eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5848085112989684804.pdf
6.24M
روایت أنا نقطة تحت الباء در ترازوی نقد ✍️ محسن دیمه کارگراب نشریه علوم حدیث، ش۷۷، ۱۳۹۴ش، ص۸۱-۱۰۳ چکیده: روایت «أنا نقطة تحت الباء» منسوب به امام علی علیه السلام در آثاری با رویکرد عرفانی نقل شده و تک‌نگاری‌های متعددی دربارۀ آن وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اولین بار ابن طلحه شافعی در قرن هفتم در الدر المنظم فی السر الأعظم، گوینده این عبارت را امام علی(ع) دانسته، لیکن او و قائلان انتساب آن به حضرت پس از وی، سندی برای آن ذکر نکرده‌اند. از سوی دیگر، افرادی چون عین‌القضات همدانی، سمعانی، ابن عربی و سعیدالدین فرغانی گوینده آن را شبلی صوفی دانسته‌اند؛ درحالی‌که تهذیب الاسرار ابوسعد خرگوشی، الرسالة القشیریة ابوالقاسم قشیری، إحیاء العلوم غزالی و تذکرة الأولیاء عطار نیشابوری گویای انتساب آن به شخصی ناشناخته از معاصران شبلی است. تاریخ نقطه گذاری در مصاحف و عدم استعمال نقطه به معنای اصطلاحی آن در روایات، و ضعف و قصور دلالی مؤیدات روایی آن موجب تردید در انتساب این روایت به امیرالمؤمنین علیه السلام می‌شود. منبع: @gholow2 @Nardebane_feghahat
✔️ در مورد «فقیر» و «مسکین» گفته شده که «إذا اجتمعا إفترقا و إذا افترقا إجتمعا» و کذلک در موردِ «ظرف» و «جار و مجرور». @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ «وقف برای اهلِ ذمّه» از نظر شهید ثانی 🔸 «...كذا الوقف على أهل الذمّة أنفسهم، فإنّه بذاته لا يستلزم المعصية، إذ نفعهم- من حيث الحاجة و أنّهم عباد اللّه، و من جملة بني آدم المكرّمين، و من حيث يجوز أن يتولّد منهم المسلمون- لا معصية فيه». @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ امام موسی صدر: «اسرائیل» شرّ مطلق است. @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ لحظه هلاکت چند سرباز اسرائیلی پرچم به مواد منفجره مسلّح شده و بر سیم خار‌دار قرار داده شده تا صهیونیست‌ها آن را بردارند. سرباز اسرائیلی دقت زیادی کرد که پرچم، تله نباشد، اما غافل از آن‌که خودِ میله پرچم پر از مواد منفجره بود. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) 🔸 أنه لو أوصى للكافر من حيث إنه كافر -لا من حيث إنه عبد للّه ذو روح من أولاد آدم المكرمين- لكانت الوصيّة باطلة. 📚 مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام، الشهيد الثاني ج6 ص219 ✔️ از عبارت فوق به دست می‌آید که اگر از این حیث که کافر هم عبدی از عبادالله المکرّمین است، وصیّتی به کافر صورت بگیرد، وصیت صحیح خواهد بود. @Nardebane_feghahat
✔️ در بیانیه دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی آمده است: ✔️ بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 نوار غزه این روزها در معرض بمباران مداوم و حملات شدید و کم‌سابقه‌ای قرار دارد که تا این لحظه منجر به شهادت و زخمی شدن بیش از شش هزار غیرنظامی بی‌گناه شده و افزودن بر آن، موجب آوارگی شمار زیادی از مردم و تخریب مناطق مسکونی گسترده شده است، این بمباران مناطق مختلفی را هدف گرفته به طوری که مکان ایمن برای پناه مردم باقی نمانده است. 🔹 در عین حال، ارتش اشغالگران محاصره نفسگیری بر نوار غزه اعمال کرده که اخیرا حتی آب و غذا و دارو و دیگر الزامات زندگی را هم شامل شده و خسارت و مشکلات بسیاری برای مردم بی‌نوا به بار آورده است، گویی با این اقدامات به دنبال انتقام گرفتن از آنها و جبران خسارت‌های سنگین و شکست بزرگ در رویارویی‌های اخیر است. 🔸 همه این اقدامات در برابر دیدگان تمام جهانیان در حال روی دادن است و هیچ مانع و بازدارنده‌ای در مقابل این حملات وجود ندارد بلکه برخی از این اقدامات جنایتکارانه پشتیبانی کرده و به بهانه دفاع از خویشتن، آن را توجیه می‌کنند! 🔹 در این میان، همه جهان باید در مقابل این توحش شدید بایستند و مانع از زیاده‌روی نیروهای اشغالگر در اجرای طرح‌هایشان برای آزار و اذیت بیشتر مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین شوند. 🔸 پایان دادن به تراژدی این مردم عزیز –که هفت دهه است ادامه دارد-با تحقق حقوق مشروع‌شان و برچیدن اشغالگری از اراضی غصب شده تنها راه برای برقراری امنیت و صلح در این منطقه است و بدون تحقق این امر، مقاومت در برابر متجاوزان ادامه خواهد داشت و چرخه خشونت همچنان جان‌های بی‌گناه بیشتری را به کام مرگ خواهد کشاند. لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم (25 – ربیع الاول – 1445 هجری قمری) دفتر حضرت آیت الله سیستانی – نجف الأشرف @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً (آیه ۷۰ سوره اسراء) @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ «وقف برای کفار» از حیثیات مختلف 🔸 ...و الوقف عليهم {أی: علی الکفار} جائز لإختلاف الحكم من حيث أن رجوعه إلى الكفار كان على جهة محرّمة و هي تقوية دينهم و اعلاء كلمتهم فهو منهي عنه و لا يجامع القربة، بخلاف الوقف عليهم لإيصال النفع اليهم دنيوياً أو اخروياً لانهم من النفوس التي لا يحرم صلتُها لكونها من بني آدم و لكل كبد حرى أجر و من عباد الله تعالى فانه لا بأس به و لا يستلزم منع هذا، فإنه يجوز الوقف على المسلمين و لا يجوز الوقف على لهوهم و بيوت خمورهم و على العصاة منهم لمعصيتهم و لو تعلق غرض صحيح في الوقف على الكنائس و البيع و التوراة و الانجيل بحيث يعتدّ به و يكون راجحاً جاز الوقف عليها. 📚 أنوار الفقاهة (كتاب الوقف)، كاشف الغطاء، الشيخ حسن ج1 ص60 @Nardebane_feghahat
✳️ (6) 🔹 و بیانها: أنّ الوقف علی البیع وقفٌ علی جهة خاصّة من مصالح أهلّ الذمّة لکنّها معصیة، لأنّها إعانة لهم علی الاجتماع إلیها للعبادات المحرّمة، بخلاف الوقف علیهم أنفسهم لعدم استلزامه بذاته، إذ نفعهم من حیث إنّهم من جملة بنی آدم المکرّمین، و أنّه یجوز أن یتولّد منهم المسلمون لا معصیة فیه، و ما یترتّب علیه من إعانتهم علی المحرّم لیس مقصوداً للواقف حتّی لو فرض قصده له بطل کما لا یصحّ الوقف علی فسقة المسلمین من حیث هم فسقة 📚 مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلامة (ط-جماعة المدرسين)، الحسيني العاملي، السید جواد ج21 ص605 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سبحانی 93/10/16 🔸 مرحوم سید فتاح مراغی در کتاب «العناوین» می‌فرماید: اثر و ثمره بحثِ «تمرینی یا شرعی‌بودنِ عبادات صبی» در «ثواب» ظاهر می‌شود، اگر عبادات صبی شرعی باشد، خداوند برای او (صبی) در مقابل عباداتش ثواب در نظر می‌گیرد،‌ اما اگر عباداتش تمرینی باشد، قهراً ثوابی نصیبِ صبی نمی‌شود. {ایشان} مسأله را متمرکز در ثواب و عدم ثواب کرده است. 🔹 ولی من فکر می‌کنم که مطلب ایشان از دو نظر درست نیست. چرا؟ چون خود مسأله ثواب محل بحث است که: «هل هو علی سبیل الإستحقاق أو علی سبیل التفضل» خود این مسأله در علم کلام در مبحث معاد محل بحث است، آیا عملی که من انجام می‌دهم و حق تعالی باید ثواب بدهد، آیا ثواب دادن خدا به بندگانش علی سبیل الإستحقاق است، به این معنا که اگر ثواب ندهد در حقّ او (نعوذ بالله) ظلم کرده است یا اینکه دادنِ ثواب علی سبیل التفضّل است؟ 🔸 علی سبیل التفضل است، چرا؟ چون همان اطاعتی که بنده کرده، همه‌اش فیض الهی است، همه چیز انسان مال خداست،‌ حتی اراده‌اش هم مال خداست، بنده از خود چیزی ندارد که مستحق ثواب بشود. 🔹 پس جناب مراغی! اولاً؛ فرمایش شما مبتنی بر این است که ثواب و عقاب خدا علی سبیل الإستحقاق است و حال آنکه مسأله، مورد بحث است. بعضی می‌گویند علی سبیل التفضّل است نه علی سبیل الإستحقاق. آن وقت این بحث پیش می‌آید: بنا بر این‌که ثواب و عقاب علی سبیل الإستحقاق است، فرمایش شما پیش می‌آید که نباید خدا بین بالغ و صبی فرق قائل بشود، کی؟ آنجا که هردو کارهایی را انجام بدهند که تمام بشر بر صحت و بر حسن آن اتفاق نظر دارند... 🔹 ثانیاً، اگر بپذیریم که ثواب و عقاب علی سبیل الإستحقاق است، آن وقت مسأله ما می‌شود یک «مسأله کلامی» و ربطی به بحث ما (که فقه است) ندارد. 🔸 ولی من فکر می‌کنم که مسأله، ارتباطی به ثواب و عقاب ندارد. اصولاً این مسأله یک اثر دیگری دارد، بدون اینکه ارتباطی به ثواب و عقاب داشته باشد... @Nardebane_feghahat
4_5855081017714414017.mp3
6.44M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه نهم» 97 🔹 اگر بعد از دخول وقت، عذری برای خواندن نماز رخ داد (مانند حیض یا جنون ادواری) آیا بعد از برطرف شدن آن عذر، باید نماز را خواند؟ 🔸 قاعده «القضاء فرع الأدا» 🔹 حکمِ جعلی و حکمِ فعلی 🔸 مشهورِ قدما طهارتی را «مبیح للصلوة» می‌دانند که بعد از دخول وقت باشد، خلافاً للمتأخرین 🔹 قید «طهارت» در عبارت مرحوم محقق حلی، یا به جهت همین فتوای قدما است یا قید غالبی می‌باشد 🔸 چرا در کلام محقق(ره) فقط قید طهارت آمده، و سخنی از قیدِ قبله و طهارت لباس مصلی و... نیست؟ 🔹 «علی الأظهر» اشاره به نظر ابن‌جنید، سید مرتضی و ابن‌بابویه دارد 🔸 اگر قبل از وقت نماز، عذری (مثلا حیض و جنون) داشت و در پایان وقت آن مانع برطرف شد، در چه صورتی باید نماز را بجا آورد؟ 🔹 «سعد بن طریف» و «مفضل بن صالح» @Nardebane_feghahat
4_5855081017714414024.mp3
6.6M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه دهم» 98 🔸 آیا «عبادات صبی» شرعی است یا مجرّ تمرین می‌باشد؟ 🔹 قدما «عبادات صبی» را «تمرینی» می‌دانستند، اما مشهورِ متأخرین قائل به «شرعیّت» هستند 🔹 اگر صبی در وسط نماز -بما لا یبطل الصلاة- به بلوغ برسد، وظیفه‌اش چیست؟ 🔸 بیان برخی ثمراتِ بحثِ «عبادات صبی» 🔹 ادلّه شرعیتِ عبادتِ صبی 🔸 نظر آیت الله مددی پیرامون ابراهیم بن هاشم 🔹 الأمر بالأمر (بحث اصولی) 🔸 آیت الله خویی(ره) قائل به شرعیّت عباداتِ صبی است، زیرا الأمر بالأمر أمرٌ 🔹 محقق حلی(ره) قائل به تمرینی‌بودنِ عبادتِ صبی است 🔸 امتثالِ «مأمور به» مقتضی اجزاء است 🔹 فرض‌های عجیب در مورد شکیّات نماز! 🔸 مراد از «علی الأشبه» @Nardebane_feghahat
✍ نوشته‌ای از استاد عرفانیان 1. فرموده‌اند: «کسی که لباس روحانیت را می‌پوشد، بداند در این مسیر همه چیز است (هست). فحش، توهین و ناسزا. خراب‌کاری. گرانی را دیگران در جامعه به وجود می‌آورند، اما طلبۀ شهریه‌بگیر که دستش به هیچ چیزی بند نیست، باید فحش و توهینش را بشنود. این خصلت پوشیدن لباس است». کاری نداشته باشید که کی گفته. 2. به نظرم اینها خصلت پوشیدن لباس نیست. اجازه بفرمایید در مقطع حساس کنونی ـ که از قضا همیشه پای یک «مقطع حساس کنونی» در میان است ـ داستانی عرض کنم. یکی تعریف می‌کرد: سال‌ها قبل به مجلس عروسی‌ای دعوت شده بودم که قرار بود خیلی خوش بگذرد. مجلس مربوط به یکی از اقوام ترک‌زبان بود و از تهران یک نوازندۀ معروف آکاردئون آورده بودند که وقتی سرش گرم می‌شد کارهای محیّرالعقولی می‌کرد. در واقع همه با یک دورخیز حسابی آماده بودند که تا صبح بزنند و بکوبند و بخورند و بیاشامند و به قول ترک‌ها: «آستا گاچان نامرددی» (مثلاً یعنی: لعنت بر کسی که یواش بدود). در همین حین یک مرتبه خبر آمد که آیت الله العظمی میلانی (درگذشتهٔ ۱۳۵۴ در مشهد) رحلت فرموده. خدا گواه است که همه سرهایشان را پایین انداختند و مثل بچۀ آدم نشستند و شامشان را خوردند و متفرق شدند. 3. بله، خدا نکند مردم ببینند من و شما حرف می‌زنیم و عمل نمی‌کنیم. طغرایی اصفهانی در قصیدۀ معروف به «لامیّة العجم»1️⃣ می‌گوید: غاض الوفا وفاض الغدر وانفرجت/ مسافة الخُلف بين القول والعمل [وفا به عهد و پيمان فروكش كرده و از بين رفته و حيله‌گرى به جريان افتاده است. اختلاف ميان گفتار و كردار مسافتى بس طولانى ميان آن دو (گفتار و كردار) به وجود آورده]. مگر نمی‌فرمایید: این لباسی است که بر تن پیامبر (ص) و ائمۀ هداة مهدیین ـ علیهم السلام ـ بوده؟! پس دیگر چرا باید به صاحبش ناسزا بگویند؟ 3. استاد موسوی تهرانی ـ حفظه الله ـ می‌فرمودند: از وقتی این حدیث شریف را شنیدم که: «بخیل‌ترین مردم کسی است که در سلام کردن به دیگری بخل بورزد» سعی کرده‌ام به همه سلام کنم. البته گاهی مردم جواب نمی‌دهند، ولی چه اهمیتی دارد؟ حضرت آیت الله مددی هم هر وقت ایشان را دیده‌ام با لبخند انرژی‌بخشی سلام می‌کنند. خداوند مرحوم آیت الله سعیدی کاشمری را هم غریق رحمتش کند. به نظرم نمی‌شد در سلام کردن بر او سبقت بگیری. 4. زمان سربازی رئیسی داشتم که خیلی شوخ و باصفا و عند اللزوم خیلی هم بددهن بود. یک روز گفت: آقای عرفانیان! مگر این روحانیون روی منبر نمی‌گویند: سلام کردن 70 ثواب دارد که 69 تای آن مال کسی است که اول سلام می‌کند؟ تا به حال دیده‌ای دو آخوند که از کنار هم عبور می‌کنند به هم سلام کنند؟ پس مردم حواسشان به همه چیز هست. خودمانیم ها! اگر شما هم مثل من به صغیر و کبیر سلام کنید مردم (مردم که چه عرض کنم؟! همین خودمانی‌ها) یک جور خاصی به شما نگاه می‌کنند (که مثلاً: «یعنی چه؟!»). باور نمی‌فرمایید؟ از فردا امتحان کنید. 5. یکی از آمریکا زنگ زده بود و می‌گفت: اینها چرا این جوری‌ان؟ صبح‌ها که از کنار هم رد می‌شن مدام به هم می‌گن: Hello. من هم گفتم: آنها طور خاصی نیستند. این سنت دینی ما بوده که احتمالاً از خود ما آموخته‌اند و ما سال‌هاست آن را ترک کرده‌ایم. پانوشت: 1️⃣ قدیم هم طلبه‌ها چه کارها می‌کردند! قصائد علمی و اخلاقی‌ای مثل این را حفظ می‌کردند. حتی یکی از طلاب باسواد و باصفای یزدی که مدتی بحث «مطول» بنده را با قدوم مبارکشان مزیّن می‌کردند یک بار فرمودند: «در یک ایام تعطیل معلّقات سبع را با شرح زوزنی مباحثه کردیم». بابا جان! برو به تک‌تک نت‌های موسیقی ورود پیدا کن. واقعاً که!!! منبع: کانال تلگرامیِ https://t.me/doroos_erfanian @Nardebane_feghahat
4_5857327405869306709.mp3
4.85M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه یازدهم» 99 🔹 إذا تعذّر العلم قام الظنّ مقامه 🔸 مقدّمات انسداد 🔹 انسداد کشفی و انسداد حکومتی 🔸 نقل ماجرایی از مرحوم آیت الله بجنوردی(ره) 🔹 میرزای قمی، مرحوم آیت الله سید محسن حکیم، مرحوم آیت الله سید محمد روحانی از قائلین به انسداد بوده‌اند 🔸 بحث انسداد در اجتهاد بسیار مهم است 🔹 فتاوایِ فقیهی که انسدادی است با فقیهی که قائل به انسداد نیست، تفاوت پیدا می‌کند 🔸 تصوّر غلطی که در مورد انسدادیّون وجود دارد! 🔹 سنخِ احتیاط در مسائل اصولی، کلامی، فقهی با هم متفاوت است و از این مسأله بسیار مهم در بحثِ انسداد بحث ‌می‌شود 🔸 خسارت بزرگی است که از خواندنِ مبحث انسداد غافل شویم 🔹 نظر بزرگانی مانند مرحوم علامه طباطبایی و امام خمینی در مورد بحث انسداد 🔸 سه مبحثِ مهم است که فقط در انسداد خوانده می‌شد: الف) تراکم ظنون ب) خبر واحد مظنون الصدور ج) حجیّت خبر واحد در اعتقادات 🔹 مبحث انسداد بسیار ارزشمند است و قابلِ قیمت‌گذاری نیست 🔸 بحثِ ما پیرامون صحت یا بطلانِ قولِ به انسداد نیست، بلکه منظور خواندن این بحث است @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✅ درس خارج اصول استاد مهدی گنجی 96/06/20 🔸 مجتهد انسدادی: یعنی کسی که باب علم و یا علمی را به سوی احکام بسته می‌داند. بعد همین را به دو قسم تقسیم می‌کند: 🔹 انسداد حکومتی: یعنی کسی که در فرضِ اجرایِ مقدماتِ انسداد قائل به حکم عقل به کفایت امتثال ظنّی می‌شود. 🔸 انسداد کشفی: کسی که در فرض اجرای مقدمات انسداد قائل به کشف حکم شرع به وسیله مطلق ظنون می‌شود. @Nardebane_feghahat
نظر امام خمینی در مورد بحث انسداد 🔹...فدليل الإنسداد- مع عرضه العريض و طول مباحثه- فاسد من أصله، و التعرّض له ممّا لا طائل تحته، و إنّما هو محض تبعيّة المحقّقين و أساطين الفنّ (رحمهم اللَّه). 🔸 لا ينقضي تعجّبي من الفاضل المقرّر لبحث بعض أعاظم العصر- رحمهما اللَّه- حيث بالغ في شكر مساعي شيخه الأستاذ في إفادة الدقائق العلميّة التي تقصر عنها الأفهام في دليل الإنسداد مع أنّ هذه الدقائق العلميّة -التي زعمها حقائق رائجة، مع الغضّ عن المناقشات الكثيرة فيها، و الإشكالات الواضحة عليها، كما سيأتي‌ عند التعرّض لبعضها- لا تفيد شيئاً، لبطلان أساس الانسداد، فلا بدّ من شكر مساعي هذا المحقّق و سائر مشايخ العلم و أساطين الدين، لكن في غير هذا المبحث الّذي لا يفيد علماً و لا عملاً، و التعرّض لهذه المباحث مع طولها و عدم فائدتها العمليّة المتوقّعة من القواعد الأصولية لو لا غرض تشييد الأذهان و تحصيل قوّة الاجتهاد للمشتغلين و طلّاب العلوم، لكان الإستغفار منه للمتعرّض لها أولى من التشكّر، ككثير من المباحث المبحوث عنها في علم الأصول. 📚 أنوار الهداية في التعليقة على الكفاية، الإمام الخميني، السيد روح الله  ج1 ص349 @Nardebane_feghahat
نظر علامه طباطبایی(ره) در مورد تدریس مبحث انسداد 🔸 عالم وارسته و مخلص مرحوم استاد احمدی میانجی در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان در مسجد کوچک بسیار با صفایی که منبر می رفت، بر منبر می گفت: «روزی به اتفاق برخی دوستان از محضر مرحوم علامه طباطبایی صاحب المیزان خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: «تدریس آن و صرف عمر در راه آن را تضییع عمر و حرام میدانم! چون ثمره ای بر آن مترتب نیست.» 📚 جمع پریشان ج1 ص167 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی): 🔹 یکی از رفقا می‌گفت شما به آقای خمینی اشکال می‌کنید، من ناراحت می‌شوم. در حالی که متوجه نبود که طرح و نقد آرا یک عالم در حقیقت اعتناء به آراء اوست. 🔸 ما هر روز نظریات مرحوم شیخ، آخوند و آقای خویی را بارها نقد می‌کنیم، آیا این تنقیص آنهاست یا اعتناء به آنها؟! 🔸 اگر اسم عالم را نبریم و مطلب را نقد کنیم کم‌کم نام آن عالم نسياً منسياً می‌شود. 🔹 وقتی دیدم در درس، برخی تحمل شنیدن نقد بر آراء آقای خمینی را ندارند، با اینکه من به أنظار آقای خمینی معتنی بودم، ولی برای این‌که این عده تحمّل نداشتند، مجبور شدم دیگر آراء آقای خمینی را مطرح نکنم. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص456 @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ من از خودم بیشتر از همه غلط گرفتم! ✔️ تفسیر المیزان به روایتِ مرحوم علامه طباطبایی منبع: @howzehoralhistory @Nardebane_feghahat
🔸 آیت الله معتقدند عمل به قولِ رجالی از باب وثوق و اطمینان است، اما آیت الله عمل به آن را از باب انسداد می‌داند. @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
🔹 حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) یا یکی از پیغمبران گذشته (علیهم‌السلام) با اصحاب خود در بیابان، از تپه‌ای بالا می‌رفتند و اصحاب با صدای بلند تکبیر و تهلیل می‌گفتند، آن حضرت فرمود: «أَرْجِعُوا أَصْواتَکمْ، فَإِنهُ قَرِیبٌ سَمِیعٌ، فَإِنکمْ لا تُنادُونَ بَعِیداً وَ لا أَبْکمَ؛ آهسته بگویید، زیرا خدا نزدیک و شنوا است، شما که خدای دور و یا ناشنوا را صدا نمی‌زنید». 🔸 در اسلامبول، خطیبی بعد از خطبه و ترغیب به جنگ و اینکه امیرالمؤمنین «رشاد»، قامَ بِنَفْسِهِ إِلَی الْجِهادِ (خود در جبهه‌­ی جنگ حضور به هم رسانیده است) برای نصرت اسلام و پیروزی مسلمان‌ها دعا کرد، و اهل مجلس مثل صدای زنبور آمین گفتند، نه با صدای بلند و نه خیلی آهسته، بلکه با صدای متوسط. در قرآن کریم هم می‌فرماید: «وَ لاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِک وَ لاَ تُخَافِتْ بِهَا وَ ابْتَغِ بَینَ ذَ لِک سَبِیلاً؛ نمازت نه را بلند بخوان، و نه آهسته [و با صدای بدون جوهره]، بلکه راهی بین آن دو را بجوی». 🔹 در روایات نیز بنده ندیده‌ام که صدای بلند مطلوب باشد، بلکه عکس آن را دیده‌ام. 📚 در محضر بهجت، ج2 ص10 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) 🔸... بخلاف الكنائس، فإن الوقف عليها وقف على جهة خاصّة من مصالح أهل الذمة ، لكنّها معصية، لأنّها إعانة لهم على الاجتماع إليها للعبادات المحرّمة والكفر، بخلاف الموقوف عليهم أنفسهم، لعدم استلزامه المعصية بذاته ، إذ نفعهم من حيث الحاجة و أنهم عباد الله سبحانه و من جملة بني آدم المكرمين و من يجوز أن يتولّد منهم المسلمون لا معصية فيه... 📚 رياض المسائل في تحقيق الأحكام بالدّلائل، الطباطبائي، السيد علي ج10 ص134 @Nardebane_feghahat
✳️ (8) 🔹... بخلاف الكنائس فإن الوقف عليها على جهة خاصّة من مصالح اهل الذمّة لكنها معصية لأنها اعانة لهم على الاجتماع اليها للعبادات المحرمة و الكفر، بخلاف الوقف عليهم انفسهم لعدم استلزامه المعصية بذاته إذ نفعهم من حيث الحاجة و أنهم عباد اللّه المكرمين و من حيث يجوز ان يتولّد منهم المسلمون لا معصية فيه... 📚 كتاب المناهل، الطباطبائي المجاهد، السيد محمد ص499 @Nardebane_feghahat
✳️ (9) 🔹 المقدمة الرابعة: في فوائد النكاح: و هي ستّ: الولد، و كسر الشهوة، و تدبير المنزل، و كثرة العشيرة، و مجاهدة النّفس في القيام بهم، و ترويج النّفس. 🔸 (الفائدة الأولى) الولد: و هو الأصل، و له وضع النكاح، إذ المقصود بقاء النسل و أو لا يخلو العالم عن جنس الإنس، كيف لا، و هم أشرف المخلوقات. 🔹 يدلّك على ذلك، مباهاته تعالى بهم الملائكة لما قالوا «وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قٰالَ إِنِّي أَعْلَمُ مٰا لٰا تَعْلَمُونَ» ثمَّ أسجد الملائكة لآدم (عليه السّلام) إعظاماً له، و إظهاراً لكرامته، ثمَّ قال «أَنْبِئُونِي بِأَسْمٰاءِ هٰؤُلٰاءِ قالوا لٰا عِلْمَ لَنٰا». 🔸 فنطق (عليه السّلام) بما علّمه ربّه مفصلاً لتلك الأشياء، و مبيناً لما خلقت له، و شارحاً لأحوالها، ثمَّ جعل من الملائكة حفظة لهم من الشياطين، و خدمة ينزل بأرزاقهم، و تصلح أقواتهم، و كلّ ذلك يدلّ على فضل هذا المخلوق الشريف، و عناية خالقه به، قال تعالى «وَ لَقَدْ كَرَّمْنٰا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْنٰاهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنٰاهُمْ مِنَ الطَّيِّبٰاتِ وَ فَضَّلْنٰاهُمْ عَلىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنٰا تَفْضِيلًا» و قال تعالى «وَ لٰا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللّٰهَ كٰانَ بِكُمْ رَحِيماً» 📚 المهذب البارع في شرح المختصر النافع، ابن فهد الحلي ج3 ص158 @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ حالات مرحوم آیت الله خویی(ره) در هنگام عزاداری 🔹 ایشان معروف به «بکاء» بود 🔸 با صدای بلند گریه می‌کرد 🔹 عمامه از سر ایشان می‌افتاد 🔸 مانند یک «صغيرِ مضروب» گریه می‌کرد 🔸 مجلس هفتگی داشت و به خطیب می‌گفت که مصائب و روضه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را بخواند @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 96/12/14 🔹 صحیحه داوود بن فرقد: «إن الله جعل لکل شیء‌ حداً و جعل لمن تعد ذلک الحد حداً» این حد به معنای حد مصطلح نیست. حد مصطلح که «لکل شیء» نیست. چند مورد به خصوص است: زنا و عمل شنیع لواط و شرب خمر و قذف، ‌این‌ها حد دارند. این‌که «جعل لک شیء حداً و لمن تجاوز ذلک الحد حداً» ‌این إبا دارد از این‌که اختصاص پیدا کند به حد مصطلح. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ «معرفت شناسی» وقتی در مورد قطع و یقین سخن می‌گوید، دغدغه او «کشفِ واقع» است، ولی وقتی فقیه اصولی از یقین سخن می‌گوید، دغدغه او «حجیّت» است. @Nardebane_feghahat