✔️ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی:
🔸 من مطلبی را از مرحوم #نائینی شنیده بودم که بعد از نوشتن کتب «تنبیه الأمه» از مبانی که در این کتاب داشته عدول کردهاند، از آیت الله سیستانی سؤال کردم که شما از این عدول خبری دارید و مستندی دارد؟ ایشان فرمودند که من چنین چیزی را نشنیدهام. ولی بعد هم فرمودند که من تمام اسناد نائینی را دارم و چنین چیزی در آنها نیست؛ و این عجیب است که امروز در بعضی فضاهای مجازی می خواهند بگویند مرحوم نائینی از نظریهاش در «تنبیه الأمه» عدول کرده است.
@Nardebane_feghahat
✳️ #حاج_آقا_حسین_قمی_و_احراز_عدالت(1)
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظهالله تعالی):
🔹 {مرحوم والد} میگفت: در عدالتی که شرع برای امام جماعت شرط کرده، این سختگیریها لحاظ نشده است. عدالتی که حاج آقا حسین قمی معتقد بود، معیار شـرع نیست؛ چون قابل اجرا نیست...
🔸 مرحوم حاج آقا حسین قمی تنها عدالت دو نفر و به تعبیر ایشان «یکی و نصفی» را قبول داشت. شنیدم که آن یکی مرحوم آمیرزا مهدی شیرازی، و نصفی: همسر مرحوم حاج شیخ عباس قمی {برادرزاده خودش}.
📚 جرعهای از دریا ج2 ص622
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #حاج_آقا_حسین_قمی_و_احراز_عدالت(1) ✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظهالله تعالی): 🔹 {مرحوم والد} م
✳️ #حاج_آقا_حسین_قمی_و_احراز_عدالت(2)
✔️ درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
۹۷/۹/۱۷
🔸 آیت الله والد در درسهایشان مثالی را بیان میکردند که مرحوم حاج آقا حسین قمی میفرمود در تمام عمرم عدالت یک و نیم نفر برایم احراز شد یکی مرحوم شیخ عباس قمی و عیال ایشان که فرزند مرحوم آقا میرزا احمد و برادر زاده مرحوم حاج آقا حسین قمی.
🔹 مرحوم جد ما که این مطلب را از مرحوم حاج آقا حسین شنید، بسیار تعجب کرد و فرمود: دین برای عمل است و این چه نوع تفکری است که در طول عمر عدالت که موضوع بسیاری از احکام شرعی مانند قضاوت، تقلید، شهادت، امام جماعت و .. . تنها در یک و نیم نفر احراز شود. به همین دلیل یا ادله ثبوتی به تضیّقی که ایشان اعتقاد دارد، نیست یا شارع در مقام اثبات اماراتی برای احراز عدالت قرار داده که بسیار راحت تر از تصور ایشان عدالت قابل احراز است.
@Nardebane_feghahat
✳️ #کرامت_انسان (1)
✔️ نوشتهای از استاد عندلیب همدانی (حفظهالله تعالی) ⬇️
#کرامت_انسان
دیدگاه عمیق آیت الله سیستانی
آیت الله سیستانی کرامت انسان را #روح_شریعت میدانند و حتی آن را مثل عدالت محک ردّ یا قبول روایات میشمرند.
____
🔹 ر،ک: تقریرات خبر واحد، ص۲۵ و تقریرات تعادل و تراجیح ص۴۸۱
منبع:
@andalibhamedani
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمد جواد شبیری زنجانی (حفظهالله)
۹۹/۶/۲۵
🔸 از مرحوم میرزای شیرازی معروف است که میفرمود: اجمالاً میدانم یکی از این سه قاعده اشتباه است:
1⃣ انفعال ماء قلیل به ملاقات
2⃣ منجّس بودن متنجّس
3⃣ مطهّر نبودن زوال عین
زیرا اگر هر سه قاعده صحیح باشد، همه جای عالم نجس خواهد بود!
🔹 البته حاج آقای والد هر سه قاعده را صحیح دانسته و نکته چهارمی را قائل هستند که علم اجمالی و حتی تفصیلی حاصل از محاسباتی که عرفِ متعارف به آن توجه ندارد، حجیت ندارد.
@Nardebane_feghahat
✳️ ملاحظه شرایط زمانی و مکانی در «استنباط» لازم است
✔️ استاد سیدمصطفی محقق داماد:
🔸 خدا همهی بزرگان گذشته را رحمت کند. یادم میآید همراه مرحوم والدمان در یک مهمانی بودیم. دیدم که خربزه آوردند، پذیرایی میکردند. شیخی در مجلس بود، خربزه میخورد و به پشت دستش نگاه میکرد. دوباره یک قاچ دیگر میخورد و به پشت دستش، نگاه میکرد!
🔸 مرحوم والد ما به آن شیخ گفت که: من میفهمم برای چه این کار را میکنی! بعد {والد ما} خندید و گفت: تو چقدر سادهای آ شیخ! تو به آن روایتی عمل میکنی که یک روزی پیغمبر داشتند خربزه میخوردند، یکی دو تا قاچ خوردند دیگر نخوردند. سپس پیغمبر به شوخی گفتند هرکسی خربزه میخورد به پشت دستش نگاه کند. تو خیال میکنی این کار مستحب است؟! پیغمبر میخواهد این را بگوید که آدم زیاد بخورد چاق میشود. تو حالا یک قاچ میخوری هی نگاه میکنی پشت دستت، این چه جور روایت فهمیدن است؟!
🔹 باید روی خبر استنباط کرد که این برای چه صادرشده و کجا صادرشده؟ چگونه صادر شده؟ چرا گفتهشده؟ در مقدمه چه بوده؟ مؤخرهاش چه بوده است؟ این را «استنباط» میگویند. شرایط زمانی و مکانی را ببیند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ کانال وارثون ✳️
✅ اولین نگارخانه تخصصی عالمان تشیع
✅ عکس، اخبار، مطالب و نکات اخلاقی از علما و بزرگان شیعه
https://eitaa.com/varesoon
🔸 حاج آقا حسین قمی (رحمة الله علیه) در سخنگفتن مانند سایر اعمالشان مقید بودند. لذا اگر حرفی میزدند غالباً کلمه «فرض کنید- فرض بفرمایید» را میگفتند تا شائبه کذب پیش نیاید.
🔹 مثلا اگر کسی میپرسید ساعت چند است؟ ایشان برای احتیاط میفرمود فرض کنید ساعت ده است!
🔸 من به ایشان نقض کردم و گفتم حضرت علی اکبر در روز عاشورا فرمودند «قد قتلنی العطش» ایشان سکوت کردند.
📚 منبع: روزنهای به عبودیت فقیهانه، خاطراتی از عالم ربانی مرحوم حاج شیخ ذبیحالله قوچانی
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد باقر شیرازی(ره):
🔸 مرحوم آيت الله حاج آقا حسین قمی کسی را که در خواب احتلام از حرام پیدا میکرده، عادل نمیدانستهاند، زیرا عدالت ملکه است و کسی که ملكه عدالت داشته باشد، در خواب هم خلاف نمیبیند!
📚 ما سمعت مما رأیت ج2 ص407
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓ امام جماعت باید خود را عادل بداند؟
✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی
97/8/26
🔸 آقای خویی در بحثِ «نماز جماعتخواندنِ فاسق» آورده که بعضی از امام جماعتها میگویند ما که خودمان را میشناسیم و میدانیم که عادل نیستیم، میتوانیم برویم امام جماعت بشویم؟ مردم نماز میخوانند پشت سر ما! ولی خودمان میدانیم که عادل نیستیم!
🔹 مشهور میگویند جایز است که «مَنْ یعرف نفسه بأنه فاسق» امام جماعت بشود.
بعضیها مثل آقای سیستانی میگویند شرط عدالت امام جماعت اصلاً عدالت «لدی المامومین» است، نه عدالت واقعیه. لذا {در فرض مذکور} این امام جماعت، عدالت لدی المامومین دارد، {و همین} کافی است. خود امام جماعت هم میتواند آثار جماعت را بار کند. این را از روایات استفاده کردیم.
🔸 برخی مثل آقای خویی میگویند نه، این جماعت صحیح نیست، لکن حدیث لاتعاد جاری میشود در حق این مأمومین. این مأمومین وقتی آمدند پشت سر این آقا نماز جماعت خواندند، حمد و سوره را ترک کردند. حمد و سوره که از ارکان نماز نیست. این امام جماعت سبب شد در ترک قرائت در نماز، ولی چون سبب بطلان نماز این مأمومین نشده اشکال ندارد. این را صریحا آقای خویی فرموده. بله، اگر این امام جماعت بداند در این مسجد طلبهها شرکت میکنند، طلبهها هم مسائل نماز جماعت را چون میدانند، چه بسا به خاطر متابعتِ امام «زیاده رکن» انجام بدهند، {مثلاً مأموم} سر از رکوع برمیدارد و میبیند که امام هنوز در رکوع است، {سپس مأموم} بر میگردد رکوع دوم بجا میآورد به عنوان متابعت! امام جماعت اگر این را بداند، دیگر نمیتواند با اعتراف به اینکه فاسق هست یا حتی با شک در اینکه فاسق هست یا فاسق نیست، امام جماعت بشود! چون در این صورت تسبیب کرده به ترک واجب یا به تعبیر دیگر تسبیب کرده به بطلان نماز این مأمومین؛ چون با زیاده رکوع، نماز اینها باطل شده، {درست است که} خودش زیاده رکوع نکرده و مأمومین زیاده رکوع کردند، {اما} منشأش این است که این آقا آمد امام جماعت اینها شد. بله، اگر ایستاد تا نماز فرادا بخواند، یکی به او اقتداء کرده لازم نیست به او بگوید من عادل نیستم! ولی وقتی بلند میشوی میروی در محراب، متصدی منصب امامت جماعت میشوی، داری تسبیب میکنی این افراد را به ترک واجب. حالا اگر واجب قرائت است -چون واجب رکنی نیست- نماز را باطل نمیکند ترک این قرائت، مشکل ایجاد نمیشود. ولی اگر زیاده رکوع پیش میآید نه {یعنی مشکل ایجاد میشود}.آنجا تسبیب به ترک نماز واجب است، تسبیب به بطلان نماز است و این جایز نیست.
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓پيشنهاد حضرتعالي براي كسي كه تنها فرصت مراجعه به يك كتاب فقهي را دارد، از جهات مختلف، مراجعه به كدام يك از موسوعات فقهي است؟
✅ جواب آیت الله #مددی (مدظله العالی):
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم. هنوز کتاب #جواهر_الکلام ارزشهای عالی علمی خود را حفظ کرده است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ عبارتی از مرحوم مجلسی (علیه الرحمة) در حیاة القلوب ج4 ص1698 دیدم که تشیّع مردمِ شام و جبل عامل را به برکت ابوذر دانسته بود. از یکی از اساتید شنیدم که یکپنجمِ علمای شیعه از منطقه جبل عامل بودهاند و حتی شاید بتوان گفت ثلثِ علمای شیعه!
خداوند تمام فقها و علمای شیعه را مورد رحمت خود قرار دهد...
✍ رضا حسینی
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5848085112989684804.pdf
6.24M
روایت أنا نقطة تحت الباء در ترازوی نقد
✍️ محسن دیمه کارگراب
نشریه علوم حدیث، ش۷۷، ۱۳۹۴ش، ص۸۱-۱۰۳
چکیده:
روایت «أنا نقطة تحت الباء» منسوب به امام علی علیه السلام در آثاری با رویکرد عرفانی نقل شده و تکنگاریهای متعددی دربارۀ آن وجود دارد. بررسیها نشان میدهد اولین بار ابن طلحه شافعی در قرن هفتم در الدر المنظم فی السر الأعظم، گوینده این عبارت را امام علی(ع) دانسته، لیکن او و قائلان انتساب آن به حضرت پس از وی، سندی برای آن ذکر نکردهاند.
از سوی دیگر، افرادی چون عینالقضات همدانی، سمعانی، ابن عربی و سعیدالدین فرغانی گوینده آن را شبلی صوفی دانستهاند؛ درحالیکه تهذیب الاسرار ابوسعد خرگوشی، الرسالة القشیریة ابوالقاسم قشیری، إحیاء العلوم غزالی و تذکرة الأولیاء عطار نیشابوری گویای انتساب آن به شخصی ناشناخته از معاصران شبلی است. تاریخ نقطه گذاری در مصاحف و عدم استعمال نقطه به معنای اصطلاحی آن در روایات، و ضعف و قصور دلالی مؤیدات روایی آن موجب تردید در انتساب این روایت به امیرالمؤمنین علیه السلام میشود.
منبع:
@gholow2
@Nardebane_feghahat
✔️ در مورد «فقیر» و «مسکین» گفته شده که «إذا اجتمعا إفترقا و إذا افترقا إجتمعا»
و کذلک در موردِ «ظرف» و «جار و مجرور».
@Nardebane_feghahat
✳️ #کرامت_انسان (2)
✔️ «وقف برای اهلِ ذمّه» از نظر شهید ثانی
🔸 «...كذا الوقف على أهل الذمّة أنفسهم، فإنّه بذاته لا يستلزم المعصية، إذ نفعهم- من حيث الحاجة و أنّهم عباد اللّه، و من جملة بني آدم المكرّمين، و من حيث يجوز أن يتولّد منهم المسلمون- لا معصية فيه».
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #آقا_موسی_صدر (8)
✔️ امام موسی صدر:
«اسرائیل» شرّ مطلق است.
@Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ لحظه هلاکت چند سرباز اسرائیلی
پرچم به مواد منفجره مسلّح شده و بر سیم خاردار قرار داده شده تا صهیونیستها آن را بردارند. سرباز اسرائیلی دقت زیادی کرد که پرچم، تله نباشد، اما غافل از آنکه خودِ میله پرچم پر از مواد منفجره بود.
@Nardebane_feghahat
✳️ #کرامت_انسان (3)
🔸 أنه لو أوصى للكافر من حيث إنه كافر -لا من حيث إنه عبد للّه ذو روح من أولاد آدم المكرمين- لكانت الوصيّة باطلة.
📚 مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام، الشهيد الثاني ج6 ص219
✔️ از عبارت فوق به دست میآید که اگر از این حیث که کافر هم عبدی از عبادالله المکرّمین است، وصیّتی به کافر صورت بگیرد، وصیت صحیح خواهد بود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ در بیانیه دفتر آیتالله العظمی سیستانی آمده است:
✔️ بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 نوار غزه این روزها در معرض بمباران مداوم و حملات شدید و کمسابقهای قرار دارد که تا این لحظه منجر به شهادت و زخمی شدن بیش از شش هزار غیرنظامی بیگناه شده و افزودن بر آن، موجب آوارگی شمار زیادی از مردم و تخریب مناطق مسکونی گسترده شده است، این بمباران مناطق مختلفی را هدف گرفته به طوری که مکان ایمن برای پناه مردم باقی نمانده است.
🔹 در عین حال، ارتش اشغالگران محاصره نفسگیری بر نوار غزه اعمال کرده که اخیرا حتی آب و غذا و دارو و دیگر الزامات زندگی را هم شامل شده و خسارت و مشکلات بسیاری برای مردم بینوا به بار آورده است، گویی با این اقدامات به دنبال انتقام گرفتن از آنها و جبران خسارتهای سنگین و شکست بزرگ در رویاروییهای اخیر است.
🔸 همه این اقدامات در برابر دیدگان تمام جهانیان در حال روی دادن است و هیچ مانع و بازدارندهای در مقابل این حملات وجود ندارد بلکه برخی از این اقدامات جنایتکارانه پشتیبانی کرده و به بهانه دفاع از خویشتن، آن را توجیه میکنند!
🔹 در این میان، همه جهان باید در مقابل این توحش شدید بایستند و مانع از زیادهروی نیروهای اشغالگر در اجرای طرحهایشان برای آزار و اذیت بیشتر مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین شوند.
🔸 پایان دادن به تراژدی این مردم عزیز –که هفت دهه است ادامه دارد-با تحقق حقوق مشروعشان و برچیدن اشغالگری از اراضی غصب شده تنها راه برای برقراری امنیت و صلح در این منطقه است و بدون تحقق این امر، مقاومت در برابر متجاوزان ادامه خواهد داشت و چرخه خشونت همچنان جانهای بیگناه بیشتری را به کام مرگ خواهد کشاند.
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
(25 – ربیع الاول – 1445 هجری قمری)
دفتر حضرت آیت الله سیستانی – نجف الأشرف
@Nardebane_feghahat
✳️ #کرامت_انسان (4)
✔️ وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً (آیه ۷۰ سوره اسراء)
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کرامت_انسان (5)
✔️ «وقف برای کفار» از حیثیات مختلف
🔸 ...و الوقف عليهم {أی: علی الکفار} جائز لإختلاف الحكم من حيث أن رجوعه إلى الكفار كان على جهة محرّمة و هي تقوية دينهم و اعلاء كلمتهم فهو منهي عنه و لا يجامع القربة، بخلاف الوقف عليهم لإيصال النفع اليهم دنيوياً أو اخروياً لانهم من النفوس التي لا يحرم صلتُها لكونها من بني آدم و لكل كبد حرى أجر و من عباد الله تعالى فانه لا بأس به و لا يستلزم منع هذا، فإنه يجوز الوقف على المسلمين و لا يجوز الوقف على لهوهم و بيوت خمورهم و على العصاة منهم لمعصيتهم و لو تعلق غرض صحيح في الوقف على الكنائس و البيع و التوراة و الانجيل بحيث يعتدّ به و يكون راجحاً جاز الوقف عليها.
📚 أنوار الفقاهة (كتاب الوقف)، كاشف الغطاء، الشيخ حسن ج1 ص60
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کرامت_انسان (6)
🔹 و بیانها: أنّ الوقف علی البیع وقفٌ علی جهة خاصّة من مصالح أهلّ الذمّة لکنّها معصیة، لأنّها إعانة لهم علی الاجتماع إلیها للعبادات المحرّمة، بخلاف الوقف علیهم أنفسهم لعدم استلزامه بذاته، إذ نفعهم من حیث إنّهم من جملة بنی آدم المکرّمین، و أنّه یجوز أن یتولّد منهم المسلمون لا معصیة فیه، و ما یترتّب علیه من إعانتهم علی المحرّم لیس مقصوداً للواقف حتّی لو فرض قصده له بطل کما لا یصحّ الوقف علی فسقة المسلمین من حیث هم فسقة
📚 مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلامة (ط-جماعة المدرسين)، الحسيني العاملي، السید جواد ج21 ص605
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سبحانی
93/10/16
🔸 مرحوم سید فتاح مراغی در کتاب «العناوین» میفرماید: اثر و ثمره بحثِ «تمرینی یا شرعیبودنِ عبادات صبی» در «ثواب» ظاهر میشود، اگر عبادات صبی شرعی باشد، خداوند برای او (صبی) در مقابل عباداتش ثواب در نظر میگیرد، اما اگر عباداتش تمرینی باشد، قهراً ثوابی نصیبِ صبی نمیشود. {ایشان} مسأله را متمرکز در ثواب و عدم ثواب کرده است.
🔹 ولی من فکر میکنم که مطلب ایشان از دو نظر درست نیست. چرا؟ چون خود مسأله ثواب محل بحث است که: «هل هو علی سبیل الإستحقاق أو علی سبیل التفضل» خود این مسأله در علم کلام در مبحث معاد محل بحث است، آیا عملی که من انجام میدهم و حق تعالی باید ثواب بدهد، آیا ثواب دادن خدا به بندگانش علی سبیل الإستحقاق است، به این معنا که اگر ثواب ندهد در حقّ او (نعوذ بالله) ظلم کرده است یا اینکه دادنِ ثواب علی سبیل التفضّل است؟
🔸 علی سبیل التفضل است، چرا؟ چون همان اطاعتی که بنده کرده، همهاش فیض الهی است، همه چیز انسان مال خداست، حتی ارادهاش هم مال خداست، بنده از خود چیزی ندارد که مستحق ثواب بشود.
🔹 پس جناب مراغی! اولاً؛ فرمایش شما مبتنی بر این است که ثواب و عقاب خدا علی سبیل الإستحقاق است و حال آنکه مسأله، مورد بحث است. بعضی میگویند علی سبیل التفضّل است نه علی سبیل الإستحقاق. آن وقت این بحث پیش میآید: بنا بر اینکه ثواب و عقاب علی سبیل الإستحقاق است، فرمایش شما پیش میآید که نباید خدا بین بالغ و صبی فرق قائل بشود، کی؟ آنجا که هردو کارهایی را انجام بدهند که تمام بشر بر صحت و بر حسن آن اتفاق نظر دارند...
🔹 ثانیاً، اگر بپذیریم که ثواب و عقاب علی سبیل الإستحقاق است، آن وقت مسأله ما میشود یک «مسأله کلامی» و ربطی به بحث ما (که فقه است) ندارد.
🔸 ولی من فکر میکنم که مسأله، ارتباطی به ثواب و عقاب ندارد. اصولاً این مسأله یک اثر دیگری دارد، بدون اینکه ارتباطی به ثواب و عقاب داشته باشد...
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
4_5855081017714414017.mp3
6.44M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه نهم» 97
🔹 اگر بعد از دخول وقت، عذری برای خواندن نماز رخ داد (مانند حیض یا جنون ادواری) آیا بعد از برطرف شدن آن عذر، باید نماز را خواند؟
🔸 قاعده «القضاء فرع الأدا»
🔹 حکمِ جعلی و حکمِ فعلی
🔸 مشهورِ قدما طهارتی را «مبیح للصلوة» میدانند که بعد از دخول وقت باشد، خلافاً للمتأخرین
🔹 قید «طهارت» در عبارت مرحوم محقق حلی، یا به جهت همین فتوای قدما است یا قید غالبی میباشد
🔸 چرا در کلام محقق(ره) فقط قید طهارت آمده، و سخنی از قیدِ قبله و طهارت لباس مصلی و... نیست؟
🔹 «علی الأظهر» اشاره به نظر ابنجنید، سید مرتضی و ابنبابویه دارد
🔸 اگر قبل از وقت نماز، عذری (مثلا حیض و جنون) داشت و در پایان وقت آن مانع برطرف شد، در چه صورتی باید نماز را بجا آورد؟
🔹 «سعد بن طریف» و «مفضل بن صالح»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5855081017714414024.mp3
6.6M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه دهم» 98
🔸 آیا «عبادات صبی» شرعی است یا مجرّ تمرین میباشد؟
🔹 قدما «عبادات صبی» را «تمرینی» میدانستند، اما مشهورِ متأخرین قائل به «شرعیّت» هستند
🔹 اگر صبی در وسط نماز -بما لا یبطل الصلاة- به بلوغ برسد، وظیفهاش چیست؟
🔸 بیان برخی ثمراتِ بحثِ «عبادات صبی»
🔹 ادلّه شرعیتِ عبادتِ صبی
🔸 نظر آیت الله مددی پیرامون ابراهیم بن هاشم
🔹 الأمر بالأمر (بحث اصولی)
🔸 آیت الله خویی(ره) قائل به شرعیّت عباداتِ صبی است، زیرا الأمر بالأمر أمرٌ
🔹 محقق حلی(ره) قائل به تمرینیبودنِ عبادتِ صبی است
🔸 امتثالِ «مأمور به» مقتضی اجزاء است
🔹 فرضهای عجیب در مورد شکیّات نماز!
🔸 مراد از «علی الأشبه»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✍ نوشتهای از استاد عرفانیان
1. فرمودهاند: «کسی که لباس روحانیت را میپوشد، بداند در این مسیر همه چیز است (هست). فحش، توهین و ناسزا. خرابکاری. گرانی را دیگران در جامعه به وجود میآورند، اما طلبۀ شهریهبگیر که دستش به هیچ چیزی بند نیست، باید فحش و توهینش را بشنود. این خصلت پوشیدن لباس است». کاری نداشته باشید که کی گفته.
2. به نظرم اینها خصلت پوشیدن لباس نیست. اجازه بفرمایید در مقطع حساس کنونی ـ که از قضا همیشه پای یک «مقطع حساس کنونی» در میان است ـ داستانی عرض کنم.
یکی تعریف میکرد: سالها قبل به مجلس عروسیای دعوت شده بودم که قرار بود خیلی خوش بگذرد. مجلس مربوط به یکی از اقوام ترکزبان بود و از تهران یک نوازندۀ معروف آکاردئون آورده بودند که وقتی سرش گرم میشد کارهای محیّرالعقولی میکرد. در واقع همه با یک دورخیز حسابی آماده بودند که تا صبح بزنند و بکوبند و بخورند و بیاشامند و به قول ترکها: «آستا گاچان نامرددی» (مثلاً یعنی: لعنت بر کسی که یواش بدود). در همین حین یک مرتبه خبر آمد که آیت الله العظمی میلانی (درگذشتهٔ ۱۳۵۴ در مشهد) رحلت فرموده. خدا گواه است که همه سرهایشان را پایین انداختند و مثل بچۀ آدم نشستند و شامشان را خوردند و متفرق شدند.
3. بله، خدا نکند مردم ببینند من و شما حرف میزنیم و عمل نمیکنیم. طغرایی اصفهانی در قصیدۀ معروف به «لامیّة العجم»1️⃣ میگوید:
غاض الوفا وفاض الغدر وانفرجت/ مسافة الخُلف بين القول والعمل
[وفا به عهد و پيمان فروكش كرده و از بين رفته و حيلهگرى به جريان افتاده است. اختلاف ميان گفتار و كردار مسافتى بس طولانى ميان آن دو (گفتار و كردار) به وجود آورده].
مگر نمیفرمایید: این لباسی است که بر تن پیامبر (ص) و ائمۀ هداة مهدیین ـ علیهم السلام ـ بوده؟! پس دیگر چرا باید به صاحبش ناسزا بگویند؟
3. استاد موسوی تهرانی ـ حفظه الله ـ میفرمودند: از وقتی این حدیث شریف را شنیدم که: «بخیلترین مردم کسی است که در سلام کردن به دیگری بخل بورزد» سعی کردهام به همه سلام کنم. البته گاهی مردم جواب نمیدهند، ولی چه اهمیتی دارد؟
حضرت آیت الله مددی هم هر وقت ایشان را دیدهام با لبخند انرژیبخشی سلام میکنند. خداوند مرحوم آیت الله سعیدی کاشمری را هم غریق رحمتش کند. به نظرم نمیشد در سلام کردن بر او سبقت بگیری.
4. زمان سربازی رئیسی داشتم که خیلی شوخ و باصفا و عند اللزوم خیلی هم بددهن بود. یک روز گفت: آقای عرفانیان! مگر این روحانیون روی منبر نمیگویند: سلام کردن 70 ثواب دارد که 69 تای آن مال کسی است که اول سلام میکند؟ تا به حال دیدهای دو آخوند که از کنار هم عبور میکنند به هم سلام کنند؟
پس مردم حواسشان به همه چیز هست. خودمانیم ها! اگر شما هم مثل من به صغیر و کبیر سلام کنید مردم (مردم که چه عرض کنم؟! همین خودمانیها) یک جور خاصی به شما نگاه میکنند (که مثلاً: «یعنی چه؟!»). باور نمیفرمایید؟ از فردا امتحان کنید.
5. یکی از آمریکا زنگ زده بود و میگفت: اینها چرا این جوریان؟ صبحها که از کنار هم رد میشن مدام به هم میگن: Hello. من هم گفتم: آنها طور خاصی نیستند. این سنت دینی ما بوده که احتمالاً از خود ما آموختهاند و ما سالهاست آن را ترک کردهایم.
پانوشت:
1️⃣ قدیم هم طلبهها چه کارها میکردند! قصائد علمی و اخلاقیای مثل این را حفظ میکردند. حتی یکی از طلاب باسواد و باصفای یزدی که مدتی بحث «مطول» بنده را با قدوم مبارکشان مزیّن میکردند یک بار فرمودند: «در یک ایام تعطیل معلّقات سبع را با شرح زوزنی مباحثه کردیم». بابا جان! برو به تکتک نتهای موسیقی ورود پیدا کن. واقعاً که!!!
منبع: کانال تلگرامیِ https://t.me/doroos_erfanian
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✍ نوشتهای از استاد عرفانیان 1. فرمودهاند: «کسی که لباس روحانیت را میپوشد، بداند در این مسیر همه
✔️ توضیح: متن فوق در زمان حیاتِ استاد موسوی تهرانی(ره) نوشته شده است.
@Nardebane_feghahat
4_5857327405869306709.mp3
4.85M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه یازدهم» 99
🔹 إذا تعذّر العلم قام الظنّ مقامه
🔸 مقدّمات انسداد
🔹 انسداد کشفی و انسداد حکومتی
🔸 نقل ماجرایی از مرحوم آیت الله بجنوردی(ره)
🔹 میرزای قمی، مرحوم آیت الله سید محسن حکیم، مرحوم آیت الله سید محمد روحانی از قائلین به انسداد بودهاند
🔸 بحث انسداد در اجتهاد بسیار مهم است
🔹 فتاوایِ فقیهی که انسدادی است با فقیهی که قائل به انسداد نیست، تفاوت پیدا میکند
🔸 تصوّر غلطی که در مورد انسدادیّون وجود دارد!
🔹 سنخِ احتیاط در مسائل اصولی، کلامی، فقهی با هم متفاوت است و از این مسأله بسیار مهم در بحثِ انسداد بحث میشود
🔸 خسارت بزرگی است که از خواندنِ مبحث انسداد غافل شویم
🔹 نظر بزرگانی مانند مرحوم علامه طباطبایی و امام خمینی در مورد بحث انسداد
🔸 سه مبحثِ مهم است که فقط در انسداد خوانده میشد:
الف) تراکم ظنون
ب) خبر واحد مظنون الصدور
ج) حجیّت خبر واحد در اعتقادات
🔹 مبحث انسداد بسیار ارزشمند است و قابلِ قیمتگذاری نیست
🔸 بحثِ ما پیرامون صحت یا بطلانِ قولِ به انسداد نیست، بلکه منظور خواندن این بحث است
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✅ درس خارج اصول استاد مهدی گنجی
96/06/20
🔸 مجتهد انسدادی: یعنی کسی که باب علم و یا علمی را به سوی احکام بسته میداند.
بعد همین را به دو قسم تقسیم میکند:
🔹 انسداد حکومتی: یعنی کسی که در فرضِ اجرایِ مقدماتِ انسداد قائل به حکم عقل به کفایت امتثال ظنّی میشود.
🔸 انسداد کشفی: کسی که در فرض اجرای مقدمات انسداد قائل به کشف حکم شرع به وسیله مطلق ظنون میشود.
#اصول
#انسداد
@Nardebane_feghahat