حاج آقا ناصری حوزه:
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(حفظه الله)
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مطالبه حضرتعالی از وزیر ارشاد را در فضای مجازی خواندم
احتمال تقطیح و تحریف دادم
لذا به خبری که در سایت رسمی حضرتعالی در این خصوص بود مراجعه کردم
تقطیع و تحریفی در کار نبود
🔸خشونت و فشار در مسأله حجاب کارساز نیست، این مسأله راههای فرهنگی دارد🔸
در این خصوص چند سوال داشتم که امیدوارم حضرتعالی، فرصتی برای پاسخ به این سوالات پیدا کنید:
1️⃣ عدم استفاده از فشار و اعمال قانون در مقوله حجاب و بسنده کردن به فعالیتهای فرهنگی، گاهی منجر به حجاب کامل بانوان نمیگردد، راهکار ثانویه حضرتعالی برای آن دسته از بانوان چیست؟
2️⃣ برخی از بانوان، مخاطب رسانه های حقیقی یا مجازی نظام نیستند و تنها متوجه رسانه های دشمن هستند؛ بالتبع این افراد از کار فرهنگی نظام تأثیرپذیری ندارند
نسبت به این خانمها چه باید کرد؟
3️⃣ کار فرهنگی، حرکتی آهسته و دیربازده است و باید با حوصله و آرام در این مسیر حرکت اتفاق بیفتد
نظر شما درباره آن جوانانی که بواسطه بی حجابی این خانمهای هنجارشکن، گرفتار گناه می شوند یا خانواده هایی که بواسطه جلوهگری این خانمها، متلاشی میگردد چیست؟
4️⃣ نظر شما در خصوص سایر گناهان در جامعه چیست؟
زنا، همجنس بازی، شرب خمر، محاربه، قتل، غارت، دزدی، اختلاس و همچنین سایر جرایم اجتماعی
بهتر نیست برای جلوگیری از آنها نیز به سمت کار فرهنگی برویم و از اعمال خشونت و فشار و اجرای حدود و تعزیرات و حبس بپرهیزیم؟
5️⃣ قطعا مطلع هستید که در کنار کار فرهنگی، باید از انجام کارهای ضد فرهنگی نیز اجتناب کرد
و ایضا مطلع هستید که رویکرد غالب در سینما و سینمای خانگی و موسیقی و تأترِ همین وزارتخانهای که وزیرش در مقابل شما نشسته بودند برخلاف حجاب و حیا و عفاف و خانواده و سایر مقدسات ملی و مذهبی ماست( هر چند که ایشان سعی بر تغییر رویکردها دارند اما فعلا اتفاق ملموس و تغییر محسوس آنچنانی دیده نمی شود)
نمی دانم در این جلسه، نسبت به این کارهای ضد فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد چه موضعی داشتید اما در سایت رسمی شما، چیزی در این رابطه وجود ندارد.
از خداوند رحمان برای حضرتعالی و سایر مراجع انقلابی که همیشه یار و یاور امامین انقلاب و پشتیبان انقلاب اسلامی بودید طول عمر و صحت و سلامتی آرزومندیم
طلبه کوچک حوزه علمیه
یوسف ناصری
@yousofnaseri
⚡️گر حکم شود که مست گیرند
✍مهدی مسائلی
بنده نیز معتقدم که جناب #رائفی_پور در عرصههای مختلف دینی و اجتماعی از ناآگاهی مردم سوءاستفاده میکند و بدون تخصص و آگاهی کافی، ژست متخصص و نظریهپرداز میگیرد، و مطالب نادرست یا ناقصی بیان میکند که میتوانند انحرافساز باشند.
در موضوع گزارش شوخطبعی امام علی(ع) نیز همین موضوع کار دستش داد و اعتراضات قشر مذهبی به او شدت گرفت.
اما در این اعتراضات عدهای او را متهم به توهین به امام علی(ع) کردند و خواستار برخورد با وی، از این باب شدند. ولی باید توجه داشته باشیم که توهین از عناوين قصديه است و اظهار نظر مبتنی بر اشتباه یا بیتوجهی، توهین محسوب نمیشود.
ظاهرا وی با این سخنان میخواسته است مدح و منقبت امام را کند، ولی به خاطر اطلاعات نادرست و غلو در تعابیر، سخنش به طعن امام کشیده شده است.
اگر بناست این رویه را توهین مذهبی تلقی کنیم باید بسیاری از روحانیون و مداحانی را که با بیانی غالیانه فضائل سُست و ساختگی بیان میکنند، محاکمه کنیم، چون آنها نیز سخنانی میگویند که نگاه مردم به اصل دین را تضعیف میکند و به نوعی، توهین به دین و حتی امامان است.
خلاصه: گر حکم شود که مست گیرند/ در شهر هر آن که هست، گیرند.
به نظر من شبهاتی دینی که از ناحیه دوست یا دشمن مطرح میشود بیش از آنکه نیاز به بیانیهها و خطابههای پُر از خشم و هیاهو داشته باشند، نیاز به نقد منطقی و علمی دارند. دنیای کنونی، دنیای سرعت و شتاب در انتقال آگاهیها است. در فضای احساس و خشم، منطق و تفکر کمرنگ میشود و شبهات بیشتر رشد میکنند.
.........
@azadpajooh
📌اینکه همه چیز را نمیشود علنی بیان کرد حرف درستی است. اینکه فرهنگ کنونی، سخنگفتن از برخی موضوعات را روا نمیداند هم متین است. اما اینکه رائفیپور واقعه را طوری بیان کرد که مخاطب، درک دیگری از ادب ائمه داشته باشد هم اشکال واردی است آنهم به این نحو که به همه اهلبیت تعمیم داد و قصه را منحصر در یک امام نکرد. احتمالاً مقصود رائفیپور این داستانی است که در زهرالربیع آمده:
«روي أنه جاء رجل إلى علي (ع) فقال له إن لي إمرأة كلما جامعتها تقول قتلتنی قتلتني. فقال اقتلها بهذه القتلة و علي إثمها»(زهرالربیع، ص ۹)
اجازه بدهید ترجمه کنم تا قضاوت عادلانهتر شود:
《مردی به امام علی گفت وقتی با همسرم مجامعت میکنم میگوید مرا کشتی، مرا کشتی. حضرت فرمود: به این نحو او را بکش، گناهش گردن من》
این قصه را قبل از جزایری، ابشیهی شافعی(م ۸۵۰ ق) و قبل از او نیز، ابنعبدربه(م ۳۲۸ق) نقل کردهاند.(المستطرف في كل فن مستظرف، ج ۱ ص ۴۶۵ و العقد الفرید ج ۷ ص ۱۵۵) و بعید نیست جزایری از این مآخذ گرفته باشد.
💡حالا اینکه آیا مضمون این قصه(که هیچ سندی ندارد) را نمیشود در جمع پیران نود ساله گفت یا نه؟ قضاوت با خواننده متفکر منصف
@naghd_raefi
💠 ششم بهمن، ،سالروز پرواز عارفانه ی بزرگ مرد عرصه ی عرفان و معنویت و عاشق دلسوخته اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ؛جناب حاج شیخ جعفرمجتهدی تبریزی قدّس الله روحه العزیز تسلیت باد.
▪️به روح مطهر ایشان حمد و سوره ای قرائت کنیم تا انشاالله هزاران هدیه معنوی به ایشان تقدیم گردد و برای همه ما دعا و توجه و شفاعتی بنمایند.
🌹🌹🌹
💠برای اشنایی بیشتر با شیخ جعفر اقای مجتهدی ، میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید :
🔹کلیپ هایی کوتاه در مورد زندگینامه شیخ جعفر مجتهدی :
http://eitaa.com/shia12t/908
http://eitaa.com/shia12t/933
🔸مصاحبه هایی در مورد شخصیت شیخ جعفر اقای مجتهدی :
http://eitaa.com/shia12t/930
http://eitaa.com/shia12t/929
🔹نظر ایت الله کشمیری در مورد مقامات معنوی شیخ جعفر مجتهدی :
http://eitaa.com/shia12t/994
http://eitaa.com/shia12t/991
http://eitaa.com/shia12t/955
🔸ملاقات حاج اسماعیل دولابی با جناب حاج شیخ جعفر مجتهدی :
http://eitaa.com/shia12t/925
🔹ادرس تنها کانال تلگرامی رسمی و پیج رسمی شیخ جعفرمجتهدی
http://eitaa.com/shia12t/995
🔸معرفی کتاب هایی در مورد شیخ جعفر مجتهدی :
http://eitaa.com/shia12t/935
http://eitaa.com/shia12t/934
http://eitaa.com/kotob113/117
http://eitaa.com/kotob113/141
http://eitaa.com/kotob113/155
🔹توصیه ها و نقل قول هایی از شیخ جعفر مجتهدی :
http://eitaa.com/shia12t/1096
http://eitaa.com/shia12t/924
http://eitaa.com/shia12t/917
http://eitaa.com/shia12t/1053
http://eitaa.com/shia12t/999
http://eitaa.com/shia12t/996
http://eitaa.com/shia12t/1696
http://eitaa.com/shia12t/1114
@shia12t
🌀 شیطنت رسانهها در خبر افزایش بودجه مرکز خدمات حوزه
🖋 میم.تهرانی
🔸اخیرا مسیح مهاجری یکی از صاحبان مطبوعات اصلاحطلب که خود معمم بوده و ۲۷ سال #بودجه_دولتی بالایی در اختیار دارد در یادداشتی تهاجمی به سرفصل بودجه مرکز خدمات حوزههای علمیه در بودجه ۱۴۰۲ پرداخته است که چرا حوزههای علمیه از دولت بودجه میگیرند و روش سنتی استقلالخواهی خود را از دست دادهاند.
🔻 در پاسخ به نقد غیرعالمانه و عدوانی ایشان باید گفت:
➖ اولا اغلب این بودجه (حدود هفتاد و پنج درصد) صرف بیمه تأمین اجتماعی طلاب سراسر کشور میشود و البته بهتر است بگوییم به خود دولت باز میگردد (جیب به جیب دولت).
➖ دوما بخش دیگر شامل سرمایه در گردش صندوق قرضالحسنه مرکز خدمات شامل وامهای قرضالحسنه و نظیر اینها میشود.
➖ در نهایت باقیمانده آن مصروف بن هدفمند که بر اساس شاخصهایی که تعیینشده به جامعه هدف که طلاب هستند قرار میگیرد.
🔺 اگر کسی این واقعیت را نداند با یادداشتها و نقدهای امثال مسیح مهاجری تصور میکند هرکسی که طلبه و روحانی است ماهیانه حقوق قابل توجهی دریافت میکند.
در حالی که این #تهمت_تلخ را روزانه در رسانههای معاندین میشنویم، اما گرا و آدرس این تهمت و شبهه توسط همین مطبوعات زنجیرهای جریان خاص تدوینشده و پمپاژ رسانهای میشود.
♨️ ضمن اینکه شخص نویسندهی این دست نقدها از ارتزاقکنندگان بزرگ بودجه دولتی است؛ روزنامهای که مربوط به انعکاس رویدادهای حزب جمهوری بود، پس از انحلال حزب باید منحل میشد؛ آقای مهاجری بهتر نیست روزنامه را تعطیل کنید تا این بودجه خرج مطالب بیفایده شما نشود؟!
#یادداشت_مهمان
#بودجه_حوزه
#فصل_بودجه
#مرکز_خدمات
@Manahejj
🔸بززگواران شهر خوی زیر پونز نقشه نیستا ...
🔹۶ روزه مردم مومن و انقلابی روستاهای #خوی تو سرمای کوهستانی تو چادر زندگی میکنن ولی نمیبینم چیزی بگید و بنویسید
🔸حالا کافی بود یه نفر تو این روستاها حرفای پان ترکیست ها رو میزد اصلا خوی میشد مهمترین شهر ایران
📝محمد صدارت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مادرانه ی کانگورویی
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جهت سوال در مورد مسائل عرفان و فلسفه ، به مراجع تقلید و بزرگانی که در عرفان و فلسفه تخصصی ندارد ، نباید مراجعه کرد
👤حجت السلام استاد محمدحسن وکیلی :
استفتا از مراجع تقلید در مواردی معتبر است که فقها در ان موارد تخصص داشته باشند ،
اگر در مورد مثلا عرفان می خواهیم استفتا کنیم ، باید برویم نزد ایت الله جوادی آملی ، بقیه مراجع در این زمینه متخصص نیستند ، نه تالیفی در این موضوع دارند و نه مدرس عالی این مسائل هستند ، تخصصشان در رشته ی فقه و اصول است . روی سر ما جا دارند این مراجع بزرگوار ، ولی همانطوری که در فیزیک و شیمی این بزرگان تخصص ندارند ، در فلسفه و عرفان هم تخصص ندارند و در موضوعاتی که انها تخصص ندارند به انها نباید رجوع کرد ، برای موضوع عرفان و فلسفه باید به متخصص ان مطالب رجوع کرد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻یکی از انحرافاتی که در نهاد مرجعیت رخ داده ، پاسخگویی مراجع به پرسشهای غیر فقهی است.
🔻 مرجعی که به پرسشهای عرفانی ، اعتقادی ، فلسفی ، تاریخی و ... پاسخ میدهد ، تلویحاً ادعای تخصص در همه این رشتهها را دارد که نادرست بودنش کاملا مشخص است...
🎥شهید بهشتی
💢 نشانه پستی دنیا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 منْ هَوَانِ الدُّنْيَا عَلَى اللَّهِ أَنَّهُ لَا يُعْصَى إِلَّا فِيهَا، وَ لَا يُنَالُ مَا عِنْدَهُ إِلَّا بِتَرْكِهَا.
🔹 در پستى دنيا نزد خدا همين بس كه او را جز در آن معصيت نكنند، و براى رسيدن به رحمتش راهى جز ترك آن وجود ندارد.
📚 حکمت 385 نهج البلاغه
#حدیث_زندگی ۱۳
🌸🌸🌸🌸🌸
🔴 دعای ماه رجب در تعقیبات نمازهای یومیه
🔵 در هر روز از ماه رجب در صبح و شام پس از نمازهای روز و شب بگو:
🟢 يا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ ، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ ، يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً ، أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ ، وَاصْرِفْ عَنِّى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الْآخِرَةِ ، فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ ، وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ. يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ ، يَا ذَا النَّعْماءِ وَالْجُودِ ، يَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ.
🔽رهبر انقلاب:
ما امروز اگر جمهوری اسلامی هستیم، اگر حکومت علوی هستیم، باید اینها را رعایت کنیم: شما مردم هم اینها را باید از ما بخواهید. اقامهی دین خدا را باید بخواهید. اینکه ما نگاه کنیم ببینیم شرق و غرب در مفاهیم حکومتی و مفاهیم سیاسی حرفشان چیست، آنها چه میگویند، ما هم سعی کنیم خودمان را آن طور تطبیق دهیم، این مثل همان خلافت عثمانیهاست، مثل خلافت بنی امیّه و بنی عبّاس است. آنها هم اسمشان خلیفه ی پیغمبر بود؛ اسمشان حاکم اسلامی بود؛ اما رسم و عملشان حکومت کسری و قیصر و حکومت پادشاهان بود. همانطور که آنها عمل میکردند، اینها هم همانطور عمل میکردند. اسممان حکومت علوی و حکومت اسلامی باشد، بعد برویم سراغ #سرمایه_داری غرب، سراغ حکومتی که #سرمایه_داران و #کمپانی_داران و زشتروترین ظالمان و ستمگران عالم آن را اداره میکنند؟! این درست است؟ این همان نفاق خواهد شد.
پرچمی را با یک نامی بلند کنیم، آن وقت در زیر این پرچم سراغ چیزهای دیگر برویم!؟ امروز در نظام اسلامی، همه ی کارگزاران حکومت، از پایین تا بالا؛ از رهبری- که خدمتگزار همه است- از رئیس جمهور، از وزرا، از مسئولین قضائی، از نمایندگان مجلس و از مدیران گوناگونی که در اکناف کشور هستند، باید همّتشان این باشد که دین خدا را اقامه کنند، عدالت را احیا کنند، تبعیض در اجرای مقرّرات را از میان بردارند، بیشترین توجّهشان به طبقه ی محروم و مستضعف و فقیر باشد- همچنان که امیر المؤمنین ع بود- شعار تقوا را شعار شخصی و عمومی خودشان قرار دهند؛ این وظیفه ی ماست.
۳۰/۶/۱۳۸۱
🔻نظر آیت الله خوشوقت در مورد تربیت فرزندان در مسجد:
🔹راحتترین راه #تربیت این است که پدر، دست خانواده را بگیرد و به #مسجد بیاورد. در مسجد چیزهایی می بینند که آنها را تربیت میکند. بچه میبیند مردم نماز میخوانند؛ لذا نماز خواندن بر او چاپ میخورد. میبیند در رمضان روزه میگیرند، چاپ میخورد. میبیند عدهای منبر میروند و از ولایت امیرالمؤمنین میگویند، چاپ میخورد....
🔸خلاصه همهی اینها مربی است. بدون زحمت، خود به خود بچهها بار میآیند. انسان میبیند بعد از مدتی بچه نماز میخواند و حمد و سورهاش هم درست شده است. اما اگر بخواهی آنها را به مسجد نیاوری و خودت آنها را درست کنی، حتی اگر ۲۴ ساعت هم بنشینی، درست نمیشود.
🔹در مسجد بدون زحمت هم یاد میگیرد، هم با آدمهای خوب معاشرت میکند و خستگی اش در میرود و اُنسش تأمین میشود، و هم .... بنابراین باید پدر و مادر حواسشان جمع باشد و بچهها را به عنوان امانت بپذیرند و تربیت کنند.
علم دینی باید در دانشگاه ها و امور فرهنگی ما نهادینه شود / مشکل جامعه ما این است که یادمان می رود «که» هستیم و به «کجا» می خواهیم برویم
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه امروز پنج شنبه ششم بهمن با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار بیان داشتند: یک سری امور مهمی هست که مربوط به #حوزه_اقتصاد است که باید با مسئولین اقتصادی در میان بگذاریم و یک مسائلی هست که مربوط به #حوزه_فرهنگ است که مهم تر از اقتصاد است و آن اختصاص به دولت ندارد، بلکه دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبرو باشند. 🔹 ایشان با بیان اینکه حوزه و دانشگاه، #قطب_فرهنگی_جامعه هستند، اظهار داشتند: مرحوم کلینی در مقدمه کتاب الکافی آورده است که قطب فرهنگی اسلام چه در دنیا و چه در آخرت #عقل است، چون هم در دنیا برابر با عقل با ما رفتار می کنند و هم در قیامت برابر با عقل با ما محاسبه می کنند! هم در دنیا چیزی به جز عقل خریدار ندارد و هم در آخرت! بر اساس این عقل، مهم ترین مشکل ما این است که ما به فکر همه چیز هستیم به جز خودمان! اکثریت ما به فکر این نیستیم که بعد چه می شود؟! معظم له با بیان اینکه بدترین مشکل ما #غفلت ماست، اظهار داشتند: عده ای آمدند به پیغمبر عرض کردند ما را به عملی هدایت کنید که ما از آن عمل بهره ببریم، حضرت فرمود: «معرفة النفس» خودت را بشناس! آنها بیان داشتند که ما راه کار عملی از شما خواستیم، شما مسئله علمی به ما گوشزد می کنید، حضرت فرمود: تمام برکات از همین علم است که بدانید «که» هستید! ما اگر خودمان را بشناسیم، خیلی از مشکلاتمان حل می شود. ایشان اظهار داشتند: انسان مانند درخت نیست که بعد از مرگ تبدیل به هیزم شود و تمام، بلکه مانند پرنده ای است که با مرگ از قفس آزاد می شود، اگر آزاد شدن پرنده هست که هست باید بدانیم که پس از این جهان به کجا می رویم! مشکل جامعه ما این است که یادمان می رود که هستیم و به کجا می خواهیم برویم، همچون مسافری که وقتی نمی داند کجا برود همیشه سرگردان است! هر جا ما مشکل داریم برای این است که خودمان را نشناختیم! اگر بدانیم که هستیم و کجا می رویم، در آن صورت نه خلاف میکنیم، نه بیراهه می رویم و نه راه کسی را می بندیم. 🔹 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین علم دینی پرداختند و ابراز داشتند: همه آنچه در زمین و آسمان است مخلوق خداست و خداوند فرمود همه اینها آیت و نشانه الهی است، ما خیال میکنیم علم دینی آن است که کتاب را بر اساس خواسته خودمان بنویسیم و سپس نام خدا را در ابتدا و بعد آرم جمهوری اسلامی و عکس امام و رهبری را بزنیم این می شود علم دینی، در حالی که اینها وظیفه ابتدایی است ولی مهم، محتواست که آدم هر چه را می داند، کار خدا بداند و فعلی که از او صادر می شود را نمی گوید رفت و تمام شد، نخیر این هست و هیچ عملی از بین نمی رود؛ اعمال ما همواره با ما هست. 1️⃣ ایشان ادامه دادند: اصل اول این است که کمال انسان در علمش است. 2️⃣ اصل دوم این است که علم هر چه دارد از راه معلوم است. 🔹 هر علمی وقتی ترقی می کند که بداند معلوم چه می گوید و تا معلوم را خوب نشناسیم، علم پیشرفت نمی کند، معلوم چه آسمانی و چه زمینی و چه ما بین آنها باشد، همه مخلوق خداست! خدای سبحان که اینها را معرفی می کند به عنوان مثلث معرفی می کند نظام فاعلی، نظام غایی و هدفمند و نظام داخلی که این وسط است، یعنی یک ضلع به مبدأ برمی گردد چه کسی او را آفرید، یک ضلع آنکه برای چه خلق شده و یک ضلع هم درونی است، بدانید که هویت شما به #هویت_معلوم گره خورده و معلوم مثلث است و این مثلث را مُثله نکنید. اگر معلوم را مُثله کردید، علم مُثله گیرتان می آید و خودتان مُثله می شوید. ایشان اظهار داشتند: متاسفانه این علم را مُثله کرده اند و فقط یک ضلع را باقی گذاشته اند، کی آفرید (ضلع اول) و برای چه آفرید (ضلع سوم) را گرفتند؛ این بدن سرد باقیمانده، این زمین مرده و آسمان مرده که انسان را عالم نمی کند، علم هر چه دارد از معلوم است و این معلوم مثله شده، #معلوم_سرد_خانه_ای است! یک موجود مرده مثله شده سردخانه ای که مشکل خود را حل نمی کند، علم وقتی مشکل عالم را حل می کند که مثلث باشد؛ لذا وقتی از موسی کلیم الله (ع) سوال شد پروردگاری که تو را فرستاد، کیست؟ گفت: خدا همه چی را مثلث آفرید، خدا آفرید، اینچنین آفرید و برای هدفی خاص آفرید؛ این #علم_دینی است که باید در دانشگاه ها و امور فرهنگی ما نهادینه شود. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: 1401/11/06
🚨 صحبتهای جالب رهبر انقلاب دربارهی همسرشان
💠 باید به صبر و شکیبایی فراوان او (همسرم)، در تحمل سختی و مشقت زندگی در دوران پیش از انقلاب و اصرار او بر ساده زیستی، در دوران پس از انقلاب اشاره کنم.
بحمدالله خانه ما همواره تاکنون از زوائد زندگی و #زرق_و_برقهای دنیوی، که حتی در خانههای معمولی مردم یافت میشود به دور مانده است و #همسرم در این امر بالاترین سهم و مهمترین نقش را داشته است.
درست است که من زندگیام را به همین شکل آغاز کردم و همسرم را نیز در این مسیر هدایت کردم و این روحیه را در او زنده کردم، اما صادقانه میگویم که او در این زمینه بسیار از من پیشی گرفته است.
من درباره #زهد و پارسایی این #بانوی_صالحه تصویرهای بسیاری در ذهن خود دارم که بیان برخی از آنها خوب نیست. از جمله مواردی که میتوانم بگویم این است که:
🔶 هرگز از من درخواست #خرید_لباس نکرده است، بلکه نیاز خیلی ضروری خانواده به لباس را به من یاد آور میشد و خود میرفت و میخرید.
🔷هیچ وقت برای خود #زیورآلات نخرید. مقداری زیورالات داشت که از خانه پدری آورده بود و یا هدیه برخی بستگان بود. همه آنها را فروخته و پول آنها را در راه خدا صرف کرد.
🔶 او اینک حتی یک قطعه زر و زیور و حتی یک #انگشتر_معمولی هم ندارد.
📘 کتاب "خون دلی که لعل شد"، فصل دهم
ص ۱۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹علم و عمل ؛ دو دنیای متفاوت ...
🎦علّامه آیت الله جوادی آملی
🙄
🔹علم بیگانه از عمل
👤آیت الله جوادی آملی :
ما یک دست و پا داریم برای (کار)، یک چشم و گوش داریم برای (ادراک)! " عقل نظری " به منزله چشم و گوش است که کار او ادراک است، هیچ کار عملی ندارد؛ (هیچ یعنی هیچ). " عقل عملی " کارش عمل است. لذا اگر یک کسی عالم شد، نباید توقع داشت حالا تو که عالمی، چرا خلاف می کنی، این سئوال اصلاً درست نیست! مثل اینکه یک کسی مار و عقرب را ببیند، ولی فلج است و حرکت نمی کند و مسموم می شود. مرتب شما سئوال بکن مگر شما ندیدی؛ بله من دیدم، ولی چشم که فرار نمی کند!! این را ما بدانیم که علم حوزه و دانشگاه صد در صد یعنی صد در صد؛ صد در صد " بی مسئولیت " است. هیچ، هیچ شما از علم حوزه و دانشگاه عمل نخواهید؛ چون دارای قدرت عملی نیست.
یک کسی آیه را خوب خوانده، تفسیر کرده، سخنرانی هم در زمینه آیه کرده؛ وقتی از منبر پائین آمده، دارد بر خلاف همان آیه عمل می کند. علم بما انّه علم (صد در صد) بیگانه از عمل است. شما الآن به این معتادانی که هستند مرتب ضررش را بگوئید، این هر شب با یک تکه گونی یا با یک تکه کارتن در جدول می خوابد؛ شما داری ضرر را برایش می گویی؟! این در متن ضرر است، این مشکل علمی ندارد که شما بگویی این ضرر دارد، عاقبت بخیری ندارد!
این عزم یعنی عزم، در برابر جزم است؛ " عقل نظری " مسئول جزم است، مسئول تصور است، مسئول قضیه است، مسئول تصدیق است، مسئول یقین است، مسئول قطع است و، امّا ذره ای مسئول عمل نیست! عزم و نیّت و اخلاص و کار مال " عقل عملی " است که (العقل ما عبد به الرّحمان و اکتسب به الجنان)*. لذا هیچ نباید توقع داشت ...؛ نعم، فی الجمله بی ارتباط نیست اگر زمینه را فراهم بکند، امّا مسئول مستقیم (العقل ما عبد به الرّحمان و اکتسب به الجنان) است. مثل اینکه اگر دست و پا سالم باشد، چشم و گوش وقتی مار و عقرب را دیدند، این راه می افتد می رود؛ این بی اثر نیست. امّا وقتی که دست و پا فلج هستند، چشم و گوش هیچ اثر ندارد. بله، مار و عقرب را دیده؛ نصیحت بکنیم به پای فلج؟! این که نیست!
---------------------------------------------------------
📚 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۱۱
📋 درس خارج علوم القرآن
📆 قم ؛ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
📢 بعضی مسئولین فکر میکنند اغتشاشات تمام ، در صورتی که این آتش زیر خاکستر است
🗣 محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا:
◀️ برخلاف تصور برخی از مسئولین جمهوری اسلامی درخصوص «پایان اغتشاشات» مسئله هنوز باقی مانده و یک جرقه میتواند دوباره به بازگشت این روند بینجامد.
مصباحیه ...
🔹علم بیگانه از عمل 👤آیت الله جوادی آملی : ما یک دست و پا داریم برای (کار)، یک چشم و گوش داریم برا
اینها بریدههایی تامل برانگیز از خاطرات #هاشمی_رفسنجانی اند که بیشتر شان در سالهای میانی و اواخر دههٔ شصت در سال های جنگ ثبت شدهاند ! 😕
▪ آقاى «عباس واعظ طبسى»، [توليت آستان قدس رضوی] و فرزندش آمدند. از سفر به لندن و عمل جراحى پایاش راضى است. تحت تأثير نظم و پيشرفت آنها قرار گرفته است. *۲۷ مهر ۷۱*
▪ آقای «آذری [قمی]» آمد و درخواست ارز برای معالجهٔ پروستات در لندن داشت.
▪ برای آقای «مهدوی [کنی]» هم به خاطر کسالت قلبی، گفته شد در لندن جا رزرو کنند.*-۱۹ اذر ۶۴*
▪ آقای «دعاگو» آمد. از کیفیت معالجهاش در لندن گفت. سرطان داشته و با شیمیدرمانی معالجه شده. راضی است. موهایش در اثر معالجه ریختهاست. از نتایج معالجه در مدت اقامت، پیشنهاد جلوگیری از اعزام دانشجو به خارج را داشت که ارز آن را صرف تأمین استاد در داخل کنیم.
*- ۳۱ خرداد ۶۵*
▪شب درجلسهٔ شورای مرکزی «[جامعهٔ] روحانیت مبارز» شرکت نمودم. بیشتر صحبتها درباره بد اداره شدن جلسات روحانیت مبارز در دههٔ فجر بود. آقای «مهدوی کنی» که از لندن پس از معالجه برگشته، به خاطر خستگی نیامده بود.* *میخواستم ایشان را ببینم.
- *۲۹ بهمن ۶۴*
▪ صبحانه را در خدمت آقای «منتظری»، در منزل ایشان صرف کردیم. پس ازخداحافظی به منزل آیتالله «نجفی مرعشی» رفتم. از اسپانیا برگشته بودند. برای معالجه چشم رفته بودند. * ۸ خرداد ۶۰*
▪ آقای «احمد توکلی» کهقبل از پیروزی انقلاب ممنوع الخروج بوده، برای گرفتن گذرنامه جهت سفر برای معالجه درد مفاصل احتیاج به نامه من به اداره گذرنامه داشت که نوشتم.
*- ۱۹ اردیبهشت ۶۰*
▪ شب تلفنى از «احمدآقا» احوالپرسى كردم از اسپانيا برگشته است. براى معالجهٔ چشم رفته بود. در آنجا همان تشخيص ايران را تأييد كردهاند. ۲۷ اسفند ۷۱
▪ خانم شهید بهشتی به خانهٔ ما آمد و با عفت به دیدن همسرامام رفتند که برای معالجهٔ چشم مدتی به خارج رفته بودند.
*- ۱۸ مرداد ۶۱*
▪ ساعت هشت صبح آقای «موسوی اردبيلی» آمدند. عازم سفر به اروپا براي معالجه و چك آپ است. برای تسهيلات ارزی و تذكره [گذرنامه] همراهان و حفاظت كمك خواستند. به دكتر «ولايتی» و «ميرزاده» دستور مقتضی را دادم.
*- ۲۹ مرداد ۶۸*
▪شب، آقای «[علی اکبر] محتشمی»، [سفیر ایران در سوریه] آمد. مدتی در آلمان معالجه کردهاست؛ دست مصنوعی گذاشته و دوبار گوشها را عمل کرده و اکنون نسبتاً سالم است.
* ۵ آبان ۶۳*
▪عصر آقای «[محمد علی] رحمانی» مسئول بسيج آمد. پس از معالجه در خارج بر گشته و از معالجه دكتر های داخلی ناراضی است؛ خدا به داد مريضهای معمولی برسد. *- ۲۵ مهر ۶۶*
▪ آقاى «[علي اكبر] آشتيانى»، نمايندهٔ رهبرى در ژاندارمرى آمد. براى معالجهٔ خود در خارج استمداد كرد.
*- ۸ دی ۶۹*
▪ آقاى «[عبدالله] نورى»، [وزير كشور]، براى سفر جهت معالجه به آلمان، تلفنى خداحافظى كرد. ۲۲ اسفند ۷۱
▪ «[آشیخ محمد] هاشمیان» که برای معالجهٔ چشم به اسپانیا رفته بود راضی برگشته، درمنزل ما بودند. گفتند که درک مردم اسپانیا نسبت به مسائل انقلاب ایران بهتر شده است.* ۲۸ مرداد ۶۱*
▪ به ملاقات آیتالله «سید محمدرضا گلپایگانی» رفتم. دیروز از لندن بر گشتهاند؛ به احتمال سرطان کیسه صفرا، برای معالجه رفته بودند. ۲۵ روز آنجا بودهاند. ایشان و اطرافیان اش با خوشحالی و نشاط از سفر انگلستان و استقبال مسلمانان آنجا تعریف میکردند. *- ۹ خرداد ۶۶*
▪ آقای «[کاظم] خوانساری» سفیرمان در لیبی آمد. پیام آقای «قذافی» را آورد که گفته بود اگر نمیتوانید جنگ را تمام کنید برای ختم آن اقدام کنند. خبر داد که پدرش بیمار قلبی است و خوب است برای معالجه به لندن برود. عضو خبرگان
*و در این زمان بود که ما مردم درگیر جنگ و مصیبت و بدبختی های خانواده بودیم و به اجبار شب را تا به صبح از ترس بمبارانهای رژیم بعثی و همدستان آنها انگلیس و اروپا لرز در تن داشتیم و حضرات آقایان جهت درمان با ارز دولتی همراه با کمکهای دولت به بهترین مراکز درمانی "بلاد کفر" میرفتند...😕😐
📢 فیضی در سَحَر هست که در غیر سحر نیست و اگر انسان در سحر بخوابد و بعد از سحر عبادت کند، جای سحر را نمیگیرد.
شب جمعه هم همینطور است، ماه رجب هم همینطور است، ماه شعبان و ماه رمضان همینطور است.
همانطور که مکانهای خاصی برای رزقهای خاص داریم، در زمانهای خاصی هم رزقهای خاصی عطا میشود.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«استاد بزرگواری میفرمود: «مَثَل سَحَر، مَثَل کرۀ دوغ است؛ از یک مَشک دوغ، مختصر کرهای میگیرند. حالا اگر کسی کره را بخورد، عصاره دوغ را خورده، اما اگر کره را نخورد همه دوغ را هم بخورد جای کره را نمیگیرد؛ یعنی اگر انسان مناجات سحر را درنیافت، اگر تمام روز را هم تلاش کند آن فضیلت را کسب نمیکند». نمیخواهیم بگوییم تلاش نکند! بالاخره هر اندازه که آدم بتواند به فیض برسد، رسیده است؛ استغفار کند، توبه کند، ولی فیضی در سحر هست که در غیر سحر نیست و اگر آدم در سحر بخوابد و بعد از سحر عبادت کند جای سحر را نمیگیرد. شب جمعه هم همینطور است، ماه رجب هم همینطور است، ماه رمضان همینطور است. یعنی همانطور که مکانهای خاصی برای رزقهای خاص داریم، زمانهای خاصی هم برای رزقهای خاص داریم. ابواب بهشت در ماه رمضان باز میشود؛ رزق خاص ماه رمضان، قرآن است؛ «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»؛ در ماه رمضان قرآن ثمرات خودش را نازل کرده؛ آنچه در بیرون ماه رمضان با یک دور ختم قرآن به دست میآید، در ماه رمضان با تلاوت یک آیه قرآن به دست میآید.»
🌸🌸🌸🌸🌸
🛑 سخنگوی پلیس: ارسال پیامک کشف حجاب به سرنشینان خودروها همچنان انجام میشود
🔹رعایت حجاب شرعی الزامی است و عدم تمکین از آن جرمانگاری شده؛درمورد چگونگی اجرای آن در نهادهای بالادستی تصمیم گیری خواهد شد