1663142327-9898-91-8.pdf
941.1K
4_5771736558860242635.ogg
29.86M
◍⃟﷽˼
🎙ویس چت
گروه الهیات اسلامی ↡↡
با عنوان: درباره فلسفه اسلامی
جلسه ۱
استاد محسن بهرامی
https://t.me/Islamic_Theology0
᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
📌نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب در ایران
|↫#درباره_فلسفه_اسلامی
|↫ #فلسفه_اسلامی #فلسفه
|↫ #سهروردی #ملاصدرا #صدرا
|↫ #کانت #فلسفه_غرب #کانت
|↫ #قاجار #پهلوی #استعمار
|↫ #دانشگاه #آلوین_تافلر
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠اشراق
@bahrami_eshragh
❎ تفاوت اصطلاحات (۱۲)
تفاوت تشخص و تعین
۱. تعین امری نسبی است اما تشخص امری حقیقی است.
۲. تشخص عین وجود است اما تعین لازمه وجود است
۳. تشخص امری وجودی است اما تعین هم امری وجودی است و هم امری عدمی.
#تفاوت
سخنرانیِ ماهانهی انجمن منطق ایران
تاریخ: دوشنبه 30 مرداد 1402، ساعت 16 الی 18
عنوان:
استدلال چند وجهی و اهمیت وجوه غیرکلامی در استدلال
سخنران: محسن حائری (پژوهشگر پسادکتری فلسفه – دانشگاه تربیت مدرس)
سخنرانی به صورت تلفیقی حضوری-مجازی و به میزبانی مؤسسهی پژوهشی حکمت و فلسفهی ایران (گروه منطق) برگزار خواهد شد:
آدرس: تهران، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، شماره ۴
پیوند سخنرانی برخط (آنلاین): 🔗 https://www.skyroom.online/ch/irip/logic
چکیدهی سخنرانی: (کلیک کنید.)
————————————
@IranLogic
https://chat.whatsapp.com/I5WoKvgN2cO9aZzuqRvBHY
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
◍⃟﷽˼ 🎙ویس چت گروه الهیات اسلامی ↡↡ با عنوان: درباره فلسفه اسلامی جلسه ۱ استاد محسن بهرامی https:
record (1).ogg
33.24M
◍⃟﷽˼
🎙ویس چت
گروه الهیات اسلامی ↡↡
با عنوان: درباره فلسفه اسلامی
جلسه ۲
استاد محسن بهرامی
https://t.me/Islamic_Theology0
᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
📌چیستی و هویت فلسفه اسلامی
|↫#درباره_فلسفه_اسلامی
|↫ #فلسفه_اسلامی #فلسفه
|↫ #سهروردی #ملاصدرا #صدرا
|↫ #کانت #فلسفه_غرب #بوعلی_سینا
|↫#شیخ_الرئیس #کلام #فقه #اصول
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠اشراق
@bahrami_eshragh
هدایت شده از آموزشهای آزاد موسسه امام خمینی(ره) فارس
1678097387-10025-1401-2-6.pdf
439.1K
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🌸🌺🌼📚📚🌸🌺🌼 #نشست_علمی #کانون_علمی #منطق_فلسفه 💎موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس برگزار می کند:
استاد فارسی نژاد.mp3
35.39M
صوت نشست شماره ۱۳
📝موضوع: فلسفه آفرینش
🎙ارائه: استاد علیرضا فارسی نژاد
#نشست
#استاد_فارسی_نژاد
❎ تفاوت اصطلاحات (۱۳)
تفاوت احد و واحد
۱. احد به ذات شئ یعنی عدم تجزیه و جزء نداشتن (اعم از ذهنی و خارجی) نظر دارد ولی واحد به خارج از ذات شئ یعنی شریک نداشتن نظر دارد.
۲. احد به مرتبه فوق اسماء و صفات اختصاص دارد اما واحد به صفات و وحدت میان آنها نظر دارد.
۳. احد بر خلاف واحد، در محاسبات عددی مطرح نمی شود.
#تفاوت
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
◍⃟﷽˼ 🎙ویس چت گروه الهیات اسلامی ↡↡ با عنوان: درباره فلسفه اسلامی جلسه ۲ استاد محسن بهرامی https:
record (1).ogg
26.54M
◍⃟﷽˼
🎙ویس چت
گروه الهیات اسلامی ↡↡
با عنوان: درباره فلسفه اسلامی
جلسه ۳
استاد محسن بهرامی
https://t.me/Islamic_Theology0
᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
📌ماهیت وصدق معارف کشف وشهودی
نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان
|↫#درباره_فلسفه_اسلامی
|↫ #فلسفه_اسلامی #فلسفه
|↫ #کشف_شهود #ملاصدرا #صدرا
|↫ #سهروردی #فلسفه_یونان
|↫#بوعلی_سینا #ابن_عربی
|↫#مکتب_تفکیک
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠اشراق
@bahrami_eshragh
⭕️ معرفت ادراک حسی نیست [دیدگاه افلاطون]
🔹معرفت به نظر افلاطون، باید (اولا) خطاناپذیر و (ثانیاً) درباره آنچه هست باشد. ادراک حسی نه این است و نه آن. وی این اعتراضات را مطرح می کند:
1⃣ اگر معرفت ادراک حسی است، پس هیچ انسانی نمی تواند عاقلتر از انسان دیگر باشد. زیرا که من بهترین داور ادراک حسی خود هستم.
2⃣ به علاوه اگر معرفت و ادراک حسی یکی است و اگر تفاوتی میان دیدن و دانستن نیست، نتیجه این میشود که کسی که چیزی را در گذشته دانسته (یعنی دیده و هنوز آن را به خاطر دارد) آن را نمیداند.
3⃣ ادراک حسی تمام معرفت نیست. زیرا قسمت مهمی از آنچه به طور کلی آن را معرفت می شناسیم، عبارتست از حقایقی که مستلزم الفاظی هستند که به هیچ وجه متعلقات ادراک حسی نیستند. فرض کنید که کسی سرابی میبیند. ادراک حسی مستقیم نیست که میتواند او را آگاه کند که سراب تصور شده وجود دارد یا لاوجود است. فقط تفکر عقلانی است که میتواند به او این آگاهی را بدهد. همچنین نتایج و استدلالهای ریاضی نیز به وسیله حس ادراک نمی شوند.
4⃣ ادراك حسی، حتی در قلمرو خودش معرفت نیست. ما واقعاً نمی توانیم بگوییم که چیزی میدانیم اگر به حقیقت مربوط به آن چیز مثلا درباره وجود یا عدم آن و شباهت یا عدم شباهت آن به چیزی دیگر نرسیده باشیم. حقیقت در تفکر و در حکم معلوم ذهن می شود، نه در احساس محض. احساس محض ممكن است مثلا يك سطح سفيد و یک سطح سفید دوم را نشان دهد، اما برای داوری درباره شباهت میان آن دو، فعالیت ذهن ضروری است. همین طور، خطوط راه آهن به نظر می آید که در یک نقطه به هم میرسند، در تفکر عقلانی است که می دانیم که آنها واقعا با هم موازی اند. بنابراین، ادراک حسی شایستگی نام معرفت را ندارد.
📕 تاریخ فلسفه غرب، جلد اول، ص ۱۷۲-۱۷۵
✍ فردریک چارلز کاپلستون
#افلاطون #ادراک_حسی #سقراط #عقل #صور
🔸🔸🔸
🌐 کانال معرفت شناسی
🆔 @epistemology_issues
#پذیرش_سطح۲_۳
#ظرفیت_محدود
#حضوری
✍️ موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) شیراز،برای سال تحصیلی(1403_ 1402) از بین طلاب علاقمند و مستعد در رشته های تخصصی ذیل سطح۲،۳ طلبه می پذیرد.🌹
💢رشته های تخصصی:👇
🟧تفسیر و علوم قرآن سطح۲( ۴نفر)
🟩تفسیر و علوم قرآن سطح۳ (۳نفر)
🟨کلام اسلامی سطح ۲( ۶نفر)
🟦مسائل جدید کلامی سطح ۳ ( ۳ نفر)
🟪مدرسی علوم عقلی سطح ۳ (۱ نفر)
🟥فلسفه اسلامی سطح ۲ (۵ نفر)
💢شرایط پذیرش:👇
🟢اتمام سطح ۱ برای تحصیل در سطح ۲ و اتمام سطح ۲ برای تحصیل درسطح ۳
🔵تعهد به ضوابط موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
💢مزایا:👇
🔷بهره مندی از اساتید مجرب و متخصص
🔶راهبری و حمایت علمی مستمر در طول سال تحصیلی
🔷پرداخت کمک هزینه آموزشی و پژوهشی بصورت ماهانه
🔶تسهیل در انتشار مقالات پژوهشی در دو فصلنامه حسیب
⏳زمان ثبت نام :تا ۳۱ مرداد ماه و تکمیل ظرفیت
💢جهت ثبت نام واطلاعات بیشتر به@HamidRezaZahedi پیام دهید یا با تلفن (09198156397) تماس بگیرید.
⭐️موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) شیراز، تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان فارس
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢برگزاری نشست «اندیشۀ ابنسینا و فارابی؛ پیوستگیها و گسستگیها»
🔷به مناسبت «روز بزرگداشت ابنسینا» و با اهتمامِ «گروه مطالعات ابنسینا»ی مؤسسه
⏰زمان: چهارشنبه 1 شهریورماه 1402، از ساعت 10-16 در دو بخش صبح و عصر
🔶بهصورتِ حضوری و مجازی
🏛مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سالن دکتر نصر (واقع در تهران: خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره ۴)
🌏لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/sina
📎برنامۀ برگزاری نشست را در لینک زیر ببینید:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/610
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
بسم الله الرحمن الرحیم اینجانب حسین عشاقی در اثبات وجود واجب، مجموعه براهینی را با نام «برهانهای عدمی»، شامل 22 برهان اقامه کردهام و مقالهای را هم درین رابطه و با همین نام نوشته و آن را در مجله قبسات بهار 1389به چاپ رساندهام؛ و سال گذشته نیز در مورد هفت برهان آن یک جلسه کرسی نظریه پردازی ارائه کردهام؛ جناب استاد آقای فیاضی سلمه الله در کلاس تدریسی تحت عنوان «خداشناسی فلسفی» تا کنون 9 برهان از این مجموعه را تدریس و مورد بحث قرار دادهاند که در «سایت ثقلین» http://hawzeh.thaqalain.ir نشر یافته است؛ ازین 9 برهان 7 برهان را تأیید و به 2 برهان، اشکال کردهاند؛ ضمن تشکر از جناب ایشان بخاطر توجهی که به عرایض حقیر کردهاند ما در ادامه بخاطر پاسخ به برخی ملاحظات ایشان، صوت بیانات ایشان در جلسات 28 تا 32 را نشر میدهیم و در جای مناسب پس از بیانات ایشان به اشکال ایشان به آن دو برهان پاسخ میدهیم. منتهی بد نیست که ابتدا، حدود 6 دقیقه اول از فیلم جلسه شانزدهم که اشارهای به این براهین کرده را مشاهده کرده و سپس خود جلسات از 28 تا 32 را به تدریج ملاحظه کنید.
کانال تلگرامی استاد حسین عشاقی اصفهانی
https://t.me/oshaghierfan
#عشاقی
#برهان
#وجود_واجب
1_6238489263.docx
355.2K
این مقاله برهانهای عدمی است با برخی تغییرات جزئی که توسط جناب آقای فیاضی مورد بحث واقع شده است، جهت اطلاع کاربران گرامی به اشتراک گذاشته میشود تا بحثهای قبلی و بعدی با توجه به متن مقاله مورد بررسی واقع شود.
https://t.me/oshaghierfan
#عشاقی
#برهان
#وجود_واجب
#مقاله
⭕️ مکتب پوزیتویسم منطقی [logical positivism]
🔹 پوزیتیویسم منطقی یک مکتب فلسفی است (تجربهگرایی منطقی نیز نامیده میشود) که در دهه ۱۹۲۰ در وین آغاز شد و تا دهه ۱۹۶۰ در دنیای انگلیسی زبان تأثیرگذار بود، اما اکنون تا حد زیادی اعتبار خود را از دست داده است. این مکتب به شدت تحت تأثیر تجربه گرایی بریتانیا بود و ادعا میکرد که فقط گزارههای علمی، دانش واقعی بشمار میآیند و هر موضوعی که نتوان آن را در چارچوب علمی بیان کرد و به آن پرداخت، از نظر شناختی بیمعنا و مهمل است.
🔹 پوزیتیویستهای منطقی، یک جمله را تنها در صورتی معنادار میدانند که یا تحلیلی باشد و یا علی الاصول تجربه بتواند آن را تأیید یا ابطال کند. این ادعا که معنای یک گزاره، روش تحقیقپذیری آن است به نظریه "تحقیقپذیری معنا" معروف است. قبول این نظریه، مستلزم بیمعنا دانستن جملات در حوزههای اخلاق، زیباییشناسی، دین، مابعدالطبیعه و همه گزارههای هنجاری است. زیرا جملات ادعایی در حوزههای مذکور، به لحاظ تجربی غیرقابل تحقیق و در نتیجه بیمعنا هستند. رویکرد پوزیتیویسم منطقی در معرفت شناسی، مبناگرایی است. از نظر آنها، همه باورها یا به خودی خود موجه هستند (اینها باورهای پایه هستند که گاهی اوقات به عنوان گزارههای پروتکل از آنها یاد میشود) و یا در ارتباط با باورهای پایه توجیه میشوند.
🔹 هدف اصلی پوزیتیویسم منطقی، تبیین ماهیت و ساختار دانش بشری، به ویژه در علوم تجربی است. رودلف کارناپ، موریس شلیک، هانس رایشنباخ، هربرت فایگل، کورت گودل، هانس هان، فیلیپ فرانک، اتو نویرث از اعضای حلقه وین بشمار میآمدند.
📕 Historical Dictionary of Epistemology, p:127
#پوزیتویسم #تحقیق_پذیری #تجربه #معنا #مبنا_گرایی
🔸🔸🔸
🌐 کانال معرفت شناسی
🆔 @epistemology_issues
هدایت شده از کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
الهیات اندوه.m4a
45.03M
🎙#گزارش_صوتی
🔹با عنوان:(الهیات اندوه)
📌 باحضور:: آقای دکتر مهراب صادقنیا(عضو هئیت علمی رشته ادیان و مذاهب)
🗓تاریخ :۱۴۰۲/۵/۲۶
✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)
🆔https://zil.ink/elahiat_isu
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام