eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
628 عکس
211 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دعای حضرت رضا علیه‌السلام در قنوت برای فرج امام زمان عجّل الله فرجه الشریف مُقاتل گوید: روزی امام أبالحسن الرّضا صلوات‌ الله علیه از من‌ پرسیدند: در قنوت نماز جمعه‌هایتان چه می‌گوئید؟ عرض کردم: آنچه مردم می‌گویند. حضرت فرمودند: در قنوت نماز (ظهر) جمعه این دعا را بخوان: 🔸«اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَلِيفَتَكَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَاءَكَ وَ رُسُلَكَ وَ حُفَّهُ بِمَلَائِكَتِكَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِكَ وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَى وَلِيِّكَ سُلْطَاناً وَ ائْذَنْ لَهُ فِي جِهَادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّهِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ‌.» 🔹«خدایا! امر ظهور بنده شایسته و خلیفه‌ی راستینت را اصلاح فرما، همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را اصلاح نمودی، و از فرشتگانت نگهبانانی بر او بگمار، و از سوی خویش با روح القدس او را یاری و پشتیبانی فرما، و دیده‌بانانی از پیش رو و پشت سر همراه وی گردان، تا از شرّ هر سوئی نگاهش دارند، ترس و هراس او را به امن و امان مبدّل ساز، که او تو را می‌پرستد و هیچ چیز را همتا و همانند تو نمی‌داند، و برای هیچ یک از آفریدگانت برتری و غلبه بر ولیّت قرار مده، و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازه فرما، و مرا از یاران او قرار ده، که همانا تو بر هر امری توانایی.» 📚جمال الأسبوع، ص ۴۱۳. @MaarefHadith
💢اولین کتاب درایه در شیعه در اینکه اولین کتاب در شیعه توسط چه کسی نوشته شده اختلاف نظر وجود دارد. 🔸برخی بر این باورند که اولین عالم شیعی که در علم درایه کتاب تالیف کرده است است.۱ این در حالی است که شیعه بودن حاکم نیشابوری مورد اتفاق نست. 🔸برخی دیگر اولین تالیف شیعه در این زمینه را کتاب «رسالة فی صحة احادیث اصحابنا» نوشتهٔ قطب الدین دانسته‌اند.۲ 🔸عده‌ای نیز بر این باورند که اگر حاکم نیشابوری را از علمای شیعه ندانیم اولین عالم شیعه که کتابی در علم درایه به رشته تحریر درآورده است جمال الدین احمد بن موسی بن جعفر حلی (برادر سید بن طاووس) است که کتاب «حل الاشکال فی معرفة الرجال» را نوشته است.۳ 🔸نظریه دیگری که در این زمینه هست و قائلین زیادی دارد این است که اولین کتاب شیعی در زمینه علم درایه کتاب «البدایه فی علم الدرایه» است.۴ _ _ _ _ ___ _ _ ۱_ تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام،ص۲۹۴ ۲_تراثنا، ۲۷۳. ۳_درالمنثور،ج۲،ص۱۸۸. ۴_اصوال الحدیث و احکامه، ۷. @MaarefHadith
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... : https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
🔴 از مرگ عایشه تا مرگ مهسا❗️ عمرو بن عاص به عائشه می‌گوید: آرزو داشتم كه تو در جنگ جمل کشته می شدی! می‌گوید: اى بى‏ پدر براى چه اینگونه سخن می گویی؟! عمرو ابن عاص می‌گوید: چون تو بخاطر هدف خودت كشته شده و به بهشت میرفتى!!! و من تو را بزرگترين دلیل برای رسوائى و سرزنش عليه علىّ(ع) قرار می‏دادم!!! 📗ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج6، ص322. @MaarefHadith
امام علی علیه السلام: اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ؛ با ريشه كن كردن بدى از سينه خود، بدى را از سينه ديگران، بيرون كن. 📚 نهج البلاغه، ح۱۶۹، ص۱۱۷۰. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
💢اولین کتاب درایه در شیعه در اینکه اولین کتاب #درایه در شیعه توسط چه کسی نوشته شده اختلاف نظر وجود
📚تطور تدوین کتب علم درایه در شیعه هر چند قدماء از علما در کتب خود مباحث و قواعدی پیرامون علم درایه را بیان کرده‌اند اما تالیف اولین کتاب مستقل در این زمینه بدست متاخرین از علما بوده است(فرسته قبل). در ادامه به تطور تالیف کتابهای علم درایه در قرون مختلف اشاره می‌شود. 🔹قرن ششم: «رسالة فی احکام الاخبار» قطب الدین راوندی. 🔹قرن هفتم: «حل الاشکال فی معرفة الرجال» احمد بن موسی بن جعفر بن طاووس حلی، برادر سید بن طاووس. 🔹قرن هشتم: «شرح اصول درایة الحدیث» علی بن عبدالحمید النیلی النجفی 🔹قرن دهم: «درایة الحدیث» علی بن حسین کرکی/ «البدایة فی علم الدرایة» و «غنیة القاصدین فی معرفة اصطلاح المحدثین» شهید ثانی/ «وصول الاخیار الی اصول الاخبار» حسین بن عبدالصمد عاملی. 🔹قرن یازدهم: «مشرق الشمسین» و «رسالة الوجیزة» شیخ بهایی/ «منتقی الجمان فی الاحادیث الصحاح و الحسان» حسن بن زین الدین عاملی(صاحب معالم)/ «الرواشح السماویه» میر داماد/ «جامع المقال» فخر الدین طریحی. 🔹قرن دوازدهم: «الکفایة فی علم الدرایة» عبدالله سماهیجی/ «فائق المقال و المقنعة الانیسه» مهذب الدین احمد بن عبدالرضا البصری. 🔹قرن سیزدهم: مقدمه کتاب «جامع المعارف و الاحکام» سید عبدالله شبر/ «شجرة درایة الحدیث» و «صحیفه الصفا» و «مصادر الانوار» میرزا محمد اخباری/ «لب اللباب» و «الایجاز» ملا محمد جعفر استرآبادی/ «سبل الهدایة فی علم الدرایة» ملادعلی رازی. 🔹قرن چهاردهم: «منبع الاحکام» میرزا محمد تنکابنی/ «توضیح المقال فی علم الدرایة و الرجال» ملا علی کنی/ یکی از مهمترین کتب این عصر کتاب «مقباس الهدایة» شیخ عبدالله مامقانی است که اثری گرانسنگ در شیعه است. «نهایة الدرایة» سید حسن صدر کاظمی. 🔹عصر حاضر: «اصول الحدیث و احکامه» آیة الله سبحانی/ «درایة و حدیث شناسی» سید موسی شبیری زنجانی/ «درایة الحدیث و علم الحدیث» کاظم مدیر شانچی. ⚠️البته در این ادوار کتب مختلف دیگری نیز نوشته شده که برخی شروحی بر کتب شهید ثانی و شیخ بهایی است. آنچه در این نوشته آمده ذکر مواردی از تالیفات شیعه در هر قرن می‌باشد. @MaarefHadith
🔔پیوسته نشست‌های علمی سید مرتضی (۲۱) ✅ مطالعات اجتماعی بر پایه قرآن و سنت از دیرباز تا امروز؛ کاستی ها و آسیب ها ـــــــــــــــــــــ با ارائه: 👤حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم عبدی 🔖(عضو هیئت تحریریه مجله آموزه ها و دانش های قرآن و حدیث و استاد حوزه) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✅ دبیر جلسه: حجت الاسلام علی فرهمندیان زمان: 🗓 پنجشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۱۷ 🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجله دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث مکان: بلوار جمهوری، کوچه دوم، فرعی اول، سمت چپ، انجمن های علمی حوزه، سالن همایش 📡لینک مجازی https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
💰راه حل تنگدستی 🔸امام علی علیه السلام: هر گاه تهی دست شدید، به وسیلۀ صدقه دادن با خدا تجارت کنید (تا بی نیاز شوید). 🔹إذَا أَمْلَقْتُمْ، فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ. 📗نهج البلاغه، ح ۲۵۸. @MaarefHadith
🔴 گزارش مسعودی از جنگ تبلیغاتی معاویه 🔻مسعودی در گزارشی تاریخی می نویسد: يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت: در انجمنى درباره ابو بكر، عمر، علی و معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند. 🔻يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت: چقدر در باره على و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. 🔹گفتم: تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: درباره على چه ميگوئى؟ گفت: مگر او پدر فاطمه نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ 🔸گفت: زن پيامبر و دختر عايشه و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ حنين با پيامبر كشته شد.😳😭 📗مسعودی، مروج الذهب، ج2، ص33. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
پنداره نحوست ماه صفر .pdf
606.6K
🔴آیا ماه صفر نحس است؟ روایت بشارت دادن به خروج از در مجموعه­ های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتاب­ها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده ­اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به این خبر تصریح کرده ­اند. حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی‏ بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته­ اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده­ اند، ولی با توجه به فضا و ، با موضوع و ماه صفر مرتبط ندانسته ­اند. 📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) به بررسی این موضوع و روایات مرتبط پرداخته است. 👆👆👆 @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
💢گله‌مندی صاحب معالم از بی اعتنایی به حدیث! 📝 محدث نوری ذیل سخن #صاحب_معالم که از بی اعتنایی به حدی
🔰 تمام استصحاب شرح یک حدیث است! 🔸محدث نوری ره: لنِعْمَ ما قال بعض العلماء : إنّ مسألة الاستصحاب مسألة شريفة ، لها فوائد كثيرة ، قد توجّه أنظار العلماء إليها ، وعكفت همهم عليها ، فكُتب فيها رسائل عديدة فيها فوائد جمّة ، إذا حقّقت النظر وجدت كلّها شرح حديث واحد ، تراكم عليه الأفكار ، وترادف إليها الأنظار ، فاستخرجوا منه هذه الفوائد الكثيرة ، والقواعد المتينة ، وكم لهذا الحديث من نظائر لا تحصى ، لو فعلوا بها ما فعلوا به لوجدوا منها ما حصلوا منه. 📗مستدرک‌الوسائل،ج ۹ص۳۳۸. @MaarefHadith
⚡️فرمایش کمر شکن 🔴 از توصیه های عارف کامل مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد علی شاه آبادی ، به نقل از چهل حدیث مرحوم امام خمینی ▪️به مناسبت سوم صفر سالروز وفات عارف کامل مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی 🔸و از مفاسد بسيار بزرگ تعلق قلب به دنیا، چنانچه حضرت شيخ عارف ما، روحى فداه ، میفرمودند آن است كه اگر محبت دنيا صورت قلب انسان گردد و انس به او شديد شود، در وقت مردن كه براى او كشف شود كه حق تعالى او را از محبوبش‏ جدا میكند و ما بين او و مطلوباتش افتراق می اندازد با سخطناكى و بغض به خداوند از دنيا برود. 🔹 و اين فرمايش كمر شكن بايد انسان را خيلى بيدار كند كه قلب خود را خيلى نگاه دارد. خدا نكند كه انسان به ولي نعمت خود و مالك الملوك حقيقى سخطناك باشد كه صورت اين غضب و دشمنى را جز خداى تعالى كسى نمیداند. 📚شرح چهل حديث ، ص ۱۲۳ @seyyed_hossein_kashfi @varesoon @MaarefHadith
💢 با دست خود دفع بلا کنید 🔸راوی (مُحَمَّدِبْنِ‏ عُمَرِبْنِ‏ يَزِيد) گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم که دو پسر داشتم که از بین رفتند و یک پسر کوچک دیگر باقی مانده است. امام ع فرمودند: از طرف او صدقه بدهد. راوی می‌گوید زمانی که خواستم بروم امام فرمودند: به فرزندت امر کن به دست خودش صدقه بدهد، یک تکه نان یا یک مشت گندم هرچند کم باشد زیرا هر چیزی در راه خدا باشد هرچند کم، اگر نیت صادق باشد بزرگ است. 🔹أَخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنِّي‌ أُصِبْتُ‌ بِابْنَيْنِ‌ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْ‌ءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْ‌ءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ[8] 📗الکافی، ج4، ص4. @MaarefHadith
⭕️گذاشتن دست بر سر هنگام شنیدن نام امام زمان عج ⬅️ آیا حدیثی براى قيام و همچنين گذاشتن دست بر سر به هنگام بردن نام امام مهدى عليه السلام با لقب «قائم» وجود دارد؟ در رابطه با این مسئله دو گزارش از معصومان علیهم السلام وجود دارد؛👇 👈 1⃣ گزارش اوّل كه در كتاب تنقيح المقال آمده، اين گونه است : فى مشكاة الأنوار: أنّ دعبلاً لمّا قرأ قصيدته المعروفة على الرضا عليه السلام و ذكر الحجّة عليه السلام،......وضع الرضا عليه السلام يده على رأسه و تواضع قائماً و دعا له بالفرج.(۱) موقعى كه دعبل، قصيده معروفش را براى امام رضا عليه السلام خواند، هنگامى كه به نام امام زمان عليه السلام رسيد،.......امام رضا عليه السلام با تواضع ايستاد و دستش را بر سرش نهاد و براى فَرَج امام زمان عليه السلام دعا فرمود. 👈 2⃣ گزارش دوم ، حديثى است كه كتاب إلزام الناصب از كتاب تنزيه الخاطر نقل كرده و متن آن، اين است : سئل الصادق عليه السلام عن سبب القيام عند ذكر لفظ القائم من ألقاب الحجّة .قال: لأنّ له غيبة طولانية و من شدّة الرأفة إلى أحبّته ينظر إلى كلّ من يذكره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته ومن تعظيمه أن يقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولى‌ الجليل إليه بعينه الشريفة فليقم وليطلب من اللَّه جلّ ذكره تعجيل فرجه.(۲) از امام صادق عليه السلام در باره علّت ايستادن هنگام ياد شدن نام «قائم» - كه از القاب حجّت است - ، سؤال شد. فرمود: «زيرا او غيبتى طولانى دارد و از بسيارى محبّت و رأفت نسبت به دوستان خود، بر هر يك از آنان كه او را با اين لقب بخواند، نظر مى كند؛ چرا كه اين نام، يادآور شُكوه دولت او و افسوسى بر غربتش خواهد بود. و از رسوم ادب، اين است كه غلام به هنگام نظر انداختن مولاى بزرگوار خود به او بايستد و خضوع كند و از خداوند، فَرَج (ظهور) او را تمنّا دارد». 💠چند نکته درباره این دو گزارش حائز اهمیت است. الف) هیچکدام از این دو گزارش دارای سند قابل توجهی نمی‌باشند. ب) این دو روایت در هیچ منبع کهن و معتبر حدیثی به چشم نمی‌خورد. ج) اصل گزارش شعرخوانى دعبل در محضر امام رضا عليه السلام در منابع معتبر آمده؛ ليكن به لقب «قائم» و نيز آنچه در كتاب تنقيح المقال آمده، اشاره اى نشده است . 📗منابع (۱)تنقیح المقال، ج۱، ص۴۱۸ (۲)الزام الناصب، ج۱، ص۲۴۲ @MaarefHadith
پژوهشی در روایات فُطرس ملَک نسخه PDF.pdf
522.8K
✅ پژوهشى در روايات فُطرس ملَك ✍️ محمد احسانی فر 🔖داستان فرشته اى به نام فطرس و كوتاهى او در انجام فرمانى از فرمان هاى الهى و افتادن بال هايش و سپس توسّل وى به امام حسين(ع) در روزهاى آغازين ولادت آن حضرت(ع) و بخشودگى و بهبودى او از قضاياى معروفى است كه با شبهاتى عقلى و كلامى مورد نقد و انكار قرار گرفته است، اين نوشتار، در پژوهشى كلامى ـ حديثى، به اين نتيجه مى رسد كه نصوص مشتمل بر اين قضيّه با عصمت فرشتگان و تجرّد نسبى آنان منافاتى نداشته، از اعتبار سندى لازم نيز برخوردار هستند. برای مطالعه لینک مستقیم مقاله 👈اینجا کلیک کنید. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#فطرس_ملک ✅ پژوهشى در روايات فُطرس ملَك ✍️ محمد احسانی فر 🔖داستان فرشته اى به نام فطرس و كوتاهى او
عنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ع فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ. 🔹حسین بن ثویر می گوید: من و یونس بن ظبیان نزد امام صادق علیه السلام بودیم و او سنش از ما بیشتر بود، به حضرت عرضه داشت من بسیار امام حسین علیه السلام را یاد می کنم پس چه ذکری بگویم حضرت فرمودند: بگو "صلی الله علیک یا اباعبدالله" و این ذکر را سه مرتبه بگو چرا که سلام از نزدیک و به ایشان می‌رسد. 📗وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۹۳. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#به_تو_از_دور_سلام عنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْد
از دور سلامی بدهیم به آقای بی کفن، ان شاء الله ملائکه الهی همچون فطرس، سلام ما را به امام برسانند. صلی الله علیک یا ابا عبدالله
هر چیز زنده ای از آب است مگر حسین علیه السلام بی آب زنده است. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
پژوهشی_در_حدیث_«قتیل_العبرة».pdf
691.4K
📝 پژوهشی در حدیث قتیل العبرة 👆👆👆 ✍️ محمد احسانی‌فر لنگرودی یکی از فرازهای زیارت اربعین سیدالشهدا علیه¬السلام، عبارت «السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَات‏» است. در روایات دیگر نیز تعابیری همچون « قَتِيلُ الْعَبْرَة» درباره امام حسین علیه السلام بکار رفته است. ؛ «پژوهشی در حدیث قتیل العبرة» در دو محور کلی به بررسی مصادر و گونه های نصوص مربوط، و تحقیق مفاد «قتیل العبره» پرداخته است. چکیده مقاله: احادیث «قتیل العبره» منقول از پنج تن از معصومان صلی الله علیه و آله وسلم و با ده گونه متنی و سیزده اسناد، در اعتبار و کثرت اسانید، برتر از آن اند که مورد تشکیک و مناقشه قرار گیرند؛ لیکن برخی ابهامات مربوط به مفاد و نوع اضافه در ترکیب «قتیل العبره» و دیگر ترکیب های مشابه به کار رفته در این نصوص، بویژه خود ترکیب «قتیل العبره» می طلبد که این دسته از احادیث، به عنوان ، مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند. این مقاله در دو محور کلی سامان می یابد: الف. بررسی مصادر و گونه های نصوص مربوط، ب. تحقیق مفاد «قتیل العبره». 👆👆👆 @MaarefHadith
Reza Narimani - Del Pore Dard (320).mp3
4.01M
دل پر درده😭 من خیالاتی خودم رو از حالا، کربلا، دارم میبینم، با کوله‌پشتی توی دست... @MaarefHadith
امام صادق علیه‌السلام فرمود اگر مردم می دانستند در زیارت امام حسین علیه‌السلام چه فضیلتی هست از شوق نفس هایشان در سینه حبس می شد. @MaarefHadith
Article.pdf
453.3K
📝روایات زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده؛ گونه شناسی و دلالت سنجی ✍هانی زعفرانی 🔴 موضوع مرقد امام حسین علیه السلام با ، یکی از موضوعات پژوهشی اولویت دار در حوزه زیارت است؛ زیرا از طرفی، این شکل خاص زیارت در میان مسلمانان، علاقه مندان بسیار زیادی دارد و از طرفی، کشف استنادات روایی این شیوه زیارتی و شرایط آن، تحقیق و پژوهش بیشتری را می طلبد. در این راستا، مقاله پیش رو پس از جمع آوری روایات این باب بر مبنای کلیدواژه هایی همچون «خُطْوَة»، «مَاشِیاً» و «مِنَ الْفُرَات»، آنها را در قالب سه گونه روایی ارائه داده است. این نگاشته به‌فراخور گنجایش خود، ضمن گونه‌شناسی روایات، به دلالت سنجی روایات و بیان تفاوت های موجود در آنها از حیث محدوده پیاده روی و جمع دلالی، پرداخته است. @MaarefHadith
مسافر میتواند در - حتّی در قسمت‌های توسعه یافتۀ آنها - و در حرم حضرت سیّدالشهداء(علیه السلام) تا مقدار 5/11 متر - تقریباً - از اطراف قبر مقدس، نمازش را تمام بخواند، همچنان که می­تواند آن را شکسته به‌جا آورد؛ امّا در سایر قسمت‌های حرم امام حسین(علیه السلام) و شهر کربلا، احتیاط واجب است که نماز را شکسته بخواند. مسأله 1814. تخییر مذکور در مسألۀ «1813» استمرار دارد. بنابراین، مسافر می‌تواند در مکان‌های ذکر شده، نماز ظهر را تمام و نماز عصر را شکسته بخواند. همین طور، اگر به نیّت نماز شکسته مشغول نماز شد جایز است در بین نماز به نماز تمام عدول کند و نیز اگر به نیّت نماز تمام مشغول نماز شد، جایز است در بین نماز در صورتی که محلّ عدول نگذشته باشد، به نماز شکسته عدول کند. مسأله 1815. تخییر مذکور در مسألۀ «1813»، به نماز ادا اختصاص دارد و بنابر احتیاط واجب شامل نماز قضایی که در اماکن تخییر فوت شده نمی‌شود. بنابراین، اگر در یکی از اماکن مذکور نماز ظهر یا عصر یا عشاء مسافر قضا شود، بنابر احتیاط واجب قضای نمازهای مذکور را شکسته بخواند، هرچند هنوز در آن مکان باقی بوده و خارج نشده باشد. همچنین، روزه در تخییر مذکور به نماز ملحق نیست. بنابراین، برای مسافری که نمازش شکسته است، جایز نیست در این چهار مکان روزه