✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفطه الله تعالی):
🔸 ابن تيميه مردِ ملایی است، فقط کينه توز میباشد، يعنی تند است. به خاطر آن کينهای که راجع به تشيع و اهل بيت دارد.
🔹 محمد بن عبدالوهاب آدم مزخرفی است. اصلاً بی سواد است، قابل قياس نيست، اما مثلاً ابن قيم مردی ملّا است.
#ابن_تیمیه
#محمد_بن_عبدالوهاب
@Nardebane_feghahat
✅ نوشته ای درباره "تقریب مذاهب"
🔸 حتما اسم سازمان تقریب مذاهب اسلامی را شنیده اید . "تقریب" یعنی نزدیک کردن . اما در حقیقت ما اختیاردار مذاهب نیستیم که بخواهیم مذهب ها را به هم نزدیک نماییم چون هر مذهبی دارای یک چهارچوب مشخص است . بلکه مراد ما از "#تقریب_مذاهب" تقریب علمای مذاهب و پیروان آنها است، بدین معنا که آنها با هم درگیری و دشمنی نداشته باشند تا مبادا سبب فتنه از سوی دشمنان دین قرار بگیرند و این کلام درستی است .
🔹 شاید کسی بر سر کلمه "#وحدت" مناقشه کند ، اما آیا کسی با واژه "تقریب" مخالف است؟ ابداً.
بحث بر سر چگونگی تقریب است!
🔸 تقریب نباید موجب انکار مبانی مکتب تشیع و کم رنگ کردن آنها شود ، نباید سبب دست برداشتن از عقائد و انکار معاجز اهل بیت پیامبر علیهم السلام باشد و ...
🔹 هدف مرحوم آیت الله #بروجردی از "تقریب مذاهب" این بوده که در مورد اوهام و اکاذیبی که #ابن_تیمیه علیه تشیع گفته است (نظیر خان الامین و ...) رفع #تهمت صورت بگیرد .
🔸 از آیت الله #علوی_بروجردی (حفظه الله) شنیدم که "طنطاوی" شیخ سابق الازهر برای ایشان نقل نموده:
آیت الله بروجردی (ره) آن قدر بزرگ بودهاند که روابط مرجعیت حاکم بوده است بر روابط سیاسی ایران و مصر .
و حتی عبدالناصر (وزیر مصر) دو بار نامه به آیت الله العظمی بروجردی (ره) نوشته است . یکبار مبتنی بر این که شاه تصمیم دارد #اسرائیل را به رسمیت بشناسد لذا شما در صورت امکان مانع شوید. و آقای بروجردی هم اقدام نمودند.
و یکبار هم نامه نوشت که فلسطینی ها آواره شده اند اگر ممکن است وجوهات شرعیه به آنها تعلق بگیرد که ایشان هم اجازه دادند.
✍ رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ اسلام و دموکراسی
🔸 اوریانا فالاچی، خبرنگار ایتالیایی، در شهریور ۱۳۵۸ به دیدار #امام_خمینی آمد و در مصاحبه با ایشان این پرسش را مطرح کرد که چرا امام خمینی با به رفراندوم گذاشتن «جمهوری دموکراتیک اسلامی» و افزودن قید دموکراتیک مخالف هستند.
🔹 ایشان در پاسخ به علّت مخالفتشان با قرار گرفتن کلمه دموکراتیک گفتند: «این توهّم، این را در ذهن میآورد که اسلام محتوایش خالی است از این، لذا احتیاج به این است که یک قیدی پهلویش بیاورند و این برای ما بسیار حزنانگیز است که در محتوای یک چیزی که همه چیزها به طریق بالاترش و مهمترش در آن هست، حالا ما بیاییم بگوییم که ما اسلام میخواهیم و اما با اسلاممان دمکراسی باشد، اسلام همه چیز است. مثل این است که شما بگویید که ما اسلام را میخواهیم و میخواهیم که به خدا هم اعتقاد داشته باشیم، ولی به شرط اینکه به خدا هم معتقد باشیم. این برای ما خیلی ناراحتکننده است که کسی یک همچو خیالی داشته باشد.»
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (5)
✔️ آیت الله سید ابوالقاسم #خویی (رضوان الله علیه):
🔸 و هذا «عمرو بن شمر» بالَغَ النجاشي في تضعيفه.
📚 معجم رجال الحديث ج1 ص66
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (6)
🔸 «عمرو بن شمر»: أبو عبد الله الجعفي عربي، روى عن أبي عبد الله (عليهالسلام)، ضعيف جداً، زيد أحاديث في كتب جابر الجعفي ينسب بعضها إليه، والامر ملبّس.
📚 رجال النجاشي نویسنده ج1 ص287
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (7)
✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۰
🔸 نجاشی در مورد «عمرو بن شمر» ميگويد: كنيهاش ابو عبدالله جُعفي است، «روي عن أبي عبدالله» خودش از امام صادق(ع) نقل ميكند. اين مطلب مختلف ذكر شده، در بعضي از كتب رجالي گاهي نوشتند از امام باقر نقل ميكند و گاهي نوشتند از امام صادق نقل ميكند.
🔹 بعد نجاشي ميگويد: «ضعيفٌ جداً، زيّد أحاديث في كتب جابر الجعفي ينسب بعضها إليه» احاديثي را خودش اضافه كرده يا اضافه شده، عمرو بن شمر به كتاب جابر جعفي احاديثي اضافه كرده و منسوب به آن است
🔸 «والأمر ملتبسٌ» باز در بعضي از نسخهها «ملبسٌ» دارد. يعني بالأخره مسئله عمرو بن شمر خيلي روشن نيست كه چرا اين روايات را جعل كرده، راجع به عمرو بن شمر هم مسئله غلوّ او را مطرح ميكنند و هم مسئله وضع احاديث را در آن مطرح ميكنند كه از اين «والامر ملتبسٌ» هم ميشود استفاده كرد.
#رجال
#نجاشی
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (8)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 نجاشی مستقلاً متعرض عمرو بن شمر شده است و میگوید: «ضعیف جداً» بعد نوشتهاند: «زید فی کتب جابر احادیث ینسب بعضها الیه» گفته شده که در کتب جابر بعضی از احادیث اضافه شده است که بعضی از آن احادیث را این آقا اضافه کرده است. بعد از بیان این مطلب میگوید: «والأمر ملتبس» یعنی من خیلی اطلاع ندارم. و عبارت نجاشی به همین مقدار تمام میشود.
🔸 کتاب نجاشی، فهرست است و این بحثها رجالی است چون نه کتابی برای وی نوشته است و نه طریقی برای کتاب ذکر کرده است. در اینجا هیچ چیزی به عمرو بن شمر نسبت نداده است. سرش این است که در فهارس ما نام عمرو بن شمر بوده است که اهم آن فهرست حمید است و چون وی آن طریق را قبول ندارد (به خاطر ابوالمفضل شیبانی) نه کتاب و نه طریق را ذکر نکرده است.
🔹 مسلک نجاشی در فهارس تعبدی نیست. شیخ طوسی در فهرست گزینشی عمل نمیکند و هرچه نقل کردهاند نقل میکند. مثلاً #نجاشی با این که ابوالمفضل شیبانی را دیده باز از او نقل نمیکند، شیخ طوسی با این که او را ندیده است ولی از او نقل میکند.
🔸 ما سابقاً عمرو بن شمر را تضعیف میکردیم ولی اخیراً به مناسبت بحثی، تحقیق بیشتری در شرح حال وی کردیم و دیدیم که در کتب اهل سنت بیش از کتب شیعه دربارة وی مطلب آمده است؛ مثلاً ابن عدی در الکامل دربارة وی مطالبی نقل میکند و معلوم میشود که وی شخصیت معروفی بوده است. در آنجا از مؤذن مسجدی که وی پیشنماز آن بوده نقل میکند که به مدت سی سال من به آن مسجد میرفتم و یکدفعه نشد که او دیرتر از من به مسجد بیاید یا زودتر از من از مسجد برود.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (9)
✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۰
🔸 شيخ طوسي در كتاب فهرست، «عمرو بن شمر» را تضعيف نميكند، ميگويد «له كتابٌ». ابن داود در رجالش او را تضعيف ميكند.
🔹 اما نكتهاي كه وجود دارد این است كه اولاً ایشان در جزء رجال كامل الزيارات هست، #توثيق_عام دارد و همچنين جزء رجال تفسير علي بن ابراهيم هم هست. علي بن ابراهيم قمي در اين تفسيرش روايات زيادي را كه در سندش همين عمرو بن شمر وجود دارد نقل ميكند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (10)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 عمرو بن شمر جُعفی را حتی عامه هم تضعیفش کردهاند. البته تضعیف آنها ناظر به این بوده که ایشان سبِّ سلف میکرده است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (11)
✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۰
🔹 اجلّا از «عمرو بن شمر» روايت زياد نقل ميكنند. در ميان اين اجلّا پنج نفر از اصحاب اجماع از ایشان روايت نقل كردند كه خود اينها قرينه بر وثاقت «عمرو بن شمر» است.
🔸 مرحوم آقاي خوئي قدس سره نقل اجلّا را، يا نقل اصحاب اجماع را كافي در وثاقت نميدانند ولي به نظر ميرسد كه اينها كافي است.
🔹 اگر اجلا آمدند از يك نفر روايات زيادي را نقل كردند، اين نقل اجلّا در توثيق اين شخص كفايت ميكند. بنابراين اين قرائن و همچنين شيخ مفيد هم بر عمرو بن شمر اعتماد كرده و صدوق هم بر عمرو بن شمر اعتماد كرده، بزرگاني هم اعتماد كردند، حالا نجاشي آمده او را تضعيف كرده و شايد به تبع نجاشي ابن غضائري، ابن داود و ديگران هم آمدند تضعيف كردند، علي ايّ حال قرائن صدق و توثيقش بر قرائن تضعيفش رجحان دارد و ميشود اعتماد كرد بر روايتِ عمرو بن شمر.
#رجال
@Nardebane_feghahat
4_5861966129462774892.pdf
5.59M
✳️ #اسماعیل_بن_مرار (1)
✔️ اسماعیل بن مَرّار در آینه نقد
✍ فریبا رضازاده کهنکی
✍ مهدی تقی زاده طبری
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #اسماعیل_بن_مرار (2)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 «اسماعیل بن مَرّار» توثیق روشنی ندارد. از دو راه توثیق شده است:
1⃣ عبارت ابن ولید.
2⃣ از طریق تفسیر علی بن ابراهیم
#رجال
@Nardebane_feghahat