هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️خادم ایران بُوَد در حلقه مهر رضا...
🖤 ویژه تشییع و تدفین پیکر شهید رئیسی در حرم مطهر رضوی تا ساعاتی دیگر
📥 کیفیت اصلی | #رئیسی_عزیز #خادم_الرضا
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از ابوحیران درونی
اونقدرام صف اولی نبود
قانون صف آخر برقراره
#زکریای_ناراضی😕
📌به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/abou_heirane_darouni
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب در جمع خانواده شهید رئیسی: یکی از بهترینها زیر این آسمان را از دست دادیم...
✏️ حضرت آیتالله خامنهای روز گذشته در جمع خانواده شهید رئیسی با اشاره به ضایعه دردناک شهادت رئیسجمهور فقید کشور:
ما یکی از بهترین عناصرمان در زیر این آسمان را از دست دادیم؛ یکی از بهترینها را از دست دادیم... چارهای نیست؛ اینها را باید تحمل کرد در راه خدای متعال. ۱۴۰۳/۳/۲
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📊 راه ایران ادامه دارد
👆تاکیدات روز گذشته رهبر انقلاب در دیدارهای سران کشورهای خارجی درباره تداوم مسیر جمهوری اسلامی ایران
📥 نسخه قابل چاپ اطلاعنگاشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
مؤمن در هر حال در خیر است!
امام صادق عليهالسّلام فرمودند: از مؤمن در شگفتم؛ خداوند براى او سرنوشتى مقدّر نكند مگر آنكه خير او باشد.
اگر بىنيازش كند، برايش خير است و اگر گرفتارش كند نيز برايش خير است. اگر ما بين مشرق و مغرب را به مِلكش در آورد، خيرش باشد و اگر با قيچىها تكهتكهاش كنند، برايش خير باشد. براى مؤمن در تمام احكام خدا خير است.
عَجِبْتُ لِلْمُؤْمِنِ إِنَّ اَللَّهَ لاَ يَقْضِي لَهُ بِقَضَاءٍ إِلاَّ كَانَ خَيْرا لَهُ إِنْ أَغْنَاهُ كَانَ خَيْرا لَهُ وَ إِنِ اِبْتَلاَهُ كَانَ خَيْرا لَهُ وَ إِنْ مَلَّكَهُ مَا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ كَانَ خَيْرا لَهُ وَ إِنْ قُرِّضَ بالمقارض بِالْمَقَارِيضِ كَانَ خَيْرا لَهُ وَ فِي قَضَاءِ اَللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ كُلُّ خَيْرٍ
📙مشکاة الأنوار في غرر الأخبار: ج ۱، ص ۶۴۳
سلام علیکم
⚫️ نام پدر شهدای خدمت جهت خواندن نماز شب اول قبر
◾️نام پدر آیتالله سیدابراهیم رئیسی: سید حاجی رییس الساداتی🥀
◾️نام پدر شهید حسین امیرعبدللهیان: محمد 🥀
◾️نام پدر شهید سید محمدعلی آل هاشم: سید محمد تقی🥀
◾️نام پدر دکتر مالک رحمتی: حاج اسکندر🥀
🇮🇷
آیا تاریخ تکرار میشود؟!
▪️ حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) دو پسر به نام #قاسم و #ابراهیم داشتند که به ارادۀ خداوند، از دنیا رفتند. قلب پیامبر لبریز از درد شد، اما صبر پیشه کرده؛ تسلیم و راضی به خواست خداوند شدند. در اثر صبر پیامبر، کوثر (خیر کثیر) به وجود مبارک حضرت عنایت شد: «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ».
انقلاب اسلامی هم #قاسم و #ابراهیم را از دست داد، لیکن إنشاءالله خیر کثیر در راه باشد. آمین
انشاءالله خیر کثیر ماهم وجود مقدس حضرت حجت صلوات الله علیه باشد
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از فانوس
فارغ التحصیل شد 😞
#خادم_الرضا
#شهید_جمهور
#الّلهُـمَّ_عَجِّـلْ_لِوَلِیِّکَــ_الْفَـرَجْ
🆔@fanoos1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماموریت سید، تموم شد،
ماموریت من و تو چی؟!
وقتی مهر پایان به کارنامهمون
بخوره، کجای کاریم؟!
🏴@takrang1
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭اولین تصویر
از مزار
سید شهیدان اهل خدمت
حضرت آیت الله رئیسی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
.
🔰کنشگری انتخاباتی فرصتی طلایی برای پیشبرد اهداف تربیتی است. با صحنه آوردن فرزندان و متربیانمان در میدان انتخابات، میتوانیم گامی مهم در تربیت آنها برداریم.
🔹در مطالب #تربیت_در_میدان_انتخابات تلاش می کنیم نمونه هایی از کنشگری انتخاباتی با رویکرد تربیتی را بیان کنیم. آنچه مورد تاکید ما است، توجه به رویکرد تربیتی در این فعالیت ها است.
اهدافی همچون
1⃣ تقویت قدرت تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی
2⃣ ایجاد دغدغه مندی و احساس مسئولیت نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی
3⃣ تقویت خودباوری ملی
بخشی از اهداف عمومی فعالیت های ترویجی برای انتخابات است.
علاوه بر آنکه هر کدام از فعالیت های انتخاباتی، اثرات تربیتی خاص خود را دارند.
✅ نکته مهم آن است که مربیان و معلمان، نباید در فعالیت های کنشگرانه انتخاباتی غرق شده و به ظرفیت های تربیتی بی توجه باشند.
⬅️ یک مربی باید دقت و تیزبینی لازم نسبت به رفتارها، حالتها و صحبتهای متربیان داشته باشد تا بتواند بیشترین بهره تربیتی را از این فعالیت ها ببرد.
#تربیت_در_میدان_انتخابات
#کنشگری_انتخاباتی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی
✅ تفکّراسلامی.
ما با #ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید #دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها به کار نمیافتد. این فرقِ بین #تفکّراسلامی و تفکّرات غیر اسلامیاست.۱۳۹۵/۱۱/۹
📡فرهنگ و کار فرهنگی
🆔 eitaa.com/joinchat/896729092C87611175bc
هدایت شده از پژوهش و فناوری
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
انتخاب کتاب « رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری – تولد تا هجده سالگی» به عنوان اثر شایسته تقدیر در بیست و چهارمین کتاب سال حوزه را به مؤلف محترم جناب آقای دکتر محمود نوذری دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
این اثر ارزشمند در سال 1400 توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت دانشگاه فرهنگیان منتشر شده است.
🔴چکیده:
روانشناسی تحول دینداری فرایند تغییرات نظاممند در دینداری را در گستره عمر از منظر روانشناسی بررسی میکند. کتاب حاضر، رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری را در سه بخش ارائه میکند. بخش اول کتاب به بیان طرح مسئله، مفاهیم کلیدی، پیشینه تحقیق، و روششناسی تحقیق اختصاص یافته است و در دو فصل، مخاطب را با مسئله پژوهش، روش و فرایند اجرای پژوهش آشنا میکند. بخش دوم به بررسی چگونگی تحول انسان و ماهیت دینداری میپردازد و در ذیل آن فصول «مبانی انسانشناختی تحول دینداری» و «مبانی دینشناختی» آمده است. بخش سوم مشتمل بر چهار فصل است، در مقدمه آن مدل مفهومی ساخت نظریه تحول دینداری و در ادامه به ترتیب تحول دینداری در کودکی اول، دوم، سوم و نوجوانی در ضمن چهار فصل تببین شده است. در خاتمه کتاب، دستاورد پژوهش در پاسخ به پرسش اصلی پژوهش، نوآوری و پیشنهادهایی برای تکمیل آن توضیح داده شده است.
🔴@research_hu
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ انتخاب کتاب «رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری – تولد تا هجده سالگی» به عنوان اثر شایسته تقدیر در بیست و چهارمین کتاب سال حوزه
📝 این اثر به قلم دکتر محمود نوذری در سال ۱۴۰۰ توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت دانشگاه فرهنگیان منتشر شده است.
🔻 چکیده:
🔹 روانشناسی تحول دینداری فرایند تغییرات نظاممند در دینداری را در گستره عمر از منظر روانشناسی بررسی میکند.
🔹 کتاب حاضر، رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری را در سه بخش ارائه میکند.
1️⃣ بخش اول کتاب به بیان طرح مسئله، مفاهیم کلیدی، پیشینه تحقیق، و روششناسی تحقیق اختصاص یافته است و در دو فصل، مخاطب را با مسئله پژوهش، روش و فرایند اجرای پژوهش آشنا میکند.
2️⃣ بخش دوم به بررسی چگونگی تحول انسان و ماهیت دینداری میپردازد و در ذیل آن فصول «مبانی انسانشناختی تحول دینداری» و «مبانی دینشناختی» آمده است.
3️⃣ بخش سوم مشتمل بر چهار فصل است، در مقدمه آن مدل مفهومی ساخت نظریه تحول دینداری و در ادامه به ترتیب تحول دینداری در کودکی اول، دوم، سوم و نوجوانی در ضمن چهار فصل تببین شده است.
🔸 در خاتمه کتاب، دستاورد پژوهش در پاسخ به پرسش اصلی پژوهش، نوآوری و پیشنهادهایی برای تکمیل آن توضیح داده شده است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دینداری
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
بخوانید مصاحبه حجتالاسلام دکتر محمود نوذری را با ایکنا: 👌
#محتوا و #جذابیت؛ حلقه وصل #مسجد و #مدرسه در #تربیت_دینی
🔺پیشنهادات قابل توجه برای پیوند میان مسجد و مدرسه. 👇
https://iqna.ir/fa/news/3695300/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7-%D9%88-%D8%AC%D8%B0%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D9%84%D9%82%D9%87-%D9%88%D8%B5%D9%84-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد!
🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور ✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری» از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسکا، مطالب ایشان در سه محور کلی طرح شد:
🔺محور اول: موضوع و قلمرو رشد معنوی
موضوع رشد معنوی و دینی، فرایند دیندار شدن انسانهاست. در این فرایند، از این منظر که ابتدائاً چگونه شکل میگیرد؟، براساس چه مکانیسمی رشد میکند؟، نقاط و مراحل میانی این رشد کجاست و چه خصوصیاتی دارد؟ و در نهایت نقطه پایانی این رشد کجاست؟ مورد مطالعه جدی قرار میگیرد.
همچنین در زمینه قلمرو رشد معنوی، میتوان گفت که تحول دینی در انسانها در سه ساحت میتواند صورت گیرد و مورد مطالعه قرار گیرد. اول: تحولاتی دینی که در ساحت شناختها صورت میگیرد. در این گستره این نکته مورد مطالعه قرار میگیرد که فرایند رشد فهم و درک دینی چگونه اتفاق میافتد؟ دوم: تحولاتی که در احساسات انسان صورت می گیرد و نهایتاً تحولاتی که در بعد کنشها و رفتارهای دینی در انسان صورت میگیرد.
با این مقدمه می توان نظریات رشد دینی را این گونه تعریف کرد: « مطالعه فرایند دیندار شدن انسان از منظر روانشناختی و به روش تجربی، که در طول عمر و در سه ساحت شناخت، احساسات و کنشها صورت می گیرد »
🔺محور دوم: پیشینه نظریات رشد معنوی-دینی
اولین نظریه ای که به شکل منسجم در زمینه رشد دینی مطرح شد مربوط به سال 1964 است. از آن پس تا کنون حدود 40 نظریه در زمینه رشد دینی مطرح شده است.
به طور کلی برای تقسیم بندی و طبقه بندی نظریات مطروحه در رشد دینی دو رویکرد میتوان داشت:
اول: طبقهبندی براساس رویکردها، در این دستهبندی براساس نظریات و رویکردهای کلان روانشناسیرشد میتوان دیدگاه های رشد دینی را دسته بندی کرد. به عنوان مثال: نظریات روان تحلیل گری در رشد دینی، نظریات شناختی، نظریات جامعه پذیری و غیره
دوم: طبقه بندی بر اساس رشد مفاهمی دینی در کودکان. در این گونه، تمرکز اصلی بر مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم دینی در کودکان رشد میکند. در این نظریات رشد یک تک مفهوم دینی از آغاز شکلگیری تا اوج بلوغ و پختگی آن مفهوم در کودکان و بزرگسالان رصد میشود. مفاهیمی که روانشناسان رشد دینی عمدتاً برآنها تمرکز کردهاند عبارتند از: رشد ایمان، سیر تحول دعا در کودکان، داوری دینی، انگیزه دینی و مفهوم مرگ در کودکان.
🔺محور سوم: نظریات عمده در رشد دینی و رویکردهای انتقادی
نکته اساسی در نظریات رشد معنوی-دینی این است که در حدود نیم قرن گذشته رویکرد شناختی به رشد دینی در عمده نظریه پردازیها حاکم بوده است. رویکرد شناختی در رشد دینی دارای ویژگیهای زیر است:
1. تمرکز ویژه بر بعد شناخت و ساختارهای شناختی دارد.
2. این رویکرد رشد شناختی را مرحله ای میداند.
3. بر تعامل دوسویه ذهن و محیط به شکل فعال تأکید میکند.
4. انگیزه تحول شناختی را عدم تعادل شناختی کودک میداند.
5. تغییرات در شناخت بر حسب ساخت تفسیر می شود ( اجمالاً به این معنا که تحول شناختی منجر به تحولات کیفی در شناخت کودک میشود)
6. این تحول در سه مرحله صورت میگیرد.
اما مهم ترین نظریه پردازان شناختی در رشد دینی عبارتند از: پیاژه، گلدمن، الکایند، اوسر، فاولر و ..... درمیان این نظریه پردزان مشهورترین و برجسته ترین نظریه پرداز «فاولر» است که تحت تأثیر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ مدلی هفت مرحله ای برای رشد ایمان دینی پیشنهاد می کند.
❌از سال 1995 به بعد دیدگاههایی شکل گرفت که معتقد بودند تحلیل شناختی موجود در تبیین رشد دینی در همه ابعاد گوناگونش ناکارامد و ناکافی است. این نظریه پردازان عبارتند از:
1. نظریه کویلسکی
2. نظریه جنبش معنوی کودک
3. نظریه نظامهای رشد محور
4. نظریات شناختاری-فرهنگی
منبع:
تاریخ خبر: 1395/9/7 يكشنبه http://www.bou.ac.ir/Portal/home/?news/39806/151257/455910/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%C2%AB%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF و https://mobahesat.ir/7768
هدایت شده از تربیت دینی استاد نوذری
nozary94.3.23.VYF
14.18M
✨👌صوت نشست علمی
🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان
نظریه ها و مدلهای رشد معنوی
با حضور
✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری»
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
#تازه_های_نشر
📚معرفی کتاب "رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری؛ تولد تا هیجده سالگی" در کتابخوان همراه پژوهان
🔹روانشناسی تحول دینداری فرایند تغییرات نظاممند در دینداری را در گستره عمر از منظر روانشناسی بررسی میکند. کتاب حاضر، رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری را در سه بخش ارائه میکند. بخش اول کتاب به بیان طرح مسئله، مفاهیم کلیدی، پیشینه تحقیق، و روششناسی تحقیق اختصاص یافته است و در دو فصل، مخاطب را با مسئله پژوهش، روش و فرایند اجرای پژوهش آشنا میکند. ...
🎯مطالعه در اپلیکیشن پژوهان
🌐pajoohaan.ir
🔻 #تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی:
🔺 @tablighnews
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد!
🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا):
نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور ✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری»
از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسکا، مطالب ایشان در سه محور کلی طرح شد:
🔺محور اول: موضوع و قلمرو رشد معنوی موضوع رشد معنوی و دینی، فرایند دیندار شدن انسانهاست. در این فرایند، از این منظر که ابتدائاً چگونه شکل میگیرد؟، براساس چه مکانیسمی رشد میکند؟، نقاط و مراحل میانی این رشد کجاست و چه خصوصیاتی دارد؟ و در نهایت نقطه پایانی این رشد کجاست؟ مورد مطالعه جدی قرار میگیرد.
همچنین در زمینه قلمرو رشد معنوی، میتوان گفت که تحول دینی در انسانها در سه ساحت میتواند صورت گیرد و مورد مطالعه قرار گیرد.
اول: تحولاتی دینی که در ساحت شناختها صورت میگیرد. در این گستره این نکته مورد مطالعه قرار میگیرد که فرایند رشد فهم و درک دینی چگونه اتفاق میافتد؟ دوم: تحولاتی که در احساسات انسان صورت می گیرد و نهایتاً تحولاتی که در بعد کنشها و رفتارهای دینی در انسان صورت میگیرد.
با این مقدمه می توان نظریات رشد دینی را این گونه تعریف کرد: « مطالعه فرایند دیندار شدن انسان از منظر روانشناختی و به روش تجربی، که در طول عمر و در سه ساحت شناخت، احساسات و کنشها صورت می گیرد»
🔺محور دوم: پیشینه نظریات رشد معنوی-دینی
اولین نظریه ای که به شکل منسجم در زمینه رشد دینی مطرح شد مربوط به سال 1964 است. از آن پس تا کنون حدود 40 نظریه در زمینه رشد دینی مطرح شده است.
به طور کلی برای تقسیم بندی و طبقه بندی نظریات مطروحه در رشد دینی دو رویکرد میتوان داشت:
اول: طبقهبندی براساس رویکردها، در این دستهبندی براساس نظریات و رویکردهای کلان روانشناسیرشد میتوان دیدگاه های رشد دینی را دسته بندی کرد. به عنوان مثال: نظریات روان تحلیل گری در رشد دینی، نظریات شناختی، نظریات جامعه پذیری و غیره
دوم: طبقه بندی بر اساس رشد مفاهمی دینی در کودکان. در این گونه، تمرکز اصلی بر مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم دینی در کودکان رشد میکند. در این نظریات رشد یک تک مفهوم دینی از آغاز شکلگیری تا اوج بلوغ و پختگی آن مفهوم در کودکان و بزرگسالان رصد میشود. مفاهیمی که روانشناسان رشد دینی عمدتاً برآنها تمرکز کردهاند عبارتند از: رشد ایمان، سیر تحول دعا در کودکان، داوری دینی، انگیزه دینی و مفهوم مرگ در کودکان
🔺محور سوم: نظریات عمده در رشد دینی و رویکردهای انتقادی
نکته اساسی در نظریات رشد معنوی-دینی این است که در حدود نیم قرن گذشته رویکرد شناختی به رشد دینی در عمده نظریه پردازیها حاکم بوده است. رویکرد شناختی در رشد دینی دارای ویژگیهای زیر است:
۱. تمرکز ویژه بر بعد شناخت و ساختارهای شناختی دارد.
۲. این رویکرد رشد شناختی را مرحله ای میداند.
۳. بر تعامل دوسویه ذهن و محیط به شکل فعال تأکید میکند.
۴. انگیزه تحول شناختی را عدم تعادل شناختی کودک میداند.
۵. تغییرات در شناخت بر حسب ساخت تفسیر می شود ( اجمالاً به این معنا که تحول شناختی منجر به تحولات کیفی در شناخت کودک میشود)
۶. این تحول در سه مرحله صورت میگیرد.
اما مهم ترین نظریه پردازان شناختی در رشد دینی عبارتند از: پیاژه، گلدمن، الکایند، اوسر، فاولر و ..... درمیان این نظریه پردزان مشهورترین و برجسته ترین نظریه پرداز «فاولر» است که تحت تأثیر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ مدلی هفت مرحله ای برای رشد ایمان دینی پیشنهاد می کند.
❌از سال 1995 به بعد دیدگاههایی شکل گرفت که معتقد بودند تحلیل شناختی موجود در تبیین رشد دینی در همه ابعاد گوناگونش ناکارامد و ناکافی است. این نظریه پردازان عبارتند از:
1. نظریه کویلسکی
2. نظریه جنبش معنوی کودک
3. نظریه نظامهای رشد محور
4. نظریات شناختاری-فرهنگی
منبع:
تاریخ خبر: 1395/9/7 يكشنبه
http://www.bou.ac.ir/Portal/home/?news/39806/151257/455910/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%C2%AB%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF و https://mobahesat.ir/7768