eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
118 عکس
8 ویدیو
21 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ ؟ 🔸معناشناسی ، موضوعی است که نیازمند پژوهش مستقل بوده و البته که باید اهل آن در این باب سخن بگویند. 🔹اما از یک موضوع کرامت عرفا را باید از دو منظر ابجکتیو و سابجکتیو مورد توجه قرار داد. 🔸شاید بتوان گفت بخشی از آنچه به عنوان "کرامت" به عرفا منتسب شده، و مایه بحث و جدلها گردیده در واقع و ذهنی (سابجکتیو) و نه عینی( آبجکتیو)" افراد است که تحت فرآیندهای روانشناختی چون محبت شدید به طرف مقابل، بیش اندیشی در معنایابی رفتارهای طرف مقابل، معنادهیِ مضاعف و متفاوت به کنشهای طرف مقابل، و مواردی از این دست ایجاد میشود. 🔹این دریافتهای سابجکتیو برای خود فرد میتواند واقعیت باشد، و احتمالا برای شنوندگان متوهمانه قلمداد شود، هرچند ممکن است، برخی افراد در گام بعدی، به صورت غیرمستقیم و با کنار هم نهادن پیش فرضها، اطلاعات پیشین، و استدلالها به آن، باورمند شوند. 🔸اینکه مثلا غسل دهنده محترمی نقل کرده که در حین غسل بدن یک ، لحظه ای نگاه مهربانانه او را دریافت کرده، و آن را کرامتی بنامد که مشتاقانه منتظر دریافت آن بوده، شاید از این دست موارد باشد. 🔹در رویداد مذکور بعید است منظور نقل کننده، بازگشت علائم حیاتی فرد آنگونه که ما میفهمیم باشد یعنی یک امر عینی فیزیولوژیک که آن وقت لوازمی بر آن مترتب خواهد بود، پس لابدا باید به برداشت سابجکتیوِ فردیِ بیننده رو آورد. آن وقت نمیتوانیم در پی انتشار امر سابجکتیو و اصرار در پذیرش عینی و مستقیم آن توسط دیگران باشیم. 🔸به نظر من، نقل و انتشار این نوع امور سابجکتیو نه برای ناقلان آن و نه برای منقول عنه نه است و نه ! (بازهم تاکید می‌کنم جنبه سابجکتیو، ذهنی، و شخصی آن، و نه جنبه عینی، همه بین، و غیر واحدبین کرامت که به دلایل عقلی، قابل انکار نیست) 🔹در سیره علمی حضرت آیت الله ( اعلی الله مقامه) آن مقدار که ما دیده بودیم و شناخته بودیم برای اثبات یک مدعا (در امور بین فردی) به شدت از استناد به امور ذهنیِ فردی اجتناب ورزیده، به جد معتقد به اثبات مستدل، عقلی و عینی موضوعات بودند، هرچند (آن مقدار که من دریافت کرده بودم) از روح سخنانشان و سیره رفتارشان همواره این معنا برمی‌خاست که را نشاید! 🌺 به هر حال گو اینکه از سبک زندگی عارفان و سالکان برداشت می شود حتی در خود هم همواره تابع این موضوع بوده اند که: عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار کار آموختند مهر کردند و دهانش دوختند( مولوی) eitaa.com/Mohyiee
✍️ ؟ اسلام با «منشِ» افراد سروکار دارد تا «شخصیت» آن‌ها. (پدر روان‌شناسی شخصیت) در کتاب معروف خود؛ «شخصیت: یک تفسیر روان‌شناختی» به نکته جالبی اشاره می‌کند: او می‌نویسد: is personality evaluated, and is character devaluated. «منش، ارزیابی شده است و شخصیت، ارزش‌زدایی شده است» منظور آلپورت این است که وقتی می‌خواهیم به بحث شخصیت داشته باشیم، بهتر است از تعبیر «منش: Character» استفاده کنیم؛ اما وقتی بدون نگاه قضاوتی و ارزیابانه به این موضوع نگاه می‌کنیم؛ تعبیر «شخصیت: personality » مناسب‌تر است. 🔸 جالب است که امروزه ؛ که به تصریح خودشان نگاه قضاوتی به روان‌شناسی دارند به جای توانمندی‌های شخصیت از (Character Strength) سخن می‌گویند. 🔹اگر قرار باشد مباحث شخصیت از نگاه اسلامی را مورد توجه قرار دهیم؛ این‌را احتمالاً باید بپذیریم که اساساً اسلام یک نگاه قضاوتی به شخصیت انسان‌ها دارد. 🔻 نگاه به انسان یک نگاه دوگانه است. قرآن هم ویژگی‌های مثبت (مومن، محسن، صابر، متقی، کاظم، عافی، و مانند آن) برای انسان بر می‌شمرد و هم ویژگی‌های منفی (هلوع، منوع، عجول، منافق، کافر، مشرک، و مانند آن). 🔺در نیز انسان‌ها درجه‌بندی شده‌اند و در قالب مفاهیمی چون «خُلّه»، «مَکرمه»، «خصله»، و «درجه» ویژگی‌های مثبت و منفی به آن‌ها نسبت داده شده است. اینکه می‌گویم منفی یا مثبت یعنی یک نگاه قضاوتی و ارزیابانه. 🔹اسلام همواره از انسان‌ها می‌خواهد که شخصیت خود را به سمت ویژگی‌های مثبت سوق دهند و از ویژگی‌های منفی دور سازند؛ پس این یک نگاه و تجویزی است و نه یک نگاه صرفاً بدون قضاوت. 🔹این‌که شخصیتِ(خنثی و بدون قضاوت) انسان چیست، شاید خیلی مورد توجه آموزه‌ها قرار نگرفته باشد یا آموزه‌های زیادی در این‌باره نداشته باشیم که آن وقت بخواهیم خودمان را به زحمت بیندازیم تا بلکه یک مفهوم نزدیک به شخصیت در روان‌شناسی را در اسلام بیابیم: مفاهیمی چون شاکله، ذات، امرء، و مانند آن! شخصیت هرچه که باشد؛ اسلام می‌خواهد آن را در قالب «منش» ببیند و تفسیر کند، و تجویز کند. آن وقت تا بخواهی الی‌ماشاءالله آیه، روایت و مطلب در این زمینه می‌توانی بیابی! ♦️حال اگر قصد پژوهش در آموزه‌های اسلام را داریم به نظر می‌رسد مفهوم «منش» را بیش از مفهوم «شخصیت» باید مبنای کار قرار دهیم؛ این شاید یافته‌های بهتری را در اختیار جویندگان روان‌شناسی اسلامی قرار دهد. 🌺 شاید بعدها از سازه دیگری به نام نیز صحبت به میان بیاورم. eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگی‌بخش
✍️ #منش_یا_شخصیت؟ اسلام با «منشِ» افراد سروکار دارد تا «شخصیت» آن‌ها. #گُردون_آلپورت (پدر روان‌شناس
❇️ در مطالعاتی که راجع داشتم؛ به مقاله مرحوم دکتر ؛ از روان‌شناسان پیشگام در ایران، تحت عنوان «خوی از نظر روان‌شناسی» برخوردم. «خوی» ترجمه واژه «Character» است؛ یعنی همان «منش». 🔸 ایشان در این مقاله که سال 1339 شمسی(1960 م.) نوشته‌اند به دیدگاه‌های ، ، ، درباره ماهیت منش اشاره کرده، و بعد به مقایسه ایده آنان با روان‌شناسی جدید پرداخته است از نگاه ، منش، پایدار شخصیت ماست. ⚡️⚡️صناعی می‌نویسد: « سال گذشته وقتی در سفر آمریکا گردون آلپورت را ملاقات کردم و با او در این باب صحبت کردم دیدم هنوز در این عقیده راسخ است و معتقد است که نباید «کاراکتر: منش» این‌گونه در علم روان‌شناسی به‌کار رود و کلمه «پرسونالیتی: شخصیت» به خوبی می‌تواند جانشین آن گردد. اما نگارنده برخلاف آلپورت معتقد است کلمه «کاراکتر» می‌تواند در بحث روان‌شناسی و تربیتی به کار رود». ♦️شاید اصرار دکتر صناعی، به‌خاطر آن برداشتی است که حکمای سابق اسلامی در باب شخصیت داشته‌اند. بله ایشان درست می‌گفته‌اند؛ در آثار حکمای اسلامی؛ به موضوع توجه می‌شده است و نه . eitaa.com/Mohyiee
💥 🔺ردیف بالا: هیجانات اصلی 🔸از راست به چپ: عادی، شگفتی، غم، شادی، نفرت، ترس، خشم 🔻ردیف پایین: هیجانات مرکب 🔸از راست به چپ: حسد، شرم، غرور، حقارت، افسردگی، عشق، اضطراب 💛❤️رنگهای گرم: مناطق درگیر 🖤💙رنگهای سرد: مناطق غیردرگیر eitaa.com/Mohyiee
رابرت هوک، فیزیک‌دان بریتانیایی قرن 17 میلادی : تغییر طول یک ماده اِلاستیسیته (مواد کشسانی) با بار وارد بر آن رابطه خطی دارد. قانون هوک می‌تواند پیش‌بینی کند که در اثر یک نیروی مشخص ( Force) چقدر فنر کشیده (یا فشرده) خواهد شد. البته این کشش یا فشار تا حد مشخصی خاصیت کشسانی فنر را حفظ می‌کند. بعد از آن از حالت خارج شده به حالت تبدیل شده و بعد منجر به ماده خواهد شد (stress_strain_graph). آدمی هم در یک شبیه‌سازی مهندسی، بسان فنری تصور شده که تا حدی توان تحمل (فشار یا کشش) بار روانی را دارد. این بار روانی همان استرس است. ❇️ چهار : 1️⃣ تغییرات در زندگی (کوچک یا بزرگ؛ مثبت یا منفی) 2️⃣ تعارض در انتخابها (بین بد و خوب، بد و بدتر، خوب و خوب‌تر) 3️⃣ انتظارات اطرافیان و جامعه از فرد 4️⃣ ناکام شدن‌ها ✅ در مطالعات محدودی در زمینه مفهوم شناسی استرس مشاهده می‌شود. پژوهشگران می‌توانند با تشکیل (مانند ضنک، توتّر، جَهد، تعب، وجل، و قلق) به مدل‌هایی در این زمینه دست یابند. eitaa.com/Mohyiee
✍️ ! 🤔 فرض کنید بین پدر و مادرتان که هر دو را به یک اندازه دوست دارید اختلافی پیش آمده و شما ناچارید از یکی از آنها طرفداری کنید، ولی دوست ندارید طرف دیگر ناراحت یا دلخور شود؛ در اینجا کار درست‌تر چیست؟ چرا؟ و یا یکی از بستگان نزدیک شما به شدت مشکل مالی پیدا کرده؛ و شما هم مقداری پول در حساب خود دارید که برای یک کار بسیار ضروری در حال پس انداز هستید؛ در این موقعیت کار صحیح تر را چه می‌دانید؟ و چرا؟ و... 👆آنچه شما در پاسخ به این سوالات خواهید داد به مشهور است؛ از نظر روان‌شناسی افراد در سنین مختلف به گونه های مختلفی دست به استدلال‌ زده و تصمیم های اخلاقی را اتخاذ می‌کنند. این فرایند آن‌ها را نشان می‌دهد. 🔺یادم هست در دوره‌هایی که مباحث رشد در روان‌شناسی را تدریس می‌کردم وقتی به نظریه می‌رسیدیم و معمای هانز (یکی از معماهای اخلاقی کلبرگ) را به دانشجویان توضیح می‌دادم استدلال‌هایی غیر از بحث و می‌آوردند و نمی‌توانستند کاملاً با استدلال هانز همراهی کنند. 🔴 دانشجویان مباحث فقه اسلامی و را برای تصمیم اخلاقی پیش می‌کشیدند که خیلی در طبقه‌بندی اخلاقی کلبرگ حضور نداشت. ✅ خوب است نظریه‌های دیگری چون نظریه گیلیگان که را دیگر دلیل استدلال اخلاقی می‌داند یا نظریه هایت و گرام که پنجگانه را به‌عنوان دلائل اخلاقیِ انجام یا ترک رفتارها شناسایی کرده‌اند نیز به دانشجویان ایرانی تدریس شود؛ 🔹آن‌وقت شاید کمی از در روان‌شناسی فاصله بگیریم و به نزدیک شویم! طبق مطالعات، نظریه بنیانهای اخلاقی با فرهنگ جوامع دیگر سازگاری بیشتری دارد. ♦️با این کار شاید پژوهشگران علاقمند شوند که بنیانهای اخلاقی مبتنی بر را نیز شناسایی کنند! 🔶🔶پنج بنیان‌ اخلاقی مورد اشاره: 🔹آسیب/مراقبت 🔹انصاف/ تلافی 🔹حفظ گروه/ وفاداری 🔹اقتدار/ احترام 🔹پاکی/ پرهیزکاری eitaa.com/Mohyiee
📚 کتاب : تألیف ویلیام كیل‌پاتریک؛ از روان‌شناسان مطرح دین است. او دانشیار روان‌شناسی تربیتی در کالج بوستون است. 📕وی در این کتاب مدعی است كه علی‌رغم رشد روان‌شناسی مدرن در بیش از یك قرن، امّا ما در ایالات متحده شاهد افزایش مداوم جرائم، میزان طلاق، مصرف مواد مخدر و نارضایتی عمومی از زندگی هستیم. 🤔او چهار نقد اساسی بر روان‌شناسی جریان اصلی وارد می‌کند: 1️⃣ روان‌شناسی مدرن آمریکایی را ضد اجتماعی می‌نامد زیرا براساس نظریه و بنا شده است. 2️⃣ کیل پاتریک مخالف مفهوم است زیرا مبتنی بر ایده خودمحوری است که نمی‌تواند یک فرهنگ هماهنگ و سازگار اجتماعی را ایجاد یا حفظ کند و برای افرادی که از فرهنگ‌های جمع گرایانه آمده‌اند بی‌ربط است. 3️⃣ از نظر كیل‌پاتریک، روان‌شناسی مدرن آمریکایی بیشتر به دنبال است و نه ؛ و قبل از درک مشکلات به‌دنبال راه‌حل‌ها است! 4️⃣ او می‌گوید این موضوع از این ناشی می‌شود که روان‌شناسی آمریکایی امور را نادیده می‌گیرد. 🍀🍀🌺🍀🍀 eitaa.com/Mohyiee
🍀🍀⚡️⚡️🍀🍀 ✅ به بهانه درگذشت دکتر (Malik Badri): 1932 - 2021 👨‍👦تولد: 1932؛ رفاعه سودان؛ از یک خانواده مبارز مسلمان سودانی. 👨‍🎓تحصیلات: - کارشناسی روان‌شناسی: دانشگاه بیروت، 1956 - کارشناسی ارشد: دانشگاه لِستر انگلیس، 1958 - دکتری: دانشگاه لِستر انگلیس، 1961 📋گواهی تخصص در روان‌شناسی بالینی و فعالیت در بخش روان‌پزشکی و اعصاب، بیمارستان میدلکس، لندن: 1967 👨‍💻فعالیتها: - استادیار دانشگاه بیروت: 1962 تا 1964 - رئیس گروه روان‌شناسی دانشگاه اردن:1965 - دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه اسلامی اُم دِرمان: 1967 تا 1971 - استاد کرسی ابن خلدون در دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی - بنیانگذار و رئیس : 2014 تا 2021 📚تألیفات: کتابها و مقالات پژوهشی متعدد از جمله: اسلام و روان‌شناسی تحلیلی، اسلام و اعتیاد الکلی، فاجعه ایدز، ، تدبر: یک مطالعه روان‌معنوی اسلامی، معاش_روح. 💥یکی از مقالات تأثیرگذار بدری (1978) تحت عنوان : «روان‌شناسان مسلمان در سوراخ سوسمار!» بود که آغازگر مقالات انتقادی جدّی علیه روان‌شناسیِ غالب شد. ⚡️⚡️ استعاره برگرفته از حدیث نبوی (ص) است که پذیرش غیرانتقادی نظریه‌های روان‌شناختیِ غربی را مورد شماتت قرار می‌دهد. 🌺 رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در روایتی که اهل سنت آن را نقل کرده اند، در سرزنش رفتار تعدادی از مسلمانانی که در آینده خواهند آمد، فرمود: به شدّت از راه کسانی که قبل از خودشان بوده، گام به گام و وجب به وجب تبعیت خواهند کرد، حتی اگر آن‌ها وارد یک شوند آن‌ها (مسلمانان) هم تبعیت می‌کنند! گفتند: ای رسول خدا، منظورتان (تبعیت از) یهودیان و مسیحیان است؟ حضرت فرمود: پس چه کسانی؟! ❇️ اساساً روان‌شناسی اسلامی را با آغاز کرد امّا در نهایت به روی آورد. 🌱🌱 بیشتر بخوانید در 👇 جریان‌شناسی روان‌شناسی اسلامی در عصر حاضر http://jcp.samt.ac.ir/article_118697.html 🍀🍀🌺🌺🍀🍀 eitaa.com/Mohyiee
✍️ ❇️ امروزه در روان‌شناسی مثبت‌گرا؛ افراد در یک استعاره در پیوستاری از منفی یک؛ صفر؛ و مثبت یک درجه‌بندی می‌شوند. روان‌شناسان مثبت‌گرا می‌گویند روان‌شناسی موجود تا به حال در تلاش بوده افراد را از منفی یک() به نقطه صفر ( ) برساند؛ امّا مثبت‌گراها در تلاش‌اند افراد را به مثبت یک سوق دهند ( )؛ پس اگر کسی در نقطه مثبت نبود؛ و از طرف دیگر در نقطه منفی هم نبود؛ پس در خط تعادل قرار دارد، و البته این مباحث با ادبیات مذکور؛ در 20 سال اخیر در روان‌شناسی رونق پیدا کرده است... . 🔴 از اندیشمندان مسلمان؛ با ادبیات مشابه در 5 یا 6 دهه پیش در تبیین عوامل شقاوت و سعادت نظر متفاوتی طرح می‌کند. او اشاره می‌کند اگر كمالات و موجبات سعادتى در فرد وجود نداشته، و بالاى صفر نباشد، زير صفر هم نيست. ایشان می‌گویند «ما اين‌ها را در عدل الهى «بالاى صفر» و «زير صفر» اصطلاح كرده‌ايم. اگر بالاى صفر نرفته‌اند، زير صفر هم نيامده‌اند... ». در واقع از نظر این متفکر وقتی فرد بالای صفر نبوده؛ و زیر صفرهم نباشد؛ معنایش این نیست که در خط تعادل است؛ بلکه او در یک عدم به سرمی‌برد که بر اثر یکسری کوتاهی‌ها (جهل قصوری) عملاً بهره‌ای از چیزی نمی‌برد.اين‌ها يك مردم بسيطى هستند كه اگر ملكات فاضله ندارند، رذایلی چون کبر، حسد و بخل را هم ندارند. ✅ در برای تعادل، ولو یک اپسیلون باید بهره‌ای از مثبت یک داشته باشیم. 🍀🍀🌺🍀🍀 eitaa.com/Mohyiee
✍️؟ 🌿🌿🍃🌸 🔷 پدیده حجاب در جامعه ما موضوعی است که مورد توجه مجامع داخلی و خارجی قرار گرفته است. «کوتاهی نهادهای دینی»، «کم کاری مسوولین فرهنگی»، «بی‌تفاوتی دین‌مداران»، «عدم تبیین ارزش‌های حجاب»، «نفوذ فرهنگی»، «اعتراض خاموش»، «بی اطلاعی مردم» و ... شاید از جمله تبیین‌هایی باشد که در مورد پدیده بی‌حجابی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. امّا در این نوشتار می‌خواهیم یک تحلیل روان‌شناختی از بی‌حجابیِ برخی افراد در جامعه کنونی ارائه دهیم. 🔶 جدای از موضوع " تبرّج" و زیبایی نمایی که به عنوان یک تحلیل عمومی قابل طرح است امّا با یک «رویکرد شناختی» به موضوع تقید بر حجاب زنان و دختران ایرانی، می‌توان از یک باور عمیق و هسته‌ای به نام ، «طرح واره»، «سازه واره»، و یا هر ترجمه دیگری که شما از عنوان علمی «Schema: اسکیما» دارید، سخن به میان آورد. به تعبیر خیلی ساده، اسکیماها همان ذهنیتهای نهادینه شده‌ای هستند که در طی زمان به یک باور عمیق تبدیل شده‌اند. این باورهای عمیق مبنای شکل‌گیری قواعد و افکار سطحی‌تر می‌شوند و در زندگی روزمره بدون اینکه که به آن‌ها توجه داشته باشیم فعال شده و ما رفتارهای خود را بر اساس آنها شکل می‌دهیم. ♦️این ذهنیت‌های نهادینه شده در سیستم روانی ما بر اساس خیلی مسائل شکل می‌گیرند؛ از مسائل ارثی و ژنتیک گرفته تا نحوه تعامل والدین با ما، رویدادهای تلخ و شیرینی که در زندگی ما رخ داده، و شرایط حاکم بر محیطی که در آن رشد کرده‌ایم. بعد از این مقدمه، می‌خواهم از روان‌بُنه‌های بی‌حجابی سخن بگویم. به نظر بنده برخی بانوان ایرانی بیش از آن‌که نسبت به «بی حجاب شدن» روان‌بنه مثبت داشته باشند، نسبت به «باحجاب شدن» روان بنه منفی دارند! به عبارت دیگر آنچه امروزه به عنوان پوشش‌های نامناسب در جامعه ایرانی می‌بینیم، نشانه نیست بلکه است. ✋بگذارید ساده تر بگویم: اینکه خانمی با پوشش غیراسلامی در جامعه اسلامی ظاهر می‌شود چه معنایی دارد؟ در حالی‌که او می‌داند قانون کشورش حفظ حجاب در مجامع عمومی است، و از دوران دبستان تا دانشگاه پوشش اسلامی را از او خواسته‌اند، و احکام فقهی که او به بخش معظم آن پایبند است، حجاب را از یک زن خواسته است! و البته این خانم خود مزایای پوشیده بودن را می‌داند؛ و متقابلاً معایب و دردسرهای بی‌حجابی را هم درک کرده است. با این اوصاف، آیا رفتار بی‌حجابی می‌تواند ناشی از یک انتخاب باشد؟ خیلی بعید است! به نظر من افراد بر اساس یکسری از روان‌بنه‌ها و باورهای عمیق، آن هم نه نسبت به «بی‌حجابی» که نسبت به «باحجابی»، این رفتارها را از خود بروز می‌دهند. این افراد بیش از آنکه روان‌بنه مثبتی نسبت به بی‌حجابی داشته باشند، از با حجاب شدن دارند، نیستند بلکه شدنند. 💥برخی از روان‌بنه هایی که می‌تواند در زمینه با حجاب شدن این افراد مطرح باشد را بر می‌شمارم: . 😴زبان حال افراد برخوردار از روان‌بنه انتظار جامعه و روان‌بنه مسوولیت، چیزی شبیه این است:«اگر بخوام حجابم رو حفظ کنم، جامعه کلی ازم انتظار خواهد داشت، یا، «ای بابا اگه بخوای حجاب داشته باشی کلی مسوولیت به گردنت می افته من که اهلش نیستم!» یا در روان‌بنه انگ، این افکار فعالند:«من دوست ندارم برچسب انقلابی، حزب اللهی، متدین بهم بخوره! » یا «نمی‌خوام بهم بگن عقب مانده!»، و در روان بنه فوکوس: «من نمی‌خوام جایی که وارد می‌شم انگشت نما بشم، همه یه جوری بهم نگاه کنند!» 🤔به نظر شما اگر این افکار یا شبیه این‌ها در لایه‌های پنهان روان ما جا خوش کرده و آن‌قدر عمیق شده باشند که به یک باور تبدیل شده باشند، چقدر می‌توانیم پایبند حجاب باشیم؟ و آیا برای رهایی از این افکار به حالت مقابل آن یعنی بی‌حجابی پناه نخواهیم برد؟ البته من انکار نمی‌کنم که وقتی فرد به سمت رفتارهای بی ‌جابی سوق پیدا کرد از آن لذت خواهد برد، به‌خصوص در فضایی که بی‌حجابی تشویق شود، این حالت در افراد تقویت خواهد شد. با این حال شروع ماجرا از جای دیگر است. ✅ به نظر می‌رسد باید فکری به حال این روان‌بنه‌ها کرد. جلوی شکل‌گیری آن‌را در خانواده گرفت، و به مادرانِ با حجاب آموخت که در حضور فرزندان چه واکنشی به حجاب خود نشان دهند، و اگر برنامه‌ریزی فرهنگی و عمومی در حال انجام است، بیش از همه بر موضوع شکل‌گیری روان‌بنه‌های مثبت و منفی نسبت به حجاب متمرکز شود. 🔺تا نظر شما چه باشد؟ 🍀🍀🌺🍀🍀 eitaa.com/Mohyiee
✍️ 💥دوباره شادترین و غمگین ترین استان‌های کشور معرفی شدند! ♦️چند سال پیش در میزگردی، در معیت یکی از صاحبان اندیشه، تحلیلی با عنوان ارائه دادم. آن تحلیل ناظر به گزارش موسسه آمریکایی گالوپ راجع کشورهای با سطح پایین هیجانات مثبت بود. در آن گزارش، ایران بعد از عراق به‌عنوان دومین کشور معرفی شده بود! البته آن ایام برخی از رسانه های داخلی نتیجه گزارش مذکور را با این عنوان منتشر کرده بودند: ایران دومین کشور غمگین دنیا! 🔹اخیرا یک اینفوگرافی توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شده، و در پیام رسان‌ها در حال دست به دست شدن است: : قم شادترین، سمنان غمگین ترین!" 🔸منبع خبری مذکور، یک پژوهش کشوری است که در سال 1398 توسط برخی از پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی انجام شده است که البته هنوز نتایج رسمی آن منتشر نشده است. 🔴 امّا از شما می‌خواهم در ادامه؛ نتایج تحقیقات تیم مذکور در سال‌های 91، 96، و 98 را در همین زمینه مشاهده بفرمایید: 1. نتایج سال 91: استان‌های زنجان و گلستان شادترین؛ و یزد و کرمانشاه غمگین‌ترین. 2. سال 96: بوشهر و گیلان شادترین؛ کردستان و آذربایجان شرقی غمگین‌ترین. 3. سال 98: قم و سیستان شادترین؛ سمنان و زنجان غمگین‌ترین. 🧐🤔 🔵 از این اطلاعات چه چیزی برداشت می‌کنید؟ 1️⃣ (Replication Crisis)؛ همان که استرنبرگ؛ مؤلف کتاب خاطر نشان کرد: «ژورنال‌های بزرگ، مقالاتی را درباره تحقیقاتی منتشر کرده‌اند که جالب، غافلگیر کننده، و خبرساز بوده‌اند؛ امّا تلاش‌های بعدی برای تکرار این نتایج بی‌حاصل مانده‌ است!» چگونه است که در تکرار تحقیقات در بار دوم، سوم، و چهارم، و... نتایج شادکامی ایرانیان این قدر تغییر می‌کند و چرا نتایج تکرار نمی‌شود؟! گو اینکه قرار است به نوبت، استان‌های مختلف در سطر جدول شادکامی قرار بگیرند! 2️⃣ بر فرض که از بحث پژوهش عبور کنیم؛ دریابید را! برای مثال در تحقیق سال 96، به تصریح خود پژوهشگران، اساسا رابطه معناداری بین محل سکونت و شادکامی یافت نشده است! یعنی اینکه اگر شما شاد بوده‌اید یا نه، ارتباطی به اینکه در کدام استان زندگی می‌کرده‌اید، نداشته! اما رسانه‌ها تیتر کردند: شادترین و غمگین‌ترین استان‌ها را بشناسید! 3️⃣ اگرچه میانگین شادی در استان‌ها متفاوت بوده، اما این تفاوت آن قدر کم است که به تعبیر متخصصان فن آمار: . برای مثال در تحقیق سال 98 میانگین شادکامی کل کشور ۴.۱۱ اعلام شده؛ و وضعیت تمام استانها در اطراف همین نمره بوده؛ پس بالاتر بودن قم یا پایین تر بودن سمنان موضوعیتی نخواهد داشت. 4️⃣ طبق یافته‌های مذکور، افراد شاغل در مقایسه با افراد بیکار شادمان‌تر بوده‌اند( موضوعی که کاملا قابل تصدیق است) اما خبر اینفوگرافی رسانه‌ها، استان‌های سیستان و هرمزگان را ( علی رغم نرخ بالای بیکاری آن‌ها) به ترتیب دومین و سومین استان شاد معرفی کرده‌اند! ✅ پ.ن - سازه شادکامی بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی باید بازتعریف و بازسازی شود. - ؛ گالوپ، و مواردی شبیه آن نمی‌توانند به‌طور کامل وضعیت شادکامی مردم ایران را بازنمایی کنند - طراحی ابزارهای مطابق با فهم ایرانی از شادکامی لازم است. - شیوه نمی‌تواند دانش ما در زمینه وضعیت شادی مردم ایران را کامل کند. - در فرهنگها و خرده فرهنگهای مختلف ایرانی را نیازمندیم. - شانتاژهای خبری را خیلی جدّی نگیرید . 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee 🍀🍀🍀🌺🍀🍀🍀 https://www.farsnews.ir/news/13940825001273 شادکامی زنان و مردان ایرانی 20 تا 40 ساله https://www.magiran.com/paper/1862732 میزان شادکامی مردم ایران https://www.magiran.com/paper/1019008
! 🌿🌿 🔹استاد ایرانی‌ دانشگاه جورج‌تاون واشینگتن دی سی (دکتر فتحعلی مقدم) در ضمن مقالاتی معتقد است روان‌شناسی موجود منعکس کننده ساختار قدرت حاکم در جهان بوده؛ و ایالات متحده به‌عنوان تنها صادر کننده این دانش؛ با ، روان‌شناسی را به نام خود ثبت کرده است! 🔸او صدور روان‌شناسی آمریکایی به بقیه جهان را مورد انتقاد قرار داده و نیاز به روان‌شناسیِ مناسب برای جهان غیر غربی را مطرح کرده است. ♦️او برای روان‌شناسی قائل است: 1️⃣ ایالات متحده آمریکا، اولین جهان روان‌شناسی، بر عرصه بین الملل مسلط است و تولید دانش روان‌شناسی را که به کشورهای دیگر دنیا صادر می‌کند، از طریق کنترل کتابها و مجلات، ساخت و توزیع آزمون‌ها، مراکز آموزشی و غیره در انحصار خود در آورده است. 2️⃣ کشورهای جهان دوم شامل کشورهای اروپای غربی و روسیه است. آن‌ها تأثیر بسیار کمتری در روان‌شناسیِ کشورهای دیگر داشته‌اند. گرچه از قضا، در این کشورها است که روان‌شناسی مدرن ریشه‌های فلسفی دارد. 3️⃣کشورهای جهان سوم - که اکنون کشورهای در حال توسعه نامیده می‌شوند – بیشتر، واردکنندگان دانش روان‌شناسی هستند. ❗️مقدم به روند تدریس و آموزش روان‌شناسی در هم خُرده می‌گیرد؛ و می‌گوید ایرانی‌ها به‌جای توجه به بوم و فرهنگ ؛ مثلا کتاب را ترجمه کرده و در دانشگاه‌های خود به دانشجویان آموزش می‌دهند! (در ایران این کتاب با عنوان روان‌شناسی اجتماعی ترجمه حسین شُکرکن به سیزدهمین چاپ رسیده است) 🔺مقدم معتقد است هند مهم‌ترین دانش روان‌شناسی در جهانِ در حال توسعه است، اما حتی در آنجا نیز بیشتر تحقیقات از خطوط ایجاد شده توسط آمریکا و تا حدودی اروپای غربی پیروی می‌کند. 💥هشدارهای دکتر مقدم در حالی است که جورج بِرت (1922)؛ تاریخ‌نگار معروف روان‌شناسی در کتاب خود نوشت: جهانِ غرب بخاطر حفظ اَسناد باستانیِ روان‌شناسی توسط باید از آن‌ها متشکر باشد! ❇️ جهان سومی نمانیم! 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 @Mohyiee
✍️ 🌺🌸🍃 🔸غیر از این بودن؛ غیر از این شدن؛ غیر از این ماندن علاقه ذاتی ما انسانهاست؛ ما ذاتاً تمایل به تغییر داریم؛ به صیرورت؛ به دیگر شدن؛ به دگرگون شدن؛ به بهتر شدن. 🔹 اصلی ترین مسأله در روان‌شناسی است؛ اینکه تغییر روانی چگونه رخ می‌دهد؟ وقتی ما تغییر می‌کنیم دقیقاً چه امور روانی تغییر می‌کند؟ آیا تغییرات همواره به سوی امور مثبت است؟ چه چیزی عامل تغییر است؟ مکانیزم‌های تغییر چیست؟ فرآیندهای آن کدام است؟ و سوال‌های دیگر. 🔸از منظر جریان روان‌درمانی موجود؛ کسی یا چیزی جز خود فرد این تغییرات روانی را ایجاد نمی‌کند؛ خواه هشیارانه و خواه ناهشیارانه؛ و از نگاه رویکردهایِ درمانی مسلط امروزی؛ مثل خانواده بزرگ درمان‌های شناختی، تغییر از افکار آغاز می‌شود. فکرهای ما تغییر می‌کند که جان‌ها تغییر می‌یابند؛ اگر فرد در زندگی نوع برداشت‌های خود را تغییر دهد؛ حال روانی او هم تغییر خواهد کرد؛ اگر عینک‌های بدبینی را از چشم خود بردارد؛ خواهد دید که زندگی آن قدر هم که او تصور می‌کرد، دشوار نیست و خودش می‌تواند شرایط را از به تغییر دهد. 🔹در نظام فکری اسلام امّا قبل از آنکه با کار داشته باشیم با و قلب سروکار داریم؛ تغییر فکر هرچند مهم؛ اما تغییر میل از آن مهم‌تر است. ذهن جایگاه افکار و شناخت‌ها است و دل پایگاه امیال و عواطف؛ از منظر اسلام امیال و شناخت‌ها همواره در مصاف هم‌اند تا کدام پیروز میدان درآید! ♦️تغییر با سه تغییر دهنده: از قرآن کریم درمی‌یابیم که خاستگاه تغییرات روانی انسان‌ها از سه ناحیه است: - (إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى... .)؛ - (حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ)؛ - و (وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ...فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ) . 🔷 تغییرات می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی؛ اگر تغییرات به سمت تعالی باشد مثبت است و اگر به سمت تنزل باشد منفی است. اگر احساس کنیم با انسان‌ها مهربان‌تر شده‌ایم؛ خیر و خوبی آن‌ها را می‌خواهیم؛ نقش‌ها و وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهیم؛ می‌دانیم برای چه زندگی می‌کنیم و حس خوش معنوی داریم؛ احتمالاً به سمت تعالی گام برداشته‌ایم؛ و اگر فقط خودمان و خواسته‌های خودمان مهم شده؛ حوصله اطرافیان را نداریم؛ دیگران هم حوصله ما را ندارند؛ وظایف و نقشهایمان را به درستی ایفا نمی‌کنیم؛ نمی‌دانیم برای چه زندگی می‌کنیم و احساسات معنوی را هم مدتهاست تجربه نکرده‌ایم؛ شاید از تغییرات مثبت باز ایستاده یا روند مقابل آن‌را آغاز کرده‌ایم. 🔸در؛ تغییرات تعالی بخش به‌دست خداوند است و ما پردازشگر این تغییرات هستیم؛ و شیطان زمینه‌ساز تغییرات منفی. اما چگونه؟ 🔺اصلی‌ترین کاری که از دست شیطان بر می‌آید؛ ایجاد است! بله همان ! کی دچار وسوسه‌ایم؟ زمانی که داریم با خودمان آهسته سخن می‌گوییم امّا به‌صورت منفی، وقتی طوری با خودمان حرف می‌زنیم که امید را از خودمان می‌گیریم؛ انگیزه حرکت را از خود می‌ستانیم؛ انگیزه‌ آسیب به دیگران در جانمان می‌افتد؛ انجام کاری که قبلاً می‌دانستیم ناسالم است در ذهنمان زیبا و جذاب می نمایاند و ... . 🔺وقتی این خودگویی‌ها فعال می‌شوند با چیزی به نام یا امیالِ معارض با هدف متعالی ترکیب می‌شوند و جریان تغییرات منفی آغاز می‌شود. تغییرات منفی گام به گام است همان‌طور که تغییرات مثبت نیز درجه به درجه است. همچنین تغییرات مثبت و منفی از تغییرات سطحی (مثل ایجاد غیظ و غضب) به تغییرات عمیق (مثل هدایت یا ضلالت) حرکت می‌کند. و اصلی‌ترین مکانیزم تغییر در اندیشه اسلامی (مهار خود) است. ✅ اگر دوستدار تغییرات مثبت هستید؛ بسم الله! خودگویی‌های منفی را بشناسید و امیال معارض با هدف متعالی را مدیریت کنید؛ با تغییرات منفی مبارزه کنید؛ زمینه تغییرات مثبت همراه شما هست! ! و «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ: خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند» (رعد، 11) 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 @Mohyiee
✍️ 🌺🌻 🔸تمایلات و آرزوها با راضی بودن و ناراضی بودن ما پیوند خورده است. 🔹آرزوها امیال خوشایندی هستند که در زمان حال، برای دستیابی به یک آینده خوش در روان ما فعال می شوند. 🔸آرزوی دستیابی به ثروت، شهرت، و موقعیت اجتماعی هستند و تمایل به خیررسانی به دیگران، رشد شخصی، سلامتی، و کار را برای دل خود انجام دادن، اند. 🔹در یک دوره طولانی در فرهنگهای اروپایی- آمریکایی تصور بر این بود که آرزوهای بیرونی هر چه بیشتر باشد حال آدمها بهتر خواهد بود و آنها را افزایش می دهد اما بعدها تحقیقات متعدد در همان فرهنگها نشان داد که نقش آرزوها در رضایت شبیه U برعکس است که بعد از مدتی افزایش، کاهش می یابد. 🔸آرزوهای بیرونی به معروف اند. 🤔 حالا نقش آرزوهای درونی چگونه است؟ 👈 برای یافتن پاسخ این سوالات و چندین سوال مهم دیگر، پیشنهاد می دهم دو مقاله ذیل را مطالعه فرمایید👇 http://psychology.riqh.ac.ir/article_12391.html http://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1777_0.html 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 @Mohyiee
در قرآن کریم واژه «وجه» و مشتقات آن 78 بار تکرار شده است و اکثر موارد آن به معنای صورت، چهره و ظاهر افراد است. 1️⃣ انتساب حالات روانی-هیجانی به چهره و ظاهر افراد در قرآن کریم امر روشنی است حدود 15 مورد (آیه). 2️⃣ انتساب حالات روانی به «چهره» نمایانگر آن است که چهره آدمی شاخص‌ترین عضو در نشان دادن این حالات است. 3️⃣ این حالات بیشتر در مورد رخدادهای روز قیامت بوده (شاید به این خاطر که تبلور حالات هیجانی در آن رخداد عظیم، در اوج است) 4️⃣ هیجانات بسیط و مرکب نسبت داده شده به چهره : 💥 😊: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ؛ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ؛ 💥؛ درهم کشیدگی 😠: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ 💥😔: فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ 💥 😌: وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ ؛ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ 💥😖: إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ 💥😣: وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا بَيِّناتٍ تَعْرِفُ في‏ وُجُوهِ الَّذينَ كَفَرُوا الْمُنْكَرَ 5️⃣ حالات صرفاً فیزیولوژیک (که یکی از مؤلفه‌های تظاهر هیجان است) نیز به چهره نسبت داده شده است که علامتی از وجود هیجانات یا حالات درون-روانی است: يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ أَمَّا الَّذينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفي‏ رَحْمَتِ اللَّهِ وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ ✅ پ.ن: در قرآن، مشاهده‌پذیر بودن «بیّنات» یک اصل تلقی شده است و الّا قرآن کریم می‌توانست برای معرفی حالات روانی افراد فقط از حالات درونی و مافی الضمیر آنها خبر بدهد؛ بدون آن‌که واسطه حالات در چهره و بدن را منعکس نمایند. از این رو اولاً گزارش انتساب یک حالت روانی به چهره در قرآن همواره حکایت از یک واقعیت درونی دارد. ثانیاً قرآن کریم برای حکایت از یک واقعیت درونی به حالات منعکس شده در چهره استناد می‌کند؛ این شاید به‌خاطر: - اثبات‌پذیر بودن برای مشاهده‌کنندگان باشد؛ - شاید به‌دلیل انکارناپذیر بودن برای مشاهده‌کنندگان و برای عاملان و فاعلان کار باشد، - و البته برای کامل شدن استدلال و احتجاج بر انجام یک رفتار باشد. بر این اساس شاید پژوهشگران بتوانند بر اساس کریم را تبیین کرده؛ و تبیین‌هایی در روان‌شناسی چهره ارائه دهند. 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
✍️ 🌺منْ كانَ يُريدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُريدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً (الإسراء : 18) وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى‏ لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ كانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً(الإسراء : 19) 🌺 🔹این دو آیه شریفه عملاً منطق خودمهارگری اسلامی است: منطق ! البته آن بیشتری که مدنظر اسلام عزیز است تا گسترده شده است! 🔸تعویق یک رفتار، یک تصمیم، و یک واکنش عملاً جنبه مثبت دارد و جنبه منفی: تعویق کار خیر و تعویق کار شر. تعویق عمل خیر، نقصان مهارگری است و تعویق کار شر خودمهارگری است. 🔹برخی افراد در زندگی‌شان و برخی ، و تاخیری شدن و تاخیری ماندن نیاز به تلاش دارد و صرف اراده کفایت نمی‌کند.باید باوری به آینده داشت و دشواری‌هایی را تحمل کرد. 🔸گویی برای شقاوتمند شدن کافی است فرد در گرفتار شود؛ مابقی فرایند در پی آن گسترده خواهد شد. امّا سعادت، گو اینکه روند دیگری دارد. 💥در منطق اسلامی فرمول خودمهارگری این است: + + . ⚡️ایمان (به خدا، به پیامبر، به معاد) پیش زمینه همه مهارهای مقدس است! ایمان یافتنی است؛ دانستنی نیست! یکبار دیگر به دو آیه بالا نظر اندازید. 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
📋 🤔برخی معتقدند که اولین مورد اختلال ( معروف به OCD) توسط رابرت برتون در کتاب آناتومی مالیخولیا (1621) گزارش شده است و تنها در قرن نوزدهم میلادی مفاهیم مدرن OCD تکامل یافته و از دیگر اختلال‌های روانی متمایز شده است. امّا 💥جدا از اینکه در متون اسلامی در چهارده قرن پیش به آسیب وسواس توجه شده؛دو روان‌شناس مسلمان آمریکایی ثابت کرده‌اند که تمایز OCD از سایر اشکال اختلال‌های روانی را باید در هزار سال پیش؛ و در یک نسخه خطی از یک دانشمند مسلمان شیعی به نام ردیابی کرد؛ در کتابی به نام . ♦️این دو روان‌شناس آمریکایی در این مقاله به طبقه‌بندی، علائم، عوامل مستعدکننده و روش‌های درمان اختلالات وسواسی از منظر بلخی پرداخته؛ و آن‌را با نشانه‌شناسی DSM-5 (نسخه پنجم طبقه‌بندی اختلالات روانی) مقایسه کرده‌اند. 🔸مقاله مذکور در در سال 2015 در آمریکا منتشر شده است.👇 https://www.researchgate.net/publication/275367202_Obsessional_Disorders_in_al_Balkhi's_9th_century_treatise_Sustenance_of_the_Body_and_Soul 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 کانال دکتر حمید رفیعی هنر eitaa.com/Mohyiee
📚 🔹این کتاب در 7 فصل در تلاش است تا از منظر ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی(هندوئیسم، بودیسم، تائویسم، یهودیت، مسیحیت، اسلام) بر وزان واحد نظریه شخصیت، آسیب و درمان را ارئه دهد. 🔸فصل 6 است که توسط خانم زهرا انصاری تالیف شده است. ایشان بعد از معرفی دین اسلام وارد بحثهای روان‌شناختی از منظر اسلام شده است. تمرکز نویسنده در شخصیت، بحث‌های عقل و قلب است و در درمان، بحث‌های اعتماد و توکل به خدا، نیایش، ذکر، تعهد به خانواده، و مراقبت از قلب. 🔹این کتاب در سال 2002 توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است. 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
🌺 فی لَیلَةٍ مُبارَکةٍ...فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ(دخان، ۴) 🌺 در آن ، هر امر مهمی تفصیل می‌یابد. 🔸 و زنده نگه داشتن شب قدر یعنی خود را در معرض دید خدا قرار دادن. و این حاصل نمیشود مگر با خود و برای این توسعه باید از فرا رفته، را ببینی: وقتی برای دیگران دعا میکنی! وقتی از دیگران میگذری! وقتی از اعمال دیگر، توبه میکنی! وقتی کینه دیگران را از دل میشویی! وقتی تصمیمهای دیگر میگیری! وقتی دیگران را شفیع خود میکنی! وقتی... . 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
1_980414504.pdf
326.8K
💥گفتاری کوتاه 👈بخشی از متن: ...به نظرم یک نظریه پرداز یا روانشناس قبل از آنکه لازم باشد داعیه جهانی شدن را در سر بپروراند؛ باید در اندیشه و خود بوده؛ نظریه های مبتنی بر فرهنگ دینی را تولید و به اجرا بگذارد؛ این کار، علاقمندان "دانش" را از سراسر جهان بدانجا خواهد کشاند! 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee