eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
850 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
معرفی کتاب درآمدی بر نظریه معرفت کتاب درآمدی بر نظریه معرفت نوشتهٔ نوح لموس و ترجمهٔ عاطفه حقی و مهدی فرجی پاک است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است. درباره کتاب درآمدی بر نظریه معرفت معرفت‌شناسی، یا نظریه‌ٔ معرفت، یکی از پایه‌های فلسفه‌ٔ تحلیلی به شمار می‌آید و این کتاب درآمدی روشن و قابل فهم بر این موضوع است. کتاب درآمدی بر نظریه معرفت پیرامون برخی از نظریه‌های اصلی توجیه، شامل مبناگرایی، انسجام‌گرایی، وثاقت‌گرایی و معرفت‌شناسی فضیلت‌محور بحث می‌کند. همچنین موضوعات دیگری از جمله مسئله‌ٔ گِتیه، درون‌گرایی و برون‌گرایی، شک‌گرایی، مسئله‌ٔ دَور بودن معرفتی، مسئله‌ٔ معیار، معرفت پیشینی و معرفت‌شناسی طبیعی شده را نیز شامل می‌شود. این متنِ واضح و خوش‌نوشت که عمدتاً برای دانشجویان مبتدی معرفت‌شناسی در نظر گرفته شده، برای افرادی که علاقه‌مند به دانستن بیشتر درباره‌ٔ این حوزه‌ٔ مهم فلسفه هستند نیز مقدمه‌ای عالی ارائه می‌دهد. خواندن کتاب درآمدی بر نظریه معرفت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ فلسفه پیشنهاد می‌کنیم. بخشی از کتاب درآمدی بر نظریه معرفت «بسیاری از مردم تصور می‌کنند چیزهای زیادی دربارهٔ جهان خارج، گذشته و اذهان دیگر می‌دانند. مثلاً فرض ما بر این است که می‌دانیم اتومبیل‌ها و درختان وجود دارند، می‌دانیم که دیروز زنده بودیم، دیگران شاد یا ناراحت‌اند، و به چیزهای زیادی باور دارند. به علاوه، ما باور داریم که تقریباً همه، بسیاری از این چیزها را می‌دانند. مثلاً فکر نمی‌کنیم که دانستن این امور تنها محدود به معدودی فیلسوف باشد. اما با این حال، بسیاری از ما به برخی ادعاهای مطرح شده دربارهٔ معرفت مشکوکیم. فرض کنید فردی ادعا می‌کند که برندگان مسابقات جهانی در ده سال آینده را می‌شناسد یا اینکه می‌داند در سیارهٔ دیگری زندگی وجود دارد. ما به چنین ادعاهایی دربارهٔ معرفت مشکوکیم. نمی‌پذیریم افرادی که چنین ادعاهایی دارند واقعاً آنچه مدعی دانستن آن هستند را بدانند. همچنین منکر این هستیم که چنین ادعاهایی موجه یا معقول باشند. ما به این ادعا که چنین باورهایی موجه هستند، مشکوکیم. درحالی‌که تقریباً همهٔ ما به ادعای دانستن برخی امور مشکوکیم، استدلال‌های شک‌گرایانهٔ فلسفی، نوعاً در پی این هستند که نشان دهند ما بسیاری از چیزهای معمولی را که فکر می‌کنیم می‌دانیم، یا فرض می‌کنیم باورمان به آنها باوری معقول است، درواقع نمی‌دانیم یا باورمان موجه نیست. این استدلال‌ها اغلب چنین نتیجه می‌گیرند که ما به هیچ چیز دربارهٔ جهان خارج، گذشته، یا اذهان دیگر معرفت نداریم، یا در باورکردنشان موجه نیستیم. در برخی موارد، این نتایج شگفت‌آور حاصل مقدماتی هستند که کاملاً قابل‌قبول به نظر می‌رسند. در این فصل، به برخی از استدلال‌های شک‌گرایانه و پاسخ‌های ارائه شده به آنها می‌پردازیم. شک‌گرایی شکل‌های فراوانی دارد. می‌توان میان شک‌گرایی دربارهٔ معرفت و شک‌گرایی دربارهٔ توجیه تمایز قائل شد. شک‌گرایی دربارهٔ معرفت، منکر آن است که انسان‌ها واجد انواع خاصی از معرفت هستند، یا می‌توانند باشند. شک‌گرایی دربارهٔ توجیه نیز منکر آن است که افراد در باور کردن گونه‌های خاصی از امور موجه هستند، یا می‌توانند باشند. می‌توان بدون شک‌گرا بودن دربارهٔ توجیه، دربارهٔ معرفت شک‌گرا بود. ممکن است معتقد باشیم که انسان‌ها در باور کردن انواع متعددی از امور موجه‌اند، اما بر آن باشیم که میزان توجیهی که انسان‌ها برای باور کردن آن چیزها دارند، برای معرفت کفایت نمی‌کند. مثلاً ممکن است فکر کنیم که افراد در باور کردن چیزهای زیادی دربارهٔ جهان خارج، تا حدودی موجه‌اند، اما منکر این باشیم که این باورها می‌توانند به میزانی از توجیه برسند که برای معرفت لازم است. به همین ترتیب، می‌توان بدون شک‌گرا بودن دربارهٔ معرفت، دربارهٔ توجیه شک‌گرا بود. مثلاً فرض کنید فرد معتقد باشد که معرفت نیازمند توجیه نیست، بلکه صرفاً نیازمند باور صادقی است که به نحو موثّقی ایجاد شده است یا به‌طور شایسته‌ای شکل گرفته. ممکن است فردی منکر موجه بودن انواع خاصی از باورها باشد، اما در عین حال بر آن باشد که این باورها حاوی معرفت هستند.»
✅ علوم انسانیِ اسلامی از توهم‌ورزی تا واقعیت 💠 نشست علمی «علوم انسانیِ اسلامی از توهم‌ورزی تا واقعیت» با مشارکت مرکز پژوهش‌های علوم‌ انسانی اسلامی صدرا و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار می‌شود. 🔸 در این نشست دکتر علیرضا شجاعی زند دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و دکتر رضا غلامی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در باب نظریه علوم انسانیِ اسلامی که دکتر غلامی در سالهای گذشته مطرح کرده اند با یکدیگر گفتگوی انتقادی خواهند داشت و دبیری علمی نشست بر عهده دکتر محمدتقی موحد ابطحی خواهد بود. 🔹 این نشست،‌ یکشنبه ۱۹ شهریور ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در محل تالار ابونصرمحمد فارابی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (پمفات) به‌صورت حضوری و مجازی برپا خواهد شد. 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این نشست تخصصی به آدرس پاسداران، خیابان مؤمن‌نژاد (گلستان یکم)، پلاک ۱۲۴، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (پمفات) مراجعه نمایند. 🖥 همچنین این نشست از شبکه دانشگاه ایرانی به نشانی iscs.ac.ir/tv/live و از طریق صفحه اسکای‌روم پژوهشگاه به نشانی b۲n.ir/icscs به صورت مجازی پخش خواهد شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
1669794061-9800-1401-1-2.pdf
412.4K
ناسازگاری ها در رهیافت صدرایی از قاعده فرعیه؛ برآیند جدال های دشتکی و دوانی سید احمد حسینی سنگچال
1666599522-10076-23-3.pdf
306.1K
علوم انسانی و مبانی معرفت شناختی آن در رویکرد اسلامی مهدی عباس زاده ابوالحسن غفاری
معرفی کتاب منطق صوری اثر محمد خوانساری "منطق صوری" کتابی است که توسط دکتر "محمد خوانساری" تالیف شده و نویسنده تمام تلاش خود را مبتنی بر این امر نموده است که به شکلی مختصر و مفید، اهم مطالبی را که لازم است خواننده در زمینه ی "منطق صوری" بداند، به او منتقل نماید. شیوه ی نگارشی در "منطق صوری" به روان ترین سبک ممکن بوده تا مخاطب مبتدی هم بتواند نهایت بهره را از مطالب این کتاب ببرد. با وجود این، به سبب غنای مطالب و اهمیت اطلاعاتی که "محمد خوانساری" در آن ارائه داده، این اثر به عنوان متن دانشگاهی مورد استفاده ی اساتید جهت تدریس قرار می گیرد. کتاب "منطق صوری" از دوجلد تشکیل شده که هر جلد مشتمل بر سه بخش بوده و حاوی مطالب ارزشمندی پیرامون موضوع کتاب می باشد. بخش نخست با عنوان مقدمات، ابتدا به معرفی علم و اقسام آن می پردازد و سپس با تعریف منطق، از جنبه های مختلف آن نظیر اهمیت و فایده، عقاید موافقان و مخالفان، نتیجه، ابواب و مرتبه ی منطق سخن می گوید. بخش دوم به مبحث الفاظ می پردازد که در این قسمت هم دلالت و اقسام سه گانه ی آن به طور دقیق بررسی می شود. بخش سوم به مبحث تصورات پرداخته و بیشترین حجم مطالب در جلد نخست را به خود اختصاص داده است. در بخش نخست از جلد دوم، قضایا و انواع مختلف آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و بخش دوم نیز، با بررسی حجت یا استدلال، اقسام مختلف آن ها را مورد بحث قرار می دهد. نهایتا بخش سوم و پایانی کتاب "منطق صوری" نوشته ی دکتر "محمد خوانساری" به مبحث قیاس از نظر ماده پرداخته و جنبه های گوناگون آن را بررسی می کند
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
معرفی کتاب «اخلاق، رویکردی کثرت گرایانه به نظریه اخلاق» نوشته لارنس هینمن ترجمه میثم غلامی / انتشارات کرگدن اخلاق به معنای مدرن آن یکی از شاخه‌های اصلی فلسفه است که بخش‌های گسترده‌ای از دغدغه‌های انسانی را در بر می‌گیرد و درباره خوب و بد امور سؤال می‌کند؛ از هنجارهای انسانی و مفهوم آزادی گرفته تا چگونگی آزمایش روی حیوانات و دستکاری ژنتیک. در زندگی چیزهایی هست که می‌توانیم از مطالعه آن‌ها چشم بپوشانیم، بدون این‌که عواقب ناگواری برای ما داشته باشد. علم اخلاق اما بسیار شبیه دانش تغذیه است، همان‌گونه که ناچاریم به‌ گونه‌ای عمل کنیم که سلامت جسمی ما تأمین شود، به همان شکل، ناگزیر به رفتارهایی هستیم که به سعادت خودمان و دیگران بینجامد. هر کدام از سنت‌های اصلی اخلاق حقایقی مهم دارند که در درک ما از زندگی اخلاقی نقش دارند؛ حتی اگر هیچ کدام از آن‌ها نتوانند تمام حقایق مربوط به زندگی را در خود داشته باشند. در کتاب «اخلاق» هر رویکرد با این حال و هوا بررسی و پرسیده می‌شود که این سنت چگونه می‌تواند زندگی اخلاقی را روشن‌تر کند. رویکردی کثرت‌گرایانه به نظریه اخلاق درآمدی جامع و قابل‌فهم بر مهم‌ترین سنت‌ها و مکاتب اخلاقی است، از جمله اخلاق فضیلت، سودگرایی و وظیفه‌گرایی. کتاب در چهارچوب کلی طرحی کثرت‌گرایانه نوشته شده است و این به خواننده در درک ارتباط میان نظریه‌ها و مکاتب اخلاقی مختلف کمک می‌کند. این کتاب در کنار نظریه‌های مختلف، مثال‌هایی را از زندگی روزمره و موقعیت‌های اخلاقی ملموس بیان می‌کند تا از این طریق قضاوت اخلاقی خواننده را بسنجد و او را با نتایج رویکردهای اخلاقی در عمل آشنا سازد. لارنس هیمن استاد بازنشسته فلسفه، در این کتاب تلاش کرده است همه نظریه‌های بنیادین فلسفه اخلاق را به صورتی جامع گردآوری کند. کتاب «اخلاق» را لارنس هینمن نوشته و مجموعه مترجمین آنرا ترجمه کرده و میثم غلامی گردآوری کرده‌ و امیرحسین خداپرست و حسین شیخ‌رضایی ویرایش کرده‌اند‌ و انتشارات کرگدن به سال 1400 در 792 صفحه برای دومین بار منتشر کرده است.
✅ طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی» 💠 طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی» به کوشش حجت‌الاسلام محمد فخر روحانی پژوهشگر مرکز مطالعات عالی علم و فلسفه (معنا) به انجام رسیده و در صدد است علاوه بر معرفی طبیعیات قدیم، ذهن مخاطب را با پارادایم حاکم بر طبیعیات آشنا کند و به تدریج آن را به سمت دغدغه های طبیعیات مشاء سوق دهد. 🔸 طبیعیات مشائی به عنوان بخشی از نظام حکمت نظری مشاء، در بردارنده مباحثی کلیدی در رابطه با بخش جسمانی هستی است، که از یک سو با بهرگیری از مبانی فلسفی انسجام قویمی با الهیات مشاء داشته و از سوی دیگر به مثابه پیش فرض مقدمه اثبات برخی آراء فلسفی واقع شده است. 🔹 یکی از ویژگی‌های این اثر خصلت تطبیقی آن با فیزیک مدرن است. این ویژگی گاه اساسا با طرح بحث مبتنی بر انگاره های فیزیکی انجام می گیرد و گاه در قالب باکس های حاشیه متن مخاطب را به موارد مشابه در فیزیک رهنمون می کند. 📝معرفی طرح: B2n.ir/f14645 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک ابزار کوچک در مورد استدلال مباشر برای اینکه یک قضیه منطقی(اعم از حملیه یا شرطیه) رو بهش بدیم و موارد زیر رو یکجا نشون بده: - عکس مستوی - عکس نقیض موافق/مخالف - نقض موضوع/مقدم - نقض محمول/تالی - نقض طرفین https://sadegh-zr.github.io/immediate-inference/fa/
1678096687-10118-14-6.pdf
396.5K
مکاشفه، وحی و معراج از دیدگاه ملاصدرا احمد میرزایی
معرفی کتاب داوری‌ها، شناخت شناسی و نظام نوری در فلسفه اشراق برخی چنین می انگارند که ایده های سهروردی در واقع صورت تکمیل شده و نهایی آراء ابن سیناست که در نمطهای پایانی کتاب الاشارات و التنبیهات بیان کرده است. اما نگارنده به جد بر این باور است که نظام فلسفی شیخ اشرق که بر ریاضت و سلوک و در نهایت کشف و شهود مبتنی است، در بسیاری از مبانی در فلسفه تحصیلی مشائی که اساس آن بر برهان و استدلال استوار شده متفاوت است؛ اعتباری شمردن وجود، انکار ماده، صورت، صورت نوعیه که جزء مباجث اساسی فلسفه مشاء به شمار می اید و همچنین طرح داوریهای اشراقی در نقد فلسفه مشاء به روشنی بیانگر این تفاوت اساسی است.
PRR_Volume 9_Issue 2_Pages 113-133_230909_222706.pdf
526.9K
بررسی نظریه‌ی دادباوری شرور طبیعی از منظر بروس رایشنباخ عبدالرسول کشفی آرزو مشایخی https://t.me/Ma_Khodamoradi
❎ تفاوت اصطلاحات (۱۶) تفاوت کلی و افراد با عنوان و معنون ۱. هر چه در کلی موجود باشد در افرادش نیز موجود است، برخلاف عنوان و معنون. ۲. در کلی و افرادش حقیقت صورت ذهنی با ذی‌صورت یکی است، برخلاف عنوان و معنون. ۳. هر حکمی که کلی دارد و بر آن صادق است، بر فردش نیز صادق است، بر خلاف عنوان و معنون.
🔸دوره ده جلدی ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا به قلم دکتر رحمت الله شریعتی نجف آبادی منتشر شد. از این استاد فرهیخته «حکمتِ اَحکم» در شرح رساله مشاعر ملاّ صدرا، «حکمتِ بَرین» در شرح بدایة الحکمة، «کلامِ بَرین» در شرح کشف المراد، «حکمت اشراق» ترجمه و شرح هیاکل النور سهروردی، «منطق شرق»، دو جلد «اندیشه اسلامی» و برخی آثار دیگر منتشر شده است. قدر آیینه بدانیم چو هست... @bazmeghodsian
کتاب هدایه الحکمة ملقب به هدایه اثریه از کتب ساده و روان مشائی است که سالیانی در حوزه های علمیه به عنوان کتاب درسی مطرح بوده و مورد توجه بسیاری از بزرگان قرار گرفته. وقتی کتابی در فضای رسمی سمت آموزشی به خود میگیرد طبیعی است که شرح و حاشیه های بسیاری بر آن نوشته شود و کتاب هدایة الحکمة ، از این قاعده مستثنی نیست. از مهم ترین شروح این کتاب میتوان به شرح ملاصدرا (چاپ بنیاد حکمت صدرا) میبدی (چاپ موسسه پژوهشی میراث مکتوب) هروی (در دست انتشار توسط محقق ارجمند استاد فتاحی بافقی) از شرح ملاصدرا متاسفانه تدریسی در اختیار نیست لکن ترجمه ای از این کتاب ، با عنوان مرآة الاکوان ، توسط موسسه پژوهشی میراث مکتوب به طبع رسیده است . شرح میبدی با تدریس استاد حشمت پور در کانال بارگزاری شده . شرح هروی با تدریس استاد فتاحی که زحمت تصحیح این کتاب را نیز کشیدند و ان شاء الله به زودی چاپ خواهد شد. آدرس فایل صوتی در تلگرام: https://t.me/sokhanranih3
1674375753-9787-40-24.pdf
384.2K
بررسی متناقض نمای اختیار انسان و تقدیر الهی در فلسفه ابن سینا سمیه حیران عباس احمدی سعدی محمدعلی اخگر
معرفی کتاب خدا و شر اثر مایکل پترسون وجود شر همواره چالشی برای بشر بوده و سوال های مهم، که بخش مهمی از رشته فلسفه دین به آن اختصاص دارد، سازگاری شر با وجود خدا است. آیا منطقا وجود خدا با شرور، به ویژه رنج،قابل جمع است؟ پاسخ خدا باوران به کسانی که از جهان آکنده از درد و رنج ناراضی اند چه خواهد بود؟ کتاب خدا و شر با زبانی روشن و به روش تحلیلی به بررسی ابعاد رابطه شرو خدا باوری پرداخته است. در این اثر استدلال های مهم و تقریرهای امروزین مسئله شر علیه خداباوری بررسی و تحلیل شده است.
✅ سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) با نزدیک به چهل سال ارائه خدمت به دانشگاهیان و فرهیختگان، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار می‌کند. ❇️ نمایشگاه کتاب «سمت» 🔹 زمان: ۲۰ شهریور لغایت ۳۰ مهر ۱۴۰۲ 🔹 علاقمندان با مراجعه به سایت Esale.samt.ac.ir می‌توانند کتابهای خود را با تخفیف ۱۵٪ تهیه نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
کانال دروس استاد امینی نژاد https://eitaa.com/dorous_ostad_amininejad برای آشنایی با استاد امینی نژاد به پست زیر مراجعه فرمایید https://eitaa.com/Logicandphilosophy/319
🔰دوره بدایةالحکمه با تدریس استاد امینی‌نژاد ▫️مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌کند؛ دوره بدایةالحکمه با تدریس استاد علی امینی‌نژاد 📖 اهداف دوره، مزایا، زمان و مکان برگزاری دوره و زمان شروع دوره را در پوستر مطالعه کنید! 🤝شرایط پذیرش: ۱. طلاب برادر ساکن شهر مقدس قم (برادران ساکن در غیر قم و نیز خواهران، صرفا می توانند به صورت مجازی در درس شرکت کنند، و نه در دوره. اطلاع‌رسانی‌های این درس در کانال دروس استاد امینی‌نژاد در پیام‌رسان ایتا به نشانی ذیل انجام خواهد شد.) https://eitaa.com/dorous_ostad_amininejad ۲. حضور منظم در کلاس‌های درس (امکان شرکت مجازی برای شرکت کنندگان در دوره وجود ندارد) ۳. پیگیری جدی فعالیت‌های کلاس ۴. شرکت در برنامه‌ها و نشست‌های علمی ۵. استماع ۸ جلسه ابتدایی درس بدایةالحکمه استاد امینی نژاد تا حداکثر ۱۵ مهرماه 🗓مهلت ثبت‌نام: تا ۳۱ شهریورماه 🖥 ثبت‌نام در لینک زیر: LMS.Nafahat-Elearn.ir 📲 ارتباط با پشتیبان:‌ @mohammad_bakhtiar 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 تمدید شد | ثبت‌نام در دوره‌های مجازی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ▫️پذیرش در دوره‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات آغاز شد. برای دیدن هر دوره، به روی آن کلیک نمایید. ▫️دوره‌های بلندمدت مجازی: الف. دوره بلند‌مدت دوساله سطح یک فلسفه و عرفان اسلامی (با محوریت کتاب بدایةالحکمه) ب. دوره بلندمدت سه‌ساله سطح دو فلسفه و عرفان اسلامی (با محوریت کتاب نهایةالحکمه) ▫️دوره‌های کوتاه‌مدت مجازی: الف. فلسفه اسلامی: ۱. دوره کوتاه‌مدت یک‌ساله منطق و فلسفه اسلامی ۲. دوره کوتاه‌مدت یک‌ساله علم‌النفس و حکمت عملی ب. عرفان اسلامی: ۱. دوره کوتاه‌مدت یک‌ساله مقامات عارفان ۲. دوره کوتاه‌مدت یک‌ساله عرفان اسلامی ⏱ زمان ثبت نام: تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ تمدید شد! 🖥 برای ثبت‌نام پس از کلیک بر روی لینک زیر و ورود به سامانه آموزش مجازی مؤسسه، ایجاد حساب کاربری جدید کنید؛ http://lms.nafahat-elearn.ir توجه داشته باشید که نام کاربری پس از تایید اطلاعات برای شما پیامک خواهد شد. 📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخ‌های خود می‌توانید با پشتیبان معاونت آموزش به آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا در ارتباط باشید؛ @Amuzeshe_Nafahat_admin 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
خداباوری شکاکانه بخش اوّل1️⃣ خداباوری شکاکانه¹ از رویکرد‌های معاصر خداباوران، در مواجه با مسئله‌ی شر است. در سه فرسته به معرفی این رویکرد می‌پردازم. 🔹مسئله‌ی قرینه‌ای (شاهدمحور) شر مسئله‌ی شر به دو گونه‌ی مسئله‌ی نظری شر و مسئله‌ی وجودی شر تقسیم می‌شود. خودِ مسئله‌ی نظری شر نیز، به مسئله‌ی منطقی شر و مسئله‌ی قرینه‌ای (شاهدمحور) شر² تقسیم می‌گردد. در مسئله‌ی قرینه‌ای شر، صحبت بر سرِ معقولیت³ باور به وجود خداوند است. خداناباورِ حامی مسئله‌ی قرینه‌ای، مدّعی است که شرور جهان اگرچه با وجود خداوند سازگار است، امّا قرینه (شاهدی) فراهم می‌کند که در پرتو آن قرینه دیگر باور به وجود خداوند عالم مطلق، قادر مطلق و خیر محض معقول نیست. 🔹شر گزاف یکی از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات معاصر شر، مفهوم شر گزاف⁴ است. شر گزاف، شری است که شرط لازم برای رسیدن به خیر برتر یا جلوگیری از شر بدتر/مساوی نیست. در مسئله‌ی قرینه‌ای شر، عمده‌ی مباحث بر سر شرور گزاف است. 🔹صورت‌بندی مرسوم از مسئله‌ی قرینه‌ای شر: مقدّمه‌ی اوّل) اگر خداوند قادر مطلق، عالم مطلق و خیر محض وجود داشته باشد، آنگاه شر گزاف وجود ندارد. مقدّمه‌ی دوم) شر گزاف وجود دارد. نتیجه) خداوند عالم مطلق، قادر مطلق و خیر محض وجود ندارد. 🔻این استدلال دو مقدّمه دارد. مقدّمه‌ی اوّل یک گزاره‌ی شرطی است که می‌‌توان آن را مقدّمه‌ی الاهیاتی نامید‌. بر اساس این مقدّمه اگر در جهان W¹ خداوند وجود داشته باشد، آنگاه هیچ شر گزافی در W¹ وجود ندارد. احتمالاً خداباوران و خداناباوران بر سر صدق این مقدّمه اشتراک نظر بیشتری دارند، اگرچه کسانی مانند پیتر اینواگن، مایکل پترسون، اریک ریتان و جاستین مونی صدق این گزاره را به چالش کشیده‌اند. 🔻 امّا بیشتر بحث‌ها در بابِ صدق مقدّمه‌ی دوم در گرفته است که می‌توان آن را مقدّمه‌ی تجربی نامید. بر اساس این مقدّمه، حدّاقل یک شر گزاف در جهان کنونی ما وجود دارد؛ شری که مقدّمه‌ی رسیدن به خیر بالاتر یا جلوگیری از شر بدتر/مساوی نیست. 🔻 امّا دلیل صدق مقدّمه‌ی دوم چیست؟ از کجا معلوم که شر گزافی در جهان کنونی ما وجود دارد؟ 🔻 اینجا همانجایی‌ است که سر و کله‌ی خداباوری شکاکانه پیدا می‌شود. در فرسته‌ی بعدی به دلیل خداناباوران در تائید مقدّمه‌ی دوم می‌پردازم. 1. Skeptical Theism 2. Evidential Problem of Evil 3. Rationality 4. Gratuitous Evil /Pointless Evil https://t.me/Ma_Khodamoradi
64ed919ade41b-10500-9-4.pdf
1.14M
مساله فیض در آثار فارابی؛ از آثار ارسطومآبانه تا مستقل حسن احمدی زاده
💢برگزاری پیش‌نشستِ بین‌المللی همایشِ «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» 🔷به اهتمامِ گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ⏰یکشنبه 26 شهریورماه 1402 🔶با سخنرانی جمعی از برجسته‌ترین اساتیدِ داخلی و خارجی ❇️سخنران افتتاحیه: دکتر عسکر دیرباز (رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ✅سخنرانان داخلی (پنل صبح): ✔️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی (استاد ممتازِ فلسفه اسلامی) ✔️دکتر حسن عبدی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)) ✔️دکتر مهدی عبداللهی (مدیر گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ✅سخنرانان خارجی (پنل بعد از ظهر): ✔️Dimitri Gutas (Yale University) ✔️Peter Adamson (Ludwig Maximilian University of Munich) ✔️Tommaso Alpina (Ludwig Maximilian University of Munich) 🌏صرفاً به صورتِ مجازی:https://www.skyroom.online/ch/irip/real 📎اطلاعات بیشتر در خصوصِ همایش:https://www.irip.ac.ir/fa/news/587 🆔 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
▪️منتشر شد: ▪️ پژوهشی دربارۀ دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشۀ هایدگر | تألیفِ سیّدمسعود زمانی | چاپِ اول | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۴۰۴ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ بالکی | جلدِ شومیز | قیمت ۲۵۰,۰۰۰ تومان | ▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف بیست درصد و ارسال رایگان: https://www.irip.ac.ir/u/14t