امروز، روز خبرنگار بود. عرصه خبرنگاری در درازای تاریخ بسیار با اهمیت بوده است. مثلا در صدر اسلام، جنگ رسانهای که بنی امیه، علیه امیرالمومنین و امام حسن علیهما السلام به راه انداختند باعث شدند که مردم قربة الی الله به ایشان جسارت کنند حتی جریان غدیر خم در بین مردم با مشکل مواجه شود.
اما در جریان کربلا این مشکل به وجود نیامد. حضرت زینب (س) به عنوان یک خبرنگار قوی، بصیر، خوشفکر و فهمیده کار رسانهای را به نفع اهل بیت انجام داد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
❖ ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(علیه السلام)
🎙استاد یوسفی غروی
«إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني»
«إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ»
این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که بعنوان سخنانی از امام حسین(علیه السلام) به ایشان نسبت داده میشود اما در واقع بریدههایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر.
● معنای جملۀ اول اینست: «اگر دین پیامبر برپا نمیگردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!»
این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده.
مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است.
در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده.
در این قصیده تصویری از امام(علیه السلام) ترسیم میشود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار میرفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نمودهاند.
ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است:
في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين
وبيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني
أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني
إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني
● و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ»
این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، بنام احمد شوقي.
بیت کاملش اینست:
قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ
یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است!
در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي نیز چند قصیده در رثای امام حسین(علیه السلام) [و بعنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است.
حتی مرحوم امام خمینی هم یکبار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(علیه السلام) نسبت داد. اما مرحوم شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری میگفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری بوجود میآورد و دستاویز گروههای منحرف شده است»
به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی سادهانگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که میگویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً میگویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمیتواند صادر شود!. این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#مهمان_زورکی
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ إِلَى طَعَامٍ فَلَا يَسْتَتْبِعَنَّ وَلَدَهُ فَإِنَّهُ إِنْ فَعَلَ أَكَلَ حَرَاماً وَ دَخَلَ غَاصِباً.» (۱)
از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاست که فرمودند:
«هرگاه یکی از شما به غذایی دعوت شد، فرزندش را دنبال خود نبرد، که اگر چنین کند، غذایی که (فرزندش) میخورد، حرام است و ورودش (به منزل میزبان) غاصبانه است.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«مَنْ أَكَلَ طَعَاماً لَمْ يُدْعَ إِلَيْهِ فَإِنَّمَا أَكَلَ قِطْعَةً مِنَ النَّارِ.» (۲)
از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاست که فرمودند:
«کسی که غذایی بخورد که به آن دعوت نشده، در واقع پارهای آتش خوردهاست.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۷۰.
📚الكافي، ج۶، ص۲۷۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💢گلهمندی صاحب معالم از بی اعتنایی به حدیث!
📝 محدث نوری ذیل سخن #صاحب_معالم که از بی اعتنایی به حدیث گلهمند است، مینویسد:
🔽 فلعمري إنّه لو كان في عصرنا لأقام على الحديث المآتم ، وبكى عليه بكاء الثكلى ، فإنّ أهله ألقوا حبل أدنى مراتب الرواية أيضاً على غاربها ؛ لاستغنائهم عن هذا الفن بالمرّة ، واكتفائهم من السنّة بما يتعلّق بحاجتهم في الفروع ، ممّا يوجد في الكتب الفقهية ، المأخوذ من المأخذ بواسطة أو وسائط ، مع ما يتطرق في هذه الأحاديث المأخوذة من النسخ الغير الصحيحة غالباً ، في هذه التنقلات والتطوّرات من التحريف ، والتصحيف ، والزيادة ، والنقصان ، ممّا يختلف به المعنى اختلافاً فاحشاً ما لا يحصى. بل ربّما ينقلونه بالمعنى ممّا هو مركوز في أذهانهم من ألفاظه ، ولذا كثرت الزّلات في هذا المقام ، وقد عثرنا على كثير منها من الأعاظم فضلاً عن غيرهم يوجب نقلها الدخول في حدود تشييع الفاحشة.
📗مستدرکالوسائل، ج ۹ ص ۳۳۶.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای سرازیری باب القبله
به سوی یار سرازیرم کن
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔷 حال و روز ارواح مؤمنین در شب و روز جمعه
در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که فرمودند:
حقیقتاً ارواح مؤمنین در هر شب و روز جمعه از ماه رمضان (در روایتی دیگر آمده در تمام جمعه های سال) به نزد شما حاضر می شوند و باصدایی محزون و گریان هر یک از آنان فریاد می زنند:
يَا أَهْلَاهْ وَ يَا وَلَدَاهْ وَ يَا قَرَابَتَاهْ اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِشَيْ ءٍ يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ وَ اذْكُرُونَا وَ لَا تَنْسَوْنَا بِالدُّعَاءِ
🔹ای اهل و عیال من!
ای فرزندان من!
ای نزدیکان و آشنایان من!
با یک چیز اندک هم که شده نسبت به ما مهربانی کنید.
خدا شما رو رحمت کند؛ مارا یاد کرده و از یاد نبرید.
برایمان دعا کنید.
وَ ارْحَمُوا عَلَيْنَا وَ عَلَى غُرْبَتِنَا فَإِنَّا قَدْ بَقِينَا فِي سِجْنٍ ضَيِّقٍ وَ غَمٍّ طَوِيلٍ وَ غَمٍّ وَ شِدَّةٍ
🔹به ما و غربت ما رحم کنید.
چرا که ما ماندیم و یک زندان تنگ و تاریک و غم ها و شدائد طولانی.
فَارْحَمُونَا وَ لَا تَبْخَلُوا بِالدُّعَاءِ وَ الصَّدَقَةِ لَنَا لَعَلَّ اللَّهَ يَرْحَمُنَا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا
🔹پس بر ما رحم کنید. دعاها و صدقه هایتان را از ما دریغ نکنید. تا قبل از اینکه شما هم به این جا بیایید، شاید خدا با همان دعا و صدقه هایتان بر ما رحم کند.
آه از این حسرت! ما هم روزی مثل شما توانمند بودیم.
ای بندگان خدا! این سخنان را از ما خوب بشنوید و فراموش نکنید.
چرا که فردا روزی می فهمید ما چه می گفتیم.
آن اموال و زیادی ها و نعمت هایی که در دست شما هست در دستان ما هم بود. اما ما در راه اطاعت از خدا آن ها را انفاق نکردیم و همان اموال امروز وبال گردن ما شده و منفعت آن هم به دیگران رسیده است.
پس بر ماه مهربانی کنید و لو با دادن یا درهم صدقه یا یک دانه خرما یا یک چیز اندک.
سپس آن ارواح با صدای بلند فریاد می زنند :
مَا أَسْرَعَ مَا تَبْكُونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ لَا يَنْفَعُكُمْ كَمَا نَحْنُ نَبْكِي وَ لَا يَنْفَعُنَا فَاجْتَهِدُوا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا
🔹چه زود است آن روزی که شماهم مثل ما باید بر خودتان گریه کنید اما دیگر نغعی ندارد.
پس تا می توانید تلاش کنید قبل از اینکه همانند ما بشوید.
📚 مستدرک الوسائل، ج٢، ص١۶٣.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔷 حال و روز ارواح مؤمنین در شب و روز جمعه در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که فرم
لطفا به این روایت خوب دقت کنید.
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 دعای حضرت رضا علیهالسلام در قنوت برای فرج امام زمان عجّل الله فرجه الشریف
مُقاتل گوید:
روزی امام أبالحسن الرّضا صلوات الله علیه از من پرسیدند:
در قنوت نماز جمعههایتان چه میگوئید؟
عرض کردم:
آنچه مردم میگویند.
حضرت فرمودند:
در قنوت نماز (ظهر) جمعه این دعا را بخوان:
🔸«اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَلِيفَتَكَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَاءَكَ وَ رُسُلَكَ وَ حُفَّهُ بِمَلَائِكَتِكَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِكَ وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَى وَلِيِّكَ سُلْطَاناً وَ ائْذَنْ لَهُ فِي جِهَادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّهِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.»
🔹«خدایا! امر ظهور بنده شایسته و خلیفهی راستینت را اصلاح فرما، همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را اصلاح نمودی، و از فرشتگانت نگهبانانی بر او بگمار، و از سوی خویش با روح القدس او را یاری و پشتیبانی فرما، و دیدهبانانی از پیش رو و پشت سر همراه وی گردان، تا از شرّ هر سوئی نگاهش دارند، ترس و هراس او را به امن و امان مبدّل ساز، که او تو را میپرستد و هیچ چیز را همتا و همانند تو نمیداند، و برای هیچ یک از آفریدگانت برتری و غلبه بر ولیّت قرار مده، و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازه فرما، و مرا از یاران او قرار ده، که همانا تو بر هر امری توانایی.»
📚جمال الأسبوع، ص ۴۱۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💢اولین کتاب درایه در شیعه
در اینکه اولین کتاب #درایه در شیعه توسط چه کسی نوشته شده اختلاف نظر وجود دارد.
🔸برخی بر این باورند که اولین عالم شیعی که در علم درایه کتاب تالیف کرده است #حاکم_نیشابوری است.۱
این در حالی است که شیعه بودن حاکم نیشابوری مورد اتفاق نست.
🔸برخی دیگر اولین تالیف شیعه در این زمینه را کتاب «رسالة فی صحة احادیث اصحابنا» نوشتهٔ قطب الدین #راوندی دانستهاند.۲
🔸عدهای نیز بر این باورند که اگر حاکم نیشابوری را از علمای شیعه ندانیم اولین عالم شیعه که کتابی در علم درایه به رشته تحریر درآورده است جمال الدین احمد بن موسی بن جعفر #بن_طاووس حلی (برادر سید بن طاووس) است که کتاب «حل الاشکال فی معرفة الرجال» را نوشته است.۳
🔸نظریه دیگری که در این زمینه هست و قائلین زیادی دارد این است که اولین کتاب شیعی در زمینه علم درایه کتاب «البدایه فی علم الدرایه» #شهید_ثانی است.۴
_ _ _ _ ___ _ _
۱_ تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام،ص۲۹۴
۲_تراثنا، ۲۷۳.
۳_درالمنثور،ج۲،ص۱۸۸.
۴_اصوال الحدیث و احکامه، ۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... :
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
🔴 از مرگ عایشه تا مرگ مهسا❗️
#امامت_و_امت
عمرو بن عاص به عائشه میگوید:
آرزو داشتم كه تو در جنگ جمل کشته می شدی!
#عایشه میگوید: اى بى پدر براى چه اینگونه سخن می گویی؟!
عمرو ابن عاص میگوید: چون تو بخاطر هدف خودت كشته شده و به بهشت میرفتى!!! و من #مرگ تو را بزرگترين دلیل برای رسوائى و سرزنش عليه علىّ(ع) قرار میدادم!!!
📗ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج6، ص322.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام علی علیه السلام:
اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ؛
با ريشه كن كردن بدى از سينه خود، بدى را از سينه ديگران، بيرون كن.
📚 نهج البلاغه، ح۱۶۹، ص۱۱۷۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
💢اولین کتاب درایه در شیعه در اینکه اولین کتاب #درایه در شیعه توسط چه کسی نوشته شده اختلاف نظر وجود
📚تطور تدوین کتب علم درایه در شیعه
هر چند قدماء از علما در کتب خود مباحث و قواعدی پیرامون علم درایه را بیان کردهاند اما تالیف اولین کتاب مستقل در این زمینه بدست متاخرین از علما بوده است(فرسته قبل).
در ادامه به تطور تالیف کتابهای علم درایه در قرون مختلف اشاره میشود.
🔹قرن ششم: «رسالة فی احکام الاخبار» قطب الدین راوندی.
🔹قرن هفتم: «حل الاشکال فی معرفة الرجال» احمد بن موسی بن جعفر بن طاووس حلی، برادر سید بن طاووس.
🔹قرن هشتم: «شرح اصول درایة الحدیث» علی بن عبدالحمید النیلی النجفی
🔹قرن دهم: «درایة الحدیث» علی بن حسین کرکی/ «البدایة فی علم الدرایة» و «غنیة القاصدین فی معرفة اصطلاح المحدثین» شهید ثانی/ «وصول الاخیار الی اصول الاخبار» حسین بن عبدالصمد عاملی.
🔹قرن یازدهم: «مشرق الشمسین» و «رسالة الوجیزة» شیخ بهایی/ «منتقی الجمان فی الاحادیث الصحاح و الحسان» حسن بن زین الدین عاملی(صاحب معالم)/ «الرواشح السماویه» میر داماد/ «جامع المقال» فخر الدین طریحی.
🔹قرن دوازدهم: «الکفایة فی علم الدرایة» عبدالله سماهیجی/ «فائق المقال و المقنعة الانیسه» مهذب الدین احمد بن عبدالرضا البصری.
🔹قرن سیزدهم: مقدمه کتاب «جامع المعارف و الاحکام» سید عبدالله شبر/ «شجرة درایة الحدیث» و «صحیفه الصفا» و «مصادر الانوار» میرزا محمد اخباری/ «لب اللباب» و «الایجاز» ملا محمد جعفر استرآبادی/ «سبل الهدایة فی علم الدرایة» ملادعلی رازی.
🔹قرن چهاردهم: «منبع الاحکام» میرزا محمد تنکابنی/ «توضیح المقال فی علم الدرایة و الرجال» ملا علی کنی/
یکی از مهمترین کتب این عصر کتاب «مقباس الهدایة» شیخ عبدالله مامقانی است که اثری گرانسنگ در شیعه است.
«نهایة الدرایة» سید حسن صدر کاظمی.
🔹عصر حاضر: «اصول الحدیث و احکامه» آیة الله سبحانی/ «درایة و حدیث شناسی» سید موسی شبیری زنجانی/ «درایة الحدیث و علم الحدیث» کاظم مدیر شانچی.
⚠️البته در این ادوار کتب مختلف دیگری نیز نوشته شده که برخی شروحی بر کتب شهید ثانی و شیخ بهایی است. آنچه در این نوشته آمده ذکر مواردی از تالیفات شیعه در هر قرن میباشد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔔پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی (۲۱)
✅ مطالعات اجتماعی بر پایه قرآن و سنت از دیرباز تا امروز؛ کاستی ها و آسیب ها
ـــــــــــــــــــــ
با ارائه:
👤حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم عبدی
🔖(عضو هیئت تحریریه مجله آموزه ها و دانش های قرآن و حدیث و استاد حوزه)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✅ دبیر جلسه: حجت الاسلام علی فرهمندیان
زمان:
🗓 پنجشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۱۷
🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجله دانشها و آموزههای قرآن و حدیث
مکان: بلوار جمهوری، کوچه دوم، فرعی اول، سمت چپ، انجمن های علمی حوزه، سالن همایش
📡لینک مجازی
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
چند ده روایت از امام حسین علیهالسلام در میراث حدیثیِ اهل سنت و زیدیه.pdf
1M
✨روایاتی از امام حسین علیهالسلام در میراث حدیثیِ اهل سنت و زیدیه
🆔@mTatbiqy
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💰راه حل تنگدستی
🔸امام علی علیه السلام: هر گاه تهی دست شدید، به وسیلۀ صدقه دادن با خدا تجارت کنید (تا بی نیاز شوید).
🔹إذَا أَمْلَقْتُمْ، فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ.
📗نهج البلاغه، ح ۲۵۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔴 گزارش مسعودی از جنگ تبلیغاتی معاویه
#امامت_امت
#ما_متحدیم
🔻مسعودی در گزارشی تاریخی می نویسد: يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت:
در انجمنى درباره ابو بكر، عمر، علی و معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند.
🔻يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت: چقدر در باره على و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد.
🔹گفتم: تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: درباره على چه ميگوئى؟
گفت: مگر او پدر فاطمه نيست؟
گفتم: فاطمه كى بود؟
🔸گفت: زن پيامبر و دختر عايشه و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ حنين با پيامبر كشته شد.😳😭
📗مسعودی، مروج الذهب، ج2، ص33.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
پنداره نحوست ماه صفر .pdf
606.6K
#مقاله_بخوانیم
#نحوست_ماه_صفر
🔴آیا ماه صفر نحس است؟
روایت بشارت دادن به خروج از #ماه_صفر در مجموعه های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتابها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به #ساختگی_بودن این خبر تصریح کرده اند.
حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده اند، ولی با توجه به فضا و #سبب_صدورش، با موضوع #نحوست_ایام و ماه صفر مرتبط ندانسته اند.
📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) به بررسی این موضوع و روایات مرتبط پرداخته است.
#فایل_دانلود👆👆👆
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
💢گلهمندی صاحب معالم از بی اعتنایی به حدیث! 📝 محدث نوری ذیل سخن #صاحب_معالم که از بی اعتنایی به حدی
🔰
تمام استصحاب شرح یک حدیث است!
🔸محدث نوری ره: لنِعْمَ ما قال بعض العلماء : إنّ مسألة الاستصحاب مسألة شريفة ، لها فوائد كثيرة ، قد توجّه أنظار العلماء إليها ، وعكفت همهم عليها ، فكُتب فيها رسائل عديدة فيها فوائد جمّة ، إذا حقّقت النظر وجدت كلّها شرح حديث واحد ، تراكم عليه الأفكار ، وترادف إليها الأنظار ، فاستخرجوا منه هذه الفوائد الكثيرة ، والقواعد المتينة ، وكم لهذا الحديث من نظائر لا تحصى ، لو فعلوا بها ما فعلوا به لوجدوا منها ما حصلوا منه.
📗مستدرکالوسائل،ج ۹ص۳۳۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⚡️فرمایش کمر شکن
#امامت_امت
🔴 از توصیه های عارف کامل مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد علی شاه آبادی ، به نقل از چهل حدیث مرحوم امام خمینی
▪️به مناسبت سوم صفر سالروز وفات عارف کامل مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی
🔸و از مفاسد بسيار بزرگ تعلق قلب به دنیا، چنانچه حضرت شيخ عارف ما، روحى فداه ، میفرمودند آن است كه اگر محبت دنيا صورت قلب انسان گردد و انس به او شديد شود، در وقت مردن كه براى او كشف شود كه حق تعالى او را از محبوبش جدا میكند و ما بين او و مطلوباتش افتراق می اندازد با سخطناكى و بغض به خداوند از دنيا برود.
🔹 و اين فرمايش كمر شكن بايد انسان را خيلى بيدار كند كه قلب خود را خيلى نگاه دارد. خدا نكند كه انسان به ولي نعمت خود و مالك الملوك حقيقى سخطناك باشد كه صورت اين غضب و دشمنى را جز خداى تعالى كسى نمیداند.
📚شرح چهل حديث ، ص ۱۲۳
@seyyed_hossein_kashfi
@varesoon
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💢 با دست خود دفع بلا کنید
🔸راوی (مُحَمَّدِبْنِ عُمَرِبْنِ يَزِيد) گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم که دو پسر داشتم که از بین رفتند و یک پسر کوچک دیگر باقی مانده است.
امام ع فرمودند: از طرف او صدقه بدهد.
راوی میگوید زمانی که خواستم بروم امام فرمودند: به فرزندت امر کن به دست خودش صدقه بدهد، یک تکه نان یا یک مشت گندم هرچند کم باشد زیرا هر چیزی در راه خدا باشد هرچند کم، اگر نیت صادق باشد بزرگ است.
🔹أَخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنِّي أُصِبْتُ بِابْنَيْنِ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ[8]
📗الکافی، ج4، ص4.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⭕️گذاشتن دست بر سر هنگام شنیدن نام امام زمان عج
⬅️ آیا حدیثی براى قيام و همچنين گذاشتن دست بر سر به هنگام بردن نام امام مهدى عليه السلام با لقب «قائم» وجود دارد؟
در رابطه با این مسئله دو گزارش از معصومان علیهم السلام وجود دارد؛👇
👈 1⃣ گزارش اوّل كه در كتاب تنقيح المقال آمده، اين گونه است : فى مشكاة الأنوار: أنّ دعبلاً لمّا قرأ قصيدته المعروفة على الرضا عليه السلام و ذكر الحجّة عليه السلام،......وضع الرضا عليه السلام يده على رأسه و تواضع قائماً و دعا له بالفرج.(۱)
موقعى كه دعبل، قصيده معروفش را براى امام رضا عليه السلام خواند، هنگامى كه به نام امام زمان عليه السلام رسيد،.......امام رضا عليه السلام با تواضع ايستاد و دستش را بر سرش نهاد و براى فَرَج امام زمان عليه السلام دعا فرمود.
👈 2⃣ گزارش دوم ، حديثى است كه كتاب إلزام الناصب از كتاب تنزيه الخاطر نقل كرده و متن آن، اين است :
سئل الصادق عليه السلام عن سبب القيام عند ذكر لفظ القائم من ألقاب الحجّة .قال: لأنّ له غيبة طولانية و من شدّة الرأفة إلى أحبّته ينظر إلى كلّ من يذكره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته ومن تعظيمه أن يقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولى الجليل إليه بعينه الشريفة فليقم وليطلب من اللَّه جلّ ذكره تعجيل فرجه.(۲)
از امام صادق عليه السلام در باره علّت ايستادن هنگام ياد شدن نام «قائم» - كه از القاب حجّت است - ، سؤال شد. فرمود: «زيرا او غيبتى طولانى دارد و از بسيارى محبّت و رأفت نسبت به دوستان خود، بر هر يك از آنان كه او را با اين لقب بخواند، نظر مى كند؛ چرا كه اين نام، يادآور شُكوه دولت او و افسوسى بر غربتش خواهد بود. و از رسوم ادب، اين است كه غلام به هنگام نظر انداختن مولاى بزرگوار خود به او بايستد و خضوع كند و از خداوند، فَرَج (ظهور) او را تمنّا دارد».
💠چند نکته درباره این دو گزارش حائز اهمیت است.
الف) هیچکدام از این دو گزارش دارای سند قابل توجهی نمیباشند.
ب) این دو روایت در هیچ منبع کهن و معتبر حدیثی به چشم نمیخورد.
ج) اصل گزارش شعرخوانى دعبل در محضر امام رضا عليه السلام در منابع معتبر آمده؛ ليكن به لقب «قائم» و نيز آنچه در كتاب تنقيح المقال آمده، اشاره اى نشده است .
📗منابع
(۱)تنقیح المقال، ج۱، ص۴۱۸
(۲)الزام الناصب، ج۱، ص۲۴۲
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
پژوهشی در روایات فُطرس ملَک نسخه PDF.pdf
522.8K
#فطرس_ملک
✅ پژوهشى در روايات فُطرس ملَك
✍️ محمد احسانی فر
🔖داستان فرشته اى به نام فطرس و كوتاهى او در انجام فرمانى از فرمان هاى الهى و افتادن بال هايش و سپس توسّل وى به امام حسين(ع) در روزهاى آغازين ولادت آن حضرت(ع) و بخشودگى و بهبودى او از قضاياى معروفى است كه با شبهاتى عقلى و كلامى مورد نقد و انكار قرار گرفته است، اين نوشتار، در پژوهشى كلامى ـ حديثى، به اين نتيجه مى رسد كه نصوص مشتمل بر اين قضيّه با عصمت فرشتگان و تجرّد نسبى آنان منافاتى نداشته، از اعتبار سندى لازم نيز برخوردار هستند.
برای مطالعه لینک مستقیم مقاله 👈اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#فطرس_ملک ✅ پژوهشى در روايات فُطرس ملَك ✍️ محمد احسانی فر 🔖داستان فرشته اى به نام فطرس و كوتاهى او
#به_تو_از_دور_سلام
عنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ع فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ.
🔹حسین بن ثویر می گوید: من و یونس بن ظبیان نزد امام صادق علیه السلام بودیم و او سنش از ما بیشتر بود، به حضرت عرضه داشت من بسیار امام حسین علیه السلام را یاد می کنم پس چه ذکری بگویم حضرت فرمودند: بگو "صلی الله علیک یا اباعبدالله" و این ذکر را سه مرتبه بگو چرا که سلام از نزدیک و #دور به ایشان میرسد.
📗وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۹۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#به_تو_از_دور_سلام عنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْد
از دور سلامی بدهیم به آقای بی کفن، ان شاء الله ملائکه الهی همچون فطرس، سلام ما را به امام برسانند.
صلی الله علیک یا ابا عبدالله