eitaa logo
مهدیه
769 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.3هزار ویدیو
20 فایل
همه عمر برندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی @khadememahdeea : ارتباط با ما
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ ایران قسمت ۲۷ "واکنش‌ها به قتل امین بدن امین در باغ مونسه دفن گردید و سرش به همراه فتحنامه‌ای توسط قاصدی به نزد مأمون در مرو، فرستاده شد. خبر در روز دوازدهم صفر سال ۱۹۸ ه‍.ق/ ۸۱۳ م، به مأمون رسید که موجب خوشحالی او گشت و سجدهٔ شکر به جای آورد و به قاصد انعام فراوان داد. "اختلاف طاهر با فضل بن سهل فتح بغداد در سال ۱۹۸ ه‍.ق/ ۸۱۳ م، همانگونه که آغازگر خلافت مأمون و قدرت‌گیری ایرانیان در مناصب متعدد بود، بسترساز ایجاد اختلاف جدی میان طاهر و فضل بن سهل شد. فضل بن سهل دبیر سیاستمدار مأمون و شخصیت ارشد در میان ایرانی‌ها در دربار عباسیان بود. فضل کوشید حق مأمون را در خلافت محفوظ نگه دارد و از او در مقابل برادر و اطرافیانش حمایت کند.[۱۱۵] مورخان برای اختلافات میان فضل و طاهر دلایل مختلفی را ذکر کرده‌اند از جمله اینکه: طاهر پس از فتح بغداد علی‌رغم درخواست مأمون و فضل مبنی بر فرستادن امین به نزد آنان، او را به قتل رساند و این امر موجب ایجاد کدورت میان طرفین گشت. پس از فتح بغداد نیز، به عللی که در سطور گذشته ذکر شد و همچنین به علت ترس فضل از قدرت‌گیری طاهر و ناراحتی از بعضی اقدامات خودسرانهٔ وی در بغداد، وی به اقداماتی علیه طاهر دست زد.[۱۱۸] هدف فضل دور کردن دو فرمانده ارشد سپاه، یعنی طاهر بن حسین و هرثمة بن اعین، از عراق و در انحصار درآوردن حکومت بود.[۱۱۹] در نتیجهٔ اقدامات فضل بن سهل، مأمون امارت سرزمین‌های عراق، جبال، اهواز، یمن، حجاز را به حسن بن سهل، برادر فضل، واگذار کرد و با بخشیدن امارت سرزمین‌های موصل، جزیره، شام و مغرب به طاهر، وی را مأمور سرکوب شورش نصر بن شبث (۱۹۹ ه‍.ق تا ۲۰۹ ه‍.ق/ ۸۲۴ م) در آن دیار کرد.[۱۲۰] طاهر، با وجود نارضایتی از تصمیم خلیفه، به آن سمت حرکت کرد و مقر خود را در رقه قرار داد و از ۱۹۹ ه‍.ق تا ۲۰۴ ه‍.ق در آنجا بود.[۱۲۱] دور کردن طاهر و هرثمه از عراق و بی‌کفایتی حسن بن سهل در ادارهٔ امور، موجب گسترش ناآرامی‌ها در آنجا شد؛ اما مأمون از این شورش‌ها که ضد حکومتش بود خبر نداشت؛ زیرا وی در مرو بود و فضل بن سهل مانع رسیدن اخبار بغداد به او بود و کارها را از او مخفی می‌کرد. خلیفه لقب جدید ذوالریاستین به معنای رئیس کشوری و لشکری را به عنوان پاداش به وزیرش، فضل بن سهل، هدیه کرد. این ویژگی دلالت بر نفوذی گسترده دارد، که این مرد ایرانی به آن رسید. در کنار این ویژگی، فضل از امارت هم بهره‌مند بود. او نخستین وزیری بود که لقب گرفت و همچنین امارت و ادارهٔ حکومت به او تفویض شد.[۱۲۲] با عزیمت طاهر، مردم بغداد و چندین ایالت عراق به علت نارضایتی از حکومت حسن بن سهل و برتری عجمان بر عرب در دستگاه خلافت مأمون، دست به شورش زدند (۱۹۹ ه‍.ق/ ۸۱۴ م) و کار آنان تا حدود زیادی بالا گرفت، تا سرانجام توسط هرثمه بن اعین سرکوب گشتند.[۱۲۳] طاهر برای به نمایش گذاشتن نارضایتی اش از خلیفه، در انجام مأموریت خود که سرکوب شورش نصر بن شبث بود، سستی ورزید و اقدامی جدی در این زمینه انجام نداد و فقط به محاصرهٔ نصر در قلعه‌ای بسنده کرد، تا سرانجام به دستور مأمون، فرزند طاهر، عبدالله، مأمور سرکوب شورش گردید و طاهر در سال ۲۰۴ ه‍.ق به عراق مراجعت کرد.[۱۲۴] البته در طولانی شدن روند ده ساله سرکوب نصر، باید به نقش حسن بن سهل نیز اشاره کرد، که به علت اختلاف با طاهر، از ارسال هرگونه کمک و پشتیبانی برای وی خودداری کرد و وی را به حال خود واگذاشت.[۱۲۵] به هر صورت، در اثر اقدام فضل بن سهل، طاهر چندین سال از صحنهٔ سیاست دور گشت و نقش جدی و فعال خود را به‌طور موقت از دست داد.[۱۲۶] البته برای بهبود روابط میان طاهر و فضل تلاش‌هایی نیز صورت گرفت که بی‌اثر بودند و اختلافات تا مرگ فضل در سال ۲۰۲ ه‍.ق پابرجا بود" 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ🕊 ☀️اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُوَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛يا مَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ ؛الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ☀️ 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
تفسیر قرآن کریم قسمت ۱۶۰ سوره بقره آیه ۱۵۲ فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ پس مرا یاد کنید، (تا) شما را یاد کنم؛ و شکرانه ام را به جای آرید؛ و با من ناسپاسی نکنید.. نکته ها: خداوند در برخی آیات میفرماید: اذکروا نعمتی 449 نعمتهای مرا یاد کنید. ولی در این آیه میفرماید: اذکرونی یاد خود من باشید. و این بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است بگذریم که یاد خداوند، زمینه ساز شکر است و لذا بر شکر مقدّم شده است این آیه، نشانگر نهایت لطف خداوند به بنده است انسانی که جهل، فقر، فنا و حقارت، از ویژگیهای اوست، چقدر مورد لطف قرار گرفته که خداوندِ علیم، غنی، باقی و عزیز به او میگوید: مرا یاد کن تا ترا یاد کنم مگر یاد کردن ما چه ارزشی دارد؟ مگر نه این است که یاد کردن ما نیز خود توفیقی از سوی اوست؟ یاد کردن خدا تنها با زبان نیست، با دل و جان باید خدا را یاد کرد. یاد خدا هنگام گناه و دست کشیدن از آن، یاد واقعی است و بهترین نوع یاد کردن خداوند، نماز است که فرمود: اقم الصلوة لِذکری 450 با اینکه شکر، یکی از مصادیق ذکر خداست، ولی نام آن جداگانه در کنار ذکر آمده و این نشانه ی اهمیّت شکر، به عنوان مصداق بارز ذکر است خداوند، با انسان داد وستد میکند و هیچ کاری از انسان را بی بهره نمیگذارد: اذکرونی اذکرکم، اوفوا بعهدی اووا بعهدی اوف بعهدکم 451 ، فافسحوا یفسح الله لکم 452 امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه، یکی از مصادیق ذکر خدا را، تسبیحات حضرت زهرا شمردند که 34 مرتبه اللَّه اکبر، 33 مرتبه الحمدللَّه و 33 مرتبه سبحان اللَّه میباشد. موانع ذکر خداوند: 553 الف: شیطان, انساهم ذکر اللّه 454 شیطان، آنها را از یاد خدا غافل کرد. ب: تکاثر و رقابتها. ألهیکم التَّکاثُر 455 شما را افزونخواهی، سرگرم ساخت ج: آرزوها و خیال و یُلهِهم الاَمَل 456 آرزو، آنها را سرگرم نمود. اثرات یاد خدا: * یاد نعمتهای او، رمز معرفت و شکر اوست * یاد قدرت بی پایان او، رمز توکّل به اوست * یاد علم و آگاهی او، رمز حیا و تقوای ماست * یاد الطاف او، رمز محبّت به اوست * یاد عدالت او، رمز خوف از اوست * یاد امدادهای او، رمز امید و رجاست 449) بقره، 40. 450) طه، 14. 451) بقره، 40. 452) مجادله، 11. 453) تفسیر نورالثقلین، ج1 ص140. 454) مجادله، 19. 455) تکاثر، 1. 456) حجر، 3. پیام ها: 1- خداوند، به انسان شخصیّت میبخشد ومقام انسان را تا جایی بالا میبرد که میفرماید: تو یاد من باش، تا من هم یاد تو باشم اذکرونی اذکرکم 2- کسانی مشمول لطف خاصّ هستند، که همواره به یاد خدا باشند.اذکرونی اذکرکم 3- ذکر خدا و نعمتهای او، زمینه ی شکر و سپاس است چنانکه غفلت از یاد خدا، مایه ی کفران است اذکرونی، اشکروا لی و لاتکفرون 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
🕊بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ🕊 ☀️اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُوَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛يا مَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ ؛الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ☀️ 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
از چشمه سار حکمت مولا علی علیه السلام: قسمت ۵۲ حکمت شماره ۵۲ ۵۲- و قال عليه السلام: أوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ. ۵۲- شايسته ترين مردم به عفو قادرترين آنها به مجازات است. 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
مشاهیر ایران قسمت ۲۵ شیخ بهایی قسمت پنجم جامعیت جامعیت در علوم و فنون یکی از خصایص شیخ بهایی است. او در زمینه‌های گوناگون نظیر: تفسیر، حدیث، فقه، اصول، رجال، فلسفه، دعا، لغت، ریاضی، نجوم، شعر و ادب فارسی و چندین دانش دیگر بیش از ۸۰ تالیف دارد. تا آنجا که شاگردش (پدر علامه مجلسی) در مورد او می‌گوید: من به مانند او در کثرت علوم و وفور فضل و علو مرتبه ندیده‌ام. [۱۵] منزلت علمی و قلمی شیخ بهاالدین محمد عاملی، یكی از بزرگان و مفاخر و نوابغ اواخر قـرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری می‌باشد كه در جامعیت و تنوع علوم و دانش، كمتر نظیری مـی‌تـوان بـر او پـیـدا نـمود او یكی از جامع‌ترین افراد روزگار خویش در وسعت معلومات و تنوع اطلاعات بوده است، از این نظر برجستگی مشخصی در میان فقها و دانشمندان كسب كرده است، و اگر او را نابغه‌ای از نوابغ نامیده باشیم، راه مبالغه نپیموده‌ایم و خود با تواضع و فـروتـنی خاصی، به این حقیقت اعتراف دارد، آنجا كه می‌گوید: من در مباحثه و جدل، بر هر ذوفـنونی چیره شدم، ولی هرگز نتوانستم با كسی كه در یک فن استاد بود،حریف شوم. او آنچنان بزرگوار بود که اهل تسنن او را سنی شمرده و صوفیه او را از بزرگان تصوف می‌پنداشتند.[۱۶] شـیـخ بـهایی در زمینه‌های مختلف اطلاعات و آگاهی دارد و همین آگاهی و وسعت معلومات، نـوعـی جـاذبیت به آثار او بخشیده است كه از میان انبوه آثار گذشتگان، كتاب‌ها و تالیفات او را به‌صورت كتاب روز و مورد علاقه درآورده است فی‌المثل در كتاب اربعین كه یک كتاب حدیثی و فـقهی است، از مسائل ریاضی و هیات نیز استفاده كرده است، و مسائل آن‌ها را به صورت روشن و ملموس در اختیار خواننده قرار داده است. وی مشرب عرفانی داشت و از برجسته‌ترین عرفای زمان خود بود. دیوان اشعار مثنوی وی به سبک مولاناست و غزلیاتش شباهت بسیاری با غزلیات حافظ دارد.[۱۷][۱۸] برخی آثار عمرانی برخی از کتب این بزرگوار نظیر مفتاح الفلاح تا مدت‌ها مورد مراجعه و کتاب مرجع به شمار می‌آمده که علماء زیادی بر آن شرح و حاشیه نگاشته‌اند. در فنون مختلف نظیر مهندسی، رمل و اسطرلاب نیز مهارت ویژه‌ای داشت. از کارهای عمرانی فراوان وی می‌توان به اقدامات وی در مرقد امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)، مسجد امام اصفهان و منار جنبان، حمام گرم اصفهان و بسیاری بناهای به یاد ماندنی دیگر را نام برد، که هر یک از جمله عجائب آن دوران است. 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
یکی دیگر از میوه های برجام قطعی برق است که دیگر روزانه دچارش شده ایم خدا را شکر که دارد دوران روحانی تمام میشود وگرنه ما را به دوران غارنشینی میبرد 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
🕊بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ🕊 ☀️اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُوَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛يا مَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ ؛الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ☀️ 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
تاریخ اسلام  برگزیده منتهی الامال شیخ عباس قمی قسمت ۲۴ در سال سوم غزوه غطفان [۲۰۱] پيش آمد و آن موضعي است از نواحي نجد و سبب اين غزوه آن بود كه رسول خداي صلي الله عليه و آله و سلم را مسموع افتاد كه گروهي از بني ثعلبه و محارب در «ذي امر» جمع شده اند كه اطراف مدينه را تاختني كنند و غنيمتي به دست آرند و پسر حارث که نام او دعثور است سید آن ساسله است، پس پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم با چهارصد و پنجاه نفر به شتاب به «ذي امر» رفت، دعثور با مردمان خويش به قلل جبال گريختند و كسي از ايشان ديده نشد جز مردي از بني ثعلبه كه مسلمانان او را گرفتند خدمت پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم بردند حضرت بر او اسلام عرضه كرد اسلام آورد، پس باران سختي آمد چنانكه از تن و جامه لشكريان آب همي رفت مردمان از هرسو پراكنده شدند و به اصلاح كالاي خويش پرداختند و پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم نيز جامه برآورد و بيفشرد و بر شاخه‌هاي درختي افكند و خود نيز در سايه آندرخت بيارميد، در اين وقت دعثور طمع در آن حضرت كرده با شمشير به بالين آنحضرت آمده و گفت: اي محمد كيست كه ترا از شر من امروز كفايت كند حضرت فرمود: خداوند عز و جل، در اين وقت جبرئيل برسينه اش زد كه تيغ از دستش افتاد، و بر پشت افتاد. حضرت آن تيغ برگرفت و بر سراو ايستاد و فرمود: كيست كه ترا حفظ كند از من گفت: هيچ كس دانستم كه تو پيغمري. پس شهادتين گفت. حضرت شمشيرش را به او رد كرد پس به نزد قوم خود رفت و ايشان را به اسلام دعوت كرد. حق تعالي اين آيه مباركه را دراينجا فرستاد: ايها الذين آمنوا اذكروا نعمه الله عليكم اذ هم قوم ان يبسطوا اليكم ايديهم (يا فكف ايديهم عنكم. ) [۲۰۳]. پس پيغمبر خداي صلي الله عليه و آله و سلم به مدينه مراجعت فرمود و مدت اين سفر بيست و يك روز بود. و در سنه سه، بنابر قولي كعب بن اشرف جهود در ۴۱ ربيع الاول مقتول گشت و اوچندانكه توانستي از آزار مسلمانان دست باز نداشتي و پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم را هجا گفتي. و نيز در سنه سه، غزوه بحران [۲۰۴] پيش آمد و آن موضعي است در ناحيه فرع و فرع قريه اي است از نواحي ربذه و سبب اين غزوه آن شد كه خدمت حضرت پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم، عرض كردند كه جماعت بني سليم در«بحران» انجمني كرده اند و كيدي انديشيده اند. حضرت با سيصد تن به آهنگ ايشان حركت كرد بني سليم در اراضي خود پراكنده شدند حضرت بي آنكه دشمني ديدار كند مراجعت فرمود. و هم در سنه سه، ولادت امام حسين عليه السلام واقع شد. و نيز در اين سنه، حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم حفصه را در شعبان و زينب بنت خزيمه را در ماه رمضان تزويج فرمود. 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
تفسیر قرآن کریم قسمت ۱۶۱ سوره بقره آیه ۱۵۳ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ای کسانی که ایمان آورده اید، از شکیبایی و نماز یاری جویید؛ زیرا خدا با شکیبایان است. نکته ها: مشابه این کلام الهی را در همین سوره 457 خواندیم که خداوند به بنی اسرائیل میفرمود: در برابر ناملایمات و سختیها، از صبر و نماز کمک بگیرید. در این آیه نیز به مسلمانان دستور داده میشود تا در برابر حوادث سخت زندگی، از صبر و نماز یاری بجویند. آری، دردهای یکسان، داروی یکسان لازم دارد. اصولاً انسانِ محدود، در میان مشکلات متعدّد و حوادث ناگوار، اگر متصل به قدرت نامحدود الهی نباشد، متلاشی ومنکوب میشود. و انسانِ مرتبط با خداوند، در حوادث و سختیها، خود را نمیبازد و برای او حوادث، بزرگ نمینماید. کسی که نماز را با حضور قلب و با توجّه میخواند، به معراج میرود. هرچه پرواز معنوی او بیشتر باشد و بالاتر رود، دنیا و مشکلات آن و حتّی خوشیهای آن کوچکتر میشود. انسان، یا در نعمت بسر میبرد که باید به آیه قبل عمل کند؛ اذکرونی، اشکروا لی و یا در سختی بسر میبرد که باید به این آیه عمل کند؛ استعینوا بالصبر خداوند میفرماید: خدا با صابران است و نمیفرماید: با نمازگزاران است زیرا نماز نیز نیاز به صبر و پایداری دارد. 458 در روایات میخوانیم : هرگاه کار سختی برای حضرت علی علیه السلام پیش میآمد حضرت دو رکعت نماز میخواند. 459 این سیره را بوعلی سینا نیز عمل میکرد. صبر، مادر همه کمالات است صبر در جنگ، مایه شجاعت است صبر در برابر گناه، وسیله تقواست صبر از دنیا، نشانه زهد است صبر در شهوت، سبب عفّت است صبر در عبادت، موجب طاعت، و صبر در شبهات، مایه ی وَرع است 460 457) بقره، 45. 458) تفسیر روح المعانی 459) تفسیر صافی، ج1، ص 111. 460) تفسیر اطیب البیان، ج2، ص 258. پیام ها: 1- ایمان اگر همراه با عمل و توکّل وصبر و عبادت باشد، کاربرد بیشتری خواهد داشت 461 الّذین آمنوا استعینوا بالصبرو... 2- نماز اهرم است، بار نیست استعینوا بالصبر والصلوة 3- صبر ونماز، وسیله ی جلب حمایت های الهی هستند. استعینوا بالصبر والصلوة انّ اللّه مع الصابرین 4- اگرچه خداوند با هرکس ودر هر جایی حضور دارد؛ هو معکم اینما کنتم 462و لکن همراهی خدا با صابران، معنای خاصّی دارد و آن لطف، محبّت و یاری رسانی خداوند به صابران است انّ اللّه مع الصابرین 461) تفسیر راهنما. 462) حدید، 4. 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️آقا چجوری 14 سال پیش درمورد نیاز برق امروز صحبت کرده!؟  🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم اغفر للمومنین و المومنات 🕋🕋🕋🕋🕋 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 استاد 📝 «ناگفته‌های معاهده پاریس» 🔸رفاه مردمی که فدای خوش‌ رقصی‌ برای غرب شد. 🔹 چه شد که برق‌ها به یک باره بعد از توافق‌نامه پاریس شروع به قطع شدن کردن. 🔥🔥🔥🔥🔥 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
🕊بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ🕊 ☀️اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُوَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛يا مَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ ؛الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ☀️ 💔💔💔💔💔 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
 داستان های شگفت آیت الله دستغیب قسمت ۲۱ افاضه قرآن مجید جناب حاج علی آقا سلمان منش (بزاز) - سلمه اللّه تعالی - فرمود: من در طفولیت به مکتب نرفتم و بی سواد بودم و در اول جوانی سخت آرزو داشتم بتوانم قرآن مجید را بخوانم تا اینکه شبی با دل شکسته به حضرت ولی عصر - عجل اللّه تعالی فرجه - برای رسیدن به این آرزو متوسل شدم. در خواب دیدم در کربلا هستم، شخصی به من رسید و گفت: در این خانه بیا که تعزیه حضرت سیدالشهداء علیه السلام در آن برپاست قبول کرده وارد شدم، دیدم دونفر سید بزرگوار نشسته اند و جلو آنها ظرف آتشی است و سفره نانی پهلوی آنها است، پس قدری از آن نان را گرم نموده به من مرحمت فرمودند و من آن را خوردم، پس روضه خوان ذکر مصائب اهل بیت کرد و پس از تمام شدن، از خواب بیدار شدم حس کردم به آرزوی خود رسیده ام، پس قرآن مجید را باز کردم دیدم کاملا می‌توانم بخوانم و بعد در مجلس قرائت قرآن مجید حاضر شدم، اگر کسی غلط می‌خواند یا اشتباه می‌کرد به او می‌گفتم حتی استاد قرائت هم اگر اشتباهی می‌کرد می‌گفتم. استاد گفت: فلانی! تو تا دیروز سواد نداشتی و قرآن را نمی توانستی بخوانی، چه شده که چنین شده ای؟ گفتم: به برکت حضرت حجت علیه السلام به مقصد رسیدم. فعلا حاجی مزبور استاد قرائت اند و در شبهای ماه مبارک رمضان مجلس قرائت ایشان ترک نمی شود. از جمله عجایب حاجی مزبور آن است که غالبا در خواب امور آتیه را می‌بیند و می‌فهمد که فردا چه می‌شود با که برخورد می‌کند و با که طرف معامله می‌شود و آن معامله سودش چه مقدار است. وقتی به حقیر گفت خداوند بزودی به فرزندت (آقای سید محمد هاشم) پسری عطا می‌کند اسمش را به نام مرحوم پدرت ( (سید محمد تقی) ) بگذار، طولی نکشید خداوند پسری به ایشان عنایت فرمود و اسمش را ( (محمد تقی) ) گذاردیم. پس از ولادت، سخت مریض شد به طوری که امید حیات به آن بچه نبود. باز حاجی مزبور فرمود ( (این بچه خوب خواهد شد و باقی خواهد ماند) )، طولی نکشید که خداوند او را شفا داد و الان بحمداللّه در سن پنجسالگی و سالم است. [۱] و بالجمله ایشان در اثر تقوا و مداومت بر مستحبات خصوصا نوافل یومیه دارای صفای نفس و مورد عنایت و لطف حضرت حجت - عجل اللَّه تعالی فرجه - می‌باشد. ضمنا باید دانست که رازآگاه شدن بعض نفوس از امور آتیه و اخبار به آن، آن است که خداوند قادر متعال تمام حوادث، کلی و جزئی را تا آخر عمر دنیا پیش از پیدایش آنها در کتابی از کتابهای روحانی و لوحی از الواح معنوی ثبت فرموده است چنانچه در سوره حدید می‌فرماید: ( (هیچ مصیبتی در آفاق و انفس واقع نمی شود مگر اینکه پیش از پیدایش آن در کتاب الهی ثبت است و این کار (یعنی ثبت امور تماما در لوحی نزد قدرت بی پایان او) بر خداوند سهل است برای اینکه ناراحت نشوید بر فوت شدن چیزی از شما (یعنی بدانید خداوند صلاح شما را دانسته و فوت آن چیز را قبلا تعیین و ثبت فرموده) و خوشحال نشوید و به خود نبالید به چیزی که به شما رسیده (یعنی بدانید آن را خداوند برای شما مقدر ومقرر فرموده). [۲] بنابراین ممکن است بعض نفوس صاف در حال خواب که از قیود مادی تا اندازه ای آزاد شده اند با ارواح شریف و الواح عالی و بعض کتب الهی متصل شده و به بعض اموری که در آنها مشهود است اطلاع یابند و هنگام بیداری و مراجعت تام روح به بدن، قوه خیالیش تصرفی در آن نکند و آنچه دیده به صرافت در حافظه اش باقی ماند و از آن خبر دهد. ---------- [۱]: اینک هنگام چاپ این کتاب، در سن هفت سالگی و در سال اول دبستان فرصت، سرگرم تحصیل است (ناشر). [۲]: (ما اَصابَ مِنْ مُصیبَةٍ فِی اْلاَرْضِ وَلا فی اَنْفُسِکُمْ اِلاّ فی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ اَنْ نَبْرَاءَها اِنَّ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسیرٌ لِکَیْلا تَاءْسَواْ عَلی مافاتَکُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِما آتیکُمْ) سوره حدید، آیه ۲۳. 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
نفس المهموم تالیف: شیخ عباس قمی ترجمه: ابوالحسن شعرانی قسمت ۹۴ .....ﭼﻮﻥ ﺧﺒﺮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺑﻦ ﺻﺮﺩ ﺑﻪ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻳﺰﻳﺪ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻃﻠﺤﻪ ﺭﺳﻴﺪ، ﺑﺎ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻛﻮﻓﻪ ﻧﺰﺩ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﻣﮕﺮ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺩﺭ ﺧﻮﻥ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ شریک ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻴﺎﻣﺪﻧﺪ، ﻭ ﻋﻤﺮ ﺳﻌﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺩﺭ ﻗﺼﺮ ﺍﻣﺎﺭﺕ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﺑﻴﺪ. ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﺎ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺷﻬﺮ ﻣﺎﻳﻴﺪ، ﭘﺲ ﺩﻝ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﻏﺪﺍﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺮﻭﺝ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺯ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻱ ﻣﺎ ﻧﻜﺎهید ﺑﺎ ﻣﺎ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﻮﻳﻢ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺷﻤﻦ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﺎ ﺭﺳﻴﺪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﻭﻳﻢ ﻭ ﻛﺎﺭﺯﺍﺭ کنیم. ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻏﺮﻭﺏ ﺟﻤﻌﻪ ﭘﻨﺞ ﺭﻭﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺭﺑﻴﻊ ﺍﻟﺎﺧﺮ 65 ﺭﻭﺍﻧﻪ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ «ﺩﻳﺮ ﺍﻟﺎﻋﻮﺭ» ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ؛ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﺨﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻛﻪ ﺗﺨﻠﻒ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻲ‌ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻫﻢ ﺗﺒﺎﻫﻲ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮔﺬﺷﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻗﺒﺮ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺻﺮﺩ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻗﺒﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ، ﻳﻜﺒﺎﺭﻩ ﺑﺎﻧﮓ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎر ﻣﺎ ﭘﺴﺮ ﺩﺧﺘﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻴﻢ. ﭘﺲ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮ ﻭ ﺑﺮ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻬﺪﺍﺀ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻮﺩند ﻭ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﮔﻮﺍﻩ ﮔﻴﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﻳﻦ ﺁﻧﺎﻧﻴﻢ ﻭ ﺑﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﻣﺮﺯﻱ ﻭ ﻧﺒﺨﺸﻲ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭ ﺑﺎﺷﻴﻢ. ﻭ ﺍﺯ ﻧﮕﺮﻳﺴﺘﻦ ﺁﻥ ﻗﺒﺮ ﻣﻄﻬﺮ ﺍﻧﺪﻭﻫﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﮔﺸﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﺷﻮﻧﺪ، ﻫﺮ ﻳﻚ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺩﺍﻉ ﺟﺎﻧﺐ ﻗﺒﺮ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺑﺮ ﺣﺠﺮ ﺍﻟﺎﺳﻮﺩ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺑﻪ ﺍﻧﺒﺎﺭ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺯ ﻛﻮﻓﻪ ﺑﻪ ﺷﺎﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﻓﺖ، ﺍﺯ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﮔﺬﺭﺩ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻫﻢ ﻭﻗﺖ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺷﺎﻡ ﺍﺯ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﮔﺬﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﺍﺭﺑﻌﻴﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﺗﺎ «ﻗﺮﻗﻴﺴﻴﺎ» ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺯﻓﺮ ﺑﻦ ﺣﺎﺭﺙ ﻛﻠﺎﺑﻲ ﺑﺪﺍﻧﺠﺎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻗﻠﻌﻪ ﻣﺘﺤﺼﻦ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻴﺎﻣﺪ. ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻣﺴﻴﺐ ﺑﻦ ﻧﺠﺒﻪ ﺭﺍ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻓﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭﻱ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻓﺮﺳﺘﺪ ﻭ ﻣﺴﻴﺐ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ ﻗﻠﻌﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﻱ ﻭﺭﻭﺩ ﺧﻮﺍﺳﺖ. ﻫﺬﻳﻞ ﭘﺴﺮ ﺯﻓﺮ ﻧﺰﺩ ﭘﺪﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺷﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺩﻱ ﻧﻴﻜﻮ ﻫﻴﺄﺕ ﻛﻪ ﻣﺴﻴﺐ ﺑﻦ ﻧﺠﺒﻪ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺫﻥ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻫﺪ. ﭘﺪﺭﺵ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻓﺮﺯند ﺍﻳﻦ ﭘﻬﻠﻮﺍﻥ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻣﻀﺮ ﺍﻟﺤﻤﺮﺍ ﺍست ﻭ ﻣﺮﺩﻱ ﺩﻳﻨﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺫﻥ ﺩه ﺍﺫﻥ ﺩﺍﺩ ﺑﻴﺎﻣﺪ. ﺯﻓﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻨﺸﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﻴﺪ، ﻣﺴﻴﺐ ﺣﺎﻝ ﻭ ﻗﺼﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻔﺖ. ﺯﻓﺮ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﭘﺴﺮ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻣﻮﺩ ﺑﺎﺯﺍﺭﻱ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻓﺮﺳﺘﺪ، ﻭ ﻣﺴﻴﺐ ﺭﺍ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﺭﻫﻢ ﻭ ﺍﺳﺒﻲ ﺑﺪﺍﺩ، ﻣﺴﻴﺐ ﻣﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺍﺳﺐ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﻓﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺳﺐ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﮔﺮﺩﻡ. ﻭ ﺯﻓﺮ ﻧﺎﻥ ﻭ ﻋﻠﻒ ﻭ ﺁﺭﺩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻓﺮﺩﺍ ﺍﺯ «ﻗﺮﻗﻴﺴﻴﺎ» ﻛﻮﭺ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺯﻓﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﺎﻳﻌﺖ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻓﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﺭﻗﻪ ﭘﻨﺞ ﺍﻣﻴﺮ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﮔﺸﺘﻨﺪ: ﺣﺼﻴﻦ ﺑﻦ ﻧﻤﻴﺮ ﻭ ﺷﺮﺣﺒﻴﻞ ﺑﻦ ﺫﻱ ﺍﻟﻜﻠﺎﻉ ﻭ ﺍﺩﻫﻢ ﺑﻦ ﻣﺤﺮﺯ ﻭ ﺟﺒﻠﺔ ﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺧﺜﻌﻤﻲ ﻭ ﻋﺒﻴﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻪ ﻋﺪﺩ ﺧﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﺑﺎﻥ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻣﺎ ﺑﻤﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺷﻤﻦ ﺁﻳﺪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺟﻨﮓ کنیم ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﺍﻫﻞ ﺷﻬﺮ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻴﻢ. ﺯﻓﺮ ﮔﻔﺖ: ﭘﺲ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ «ﻋﻴﻦ ﺍﻟﻮﺭﺩﻩ» ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ، ﭘﺸﺖ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺁﺏ ﻭ ﻋﻠﻒ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﻱ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﺍﻳﻤﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﭘﺲ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻮﺭﺩید ﻭ ﻣﺎ ﺟﻤﺎﻋﺘﻲ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺗﺮ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﻳﺪﻳﻢ ﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻡ ﭘﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺳﻴﺪ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﻋﺎ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺷﺘﺎﺏ ﺭﺍﻧﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ «ﻋﻴﻦ ﺍﻟﻮﺭﺩﻩ» ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ ﺩﺭ ﻏﺮﺑﻲ ﺁﻥ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﻨﺞ ﺭﻭﺯ ﺑﻴﺎﺳﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺍﻛﺐ ﺭﺍ ﺁﺳﻮﺩﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺷﺎﻡ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﻩ ﺑﻴﺎﻣﺪﻧﺪ ﺗﺎ نزدیک «ﻋﻴﻦ ﺍﻟﻮﺭﺩﻩ» 💔💔💔💔💔 https://eitaa.com/Mahdeea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«یا حسین غریب مادر ...» 🎤محمود کریمی 💔💔💔💔💔 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان قسمت: ۴۸ خطبه ۲۹ و من خطبة له (ع) (۲۹) بعد غارة الضحاك بن قيس صاحب معاوية على الحاج بعد قصّة الحكمين و فيها يستنهض أصحابه لمّا حدث في الأطراف: أَيُّهَا النَّاسُ، الُمجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ، الُمخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ، كَلامُكُمْ يُوهِي الصُّمَّ الصّلابَ، وَ فِعْلُكُمْ يُطْمِعُ فِيكُمُ الْأَعْدَاءَ! تَقُولُونَ فِي الَمجَالِس: كَيْتَ وَ كَيْتَ، فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ: حِيدِي حَيَادِ! مَا عَزَّتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاكُمْ، وَ لَا اسْتَرَاحَ قَلْبُ مَنْ قَاسَاكُمْ أَعَالِيلُ بِأَضَاليِلَ، وَ سَأَلُتمُوني التَّطْويلَ دِفَاعَ ذِي الدَّيْنِ الْمَطُولِ لَا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ! وَ لَا يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدّ. أَيَّ دَارٍ بَعْدَ دَارِكُمْ تَمْنَعُونَ، وَ مَعَ أَيِّ إِمَامٍ بَعْدِي تُقَاتِلُونَ؟ الْمَغْرُورُ وَ اللَّهِ مَنْ غَرَرْتُمُوهُ، وَ مَنْ فَازَبِكُمْ فَقَدْ فَازَ- وَ اللَّهِ- بِالسَّهْمِ الْأَخْيَبِ، وَ مَنْ رَمَى بِكُمْ فَقَدْ رَمَى بِأَفوَقَ نَاصِلٍ. أَصْبَحْتُ وَ اللَّهِ لا أُصَدّقُ قَوْلَكُمْ، وَ لَا أَطْمَعُ فِي نَصْرِكُمْ، وَ لَا أُوعِدُ الْعَدُوَّ بِكُمْ. مَا بالُكُمْ؟ مَا دَوَاؤُكُمْ؟ مَا طِبُّكُمْ؟ القَوْمُ رِجَالٌ أَمْثَالُكُمْ. أَقَوْلًا بِغَيْرِ عِلْمٍ! وَغَفْلَةً مِنْ غَيْرِ وَرَعٍ، وَ طَمَعاً فِي غَيْرِ حَقّ! خطبه ۲۹ كه بعد از حمله ضحّاك بن قيس دوست معاويه به حُجّاج خانه خدا بيان فرمود: اى مردمى كه بدنهايتان جمع و افكار و خواسته هاى شما پراكنده است! سخنان داغ شما سنگهاى سخت را در هم مى شكند، ولى اعمال سست شما دشمنانتان را به طمع مى اندازد، در مجالس و محافل مى گوييد چنين و چنان خواهيم كرد. امّا هنگام جنگ فرياد مى زنيد: اى جنگ! از ما دور شو! آن كس كه شما را بخواند فرياد او به جايى نمى رسد، و كسى كه شما را رها كند، قلب او از آزار شما در امان نخواهد بود، به عذرهاى گمراه كننده اى متشبّث مى شويد همچون بدهكارى كه (با عذرهاى نابجا) از اداى دين خود سرباز مى زند، (بدانيد) افراد ضعيف و ناتوان هرگز نمى توانند ظلم را از خود دور كنند، و حق جز با تلاش و كوشش بدست نمى آيد، شما كه از خانه خود دفاع نمى كنيد، چگونه مى توانيد از خانه ديگران دفاع كنيد؟ و با كدام پيشوا و امام پس از من، به مبارزه خواهيد رفت؟ به خدا سوگند فريب خورده واقعى آن كس است كه به گفتار شما مغرور شود!، و اگر پيروزى به وسيله شما بدست آيد، پيروزى بى اثرى است همانند كسى كه در قرعه، برگ نابرنده اى نصيب او شود! و كسى كه بخواهد بوسيله شما تيراندازى كند همچون كسى است كه با تيرهاى بى پيكان تير انداخته است! سوگند به خدا! به آن جا رسيده‌ام كه گفتارتان را تصديق نمى كنم و به يارى شما اميد ندارم و دشمنان را بوسيله شما تهديد نمى كنم! چه دردى داريد؟ دواى شما چيست؟ طبّ شما كدام است؟ آنها هم مردانى همچون شما هستند! (چرا آنها اين همه پايدارند و شما اين قدر سست؟! ) آيا سزاوار است بگوييد و عمل نكنيد؟ و فراموشكارى، بدون ورع داشته باشيد (يعنى رها كردن چيزى نه به خاطر زهد) و اميد در غير حق بورزيد؟ 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از اوج آسمان ها یک شب مرا صدا کن یا یک نفس دلم را از این قفس جدا کن تا سر بسایم بر آسمان ها تا پر گشتیم بر بیکران ها 🎤علیرضا افتخاری 🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
🕊بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ🕊 ☀️اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُوَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛يا مَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ ؛الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ☀️ 💔💔💔💔💔 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea
زندگینامه امام خمینی قسمت هشتم در انتخابات اوليـن دوره رياست جمهورى ايران ( 5 / 11 / 1358 ) و در حاليكه امام خمينـى در بيمارستان قلب تهران بستـرى بـود , آقاى ابـو الحسـن بنى صدر از رقباى خـود پيشـى گرفت . او كه در آستانه پيـروزى انقلاب به كشـور بازگشته بـود بـا سخنـرانيهاى و ارأه كتابهاى خـويـش از خـود چهره اى مـذهبـى انقلابـى و اقتصاد دانى آگاه ارأه مى كرد .   امام خمينى در مراسـم حكم تنفيذ رياست جمهورى وى فرمودند : مـن يك كلمه به آقاى بنى صدر تذكر مى دهم . اين كلمه براى همه است: (( حب الدنيا راس كل خطيئـه)) كيـش شخصـيت آقاى بنى صدر و قدرت طلبـى وى مـانع از بكـار گيـرى ايـن نصيحت شـد. وحدت ملـى با اختلاف افكنيهاى بنـى صدر به مخاطره افتاده بـود .   سرانجام امام خمينى طـى حكمـى كـوتاه در 20 خرداد 1360 بنى صدر را از فرماندهى كل قوا عزل و متعاقب آن مجلـس شوراى اسلامى رإى به بى كفايتى وى داد . از اين پـس منافقيـن رسما دست به اقدامات براندازى و فعاليتهاى تروريستـى زدندو سران و اعضاى آن در خانه هاى تيمى مخفى شدند . حزب جمهورى اسلامى در رإس حملات تروريستـى منافقيـن قرار داشت . ايـن حزب پـس از پيـروزى انقلاب بـا همت بزرگانـى همچـون حضـرات آقـايان : خـامنه اى , دكتـر بهشتـى , دكتـر بـاهنـر , هـاشمـى رفسنجانى , و موسـوى اردبيلى به منظور سازماندهى نيروهاى مومـن به راه امام خمينى و مقـابله بـا تحـركات گـروهكهاى سياسـى ضـد انقلاب تشكيل شده بود .   آيه الله خامنه اى روز 6 تير ماه 1360 بـر اثر انفجار بمبـى كه منافقيـن در مسجـد ابـاذر تهران كـار گذاشته بـودنـد به هنگـام سخنرانـى مجروح گرديـد . فرداى آن روز فاجعه اى عظيـم به وقـوع پيوست . 72 تـن از كار آمدتريـن عناصر نظام اسلامى و ياران امام خمينى كه در ميان آنان رئيـس ديوانعالى كشـور ( دكتر بهشتى ) , چند تـن از وزرا , تعدادى از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى وجمعى از مسئوليـن قـوه قضـأيه وجمعى از منتفكـريـن و نـويسنـدگان و نيروهاى انقلابـى حضـور داشتند , در مقر حزب جمهور اسلامى بر اثر انفجار بمبى قوى كه عامل نفوذى سازمان منافقيـن كار گذاشته بود , شهيد شدند . دو ماه بعد در روز 8 شهريـور 1360 آقاى محمد على رجايـى چهره محبـوب مردم ايران كه بعد از عزل بنـى صدر از سـوى مردم به رياست جمهورى انتخاب شده بود به همـران حجـه الاسلام دكتر محمـد جـواد باهنـر ( نخست وزير ) در محل كار خـويـش با انفجار بمبى ديگر به شهادت رسيدند .   منافقين در نظر مردم ايران منفورتريـن مجرمينى هستند كه هيچگاه جنايات جانيان مشهور تـاريخ معاصـر ايـران به آنان نمـى رسـد . علاوه بـر شهادت 72 نفر از محبـوبتريـن شخصيتهاى نظام اسلامـى در انفجار مقـر حزب جمهورى اسلامـى وشهادت رئيـس جمهور و نخست وزير ايران , چهره هاى برجسته ديگرى نيز بـوسيله اقـدامات تروريستـى منافقيـن از مردم ايران گرفته شـدنـد كه مـى تـوان از ترور آيه الله صـدوقـى امام جمعه يزد ( 11 / 4 / 61 ) , تـرور آيه الـله دستغيب امام جمعه شيراز ( 20 / 9 / 60 ) , ترور آيه الله مدنـى امام جمعه تبـريز ( 20 / 6 / 60 ) , آيه الله قـدوسـى به همراه سرتيپ دستجردى ( 14 / 6 60 ) و ترور حجه الاسلام هاشمـى نژاد ( 7 / 7 / 60 ) و دهها شخصيت روحـانـى ديگـر نام بـرد كه هـر يك در منطقه اى وسيع از ايران بـر دلهاى مـردم حكـومت داشتنـد و نقـش آفـرينـان نهضت امـام خمينـى بـودند.   🌸🌸🌸🌸🌸 به مهدیه بپیوندیم👇 https://eitaa.com/Mahdeea