eitaa logo
نشریه خط
1.2هزار دنبال‌کننده
629 عکس
179 ویدیو
11 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @Heydari7676
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ✳️شماره جدید✳️ منتشر شد 📢📢 🔻استراتژی دشمن در حوزه؛ ایجاد شبکه روحانی‌های میانه رو! 📕 ویژه نامه بررسی مسئله نفوذ دشمن در حوزه علمیه 🎙 با آثار و گفتگوهایی: 🔻 از اساتید: عابدی/ملکی/عزت زمانی/پناهیان/سیدحمید روحانی/مقدمی/کاظم زاده/عالم زاده نوری/سیدعلی موسوی/مهدیان 🌀خرید با تخفیف ویژه برای طلاب سراسر کشور: 👈👈🏻👈🏼«۳٠ هزار تومان» 🔻از طریق: @gohari_67 // ۰۹۱۶۹۵۸۹۸۹۲ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘اینکه مرکزیت فلسفه در حوزه علمیه باشد یا در جائی دیگر، دارای تفاوت بسیاری است. 🔖فلسفه در حوزه همیشه تحت هدایت دین بوده است؛ یعنی با اینکه فلسفه، فلسفه بوده و از حالت فلسفه بودن خارج نشده و روش فلسفی یعنی روش برهانی و تحلیلی را رعایت کرده است، ولی در عین حال در پرتو یک چراغ هدایت به نام دین حرکت کرده است. 👈دین فلسفه را در جهت درستی قرار می‌دهد بدون اینکه خط مشی(متدولوژی) فلسفه را عوض کند. 🔻در مقابل خروج مرکزیّت فلسفه از حوزه به دیگر مراکز، در واقع همراه خواهد بود با خروج فلسفه از این شأن و نقشی که در طول تاریخ داشته است. و نتیجه این امر همان خواهد شد که در غرب میبینیم؛ پیدایش انواع فلسفه‌های مادی و ماتریالیستی، سوفسطایی گری، شکّاکیت، و انواع فلسفه‌هایی که با تفکر دینی در تقابل اند. ازین روست که اهمیت دارد حوزه در فلسفه،حرف اول را بزند. 🔸یکی از دلایل تاکید مقام معظّم رهبری بر مرکزیت حوزه در فلسفه، حتما همین مسئله است... 📚🎙دکتر محمد فنایی اشکوری، نشریه ص۱۶ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
◻️جرعه چهلم از پادکست مقتل آب: ▪️روایتی از رسیدن خبر شهادت حسین ابن علی به مدینه... 🏷 کاری از گروه فرهنگی-هنری یم تقدیم به شما: 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙ماه رمضان تو رو جهانی بار میاره... ✳️وقتی یه نفر فهمید انسانه،نوع غصه‌هاش فرق می‌کنه... 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘ترکیب اعضای شورای عالی حوزه را در دوره‌های مختلف ملاحظه بفرمایید. همه شان شخصیت‌های وجیه و مورد اعتناء و سابقه دار و دل‌سوز هستند. 👈اما می‌بینید میانشان شخصیتی که متخصص در حوزه علوم عقلی باشد، وجود ندارد؛ و یا بسیار نادر است. 🔻خب چنین ترکیبی در شورای عالی سیاست گذاری حوزه، روند تکاملی حوزه را به چه سمتی پیش خواهد برد؟ 👈🏼اگر نگرش ما به حوزه ها این است که صرفا مباحث فقهی مورد توجه قرار بگیرد و در نهایت رساله‌های عملیه تولید بشود، ساختارهای متعدّد مدیریتی هم به همین تناسب شکل خواهند گرفت... 📚🎙حجت الاسلام علی امینی نژاد، نشریه ص۳۱ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘نکاتی از کتاب «آزادی یعنی آزادی» 🗂بررسی آزادی در منظومه فکری استاد سیدعلی خامنه‌ای؛ 👇در ضمن خطبه‌های نماز جمعه ایشان در دهه ۶۰ 📘 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔹عقل در مقایسه با نقل، سه جور محصول می‌تواند داشته باشد: 🔖یکی، گزاره‌هایی که در فهم گزاره‌های نقلی موثر هستند. یکی، گزاره‌هایی که می‌توانند در کنار گزاره‌های نقلی ما را به نتایجی برسانند. و دیگری گزاره‌هایی که ما را مستقلاً به نتایجی می‌رسانند. 🔹هم‌چنین عقل، فواید فراوانی هم از مجاورت با نقل می‌برد: 🔖مثلا یکی اینکه ایده‌زایی برای عقل داشته باشد. دوم اینکه می‌تواند عقل را پیرایش و اصلاح کند. سوم اینکه می‌تواند عقل را هدایت کند. 👈حالا اگر فضای عقل گرایی از نقل گرایی جدا شود و حوزه‌های علمیه در علوم عقلی متمحّض بشوند، این تعامل بین عقل و نقل به هم می‌خورد و فوایدی که ذکر کردم را از دست می‌دهد و در نهایت اسیب‌هایی که خواهم گفت متوجه جامعه خواهد شد... 📚🎙حجت الاسلام علی امینی نژاد، نشریه ص۳۱ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🌐 بازتاب انتشار ۱۷(ویژه نامه دشمن در حوزه) در 🔰🔰🔰 https://hawzahnews.com/xbGyM 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘صدرالمتألهین و شروع تاریخ جدید 🔖دکارت، ذات انسان را محور حقیقت دانست و تاریخ غرب جدید با این فکر شروع شد. 👈ملاصدرا درست مقابل دکارت، نظر به «وجود» کرد؛ وجودی که عین خارج است و تاریخ جدیدی را در جهان اسلام گشود. 👈🏼حضرت امام با تاکید بر مکتب صدرا، تاریخ ما را که می‌رفت با غلبه فرهنگ مدرنیته در حجاب رود، از غرب جدا کرد... 📚🎙استاد اصغر طاهرزاده، نشریه ص ۳۸ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
👈یک حرف این است_طبق بیان شهید مطهری_امام حسین که به شهادت رسید یک معترض، یک آمر به معروف و ناهی از منکری بود که در مقابل یک حاکم جائری قیام کرد. شهید فی سبیل الله با کشته شدن خود حقانیت حرف خودش را ثابت میکند همچنانی که امام ثابت کرد. امام حسن اصلا اینظور وضعی نداشت امام حسن خلیفه ای بود که یک نفری از رعیت خود او درمقابل او، علیه او علم طغیان برداشته بود. 🔻اگر امام حسن در این رویارویی با رعیت خودش که علیه او طغیان کرده، مقاومت میکرد تا جان خودش را از دست میداد هرگز ان معترض شجاعی نبود که در مقابل منکر ایستاده و کشته شده بلکه حاکمی بود که به وسیله عوامل خودش به قتل رسیده بود. اصلا ببینید ماهیت قضیه به کلی متفاوت است. مثل عثمان که به دست رعیت خودش کشته شد. چه افتخاری است که حاکمی کسی از رعیت خودش علم طغیان بلند کنه و این نتواند او را سرکوب کند. او بیاید این هم همینطور مقاومت بکند تا بالاخره به دست ان یاغی کشته بشود. این یک تفاوت اساسی که حقیقتا ماهیت قضیه را دگرگون می‌کند. 🌺🌺 📚حلقات انسان ۲۵۰ساله، حلقه سوم، ص۳۹۷ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
📚| نیایشِ ابوحمزه ثُمالی ◽️جویا جهانبخش ۴۵ ساله، مترجم و پژوهشگری دقیق است که فحول و اهل، این جوان پرمطالعه و گزیده کار را به خوبی می شناسند. صرف نظر از گرایش های فکری و پژوهشی وی، هر کتابی از جهانبخش اتفاقی در حوزه نشر می باشد. ◽️کتاب «نیایش ابوحمزه ثمالی» را جناب جهانبخش وقتی که ۲۳ سال سن داشته ترجمه کرده و اکنون ویرایش سوم کتاب در دسترس ماست. خود دعا هم دعای سحرگاه امام سجاد علیه السلام بوده که از طریق ابوحمزه به ما رسیده و یک بسته کامل از معارف عرفانی، فلسفی و کلامی شیعه است. ◽️یکی از معضلات تراث و میراث شیعی ما عدم اهتمام به ترجمه خوب و دقیق متون است. طولانی بودن دعا باعث شده گاهی از یاد و زبان فراموش بشود اما ترجمه آقای جهانبخش این امکان را میدهد که با تاکید به خواندن ترجمه با این دعا انس بگیریم. التماس دعا... 📢 لطفا رسانه ما باشید 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔖همانطور که سیاست منهای حضور اشراقی در نظر حضرت امام، سیاستی مرده و منفعل بود، فلسفه و عرفانی هم که تفصیل اندیشه اجمالی حضرت روح الله«رضوان الله علیه» نباشد، فلسفه و عرفانِ مرده و بی‌خاصیت خواهد بود؛ 👈زیرا با غلبه فرهنگ مدرنیته، هر چیزی از حقیقت به مجاز تبدیل می‌شود و در ذیل فرهنگ غربی قرار می‌گیرد... 📚🎙استاد اصغر طاهرزاده، نشریه ص ۳۹ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
✅نوع نگاه امام عرفانِ مبارزه‌جو است. عارفِ فقیهی که امام درست کرده یک جمع صالحی بین عارف و فقیه و سیاست‌مدار است. چنین ترکیبی به‌صورت عینی با همه تفاصیل اش تمایز حضرت امام از بقیه اندیشمندان و مصلحان اجتماعی تاریخ شیعه است؛ 🔖لذا اندیشه ولایت‌فقیه که بسط توحید در جامعه ماست ریشه در عرفان و فقه با هم دارد. ◻️البته مسیر جهانی شدن این اندیشه را هم ایشان برای ما روشن کردند و خودشان هم به این مطلب توجه داشتند و بین‌الملل اسلامی را پیگیری می‌کردند و حتی به جهان کفر هم عنایت داشتند. 👈یک نکته‌ای را هم به‌عنوان تذکر عرض کنم که خیلی از معارفی که امام به آن‌ها دست پیدا کرد به خاطره سر صحنه اقامه دین بودن ایشان است. واقعاً این یک مطلب و نکته علمی است که خیلی از دریافت‌های علمی انسان حین عمل و اجرای آن به دست می آید. ▫️بزرگی می‌گفت برخی از اندیشه‌های حکومتی فتاوای فقهی امام بعد از تشکیل حکومت و جمهوری اسلامی تغییر پیدا کرد... 📚🎙حجت الاسلام یزدان‌پناه، نشریه ص۲۶ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻عدم تزکیه منشأ ظلم پذیری ◽️ 📢 لطفا رسانه ما باشید 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
◼️برای او شب باصفایی بود. خدا می‌داند او چه هیجانی دارد! البته خودش می‌گوید من خیلی کوشش کردم که راز مطلب را کشف کنم، ولی اجمالًا می‌داند که حوادث بزرگی در انتظار اوست. خودش اذان صبح را می‌گفت. نزدیک طلوع صبح بود که بالای مأذن رفت و ندای الله اکبر را بلند کرد. اذان را که گفت، با سپیده دم خداحافظی کرد. گفت: ای صبح! ای سپیده دم! ای فجر! از روزی که علی چشم به این دنیا گشوده، آیا روزی بوده است که تو بدمی و چشم علی در خواب باشد؟ یعنی دیگر بعد از این، چشم علی برای همیشه خواب خواهد رفت. وقتی از مأذن پایین می‌آید، می‌گوید: ◽️خَلَّوْا سَبیلَ الْمُؤمِنِ الْمُجاهِدِ فِی الله ذِی الْکتُبِ وَ ذِی الْمَشاهِدِ فِی الله لایعْبُدُ غَیرَ الْواحِدِ وَ یوقِظُ النّاسَ الَی الْمَساجِدِ... راه این مؤمن مجاهد را باز کنید (خودش را به عنوان یک مؤمن مجاهد توصیف می‌کند). اهل بیتش اجازه ندارند از جای خود حرکت کنند. علی گفته بود که پشت سر این صیحه‌ها نوحه‌هایی هست. علی القاعده زینب، ام کلثوم و بقیه اهل بیت، همه بیدار ولی نگران و ناراحت که امشب چه پیش خواهد آمد؟ یک وقت فریادی همه را متوجه خود کرد و صدایی در همه جا پیچید: تَهَدَّمَتْ وَ اللهِ ارْکانُ الْهُدی وَ انْطَمَسَتْ اعْلامُ التُّقی وَ انْفَصَمَتِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقی، قُتِلَ ابْنُ عَمِّ الْمُصْطَفی، قُتِلَ الْوَصِی الْمُجْتَبی، قُتِلَ عَلِی الْمُرْتَضی، قَتَلَهُ اشْقَی الْاشْقِیاءِ. 📚استاد مطهری، انسان کامل، ص۵۶ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🌀هرچند حضرت امام اثر مستقلی در باب عرفان عملی تالیف ننموده‌اند، لکن مباحث و مسائل عرفان عملی در خلال جمیع کتب عرفان نظری و هم‌چنین در کتاب‌هایی چون:«آداب الصلاة»،«سرّالصلاة»،«شرح چهل حدیث» و «شرح حدیث جنود عقل و جهل» و نیز نامه‌های عرفانی ایشان به‌طور گسترده مطرح و بررسی شده‌است. 🔻استاد سید جلال‌الدین آشتیانی در زمینه تسلط اجتهادی حضرت امام بر مباحث و مسائل عرفان نظری و عملی، چنین نگاشته‌اند: ◽️مصنف ضاعف‌الله قدرَه و به واسطه تدرّب در حکمت متعالیه و تسلط تام به رموز معارف حقیقیه، عالی‌ترین و زبده‌ترین مسائل را با عباراتی موجز و پرمحتوا به رشته تحریر درآورده، و از تکرار و ذکر مباحث سطحی پرهیز نموده‌اند؛ و در خلال تحقیقات نشان داده‌اند که در دو فن مذکور وی از قدرت فکری و ذوق سرشار عدیم‌النظیر برخوردارند. مرحوم امام در عرفان عملی نیز بهترین آثار را از خود باقی نهادند. تدرّب او در عرفان نظری و عملی در حدی است که به‌ جرات می‌توان گفت احدی جای آن استاد زمانه را نگرفت. 📚🎙حجت الاسلام سعید هلالیان، نشریه ص۳۱ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
💢آنچه به حسین‌بن علی علیه السلام دادند، بالاتر از آن است که به ابراهیم دادند. ◻️خدا چشمهٔ زمزم را برای ابراهیم علیه السلام در کنار بیت سنگی خودش قرار داده است؛ اما بیت اصلی خداوند دل مؤمن است و خدا از کنار خانهٔ اصلی خودش برای حسین‌بن علی و پیغمبر، چشمهٔ اشک را قرار داده است. ازین جهت است که می‌فرماید: «أنا قَتیلُ العَبْرَة»... 📚آیة الله حائری شیرازی، آیینه تمام نما، ص ۱۶ 📢 لطفا رسانه ما باشید 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
⭕️ای طلبه‌ی مفاهیم! ای گمراه حقایق! قدری تأمل کن ببین چه داری از معارف؟ 📚شرح چهل حدیث، حدیث چهارم(کِبر)، ص ۹۰ 📢 لطفا رسانه ما باشید 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️رهبر انقلاب_روضه شهادت امیرالمؤمنین... 📢 لطفا رسانه ما باشید 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘نکاتی از کتاب «آزادی یعنی آزادی» 🗂بررسی آزادی در منظومه فکری استاد سیدعلی خامنه‌ای؛ 👇در ضمن خطبه‌های نماز جمعه ایشان در دهه ۶۰ 📘 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
❇️امام‌خمینی در همان بحبوحه جنایات رضاخان علیه دستگاه امام حسین علیه‌السلام درس اخلاقی با محوریت منازل السائرین برای عموم مردم دارند که نتیجه این درس‌ها تبدیل شد به آثاری که من اسم آن‌ها را اخلاق عرفانی می‌نامم. 🌀اخلاق عرفانی از دل عرفان عملی به دست می‌آید، ولی لزوماً مساوی عرفان عملی نیست. می‌شود از دل این بحث‌های عرفان عملی که دغدغه سلوک دارد دست کشید و تمام این مقامات و منازل را به‌عنوان خلقیات مطرح کرد. و حضرت امام این کار را کرد و ما شیرینی آن را بعد از انقلاب در صحنه‌های متعدد چشیدیم مثلاً در مورد نفس توضیحات تکان‌دهنده‌ای داشتند. حیله‌های نفس اماره را در حوادث اجتماعی متذکر می‌شدند... 📚🎙حجت الاسلام یزدان‌پناه، نشریه ص۲۵ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🌑آدم خلیفه‌ی تنهای خدا روی زمین است؛ 🔻امپراطوری که گاهی باید برگردد به ◻️آخرین سلاح اش؛ ◽️"... و سلاحه البُکاء " 📢 لطفا رسانه ما باشید 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘آیت الله تحریری؛ 💠در راه تهذیب نفس، علم به مسائل اخلاقی و روحی، و نیز علم به معارف دین لازم است و این علم باید از طریق کتاب و سنت بدست آید، تا اطمینان‌آور و راهبر و مقصود گردد. 🔻ازاین‌رو در تنظیم معارف اخلاقی روش عمومی علمای اخلاق چنین است که با تکیه به بیان حقیقت نفس انسانی و فضائل و رذایل آن، راه‌های اتصاف به فضائل و دوری از رذایل نفسانی بیان می‌شود. ✅امام‌خمینی ره نیز این روش را در کتاب‌های اخلاقی خویش ازجمله «شرح چهل حدیث» و «شرح حدیث جنود عقل و جهل» به کار برده‌اند؛ 💠لیکن امتیاز ایشان آنست که در این دو کتاب به بحث علمی خالص نپرداخته اند. بلکه بحث‌ها نوعاً براساس قرآن و سنت است. 🔸علاوه‌برآن جنبه تذکریِ آن بر جنبه علمی آن غلبه دارد و این اشکال مهمی است که ایشان بر روش مؤلفان آن‌ها وارد دانسته‌اند بااینکه مطالعه آن‌ها را ضروری می‌دانند... 📚🎙آیت الله تحریری، نشریه ص۱۹ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| 🔻این همه آمال ما، زیر خاک خواهد رفت، تمام خواهد شد. این همه توجهات به خود، به ضررمان تمام می‌شود و تمام می‌شود. آنکه باقی می‌ماند آن ‏است که مربوط به خداست:‏‏  ما عِندَکُم یَنفَدُ وَ ما عِندَ الله باقٍ... 📚کتاب تفسیر سوره حمد، ص۱۲۵ 📢 لطفا رسانه ما باشید 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE