هدایت شده از فراخوان شعر
۲. وجود برخی غلطهای املاییوتایپی که در مقایسه با دیگر کتب بسیار ناچیز و طبیعی به حساب میآیند، نیز از جمله مواردیست که میشد از ورود همین مقدار هم جلوگیری کرد. هرچند من سابقه خواندن کتابی از جشنوارهها را دارم که در ۶۰صفحهی اول آن بیش از ۱۰۰غلط املایی و تایپی وجود داشت؛ یعنی بهطور میانگین در هر صفحه ۲مورد، که اینها همه از اهمیت داشتن ویراستاری مناسب و دلسوز و همچنین ناظری نکتهسنج در چاپ کتاب حکایت دارد.
۳. مسئله سوم که بسیار هم حائز اهمیت است و در اکثر کتابهای امروز رعایت نمیشود، یا کمتر رعایت میشود و باعث سردرگمی خواننده برای درستیابی و فهم دقیق اشعار میشود عدم استفاده درست از علائم نگارشی است. بارها برای خود من پیش آمده که بیتی یا مصرعی از شعر، به دلیل نداشتن علائم نگارشی صحیح تا ساعتها ذهنم را درگیر کرده است. در آخر هم مجبور شدهام یکی از قرائتهای خودم را صحیح بدانم و از قرائت اصلی شاعر به دور بمانم.
۴. نیاز به برخی از اصلاحات ساده در متن یا محتوای اشعار که گوشزد کردن بهشاعر برعهدهی ویراستار است. البته ویراستار این اجازه را دارد که در صورت داشتن توانایی لازم، به اصلاح ایرادات جزئی پرداخته و در این مسیر کمکحال شاعر و ناشر کتاب باشد.
۵. آخرین موردی که به آن اشاره میشود، اهمیت مشورت با اهلفن در انتخاب اشعار، مخصوصاً شعر سپید و نیمایی بود. با توجه به علاقهی زیاد و دانش اندک بنده در این موضوع، احساس میکنم ذهنیت کلاسیکسرای هردو انتخابکنندهی اشعار این کتاب، ناگزیر در انتخاب اشعار غیرکلاسیک نیز تاثیر گذار بوده است. همین امر نیاز به دقت بیشتر و مشورت با اهلفن در انتخاب اشعار را بهخوبی نشان میدهد.
✍برای این که سخن به درازا نکشد و از حوصلهی مخاطب خارج نشود، از بقیه موارد مدنظرم صرفنظر کرده و به بیان آخرین ویژگی این نوع کتابها که همانا اهمیت بُعد آموزشی آنهاست، کلامم را به انتها میرسانم. به بیان دیگر شاعر یا مخاطبی که این کتاب را میخواند، خواسته یا ناخواسته دارد با برخی از محورهای ادبی آشنایی اولیه یا تکمیلی و در نهایت تحلیلی پیدا میکند. محورهایی از قبیل؛قالبهای شعری، وزنهای مختلف، کلمات تازه، دیدگاههای متفاوت و... که هرکدام از اینها میتواند برای خوانندگان و مخاطبین کتاب مخصوصا شاعران تازهکار بسیار حائز اهمیت باشد. بهعنوان نمونه یکی از موضوعاتی که در کتاب بهطور نسبی رعایت شده بود و نیاز به دقتنظر بیشتر داشت، بحث «پاورقیها» بود. پاورقیها میتوانند به تنهایی بار آموزشی کتاب را تا حد زیادی افزایش داده و همچنین باعث فهم راحتتر و گستردهتر شدن تعداد مخاطبان کتاب باشند.
✍در پایان به جرأت و با افتخار میتوانم اذعان کنم در بین کتابهایی که تا کنون از کنگرهها به دستم رسیده و موفق به خواندن بسیاری از آنان شدهام، کتاب خوب «از صریا تا سامرا» را الحق کتابی بسیار جامع و خواندنی در موضوع خود یافتم. انشاءالله که موضوع چاپ کتاب در دستور کار دیگر رویدادهای ادبی نیز قرار بگیرد. امیدوارم با فراهم شدن شرایط، این کتاب بهآسانی در اختیار شاعران و علاقهمندان به ادبیات آیینی قرار بگیرد و این دست از کارها ادامهدار باشد، انشاءالله.
🔹با آرزوی سلامتی و توفیق برای برگزارکنندگان و
دستاندرکاران کنگره شعر امامهادی علیهالسلام
#مجتبی_خرسندی
۵ شهریور ماه ۱۴۰۳
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
.
#تلنگر
امروز رفتهبودم سنگک بگیرم، شاطر بهآقایی که جلوتر از من بود، گفت؛ آقا چندتا نون میخوای؟
طرف گفت؛ دوتا بده که مثما یهعمر تنهایی نکشن!
تو ذهنم گذشت که؛ دمش گرم، عجب جملهای گفت.
چند دقیقه بعد که نون آماده شد، شاطر دوباره گفت؛ داداش مواظب باش، نون داغه، دستاتو نسوزونه.
بنده خدا دوباره یه آهی از ته دل کشید و با یه صدای دورگهی خفن گفت؛ یه عمره روزگار دل مارو سوزونده، دست که چیزی نیست...
باز اومدم تو دلم بهش احسنت بگم، یهو دیدم دستش رفت روی یه سنگ داغ و یه داد بلندی کشید.
همون لحظه گوشیش رو گذاشت روی میز.
ناخودآگاه چشمم افتاد به صفحهی گوشیش که داشت زنگ میخورد و نوشته بود؛ خانومم...!
+ ؛ خلاصه زیاد به شعرها و حرفای شاعرانه و #فاز_سنگین_الکی دقت نکنید. صبح بخیر🌹
#مجتبی_خرسندی
@Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از دوبیتی
نه دیگر مانده ذوق شعر گفتن
نه حتی شور و شوق شعر گفتن
جهان را اتفاقی تازه باید...
ورای حرف، فوق شعر گفتن
#مجتبی_خرسندی
#دوبیتی #مهدوی
کانال اختصاصی دوبیتی در ایتا؛
https://eitaa.com/do_beiti
به نام حضرت صاحبسخن
روزی
به نظرم شعر درباره اهلبیت علیهمالسلام تعریف خاص خودش را دارد. گاهی با هزار زحمت نمیشود و گاهی کوچکترین کارها خریدار را پیدا میکند. این حرف را امروز دوباره با تمام وجودم درک کردم. وقتی که سرزده وارد کتابفروشی نشر بینالملل قم شدم و در همان قفسههای اول کتاب «سلالهیاطهر» از نشر دلیل ما نظرم را به خود جلب کرد.
کتاب را برداشتم و باز کردم تا طبق عادت معمول تورّقی کنم که در پیشانی صفحهی اول چشمم روی یکبیت شعر ثابت ماند و ذهنم به روزهای دورتر پرواز کرد. هنوز یادم مانده که ۹سال پیش به صورت بداهه سروده شد. بداههای از جنس ابیات آنروزها - که ذکرش بهخیر باد- مینوشتیم و مشق شعر میکردیم و به عنوان تمرین کنار میگذاشتیم. اما ازآن بیتها، بعضیها را فقط ما کنار گذاشتیم و نظر صاحباثر چیز دیگری بود.
یقین دارم #حضرت_علیاکبر_علیهالسلام خواسته بودند تکبیت بهظاهر ساده و در باطن دلربای برادر شاعرم آقا سجاد روانمرد بماند و بعد از این همهسال همچنان از دیدن و خواندنش لذت ببریم؛
بهگمانم که نبی تاب فراق تو نداشت
علیاکبر شد و آمد که کنارت باشد...
امروز تولد رفیق عزیز ماست. رفاقتی که حالا بیش از ۱۰سال از آن میگذرد و به قول آن ضربالمثل روسی دیگر جاودانه شده است. در این ۱۰ سال غیر از برادری و خوبی و از سجاد عزیز ندیدم و جز زحمت برایش نداشتم. باشد که خداوند بهسلامتش دارد و عمر باعزتش بخشد.
خدایا! اگر بناست چیزی ازما بماند کاش همینها باشد و بس. همین بهظاهر کمها و در باطن پذیرفته شدهها.
#مجتبی_خرسندی
#سجاد_روانمرد
@Sajad_Ravanmard
@Mojtaba_khorsandi
بسم الله الرحمن الرحیم
غریب
بر درد دل مردم این شهر طبیب است
آنمرد که در خانهی خود نیز غریب است
از او نشنیدهست و ندیدهست بهجز صدق
دنیای پلیدی که فقط فکر فریب است
ای در پی معنای کرم آمده اینجا
هرخواستهای قبل سوال تو مجیب است
کُشتی که گرفتند خودش را به زمین زد
از کودکیاش در پی شادی رقیب است
تنهاست، که در لشکر طوفانزدهی او
نه عابس و نه حُر و نه جُون و نه حبیب است
پاسخ شده بر آن همه لطف، این همه غربت!
والله! عجیب است، عجیب است، عجیب است!
یکعمر به او طعنه زده جای تشکر!
آن را که از این سفرهی همواره، نصیب است
بر زخم دلش دیدن این صحنه نمک ریخت
بر منبر او قنفذ نامرد خطیب است
از زهر، جگرگوشهی زهرا جگرش سوخت
این رسم زمانهست؛ فراز است و نشیب است
حتی به دل قاتل خود نیز نظر داشت
از بس که رئوف است، کریم است، نجیب است
عمریست که از غربت او داغ دل ما
بیتیست که در ماه صفر نقش کتیبهست؛
«یارب ز سر لطف رسان مرگ حسن را
کز آتش کوچه جگرش غرق لهیب است»
#مجتبی_خرسندی
#امام_حسن_مجتبی_علیهالسلام
📝گروه ادبی یاقوت سرخ
@Yaqoote_sorkh
@Mojtaba_khorsandi
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#امام_حسن_مجتبی_علیهالسلام
#تک_بیت
مگر بهخواب ببیند شترسوار جمل
کسی حریف تو در جنگ تنبهتن شده است
#مجتبی_خرسندی
📝گروه ادبی یاقوت سرخ
@Yaqoote_sorkh
@Mojtaba_khorsandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#امام_حسن_مجتبی_علیهالسلام
«همسفره»
جا واسهی هر بیپناهی هست
تو خونهای که هر قدم سفرهست
نه این که تنها با جزامیها
با دشمن و با دوست «همسفره»ست
دنیای فدای لطف مردی که
گاهی همه دنیاشو میبخشه
تنها نه از دیروز و امروزش
دارایی فرداشو میبخشه
دلهای عالم صحن این آقاست
حتی اگر که بیحرم باشه
حاتم گداشه، یعنی میتونه
تو زمرهی اهل کرم باشه
با شاخهای گل یا کمی لبخند
آزاده شد هرکی اسیرش شد
با افتخار از نوکری میگه
هرکس که این آقا امیرش شد
روزی میاد از راه مردی که
امید قلب مرد و زن باشه
اونی که معنا کرم میشه
باید یکی مثل حسن باشه
شعر از؛
#مجتبی_خرسندی
با صدای؛
#سید_مصطفی_سیدمیرزایی
https://eitaa.com/s_m_s_m
https://eitaa.com/Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از مجتبی خرسندی
▪️مراسم عزاداری ایام آخر ماه صفر
▪️سخنران؛
حجتالاسلام موسوی
▪️شاعر؛
مجتبی خرسندی
▪️مادحین؛
حاج حسین استادملک
کربلایی احسانرمضانی
▪️دوشنبه ۱۲ شهریور، بعد از نماز عشا
▪️میدان مفید، بلوار شهید کریمی
خیابان مطهری، انتهای کوی دانشگاه
منزل افضلی
@Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از نجویٰ خط
﷽
مگر به خواب ببیند شتر سوار جمل
کسی حریف تو در جنگ تنبهتن شدهاست
#شعر (مجتبی خرسندی)
#شهادت_امام_حسن_مجتبی (ع)
کانال خوشنویسی نجویٰ خط
✍🏼eitaa.com/najva_khat
هدایت شده از فراخوان شعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✔️اختتامیه هفتمین کنگره سراسری شعر عاشورایی «حنجرههای سرخ» در الیگودرز
🔹هفتمین کنگره ملی شعر «حنجرههای سرخ» با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، تجلیل و تکریم مقام حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام و همچنین شهدای کربلا و در راستای ترویج ارزشهای اصیل اسلامی و ارتقای سطح کیفی شعر آیینی برگزار شد.
🔹در این رویداد مقدس حدود ۴۰۰ شاعر از سراسر کشور ۹۶۰ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال کردند، که پس از بررسی اولیه ۶۴۹ اثر به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند. در مراسم اختتامیه این کنگره که در دو نوبت صبح و عصر روز شنبه دهم شهریورماه برگزار شد، تعداد ۳۰ شاعر برگزیده از سراسر کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.
🔻اسامی شاعران برگزیده بهترتیب حروف الفبا به شرح ذیل میباشد؛
سید محمدحسین آل مجتبی - قم
رضا اسمخانی - زنجان
نجمه باقیپور - مسجد سلیمان
قاسم بای - رامیان
مرضیه براتی - بجنورد
مرتضی حسنی - کاشان
سیده اعظم حسینی - شیراز
فاطمه حلیمیان - مشهد
مهدی حنیفه - زنجان
مجتبی خرسندی - بروجرد
حسن خسروی وقار - قم
علیرضا رجبعلی زاده - کاشان
آرزو سبزوار قهفرخی - قهفرخ
فاطمه سلیمانپور - قم
سید اکبر سلیمانی - یاسوج
معصومهسادات شاکری - نیشابور
زهرا شعبانی - هندیجان
علی اصغر شیری - قم
محمدتقی عزیزیان - خرمآباد
عبدالرضا قیصری - شیراز
میثم کاوسی - بروجرد
محسن کاویانی - قم
راضیه مظفری - قم
شهاب مهری - تهران
مهدی نظارتیزاده - اصفهان
ندا نوروزی - تهران
طاهره نوری - یزد
رضا نیکوکار - رشت
رضا یزدانی صابونی - قم
محمد یوسفی - درود
▪️کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از اهل بیت مدیا
سر به سجادهی شکر میذارم.mp3
7.96M
🔊 #صوتی | #زمینه
📝 سر به سجادهی شکر میذارم
👤 کربلاییحسن #عطایی
◽️ #امام_رضا
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
Www.AhleBeytMedia.ir
هدایت شده از حفظ قرآن | مصباح القرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کور بينا شد، فلج پا شد، گدا روزی گرفت،
پشتِ هم رخ میدهد اينجا از اين رُخدادها..
✍مجتبی خرسندی
+ حس و کیفیت این دوتا فیلم انقدر بالاست که انگار اونجایید🖤🌱
#شهادت_امام_رضاجان
💎کانالآموزشحفظقرآن|عضو شوید 👇
@mesbaholquran
هدایت شده از سیدمهدی حسینی رکن آبادی
#یک_نکته_از_این_معنی
سال ١۴٠٠ بود یا ١۴٠١ (و احتمالاً پساکرونا)، دقیق یادم نیست، با تعدادی از شاعران اهل بیت قرار گذاشتیم که در آستانه غدیر، پای درس تاریخ بنشینیم و از محضر حجتالاسلام میرزامحمدی بهره ببریم.
دو سه بار این جلسه برگزار شد؛ حیف که دوام نیافت... اما همان جلسه، برکات بسیاری داشت؛ بخصوص دریافت یک نکته مهم، که از رهگذر بیتی از غزل آقای مجتبی خرسندی و تحلیل آقای میرزامحمدی نصیبمان شد:
«به این سؤال فقط «عَمروْ» میدهد پاسخ
که در مبارزه غیر از تو پهلوانی نیست
هزارویک شب اگر «لیلةُالمَبیت» شوند،
کسی بهجز تو مهیای جانفشانی نیست»
شاهد بحث، بیت دوم است که بظاهر، اغراق سادهای دارد؛ اما در حقیقت، برگرفته از یک مضمون بلند و یک حقیقت تاریخی است، که تا آن لحظه از آن بیخبر و غافل بودم.
حجتالاسلام میرزامحمدی از آقای خرسندی پرسید: «شاعر! این بیت هزار و یک شب خفتن در بستر پیامبر را دانسته و آگاهانه به کار بردی؟»
پاسخ او منفی بود و شاید پاسخ جمع به این سوال همین بود!
بیت، راز شگفتی داشت و احتمالاً همه آن جمع چون من از آن بیخبر بودند.
هرچند اکثر آن جمع میدانستند که پیش از شب اول ربیعالاول، حضرت مولا امیرالمؤمنین (صلوات اللّه علیه) به تدبیر پدر بزرگوارشان حضرت ابوطالب (سلام اللّه علیه) در تمام سه سال زندگی در حصار «شعب ابیطالب» هر شب با هدف حفظ جان حضرت پیامبر ( صلی اللّه علیه و آله و سلّم) در بستر ایشان خفته است؛ اما در آن لحظه، با یک حساب سرانگشتی و با نگاهی تحلیلمحور به این نکته مهم رسیدیم و متوجه شدیم که «لیلةالمبیت» نه یک شب، که بیش از هزار شب بوده است.
این خاطره مختصر و بظاهر کوچک و کماهمیت در ذهن من حاوی درنگها و نهایتاً درسهای فراوانی بوده است.
نکته اول، ضرورت ثبت تجربیات، و سپس به ودیعت نهادن آن برای آیندگان است.
نگارش تاریخ شفاهی، نتایج و برکات فراوانی دارد، از جمله: ثبت و ماندگاری خاطرات، مستند کردن تاریخ، ارائه گزارش به آیندگان بر اساس یک مسئولیت فرهنگی، با هدف برجستهسازی ضعفها و قوتها، تبیین فرصتها و عبرتها، و...
نکته دوم اینکه، با همان یک بیت و تذکار کارشناس تاریخ، اکثر شاعران حاضر در جلسه به این باور رسیدند که اولاًّ،
شناخته دقیقی از تاریخ ندارند،
و ضرورت دارد ضمن واکاوی زوایای مختلف تاریخ اسلام، پای مکتب تحلیل تاریخ، زانو بزنند؛
و ثانیاً اینکه،
درست است که طبق الطاف رحیمانه الهی، الهام شاعرانه در شعر شاعران موضوعیت دارد و شاعران اهل بیت، اکثراً مؤیّد به روح القدسند - همانگونه که آن بیت مجتبی خرسندی مصداق عنایت بود - اما چقدر خوب است که شاعر در کنار الهامهای رحمانی، از بهرههای معرفتی نیز همواره پُرنصیب باشد و در شعر خود همواره آن را متجلی سازد و انعکاس دهد.
جناب حجتالاسلام میرزامحمدی یک سؤال بیشتر مطرح نکرد، اما اگر اهل درنگ و دقت باشیم میتوانیم در پاسخ به همین سؤال، عرصهها و میدانهای دیگری را دَرنوَردیم و افقهای فکری دیگری کشف کنیم.
آنچه نوشته آمد، حاصل درنگهای صاحب این قلم بود و امیدوارم دیگران نیز بر نکات معرفتی و حتی فنی پیرامون شعر، درنگ داشته باشند و با ثبت رویدادها و خاطرات و تحلیلها، تصویری واقعی و شفاف از حقیقت شعر امروز برای تاریخ و آیندگان ترسیم کنند.
شعر شاعران و نیز ثبت خاطرات شفاهیشان در حکم دو بال برای سیر در مسیر شناخت شعر هر دوره است. بیگمان از این طریق است که آیندگان و شعرپژوهان میتوانند تصور کنند که شعر آیینی و ولایی عصر ما در کدام نقطه از زمانه خود ایستاده بوده و تا فتح قلهها فاصلهای داشته است یا خیر؟
امیدوارم تاریخ، درباره شاعران ولاییسرا، همواره قضاوت خوبی داشته باشد.
#لیلةالمبیت
#تاریخ_شفاهی
#شعر_ولایی
#زیبایی_شناسی
#آسیب_شناسی
@smahdihoseinir