق به عمیق‌تر شدن، صبورتر شدن. تشویق برای هجرت از دنیای غرق شدگی در اوهام تصویر و رنگ به دنیای غرق شدگی در فکر و تعقل. هجرت از اینستا و تویتر به کتاب‌ و صوت‌. اما مرحله به مرحله، گام به گام. 💠 اگر این جوان با محبت و خیال قوی بال معرفتش قوی‌تر شود، سرعت تکاملش چند برابر همه ما و نسل‌های قبلمان خواهد بود. ✍️ حمیدرضا باقری 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈