eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
610 عکس
211 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ▫️خدا خودش درست می کند!! قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ (سوره توبه، آیه 14) ▫️ترجمه: با آنها پيكار كنيد، تا خداوند آنان را به دست شما مجازات كند، و آنها را رسوا و شما را بر آنها پيروز گرداند، و سينه‏هاى گروهى از مؤمنان را شفا بخشد. ▫️نکته تفسیری: با آنان پیکار کنید که خداوند آنان را به دست شما مجازات می کند. این فراز، از عذاب الهی خبر داده، ولی تحقق آن را بر عهده‌ی مسلمانان گذاشته است؛ یعنی بنا نیست عذاب خدا از عالَم غیب بر سر دشمنان نازل شود، بلکه شما مسلمانان باید این اراده‌ی الهی را در خارج محقق کنید. حکمت بیان این فراز، زدودن فکری غلط و خرافی از ذهن همه مردم است و آن فکر غلط این است که «خدا باید همه کارها را خودش درست کند»، به معنای سلب مسئولیت از خود و شانه خالی کردن از زیر بار تلاش و فعّالیت، این خطایی آشکار است که گاه در قالب اندیشه‌ی جبر» و گاه در قالب اندیشه‌ی «انتظار فرج» رخ نموده است، و عامل سکون و جمود جامعه اسلامی شده و سرپوشی است - به ظاهر شرعی- بر سستی و کاهلی در انجام وظایف. https://eitaa.com/elmetawhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕑 #ساعت_مناجات 📺 #ببینید 📌 فرصتی برای آشنایی با آداب دعا و مناجات با خدا ◽️«ادب باطنی و رسم ظاهری دعا» (جلسه بیست و چهارم) «رسم ظاهری دعا» - جمعی دعا کنیم یا فردی؟ - برخی حالات دعا که میان ما رائج نیست ▫️ ⏰ ساعت خود را به وقت #طه کوک کنید... 🔰 ... طه ... بهترین‌ها برای شما 😇 🆔 @TahaFamily_ir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ▫️بستر تولد روشن فکری 🔸روشن فکری، گره خورده با دوران روشن گری در اروپا است یعنی اواخر قرن هفدهم. 🔹ویژگی بسیار روشن این دوره "حاکمیت عقل" و "پرسش از تمام امور" است. همه مسائل از علوم تجربی گرفته تا شالوده های وحی دینی، از موسیقی تا اخلاق، از قانون طبیعی گرفته تا قوانین دلبخواهی ملت ها و همه چیز دیگر به بحث گذاشته شد. ▫️روشن فکری در ایران 🔸روشن فکری در ایران از مباحث مهم جامعه شناسی سیاسی ایران نیز محسوب شده و بیش از یک قرن و نیم است که به عنوان کالای واراداتی، از سرزمین غرب (فرانسه) وارد ایران شده است. 🔹تاریخ دقیقی برای ورود این کالای فرهنگی در اختیار نیست، اما شاید بتوان شکست نظامی ایران از روس و اعزام دانشجویان به فرنگ در زمان عباس میرزا و نوشتن سفرنامه ها و سیاحت نامه ها و نیز تأسیس دارالفنون در سال 1268 را زمان ظهور این پدیده دانست. این جریان در صدد است جایگزین دو پایگاه محوری اجتماعی در ایران یعنی "دین" و "قومیت" شود. 🔸تمایز اساسی روشن فکر ایرانی با غربی در این است که روشن فکر غربی از دل تجربه های مدرن ظهور کرد و روشن فکر ایرانی از شنیدن و دلباختن به این تجربه ها، بنابراین روشن فکر ایرانی محصول کاملی از غرب نیست، یعنی نه غربی است نه سنتی. https://eitaa.com/elmetawhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕑 📺 📌 فرصتی برای آشنایی با آداب دعا و مناجات با خدا ◽️«ادب باطنی و رسم ظاهری دعا» (جلسه بیست و پنجم) «خودخواهی معنوی ممنوع!» - در معنویت فقط به خودتان فکر می‌کنید؟! - دعا برای همگان افزایش رزق را در پی دارد ▫️ ⏰ ساعت خود را به وقت کوک کنید... 🔰 ... طه ... بهترین‌ها برای شما 😇 🆔 @TahaFamily_ir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ▫️یک بیماری خطرناک! قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ (سوره توبه، آیه 14) ▫️ترجمه: با آنها پيكار كنيد، تا خداوند آنان را به دست شما مجازات كند، و آنها را رسوا و شما را بر آنها پيروز گرداند، و سينه‏هاى گروهى از مؤمنان را شفا بخشد. ▫️ نکته تفسیری: 🔸بسیار اتفاق می افتد که انسان انگیزه های لازم برای انجام کارهای مهم را ندارد و بر اثرِ تأثیر عوامل مختلف گاه چنان از راه صحیح به کنار افتاده و پرت می شود که خواست های صحیح در او می میرد. 🔸یکی از آن خواسته های خوب این است که انسان بخواهد بر دشمن خدا و دشمن دین او غلبه کند، اما گاهی آن قدر روح راحت طلبی و تعلیمات نادرست در روح و مغز انسان دمیده شده است و بر وجودش مسلط شده که خواست غلبه بر دشمنِ خدا در دل او میمیرد، که این حالتی بسیار بد است. این حالت مانند بیماری است که مأیوس شده و تمایل به طبیب در او مرده است، که در چنین وضعی، احتمال بهبودی بیمار بسیار ضعیف است. https://eitaa.com/elmetawhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕑 #ساعت_مناجات 📺 #ببینید 📌 فرصتی برای آشنایی با آداب دعا و مناجات با خدا ◽️«ادب باطنی و رسم ظاهری دعا» (جلسه بیست و ششم) «ادب نهم؛ به خداوند یاد ندهیم!» - از کجا می‌دانید خوش شانسم؟! - از من اطاعت کن و به من یاد نده! ▫️ ⏰ ساعت خود را به وقت #طه کوک کنید... 🔰 ... طه ... بهترین‌ها برای شما 😇 🆔 @TahaFamily_ir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ⭕️پاسخ به یک سؤال 🔸یک سؤال رایج درباره تجربیات نزدیک به مرگ آن است که چرا اغلب کسانی که چنین تجربیاتی داشته اند در آسایش و آرامش و لذت بوده اند؟ این مسأله شامل غیر مسلمانانی که تجربیات خود را گزارش کرده اند و نیز اشخاصی که چندان اهل تقیدات شرعی نبود و نیستند نیز می شود. انتظار می رود چنین اشخاصی گرفتار عذاب گردند نه مشمول رحمت الهی شوند. ▫️در پاسخ باید چند نکته را در نظر داشت: ▫️اولا چنانچه مجری محترم برنامه «زندگی پس از زندگی» بیان کردند اشخاص زیادی بوده اند که هنگام مرگ گرفتار عذاب شده اند و اصطلاحاً «تجربه منفی» داشته اند لکن علی رغم اصرار مجری حاضر نشدند در برنامه حضور پیدا کنند. ▫️ثانیا در میان تجربه کنندگان خارجی، یک استاد دانشگاه کانادایی بود که منکر خداوند بوده و بعد از تجربه خود موحد شده و به خداوند ایمان آورده بود؛ او علت ایمان خود را عذابی عنوان می کرد که هنگام مرگ گریبانگیر او شده بود. ▫️ثالثا «تجربیات منفی» دیگری نیز گزارش شده بود که اغلب آنها اختصاص به خودکشی داشت و برخی نیز مربوط به مسائل غیر اخلاقی بوده است. ▫️رابعا مسأله «استضعاف» را بایست از نظر دور نداشت؛ مستضعفین کسانی هستند که به دلیل تمام نشدن حجت خداوند بر ایشان، مورد مؤاخذه حضرت حق قرار نمی گیرند و معمولا مشمول رحمت حضرت پروردگار جل و علا خواهند بود. ▫️خامسا: نکته مهمی که شاید بسیاری از تجربه کنندگان نیز به آن توجه نکرده اند این است که لزومی ندارد هر آنچه در ابتدا مشاهده کرده اند تا آخر به همان وضع بماند، بلکه مطابق تجربه برخی دیگر (که اتفاقا مطابق روایات ما هست) در یک سِیر نسبتا طولانی شخص تمام اعمال خود را مشاهده خواهد کرد و نسبت به همه آنها مورد سؤال و بازخواست قرار خواهد گرفت. به گونه ای که اگر دارای بدهی مالی واجبی بوده باشد هر چند دارای اعمال حسنه باشد گرفتاری اش حداقل آن است که باید سالهای سال صبر نماید تا شخص طلب کار نیز بمیرد و از او به کیفیتی حلالیت بطلبد. این مسأله به خوبی در کتاب «سه دقیقه در قیامت» منعکس شده است. به هر حال عجله کردن درباره مشاهده ها چه از جانب خود «تجربه کننده ها» و چه از جانب دیگران صحیح نیست و عوالم مافوق بسیار پیچیده تر از آن هستند که در مخیله ما بگنجند. https://eitaa.com/elmetawhid
تفسیر، جلسه 12.mp3
5.62M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 تفسیر آیات منتخب، جلسه 12 آیات ولایت امیرالمومنین علیه السلام (4) ▫️شان نزول آیه اکمال دین در منابع اهل سنت ▫️آیا نقل نکردن "بخاری" و "مسلم" دلیل بی اعتبار بودن یک روایت نزد علمای اهل سنت است؟ https://eitaa.com/elmetawhid
آداب الصلوة. جلسه 18.mp3
5.18M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه 18، مقاله دوم، فصل هفتم ▫️وضو نور محدود است و غسل نور مطلق ▫️ ادب باطنی تطهیر از نجاسات ظاهری ▫️نقد افراط صوفیه در بی اعتنایی به احکام شریعت ▫️نقد ظاهرگرایان در بی توجهی به حیثیات باطنی احکام شرعی https://eitaa.com/elmetawhid
تفسیر. جلسه ۱۳.mp3
5.05M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 تفسیر آیات منتخب، جلسه 13 آیات ولایت امیرالمومنین علیه السلام (5) ▫️کیفیت دلالت واقعه غدیر بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام ▫️ "اصل اولی" در مساله حکومت، انتصاب است یا انتخاب؟ https://eitaa.com/elmetawhid
آداب الصلوه. جلسه ۱۹.mp3
5.43M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه 19 شروع مقاله سوم، فصل اول ▫️ مراتب وجودی انسان و روابط ظاهر و باطن ▫️ ادب مطلق پوشش https://eitaa.com/elmetawhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕑 #ساعت_مناجات 📺 #ببینید 📌 فرصتی برای آشنایی با آداب دعا و مناجات با خدا ◽️«ادب باطنی و رسم ظاهری دعا» (جلسه بیست و هفتم) «ادب دهم؛ ناز کنیم!» - چگونه برای خداوند ناز کنیم؟ ▫️ ⏰ ساعت خود را به وقت #طه کوک کنید... 🔰 ... طه ... بهترین‌ها برای شما 😇 🆔 @TahaFamily_ir
▫️ دو گروه مخالف فلسفه اسلامی 🔹مخالفان فلسفه اسلامی دو دسته اند: دسته اول مومنینی که به سبب وجود معارف و اندیشه های زیربنایی دین خود را از فلسفه (به معنای تفلسف) مستغنی می دانند. دسته دوم ملحدینی هستند که زخم خورده از استحکام پولادین فلسفه بوده و "علم زدگی" ایشان، سبب هجمه های تناقض آلود به علم شریف فلسفه شده است. 🔸گروه اول اگر مناسبات علم و دین را خوب و عالمانه برای خویش حل کنند درخواهند یافت که فعالیت فلسفی (تفلسف درباره اندیشه های زیربنایی) سبب رونق علم فلسفه و تدقیق و تحقیق محققانه معارف دینی خواهد شد. 🔹حکیم انقلاب در این خصوص چنین فرموده اند: "فلسفه‌ ملاصدرا فلسفه‌ای‌ عقلی‌، ذوقی‌ و شرعی‌ است‌ و در حقیقت‌ ملاصدرا فلسفه‌ عقلی‌ و ذوقی‌ را برمبنای‌ شرع‌ مقدس‌ پی‌ریزی‌ کرده‌ است‌ برای‌ او تعبد محض‌، مبادی‌ رسیدن‌ به‌ افکار عالی‌ فلسفی‌ بوده‌ است‌ و این‌ جریان‌ عظیم‌ و جوشان‌ و تمام‌ نشدنی‌ در دوران‌ ریاضت‌ به‌ روح‌ مقدس‌ وی‌ افاضه‌ و نازل‌ شده‌ است‌‌." (1374/ 11/ 15) 🔸گروه دوم نیز لازم است از قرن نوزدهم و بیستم جدا شوند و دریابند "انسان" قرن بیست و یکم در جستجوی معناست و فهم "معنای زندگی" محتاج تامل فلسفی. 🔹و فرمایش مقام معظم رهبری: " امروز آن چیزی که من در محیطهای عملىِ دانشگاههای اروپا مشاهده کردم، نیاز به ملاصدرا و شیخ انصاری است. شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است؛ ملاصدرا حکمت الهی است. میگوید من میبینم امروز اینها تشنه‌ی ملاصدرا و شیخ انصاریاند. این برداشتِ یک استاد غرب شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است."(1386/ 07/ 09)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕑 #ساعت_مناجات 📺 #ببینید 📌 فرصتی برای آشنایی با آداب دعا و مناجات با خدا ◽️«ادب باطنی و رسم ظاهری دعا» (جلسه بیست و هشتم) «مظلومِ ظالم» - دعای مظلومِ ظالم را مستجاب نمی‌کنم! ▫️ ⏰ ساعت خود را به وقت #طه کوک کنید... 🔰 ... طه ... بهترین‌ها برای شما 😇 🆔 @TahaFamily_ir
هدایت شده از محمد ابراهیم کفیل
بسم الله الرحمن الرحیم 💠جابر بن عبد الله الأنصاري قال: دخلت علی رسول الله صلی الله علیه وآله في آخر جمعة من شهر رمضان فلما بَصُرَ بي قال لي: یا جابر هذا آخر جمعة من شهر رمضان فودعه، وقل: 🔺«اللهم لا تجعله آخر العهد من صیامنا إیاه فإن جعلته فاجعلنی مرحوماً ولا تجعلنی محروماً»🔺 فإنه من قال ذلك ظفر بإحدی الحسنیین، إما ببلوغ شهر رمضان من قابل وإما بغفران الله ورحمته. 📗جامع أحاديث الشيعة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕑 📺 📌 فرصتی برای آشنایی با آداب دعا و مناجات با خدا ◽️«ادب باطنی و رسم ظاهری دعا» (جلسه بیست و نهم) «اوقات استجابت دعا» - چه زمان‌هایی برای استجابت دعا مناسبت‌تر است؟ ▫️ ⏰ ساعت خود را به وقت کوک کنید... 🔰 ... طه ... بهترین‌ها برای شما 😇 🆔 @TahaFamily_ir
تفسیر جلسه چهاردهم.mp3
6M
🌸🍃🌸🍃🌸 تفسیر آیات منتخب، جلسه 14 آیات ولایت امیرالمومنین علیه السلام (6) ▫️ چرا "مولا" در حدیث غدیر نمی تواند به معنای دوست باشد؟ @elmetawhid
سید محمدجواد موسوی‌فرد
#تفسیر 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 تفسیر آیات منتخب، جلسه 13 آیات ولایت امیرالمومنین علیه السلام (5) ▫️کیفیت دلالت واقع
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 در تواتر واقعه غدیر هیچ اختلافی وجود ندارد و حتی نواصب وهابی در این که چنین واقعه ای رخ داده است اختلافی ندارند. سخن در این است که چگونه چنین امری دلالت بر مسأله «ولایت» می کند؟ نخست این که می بایست اصل اولی در مقام را کشف کنیم؛ اگر ما بدون نظر به قرآن کریم بخواهیم اصل اولی در مسأله را کشف کنیم چه باید بگوییم؟ به حسب اصل اولی آیا استخلاف پیامبر بالنص اصوب است یا استخلاف بالاجماع؟ راه اول این است که پیامبر خود اقدام به واجب نمودن اطاعت از خلیفه بعد از خود کند و راه دوم این که مسأله را به مردم واگذار نماید. اصل اولی از چند جهت حاکم بر آن است که مسأله انتصاب حاکم از شئون الهی است: جهت نخست) مسأله حکمت: آیا خداوندی که عقل را مانع گمراهی مملکت درون قرار داد چنین حکمتی را برای جامعه ندیده است؟ به تعبیر دیگر آیا عدم جعل علم معصوم بعد از پیامبر منجر به ختم هدایت نمی شود؟ آیا قرآن می تواند به تنهایی حجت باشد؟ مراجعه به قرآن کریم به تنهایی نمی تواند رافع اختلاف باشد چون تعیین محکم و متشابه آن کار صعبی است و همین سبب وجود اختلافات شده به گونه ای که شیعه می گوید من حق هستم و دلیل من قرآن است و هکذا السنی و المرجئی و القدری و المعتزلی و حتی الزندیق. (رک: الکافی، ج1، کتاب الحجۀ، حدیث دوم و سوم) «حکمت» خداوند را چنین نیز می شود تقریر کرد: حکمتی که در خداوندباعث شده تا برای قوای ادراکی ما، عقل را قرار دهد و آن را مانع اشتباه حواس نماید، آیا ایجاب نمی کند که برای جامعه انسانی عقل (مانع از اشتباه) قرار داده و منع از اشتباه و خطا در جامعه انسانی را موجب گردد؟ [رک: الکافی، ج1، کتاب الحجۀ، مناظره هشام بن الحکم و عمرو بن عبید] (امام موسی بن جعفر علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ) جهت دوم) از لحاظ حقوقی مسأله حاکمیت از شئون خداوند است (حق الطاعۀ) چون خداوند مالک متصرف کیف یشاء است و حق انتخاب با اوست. اگر انسانها حق انتخاب داشته باشند بایست آنها رامالک سرنوشت خویش بدانیم در حالی که این اندیشه قرآنی نیست. بر اساس قرآن کریم حاکمیت از آن خداوند است: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه‏» (انعام، 57) و مشروعیت به معنای حق حاکمیت تنها از جانب خداوند اعطا می شود، بنابراین تنها کسی می تواند حاکم گردد که خداوند به او اذن دهد. این استدلال را «ابن سینا» در اشارات تحت عنوان «حق الطاعۀ» آورده است که هر چند برای اثبات ضرورت نبوت است لکن امکان تعمیم آن به مسأله امامت وجود دارد: «لما لم يكن الإنسان بحيث يستقل وحده بأمر نفسه لا بمشاركة آخر من بني جنسه، و بمعاوضة و معارضة تجريان بينهما يفرغ كل واحد منهما لصاحبه عن مهم لو تولاه بنفسه لازدحم على الواحد كثير، و كان مما يتعسر إن أمكن وجب أن يكون بين الناس معاملة و عدل يحفظه شرع يفرضه شارع متميز باستحقاق الطاعة لاختصاصه بآيات تدل على أنها من عند ربه، و وجب أن يكون للمحسن و المسي‏ء جزاء من عند القدير الخبير». (اشارات، نمط نهم، فی اثبات النبوۀ و الشریعۀ) جهت سوم) انتصاب رافع اختلاف است و اجماع باعث اختلاف، اگر امر خلافت به دست خداوند و اعلام رسول الله صلی الله علیه و آله باشد اختلاف رخ نخواهد داد چون کسی که تخلف از فرمان رسول می کند ملحد است و زندیق، اما اگر به عهده امت وانهاده شود منجر به تشاغب و نزاع می گردد. این استدلال نیز از «ابن سینا» در الهیات شفاست: «ثم يجب أن يفرض السان [أی النبی] طاعة من يخلفه، و أن لا يكون الاستخلاف إلا من جهته، أو بإجماع من أهل السابقة على من يصححون علانية عند الجمهور أنه مستقل بالسياسة، و أنه أصيل العقل حاصل عنده الأخلاق الشريفة من الشجاعة و العفة و حسن التدبير، و أنه عارف بالشريعة حتى لا أعرف منه، تصحيحا يظهر و يستعلن و يتفق عليه الجمهور عند الجميع، و يسن عليهم أنهم إذا افترقوا أو تنازعوا للهوى و الميل، أو أجمعوا على‏ غير من وجد الفضلفيه و الاستحقاق له فقد كفروا بالله. و الاستخلاف بالنص أصوب [و الأصوب فی النظام الأحسن المتعین] فإن ذلك لا يؤدي إلى التشعب و التشاغب و الاختلاف‏». (الهیات شفاء، مقاله دهم، فصل پنجم)
ضمن عرض تبریک به همه عزیزان به مناسبت عید سعید فطر و آرزوی قبولی اعمال و عبادات و ادعیه و شب زنده داری های ماه مبارک رمضان به عرض می رساند: به دلیل این که اغلب عزیزانی که مفتخر به حضورشان در کانال هستم راه ارتباطی با بنده برایشان میسر بوده، تا کنون اقدام به انتشار «شناسه» (ID) نکرده بودم. لکن از این به بعد بسی مایه مسرت است که هر گونه پیشنهاد، انتقاد، سؤال اعتقادی، فلسفی و یا مشاوره تحصیلی حوزه را در صورت تمایل برای بنده بفرستید: https://eitaa.com/Mousavifard
کاش هزینه این همه سازش و عقب نشینی، رویگردانی ملت از غرب گرایان و غرب زدگان باشد!
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔸محَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ عُثْمَانَ الْكَرَاجُكِيُّ فِي كَنْزِ الْفَوَائِدِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ أَكَلَ مَعَهُ فَلَمَّا رَفَعَ الصَّادِقُ علیه السلام يَدَهُ مِنْ أَكْلِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ رَسُولِكَ -صلی الله علیه و آله- فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَجَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِيكا؟! فَقَالَ لَهُ وَيْلَكَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَقُولُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَ اللَّهِ لَكَأَنِّي مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ . 🔹ترجمه: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که روزی ابوحنیفه با ایشان مشغول به خوردن غذا شد، امام صادق علیه السلام پس از اتمام غذا فرمودند: الحمدلله رب العالمین، خدایا! این نعمت از جانب تو و رسول توست! ابوحنیفه عرض کرد: یا اباعبدالله! آیا برای خداوند شریک قرار دادی؟ (العیاذ بالله یعنی مشرک شده ای؟) امام صادق علیه السلام فرمودند: وای بر تو! این خداوند متعال است که در قرآن فرموده: «اين غرور و سرمستى [از جانب کفار و منافقین] علتى نداشت جز اينكه خدا و رسولش ايشان را از كرم خود توانگر و بى نياز كرده بود». (سوره توبه، آیه 74) نیز در جای دیگر فرمود: «چه مى ‏شد اگر به عطاى خدا و پيغمبر او رضا مى ‏دادند و مى ‏گفتند خدا ما را بس است، زود باشد كه خدا از كرم خويش به ما عطا كند و نيز پيغمبر او، و ما به خدا اميدواريم» (سوره توبه، آیه 59). ابوحنیفه گفت: به خداوند سوگند! گویا تا آن هنگام این آیات را نشنیده بودم! (بحار الانوار، ج10، ص 216) @elmetawhid
⭕️ نکاتی درباب این قتل دلخراش 🔹ماجرای تلخ قتل توسط پدر بار دیگر نزاع دو جریان اسلامی و لیبرال را زنده کرده و طرفین در حال نزاع های لفظی و گاه تسویه حساب های سیاسی اند. آنچه جریان لیبرال بر آن اصرار دارد چند مسأله است: اول) چرا مسأله جدی گرفته نمی شود؟ دوم) چگونه است که اگر پدری فرزندش را به قتل برساند قصاص نمی شود؟ سوم) تا زمانی که خلقیاتی مثل «غیرت» و «ناموس پرستی» بین ما رواج دارد همین مشکلات ادامه پیدا خواهد کرد. 🔸بر چند نکته درباره این اعتراضات باید تأکید شود: 1. چرا این جریان تبعات سوء الگوی رقیب (لیبرالیسم) در روابط زن و مرد را برجسته نمی کند و از کنار آن عبور موذیانه دارد؟ مگر جریان رقیب در کشورهای خیلی پیشرفته و مدرن توانسته است خشونت علیه زنان و کودکان را کاهش دهد؟ اگر اتفاق تلخی مثل قتل در ایران رخ می دهد در کشوری مثل فرانسه زن کشی به مرز بحران رسیده است، در اسپانیا و انگلستان نیز وضعیت بسیار نامطلوبی گزارش می شود، آمریکا که البته جای خود را دارد. گزارش یورونیوز درباره خشونت علیه زنان در اروپا را بخوانید: https://per.euronews.com/2017/11/24/violences-against-women و گزارش یورونیوز از زن کشی در فرانسه: https://per.euronews.com/2017/11/24/violences-against-women 🔹2. بسیاری اصرار دارند «غیرت» را مالکیت مرد نسبت به زن تعریف کرده و از همین تعریف نتیجه بگیرند که «غیرت» همان برده داری نامرئی زنان توسط مردان است. در حالی که «مالکیت» همیشه به معنای غلیظی که این عده گرفته اند نیست، مثلا شما نسبت به سرزمین خود در مقابل بیگانگان احساس مالکیت می کنید لکن بخش بسیار اندکی از آن (به اندازه منزل شما) معنای أخص مالکیت را دارد به این معنا که می توانید هر تصرفی در آن انجام دهید ولی در عین حال نسبت به سرزمین خود در مقابل بیگانه احساس «مالکیت» دارید و او را «غیر» و خود را صاحب «غیرت» می دانید. همین مسأله در مورد فرزندان نیز صادق است، هر چند فرزند «مِلک» پدر و مادر نیست و والدین نمی توانند هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند لکن برای فرزندانشان در مقابل دیگران «غیرت» داشته و از حریم آنها حفاظت می کنند. «غیرتِ» ناموسی نیز کاملا عقلائی است؛ هر چند دختر مِلک پدر (به معنای أخص ملکیت) نیست و نیز زن «مِلک» شوهرش نیست لکن پدر و دختر در مقابل بیگانه نوعی احساس «مالکیت» دارند که از معنای أخص مالکیت متفاوت است. این مالکیت مثل احساس مالکیت نسبت به سرزمین است که اجازه ورود «اغیار» را نمی دهد. 3. برخی گفته اند این حادثه را بایست بررسی جامعه شناختی، روان شناختی، حقوقی و فلسفی نمود. بنده با این پیشنهاد بسیار موافقم و معتقدم در نتیجه این بررسی دقیق و تحلیل عمیق، معلوم خواهد شد حادثه مزبور آن قدر که معلول فرهنگ لیبرال است مربوط به فرهنگ اسلامی و سنتی نیست. @elmetawhid
❌ گزارش تکان دهنده از بازدید خود از زندان های پناهندگان این کشور: ❌ماموران به زنان بازداشتی آب نمی دادند و می گفتند که از آب باقیمانده در توالت بخورید. ❌فهمیدم که چرا این ماموران [قبلا] من را تهدید جنسی و فیزیکی می کردند‌. ❌این ها تازه رفتارهای خوب مامورین بود که جلوی نمایندگان کنگره انجام می دادند. پ.ن: آمریکا بالاترین تعداد زندانی نسبت به جمعیت در جهان را دارد. 💥 ۲۰۲۵ اولین کانال  تخصصی حقایق فیلتر شده جهان 🆔 @kharej2025
ای که به عشقت اسیر، خیل بنی آدمند! سوختگان غمت، با غم دل خرّمند هر که غمت را خرید، عشرت عالم فروخت با خبران غمت بی‌خبر از عالمند در شکن طرّه‌ات، بسته دل عالمی است و آن همه دل‌بستگان، عقده‌گشای همند یوسف مصر بقا، در همه عالم تویی در طلبت مرد و زن، آمده با درهمند تاج سر بوالبشر، خاک شهیدان توست کاین شهدا تا ابد، فخر بنی آدمند در طلب اشک ماست، رونق مرآت دل کاین دُرر با فروغ، پر‌تو جام جمند چون به جهان خرّمی، جز غم روی تو نیست باده‌کشان غمت، مست شراب غمند عقد عزای تو بست، سنّت اسلام و بس سلسلۀ کائنات، حلقۀ این ماتمند گشت چو در کربلا، رایت عشقت بلند خیل م‍َلَک در رکوع، پیش لوایت خمند خاک سر کوی تو، زنده کند مرده را ز‌آن‌ که شهیدان او، جمله مسیحا دمند هر دم از این کشتگان، گر طلبی بذل‌ جان در قدمت جان‌فشان، با قدمی محکمند سرّ خدای ازل، غیب در اسرار توست سرّ تو با سرّ حق، خود ز ازل توأمند محرم سرّ حبیب، نیست به غیر از حبیب پیک و رسل در میان، محرم و نامحرمند در غم جسمت «فؤاد»، اشک نبارد چرا؟ کاین قطرات عیون، زخم تو را مرهمند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔸 این روزها تلاش های غیرعادی ای صورت می گیرد که مسأله اغتشاشات آمریکا را با آشوب های آبان مقایسه کنند و نتیجه های معکوس بگیرند. چند نکته در این زمینه لازم است دانست شود: 🔹 1. ضد انقلاب و اصلاح طلبان (که مدتی است در یک جبهه فعالیت می کنند) مثل همیشه صورت مسأله را عوض می کنند. مسأله این نبود که آنها هم مثل ما دست به کشتن شهروندان می زنند تا دوباره آشوب های آمریکا دست مایه توبیخ جمهوری اسلامی گردد؛ بلکه مسأله این است که آنها یک عمر آمریکا را غایت تمدن انسانی و بشری معرفی کرده اند و حال که معلوم شده چقدر این نظام پوسیده از جهات متعدد بی عدالتی و عقب ماندگی اخلاقی با خود حمل می کند به کیفیت دیگر مسأله را طرح می کنند تا پاسخ گوی دعوت و دعوای همیشگی شان نباشند. این «رندی» است. 🔸 2. مقایسه کشته های آبان و کشته های اخیر هم طُرفه دیگری از جانب ایشان است: اولا این «رندان» عالم به این اشاره نمی کنند که آدم کشی کار پلیس آمریکاست و این پلیس وحشی سالانه 1000 شهروند آمریکایی را می کشد، بی آن که در آشوب و اغتشاشی شرکت کرده باشند و بی آن که برای آنها دادگاهی تشکیل شود و وکیلی و دادخواستی و ... اگر جمهوری اسلامی در آبان همه 230 نفر را توسط پلیس کشته باشد (که چنین نیست) پلیس آمریکا کار هر ساله اش این است که بیش از چهار برابر این تعداد را بدون تفهیم اتهام به قتل برساند. گزارش واشنگتن پست در این زمینه: https://www.washingtonpost.com/graphics/2019/national/police-shootings-2019/ ثانیا پلیسی که در شرایط عادی سالانه 1000 نفر می کشد در این ایام تنها 16 نفر را تا کنون کشته است؟ چرا باید باور کنیم؟ لابد تعداد بیشتری هم دچار ضربه ملایم مغزی شده اند که هنوز آمارشان اعلام نشده است. ثالثا باز هم این «رندان» اشاره نمی کنند که کمتر از 30 درصد کشته های آبان توسط پلیس کشته شده اند و بخش زیادی توسط خود آشوبگران کشته شده اند. سلاح های کشف شده از ایشان را نیز دلیل هیچ چیز نمی دانند. اگر به گزارش ها استناد می کنید به همه گزارش استناد کنید. اگر «اقرار عقلا» علیه آنهاست در مقداری که اقرار کرده اند علیه آنهاست و آنها بیشتر از 30 درصد را نگفته اند. رابعا علی رغم این که در آمریکا حجم سلاح بسیار زیاد است لکن معترضین می دانند که نباید از این سلاح ها استفاده کنند که اگر استفاده کنند حتما حجم کشته ها ده ها برابر خواهد شد. هم چنین می دانند که نباید به مراکز حساس حمله کنند که اگر حمله کنند حتما نتایج تلخ دیگری به بار خواهد آمد. در آبان ماه هر دوی این موارد محقق شد؛ هم در میان آشوبگران افراد مسلحی حضور داشتند که به مردم عادی و به پلیس شلیک می کردند و هم این که به مراکز حسّاس مثل فرمانداری ها، پالایشگاه ها، مخازن بنزین و کلانتری ها و ... حمله می کردند. خامسا حکومت نظامی خود مانع بسیاری از تنش هاست و نتیجه آن پایین آمدن میزان تلفات و خسارت هاست. چیزی که تا کنون در هیچ آشوب وطنی اعمال نشده اما در چند شهر بزرگ آمریکا هنوز جریان دارد. سادسا آمریکا هیج مزاحم و محرک و خرابگر حکومتی و غیر حکومتی در اطراف خود ندارد، چیزی که متاسفانه نظام ایران از آن رنج می برد. "زبیگنیو برژینسکی" در کتاب "انتخاب" و در صفحه 37 می گوید: "اگر ما به وسیله پایگاه های نظامی خود در خاورمیانه ایران را کنترل نکنیم ابرقدرت منطقه خواهد شد". آمریکا به وسیله پایگاه های نظامی دقیقا چگونه مانع ما می شود؟!! 🔹3. در پایان همان مطلب همیشگی را متذکر می شوم؛ همان اضطراب و دلهره ای که ما در ایام آشوب و اغتشاش در ایران داریم را اصلاح طلب و ضد انقلاب در این ایام دارد. آنها از این که تمام تکیه گاهشان سقوط کند واهمه نه، وحشت دارند. @elmetawhid