[قائمة الفلاسفة المشائين وآخرين من الأفلاطونية والرواقية]
For the period before 200 bc, no attempt has been made to list all known Peripatetics or even all significant members of the school; the listing is confined to those whom there has been occasion to mention in this source book, and it is provided for the convenience of the reader. For the same reason some individuals who were not primarily identified as members of the Peripatetic school have also been included. Where dates can only be given in terms of a century or part thereof, the reference is to the time when the person seems to have been philosophically active.
Peripatetic Philosophy, 200 BC to AD 200: An Introduction and Collection of Sources in Translation
تاریخچه فیلسوفان - پیشاسقراطیان (۳)
🔰 فیثاغورس [Pythagoras]
فیثاغورس (۵۷۰ تا ۴۹۰ ق.م) یکی از نخستین فیلسوفان و ریاضیدانان یونانی بود که در جزیره ساموس واقع در دریای اژه به دنیا آمد. او پایهگذار جنبش فلسفی و دینی تأثیرگذاری بود که به«فیثاغوریان» معروف است. گفته میشود او اولین فردی بود که خود را فیلسوف، یعنی دوستدار حکمت، نامید. فیثاغورس در کروتون (جنوب ایتالیا) مکتبی سری و دینی تأسیس کرد که پیروانش تحت قوانین سختگیرانهای مانند پیروی از رژیم گیاهخواری زندگی میکردند. به دلیل ماهیت پنهانی مکتب، شناخت دقیق از شخصیت و آموزههای او در تاریخ بهصورت مبهم باقی مانده است.
پیروان فیثاغورس توجه خاصی به ریاضیات داشتند و پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه کسب کردند. آنها باور داشتند که اعداد اصل همه چیز در جهان است. ریاضیات نه فقط یک مفهوم ذهنی، بلکه واقعیتی در جهان است؛ زیرا نقاط، خطوط و سطوح بهعنوان واحدهای واقعی تشکیلدهنده تمامی اجسام در نظر گرفته میشدند. یکی از بزرگترین دستاوردهای فیثاغورس در ریاضیات، قضیهای بود که بعدها به نام او شهرت یافت. این قضیه بیان میکند که در یک مثلث قائمالزاویه، مربع طول وتر برابر با مجموع مربعهای دو ضلع دیگر است.
فیثاغورس همچنین به تناسخ اعتقاد داشت. روایت است که روزی شخصی را دید که سگی را میزد. به او گفت: «سگ را نزن، من صدای یکی از دوستانم را در او میشنوم.» در زمینه کیهانشناسی، او زمین را کروی میدانست و معتقد بود که نه تنها زمین مرکز جهان نیست بلکه زمین، خورشید و دیگر سیارات به دور یک آتش مرکزی در حال گردشاند.
مصطفی بسمل
📕 تاریخ فلسفه، فردریک چارلز کاپلستون، جلد (۱)
#تاریخ_فلسفه
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
✅ اصول فقه را بدون فلسفه نمیتوان متوجه شد...
🔸نهایه، همانطور که از نامش پیدا است آخرین کتابی است برای کسی که میخواهد در مورد فلسفه یک سری مطالب داشته باشد و نمیخواهد در این رشته، متخصص باشد. این کتاب برای کسی که میخواهد در مورد علوم اسلامی کار کند ضرورت دارد.
🔹حتی آيتالله جوادی قائل بود که اصول فقه را بدون فلسفه نمیتوان متوجه شد کما اینکه بسیاری اذعان کرده بودند که ما حاشیه مرحوم اصفهانی بر کفایه را متوجه نمیشویم و حتی گفته شده است که کلام ایشان در حاشیه حاوی مطالبی است که هر کدام از عبارات ایشان میتواند مبنا و اصل برای مطالب دیگر باشد که از آنها فروع کثیره ای متفرع شود.»
📝 درس نهایة الحکمة، آیت الله غلامرضا فیاضی، ۱۳۶۹/۰۷/۰۱
#آیتالله_فیاضی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💢 به بهانه سومین سالگشت ارتحال ملکوتی میراثدار عرفان شیعی حضرت آیت الله علامه حسنزاده آملی(ره)
🏷 ویژهنامه «حکیم ذوفنون»
🔹 سلوک توحیدی-ولایی در اندیشه و عمل علامه حسن زاده آملی
✍️ #محمدجواد_رودگر
🔹 نیم نگاهی به زیست نامه و دستاوردهای علمی علامه حسن زاده آملی
✍️ #عبدالحسین_خسروپناه
📥 این ویژه نامه را اینجا بخوانید
#علامه_حسن_زاده
🆔 @iictchannel
مبانی و مسائل عرفان نظری ۱۲ (pitch 0.00 - tempo 121).mp3
50.14M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی عرفان نظری
✅ جلسه دوازدهم
🎙مدرس: دکتر عرفانی فر
(استاد گروه فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی «ره» فارس)
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_عرفان_نظری
#عرفانی_فر
#مدرسه_تابستانه
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_6050730036611255213.mp3
11.18M
📌نکاتی درباره شیخ اشراق در بیان استاد #حشمت_پور"
💰۱۰ مگابایت
✅ 00:36 نوآوری های منطقی
2:20 حکومات دهگانه شیخ اشراق در مغالطات
✅ نوآوری های فلسفی؛
۱. نور و ظلمت 4:50
۲. نورالانور، انوار قاهره و انوار اسپهبدیه 5:40
۳. توسعه در علم حضوری 8:08
۴. مثال افلاطونی و مثال معلق 10:00
۵. عقول طولی و عرضی 12:00
✅ افکاری که روی دیگران اثر نگذاشته است.
۱. جن و ملک 15:40
۲. تناسخ 16:25
۳.اکوار و ادوار 17:23
✅ نکاتی چند؛
1⃣ 18:45 رابطه حکمت اشراق با عرفان
2⃣ 20:15 شارحان حکمت اشراق
3⃣ 21:25 رابطه حکمت اشراق با فهلویون و رواقیون
4⃣ 22:25 زبان شیخ اشراق
5⃣ 26:25 ریاضت و تقوا راه اصلی است.
6⃣ 27:40 ویژگی های قلمی شیخ اشراق.
7⃣ 29:50 نکات شخصیتی شیخ اشراق.
________________
#فلسفه #معنویت #عرفان #شیخ_اشراق #فیلسوف
نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
20120618233403-9087-167.pdf
339.9K
📚عرفان خواجه/دکتر منصور پهلوان
📄چکیده :
یکی از دانشمندان بزرگ اسلامی که در رشته های مختلف علوم متداول صاحب نظر بوده ‘ خواجه نصیرالدین طوسی – قدس سره – است . این دانشمند والا مقام در منطق و ریاضیات و فلسفه و کلام و هیأت و نجوم و اخلاق و عرفان نظری تألیفات ارزشمندی دارد که وی را در میان مؤلفان و دانشمندان اسلامی ممتاز ساخته است . باوجود این خواجه در زمینه های عملی همچون سیر و سلوک و تخلق به اخلاق و ملکات عالیه و دارا بودن مقامات و طی منازل نیز ممتاز بوده است و تألیفات ارزشمند وی در این باب همچون رسائل ((اوصاف الاشراف)) و ((آغاز وانجام )) و ((شرح انماط ثلاثه اشارات و تنبیهات)) بر این مدعا دلالت دارد وکسی که این مراحل را طی نکرده باشد نمی تواند بدین زیبایی و دقت به توصیف آنها بپردازد . بعد عرفانی شخصیت #خواجه_نصیرالدین طوسی در میان دانشمندان غربی نیز مسلم و مورد توجه بوده است.
__________
#عرفان_نظری #کتاب #عرفان
نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#درسنامه
📣 هفدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد.
🗓 سال تحصیلی۱۴۰۴ـ۱۴۰۳
👈 ویرایش نهایی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5989866140958985546.mp3
15.51M
🖥وبینار 💰۱۴مگابایت
📖 مبحث: ضرورت احیاء فلسفه وعرفان در حوزه های علمیه
▫️استاد #محمدحسن_وکیلی
🗓 ۶مردادماه ۱۴۰۱
__________
#عرفان #فلسفه #حوزه_علمیه
نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5888863546837570457.mp3
21.92M
🔸 صوت کامل نشست علمی تخصصی عرفان وجودی و نسبت آن با کتاب و سنت
۲۰ مگا
🎙 با ارائه:
علیرضا قائمی نیا
💬 نقد و پرسش و پاسخ جمعی از کارشناسان
✍️ دبیرعلمی:
محمدجواد رودگر
__________
نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
هدایت شده از منطق جدید
تحقیق بخش منطق کتاب شرح اشارات/ محقق: حسین خرسندی امین(خوردوستان)
#مزایای_کتاب
1. تصحیح شرح اشارات با سه نسخه خطی کهن؛ یک نسخه منسوب به دست خط خواجه، یک نسخه مستنسخ از نسخه قطب شیرازی، یک نسخه نوشته شده در زمان حیات خواجه.
2. تصحیح محاکمات قطب رازی با دو نسخه خطی؛ آنچه تا کنون از محاکمات بخش منطق منتشر شده است دارای افتادگی و اغلاط فراوان است. در این تحقیق تمام افتادگی ها و اغلاط تا آنجا که مقدور نگارنده بوده برطرف شده است.
3. حواشی قطب شیرازی بر شرح اشارات؛ قطب شیرازی که از بزرگترین شاگردان خواجه بوده و در درس شرح اشارات خواجه شرکت کرده تعلیقاتی بر شرح اشارات دارد. این تعلیقات برای نخستین بار منتشر میشود.
4. آنچه محقق علاوه بر مقابله کتاب با نسخ خطی، انجام داده است به این شرح است: 1. مقدمه تحقیق: توضیحاتی درباره منطق اشارات و نسخ خطی استفاده شده در کتاب؛ 2. فصل بندی دقیق کتاب؛ 3. تعیین ارجاعات خواجه به فصل های مختلف کتاب و به سایر کتاب ها؛ 4. در پارهای موارد به جهت نبودِ توضیحات کافی از سوی خواجه و قطب رازی و شیرازی، نگارنده تعلیقاتی را به عنوان توضیح و تبیین کلام ابن سینا و خواجه به کتاب افزوده است.
#مشخصات_کتاب: قیمت: 560 هزار تومان، انتشار: 1403، صفحات: 434، زبان: عربی.
لینک عرضه کتاب در سایت بوستان کتاب: https://www.bustaneketab.ir/book/3347
#عرضه_کتاب_باتخفیف_۴۰_درصدی (تعداد محدود): جهت دریافت کتاب از مبدأ مشهد مقدس با تخفیف ۴۰ درصد به آیدی زیر در ایتا یا تلگرام پیام بدید. (توجه: هزینه ارسال و پست به عهده خریدار خواهد بود. )
@khordoustan
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5989866140958985546.mp3
15.51M
🖥وبینار 💰۱۴مگابایت
📖 مبحث: ضرورت احیاء فلسفه وعرفان در حوزه های علمیه
▫️استاد محمدحسن وکیلی
🗓 ۶مردادماه ۱۴۰۱
__________
نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
◾️زمان از نظر ارسطو (۱)
🔻ارسطو در بحث زمان، «تغییر» را پدیدهی واقعی در نظر می گیرد که «زمان» به عنوان یک امر انتزاعی (و ریاضیاتی/عددی) آن را می خواهد توصیف کند.
🔹پس «تغییر» بنیادین تر و پایه ای تر از «زمان» است، لذا ارسطو در آثارش بیشتر در صدد تبیین «تغییر» بر آمده. زمان معادل با تغییر نیست، اما وابستهی به تغییر است (اگر تغییری نباشد، زمان هم نیست)
🔶پس زمان توصیف کنندهی تغییر که واقعی است، می باشد. لذا زمان به یک معنا انتزاعی است مانند خود عدد که مفهومی انتزاعی است و عیناً در خارج از ذهن موجود نیست، اما موهوم و اعتباری هم نیست. تغییر به صورت رتبهای و سلسلهوار است که زمان یک جنبه از این تغییر سلسلهوار را توصیف میکند.
@safsat
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ اشارات و تنبیهات نمط سوم
💠 کلاس" اشارات و تنبیهات نمط سوم (در باب نفس) " به صورت آزاد به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میگردد.
🔸 زمان این کلاس سه شنبه ها ساعت ۱۶ تا ۱۸ و با تدریس دکتر احمد شهگلی و به صورت حضوری و مجازی خواهد بود.
🔹 علاقهمندان جهت ثبت نام میتواندد به آی دی زیر مراجعه فرمایند:
🆔 @ho_rezaei
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
[شرَّاح أرسطو: الإسكندر الأفروديسي]
" وُلِد في «أفروديسا» من أعمال آسيا الصغرى، وتفقه في الفلسفة على أساتذة أرسطوطاليِّين، أشهرهم «أرسطوقليس»، وفيما بين سنتي 198 و211 [بعد الميلاد] علَّم الأرسطوطالية في «أثينا»، فكان أكبر شرَّاح أرسطو أثرًا وأبعدهم صيتًا، حتى لقَّبه خلفاؤه بـ«أرسطو الثاني».
قصد في شروحه إلى تفسير آراء أرسطو وتسويقها أمام المدارس الأخرى، وبخاصة الرواقية، ولكنَّه في الواقع انحرف عن أرسطو في مواضع مهمة، أخصُّها متصل بمسائل النفس والعقل.
ضاع شرحه على كتاب النفس لأرسطو، وبقي كتاب له في النفس هو الذي استخرج منه إسحاق بن حنين رسالة «العقل والمعقول» التي كانت أصلًا نَسَجَ عليه الفلاسفة الإسلاميون نظرياتهم في العقل.
في هذه الرسالة يميِّز الإسكندر أربعة عقول: [1] أحدها: العقل الهيولاني، ويقول: إنه يدعوه كذلك؛ لأنه بالقوة كالهيولى، [2] وعقل بالملكة: هو العقل الهيولاني وقد حصل على موضوع معقول، ولكنَّه لا يتعقَّله بالفعل، [3] والعقل الفعَّال: الذي يجرِّد موضوعات الإحساس من مشخّصاتها المادية بفعلٍ نوراني، ويجعلها معقولة، فيخرج العقل الهيولاني من القوة إلى الفعل، وفي هذا التمييز يعبِّر الإسكندر بأسماء واضحة عمَّا يقوله أرسطو بألفاظ غير واضحة، [4] وأخيرًا يسمِّي العقل الفعَّال من جهة إخراجه العقل الهيولاني إلى الفعل بـ«العقل المستفاد»، أو أن العقل المستفاد عبارة عن حال اتصال العقل الهيولاني بالعقل الفعَّال.
إلى هنا، لا نرى بأسًا في الأسماء ومدلولاتها، ولكن الإسكندر يشرح مذهب أرسطو في النفس والعقل كما يأتي: النفس صورة الجسم، وليس للصورة والهيولى في المركب وجودٌ خاص أو مفارق، وجميع وظائف النفس مرتبطة بتغيُّرات عضوية، فالنفس شيءٌ من الجسم؛ وعلى ذلك، فالعقل الهيولاني فاسدٌ بفساد الجسم، أما العقل الفعَّال فلمَّا كان هو الذي يجعل صور الماديات معقولةً، فيجب أن يكون معقولًا، فهو مفارق وليس جزءًا من النفس، ولكنَّه يفعل في النفس من خارج، هو «الله» العلة الأولى. "
الدكتور يوسف كرم | تاريخ الفلسفة اليونانية