eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
116 ویدیو
894 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5951734579491507718.pdf
348.5K
راهکار متمایز ملاصدرا از ابن سینا در رفع «اجتماع دو مقوله» در وجود ذهنی و کارآیی آن احد فرامرز قراملکی محمود زراعت پیشه
هدایت شده از معرفی کتاب
◾️۲۴ آبان روز بزرگداشت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی، فیلسوف، عارف و مفسر بزرگ اسلامی رضوان الله علیه https://eitaa.com/boookkk
🔻جان لاک: پاره ای از منطق دانان، که هابز از جمله ی آنهاست، فرق بین گزاره ی موجبه و‌ سالبه را به نحو متفاوتی بیان کرده اند؛ این عده صرفاً یک نوع از رابط یعنی «است» را معتبر انگاشته اند و دالّ بر سلب {حکم} را ملحق به محمول کرده اند {نه اینکه «نیست» یک رابط مستقل از محمول در جمله باشد} مطابق با رأی این مؤلفین، دو گزاره ی «زید مرده است» و «زید مرده نیست» گزاره هایی هستند که فقط در موضوع مشترک هستند، نه در موضوع و محمول؛ - کتاب نظام المنطق جان لاک @safsat
❎ تفاوت اصطلاحات (۲۲) تفاوت ادراک بسیط و ادراک مرکب ۱. در ادراک بسیط یک علم است، اما در ادراک مرکب دو علم؛ علم به اشیاء و علم به آن علم. ۲. ادراک بسیط نه به خطا و صواب توصیف می‌شود و نه ملاک تکلیف است و نه حکم کفر و ایمان به آن بر می‌گردد، برخلاف ادراک مرکب. ۳. ادراک بسیط بین همه مردم (اعم از خواص و عوام) مشترک است، ولی ادراک مرکب فقط به خواص اختصاص دارد.
💢گزارشی تفصیلی از نشست معرفی و بررسی کتاب «از ارسطو تا نیوتن: پیدایش فیزیک نو» 🔷 نشست معرفی و بررسی کتاب «از ارسطو تا نیوتن: پیدایش فیزیک نو» سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران با حضور حسین شیخ‌رضایی، امیراحسان کرباسی‌زاده، امیرمحمدگمینی و حسین معصومی همدانی، مترجم اثر، برگزار شد. 🔹در ادامه گزارش این نشست از نظر می‌گذرد: 🔶معصومی همدانی به عنوان مترجم کتاب بیان کرد: خودم فکر می‌کردم این کتاب به عنوان یک کتاب درسی می‌تواند برای مدرسان تاریخ علم مفید باشد. از کتاب خوشم آمده بود که به سراغش رفتم. اصل کتاب در سال ۱۹۶۰ چاپ شده و ویرایش آخر کوهن نیز تغییر زیادی در کتاب ایجاد نکرده است. جز اینکه یک قسمت‌هایی مربوط به کارهای گالیله تعدیل شده است. در انتهای این کتاب نیز ۱۶ ضمیمه وجود دارد که سطح این ضمیمه‌ها با بدنه کتاب متفاوت است. برخی از مطالب کتاب به گونه‌ای است که گمان نکنم خواننده عادی علاقه‌ای به آن‌ها داشته باشد. برخی جاهای کتاب نیز بیشتر فلسفه علم است تا تاریخ علم. او درباره دلایلش برای ترجمه کتاب گفت: در فضای فرهنگی ما، چیزی به اسم تاریخ اندیشه‌ها دارد جای هر نوع تاریخی را می‌گیرد. قبل از انقلاب، غلبه در فضای روشنفکری با این بود؛ یعنی یک جور مارکسیسم که می‌گفت اصل و زیربنا، روابط اقتصادی و تولیدی هستند و بقیه چیزها روبنایی هستند. ... 📎ادامه خبر: https://www.irip.ac.ir/fa/news/658 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
✅ نشست علمی «فعل الهی و فیزیک مدرن» 💠 هفتمین نشست از سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه با موضوع «فعل الهی و فیزیک مدرن» در قم برگزار گردید. 🔸این نشست علمی با حضور و سخنرانی آقای دکتر میثم‌ توکلی و حجج الاسلام دکتررضابرنجکار و دکترحمیدرضاشاکرین برگزار شد. 🔹 علاقه‌مندان جهت دریافت فایل صوتی این نشست می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 B2n.ir/p84029 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعل الهی و فیزیک مدرن.mp3
48.35M
🎙 صوت نشست علمی «فعل الهی و فیزیک مدرن»
رونمایی کتاب 🔹 شرح تطبیقی کشف‌المراد؛ مقارنه الهیات کلامی و الهیات حکمت متعالیه 👤 با حضور مؤلف محترم کتاب، حاج شیخ محمدحسن 👤 سخنران: حجة‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ علی 🗓 زمان: پنجشنبه، ۲ جمادی الاولی، ساعت ۱۰:۳۰ 🕌 مکان: حسینیه مدرسه نورالرضا علیه‌السلام، سطح ۲ و ۳
هدایت شده از فلسفه نظری
24.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻به مناسبت بزرگداشت مرحوم گفتگو با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی: هانری کُربَن وقتی آزادی علامه‌ طباطبایی را دید فهمید او کجا و هایدگر کجا؟! هانری کربن هنری که داشت این بود که فیلسوفی در جهان امروز نبود که او ندیده باشد؛ هایدگر، ژیلسون و امیل‌بریه را دیده بود و نزدشان درس خوانده بود. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 💠فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
📚 جدیدترین کتاب استاد وکیلی با عنوان «شرح تطبیقی کشف‌المراد؛ مقارنه الهیات کلامی و الهیات حکمت متعالیه (جلد اول)» در 520 صفحه وزریری، منتشر شد. 📗 کتاب حاضر به بررسی تطبیقی میان آراء کلامی قرن هشتم و مکتب حکمت متعالیه در مباحث الهیات پرداخته و گام‌به‌گام موارد اختلاف میان این دو مکتب را در مسئلۀ‌ توحید، نبوت، ولایت و معاد مطرح کرده، ادلۀ طرفین را بررسی نموده و تلاش می‌کند تا حقّ در مسئله را روشن نماید. 🔎با تأمل در این کتاب تأثیر مهم مرحوم صدرالمتألهین رضوان‌الله‌علیه در بیان معارف الهیّه و کشف عمیق معارف قرآن و عترت روشن‌تر شده و بهتر می‌توان عظمت کار ملاصدرا را به تماشا نشست. 🚛 فروش ویژه : towhidshop.org ☑️ @ostad_vakili | towhid.org
هدایت شده از لینک
﷽ صوت های تدریس کتاب شریف نهایة الحکمة علامه طباطبائی (ره) توسط استاد حجة الاسلام علی امینی نژاد (مد ظله العالی) https://eitaa.ir/nehayatolhekmata @nehayatolhekmata
ضرورت علّى و معلولى از دیدگاه استاد فیاضى.pdf
294.1K
ضرورت علی و معلولی از دیدگاه استاد فیاضی سید محمد جواد میرجعفری میاندهی یارعلی کردفیروزجایی
📔کتاب آشنایی با فلسفه اسلامی 📝 نوشته استاد سید محمد موسوی این کتاب که در 128 صفحه و بر اساس حکمت متعالیه در چهار سفر ترتیب داده شده است توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی چاپ شده است. 📄 توضیحاتی درباره کتاب: فلسفه به طوری کلی دانش مشکلی است، به خصوص آنچه صدر المتالهین در قالب حکمت متعالیه مطرح میکند، زیرا شناخت های ما همواره در مرحله حس آغاز میشود. بنابراین هرگاه قصد ورود به علمی را داشته باشیم که فراتر از حد ادراکات متعارف باشد، یادگیری آن دشوار خواهد بود. افزون بر این پیچیدگی و طولانی بودن مقدمات که برای رسیدن به مسائل اصلی تر وجود دارد مزید بر علت است و سختی را دو چندان میکند. از نظر فیلسوفان اسلامی، پاسخ درست و قانع کننده به مسائل اصلی جز در پرتو توجه به مباحث دیگر که شاید ابتدا مهم جلوه نکند، میسر نیست. غرض از تالیف این کتاب صرفا ارائه چشم اندازی از اقیانوس عمیق فلسفه اسلامی جهت تدریس کلیات علوم عقلی و فلسفی است تا خواننده مبتدی فی الجمله بداند فلسفه چیست و با چه مسائلی در این علم مواجه خواهد بود و سبک پاسخگویی فلاسفه به مسائل معرفتی و اعتقادی چگونه است.
هدایت شده از معرفی کتاب
1_2038999836.pdf
9.75M
🔸آشنای آسمان؛ خاطرات و اسناد منتشرنشده از جناب آقای محمد تقی انصاریان درباره مرحوم علامه طباطبائی. فایل کتاب در زمان حیات مولف رحمة الله و با اجازه ایشان در فضای مجازی منتشر شد. در صفحه ۱۸۹ و ۱۹۰ دستورالعملی به دستخط علامه طباطبایی ره نقل شده است. اثر نابی ست غنیمت شمریدش صحبت🌹 https://eitaa.com/boookkk
🔰 معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی به مناسبت «روز جهانی فلسفه » برگزار می کند: 🔹️نشست حضوری با عنوان: (اخلاق فلسفی در مواجهه با تنوع مذهبی ) 📌سخنران: اقای دکتر محسن جوادی (استاد دانشگاه قم ) 👤دبیر نشست :خانم دکتر غزاله حجتی 🗓 تاریخ: شنبه ۲۷ابان ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت : ۱۰ 🔺️شرکت برای عموم آزاد است 📍مکان:سالن شهید ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ❌ دانشجویان غیر دانشگاه مذاهب اسلامی برای شرکت در این جلسه به ایدی زیر مراجعه فرمایند: @Eskandari_si ✅معاونت پژوهشی و فناوری https://eitaa.com/vahdatpezhohan ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
✅ کرسی علمی «نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی» 💠 به مناسبت فرارسیدن سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه، کرسی علمی- ترویجی با موضوع «نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 🔸در این کرسی علمی، حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام دکتر ابوالفضل کیاشمشکی و دکتر مهدی عباس‌زاده به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. همچنین دبیری علمی این کرسی، بر عهده دکتر محمدمهدی حکمت مهر می‌باشد. 🔹زمان برگزاری این کرسی علمی روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه سال جاری ساعت ۱۳:۳۰ و محل برگزاری آن سالن فرهنگِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم می‌باشد. 🔸 علاقه مندان می توانند جهت شرکت در این کرسی به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://skyroom.online/ch/iict/hekmat 📝 متن خبر: B2n.ir/b79806 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
نظریه علّیت فاعلی ابن سینا و فعل الهی خاص.pdf
187.5K
نظریه علیت فاعلی ابن سینا و فعل الهی خاص ابوتراب یغمائی
1- Dr Hemmati Moghaddam.MP3
34.19M
کارگاه آشنایی با فلسفه ذهن/ آذر ۹۸/ دانشگاه شهید مطهری/درسگفتار اول: پرسش‌های فلسفی دربارۀ ذهن، طبقه‌بندی حالات ذهنی و نشانۀ امر ذهنی/ دکتر احمدرضا همتی مقدم https://t.me/nabardb
✍ در راستای مطالب پیشگفته، این کتاب را که امروز به دستم رسید، خدمتتان معرفی می‌نمایم. 🔸 در این اثر مفصل، تأثیر پزشکی ابن سینا در سده ۱۳ و نیمه نخست سده ۱۴ م در دانشگاه ها و نهادهای پزشکی ایتالیا مورد بررسی قرار گرفته. اثرگذاری القانون فی الطب بوعلی تنها زمانی آشکار می‌شود که چنین مطالعاتِ دامنه داری صورت پذیرد. کتاب در ۶۰۴ صفحه و به زبانِ فرانسوی در پاریس به طبع رسیده است. 🍃 @Adab_estaan
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کند: 🌀 علامه طباطبایی و تداوم فلسفه ایرانی-اسلامی 🎤با حضور و سخنرانی: استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد مهدی محقّق استاد نجفقلی حبیبی استاد منوچهر صدوقی سها ✅این نشست به صورت «حضوری» برگزار می‌گردد. 🗓 یکشنبه ۲۸ آبان‌ ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🏢 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران واقع در تهران، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره ۴ 🆔@hekmateislami
نظریه علیت از منظر حکمت سینوی.pdf
278.5K
نظریه علیت از منظر حکمت سینوی هادی صادقی مهدی نصرتیان اهور
🔰بیست و نهمین برنامه از نهمین ویژه‌برنامه بزرگداشت 🌐 نگاهی به استدلال نظم بر اثباتخدا از منظر علامه طباطبایی 🎤جناب آقای دکتر عبدی 🗓شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 🖇 حضوری و مجازی 🏢قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
✍ در این کتاب نیز نانسی سیرایسی تاثیراتِ اندیشه پزشکی ابن سینا در کتاب القانون فی الطب را در ایتالیایِ دوره نوزایی، یعنی پس از ۱۵۰۰ م مورد مطالعه قرار داده است. 📖 پژوهش های فراوانی در باره تأثیر پزشکی ابن سینا در غرب لاتینی صورت پذیرفته است که شایسته است در تاریخ نگاری فلسفه و علم، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. حامد آرضایی 🌾 @naturalphilosophy
واژگان فلسفی - شماره (۳) ☑️ واژه مطلق [Absolute term] پیتر آنگر در دفاع از شکاکیت میان واژگان مطلق و نسبی تمایز می‌گذارد. 👁‍🗨 تمایز مطلق و نسبی واژگان مطلق کلماتی هستند که درجه‌پذیر (تشکیک‌پذیر) نیستند. به عنوان مثال، واژه «مسطح» مطلق است. زیرا یک سطح یا مطلقا صاف است یا اصلاً صاف نیست. واژگان نسبی کلماتی هستند که درجه‌پذیرند. مثلا واژه «منحنی» یا «برآمدگی» نسبی است، زیرا چیزی به نام «برآمدگی مطلق» یا «منحنی مطلق» وجود ندارد. یکی از راه‌های شناسایی واژگان مطلق این است که با وصف «مطلق» معنادار هستند. برای مثال، کاملاً طبیعی است بگوییم «این سطح مطلقا صاف است»، اما بسیار عجیب بگوییم «این سطح مطلقا ناهموار است». 👁‍🗨 شکاکیت و امر مطلق آنگر می‌گوید استفاده از واژگان مطلق برای توصیف جهان عینی محل تردید است. واژگان مطلق ویژگی‌هایی را توصیف می‌کنند که در مفهوم افلاطونی‌اش ایده‌آل هستند، اما در هیچ شیء عینی و واقعی این ایده‌آل‌ها تحقق ندارند. برای مثال، سطح یک میز نمی‌تواند در دنیای فیزیکی مطلقا صاف باشد. زیرا وقتی از طریق یک میکروسکوپ سطح آن را نگاه کنیم، مملو از بی‌نظمی است. آنگر معتقد است از آنجا که معرفت مستلزم یقین است و یقین یک واژه مطلق است، نتیجه این خواهد بود که هرگز نمی‌توان به معرفت دست یافت. یقین یک ایده‌آل افلاطونی است که ما صرفا می‌توانیم به آن نزدیک‌‌تر شویم، اما هرگز به آن نخواهیم رسید. 📚Epistemology A-Z ✍ M Blaauw & D Pritchard 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت‌شناسی 🆔 @epistemology_issues