eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
498 دنبال‌کننده
875 عکس
948 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
تسائل به خدا و به ارحام، گاهي به صورت سوگند است و زماني به عنوان سبب. چون نام مبارك «الله» نزد افراد جاهلي نيز محترم بود و آنان يكديگر را به اين نام سوگند مي دادند؛ يا به سبب احترام به او از يكديگر چيزي مي خواستند، قرآن كريم مي فرمايد كه از الله پروا پيشه كنيد؛ همو كه گرامي اش مي داريد و براي رفع مشكلات خود يكديگر را به او سوگند مي دهيد. آيه شريفه به تقواي ارحام نيز دستور مي دهد. تقواي ارحام، پرهيز از قطع آن است. خداي سبحان براي تبيين اهميت صله رحم، تقواي ارحام را كنار تقواي الهي ياد مي كند و مي فرمايد از خدايي پروا كنيد كه براي تبهكاران جهنّمي سوزان آماده كرده است كه هيچ رأفت و رحمتي در آن نيست و از ارحام نيز بپرهيزيد و آن را قطع يا هتك نكنيد، زيرا خداوند هم به صله رحم (خويشان) فرمان داده و هم از قطع آن بازداشته و قاطع رحم را لعن كرده است. اين آيه به سبب همين امر به تقواي ارحام، از ادله وجوب صله رحم است و چنان كه اشاره شد، اهميت رعايت در اين آيه، هم با وحدت سياق (قرارگرفتن دستور رعايت ارحام در كنار دستور رعايت تقواي الهي) و هم با وحدت ماده (به كار رفتن ماده مشترك تقوا براي هر دو دستور) بيان شده است. واژه «ارحام» در اين آيه عطف بر «الله» و منصوب است: «اتقوا الله واتقوا الارحام». اين وجه در إعراب «أرحام» با ادب توحيدي منافاتي ندارد، زيرا با تبديل عبارت به دو جمله مجزا «ارحام» عِدل «خدا» قرار نمي گيرد. خداوند سبحان افزون بر آنكه دو بار در اين آيه به تقوا دستور مي دهد، در پايان آيه لطيف و ضمني تهديد مي كند كه اگر تمرّد و بي تقوايي كنيد، خدا رقيب و در كمين شماست. اين آيه مراقبت بر انسان را به خداي سبحان اسناد مي دهد نه به مأموران او. رقيب بودن از شئون ربوبيت خداوند و از افعال تدبيري اوست كه مستمر است و هرگز به يكي از زمان هاي گذشته، حال و آينده محدود نمي شود، بنابراين وي دائماً مراقب انسان است. مراقبت خداي سبحان به معناي حفيظ مطلق بودن اوست؛ به هر چيزي اشراف دارد و حفيظ است و از دستبرد ديگران جلوگيري و كاستي ها را نيز ترميم مي كند و كمال مراقبت الهي به آن است كه اگر كسي خواست گناهي كند، فوراً از هر راهي كه مصلحت بداند متوجهش كند كه بيراهه مي رود. وي در كمين است تا راه طاغيان و تبهكاران را ببندد و نيز از پرهيزگاران دستگيري كند. تسنيم ج 17 صص 86 تا 93 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
نصيحت پدرم در چهارده سالگى كه براى ادامه تحصيل عازم قم شدم، پدرم آمد پاى ماشين و به من گفت: محسن! « اُستُر ذَهبَك و ذِهابك [کرامتی: در قرآن (مؤمنون 18) که ذَهاب (با فتح ذال نه با کسر) آمده است] و مَذهبك » پول و رفت و آمد و مذهبت را مخفى نگهدار. گفتم: مذهب را براى چه‌؟ امروز كه زمان تقيّه نيست! پدرم گفت: منظورم اين است كه هيچ وقت براى نماز مقيّد به يك مسجد نشو، چون كه اگر روزگارى به دليلى خواستى آن مسجد را ترك كنى مى‌گويند: خطها دوتا شده، يا آقا مسئله‌اى پيدا كرده و يا اين طلبه... فرزندم! مثل امّت باش و به همۀ مساجد برو و مقيّد به جا و مكان و لباس و شخص خاصّى مباش. آرى گوش سپارى به همين نصيحت باعث شد كه بحمداللّه وارد هيچ خط‍‌ سياسى نشوم. خاطرات حاج آقا قراءتی ج 1 ص 32 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
ج _ همزه‌ی وسط کلمه، پس از مصوّتِ کوتاه َ و پیش از مصوت بلند آ به صورت مد بالای الف نوشته می‌شود مانند: مآخذ، مآثر، لآلی و مآب چنین است وضع همزه پس از صامت ساکنی که پیش از مصوت بلند آ قرار گیرد مانند: قرْآن و مِرْآت دکتر یاحقی و دکتر ناصح، راهنمای نگارش و ویرایش ص 12 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#قواعد_نوشتن_همزه ج _ همزه‌ی وسط کلمه، پس از مصوّتِ کوتاه َ و پیش از مصوت بلند آ به صورت مد بالای ا
کرامتی بارها در کلاس‌ها گفته است: تلفظ صحیح کلِمات را از افرادی مثل حاج آقا قِراءتی و حاج شیخ حسین انصاریان یاد نگیریم بلکه از افرادی مثل علامه جوادی آملی و محققِ مرحوم، آية الله فاطمی نیا یاد بگیریم. البته منظورم این نیست که عبارت «ذهاب» کتاب خاطرات را خود آقای قراءتی علامت گذاری کرده است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسئولان مردم را ناامید نکنند و نکات مثبت را هم بیان کنند. تولیت آستان قدس رضوی: مسائل اصلی و فرعی را تشخیص دهیم و فهم و درک درستی از آن‌ها داشته باشیم. امروز هرچه باعث ایجاد دوگانه‌های جعلی شود، برای کشور بسیار خطرناک است. کانال اطلاع رسانی خدمه حرم مطهر👇👇 نسیم رضوان https://nasimrezvan.com/EmamRezaHaram ایتا https://eitaa.com/EmamRezaHaram اداره اطلاع رسانی و رسانه حرم مطهر رضوی
14.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ♨️ ثابتی، نماینده مجلس خطاب به پزشکیان: اگر میخواهید گریه کنید به حال مردم گریه کنید! 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج وآتوا اليَتامي أموالَهُم ولاتَتَبَدَّلوا الخَبيثَ بِالطَّيِّبِ ولاتَأكُلوا أموالَهُم إلي أموالِكُم إنَّهُ كانَ حوباً كَبيرا (نساء، 2) از خطوط كلي و اصلي اسلام رعايت مسائل حقوقي، عاطفي و امور شخصي يتيمان است. بر همين اساس اين آيه بينش و روش جاهلي در سودجويي از يتيمان، محروم كردن آنان از ارث، تهاجم به مال يتيم و اتلاف آن و سوء استفاده از آن را ابطال و همگان، اعم از اوليا و اوصياي يتيم و ديگران را از امساك مال يتيم و خيانت كيفي و كمي در پرداخت آن نهي مي كند و سه حكم مهم درباره مال يتيم دارد: 1. وجوب بازگرداندن اموال يتيمان به آنان: (وآتوا اليَتامي أموالَهُم). اطلاق اين حكم، بر حرمت دفع و رفع مال از يتيمان دلالت دارد و امساك آن تصرف نابجا و حرام است. البته وجوب ايتاي فوري يا در زمان حال ـ يعني قبل از بلوغ ـ نيست، بلكه در آينده و پس از آزمودن و احراز شرايط ـ يعني پس از بلوغ شرعي (رشد طبيعي) و مالي (رشد اقتصادي) ـ است، زيرا بازگرداندن مال يتيم در زمان يُتْم (بي سرپرستي) به اتلاف مال شبيه تر است تا حفظ آن. 2. نهي از تبدّل خبيث به طيّب: (ولاتَتَبَدَّلوا الخَبيثَ بِالطَّيِّب). مراد از خبيث و طيّب در اين آيه، خبيث و طيّب معنوي است كه حرام و حلال الهي مصداقي از آن است. هرگونه انتخاب ناروا، به ترجيح خبيث بر طيّب، مشمول اطلاق نهي مزبور است و مصداقي از تبدّل خبيث به طيّب، حرام را به جاي حلال صرف كردن و از حلال منصرف شدن و به حرام روي آوردن است. سرپرستان ايتام نيز اگر به جاي امانتْ خيانت و به جاي حفظْ سهل انگاري كنند، كار آنان از همين سنخ است. خلاصه آنكه آيه شريفه مي فرمايد: مال حلال و طيّب خود را با مال يتيمان كه بر شما خبيث و حرام و تصرف در آن حرام است، به جهت كيفيت بهتر و كميت بيشتر آن مخلوط و تبديل و تعويض نكنيد كه حلال را بدهيد و حرام را بگيريد. بر اين اساس، مرغوب و نامرغوب بودن انگيزه تبديل مذموم و محرم است؛ نه اينكه مراد از خبيث و طيّب در اين آيه خبيث و طيّب در امور مادي بوده باشد كه مرغوب و نامرغوب مصداقي از آن است. 3. حرمت تعدّي در مصرف، با مخلوط كردن مال خود با اموال يتيم و آن ها را ضميمه مال خود كردن و تصرف در مجموع آن، كه هدف از آن تهاجم به مال اوست: (ولاتَأكُلوا أموالَهُم إلي أموالِكُم). (إلي أموالكم) كه مهم ترين اثر و تصرف انسان است، كنايه از هرگونه تصرف، و جامع اقسام سه گانه مذكور در آيه است و به جمله اخير اختصاص ندارد. قيد «إلي أمولِكُم» بر انضمام مالي به مال ديگر دلالت مي كند، پس مخاطبان جمله سوم افراد متمكن هستند كه تصرف آن ها در مال يتيم قبيح تر از ولي ايتام دانسته شده است. البته گرفتن اجرت زائد بر مقدار معروف از سوي سرپرستان ايتام كه نيازمندند نيز حرام و مشمول نهي جمله اخير است. امساك (رايگان برداشتن)، تبدّل و تعويض بي مورد و ضميمه كردن مال يتيم به مال خود و تجاوز در آن، هر سه، مصداق تصرف باطل و حرام اند و چون تصرف نابجا و ناروا در مال يتيم از گناهان بزرگ است، از اين رو خداوند سبحان اقسام سه گانه آن را با جمله (إنَّهُ كانَ حوباً كَبيرا) معلّل كرده است. تسنيم ج 17 صص 213 تا 215 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اسما و صفات الهی که در پایان آیات یاد می‌شوند، در حکم تعلیل و برهان مطلب آیه‌اند. تسنيم 575/30 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔰 معرفی و دانلود رایگان کتاب الغدیر 🔹 اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته عبدالحسین امینی است. 🔸این کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده و علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. 🔹 چنانکه علامه امینی گفته، او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است.  ❇️ برای دانلود رایگان این کتاب می توانید از لینک های زیر استفاده کنید: ۱. جلد اول 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۲. جلد دوم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۳ جلد سوم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۴. جلد چهارم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۵. جلد پنجم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۶. جلد ششم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۷. جلد هفتم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۸. جلد نهم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۹. جلد نهم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۱۰. جلد دهم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۱۱. جلد یازدهم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ♻️ در ثواب نشر این لیست سهیم باشید.              ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن خوانی امروز رئیس جمهور نهج البلاغه خوان مان در خراسان شمالی
دکتر محمدرضا کرامتی
قرآن خوانی امروز رئیس جمهور نهج البلاغه خوان مان در خراسان شمالی
فراموشی نه برای ما عيب مهمی است نه برای مسؤولان رده بالا. زیاد فراموش کردن برای افراد عادی کشور خیلی عیب نیست. اما «زیاد فراموش کردن»، «برای مقام دوم کشور» گرچه گناه نیست اما عیب است. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج [کرامتی: مطلب امروز در عین سخت بودن فهم محتوا، بسیار بسیار مهم است چون جواب شبهه‌ای مهم (چرا چند همسری در اسلام رواست.] و إن خفتم ألاّ تقسطوا في اليتامي فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثني و ثلاث و رباع فإن خفتم ألاّ تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدني ألاّ تعولوا (3) برخي مردان به طمع تصاحب ثروت دختران يتيم با ايشان ازدواج مي كردند؛ ولي حقوق ايشان را در مهريه، تأمين هزينه هاي زندگي و مانند آن رعايت نمي كردند؛ و گاه پس از تصاحب اموالشان آنان را از خانه بيرون مي كردند، در حالي كه نه مالي براي آن ها مانده بود كه خود را اداره كنند و نه ديگر كسي به ازدواج با ايشان رغبت مي كرد. قران كريم در ستيز با اين گونه روش هاي ظالمانه، با تعبيرهايي قهرآميز مردم را از تصرف ظالمانه در اموال ايتام و تضييع حقوق آنان بازداشته و در محور نخست اين آيه نيز در حكمي ارشادي و ترتيبي ـ و بالاتر از حكم حفظ اموال يتيم، بدان لحاظ كه اهميت حفظ پيوند با يتيمان از نظر روحي و عاطفي بيش از حفظ اموال است ـ عدم جواز ازدواج با دختران يتيم در صورت ترس عقلايي از عدم رعايت قسط و عدل درباره حقوق آنان را مطرح فرموده است؛ بدين معنا كه اگر كسي به عدم ارتكاب خلاف قسط و عدل، علم يا اطمينان ندارد، به ازدواج با دختران يتيم نينديشد و از آن بپرهيزد و با زنان و دختران پاك و حلال غيريتيم ازدواج كند. زن و شوهر حقوق مالي و اخلاقي متقابلي دارند و در صورت ازدواج با دختران يتيم نيز بايد اين حقوق رعايت شوند. جزاي شرط (إن خِفتُم... ) جمله «فلا تنكحوهن» است كه حذف و جمله (فَانكِحوا ما طابَ لَكُم مِنَ النِّساء) جايگزين آن شده است. منظور از (اليَتامي) در اين آيه، دختران بالغ اند؛ نه خردسالاني كه قابليت ازدواج ندارند. واژه «يتيم» در لغت بر بالغ نيز اطلاق مي شود، همان گونه كه بر اساس علاقه «ما كان»، به كسي كه در گذشته يتيم بوده و اكنون بالغ است يتيم مي گويند. البته يتيم بالغ در حكم غيريتيم است. محور دوم، جواز ازدواج دائمي با دو يا سه يا چهار زن، در صورت توانايي مرد بر رعايت عدالت بين همسران است؛ وگرنه معذور نخواهد بود: (فَانكِحوا ما طابَ لَكُم مِنَ النِّساءِ مَثني وثُلاثَ ورُباعَ فَإن خِفتُم ألاَّتَعدِلوا فَواحِدَة). يك همسر به گفتن نياز نداشت، افزون بر آنكه ذيل آيه، آن را در صورت هراس عقلايي از عدم رعايت عدالت بين همسران بيان كرده است: (فَإن خِفتُم ألاَّ تَعدِلوا فَواحِدَة). امر «فَانكِحوا» چون به دنبال توهّم حظر آمده است بر جواز و رفع حظر دلالت مي كند نه وجوب. اصل نكاح و نيز تعدد آن در صورت وثوق به اجراي عدالت، جايز است نه واجب؛و همانند تحليل اصل نكاح كه ضرورتي اجتماعي است، تجويز تعدد ازواج نيز امري است ضروري، زيرا: 1.نيروي شهوت جنسي در مردان بيش از زنان است و بايد از راه درست ارضا گشته و نبايد آنان را به تعدي و فجور و فحشا بكشاند. 2.در حوادث، جنگ ها و جنايات، مردان بيش از زنان قرباني مي شوند. 3.آمادگي مرد براي توليد مثل، سال ها بيش از زنان است. 4.رشد فكري، بلوغ جنسي، آمادگي و صلاحيت براي ازدواج در دختران زودتر از پسران است و از اين رو شمار دختران آماده ازدواج بيش از پسران است؛ همچنين بايد توجه داشت: 1.اسلام بنيان زندگي و جامعه اسلامي را بر عقل نهاده است و نه فقط بر عاطفه؛ و تربيت اسلامي زن را به گونه اي مي پروراند و غيرت غريزي و طبيعي احتمالي او را با فطرتْ تعديل و هماهنگ مي كند كه از تعدد زوجات با رعايت كامل قسط و عدل نمي رنجد و عواطف او جريحه دار نمي گردد. 2.معيار ارزيابي و كرامت در اسلام، تقواست[1] نه تعدد زوجات و مانند آن، تا به استناد جواز آن، ارزش يك مرد برابر چند زن پنداشته شود. ازدواج، خريد و فروش نيست كه دو طرف معامله از نظر قيمت و تعداد با هم سنجيده شوند. ازدواج با زناني جائز است كه «طيّب» يعني حلال باشند: (فَانكِحوا ما طابَ لَكُم مِنَ النِّساء). مراد آيه، زن مرغوب (زيبا) نيست، زيرا منظور از «طيّب»، حلال است، در مقابل خبيث كه همان حرام است. منظور از «ما» در اين جمله، جنس زنان حلال است نه ذات آن ها، و چون سخن از وصف است نه ذات ( (فَانكِحوا ما طاب) يعني «فانكحوا الطيّب» ) و وصف، كاربرد «ما» را ايجاب مي كند، در اين آيه به زنان بي احترامي نشده است، افزون بر اينكه در قرآن واژه «ما» درباره ذوي العقول، بلكه درباره خداي سبحان نيز به كار رفته است. «واو» عطف در (مَثني وثُلاثَ ورُباعَ) ناظر به تنويع است و چندهمسري ها را چند صنف و قسم مي كند؛ همچنين برخلاف حرف عطف «أو» كه بر تخيير ابتدايي فقط دلالت دارد، ناظر به جواز اجتماع معطوف و معطوف عليه است؛ بدين معنا كه هر كه دو همسر دارد در صورت داشتن شرايط مي تواند در شمار كساني درآيد كه سه يا چهار همسر دارند. ادامه دارد👇 =========== [1]ـ سوره حجرات، آيه 13.
اين آيه در مقام تحديد است، از اين رو عدد مزبور مفهوم دارد. احاديث معتبر نيز عهده دار حرمت ازدواج بيش از چهار زن آزادند. تعبير آيه شريفه نيز دو تا دو تا، سه تا سه تا و چهار تا چهار تاست؛ نه دو تا و سه تا و چهار تا كه جمع آن ها نُه بشود. هر مسلماني در هر كاري بايد عدالت را رعايت كند. به لحاظ اهميت ويژه تشكيل خانواده، هركس قصد ازدواج دارد و به ويژه كسي كه خواهان ازدواج متعدد است، افزون بر عدالت عمومي (انجام واجبات و ترك محرمات) بايد عدالت بين همسران را نيز پاس بدارد و چون عدالت شرط تحصيلي است نه حصولي، هر كه توان تحصيل عدالت را نداشته باشد حق ندارد ازدواج متعدد انجام دهد: (فَإن خِفتُم ألاَّ تَعدِلوا فَواحِدَة). رعايت عدالت و رفتار يكسان با همسران در محدوده ماديات و حقوق همسري، مانند تأمين هزينه زندگي، مسكن، پوشاك و مراعات امور زناشويي (نه در گرايش و محبت هاي قلبي) به هزينه كردن مطابق با شئون زن و به مقدار متعارف است؛ يعني از حدِّ معروف (عقل و نقل پسند) و متعارف كمتر نباشد. رعايت عدالت و رفتار يكسان با همسران متعدد، در امور مادي، مقدور و مورد تكليف است؛ ولي محبت قلبي چون در اختيار انسان نيست تكليفي هم به آن تعلق نگرفته است. محور سوم آيه اين است كه در صورت عجز از رعايت حقوق يك زن آزاد، به نكاح با كنيزان مملوك اكتفا شود كه حقوق كمتري دارند؛ وگرنه در اين آيه به ذكر كنيزان نياز نبود. تقديم كلمه (فَواحِدَة) نيز براي بيان مقدم بودن زنان آزاد بر كنيزان است. البته شوهر بايد حقوق كنيز را نيز رعايت كند. گفتني است مالك كنيز شدن در حكم عقد نكاح است و ازدواج با كنيزان درباره مالك وي مطرح نيست. جمله (فَإن خِفتُم ألاَّتَعدِلوا فَواحِدَة أو ما مَلَكَت أيمانُكُم) بدين معناست كه اگر توان رعايت عدالت را نداريد با يك همسر آزاد يا يك كنيز ازدواج كنيد نه بيشتر، زيرا در اين فرض، بر شما تعدد زوجات جايز نيست؛ خواه همه آن ها آزاد باشند يا كنيز يا آميخته اي از هر دو. قرآن كتاب هدايت و تربيت بشر است و از اين رو قوانين جامعه را با احكام اخلاقي هماهنگ كرده است. بر همين اساس، ذيل اين آيه، پيشگيري از انحراف و به ستم گراييدن افراد را حكمت تشريع احكام ياد شده بيان مي كند: (ذلِكَ أدني ألاّتَعولوا). تسنيم ج 17 صص 237 تا 241 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فرق سُبُّوح و قُدُّوس خدا سبوح است، يعنی از اسمای قبیح پیراسته است. خدا قدوس است، یعنی از اسمای حسن هم مُنَزَّه است. برگرفته از تسنيم 279/31 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ قضاوت با شما / کدام خاطره واقعی است؟ 👈 کانال حمید رسایی: eitaa.com/rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎺🎺استاندار خراسان شمالی مرز های... [کرامتی به جای مکتوب، سه نقطه گذاشت احتراما للقائل] رو یه تنه درنوردیده 👇 〽️بهمن نوری استاندار خراسان شمالی: آقای پزشکیان ما مطالبه‌ای از شما نداریم ما از شما هیج نمی‌خواهیم الا خودتان! شما که باشید انصاف هست شما که باشید جوانمردی هست جمعیت اندک حاضر: تشویق😐 ┅┅┅┅🍃🇵🇸❤🇮🇷🍃┅┅┅┅┄ 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
یکی از بزرگواران شاخص استان ما (خراسان شمالی) این مرقومه را برایم ارسال کرده‌اند. عینا تقدیم شما می‌گردد: خدایا ببخش مارا به کجارسیده ایم که همه نعمت ها رادر وجود یک‌ انسان نسبی می بینیم . آقای مرد سیاسی مهمان شده در ولایتمان این بود رسم دفاع از مردم مهمان دوست خراسان شمالی؟ مردمی که وفاق را قرنهاست معنی کرده اند ، مردمی که با تمام تفاوت های قومیتی ،زبانی ، دینی ،نژادی و... قرن هاست درآرامش ،وفاقی که امروزه شعار شما و... شده آن واژه زیبا را به منصه حضور رسانده اند. فهمیدم که ما وگذشتگان ما را نشناخته اید . دوستانتان باید مشق های زیادی به شما می گفتند ودیکته های فراوانی ازشما می گرفتند. باسلام 💐🤲 خداقوت همت شما ذخیره آخرت شما باشد. انشاالله این متن را در مقابل صحبت های استاندار حضور آقای پزشکیان ایراد نموده اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در عجبم ار کسانی که این صحنه را دیدند اما باز هم از پزشکیان دفاع می‌کنند.
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و اتوا النساء صدقاتهنّ نحلة فإن طبن لكم عن شي ءٍ منه نفساً فكلوه هنيئاً مريئاً (4) هر شوهري بايد مهريه را به همسرش بپردازد، زيرا جزو حقوق مالي زن و از آنِ اوست و عقد نكاح سبب تملك آن است؛ هرچند تا پيش از آميزش، نصف آن به شكل ملك متزلزل است. مهريه تصديق كننده نكاح و نشان صداقت و وفاداري است، از اين رو آن را «صداق» گويند. واژه «نحله» نيز به معناي عطيه رايگان است و تعبير از «مهريه» به «نحله» نيز از آن روست كه مهريه عطيه اي الهي است كه خداوند سبحان بر مردان واجب كرده است تا رايگان به زنان هديه كنند. تعبير لطيف «صداق» و «نحله» نشان ادب و حيا در كلام الهي و نيز تكريم و تجليل زنان و ناموس آنان است تا كسي نپندارد امر مقدس ازدواج نوعي خريد و فروش است و زن خود را در ازاي مهريه در اختيار شوهر مي گذارد. بضع زن و ناموس مرد متعلق به خداست و در نكاح، زن چيزي را به شوهر تمليك نمي كند تا مهريه عوض آن باشد. مهريه ركن عقد و مانند عوض در بيع نيست و شوهر عوض آن مالك چيزي نمي شود. در فضاي دوران جاهلي كه گاهي شوهران براي فرار از پرداختن حقوق مالي همسران يا بازپس گرفتن آن ها زنان را مي آزردند، خداي سبحان مردان را از اين كار زشت بازداشته[1] و پس از امر به پرداخت كامل و محترمانه حقوق زنان: (وآتوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحلَة)، به شوهران مي فرمايد: اگر همسران با رضايت قلبي خود و بي هيچ گونه شك و شبهه اي در دل، مقداري از مهريه يا همه آن را ببخشند براي شوهر حلال و گواراست: (فَإن طِبنَ لَكُم عَن شي ءٍ مِنهُ نَفساً فَكُلوهُ هَنيئاً مَريئا). بخشش گاهي با رضايت عميق قلبي همراه نيست و بر اثر عواطف و احساسات زودگذر است، از اين رو مي فرمايد: اگر بخشش زنان با رضايت قلبي و طيب نفس بود.... حرف «عن» نيز كه براي تجاوز به كار مي رود نشان گذشت و رضايت واقعي همسر است. اگر «من» در (مِنه) براي تبعيض باشد، تذكري به زنان است كه همه مهريه خود را نبخشند. امر (فَكُلوه) چون عقيب توهم حظر آمده است اباحه تصرف را مي رساند نه وجوب آن را. مراد از «اكل» نيز مطلق تصرف است. تسنيم ج 17 صص 305 و 306 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
[11] لازمه‌ي حكومت داشتن دين، دنيايي كردن دين است كه با زُلالي و قداست دين نمي سازد. پاسخ: پاسخ اين اشكال هم به طور ضمني در پاسخ به اشكال قبل بازگو شد كه دين هرگز تك بُعدي و يك ضلعي و ناقص نيست. دين، وقتي كامل است كه براي تعليم و تزكيه‌ي انسان باشد و انسان نيز حقيقتي سائر و سالك است كه از نشئه‌ي «تراب» به سوي نشئه‌ي «لقاء رب الارباب» مي رود: (يا أيها الإنسان إنّك كادحٌ إلي ربّك كدحاً فملاقيه)[1] و دين بايد اين انسان كادح و سائر را در همه‌ي نشئآت تغذيه كند و ذات اقدس اله كه دنيا و آخرت از آنِ اوست: (فللّه الاخرة والاولي)[2] ، ديني فرستاده است كه هم دنياي انسان را تأمين مي كند و هم آخرت او را. خداي سبحان، دعا و درخواست مرداني كه حسنه‌ي دنيا و حسنه‌ي آخرت را با يكديگر مي خواهند تأييد مي فرمايد: (ومنهم من يقول ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار)[3] ؛ چرا كه دنيا، مزرعه‌ي آخرت است: «الدنيا مزرعة الاخرة»[4] و بدون «حسنه‌ي دنيا» نمي توان به «حسنه‌ي آخرت» رسيد. بنابراين، دين الهي، به دنيا توجّه دارد ولي اين توجه داشتن به دنيا غير از دنيايي شدن دين است. دنيائي محض بودن نكوهيده است؛ چنانكه در آيه‌ي (فمن الناس من يقول ربنا اتنا في الدنيا وما له في الاخرة من خلاقٍ)[5] ، به مذمّت آن اشاره شد. =========== [1]ـ سوره‌ي انشقاق، آيه‌ي 6. [2]ـ سوره‌ي نجم، آيه‌ي 25. [3]ـ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 201. [4]ـ بحار؛ ج 67، ص 225 (باب 54). [5]ـ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 200. جوادی آملی، ولايت فقيه صص 343 و 344 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سلام عليكم. سؤال سخت (برای عربی‌دوستان) در کریمه‌ی 47 ابراهیم عليه السلام (فلا تحسبن اللهَ مخلفَ وعدِهِ رسلَهُ) چرا کلمات الله، مخلف و رسل منصوب‌اند؟ مهلت جواب: 24 ساعت دیگر. جواب، أَسَدّ (محکم‌تر) و أَخْصَر (کوتاه‌تر) باشد. اگر مایلید، نام خود و نام شهر خود را مرقوم فرمایید. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
💢مراسم محوری پاسداشت یوم الله ۹دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت با سخنرانی حجت‌الاسلام طیبی فر، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران 📌 یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ ، ساعت ۹:۳۰صبح 📌حرم امامزاده سیدعباس (ع) بجنورد. 🔹کانال‌های ارتباطی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی 👇 🆔 کانال ایتا 🌐 پایگاه اطلاع رسانی شورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرزهای تملق و چاپلوسی جابجا شد من جای پزشکیان بودم این استاندارو برکنار میکردم | عضوشوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
دکتر محمدرضا کرامتی
مرزهای تملق و چاپلوسی جابجا شد من جای پزشکیان بودم این استاندارو برکنار میکردم #حسین_دارابی | عضوش
اگه جای پزشکیان بودی اصلا نباید نامزد ریاست جمهوری می‌شدی چون توان لازم را برای این مسؤولیت نداشتی.
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و لا تؤتوا السفهاءَ أموالكم التي جعل الله لكم قياماً و ارزقوهم فيها و اكسوهم و قولوا لهم قولاً معروفاً(5) در مخاطب اين آيه دو احتمال است: 1. خداوند سبحان به اولياي سفيهان مي فرمايد: اموال سفيهان را كه در اختيار شماست تا رفع سفاهتشان به آنان نسپاريد. جملات (وارزُقوهُم فِيها واكسوهُم) قرينه اند كه (أموالَكُم) يعني ثروت هاي سفيهان كه در اختيار اولياست و به همين مناسبت كه اموال در اختيار اولياست، (أموالَكُم) گفته شد نه «أموالهم». 2. آيه به عموم مسلمانان و جامعه اسلامي مي فرمايد: اموال شخصي خود، سفيهان يا بيت المال را در اختيار سفيهان نگذاريد. شايد راز آوردن (أموالَكُم) نيز اين باشد كه همه مال براي كل جامعه اسلامي است، زيرا جامعه مانند فرد، داراي شخصيت حقوقي است و مجموع ثروت ها براي مجموع افراد، يعني براي جامعه است و از همين رو استفاده از ثروت شخصي هنگامي مجاز است كه با منافع جامعه تزاحمي نداشته باشد، بنابراين، چون اموال از آن جامعه است آيه به جامعه خطاب مي كند و آنان را به حفظ و بهره برداري مناسب از ثروت جامعه فرا مي خواند. طبق تعليل و جمله وصفي (الَّتي جَعَلَ اللهُ لَكُم قِياماً) مال و ثروت مايه قوام و استواري و ايستادگي اقتصادي فرد و جامعه و مانند ستون فقرات اجتماع است و با نابودي اقتصاد جامعه همه افراد آن به خطر مي افتند و زمين گير مي شوند، از اين رو همگان موظف اند از دادن آن به سفيهان بپرهيزند و هيچ كس نبايد مال خود، سفيه يا بيت المال را در اختيار سفيهان بگذارد، زيرا آن را هدر داده و اسباب تبذير آن را فراهم مي كند و هر كه اموالي را به سفيه بسپارد و آن اموال به هدر رود، افزون بر حرمت تكليفي، ضَمان نيز دارد و بايد تبذير اموال را جبران كند. سفاهتِ[1] مادي از عوامل حجر مالي و ممنوع شمرده شدن شخص از تصرف در اموال خويش است و هر زمان اين سفاهت به رشد اقتصادي بدل گردد حجر برطرف مي شود و كسي به لحاظ اقتصادي رشيد است كه اموال خود را در سرمايه گذاري هاي مناسب به كار مي گيرد و از مصرف بي جا مي پرهيزد. سرپرستان سفيهان موظف اند ـ به عنوان مجاري رزق الهي ـ هزينه هاي زندگي سفيهان را تأمين كنند: (وارزُقوهُم فِيها واكسوهُم). مراد از خوراك و پوشاك در اين جمله، همه هزينه هاي زندگي سفيهان است و ذكر خصوص اين دو از آن روست كه مهم ترين هزينه هاي زندگي آنان محسوب مي شوند. برخي مفسران از كلمه (فِيها) در جمله مزبور استفاده كرده اند كه ولي سفيه بايد اموال او را در تجارت و سرمايه گذاري به كار گيرد و زندگي او را از درآمد و سود آن اموال تأمين كند؛ نه آنكه از اصل ثروت او هزينه كند تا =========== [1]ـ «سَفَه» خفّت و سبكي است و به انسان سبك مغز «سفيه» مي گويند، زيرا از حق و عقل كه وزين و سنگين اند بي بهره اند (ر.ك: مفردات، ص414، «س ف ه» ). سرمايه اش به تدريج تمام و سفيه نيازمند ديگران گردد.[1] سفيه در مسائل مالي محجور و نيازمند نگهبان و سرپرست است؛ ولي در مسائل عاطفي و اجتماعي به مقدار خود ادراك دارد و بايد محترم شمرده شود. رعايت ادب از حقوق انساني در اسلام است و درباره همگان، خواه مسلمان يا نامسلمان، بايد رعايت شود؛ ليكن توصيه خاص درباره سفيهان از آن روست كه اولاً خودداري از دادن مال آنان به خود آن ها مايه دلخوري و رنجوري است، از اين رو سرپرستان سفيهان كه مسئول تربيت آنان اند بايد با گفتار نيكو مسئله را برايشان توجيه كنند تا ناراحت نشوند. ثانياً مشكل رواني و كمبود عاطفي دارند، از اين رو بايد در همه گفتارها و كردارها با آنان رفتار نيك و محبت آميز داشت. تعبير به «قول»: (وقولوا لَهُم قَولاً مَعروفا) از آن روست كه بارزترين كار انسان گفتار اوست. تسنيم ج 17 صص 320 تا 322 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج #گزیده_تفسیر_سوره_نساء_آیه و لا تؤتوا السفهاءَ أموالكم
بر اساس احتمال دوم (مخاطب آیه کیست؟) هم منصوب کنندگان وظیفه دارند افرادی را منصوب کنند که امین بیت المال باشند و کاردان و هم مردم وظیفه دارند به افراد لایق، توانمند و امين رأی دهند تا مُنتخَبان، عدالت و اولویت‌بندی را رعایت کنند. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
کیفر بودن مقام برای مجرمان انسان تا زنده است، در بوته امتحان است، بنابراين سِمَت يا مقام برای بعضی ابتلای الهی و برای برخی زمینه سقوط است: برای انسان عادی و صالح آزمون الهی است و برای فاسد و تبهکار کیفر و ابزاری برای بهتر در هم کوبیدن او. تسنیم 91/27 (تفسیر کریمه‌ی 123 أنعام) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
مقصود از اینکه «کسی جز خداوند نمی‌داند که در ارحام چیست» [گمان کرامتی این است که منظور مفسر محترم، بخشی از کریمه‌ی 34 لقمان باشد]، این است که این آگاهی بالذات ممکن نیست؛ اما بالعرض امکان دارد، چنان‌که خداوند از راه فرشتگان، مریم عليها السلام را از غیب آگاه ساخت و آن حضرت از راه وحی الهی به غیب علم یافت که پسری خواهد زاد که... . تسنیم 213/24 پانوشت 3 (تفسیر کریمه‌ی 110 مائده) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402