eitaa logo
محسن الویری
357 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
12 ویدیو
313 فایل
این کانال برای اطلاع‌رسانی در باره رویدادها و بازتاب دادن دیدگاه‌های شخصی و نیز بازنشر پاره‌ای اطلاعات سودمند علمی ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم دکتر بیوک علیزاده ـ بخش سوم از سه قسمت آقای دکتر علیزاده توانست دلبستگی تام و تمام خود به امام و شهدا را در فضای دانشگاه امام صادق علیه السلامِ آن روزگار، به خوبی حفظ کند و پس از دانش‌آموختگی همزمان با جذب به صورت هیأت علمی در دانشگاه امام صادق علیه السلام با وجود عرصه بسیار فراوان خدمت در دیگر مراکز  علمی و پژوهشی کشور، همکاری با پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی را بلافاصله پس از اخذ مدرک دکتری در دانشگاه تهران با رتبه اول، آغاز کرد و تا آخرین ماه‌های زندگی آن را واننهاد.  شاید تولد او در خرداد ماه سال ۱۳۴۰ که سال نهضت امام خمینی و ماه امام خمینی و نهضت امام خمینی و رحلت امام خمینی است، به گونه‌ای اتفاقی و رمزگونه این وابستگی ایشان به امام را حکایت کند، روشن است که مراد حقیر ایجاد یک رابطه واقعی بین این امور نیست، اینها کاملا اتفاقی است ولی یک اتفاق قابل توجه و شیرین و دلنشین. همان گونه که خاک‌سپاری ایشان در کنار مرقد مطهر امام خمینی و در نزدیکی قبور مطهر شهدا  نیز به صورت نمادین این به هم پیوستگی را حکایت می‌کند، با این تفاوت که این خاکسپاری اتفاقی نبود. فرصت را مغتنم می‌شمرم و از همکاران محترم دانشگاه امام صادق علیه السلام درخواست دارم که تدوین یک یادنامه برای مرحوم دکتر علیزاده به مناسبت یکمین سال درگذشت ایشان را در دستور کار خود قرار دهند. این یادنامه افزون بر مقالاتی که تقدیم ایشان می‌شود می‌تواند در بردارنده شرح حال منقح ایشان و معرفی آثار و خاطرات اطرافیان ایشان هم باشد. سختکوشی حیرت‌آور و غبطه‌برانگیز علمی ایشان که بنده دست کم تا سالهای ۱۳۶۸ به صورت مستقیم و تا سال ۱۳۸۵ به صورت غیرمستقیم شاهد آن بودم، روحیه معادباور و اعتماد به نفس ایشان در اولین عمل جراحی قلب، سعه صدر و روی گشاده همیشگی ایشان از جمله ارزش‌هایی است که باید پاس داشته شود. تدوین یادنامه تنها تکریم دکتر علیزاده نیست، بلکه کوششی است برای حفظ ارزش‌های نسل اول انقلاب. در آخرین بخش عرایضم وظیفه می‌دانم این یادآوری را هر چند زیره به کرمان بردن است داشته باشم که اکنون فرزندان آن مرحوم در عرصه‌ای نو و متمایز نسبت به قبل برای خدمت به والدین خود هستند، تداوم ارزش‌هایی که مرحوم دکتر علیزاده به آن‌ها پای‌بند بود از یک سو و خدمت متفاوت به والده مکرمه‌شان از سوی دیگر متوجه دو فرزند عزیز ایشان است و با شناختی که از این عزیزان دارم می‌دانم که هیچ کوتاهی در این زمینه صورت نخواهد گرفت. سرکار خانم علمی همسر مکرم مرحوم دکتر علیزاده در صحنه آزمون زندگی درخششی شایسته الگو گرفتن از سوی نسل جوان داشته‌اند. ذکر خیر و خیرخواهی‌ها و محبت‌ها و بزرگواری‌های ایشان در ایام همسایگی همیشه در منزل ما جاری بود و مجاهدت‌ها و رنج‌ها و وفاداری‌ها و ایثارها و "حسن التبعل" ایشان هم همواره زبانزد بود، این مشی نشان‌دهنده تربیت دینی و اصالت خانوادگی سرکار خانم علمی و برگرفته از سیره حضرت خدیجه کبری سلام الله علیهاست که دو روز دیگر سالروز رحلت این بانوی بزرگ و نمونه اعلای "نعم العون" بودن برای همسر است. درود و رحمت و رضوان الهی بر روح مرحوم دکتر علیزاده باد. ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ @MohsenAlviri 
متن یکپارچه صحبت در مراسم چهلم دکتر علیزاده.docx
25.3K
مربوط به یادداشت بالا متن یک‌پارچه صحبت در مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده در قالب وُرد @MohsenAlviri
متن یکپارچه صحبت در مراسم چهلم دکتر علیزاده.pdf
110.5K
مربوط به یادداشت بالا متن یک‌پارچه صحبت در مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری دیگر از مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا ارائه صحبت در مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده @MohsenAlviri
🔸 درنگی در باره بعثت پیامبران در مشرق زمین پرسشی دیگر که در ایام تعطیل نوروز بدان پاسخ داده شد مربوط به بعثت پیامبران در مشرق زمین بود. متن ویراسته پرسش و پاسخ آن چنین است: پرسش: چرا ادیان و پیامبران بزرگ در مشرق زمین ظهور کرده‌اند و در کشورهای اروپایی و آفریقایی و حالا آمریکا خبری از ادیان آسمانی و پیامبران بزرگ نیست؟! مگر نه اینست که پیامبران و دین برای همه انسان‌ها است؟! خدا چرا انسان‌های دیگر را فراموش کرده؟ شاید از این پدیده این نتیجه گرفته شود که دین را جوامع شرقی ایجاد کرده‌اند. پاسخ: به این پرسش دو گونه می‌توان پاسخ داد: یکی از منظر الهی به این معنا که چرا خدا پیامبران را این گونه و این چنین ارسال کرده است و دیگری از منظر تاریخی به این معنی که در نگاه ما انسان‌ها چرا پیامبران در این مناطق به پیامبری مبعوث شده‌اند؟ البته این دو پرسش با هم پیوند پیدا دارند ولی به هر حال، دو پرسش متفاوت در دو سطح و ساحت متفاوت هستند.   در مورد شکل اول پرسش (از منظر الهی)، پاسخ واقعی آن است که بگوییم ما نمی‌دانیم، چرا که در متون دینی ما، در این باره سخنی به صراحت گفته نشده است. بنابراین پاسخ روشن ما این است که ما نمی‌دانیم منطق الهی برای انتخاب مکان برانگیخته شدن پیامبران چه بوده است و چرا هر پیامبری از یک منطقه جغرافیایی خاص به پیامبری برگزیده شده است؟ ولی در نگاه دوم که یک نگاه تاریخی است، چه بسا بتوان چند نکته را مطرح کرد:  نکته نخست ـ این گزاره که بعثت پیامبران فقط در غرب آسیا (خاورمیانه) بوده است، درست نیست، به عنوان نمونه محل دعوت حضرت یوسف و پدرشان و آن دسته از پیامبران که در مصر بودند مانند حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه و علیهم الصلاه و السلام، منطقه مصطلح خاورمیانه (منطقه غرب آسیا) به شمار نمی‌رود و این‌ها مشخصا در قاره آفریقا بوده‌اند و یا خاستگاه دعوت حضرت عیسی علیه السلام منطقه سوریه و شامات است که خاورمیانه به حساب نمی‌آید. در منطقه موسوم به خاورمیانه نیز مکان بعثت پیامبران دارای پراکندگی است و این‌طور نیست که همه در یک نقطه و یک مکان خاص به پیامبری مبعوث شده باشند و البته این سخن درست است که این پراکندگی همه جهان را در بر نمی‌گیرد.  نکته دوم ـ کار پیامبران هدایت بشر است و طبعا این هدایت در جایی که زمین پراکندگی جمعیتی بیشتری دارد و یا خاستگاه تمدن است، معنی پیدا می‌کند. روشن است که آن بخش از کره زمین که به اصطلاح مشرق‌زمین نامیده می‌شود مهد تمدن بشری بوده است و به طور طبیعی انتظار می‌رود که پیامبران نیز از همین منطقه برانگیخته شوند و هدایت آن‌ها از این منطقه به دیگر نقاط جهان گسترش یابد. بنا بر این محوریت تمدنی این منطقه از جهان می‌تواند زمینه‌ساز بعثت پیامبران در آن باشد.  شاید این سوال پیش بیاید که مغرب زمین هم دارای پیشینه تمدنی است و جمعیت آن هم زیاد است ولی نباید از یاد برد که تمدن‌یافتگی غرب از نظر زمانی پس از بعثت پیامبر خاتم است و تا پیش از برانگیخته شدن پیامبر خاتم، غرب پیشینه تمدنی شایسته ذکری نداشته است. دستیابی غرب به تمدن وسیع و در خور، قرن‌ها پس از بعثت پیامبر، پس از رنسانس تحقق یافت. ادعا یا احتمال پیامبر بودن متفکرانی مانند ارسطو و افلاطون که برخی بزرگان به آن تمایل نشان داده‌اند سخت محل تأمل است، چون آن‌ها خود چنین ادعایی نداشته‌اند و از سوی دیگر غربی شمردن حوزه خرده‌تمدنی یونان نیز یک ادعای غیرقابل دفاع است و این خرده‌تمدن را در بهترین حالت می‌توان نیمه‌غربی نیمه‌شرقی دانست. نکته سوم ـ این که پیامبران از یک نقطه برخاسته‌اند منافاتی با آن ندارد که پیام آنان جهان‌گیر باشد و همه انسان‌ها در همه مکان‌ها را مورد خطاب خود قرار دهد. بنابراین خاستگاه جغرافیایی پیامبری اهمیت زیادی ندارد و تأثیری در جهان‌گیر بودن گستره پیام آن‌ها ندارد و اگر همه پیامبران به عنوان مثال از اروپا هم برخاسته بودند وظیفه همه بود که از آن‌ها پیروی کنند. نکته چهارم ـ نکته دیگری که می‌توان به این نکات افزود، وجه نمادین شرقی بودن مکان این برانگیختگی به ویژه در باره پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله است. این باور درون‌دینی ما که پیدایش و گسترش ربع خاکی و مسکون کره زمین از نقطه کعبه آغاز شده (دحو الارض) و بزرگ و مهم شمردن این روز (بیست و پنجم ذی القعده) از یک سو و آغاز بعثت پیامبر خاتم از کنار کعبه از سوی دیگر، شاید این پیام را داشته باشد که نقطه کانونی زمین "کعبه" است و از اینجا دعوت پایانی به سراسر جهان منتقل می‎شود. از یاد نبریم که به باور درون‌مذهبی ما نیز ظهور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه از همین نقطه واقع خواهد شد. ۱۷ فروردین ۱۴۰۲   @MohsenAlviri 
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ ... أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ 🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش اول  بر پایه دعوت دفتر تبلیغات اسلامی برای سخنرانی مذهبی به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، بحثی با عنوان "گزیده‌ای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ پس از نماز ظهر و عصر در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام ارائه می‌شود.   بخش اول این مباحث که روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ارائه شد، به معرفی کوتاه کتاب الغارات و مؤلف و مصحح و ناشر آن و نیز شرح و توضیح فشرده گزارشی در باره سیره امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مواجهه با کارهای الهی و گزینش کار دشوارتر در دوگانه‌های زندگی اختصاص یافت.  متن ویراسته این سخن به پیوست در دسترس است. از برادر عزیز جناب آقای سلمان فیاض برای پیاده کردن و ویرایش اولیه متن سپاسگزارم.  ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ @MohsenAlviri 
alviri.mp3
21.3M
مربوط به یادداشت بالا فایل صوتی جلسه اول سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی @MohsenAlviri 
متن ویراسته جلسه اول سیرت علی ع به روایت ثفقی.docx
26.6K
مربوط به یادداشت بالا جلسه اول سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد @MohsenAlviri 
متن ویراسته جلسه اول سیرت علی ع به روایت ثفقی.pdf
139.8K
مربوط به یادداشت بالا جلسه اول سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri
به اهتمام «کارگروه قرآن و تمدن» در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی هم‌اندیشی «عبودیت و تمدن» روزهای ۲۱ و ۲۳ فروردین ساعت ۲۱ الی ۲۳.۳۰ لینک حضور dte.bz/scscenter @MohsenAlviri
🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش دوم  جلسه دوم "گزیده‌ای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" روز ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به بررسی دو گزارش تاریخی در بازه غذای ساده امیرالمؤمنین علی علیه السلام و دلالت‌های آن اختصاص داشت. متن ویراسته این سخن نیز به پیوست در دسترس است. ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ @MohsenAlviri 
200426_0003.mp3
27.37M
مربوط به یادداشت بالا فایل صوتی جلسه دوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی @MohsenAlviri 
متن ویراسته دومین جلسه سیرت علی ع.docx
26.6K
مربوط به یادداشت بالا جلسه دوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد @MohsenAlviri 
متن ویراسته دومین جلسه سیرت علی ع.pdf
143.4K
مربوط به یادداشت بالا جلسه دوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri 
🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش سوم  جلسه سوم "گزیده‌ای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" که روز ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد، به بررسی گزارشی در باره پوشاک امیرالمؤمنین علی علیه السلام و دلالت آن بر اصل کَفاف در نگاهی فردمحور به گزارش اختصاص یافت. متن ویراسته مباحث مطرح شده در این جلسه، پیوست است. ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ @MohsenAlviri 
200427_0002.mp3
24.7M
مربوط به یادداشت بالا فایل صوتی جلسه سوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی @MohsenAlviri 
متن ویراسته سومین چلسه سیرت علی ع.docx
25.9K
مربوط به یادداشت بالا متن سخنان جلسه سوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد @MohsenAlviri 
متن ویراسته سومین چلسه سیرت علی ع.pdf
133.6K
مربوط به یادداشت بالا متن سخنان جلسه سوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri 
🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش چهارم  جلسه چهارم "گزیده‌ای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد. در این جلسه در جمع نمازگزاران مسجد دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، گزارشی از کتاب الغارات در باره چگونگی رویایی امیرالمؤمنین علی علیه السلام با بدزبانی یک فرد ایرانی در بازار کوفه ارائه شد. متن ویراسته مباحث مطرح شده در این جلسه، به پیوست تقدیم دوستان عزیز می‌شود. ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ @MohsenAlviri 
200428_0002.mp3
32.16M
مربوط به یادداشت بالا فایل صوتی جلسه چهارم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی @MohsenAlviri 
متن ویراسته جلسه چهارم سیرت علی ع.docx
32.8K
مربوط به یادداشت بالا متن ویراسته جلسه چهارم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد @MohsenAlviri 
متن ویراسته جلسه چهارم سیرت علی ع.pdf
156.3K
مربوط به یادداشت بالا متن ویراسته جلسه چهارم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri