1_1133216105.pdf
825.1K
📚 معرفی آثار عاشورائی ۹
📗 تأملی در نهضت عاشورا
استاد مورخ و محقق رسول جعفریان
نشر علم ـ ۱۳۹۹
📌 این چاپ با بیش از ۷۰۰ صفحه، ویرایش جدید کتاب با اضافات و تغییرات فراوان است.
📃 برخی مقالات این مجموعه چنین است: درباره منابع عاشورا، ۸۲ روایت بلاذری، زمینههای قیام، گزارش تاریخی رویداد، گزارش تحلیلی، اربعین، عاشورا در فقه، آثار نهضت، تحریفات، روضة الشهدا، فیلم رستاخیز، مصاحبهها و یادداشتها، دربندی و مقتل.
🔖 تصویر کتاب و فهرست تفصیلی مطالب به پیوست آمده است.
#آثار_عاشورائی
#نظریهها
#جعفریان
https://eitaa.com/Mostabin/57
https://t.me/AlMostabin/48
⁉️ شریح قاضی و فتوا به قتل حسین(ع) ❌⛔️
🔍 بدون هیچ توضیحی کلمات مرحوم شهید قاضی طباطبائی را از کتاب خوب «تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء» میآورم. این کتاب فارغ از اینکه اصل مسئله اختلافی بازگشت در اربعین را ثابت کرده باشد یا نه؛ مطالب بسیار ارزشمندی دارد که به مناسبت مطرح کرده است:
«و جاى بسى شگفت است كه جمعى مانند بعضى از اخباریمسلكها خيال میكنند كه هر چه و هر مطلبى را در ورق پارهاى نوشته شد و هر جاهل و نادانى در اوراقى به نام تأليف نگارش داد، باعث اعتبار آن مطلب میشود و موجب اعتماد بر آن میگردد و تعجب بيشتر از كسانى است كه در عصر حاضر هستند و به امثال آن كتابها اعتماد نموده و كتابى تأليف كرده و آنگونه كتابها مصدر نقلياتش میباشد.
... چندی قبل بالاى منبر اظهار كردم اگر از آقايان اهل اطلاع و تتبع در موضوع فتوا دادن شريح قاضى بر واجب القتل بودن حضرت سيد الشهداء سلاماللّهعليه كه در افواه مشهور و در السنه روضهخوانها شهرت تمام دارد مدركى به دست آورده باشند و در كتابى كه مورد اعتماد و مدرك باشد، يافته و ديدهاند، اين جانب را مطلع نمايند كه موجبات تشكر مرا فراهم آوردهاند. ابداً سراغى از كسى پيدا نشد و تا مدتها اطلاعى از طرف كسى به دست نيامد. تعجبآور آنجاست پس از مدتها ديدم شخصى عبارات كتاب ثمرات الانوار تأليف مرحوم آقا ميرزا محمد خطيبى كه در محله كوچه باغ تبريز پيشنمازى میكرد و در بازار صفى تبريز به شغل بزازى مشغول بود و با اين جانب ارتباط و دوستى داشت و شخصى متدين و باتقوا و ثابت در صداقت بود ولى از روى تحقيق چيزى نمینوشت و اخيراً سه جلد كتابى كه به نام مذكور تأليف نموده و طبع و منتشر كرده، ولى در هر كتاب هر چه ديده و يافته در آن كتابش نقل نموده و آن كتابها را مدرك و مصدر نقل خود قرار داده در پاورقى آن كتاب از كتابى ديگر قضيه فتواى شريح را نقل كرده آن را نوشته پيش بنده آورده كه مدرك آنچه سابقا میخواستيد پيدا كردهام بسيار در شگفت شدم و حيرت بر حيرتم افزود گفتم: اى آقاى با اطلاع، بنده مدرك و مصدر اين موضوع را میخواهم به دست بياورم نه نوشته كتابى كه ديروز كسى آن را تأليف كرده كه او را كاملاً میشناسم و اندازه معلومات او را میدانم و میخواهم كتابى باشد كه از مصادر به شمار آيد نه كتابى كه خودش نمیتواند مدرك واقع شود مگر مصدر نقل خود را روشن نمايد ولى در نظر شما چون در اوراقى ديدهايد كه چاپ شده و به صورت كتابى درآمده بايد اعتماد كرد و آن را مصدر و مستند قرار داد اما در قاموس اهل تحقيق و تتبع و آنهايى كه بدون بررسى و دقت و تنقيب به مطلبى اعتماد نمیكنند، اين نوشتهها به درد نمیخورد و به قدر پشيزى ارزش ندارد.»
✅ کتاب «اول اربعین» در نرمافزارهای مرکز نور (سیره معصومان و مقتل الحسین) موجود است و فایل آن در اینترنت قابل دسترسی است.
داستان شریح قاضی در کتب دیگری آمده که از قرن چهاردهم عقبتر نمیرود.
#نقد_کژیها
#آثار_عاشورائی
کانال مُستَبین در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتسآپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
آیا حدیث زیر معتبر است؟
حسین می گوید: "ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند."
منبع: سفینه البحار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴.
.......................
✍️ پاسخ :
🌺 اولا : چنین روایتی در کتب روایی معتبر شیعه با این متن خاص، از امام حسین ع یافت نمی شود و آدرسی هم که داده شده صحیح نیست.
🌺 ثانیا : یک روایت دیگر داریم که آن هم از امام صادق (ع) است نه امام حسین (ع) و مطلب دیگری به این شکل میگوید :
💐نحْنُ قُرَيْشٌ وَ شِيعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ
😳 جاعل آن روایت از همین روایت دوم استفاده کرده و چون نمی دانسته که «اباعبدالله» در سند روایات، اشاره به امام صادق (ع) است، روایت را به امام حسین(ع) نسبت داده و در ترجمه آن نیز اشتباه کرده است.
معنای روایت دوم نباید اشتباه فهمیده شود. برای فهم معنای حدیث یک مثال می زنیم:
فردی مثلا دوستان زیادی دارد و با آنها رفت و آمد می کند
مثلا برادرش به او می گوید تنها با فامیل ها رفت و آمد کن و با غریبه ها الفت نگیر!
😒 او جواب می دهد :
آن کس که مرا درک کند فامیل من است و آن کس که مرا درک نکند غریبه است
در اینجا این شخص می خواهد بگوید :
هر کس که مرا درک کند من با او رفت و آمد می کنم چه فامیلم باشد و چه نباشد و هر کس که مرا درک نکند با او رفت و آمد نمی کنم چه فامیلم باشد و چه نباشد چون فامیل واقعی کسی است که مرا درک می کند.
🤔 حالا حدیث را معنا کنیم 👇
چون در میان اعراب به خاطر تعصب جاهلی که داشته اند ، عجم ها به عنوان غریبه مطرح بودند امام می فرماید :
😘شیعه ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عرب است یعنی فامیل و خودی است.
😡دشمن ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عجم است یعنی بیگانه است.
در این روایت کلمه «عرب» و «عجم» به ترتیب به معنای «خودی» و «بیگانه» استفاده شده است چون در نظر مخاطبانِ عربی که سخن معصوم(ع) را می شنیدند ، عرب یعنی دوست و عجم یعنی دشمن.
🤔 نکته : بر فرض اگر در روایت بالا کلمه های عرب و عجم به معنای متعارفشان ترجمه شوند این حدیث از نگاه شیعه بی اعتبار است زیرا صریحاً با قرآن که تقوا را ملاک برتری می داند و اهمیتی برای نژاد قایل نیست، تعارض دارد و اهل بیت(ع) فرموده اند: اگر حدیثی برایتان آوردند که با قرآن و سیره پیامبر (ص) سازگاری ندارد، از خدا بترسید و آن را قبول نکنید زیرا سخنِ ما نیست (منبع: رجال الکشی، ص 224)
در سوره حجرات می خوانیم: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ"
"اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را اقوام و قبیله هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است. "
اهل بیت(ع) نیز همین دیدگاه قرآنی را تبلیغ می کردند و هر حدیثی با این دیدگاه تعارض داشته باشد جعلی یا تحریف شده است و اعتبار ندارد.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
✅ اعتبار مقاتل و روایات کربلا تا قرن شش و هفت
☑️ لهوف آخرین مقتل مورد اعتماد
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۰
دستۀ منابع کهن و اصلی
📌 اعتبار منابع تاریخ و حدیث، به قِدمت آن و تخصص نویسنده و اِتقان مطالب آن است. کهن بودن منبع از معیارهای مهم است اگر چه تنها معیار نیست. فاصله گزارش از زمان حادثه، اعتبار آن را میکاهد و هر چه کتاب یا روایت از زمان حادثه دورتر باشد اعتبارش کمترش خواهد شد. بنابراین مقتلها و کتبی که در دورههای متأخر درباره تاریخ امام حسین(ع) نوشته شده، ارزشی ندارد مگر آنکه از منابع قدیمی و معتبر نقل کند. به همین جهت علامه مجلسی مطالب خود در بحارالانوار را به کتابهای معتبر و کهن ارجاع داده است.
↩️ مقتلها یا کتب کهن و معتبری که درباره تاریخ و قیام حسینی و شهدای کربلا مطالبی نوشتهاند عبارتند از:
ـ مقتل ابومخنف (م 157) دارای چند ترجمه و موجود در نرمافزارها؛
ـ تسمیة من قُتل مع الحسین(ع) ـ فُضیل رسّان (قرن 2)؛
ـ بخش امام حسین از طبقات ابن سعد (م 230)؛
ـ بخش امام حسین(ع) از انساب الاشراف بلاذُری (م 279)؛
ـ مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی (م 356) دارای چند ترجمه و موجود در نرمافزارها و Pdf؛
- دو مجلس از امالی شیخ صدوق (م 381)و ترجمه آن با نام مقتل صدوق؛
ـ الارشاد شیخ مفید (م 413) دارای چند ترجمه و موجود در نرمافزارها و Pdf؛
ـ مقتل خوارزمی (م 568) ترجمه شده با نام شرح غم حسین(ع) موجود در نرمافزارها؛
ـ بخش امام حسین(ع) از تاریخ دمشق ابن عساکر (م 571) موجود در نرمافزارها؛
ـ مثیر الاحزان ـ ابن نما (م 645) موجود در نرمافزارها؛
ـ تذکرة الخواص ابن جوزی (م 654) موجود در نرمافزارها؛
ـ لهوف (الملهوف) سید ابن طاووس (م 664) ترجمههای فراوان و موجود در نرمافزارها و Pdf.
📌بازگشت بسیاری از همین منابع هم به ابومخنف است.
#آثار_عاشورائی
#مقتل_ابومخنف
کانال مُستَبین در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتسآپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🏴 روضه عبدالله بن حسن
📅 امام حسن مجتبی(ع) حدود سال ۵۰ به شهادت رسید و فرزندان او با سنین بالای ده سال در کربلا (ابتدای سال ۶۱) حضور داشتند. سنّ دقیق آنها معلوم نیست و مطالبی که گفته میشود حدس و گمان است. اینکه در منابع از قاسم و عبدالله به «غلام» تعبیر شده است یعنی نوجوان.
5️⃣ قاسم، ابوبکر، عبدالله، حسن و عَمرو فرزندان امام حسن(ع) همراه عمویشان به کربلا آمدند، سه نفر آنها شهید شدند و عَمرو جزء اسیران بود. حسن بن حسن مجروح شد و زنده ماند. این احتمال هم هست که ابوبکر کنیه عبدالله بوده و هر دو یکی هستند.
☑️ ابومخنف درباره عبدالله مینویسد: وقتی امام را محاصره کردند، نوجوانی از خانواده حسین(ع) سوی خیمهها آمد. زینب(س) دست او را گرفت و امام به خواهر توصیه کرد او را نگه دارد، اما او از دست عمه گریخت و نزد عمو آمد. بحر بن کعب شمشیر را بالا برده بود تا به امام بزند، عبدالله دستش را جلو آورد و دستش به پوست آویزان شد. صدای مادر زد و عمو او را به سینه چسباند و فرمود صبر کن پسر برادر، يَا ابْنَ أَخِي اصْبِرْ عَلَى مَا نَزَلَ بِكَ وَ احْتَسِبْ فِي ذَلِكَ الْخَيْرَ فَإِنَّ اللَّهَ يُلْحِقُكَ بِآبَائِكَ الصَّالِحِينَ.
#ذکر_مصائب
#شهیدان_کربلا
#مُستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 آثار عاشورائی ۱۱
📙 تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا
دکتر محمد مشهدی نوشآبادی
از سری کتابهای سرو: مطالعات فرهنگی شیعی
نشر آرما ۱۳۹۶
✅ در فصول بیست گانه این اثر درباره نقش و تاثیر صوفیه در آئینهای عزاداری سخن گفته شده است.
✂️ برشی کوتاه از کتاب
«فصل ۱۵- خودآزاری آئینی و قمهزنی:
ص۲۹۷ خودآزاریهای آئینی در حوزه فرهنگ اسلام بیشتر به صوفیه مربوط است و در عصر حاضر از سوی قادریه در مجالس سماع انجام میگیرد. ابن بطوطه (جهانگرد) در خصوص عبور از ذغال گداخته و گذاشتن آن در دهان گزارش داده که با فرهنگ هندی مربوط است. شاید دراویش و قلندران انتقال دهنده اینگونه آئینها به حوزه فرهنگی ایران و اسلام باشند.»
#آثار_عاشورائی
#تصوف
#گزیده_مطالب
#کانال_مستبین
https://eitaa.com/Mostabin/64
https://t.me/AlMostabin/54
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرتبط با پیام پیشین و نقش و نقد تصوف در عزاداری
#مُستَبین
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۲
دکتر نعمتالله صفری فروشانی از اساتید مبرّز و محقق و تحلیلگر تاریخ اسلام و تشیع و تاریخ اهلبیت(ع) است.
📗 کتاب «کوفه از پیدایش تا عاشورا» تحقیقی درباره زمینههای حادثه عاشوراست. برخی فصول آن عبارتند از: جغرافیای طبیعی کوفه، شهرسازی و معماری، مردم شناسی و روانشناسی کوفه، وضعیت اقتصادی کوفه، مسائل فرهنگی و تعلیم و تربیت، آداب و رسوم، نوع تغذیه، نظام قضایی و انتظامی.
وی مقاله «مردمشناسی کوفه» را نیز با همین نگاه نوشته و اوضاع اجتماعی این شهر را در آستانه قیام حسینی تصویر میکند.
📃 مقاله «عزتطلبی در نهضت امام حسین(ع)» نقدی بر نگاههای عاطفی و برخی تحریفات عاشوراست.
📝 در چکیده مقاله میخوانیم:
«بايد امام حسين (ع) را حسين عزيز بناميم. عنصر عزت آنچنان در قيام امام حسين (ع) حضور دارد كه مىتوان آن را بهعنوان يك ملاك و اصلى کلی در نظر گرفته و گزارشهاى مورخان درباره اين نهضت را با اين ترازو سنجيد و هر گزارشى را كه كمترين شائبه ذلت در آن باشد مردود شمرد.»
این مقاله در سایت ایشان به آدرس (متن شماره 3 مستبین) قابل دسترسی است.
#آثار_عاشورائی
#نقد_کژیها
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
درگذشت حجتالاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی مورخ و محقق پیشکسوت را تسلیت عرض مینماییم و از خدای متعال رحمت و مغفرت برای او مسئلت داریم.
ضایعهای سنگین برای اهل تاریخ. خداوند او را با انبیاء و اولیاء خود و اهلبیت عصمت و طهارت محشور بگرداند.
تصویر ایشان با کتاب گزیده مقتل جامع که زیر نظر آن مرحوم نوشته شد و نخستین اثر عاشورائی در این کانال معرفی شد.
سعید حنفی
🚩 سعید بن عبدالله حنفی از شهدای کربلاست که نسبت به دیگر شهیدان اطلاعات بیشتری از او در دست است. وی یکی از پیکهای کوفیان به مکه جهت رساندن نامه و دعوت از امام حسین(ع) بود.
🔥 همو بود که در شب عاشورا اعلام وفاداری کرد و به پیشوای خود گفت: اگر بدانم که هفتاد بار کشته و دوباره زنده و سوزانده میشوم و خاکسترم به باد داده میشود، تو را رها نمیکنم.
🏹 بنا به نقل مقتل خوارزمی، سعید هنگام نماز ظهر عاشورا برابر امام ایستاد و هدف تیرها قرار گرفت و از امام دفاع میکرد تا آنکه جراحتهایی برداشت.
🏴 بنا به نقل مقتل ابومخنف در مبارزات پایانی روز عاشورا که دشمن حمله شدیدی را به سوی امام آغاز کرد و به آنحضرت نزدیک شد، سعید روبروی امام ایستاد و تیراندازی میکرد و دفاع میکرد و هدف تیرها قرار گرفت تا آنکه بر زمین افتاد و به شهادت رسید.
☑️ و سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون.
#شهیدان_کربلا
#ذکر_مصائب
#تاریخ_امام_حسین(ع)
کانال مُستَبین در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتسآپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری:
✅ منبری یا مداح خطاب به امیرمؤمنان میگوید هر چه داری از امام حسین(ع) داری!
چرا نمیفهمند؟!
مگر به هر قیمتی باید اشک گرفت؟ حادثه را بیان کنید، با هنرمندی.
#نقد_کژیها
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin