#معرفی_کتاب ایسم های تهی (نقدی بر فلسفه تحلیلی)
اثر پیتر انگر، استاد فلسفه دانشگاه نیویورک
ترجمه رضا صادقی
پیتر انگر پس از آنکه سالها در حوزه #فلسفه_غرب تدریس کرد و آثار زیادی در نشریات معتبر فلسفی منتشر کرد، در سال 2014 با نگارش کتاب ایسمهای تهی، نهتنها آثار قبلی خود را فاقد محتوایی اساسی و بازی با زبان دانست، بلکه تلاش کرد نشان دهد در دوران معاصر مجموعهای از دیدگاههای تهی و فاقد محتوای اساسی به فلسفهی رسمی غرب تبدیل شده و فلسفه را از موضوعات اساسی که در زندگی فردی و جمعی تأثیرگذار است، جدا کرده و مخاطب خود را گرفتار پوچی کرده است. پرسشها و بازیها و معماهای زبانی که ظاهری فلسفی دارند و بسیار سرگرمکننده هستند، نهایتی ندارند و همیشه مفاهیمی پیچیده وجود دارند که با تحلیل آنها میتوان به دیدگاهها و ایسمهای جدید رسید،
اما برای اینکه فلسفه محتوای اصیل خود را بیابد، باید بار دیگر به پرسشهای بنیادین متافیزیکی مانند خودشناسی ( #معرفت_نفس ) و بحث از وجود روح و امکان حیات پس از مرگ ( #معاد ) بازگردد.
در واقع انگر در کتاب پیشِرو فلسفه را از زاویهای نو به تماشا میگذارد و با دیدی انتقادی فلسفه تحلیلی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد؛ او استدلال میکند که فلسفه تحلیلی در رابطه با واقعیتهای موجود زندگی بشر و آنچه که در حقیقت جریان دارد، هیچ نتیجه ملموس و قابلتوجهای ارائه نکرده است.
✅ @Islamicphilosophy_ir
هدایت شده از موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۲)
💠 موضوع: بحثی درباره امکان (پاسخ علامه طباطبایی به مقاله استاد مهدی حائری يزدی)
🔸 در بحث عقود ثلاثه که نسبت شی را به وجود و عدم به سه قسم وجوب و امتناع و امکان تقسيم می کنيم می گوييم که مفهوم ( و، به عبارت صحيح تر، شی مفروض) يا ضروری الوجود است يا نه، و در صورت دوم يا ضروری العدم است يا نه. آنچه ضروری الوجود است واجب، و آنچه ضروری العدم است ممتنع، و آنچه ضروری الوجود و ضروري العدم نيست ممکن می باشد.
🔹 البته نظر به اين که تقسيم عقلی است و دائر بين نفی و اثبات مي باشد، قسم دوم در تقسيم اول و همچنين قسم دوم در تقسيم دوم سلب تحصيلی است و امکان به حسب اصل از دو سلب تحصيلی به وجود می آيد، ولي نظر به اين که حقيقت تقسيم (تقسيم جزئي بر کلياتش) تکثير واحد است، به ذکر قيود جايز الانضمام به طور استيفا که با ضم هر قيدی قسمی از اقسام به وجود آيد، و از اين جاست که در تقسيم عقلی، وحدت مقسم، اعميت مقسم نسبت به هر قسم و مساوات آن با مجموع اقسام و مبانيت اقسام نسبت به همديگر چنان که در فن مناظره بيان شده لازم است...
📝متن کامل:
B2n.ir/philoscience-847
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
#نشست_چهارم #حضوری_و_مجازی
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار میکند:
❇️ کارشناس:
حضرت آیت الله #حسن_رمضانی_خراسانی
شاگرد برجسته #علامه_حسن_زادۀ_آملی و استاد عالی علوم عقلی حوزه علمیه قم
❇️ دبیر علمی:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین #وحید_واحد_جوان
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🗓 زمان: چهار شنبه 09/ 12/ 1402 ساعت 19
👈 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، روبه روی درمانگاه فرجاد، مجمع عالی حکمت، سالن همایش.
✅ شرکت آنلاین در نشست از طریق
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: @Imam_Ali_11
💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
الگوی_تاریخ_معرفت_و_معاد_معنا_در_اندیشه_شهاب_الدین_یحیی_سهروردی.pdf
260.6K
الگوی تاریخ معرفت و معاد معنا در اندیشه شهاب الدین یحیی سهروردی
احمد پاکتچی
زهرا ماحوزی
حسینعلی قبادی
مریم حسینی
#فلسفه
#مقاله
🆔 @ostadpakatchi
هدایت شده از طرائف
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۷.mp3
772.8K
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۵)
✨ تفاوت قرائت قید «آلی» به رفع یا جر
❓ مرحوم صدرا آن را صفت نفس میداند یا وصف جسم؟
❓ مثال راکب و مرکوب قابل تطبیق بر تعریف مرحوم صدرا از نفس هست؟
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
💠 دو روش در نقد یک باور
فرض کنید شهروز باور دارد که مجازات اعدام باعث کاهش جرم و جنایت در جامعه میشود (=p). در حالیکه شما باور دارید چنین نیست (=p~). برای نقد باور شهروز دو روش وجود دارد:
📍 روش اول: ناقضهای نافی شواهد باور [undercutting defeaters]
باور شهروز به p زمانی موجه است که دلایل و شواهد کافی (=e) از صدق آن پشتیبانی کند. اگر شما نشان دهید که شواهد او ضعیف یا منطقاً بیارتباط با p است، آنگاه باور شهروز به p ناموجه خواهد بود. چنین نقدی را ناقضهای نافی شواهد باور میگویند.
▪️مثال:
➖باور شهروز: اعدام باعث کاهش جرم و جنایت میشود.
➖شواهد به سود p: ترس عامل اصلی بازدارنده جرم است و مجرمان از ترس اعدام، به خود اجازه نمیدهند دیگران را به قتل برسانند.
➖ناقض نافی شاهد: گزارش روانشناسان جنایی، نشان میدهد که بر خلاف تصور عموم، عوامل پیچیدهتری مانند محیط فرهنگی و تربیت خانوادگی نقش اصلی را در عدم ارتکاب به جرم ایفا میکنند.
📍روش دوم: ناقضهای نافی خودِ باور [rebutting defeaters]
در این روش بجای نقض شواهد باور شهروز، خودِ باور او نقض میشود؛ به عبارت دیگر، در این نقد دلایلی میآورید که از صدق نقیض باور شهروز (=p~) پشتیبانی میکند. چنین نقدی را ناقضهای نافی باور میگویند.
▪️مثال:
➖باور شهروز: اعدام باعث کاهش جرم و جنایت میشود.
➖ناقض نافی باور شهروز: چنین نیست که اعدام باعث کاهش جرم و جنایت شود. (=p~)
➖شواهد به سود p~: آمارها نشان میدهد تعداد جرایم در کشورهایی که قانون اعدام را اجرا میکنند نسبت به سالهای قبل رو به افزایش بوده است.
📚Understanding Knowledge (2022)
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی