هدایت شده از فراخوان شعر
✔️برگزیدگان بخش ادبی کنگره بینالمللی
حضرت علی بن باقر علیهالسلام
مشهد اردهال - شهریور ۱۴۰۳
🔻 برگزیدگان شعر بخش فارسی
●محمد زارعی - دلیجان
●محمد خدایاری - قم
●مهدی قنبری- کاشان
●مجتبی خرسندی - بروجرد
●آرش پورعلیزاده - رشت (شعر سپید)
●منیرهسادات هاشمی - مشهد (شعر کودک)
🔻برگزیدگان بخش بین الملل شعر فصیح
●فراس القطان - سوريه
●ابراهیم الدیراوی - خرمشهر
●خانم فاطمه السحمرانی - لبنان
●مهدی شاكر النهيری - عراق
●خانم شذا نوفل - سوریه
●سامر محمد - سوريه
🔻برگزیدگان بخش داخلی زبان محلی
●حسین الوائلی - آبادان
●عماد آلکثیری - شوش
●جابر منصوری - خوزستان
🔻 برگزیدگان شعر اردو
●احمد شهریار - پاکستان
●عنایت علی شریفی - پاکستان
●عینی رضوی - هندوستان
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از دوبیتی
به نام حضرت صاحبسخن
✍دوبیت یا دوبیتی!؟
#یادداشت_ادبی
✍ چندشب پیش توفیق شرکت در یکی از مجالس آموزش مداحی را داشتم. استاد جلسه - که یکی از مادحین خوب و خوشنفس اهلبیت علیهمالسلام است - در حال گرفتن امتحان شفاهی از ذاکران جوان و نوجوان حاضر در جلسه بود. البته برخی دیگر از حاضرین هم از پیرغلامان و بزرگترهایی بودند که گویا مانند هزاران فرد دیگر مجالی برای عرضهی هنر خود نیافته بودند.
✍ امتحان استاد بسیار ساده بود؛ یعنی قرار بود هر ذاکر تنها به خواندن یک #دوبیتی بسنده کند. اما نکتهی حائز اهمیت این بود که برخی فقط مجال خواندن یکبیت یا حتی یکمصرع را پیدا میکردند. چرا که استاد کلام ایشان را قطع میکرد و از آنها میخواست میکروفون را در اختیار نفر بعد بگذارند.
✍ من هم که تقریباً از ابتدای این آزمون نسبتاً شاعرانه رسیده بودم، قلموکاغذم را به دست گرفتم و شروع به نوشتن اشعار قرائت شده کردم. طبق معمول در حاشیه نوشتن اشعار، مطالب و نکاتی را هم که به ذهنم میرسید برای خودم یادداشت میکردم. این یک عادت خوب همیشگی است که خدا را بابت آن بسیار شاکرم.
✍ بعد از اتمام خوانشها که تقریباً اجرای ۲۵نفر را شامل میشد، استاد جلسه که همواره به این کمترین لطف داشته است، درخواست کرد که اگر نکتهای دربارهی مطالب ارائهشده دارم بیان کنم. رخصت طلبیدم و با کمی جابهجا کردن مطالبی که نوشته بودم به آنها نظم تقریبی بخشیدم و اعلام کردم که؛
از تعداد ۲۵ اجرای عزیزان؛
_ ۹نفر بهصورت کامل اجرا کردند،
_ ۷نفر بهصورت تکبیت،
_ ۹نفر هم بهصورت تک مصراع.
✍نگاهی به چهرهی استاد جلسه انداختم و بعد از گرفتن مهر تایید از نگاه ایشان ادامه دادم که بهنظرم؛
الف) آندسته عزیزان که بهصورت کامل اجرا کردند، دوبیتی را طبق تعریف درست قالبش انتخاب کرده بودند و از مضمون مشترکی که در بین دوبیتیهای اجرا شده وجود داشت، پیداست که احتمالا استاد از عزیزان خواسته دوبیتیهایی را با درونمایهی «حدیث نفس» اجرا کنند. چراکه این مورد تقریباً در تمام دوبیتیها نمود مشخصی داشت.
ب) عزیزانی که تنها یکبیت خواندند نیز قالب دوبیتی را درست انتخاب کرده بودند، اما موضوع دوبیتیهای انتخابیشان متفاوت بود. این بزرگواران اکثرا دوبیتی در مدح حضرات اهلبیت علیهمالسلام خواندند.
ج) دیگر عزیزانی هم که درهمان مصرع اول زمینگیر شدند و تکمصرع خواندند، متاسفانه قالب را درست انتخاب نکرده بودند. یعنی به جای قالب دوبیتی که براساس وزن مشهور «مفاعیلن مفاعلین مفاعیل» سروده میشود، «دوبیتهایی» را در اوزان عروضی دیگری انتخاب کرده بودند. لذا با این که در برخی از این ابیات انتخابی محور موضوعی هم درست رعایت شده بود، اما باز نتوانستند نمرهی لازم را کسب کنند.
احتمالا این عزیزان در گیرودار هشتگهای مجازی گیر کرده و به کانالها و سایتها اعتماد کرده بودند.
#مجتبی_خرسندی
کانال اختصاصی دوبیتی در ایتا؛
https://eitaa.com/do_beiti
بسم الله الرحمن الرحیم
محمد
آمدی و گِرد تو، عشق در طواف شد
«میموحاومیمودال»، «عینوشینوقاف» شد
ابر غم سراسر، مکّه را گرفته بود
آمدی و آسمان، تا همیشه صاف شد
مشتریبهمشتری، صفبهصف بهصف شده
حسن یوسف تو را، در پیِ کلاف شد
دست رحمت خدا، رو شد و تو آمدی
تیغ خشم او ولی، با تو در غلاف شد
هر زمان که پای تو، باز شد میان جمع
ابتدای دوستی، ختم اختلاف شد
رسمهای جاهلی، زنده بین گور رفت
غنچه شکل گل گرفت، جامهها عفاف شد
غزوهها، مباهله، شاهدان عینیاند
باخت هرکه هرکجا، با تو در مصاف شد
#مجتبی_خرسندی
#پیامبر_اکرم
📝گروه ادبی یاقوت سرخ
@Yaqoote_sorkh
@Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از فراخوان شعر
بسم الله الرحمن الرحیم
پاییز؛ تمام فصلها
پاییز، فصل مورد علاقهی شاعران است. شعر فارسی آنقدر که با پاییز عکس یادگاری دارد، شاید با بهار نداشته باشد، شاید. خزانهی ادبیات ما از خزانیهها پُر است. این علاقه، در شعر امروز جنبهی تمثیلی هم پیدا کرده و پاییز، نماد ملال در فضای سیاسی و اجتماعی شده است. در کنار آن، از وجه رمانتیک پاییز هم غافل نباید بود. هوای پاییز، هوای عاشقی است؛ مملو از شکستها و کامیابیها.
در این یادداشت، چهار #رباعی از شاعران نسل جدید نقل میشود که زبان، فضا، تصویر و حالوهوای مشترکی دارند. تا آنجا که من بررسی کردهام، اغلب این رباعیات به فاصلهی کمی از هم در اوایل یا سالهای میانی دههی نود سروده و منتشر شده است. پیشتر هم گفتهام که مشابهتهایی که در زبان یا ذهنیت شاعران یکنسل وجود دارد، تا حدود زیادی اجتنابناپذیر و طبیعی است و شاید ناشی از زیست در یک وضعیت مشابه فرهنگی و اشتراک در علایق و سلایق ادبی است.
رباعی اول شهریور ۱۳۸۶ در یک وبلاگ ادبی انتشار یافته است. رباعی دوم را از کتاب شعر «اندوه من از خودم کهنسالتر است» نقل میکنم. این کتاب، سال گذشته به چاپ رسیده، ولی رباعی مذکور اردیبهشت ۱۳۹۱ در سایت شاعران فارسی زبان بارگذاری شده است. رباعی سوم، بهار ۱۳۹۵ و رباعی آخر به سال ۲۰۱۷ در تلگرام ثبت شده است.
دیری است که هستیام جنونآمیز است
صبر از همهجای کاسهام لبریز است
ای سبزترین بهانهی زندگیام...!
بعد از تو تمام فصلها پاییز است
(جاوید کشاورز)
از صحبت مرگ لحظهها لبریزند
زردند، پریشان و ملالانگیزند
غم، برگ و برِ بهار را ریخته است
بعد از تو تمام فصلها پاییزند!
(سید اکبر سلیمانی)
این درد نبودنت اگر ناچیز است
پس کاسهی عمر من چرا لبریز است؟
رفتی و بهار با تو از اینجا رفت
بعد از تو تمامفصلها پاییز است
(مجتبی خرسندی)
این شهر چقدر سرد و وهمانگیز است
ویرانهی بعدِ حملهی چنگیز است
رفتی و تمام شهر ماتم زده شد
بعد از تو تمام فصلها پاییز است
(فرهاد سلیمانی)
#یادداشت_ادبی
به قلم؛ سید علی میرافضلی
به نقل از؛
کانال شخصی نویسنده در تلگرام
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
📣 #اطلاعیه
╭─┅≈≈≈🔹🔷🔹≈≈≈┅─╮
پانزدهمین نشست مدح امیر
با اهدای جوایز ممتازین جشنواره ارادت
╰─┅≈≈≈🔸🔶🔸≈≈≈┅─╯
🔹 سخنران: استاد میرزامحمدی
🔶 خانوادگی دعوت هستید
🗓زمان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۲
🕰 ساعت ۱۶:۳۰
🏢 مکان: قم، بلوار سمیه، تقاطع بلوار پیامبر اعظم، خیابان شهیدین، بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @Bonyad_Emamat
🆔 @emamateradat
May 11
هدایت شده از پرتو اشراق
🌸 #یا_صاحب_الزمان
🍁 این درد نبودنت اگر ناچیز است
🥀 پس کاسهی صبر ما چرا لبریز است؟
🥀 تو نیستی و بهار هم اینجا نیست
🍁 بیتو همه فصلهای ما پاییز است
🖊 مجتبی خرسندی
🤲🏻 ️اللهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَ الْفَــرَج
🌺 #سه_شنبه_های_مهدوی
📱ڪـانـال ݐـرٺـو اشـراق
🔰 به ما بپیوندید...
🆔 eitaa.com/partoweshraq
🆔 splus.ir/partoweshraq
هدایت شده از مرکز آفرینش های هنری بسیج استان قم
Sohan-Mag 14030702003.pdf
10.17M
🔥شگفتانه
😋سوهان
🌒ماهنامه طنز و کاریکاتور بسیج
🗓شماره اول؛ مهرماه ۱۴۰۳
🖊بر خوبی این مجله اذعان بکند
روح تو اگر میل به سوهان بکند
📌همراه با آثاری از:
عباس احمدی
نازنین اسماعیل زاده
زینب رحمتی
سید محمد سالم
ثمین سلیمانی نژاد
سید محمد جواد طاهری
سجاد گیل پور محسنی
علی لادن
محمد حسین مهدویان
و حسین نقیب
▫️کاری از مرکز آفرینش های هنری
معاونت فرهنگی بسیج استان قم
#سوهان
#ماهنامه_طنز_سوهان
📎نشانی "سوهان" در ایتا:
@mafarineshha
هدایت شده از جوادهاشمی"تربت"
اشهد... انّک حیّ لا تموت
حتّی تبطل الجبت و الطاغوت
پنجاه و هفتمین
محفل ادبی_مهدوی #التجا
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ شمسی
ساعت ۱۷ تا ۱۹
دفتر انتشارات محمل
#التجا
#انجمن_ادبی
#جواد_هاشمی_تربت
http://www.instagram.com/javadhashemi69/
@javadhashemi_torbat
هدایت شده از پایان نامه
بسمالله...
«شعر هیئت؛ منجی شعر امروز»
#یادداشت_ادبی
✍شاید هرکس دراین روزگار نظری - اگرچه گذرا - به حالوروز هنر اول ایران بیفکند و امروز شعر را با دیروزش قیاس کند، قدر و قدرت تاریخی شعر و شاعر را با جاهوجایگاه کنونیاش بسنجد، با این پرسش پرافسوس همنوا شود که؛ «ای شعر پارسی که بدین روزت اوفکند؟»
✍غرضم ازطرح اینمسئله نه آن است که به سیاق سنتگرایان تقصیر را گردن نوگرایان و جریانهای ادبی پساز نیما بیندازم و نه اینکه به شیوهی روشنفکران از قصور و عقبماندگی فهم عامه و زیباییشناسی سنتی دربرابر پوئتیک نو و پوستاندازی شعر دم بزنم و بگویم شعر پارسی خیلی هم حال خوبی دارد و باید به حال مردم افسوس خورد که از درک کمال آن عاجزند.
✍دراین مجال تنها برآنم که به اختصار چند مسئله (یا نقطهضعف) مورد اتفاق در شعر امروز را برشمرم و سپس از ظرفیتهای نهفته در یکی از شاخههای شعر -که غالباً شاخهای فرعی تلقی میشود- برای خلاص شدن از این نقاطضعف و گشودن افقی تازه در مسیر حرکت شعر سخن بگویم. این مسائل را ذیل نام گسست برخواهم شمرد و آن شاخه شعر هم که به گمانم میتواند رافع این گسستها باشد یا لااقل زمینه را برای رفع آنها فراهم آورد، «شعر هیئتی» است.
✍ اول «گسست شعر از مردم»
گمان نمیکنم منکری داشته باشد. سالهاست شاعران و منتقدان از بحران مخاطب و ناچیز بودن ضریب نفوذ و تأثیرگذاری شعر مینالند و تیراژ اندک دفترهای شعر را شاهد میآورند. گفت؛ «هم خودم خوانندهام، هم شاعرم، هم ناشرم.» چنین روز شومی را مقایسه کنید با وضع سعدی که میگوید در کاشغر (در چین امروز) اشعار تازهاش را پیگیری میکردند، یا حال حافظ که گفت؛
عراق و فارس گرفتی به شعر خوش حافظ
بیا که نوبت بغداد و وقت تبریز است.
✍ دوم «گسست شعر از اندیشه».
بیشتر مجموعه شعرهای امروز را که بتکانیم به هیچ ردپایی از اندیشهورزی و تأمل حکیمانه در هستی و حیات برنمیخوریم. تنها چندگزاره کلیشهای شده در باب مرگ و زندگی و عشق، تمام پشتوانه فکری و فلسفی این دفاتر است. باز مقایسه کنید با گذشتهی ادبیات ما که مردم عادت داشتند شاعران را در هیات حکیم و عارف ببینند و بیآنکه مصداق «غاوون» باشند به راهی که شاعران نشان میدهند بروند.
پیشوپسی بست صف اولیا
پس شعرا آمد و پیش انبیا
✍ سهدیگر «گسست شعر از آیین»
آیین را، هم بهمعنای دین و مذهب و عقاید میگیرم و هم بهمعنای آدابورسوم و مناسک. شعر فارسی در دوران اوجش با این هردو پیوند داشته. شعر شاعران طراز اول هم آینهی عقاید دینی مردم بوده و هم در آیینهای دینی و مراسم و مجالس مردم کاربرد مییافته است.
شعر و شرع و عرش ازهم خاستند
تا جهانی زین سه حرف آراستند.
✍ چهارم «گسست شعر از موسیقی کلام» است، که پساز پایان دوران اوج شعر فارسی (یعنی دورهی سبک عراقی) آغاز شده و گسترش یافته است. ابتدا با لحن تازهای که با سبکهندی بهشعر راه یافت آن خوشآهنگی و ترنم واژگان آنچنان که در سبک عراقی مشهود بود، کمرنگ شد و سپس در دوران مدرن عامدانه زیباییشناسی سنتی که یک پایهاش موسیقی کلام بود انکار شد و شعر که همزاد موسیقی بود بهسمت بیوزنی حرکت کرد.
این گسستها همگی باهم پیوند وثیق دارند و هرکدامشان از سهتای دیگر مایه میگیرند و به قول علما همافزایی دارند. برای تکمیل بحث حرفی نمیماند جز التفات دادن به این نکته که «شعر هیئتی» تنها شعبه شعر فارسی است که ازهمه این گسستها مصون مانده و رشته پیوند ادبیات را با «مردم»، «اندیشه»، «آیین» و «موسیقی» حفظ کردهاست و شاید راه بازیابی شکوه شعر فارسی نیز چنگزدن شاعران جدی معاصر بههمین عروةالوثقی باشد.
✍ شاید کمیت بسیاری از اشعار هیئتی در برخی موازین و معاییر شعری چون «خیال و زبان» لنگ بزند، اما برکنارماندن نسبی این جریان ادبی از گسستهای مذکور را نمیتوان انکار کرد. پیوند شعر هیئت با مردم اظهر من الشّمس است. شعر هیئت اصلاً برای شنیده شدن و زمزمه شدن پیاپی توسط تودههای مردم با همه تنوعی که در سلایق و سطح سواد و معلومات دارند سروده میشود، بلافاصله دهان بهدهان و دستبهدست میچرخد و گاه بههفتهای سراسر ایران را فرا میگیرد.
✍حال اگر شاعر مضامین آیینی را با مسائل و دغدغههای مردم روزگارش پیوند بزند و حکمت و حقیقت برپایی هیئت را برافراشتن عَلَم عدالت بداند، اقبال مردم نیز به این نغمهها دوچندان میشود. پیوند با اندیشه و معرفت دینی نیز اصل و اساس شعر هیئت است و نیز دقت در نواحی الفاظ و رسیدن به خوشآهنگترین چینشواژگانی از مهارتهای پرارج شاعران کارکشته هیئت است.
✍خلاصه آنکه میتوان با حفظ نقاط قوت شعر معاصر و بدون «واپسگرایی، عوامزدگی، مصرفمحوری و عاطفهگرایی فریبنده» از ظرفیت شعر هیئتی و آیینی برای ارتقاء شعر امروز و رفع گسستهای نامبرده بهره برد.
#محمدمهدی_سیّار
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از هنرستان
🔎 #عرض_ارادت
💐 السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ
خوشآمدی بهقم ایخواهر امامرضا
که قم شده حرم دیگر امامرضا...
✍ شاعر: #مجتبی_خرسندی
📸 عکاس: #فاطمه_شایگان
📅 چهارشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۳
🌐 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🆔 @Honarestan_net
📨 دعوتنامه
👌 قابل توجه نوجوانان عزیز
╭─┅≈≈≈◽️≈≈≈┅─╮
اولین محفل مداحان نوجوان
مداح امیر
╰─┅≈≈≈◽️≈≈≈┅─╯
🔸سخنرانی
🔸 شعرخوانی
🔸دکلمه خوانی
🔸مدح خوانی
🔸همخوانی
🔹با هنرنمایی شاعر خوشنویس جناب آقای رضا یزدانی صابونی
🔷 خانوادگی دعوت هستید
🗓زمان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۷/۵
🕰 ساعت: ۱۶
🏢 مکان: قم، بلوار سمیه، تقاطع بلوار پیامبر اعظم، خیابان شهیدین، بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @Bonyad_Emamat
🆔 @emamateradat