🔸ببعی، قهرمان غیرایرانی بچه های ایران!
▪️چند روز پیش پسرم را برای دیدن انیمیشن پر سر و صدای این روزها به سینما بردم. هرچند او وسط فیلم خوابش برد اما خودم به دقت تا انتها آن را دیدم. ببعی واقعا قهرمان است اما نه برای بچه های ایران!
▪️از کیفیت ساخت خوب و داستان شسته و رفته و رنگ و لعاب جذاب و حضور شخصیت های مطرح دوبله ایران در صداگذاری آن که بگذریم چند نکته نظرم را به خودش جلب کرد.
▪️هیچ چیز این داستان در ایران و فرهنگ ایرانی جای ندارد. از معماری خانه ها در روستا و شهر گرفته تا زبان نوشتاری مورد استفاده آنها و حتی جشن کدو تنبل یا همان هالوینی که اهتمام جدی به اجرایش داشتند. جغد قهرمانش که پیر هم شده، پیانو می نوازد و کتاب کمیک داستانی اش به سبک کتاب های ابرقهرمانی آمریکایی با زبان غیرفارسی منتشر می شود. خلاصه که شهر و کشور ببعی هرکجا هست، ایران نیست!
▪️اینکه قهرمان فیلم ها از دو سال پیش (!) به یکباره همگی دختر شده اند به جای خود؛ اما ببعی این قصه برای رسیدن به هدفش از هیچ خلافی ابا ندارد. حتی دزدی! غارت و تخریب دکه مرد سیبیلو (که معلوم نیست چه موجودیست!) و چالش های جذاب برای پیدا کردن و سرقت کتاب مدنظر ببعی شاید خنده دار باشد اما قطعا آموزنده نیست!
▪️ضدقهرمان بدجنس قصه هم که خانم بوقلمون نام دارد و به گفته دستیارش «یک اهریمن» است، از قضا و در بین همه تکنولوژی های موجود در جهان فقط به پهپادهای پیشرفته مجهز است که دشمنان خود را با آن از دور خارج می کند! حالا اینکه بچه چندساله چه از پهپاد می فهمد را هم باید از سازندگان پرسید! دشمن اصلی دختر قهرمان قصه ما یک موجود اهریمنی است که تکنولوژی مورد استفاده اش، پهپاد است و دختر با پافشاری بر خواسته اش حتی با شکستن تابوهای روستای خود، او را شکست می دهد. شما از این گزاره ها چه می فهمید؟
▪️در کنار همه این موارد، موسیقی های بسیار تند و بدقواره و نامناسب برای کودکان، کاملا فیلم را به حاشیه برده است. رپ خوانی،نامفهوم خوانی، ولوم بسیار زیاد و ... هر شنونده ای را آزار می داد.
▪️خلاصه اینکه ببعی قهرمان، روند داستانی خوبی را پیش می برد و ایده «خواستن توانستن است» را به خوبی به تصویر می کشد اما برای این هدف، استفاده از هر وسیله ای را توجیه می کند و در خوشبینانه ترین حالت، اشتباهات و انحرافات محتوایی زیادی دارد.
🔻ببعی قهرمان به نظرم در دسته انیمیشن بزرگسال جای می گیرد که فکر مهمی در پشت آن است.
✍️ رضا مهوشی
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
محیالدین🌼سلطانیفر
🔸ببعی، قهرمان غیرایرانی بچه های ایران! ▪️چند روز پیش پسرم را برای دیدن انیمیشن پر سر و صدای این روز
این فیلم را پخش یا ترویج نکنید. من این فیلم را دیدم. دقیقاً همین بود که این یادداشت می گوید. عجیب است که حتی خوبان و انقلابیون مشغول تبلیغ و ترویج این فیلم شده اند صرفاً بخاطر اینکه در این فیلم اندیشه «خواستن توانستن است» القاء می شود! توجه نکرده اند که این اندیشه در چه جهتی بکار گرفته شده. فضای فیلم کاملاً غربی است.
هدایت شده از داداش کوچیکه
🤔هروقت دیدید دولتها از آزادیهای فرهنگی دم میزنن بدونید میخوان جراحی اقتصادی رو شروع کنن!
😔اینها ملت رو ببعی میدونن
ببعی رو هم قبل سر بریدن، آب تعارف میکنن... #فیلترینگ #گرانی_بنزین
🇮🇷کانال داداش کوچیکه👇
❣ @dada69
روايت لا يقاتل معي من عليه دين در ترازوي نقد.pdf
384.3K
📖 مقاله پژوهشي:
روايت «لا يقاتل معي مَنْ عليه دَيْن» در ترازوي نقد
🖊سيدمحمدحسين مقدس نيان، ابراهيم گودرزي و علي صفري
محیالدین🌼سلطانیفر
📖 مقاله پژوهشي: روايت «لا يقاتل معي مَنْ عليه دَيْن» در ترازوي نقد 🖊سيدمحمدحسين مقدس نيان، ابراهيم
این سخن که امام حسین(ع) شب عاشورا گفتند هر کس بدهی دارد و حق الناس بر گردن دارد برود و در کربلا با ما نماند جعلی است و احتمالاً از ساختههای سفیان ثوری است.
عقل وارونه
- تجربۀ اغتشاشِ اخیر نشان داد که شبکههای اجتماعیِ غربی، در حال مسخِ هویّتِ جامعۀ ایرانی هستند و در زیر پوست جامعه، اتفاقات فرهنگیِ ناخوشایندی در حال رخدادن هستند که واقعیّتی مانند اغتشاش میتواند این لایههای نهفته را آشکار سازد. جامعۀ ایران بهصورت بیحساب و رهاشده، در معرض شبکههای اجتماعیِ غربی قرار گرفته و تمام ذهنیّتش، مماس با روایتها و محتواهایی است که در امتداد تمدّن غربی هستند. حاکمیّت، شهرهای فیزیکی را در اختیار دارد، اما شهرهای مجازی را رها کرده است؛ با این تصوّر نادرست که آنجا، حاکمیّت معنا ندارد و نوعی حریم خصوصی است و پهنهای است برای مناسبات و تعاملات شخصی و غیرسیاسی. پنداشت حاکمیّت این نیست که شبکههای اجتماعیِ غربی، عرصۀ عمومی هستند و میتوانند ذهنیّتپردازی کنند و یک هویّت را بزدایند و هویّت دیگری را بیافرینند...
📑 ادامه یاداشت
● دکتر مهدی جمشیدی
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر اسرائیل را نزنیم فجایع بزرگی اتفاق میافتد
غلامرضا قاسمیان، استاد حوزه و دانشگاه:
🔹امیرالمومنین به فرزند خود سفارش کرده شروع کننده جنگ نباش ولی اگر دعوت به جنگ شدی جانانه وارد شو و جواب بده
🔹ما روزی باورمان نمیشد اسرائیل جرئت داشته باشد به ما حمله کند
🔹دشمن قلقگیری کرده و منتظر است ببیند ما چه حرکتی انجام میدهیم
🔹مسئولین باید کیفیت کار را دربیاورند، بحث پاسخ یک بحث فنی است، اما اگر ما نزنیم و پاسخ ندهیم فجایع بزرگی اتفاق میافتد.
محیالدین🌼سلطانیفر
اگر اسرائیل را نزنیم فجایع بزرگی اتفاق میافتد غلامرضا قاسمیان، استاد حوزه و دانشگاه: 🔹امیرالمومنی
وصف اسرائیل الآن دقیقاً این است:
خُنُک آن قماربازی که بباخت هرچه بودش
بنماند هیچش إلا، هوس قمار دیگر...
در این طرف هم نیاز به حرکت انقلابی هست. دست به عصا جلو رفتن فجایع بزرگ در پی دارد.
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۸۳
۱۶ آذر۱۴٠۳/سال چهارم
من در مرکز ضایعاتی های مشهد!
و استفاده روزافزون از ظروف سفالی در غزه!
به دلیل کاری گذرم به بلوار توس مشهد افتاد كه ظاهرا، یکی از مراکز اصلی خرید #ضایعات است. اینجا پشت سر هم مراکزی می بینید که انباشته از آن #کیسه_های_برزنتی بزرگ و پر از زباله است. انواع و اقسام چیزهایی که دیگر به درد نمی خورند. داخل می رفتم و با خریدارها صحبت می کردم. از نرخ گونه های مختلف زباله ها می پرسیدم، اینکه از کجا می خرند، به کجا می فروشند و نهایتا با این حجم عظیم از ضایعات چه می کنند. یکی از فروشندگان می گفت: کار ما بیشتر کارتن و #بطری های پلاستیکی است. هر کیلو کارتن، پنج و هر کیلو بطری هفده هزار تومان.
بر اساس منطق ارزیابی #الگوی_پیشرفت اسلامی، سبک زندگی را می توان از نُه منظر بررسی کرد که یکی از آنها #فقه_التزکیه است. از مهم ترین بخشهای این بسته فقهی عظیم الشأن هم، مباحث مربوط به طهارت و پاکیزگی است که دایره بسیار گسترده ای دارد.
از این منظر بهترین نام برای مدرنیته، #تمدن_زباله است. منطقی که سبکی از زندگی عقب افتاده زباله ساز را به انسان، حیوان و محیط زیست تحمیل کرده. جزیره زباله ای #اقیانوس_آرام که گفته می شود مساحتی به اندازه کشور بزرگ ایران دارد، تنها یک نمونه از این فسادهای عظیم است(اینجا). تولید روزانه بیش از هفت هزار تن زباله!!!!!!! در تهران، مثال دیگری است که می توان به آن اشاره کرد(اینجا).
سوگمندانه #افسانه_بازیافت هم به عنوان مهم ترین راه حل، مثل دیگر افسانه های ادعایی مدرنیته، علیل و ناکارآمد است. طبق آخرین آمار سازمان ملل در همایش جهانی مبارزه با #زباله_های_پلاستیکی، در حال حاضر تنها ۹ درصد از این مواد بازیافت می شود و در خوشبینانه ترین حالت، تا سال۲٠۶٠ به هفده درصد بازیافت جهانی خواهیم رسید(اینجا). بماند که بر خود بازیافت هم مفاسد دیگری بار می شود.
می توان گفت در یک تقسیم بندی جامع، سبک زندگی مدرن به تولید هشت نوع زباله منجر می شود: ۱- زباله خانگی تر و خشک ۲- زباله های #بیمارستانی خطرناک۳- زباله های کارخانه ای و آلوده کننده منابع آبی ۴- زباله های الکترونیکی و رایانه ای ۵- زباله های #ساختمانی (نخاله های غیرقابل بازیافت در طبیعت) ۶- زباله های ناشی از ساخت، تعمیر و حرکت اتومبیل + آلاینده های هوا ۷- زباله ها و آلاینده های ناشی از سموم و #آفت_کش ها ۸- زباله های لوازم بهداشتی مثل پوشک ها، پد ها و... . الحق که ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ(۴۱روم)
نیک به خاطر دارم زمانی که در روستا بودیم و تقریبا زباله ای نداشتیم. اما از وقتی که تاثیر سیاستهای جهانی #سند_ضاله۲٠۳٠، در پایان دادن به #دامداری_طبیعی در روستای ما هم ظاهر شد، وضع تغییر کرد. مانند زندگی محرومیت زای شهری، محروم از #منافع_کثیره دام شدیم(۲۱مؤمنون) و بسیاری از چیزهایی که خوراک گاو، گوسفند و سگ گله می شد، تبدیل به زباله و پسماند شد.
یا مثلا یک قسم از #زباله_های_خانگی مربوط به نوع #ظروف است. ظرفهایی که در اسلام داریم(چوبی، گِلی و...) اولا ارزان است، ثانیا متناسب با مزاج انسان است، ثالثا وقتی قابل استفاده نباشد، تولید زباله نمی کند و به راحتی به طبیعت باز می گردد. جالب تر اینکه جنبه #پدافند_غیرعامل هم دارد. یعنی زمانی که مردم از همه چیزشان محروم شده اند، به راحتی می توان از خاک، ظرف ساخت. آنچه که در گزارش جدید شبکه الجزیره، درباره افزایش روزافزون استفاده از ظروف سفالی، در میان آوارگان #غزه آمده، بر همین جنبه تاکید دارد. جالب اینکه مردم می گویند: غذا در #ظرفهای_سفالی خوشمزه تر هم می شود(اینجا).
بگذریم!
بعد از اتمام کار در بلوار توس، توفیق زیارت #حضرت_عِلم علیه السلام نصیبم شد و راهی حرم شدم. همان ابتدا آبخوری ها توجهم را جلب کرد. جلو رفتم و از برادری که لیوان های #یکبار_مصرف جدید را جایگزین می کرد پرسیدم: به طور متوسط، هر روز چند لیوان در آبخوری این صحن مصرف می شود؟ با کمی تخمین و بالا پایین کردن گفت: حدودا پنج هزار عدد!!! یعنی اگر حرم، تنها پنج آبخوری داشته باشد، سالانه بیش از ۹ میلیون عدد زباله، فقط در آبخوری هایش تولید می شود!
این عددها را با خود مرور می کردم و به یاد حدیث تمدنی و طلایی حضرت #مدینة_العلم علیه السلام افتادم که فرموده اند: اِشْرَبُوا بِأَيْدِيكُمْ فَإِنَّهَا خَيْرُ أَوَانِيكُمْ. با دستهایتان آب بنوشید که بهترین ظرفهای شماست
(الکافی ج۶ص۳۸۵).
مطالعه بیشتر: ساختار اولیه مدیریت پسماند از منظر آیات و روایات
@besalamen_amenin