هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
💠 حکمرانی به سبک رسول الله
🔺ماجرای #سَمُرَة_بن_جُنْدَب و نخلش، ماجرایی است که تقریبا همه اصولیون در کتبشان به آن پرداخته و به استناد آن و دیگر روایات مشابه، قاعده ای فقهی تحت عنوان «لاضرر و لاضرار» استنباط کرده اند.
🔺روایت دارای سندی محکم بوده که جناب #کلینی در کافی، ج5، ص294 ذکر کرده است. علمای زیادی به تحلیل این قاعده پرداخته اند اما تحلیل #حضرت_امام متفاوت از دیگران است.
🔺ایشان از زاویه #شأن_حکومتی_پیامبر به این ماجرا نگاه کرده و به تحلیل آن با دغدغه فقهی اصولی پرداخته و قائلند پیامبر در این ماجرا #حکم_حکومتی صادر کرده است.
🔺اگر با همین زاویه نگاه اما با دغدغه #حکمرانی_اسلامی به روایت بنگریم، برداشت های دیگری نیز میتوان داشت. در ادامه اجمالا به شرح این ماجرا میپردازیم.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
💠 و اما ماجرا:
🔺جناب سمره درخت خرمايى داشت كه محصول داده بود و مسیر رفتن نزد آن درخت نيز از داخل منزل شخصی مىگذشت، و این تنها مسیر رسیدن به آن درخت بود.
سمره دائم پيش درختش مىرفت بدون اين كه از آن شخص اجازه بگيرد.
🔺آن شخص به سمره گفت: هميشه به طور #ناگهانى به خانه ما مىآيى و ما به نحوی هستیم كه #دوست_نداريم و #اذیت میشویم که تو ناگهانی وارد خانه ما شوى، لذا از این به بعد، هنگام ورود از ما #اجازه بگير.
🔺سمره گفت: براى رفتن نزد درختم تنها همین مسیر وجود دارد و برای آن اجازه نخواهم گرفت چرا که زمین تو در مسیر درخت من است.
آن شخص نزد #پیامبر، از او شکایت کرده و ماجرا را گزارش میدهد و پیامبر نیز سمره را میخواهد و به او میگوید:
🔺فلانی، از تو شکایت کرده و میگوید که تو برای رسیدن به درختت، #بدون_اذن بر او و خانواده اش وارد میشوی و این کار درستی نیست و از این به بعد باید از او اجازه ورود بخواهی اما سمره قبول نمیکند.
🔺حضرت به او میگویند اصلا این درخت را رها کن، در فلان مکان، درخت دیگری به تو میدهم اما او نمیپذیرد.
حضرت میفرمایند دو تا میدهم، اما باز قبول نمیکند. حضرت تا ده درخت پیشنهاد میدهند اما باز قبول نمیکند.
🔺پیامبر میفرمایند ده درخت در مکان بهتری و به اصطلاح امروزی در #بالاشهر به تو میدهم اما او باز نمیپذیرد. حضرت پیشنهاد میدهد که این درخت را ول کن، به جایش یک درخت در #بهشت به تو میدهم اما باز هم راضی نمیشود.
🔺پیامبر به عنوان #حاکم_شهر، بعد از طی این همه مراحل جهت #راضی کردن سمره و نپذیرفتن او، اینجاست که میگوید:
تو شخص #ضرر_زننده و به اصطلاح امروزی انسانی #مریض هستی در حالی که نمیتوان به مومن #زیان زد.
🔺آنگاه حضرت با توجه به #شأن_حاکمیتی خود دستور میدهند آن درخت را از ریشه کنده و جلوی سمره بیاندازند و به او میفرمایند:
«این درختت را بردار و هرجا خواستی بنشان.»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
📌 پ.ن:
▪️این روایت، اشاره به مدل و #سبک_تعامل_حکومت_اسلامی با مردم دارد. دیدن روش برخورد پیامبر با شخصی که حقیقتا دارای #مرض بود.
مدل حضرت در این ماجرا همراهی و مدارا، تا سر حد نهایت بود.
▪️این شیوه برای امروز جامعه ما بسیار درس و عبرت دارد، خصوصا برای #مسئولین و #حاکمیت.
چه شده که امروزه بعضی با کوچکترین اتفاق، یک مسئله را #امنیتی کرده و تنها روش شان، تو #گونی کردن است.
▪️ این رویه را به #حاکمیت نسبت نمیدهم، اما برخی مسئولین از ابتدای انقلاب تا به امروز، عملکردشان نشان داده، روش حاکم بر فکر و اندیشه شان، چیزی غیر از این نبوده، که مثال های تاریخی فراوان دارد، خصوصا برخی که از #افراط دیروز، گرفتار #تفریط امروز شده اند.
▪️اینکه عده ای از مردم یا صنفی برای دغدغه ای حق، تجمعی کرده اند، نیاز به برخورد امنیتی ندارد، اما عده ای تنها مسیر را برخورد #خشن میدانند یا فلان شخص در فلان کانال، نقدی کرده و حرفی زده، اما آنها تنها راهکار را شکایت و بگیر و ببند میدانند.
▪️البته منکر ضرورت و نیاز به برخورد خشن نیستم، قطعا در برخی مواقع، برخورد خشن لازم و ضروری است، اما تمام حرف سر این است که این، مربوط به مرحله آخر است. رویه حاکم، نباید اینگونه برخوردها باشد.
▪️حقیقتا رویکرد #جمهوری_اسلامی با رهبری #امامین_انقلاب چنین رویکردی نبوده و نیست(مثلا نوع برخورد رهبری با محکومین #فتنه1401 را ببینید)
اما بعضی به دلیل دور بودن از #گفتمان_انقلاب و #مکتب_امام سعی در بروز دادن چنین رویکردهایی بوده و هستند که باید مقابل آنها ایستاد و روش صحیح را نشان داد.
▪️لازمه برخورد و تصمیم صحیح در اینگونه مسائل نیز قطعا داشتن #سعه_صدر بالاست. امروزه در جمهوری اسلامی مسئولینی را میبینیم که چون به قدرتی رسیده اند، خود را #خدای_مردم میدانند، در حالی که باید حقیقتا در مقابل مردم #خاضع و #فروتن باشند.
▪️این رویکرد بعضا، در ما مردم نیز دیده میشود، فلان آقا با فلان #سلیقه_سیاسی حرفی میزند اما من #تحمل شنیدن حرفش را ندارم و سریع طوماری از #برچسب و انگ ها برای او ردیف میکنم. این صحیح نیست.
▪️البته این شیوه منحصر گروه خاصی نیست، چه #انقلابیها یا #اصلاح_طلبها یا #اصول_گراها بلکه وصفی است که خیلی از ما دچار آنیم و تا این حال ماست، گفتگویی بین مان شکل نمیگیرد و کار، همیشه #قبیله_ای و #تعصبی پیش خواهد رفت.
▪️وقتی به سیره عملی #امامین_انقلاب رجوع میکنیم، این معنا را به معنای حقیقی کلمه میابیم اما بروز این وصف در شخص اول مملکتی کافی نیست، بلکه همه #ارکان_حکومتی و مسئولین دولتی و #جامعه_اسلامی باید واجد چنین #وصف_راهبردی ای باشند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دور بزنید
رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) :
توقف نکنید و نگذارید کار متوقف شود.
چنانچه مقامات رسمی با شما همکاری نمیکنند، همانطور که تحریمهای آمریکا را دور میزنیم، شما هم مسئولین رسمی را دور بزنید.
پ ن :
گسترش قرض الحسنه های پولطلایی، یک راهکار عملیاتی برای دور زدن سیستم رباخوار بانکی است.
🔖موسسه متا
روش مبارزه با طاغوت بانک
✍در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم گلایههایی شد درخصوص بیتوجهی و مانع تراشی مسئولین نسبت به ایدههای ایجابی بچههای انقلابی مانند #پولطلا
ایشان فرمودند: برای تحقق ایدههایی که موجب تقویت نظام است، مانند مبارزات ما در زمان طاغوت مبارزه کنید!
ولی غوغاسالارانه و بَلبشویی نباشد.
حجتالاسلام دکتر سیدمحمدصدرا متولی امامی
🔖موسسه متا
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
دور بزنید رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) : توقف نکنید و نگذارید کار متوقف شود. چنانچه مقامات رسمی با
نگاه آقا بسیار جالب بود.
هم بحث عدم توقف
هم بحث دور زدن ساختارهای داخلی
چیزی شبیه به همان فرمان آتش به اختیار
در واقع فارغ از اینکه نظریه پولطلا ایده اش چقدر قوی و صحیح است، اصل اینکه آقا آن را تشبیه به مبارزات زمان طاغوت میکند، بسیار جالب و درس آموز است.
💠 وداع با خانواده، پرواز به سوی شهادت
«اگر #چمران نمیگفت عصر برویم، شاید خانه هم نمیآمدم. از خانه تفنگ کلاشینکفی که داشتم برداشتم.
من وسایلم را آماده کردم و با خانواده #خداحافظی کردم. از خانه که بیرون میآمدم، یادم هست به خودم گفتم این آخرین باری است که من در خانه و با خانواده هستم.
یعنی یقین داشتم و شک نداشتم که وقتی بیایم #جبهه، بعد از یک چند وقتی بالاخره ما هم در این راه میرویم؛ آدم واقعا خجالت میکشد که بگوید #شهادت. یعنی مطمئن بودم...
کسی به این #پرواز نیامده بود که برگردد، به چهرهها که نگاه میکردی، انگیزه قوی برای نبرد و دفاع را به وضوح میدیدی.»
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
به بهانه شهادت امام رضا علیه السلام...
👇👇👇👇
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
💠 شیعیانِ بدتر از دجال
🔺#شیخ_صدوق به نقل از حسن خزّاز روایت میکند: از #امام_رضا (ع) شنيدم كه مىفرمايد:
▪️«بعضى از دوستداران و #محبین ما اهل بيت، براى شيعيان ما، از #دجّال خطرناكترند». گفتم: چرا، اى فرزند پيامبر خدا؟
(إنَّ مِمَّن يَتَّخِذ مَوَدَّتنا أهلَ البَيتِ لَمَن هُوَ أشَدُّ لَعنَةً عَلىٰ شيعَتِنا مِن الدَّجّالِ)
▪️فرمود: «به جهت #دوستىشان_با_دشمنان_ما و #دشمنىشان_با_دوستان_ما.
(بِمُوالاةِ أعدائِنا ومُعاداةِ أوليائِنا)
▪️وقتى چنين شود، حقّ و باطل در هم مىآميزد و اوضاع جامعه، #شبههناك مىشود و در نتيجه، مؤمن از #منافق، شناخته نمىشود».
(إنَّهُ إذا كانَ كَذٰلِكَ اختَلَطَ الحَقُّ بِالباطِلِ، وَاشتَبَهَ الأَمرُ فَلَم يُعرَف مُؤمِنٌ مِن مُنافِقٍ)
📌پ.ن: چرا برخی از #خواص به بهانه #عقلانیت و اینکه میخواهیم #دنیای_خوب را برای مردم به ارمغان بیاوریم توجهی به این شاخص و ملاک ندارند؟
#مرزبندی_با_دشمن یکی از لوازم این شاخص است، همان چیزی که #رهبری_انقلاب بارها در #فتنه_88 و در خطاب به خواص تذکر دادند اما برخی از خواص، همچنان بعد از گذشت بیش از 12 سال یکی به نعل میزنند و یکی به میخ، برخی هم که کلا در آغوش دشمن روزگار میگذرانند...
اخیرا هم که یکی از همین عزیزان وقتی به او میگویند الان که روشن شده تقلبی در سال 88 رخ نداده، خب چرا یک #عذرخواهی_ساده از مردم نمیکنید،
در پاسخ میگوید اساسا ماجرا این نیست بلکه #نظام(بخوانید #رهبری) اشتباه کرد و نباید اینگونه رفتار میکرد...
بله عده ای همین قدر عجیب اند...
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 دو قطبی یعنی کنش براساس تعصب قبیله گرای جاهلی
🔺«معناى #دوقطبى اختلاف سليقه نيست؛ خب #اختلاف_سليقه هميشه هست، هميشه بوده. معناى دوقطبى اين است كه وقتى اين اختلاف سليقه به وجود آمد در هر تصميمى به جاى اينكه به #حق و #مصلحت فكر كنيم، به جايگاه اين دستهبندى فكر ميكنيم؛ دستهى ما اينجورى ميخواهد، پس بايد اين بشود؛ حالا حق هست يا نيست، مصلحت هست يا نيست، [فرقى نميكند؛] معناى دوقطبى اين است.»
📚بيانات در ديدار نمايندگان يازدهمين دورهى مجلس شوراى اسلامى، 3/3/1402.
🔺«یکی از مسائل، #ایجاد_اختلاف است؛ #دوقطبی کردن مردم. ببینید، اختلاف دو جور است:
1️⃣ یک وقت دو نفر با هم #اختلاف_سلیقه دارند، در فلان مسئلهی سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستند، رفیقند، با هم چایی میخورند، با هم سر سفره مینشینند، #اختلاف_نظر هم دارند؛
2️⃣ یک وقت [هم] هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود ــ هرچه میخواهد باشد: فکر، عمل، خوب، بد ــ از سوی این طرف دیگر محکوم است، از این هم هرچه صادر میشود از طرف او محکوم است؛
اسم این «#دوقطبی» است.
▪️دوقطبی در جامعه ایجاد میکنند. هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم میکند، ولو خوب باشد. اینها از کارهایی است که امروز مخالفین ملّت ایران و دشمنان ملّت ایران مشغولند.»
📚 بیانات در دیدار مردم قم، 19/10/1402.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 دو قطبی یعنی کنش براساس تعصب قبیله گرای جاهلی 🔺«معناى #دوقطبى اختلاف سليقه نيست؛ خب #اختلاف_سليقه
خب دوباره یه دعوا شد سر اینکه کی داره بین مردم دوقطبی ایجاد میکنه. رهبر انقلاب صریحا این رو توضیح دادن، پس از جیب مبارک خودمون، دوقطبی رو معنا نکنیم.
هر کس که در برخورد با مسائل، دچار تعصب قبیله گرای جاهلی بود، به فکر حزب و گروه خودش بود، کورکورانه به مسائل نگاه کرد، انصاف رو رعایت نکرد، در کنار بدی ها، خوبی های طرف مقابلش رو ندید،
چنین شخصی دچار بیماری دوقطبی شده. لذا کنش هاش جامعه رو به سمت دو قطبی سوق میده
این مسئله چپ و راست هم نداره، اصول گرا و اصلاح طلب هم نداره، انقلابی و غیر انقلابی هم نداره، حتی خود ما ها هم خیلی وقت ها گرفتار این معضل هستیم
راهش فقط اینه که اهل تفکر باشیم، به مسائل دقیق نگاه کنیم، عمیق نگاه کنیم، مطالعه کنیم، سریع اهل قضاوت کردن نباشیم، افراد و شخصیت ها رو سریع کنار نگذاریم و...
💠 اگر در عرصه های اجتماعی، نظریه پردازی دینی نکنیم، همچنان گرفتار نظریات غربی خواهیم بود
🔻نظريهپردازى سياسى و نظريهپردازى در همهى جريانهاى ادارهى يك ملت و يك كشور در نظام اسلامى بهعهدهى #علماى_دين است. آن كسانى مىتوانند در باب #نظام_اقتصادى، در باب #مديريت، در باب مسائل #جنگ و #صلح، در باب #مسائل_تربيتى و مسائل فراوان ديگر #نظر_اسلام را ارائه بدهند كه #متخصص_دينى باشند و دين را بشناسند.
🔻اگر جاى اين نظريهپردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، #نظريههاى_غربى، نظريههاى غير دينى، نظريههاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد.
🔻هيچ نظامى، هيچ مجموعهاى در #خلأ نمىتواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته و پرداختهى اذهان مادى است، مىآيد جايگزين مىشود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.
🔻اينكه بنده دربارهى #علوم_انسانى در دانشگاهها و خطر اين دانشهاى #ذاتاً_مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانىاى كه امروز رائج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر #جهانبينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد.
🔻وقتى اينها رائج شد، #مديران بر اساس آنها #تربيت مىشوند؛ همين مديران مىآيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار مىگيرند.
🔻#حوزههاى_علميه و علماى دين پشتوانههائى هستند كه موظفند #نظريات_اسلامى را در اين زمينه از #متون_الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى #برنامهريزى، براى زمينهسازىهاى گوناگون.
🔻پس نظام اسلامى پشتوانهاش علماى دين و علماى صاحبنظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزههاى علميه است، چون #تكيهگاه اوست.
📚بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم، 29/7/1389.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 #لیبرال_دموکراسی
🔺#تمدن_غرب خود را لیبرال دموکراسی می نامد اما #دروغ میگوید، آنها نه لیبرال هستند و نه دموکرات.
🔺#لیبرال نیستند چون مشی چند صد ساله شان بر #استعمار بوده است. اگر لیبرال بود، کشورها را چند صده استعمار نمیکرد، قبلا به سبک #استعمار_سنتی، بعد آن را تبدیل به #استعمار_نو کردند و امروزه نیز کشورها را #استعمار_فرانو میکنند.
🔺اساسا برای آنها #آزادی معنایی ندارد، وگرنه چه معنا دارد شما یک کشور را مستعمره خود کنید و آزادیش را سلب کنید؟
آزادی امروزه چیزی شبیه به یک جُک شده است.
🔺#دموکرات هم نیستند، چه حکومت هایی که بر ملت ها تحمیل کرده اند. #اراده_مردم بر چیزی بوده اما آنها چیز دیگری بر آنها تحمیل کرده اند.
🔺برای آنها دموکراسی ای قابل پذیرش است که در راستای خدمت به آنها باشد، وگرنه صددرصد با آن به مخالفت خواهند پرداخت.
🔺غرب امروز، همان غرب صد سال گذشته، همان غرب دویست سال گذشته است، هیچ فرقی نکرده، خوی امروز او، همان خوی کفتاری دیروز است.
🔺فجایع #غزه و #فلسطین، نتیجه آشکار لیبرال دموکراسی غرب امروز است...
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
هدایت شده از مرکز تخصصی تبلیغ و رسانه
✅ هسته عترت مرکز تخصصی تبلیغ برگزار میکند:
🔅 *دوره بعثتی برای همه*
🔰 معرفی دوره؛
در فصل اول از دوره مجازی «بعثتی برای همه» در قالب ۵ جلسه ۲۰ دقیقهای به سرفصلهای ذیل در پرتوی اندیشه رهبر انقلاب میپردازیم؛
- جهان در تدارک یک رسالت بزرگ
- میراث جریان حق برای آخرین بعثت
- عقلانیت و جاهلیت در تقابل همیشگی
- جاهلیت مدرن؛ جاهلیتی فراتر از جاهلیت اولیٰ
- خطوطی برجسته از دفتر زندگانی برترین برگزیده
🎧سرفصلهای فوق را با بیان آقای محمد قائمی راد میشنوید.
🔸 این دوره در آستانه هفته وحدت (۲۳ تا ۳۱ شهریور) برگزار خواهد شد.
🔺در پایان دوره، به افراد برگزیده کمکهزینه سفر مشهد مقدس تقدیم میشود.
🔗 برای ثبتنام به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://formafzar.com/form/k7rxl
➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @emobaleq
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
✅ هسته عترت مرکز تخصصی تبلیغ برگزار میکند: 🔅 *دوره بعثتی برای همه* 🔰 معرفی دوره؛ در فصل اول از دو
این دوره به دنبال آن است که علاوه بر ارائه تحلیلی جریانی از وقایع صدر اسلام، رفته رفته مخاطب را با نظام فکری رهبر انقلاب نیز آشنا ساخته و دستگاه تحلیلی ایشان را منتقل سازد. در نتیجه، این دوره به افرادی که درصدد آشنایی با تحلیلی کلان از تاریخ صدر اسلام هستند یا به شناخت نظام فکری رهبر انقلاب علاقه دارند، توصیه میشود.
دورهبندی تاریخ صدر اسلام، تحلیل نقاط عطف آن، مرور سیر وقایع و... از ویژگیهای رویکردیست که این دوره، اولین گام آن است.
دوستان علاقه مند میتونند استفاده کنند.
💠 با این زاویه دید، باید دوباره دین خواند و در آن بازنگری کرد...
🔺ما مسائل #اقتصادى و #نظامى و #سياست_خارجى و #ارتباطات_اخلاقى خود را بايستى از #دين در بياوريم؛ خيلى از #مسائل_فردي مان را بايد بازنگرى كنيم؛ تعارف كه نداريم.
🔺لزوم #نگاه_حكومتى به فقه ما در طول زمان، به دين و فقه به عنوان قالب و شكلى براى #حكومت نگاه نكرديم. ما در دورانهاى گذشته، گروه محكومى بوديم؛ حكومتها داشتند كار خودشان را مىكردند و گاو خودشان را مىدوشيدند؛
🔺ما هم در اين چارچوبى كه حكومتها تشكيل داده بودند و در اين اتوبوس يا قطارى كه حكومتها مردم را سوار كرده بودند و به سمتى حركت مىدادند، در حالى كه خودمان هم با اين اتوبوس يا قطار حركت مىكرديم، مىخواستيم چيزى در خصوص ارتباطات فردى افراد و مسافران به آنها ياد بدهيم؛ فقه ما اينطورى بوده؛ لااقل در اين چند قرن اخير اينطورى بوده است.
🔺امروز فقه، شكلى براى حكومت و شكلى براى #نظام_اجتماعىِ منها الحكومة است. حكومت جزيى از يك نظام اجتماعى است. كداميك از فقها مىتوانند بگويند كه ما همهى اينها را تر و تازه و شسته و رُفته درآوردهايم، بفرماييد در اختيار شماست؛ قطعاً هيچكس چنين ادعايى نكرده و نمىكند؛ خيلى خوب، بايد برويم اينها را پيدا كنيم.
📚 بيانات در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزهى علميهى قم، 30/11/1370.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
دیروز، رحلت آیت الله #طالقانی، یکی از شخصیت های موثر و مهم تاریخ انقلاب بود.
خب همه از بزرگی و عظمت ایشان گفتند، حق هم همین است.
اما یکی از اتفاقات معروف ابتدای انقلاب، #ماجرای_قهر ایشان است. در ادامه اجمالا اشاره ای به آن میکنیم و عبرت هایی که در آن ماجراست.
23 فروردین 1358، #ابوالحسن و #مجتبی پسران آیت الله طالقانی توسط #محمد_غرضی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و #سپاه دستگیر میشوند.
مجتبی عضو سازمان مجاهدین خلق بود که سال55 در نامه ای به پدرش اعلام میکند #مارکسیست شده.
او همچنین متهم به کارهای خلافی مانند قتل یکی از دختران سازمان مجاهدین بود لذا به همین جهت او را برای تحقیق میگیرند.
همین مسئله موجب ناراحتی آقای #طالقانی شده و ایشان دفاتر خود را تعطیل کرده و بدون اطلاع چند روزی را به خارج تهران میروند.
#مجاهدین_خلق، چریک های فدایی خلق، جبهه ملی و... از فضا استفاده کرده و اعلامیه هایی جداگانه صادر کرده و دست به اعتراض هایی در حمایت از آقای #طالقانی میزنند.
عده ای هم دست به #راهپیمایی هایی در حمایت از اقدام سپاه میزنند که جمعیتشان حدودا 500 هزار نفر تخمین زده شد.
خلاصه با پخش خبر قهر آیت الله طالقانی و راهپیمایی های دو طرف، فضای کشور به هم میریزد.
#محسن_رفیق_دوست نقل میکند:
امام مرا خواستند و رفتم. توضیح خواستند. پرونده مجتبی را خدمتشان دادم. امام خوب مطالعه کردند و فرمودند:
«اگر این پرونده متعلق به #احمد، پسر من بود و شما او را دستگیر می کردید، من از شما تشکر می کردم. اما چه کنم که مربوط به آقای #طالقانی است و ایشان گردن انقلاب خیلی حق دارند.»
بعد گفتند که شما بروید پسر ایشان را آزاد کنید و به هر نحو از ایشان دلجویی کنید.»
خاطرات رفیق دوست،ج1،ص81
امام در 29 فروردین نیز شبیه همین کلام را می گویند که: «اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمیزنم».
#علی_محمد_بشارتی که دستور این دستگیری را داده بود نیز شبیه چنین بیانی را از امام نقل کرده اند.
البته نقل های دیگری نیز در این ماجرا شده که در لینکی که در ادامه می آید می توانید مطالعه کنید.
امام، #سید_احمد را به سراغ آقای #طالقانی میفرستد تا ایشان را پیدا کند و هر چه زودتر به قم بیاورد.
#هاشمی_رفسنجانی میگوید:
«امام به حاج احمد تاکید کرد مرتب کنار آیت الله باشد و او را ترک نکند. نگران بود #منافقین دور او جمع شوند و با ایجاد مسائل تازه، هیاهو و جنجال دیگری بپا شود.»
انقلاب و پیروزی[عباس بشیری]،ص259
آیت الله #طالقانی به قم و نزد امام می آیند. ایشان وقتی فضا را غبارآلود میبینند چندین موضع و صحبت محکم در دفاع از #کمیته_ها و تمام شدن #راهپیمایی ها انجام میدهند که در نهایت منجر به پایان یافتن این غائله میشود.