eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
622 عکس
199 ویدیو
212 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
📝شيخ صدوق کتاب من لايحضره الفقيه را کجا نوشته؟ ✍حسن انصاری معمولا در شرح احوال صدوق خطایی تکرار می شود و آن اينکه او را در سفر خراسان و در زمان اقامت در بلخ نوشته. مستند اين سخن گفته خود ابن بابويه است که در آغاز کتاب گفته: أما بعد فإنه لما ساقني القضاء إلى بلاد الغربة ، وحصلني القدر منها بأرض بلخ من قصبة إيلاق وردها الشريف الدين أبو عبد الله المعروف بنعمةـ وهو محمد بن الحسن بن إسحاق بن [ الحسن بن ] الحسين بن إسحاق بن موسى بن جعفر بن محمد ابن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم‌السلام فدام بمجالسته سروري وانشرح بذاكرته صدري وعظم بمودته تشرفي ، لأخلاق قد جمعها إلى شرفه من ستر وصلاح ، وسكينة ووقار وديانة وعفاف ، وتقوى وإخبات... چنانکه می بينيم در چاپ کتاب فقيه از بلخ در کنار ايلاق (بأرض بلخ من قصبة إيلاق) سخن رفته. در حالی که ايلاق ربطی به بلخ ندارد. ايلاق از بلاد شاش (چاچ. نزديک تاشکند در ازبکستان) بوده و از ماوراء النهر قلمداد می شده. در اينجا تصحيفی در نسخه ها صورت گرفته: مراد شيخ صدوق در اينجا بلخ نيست بلکه "اربلخ" است که نام يکی از شهرهای ايلاق بوده (قصبه ايلاق تونکث نام داشته). نام در منابع جغرافيایی معمولا با تغيير شکل هایی نقل شده که آن را می توان در نسخه بدل های کتاب های احسن التقاسيم مقدسي (ج ۲ ص ۲۶۵)؛ و صورة الأرض ابن حوقل ( ج ۲ ص ۲۶۲ و ۲۷۷) ديد. در واقع در سخن ابن بابويه، "بأرض بلخ من قصبة" است از "بأربلخ من قصبة". 🌐https://ansari.kateban.com/post/4538 @MaarefHadith
همایش بین المللی حضرت ابوطالب علیه السلام حامی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ همایش در نیمه دوم اسفند ماه 1399 توسط مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام برگزار خواهد شد. علاقه مندان برای ارسال آثار و اطلاعات بیشتر می توانند به سایت همایش به آدرس زیر مراجعه فرمایند: http://ahl-ul-bayt.org/fa/abutalib @MaarefHadith
🔶عن الامام الكاظِم عليه السلام: طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَاللّه ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🔸امام كاظم عليه السلام فرمود: خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى وخشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند. 📗بحارالأنوار، ج۵۱، ص۱۵۱. @MaarefHadith
1605964716-9796-23-1.pdf
1.36M
📝عوامل اختلاف در گزارش‌های رجال کشی ✍رحیمه شمشیری، مهدی جلالی رجال کشّی از جمله اصول رجالی متقدم امامی است که فراگیر روایات و گزارش های رجالی درباره راویان غالباً شیعی است. یکی از ویژگی های این کتاب، وجود روایات مختلف و متعارض درباره برخی از راویان است. مقاله (عوامل اختلاف در گزارش‌های رجال کشی) سعی کرده تا به شیوه توصیفی تحلیلی، علل و عوامل وجود اختلاف در گزارش های رجال کشّی و به تبع آن، عوامل شکل گیری روایات متعارض مدح و ذم درباره برخی راویان را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. @MaarefHadith
✅ احادیث اهل بیت علیهم السلام، همچون قرآن کریم، با فصاحت و بلاغت خاصی بیان شده اند و در نتیجه باید به زیبایی های لفظی و معنوی آن ها توجه شود. استعاره، کنایه، انواع مجاز و.... از جمله قواعد بلاغی است که فراوان در کلام معصومان به کار رفته است. از این رو، در شرح احادیث ایشان باید به این جنبه از سخنان آنها توجه ویژه کرد تا به لطافت‌های کلام پی بُرد. ◀️ رسول خدا می فرماید: مَا مِنْ صَلَاةٍ يَحْضُرُ وَقْتُهَا إِلَّا نَادَى مَلَكٌ بَيْنَ يَدَيِ النَّاسِ أَيُّهَا النَّاسُ قُومُوا إِلَى نِيرَانِكُمُ الَّتِي أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَى ظُهُورِكُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِكُمْ.(1) ◀️ یعنی هيچ نمازى نيست كه وقت به جا آوردن آن فرا رسد مگر آنكه فرشته‏اى آمده و در برابر مردم فرياد مي زند: اى مردم برخيزيد و به آتش هائى كه (بسبب ارتكاب گناهان) بر پُشت هاى خود افروخته‏ايد بنگريد، پس شعله آن آتش ها را به يارى نمازهايتان خاموش کنید. ✅ در این حدیث «إِلَى نِيرَانِكُمُ» استعاره ی مصرّحه است که گناهان به آتش تشبیه شده‌ اند. چون خاصیت گناه هلاک ساختن و نابود کردن چیزی است که در آن واقع می‌شود. «اَوْقَدْتُمُوها» ترشیح و ذکر چیزی است که ملایم و سازگار با مستعارمنه است. «فاطفوها» ترشیح دیگری از مستعارمنه است. امکان دارد که کلام استعاره ی تمثیلی باشد؛ به این صورت که هیأت انتزاع شده از گناهکار و آلودگی او به گناه نابود کننده‌اش و تخفیف آن به وسیله ی نماز به هیأتی تشبیه می‌شود که از بارکننده ی آتش بر پشت خود انتزاع می‌گردد. پس خاموش ساختن آن با نماز خود یک حقیقت است.(2) 📚1. من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 208 📚2. ن.ک: راهکارهاي فهم حديث در کتاب الاربعون حديثا (اربعين) شيخ بهايي @MaarefHadith
قالَتْ فاطِمَهُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: الْبِشْرُ فِي وَجْهِ الْمُؤْمِنِ يُوجِبُ لِصَاحِبِهِ الْجَنَّةَ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ حضرت زهرا فرمودند: تبسّم و شادمانی در برابر مؤمن موجب دخول در بهشت خواهد گشت. 📚تفسیر الامام العسکری علیه السلام، ص 354، ح 243. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🏴ایام فاطمیه تسلیت باد.🏴 @MaarefHadith
🏴تجلیل از فاطمیه غفلت نشود🏴 📩 پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم در آستانه ایام فاطمیه: ✅ ایشان با توصیه به لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی لازم، فرمودند: باید از همه راه‌های ممکن برای تعظیم شعائر فاطمی استفاده کرد ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ◀️ ایام فاطمیه میراث گرانسنگ ائمۀ اهل بیت علیهم السلام است که همواره تلاش داشتند یاد مادر بزرگوار خود و مظلومیتش را در خاطره ها زنده نگه دارند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 1️⃣ ارادتمندان صدیقۀ شهیده هر جا که باشند،‌ مراسم ایام فاطمیه را باشکوه و عظمت برگزار می‌کنند؛ 2️⃣ تجلیل این ایام نباید مورد کمترین غفلت قرار گیرد و لازم است که از همه راه‌های ممکن برای تعظیم شعائر فاطمی استفاده کرد. 3️⃣ خطبا ابعاد گوناگون سیره پرافتخار بانوی مکرم اسلام خاصه ایثار و فداکاری آن شخصیت بی‌بدیل در راه ولایت و اسلام اصیل را به مخاطبان خود گوشزد کنند. 4️⃣ بر کسانی که تمکن مالی دارند،‌ ضروری است که با تأسی به اهل بیت به فریاد نیازمندان برسند که بی شک مورد توجه عنایات ام‌الائمه صدیقه شهیده فاطمۀ اطهر(س) قرار خواهد گرفت. 5️⃣ مسؤولان این ایام را سرآغاز وحدت و دوری از بگومگوهای بی‌حاصل بلکه مضر سیاسی قرار دهند و تا می‌توانند باری از دوش مردم بزرگوار و خانواده‌های محروم و آسیب پذیر بردارند. @MaarefHadith
💠عن رسول الله صلی الله علیه‌ و آله: يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ◾️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: ای سلمان در صد جایگاه به حال انسان سودمند است که راحت‌ ترین آنها عبارت‌اند از: مرگ، قبر، میزان، سنجش، محشر، و پل صراط و حساب‌کشی؛ پس دخترم فاطمه از هر کس راضی باشد، من از او خشنود می‌شوم و هر کس من از او راضی شوم خدا از او خرسند خواهد بود. و هر کس فاطمه از او خشمگین باشد، من بر او خشم می‌کنم و هر کس من بر او خشم کنم، خداوند بر او غضب می‌کند. 📗بحارالانوار، ج۲۷، ص۱۱۶. @MaarefHadith
✅ دهمین شماره از فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شد. این مجله نگاشته های علمی را در 28 قالب مختلف چاپ می کند؛ تنوع قالب ها علمی، از نکات بی نظیری است که علاوه بر مزیت های فراوان آن، برای اولین بار در این مجله به آن پرداخته شده است. ❓ تعریف و توضیح این قالب ها در شماره یکم (برای مطالعه اینجا کلیک کنید) و ششم (برای مطالعه اینجا کلیک کنید) مجله منتشر گردیده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ◀️ در شماره دهم، نگاشته هایی در قالب های: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله طرح علمی با این عناوین ذیل چاپ شده است: 👇👇👇 • نظام‌واره مدیریت تحصیلی طلبه • گزارش رویدادهای مرتبط با جراحات امام حسین علیه السلام در روز عاشورا • محدودیتِ تغییر شکل شیاطین جن بر مبنای متون ثقلین • روش نیازسنجی و نظام موضوعات در کتاب «اولویتهای پژوهشی علوم و معارف حدیث» • کارکرد «سیاق» در تفسیر قرآن با بررسی تطبیقیِ «المیزان» و «مجمع البیان» مطالعه نمونه ای جزء سی ام • ضرورت تصویب درس «تحقیق و تصحیح نسخه های خطّی قرآنی و حدیثی» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📡 تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir 💻 رایانامه majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره 09214312651 @MaarefHadith
❇️چند نکته در مورد بحار الأنوار ✍محمدباقر ملکیان در ميان محدّثان متأخّر شيعه، شايد هيچ کس به پرکاری و در عين حال تأثيرگذاری رحمه الله، نباشد. در کارنامه او، علاوه بر تک‌نگاری‌های فارسی وعربی، با نگاشته‌های حديثی درازدامن هم روبرو هستیم. متأسفانه بسياری از ما، علامه مجلسی و همه فعاليت علمی او را تنها در حلية المتقين و  خلاصه می‌کنيم، 🔰در اين يادداشت قصد داریم چند نکته درباره بحار الأنوار بگويیم. 1⃣به نظر می رسد بحار الأنوار کاری ناتمام و پرونده‌ای نبسته در کارنامه علامه مجلسی باشد. اگر بحار الأنوار را از ابتدا تورّق کنيد می‌بينيد که علامه مجلسی در ذيل بسياری از احاديث، بيان و توضيحاتی دارد، که البته گاه از چند کلمه تجاوز نمی‌کند وگاه در حدّ يک رساله چند ‌صفحه‌ای است. اما اين مسلّم است که عادت او بر اين است که از کنار احاديث به همين راحتی نمی‌گذرد. اما در يک پنجم آخر بحار الأنوار از اين بيانات ـ حتّی در حدّ يک جمله کوتاه ـ اثری به چشم نمی‌خورد، که به نظر می‌رسد ايشان فرصت اين کار را نيافته است. مرحوم محدث بحرانی هم به نقل از برخی مشايخ معاصرين می‌نويسد: إنّ الذي خرج منها ستة عشر مجلّداً خرجت من المسودات کاملة مهذّبة، وبقي تسع مجلّدات لم تکمل من التصحيح والإيضاح. وظاهره أن التسعة التي لم تخرج من المسودات هي کتاب الإيمان والکفر، إلخ.[۱] اين که پرونده بحار الأنوار بسته نشده، شواهد ديگری نيز دارد، که بايد در مقاله‌ای مستقلّ بدان پرداخت. 2⃣در روزگاری که علامه مجلسی دست اندر کار تأليف بحار الأنوار است، حر عاملی هم به کار وسائل الشيعة مشغول است. بحار و وسائل در بسياری از احاديث با هم مشابه‌اند، يعنی مثلاً هر حديث فقهی که در قرب الإسناد آمده هم در بحار به چشم می‌خورد و هم در وسائل. و همين طور احاديث فقهی بسياری از مصادر ديگر. چند سالی که به نگارش تعليقه بر وسائل الشيعة مشغول بودم، هنگام اختلاف نسخه وسائل با مصادر چاپی، خود را ملزم به مراجعه به بحار الأنوار کرده بودم. آنچه جالب توجه است اين است که معمولاً هنگام اختلاف نسخ، نسخه بحار الأنوار، صحيح‌ترين وجه را ثبت و ضبط کرده است. البته اين نکته بايد بررسی و روشن شود که آيا صحّت نسخه بحار الأنوار ـ آن گونه که سيدنا الأستاد شبيری زنجانی در مجلس درس می‌گفتند ـ مستند به نسخه‌های صحيح است، و يا تنها تصحيحات قياسی و اجتهادی علامه مجلسی است، چنان که محدّث بحرانی، اکثر تصحيحات ملا محسن فيض در کتاب وافی را تصحيحات اجتهادی می‌داند. از اين رو، برای تصحيح اين مصادر (البته نه کتب اربعه) مراجعه به بحار الأنوار، پسنديده و چه بسا ضروری است. 3⃣علی رغم اين که هنگام اختلاف نسخ، ثبت بحار الأنوار نسبت به وسائل الشيعة، صحيح‌ترين وجه است، اما علامه مجلسی در نگارش بحار الأنوار از وسائل الشيعة نيز بهره برده است. البته نه نقل روايات بلکه در توضيح و تفسير روايات. از اين روست که گاه آنچه را حر عاملی در ذيل روياتی می‌نگارد، علامه مجلسی ـ بعينه ـ آن را در بحار الأنوار تکرار می کند.[۲] 4⃣بسياری از مطالبی که علامه مجلسی در مرآة العقول می‌نگارد، همان ها را ـ بعينه ـ در توضيح وتفسير روايات بحار الأنوار تکرار می‌کند.[۳] به نظر می‌رسد علامه مجلسی پس از نگارش مرآة العقول، در توضيح روايات کافی که در بحار آنها را آورده، از مرآة العقول بهره برده است. 📚پی‌نوشت ۱. لؤلؤة البحرين: ص۵۷ ۲. وسائل‌الشیعه، ج۲۵، ص۲۱۶؛ بحار الأنوار: ج۶۳، ص۲۵۲. ۳. مرآة العقول: ج‏۷، ص۱۰۰ = بحار الأنوار: ج‏۶۵، ص۳۲۹ـ۳۳۰؛ مرآة العقول: ج۷، ص۱۰۲ = بحار الأنوار: ج۶۵، ص۳۳۴. 🌐https://malekian.kateban.com/post/4476 @MaarefHadith
♨️همایش ملی «هزاره شیخ طبرسی» ❇️ این محورها عبارتند از: 🔹1. معرفی، زندگی و آثار شیخ طبرسی؛ 🔹2. شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب؛ 🔹3. شیخ طبرسی و علمای دینی مازندران؛ 🔹4. استادان و شاگردان شیخ طبرسی؛ 🔹5. اندیشه های کلامی شیخ طبرسی در «الاحتجاج»؛ 🔹6. اندیشه های فقهی شیخ طبرسی ومسائل فقهی در «الاحتجاج»؛ 🔹7. تحلیل احادیث منقول در «الاحتجاج»؛ 🔹8. بررسی مناظرات بین الادیانی در «الاحتجاج»؛ 🔹9. تاثیر شیخ طبرسی بر عالمان پس از خود و معرفی معارف شیعی؛ 🔹10. مسائل حقوقی در «الاحتجاج»؛ 🔹11. محور مرحوم دکتر ابراهیم حلاجیان ( محور دانش آموزی با فرازهایی چون:مسابقه، مقاله نویسی ، پوستر، روزنامه دیواری، نقاشی ، عکاسی و ...)؛ 🔹12. احداث، توسعه، تکمیل، تجهیز سالن ها و اماکن و فضاهای ورزشی به یادمان شیخ طبرسی. 🔸🔸🔸 🌐 توضیحات تکمیلی 🆔 @Rejal_science
✍ علیرضا نظری خرّم همۀ ما فرعون را با ادعای خدایی اش می شناسیم. اما درباره اش نوشته اند که فرمانروای دلسوزی برای مردمان سرزمینش بوده است. ساعتی پیش دیدم که سید بن طاووس در صفحۀ 359 از کتاب "المَلاحِم و الفِتَن" حکایت جالبی را به نقل از کتاب "المُعجَم البُلدان" دربارۀ فرعون گزارش کرده است. به منبع اصلی نگاهی انداختم و دیدم جناب آقای "یاقوت حِموی" نویسندۀ کتاب "المُعجم البُلدان" که در سدۀ ششم هجری می زیسته در صفحۀ 237 از جلد سوم کتابش ذیل واژۀ "سَردوُسُ" نوشته است: روزی از روزها فرعون به وزیر خود، هامان دستور می دهد تا به وضعیّت کم آبی در یکی از مناطق مصر رسیدگی کند. هامان هم در پی اجرای اوامر ملوکانۀ فرمانروا، خلیجی به نام "سَردوُسُ" حفر و آب مورد نیاز روستاییان را تأمین می کند. مردم آن نواحی نیز در ازای آبرسانی، پولی را به حکومت پرداخت می کنند (ویعطونه مالاً) هامان نیز حقابه ها را که یکصد هزار دینار شده بود بی کم و کاست برای فرعون می فرستد (یحمله الی فرعون). در یکی از روزها فرعون رو می کند به هامان و گوید: این پول ها چیست که برایم فرستادی؟ (فساله فرعون عن ذلک). هامان نیز جریان حفر کانال و گرفتن پول ها را تعریف می کند (فاخبره بما فعل فی حفره). فرعون که علی القاعده باید از شنیدن سخنان هامان خوشحال می شد ناگهان با حالتی برافروخته رو کرد به هامان و گفت: مرد حسابی! تویی که خود را بزرگ و آقای مردم می دانی باید در برابر رعیّت، باملاطفت و مهربان باشی (ان یعطف علی عباده) و تا می توانی سعی کنی که به آنها دوزار و ده شاهی پول برسانی (ویفیض علیهم) نه آنکه به چِندرغاز پول در دست مردم هم نظر داشته و آنها را سرکیسه و تلکه کنی (ولا یرغب فی ایدیهم). خیلی زود این پول ها را به مردم بازگردان (ردّ علیهم اموالهم). نکند دلت می خواهد گردنت را بزنم؟! (یضرب عنقک). مرد ناحسابی! بابت خدماتی که به بندگانم می رسانی از آنان پول طلب می کنی؟! (آخذ من عبیدی مالاً علی منافعهم). دیگر تکرار نشود! زود پول ها را به صاحبانش برگردان (ردّها علیهم). رفقای عزیزم! از اینکه بزرگی در قدّ و قوارۀ سید بن طاووس چنین حکایتی را در کتابش از فرعون نقل می کند برایم خیلی جالب توجه و درس آموز بود! 📝 بر گرفته از کانال یاداشت های یک طلبه. @MaarefHadith
علت جهانی شدن اسلام. aytollah farhani.mp3
2.58M
◀️ علت جهانی شدن اسلام 🔊🔊🔊 بیانات آیت الله فرحانی در جمع هادیان سیاسی اهواز، 9 دی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ♻️آرنولد توین بی، در کتاب تاریخ تمدنش سه تمدن بزرگ و اثرگذار را نام می برد ؛یعنی تمدن اسلام و مسیحیت و بودا. 🔰فرق اسلام با دین بودا و مسیحیت در این است که، اسلام یک خصوصیتی داشت و آن خصوصیت ،شتاب و سرعت گسترشش در سرتاسر عالم بود. 👈🏻تمدن اسلامی در کشورهای مصر ،آندلس ، بغداد و ایران ، پنج قرن حکومت کرد. 🔅لامارتین شاعر معروف فرانسوی می گوید؛ با در نظر گرفتن سه عامل؛ پیغمبر اکرم استثنائی ترن شخصیت دنیاست: 🔹عامل اول ،عدم قدرت مادی و مالی. 🔹عامل دوم ، دشمنان داخلی علی الخصوص خانواده و قبیله ی خودش قریش. 🔹عامل سوم ، سرعت گسترش و شتاب حرکت اسلام . 💢نتیجه ی انقلاب اسلامی با مدل اندیشه ی ولائی و با محوریت امامین انقلاب یک مجموعه ی مرجع قوی را تشکیل داده است. 👈🏻تنها راه زمین زدن این انقلاب به نظر غربی ها همان راهی است که تمدن پانصد ساله ی اسلام را زمین زد. غربی ها با حمله به اندیشه ی نورانی اسلام و مدل اصلی این اندیشه یعنی مساله ولایت می خواهند، اثر اندیشه ی اسلامی را در شکل دهی تمدن اسلامی از بین ببرند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ با تشکر از جناب آقای نواب بهرامی جهت ارسال این مطلب. @MaarefHadith
به گزارش (خبرگزاری بین المللی قرآن) ایکنا، در دهمین شماره فصلنامه علمی اختصاصی «دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث» نگاشته‌هایی در قالب‌های سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی و مقاله طرح علمی به چاپ رسیده است. https://iqna.ir/fa/news/3944031/ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، دهمین شماره از فصلنامه علمی اختصاصی «دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث» منتشر شد. http://shabestan.ir/detail/News/1009561 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه (حدیث نت): در دهمین شماره فصلنامه علمی اختصاصی «دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث» نگاشته‌هایی در قالب‌های سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی و مقاله طرح علمی به چاپ رسیده است. http://hadith.net/post/70691/ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مقالات شماره ده این مجله را می توانید در سایت مجله به صورت رایگان دانلود کنید: آدرس http://majaleh-a.ir/current @MaarefHadith
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام احسانی فر: ⬅️ اهل سنت به دلیل محرومیت از معصوم علیهم السلام چاره ای از رجوع به مباحث رجالی نداشتند 📌 کتاب «اعتبار احادیث شیعه» بزودی رونمایی خواهد شد. 🆔@tahavol_howze @MaarefHadith
💠عَنْ الاِمامِ الْمَهْدىّ عليه السلام فى تَوْقيعِهِ اِلى مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمانَ: وَ اَكْثِرُوا الدُّعآءَ بتَعْجيلِ الْفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُمْ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️حضرت مهدى عليه السلام در نامه مباركش به سفير خود محّمد بن عثمان: براى تعجيل فرج زياد دعا كنيد، چون همين دعا موجب فرج شماست. 📗كمال الدين: ص ۴۸۳. @MaarefHadith
✍️ حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی احسانی فر (مدیر مسئول فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ بسم الله الرحمن الرحیم دوران دوم خرداد، زمانه عجیبی بود. گویا به فرمایش امیر مومنان علیه السلام، شیطان با همه قوایش به میدان آمده بود. منافقان شناخته شده و نشده، متهمان به قتل شهید بهشتی و انفجار نخست وزیری و حمله به هواپیمای شهید محلاتی و ... پست های مهم کشور را گرفته بودند. عده ای خودباخته و عده دیگری خودفروخته، بیشترین مناصب دولتی و مجلسی را چونان طعمه ای تصاحب کردند. سیل شبهات بود که به جامعه سرازیر می شد. از وجود خدا تا نبوت و امامت و هر امر مقدس دیگری، مورد هجوم قرار گرفت تا جایی که یکی از همین آدم نمایان گفته بود: "حتی علیه خدا هم می شود تظاهرات کرد!" آشوب های اجتماعی و دانشجویی هم از ناحیه مدعیان امنیت همچون برخی از مسوولان وزارت کشور، دامن زده و یا طراحی یا حمایت می شد. جناح حق نیازمند یک فرمانده میدانی بود. کسی که شجاع باشد و از دشمن و تهدید نهراسد. کسی که عالم و فقیه و فیلسوف و مفسر و حدیث دان باشد تا بتواند مغالطه ها را بشکافد و پاسخ ها را به سطح عمومی جامعه یعنی همان جایی که شبهات، منتشر شده بود، بکشاند. کسی که از خود و جایگاه خویش بگذرد و برای دفاع از اسلام، کرسی های معنون را رها کرده و از سنگر منبر برای دفاع، بهره گیرد. و آن بزرگ مرد عارف و عاشق، علامه مصباح یزدی بود. کسی که رهبری علمی حزب الله را بر عهده گرفت و مردانه ایستاد. کسی که از آبرو و مال و همه چیزش گذشت. کسی که ترور شخصیت عناصر جنگ روانی دولت دوم خرداد نتوانست او را از میدان جهاد علمی واقعی، خارج کند. کسی که تهدید امنیتی های پشیمان، او را نترساند. کسی که پناهگاه متدینان شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ آیت الله مصباح یزدی فقیهی بزرگ بود که منبر را بر کرسی های دیگر ترجیح داد و پابرهنه به میدان دفاع از دین آمد. کسی که به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله) جای شهید مطهری، شهید بهشتی و علامه طباطبایی را در دوران ما پر کرد. آن مجاهد مبارز نشان داد که برای دفاع از اسلام نیاز به علم و اخلاق است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ منبرهای حسینیه شهدا(پانزده خرداد)، مسجد امام حسن عسکری علیه السلام، مجتمع امام خمینی رحمةالله علیه، پیش از خطبه های نماز جمعه تهران و هر جای دیگری که سنگری برای روشنگری محسوب می شد، شاهد حضور این مجاهد بزرگ عرصه اندیشه و عمل بود. درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری (حفظه الله) در چهارشنبه شبها، تصویری دیگر از آن فیلسوف جامع علم و اخلاق را نشان می داد. برای کسانی که سعی می کردند هیچ منبری از آن استاد بزرگ را از دست ندهند، فقدان ایشان دل سوز است. آیت الله مصباح یزدی پدر جریان حزب الله بود. طلبه ها و دانشجویان حزب اللهی با شاخص ایشان درس می خواندند و با شاخص ایشان به خیابان می آمدند؛ با شاخص ایشان، تحصن می کردند و با شاخص ایشان، تحصن را جمع می کردند؛ با شاخص ایشان، اهل دعا و مناجات می شدند و با شاخص ایشان، اهل سفرهای راهیان نور؛ با شاخص ایشان، اهل قرآن و صحیفه سجادیه می شدند و با شاخص ایشان، اهل شعار و شعور در خیابان و مسجد محمدیه و مسجد چهارمردان و حسینیه شهدای صفائیه. و اکنون آن پدر بزرگوار و متواضع و آن پیر حقیقت و طریقت پس از عمری تلاش در راه دفاع از دین، به مرحله دیگری از زندگی خویش پا نهاده است. خدایا رحلت این مرد بزرگ برایمان سوزناک است؛ تو جای او را با مردانی دیگر برایمان پر کن. خدایا ما اگر در راه تو ایستادگی نکردیم، اشکال از خودمان است و بر ما ببخشای و اگر ایستادگی کرده ایم، ناشی از هدایت و تربیت این مرد بزرگ است. او را در جوار صاحب قرآن (که این عالم فرزانه انس بسیاری با آن داشت) یعنی رسول الله صلی الله علیه و آله جای عطا فرما. خدایا او هنگامی که مظلومیت اهل بیت علیهم السلام را دید، ساکت ننشست و بانگ برآورد. او را در جوار مولایش امیر مومنان و امام زین العابدین علیهما السلام (که با دعاهایشان بسیار مانوس بود) جای عطا فرما. خدایا او با شنیدن مصائب اهل بیت علیهم السلام، دلشکستگی اش را بروز می داد و نمی توانست گریه خود را نگاه دارد. او را در جوار مولای پهلوشکسته اش فاطمه زهرا علیها السلام سکنی ده. خدایا به فضل خویش با کسی که عمرش را در راه تو صرف کرد، رفتار کن که تو مفضل و منعم و مجمل و محسنی. والحمد لله علی کل حال. @MaarefHadith
شرح خطبه فدکیه.pdf
3.2M
محموعه سخنرانی های مرحوم آیت الله مصباح یزدی در مورد شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها @MaarefHadith
تعابیر رهبر معظم انقلاب در مورد شخصیت آیت الله مصباح یزی رحمه الله علیه: 1. جناب آقای مصباح از چهره ها و شخصیت های برجسته و نادر الوجود روحانیون امروز ما هستند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 2. جناب آقای مصباح یزدی جزو شخصیت‌هایی است که همه دلسوزان اسلام باید از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 3. واقعا از مفاخر زمان ما وجود شریف ایشان (حضرت آقای مصباح دامت برکاته) است، از برکات خدا بر ملت ما و بر حوزه های ما و برجوان های ما یکی همین وجود شریف و پرخیر و برکت است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 4. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت هایی مثل مرحوم علامه طباطبایی با مرحوم شهید مطهری استفاده کنند، اما بحمدالله این شخصیت عزیزو عظیم خلأ آن عزیزان را پر می کنند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 5. جناب آقای مصباح حقیقتا یکی از وجودهای مبارک و مغتنم در دوره ی ما هستند؛ منبع فکر و اندیشه ی بی غل و غش معارف اسلامی. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 6. آیت الله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمان شناس بصیر است. @MaarefHadith
1605964779-9796-23-9.pdf
746K
📝زبان شوخی در کلام معصومان ✍عاطفه ستودیان، سید کاظم طباطبایی 🔰با توجه به جایگاه مهم شوخی در تعاملات انسانی و نمود آن، شادی، که نیاز ضروری روح آدمی است، واکاوی نحوۀ برخورد پیامبر اکرم و ائمه در این باره به‌عنوان اسوه، بسیار حائز اهمیت است. در بررسی‌های اولیه، دو دسته روایت سلبی و ایجابی در این موضوع رخ می‌نماید. (زبان شوخی در کلام معصومان) در درجۀ اول، چیستی شوخی، سپس با جمع‌بندی روایات در این زمینه، شکل‌های وقوع شوخی در کلام معصومان و اهدافی که آن بزرگواران از شوخی داشتند، را مطرح کرده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚حدیث پژوهی، بهار و تابستان ۱۳۹۹، شماره ۲۳. @MaarefHadith
💠عن علی عليه السلام: إذا لَم يَكُنْ ما تُرِيدُ فلا تُبَلْ ما كُنْتَ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️امام على عليه السلام: هر گاه، آن نشد كه تو مى خواهى، پس، از وضعى كه دارى دلگير مباش. 📗نهج‌البلاغه، حکمت۶۹. @MaarefHadith
صاف و صریح می گفت نمی دانم.mp3
1.03M
صاف می گفت: نمی دانم! 🔶خاطره آیت الله مصباح یزدی از استادش علامه طباطبایی @allame313 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
نقل خاطره از مرحوم آیت الله مصباح یزدی ▫️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالى‌تر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مى‌گرفت، آن را مى‌بوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مى‌نشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مى‌شد، بسيار مواظب بود به قفسه كتاب‌ها پشت نكند و به كتاب‌هاى روايى، كم‌ترين بى‌احترامى نشود. علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم‌السلام) را مى‌دانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مى‌بوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. مگر چوب درگاه حضرت معصومه(عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مى‌كند؟! چوبِ در حرم حضرت معصومه(عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران حضرت معصومه(عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مى‌فهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟! 📚 آفتاب ولایت، مصباح یزدی، ص49 @allame313 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith