14.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای سختیهایی که مرحوم مدرس افغانی (رضوان الله علیه) در طلب علم تحمل نمود...
@Nardebane_feghahat
✳️ #بیضة_الإسلام (1)
🔹 «البيضة: أصل القوم ومجمعهم»
📚 كتاب العين، الخليل بن أحمد الفراهيدي ج7 ص70
@Nardebane_feghahat
✳️ #بیضة_الإسلام (2)
🔹 البيضة: أصل القوم ومجتمعهم، وبيضة الإسلام: من بهم قوام الإسلام.
📚 الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية، حاشیه کلانتر، ج2 ص381
@Nardebane_feghahat
✳️ #بیضة_الإسلام (3)
🔹 و قد حكى أهل اللغة أن بيضة القوم وسطهم، و بيضة الدار وسطها، و بيضة السنام شحمته، و بيضة الصّيف معظمه، و بيضة البلد الّذي لا نظير له؛ و إن كان قد يستعمل ذلك فى المدح و الذم على سبيل الأضداد، و إذا استعمل فى الذم فمعناه أنّ الموصوف بذلك حقير مهين، كالبيضة التى تفسدها النعامة فتتركها ملقاة لا تلتفت إليها.
🔸 فمما جاء من ذلك فى المدح قول أخت عمرو بن عبد ودّ ترثيه، و تذكر قتل أميرالمؤمنين عليه السلام له؛ و قيل إنّ الأبيات لامرأة من العرب؛ غير أخته:
لو كان قاتل عمرو غير قاتله
لكنت أبكى عليه آخر الأبد
لكنّ قاتله من لا يعاب به
من كان يدعى قديما بيضة البلد
📚 الأمالي - ط دار الفكر العربي، السيد الشريف المرتضي ج2 ص7 و8
@Nardebane_feghahat
✳️ #بیضة_الإسلام (4)
🔸 البیضة: ساحة القوم (أقرب الموارد) و المراد منها هنا هو ساحة الإسلام.
📚 الجواهر الفخریة ج1 ص387
@Nardebane_feghahat
✳️ #بیضة_الإسلام (5)
🔸 بيضة الإسلام: مجتمع الإسلام و أصله،
📚 السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي، ابن إدريس الحلي ج2 ص4
@Nardebane_feghahat
✳️ #بیضة_الإسلام (6)
🔹 «إلّا أن يخاف على بيضة الإسلام- و هي أصله و مجتمعه»
📚 الدروس الشرعية في فقه الإمامية نویسنده، الشهيد الأول ج2
@Nardebane_feghahat
✳️ شدت اهتمام به مسئله حدیث
✔️ درس خارج اصول آیت الله شبیری زنجانی
95/12/15
🔹 مرحوم شیخ {شیخ انصاری) میفرمایند:
«فقد حكي عن أحمد بن محمد بن عيسى، أنّه جاء إلى الحسن بن عليّ الوشّاء و طلب إليه (طلب منه) أن يخرج إليه كتابا لعلاء بن رزين و كتابا لأبان بن عثمان الأحمر، فلمّا أخرجهما، قال: احبّ أن أسمعهما، فقال: رحمك اللّه ما أعجلك؟! اذهب، فاكتبهما و اسمع من بعد، فقال: لا آمن الحدثان، فقال: لو علمت أنّ الحديث يكون له هذا الطلب لاستكثرت منه، فإنّي قد أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ، كلّ يقول: حدّثني جعفر بن محمّد عليهما السّلام».
📚 فرائد الأصول، الشيخ مرتضى الأنصاري ج1 ص351
🔹 طبق نقل مرحوم شیخ، احمد بن محمد بن عیسی نزد حسن به علی الوشّاء برای طلب حدیث رفته و از او درخواست نموده است که کتاب علاء بن رزین و کتاب ابان بن عثمان الاحمرکه هر دو از محدثین بزرگ هستند را به او دهد و او نیز این دو کتاب را در اختیار او قرار داده است. و در ادامه مکالماتی بین این دو رد و بدل شده که مرحوم شیخ نقل کردهاند.
🔸 مرحوم شیخ با نقل این مطلب میخواهند بفرمایند: با این که نوشتن کتاب علا بن رزین و ابان عثمان زمان بر نبوده و چه بسا در طی یک یا دو روز امکان نوشتن آنها بوده است (چون این ها یک جزوه ای بیشتر نبودهاند، همچنان که برخی از اصول سته عشر که در دست ما هستند جزوهای بیش نیستند)، با این حال، احمد بن محمد بن عیسی به مرحوم وشّاء می گوید: ممکن است من در این دو روزه بمیرم بنابراین شما از اکنون به من اجازه دهید که حداقل به این مقدار مشکل رفع شود. این مطلب شدت اهتمام محدثین و علما به امر حدیث را نشان میدهد.
#اصول
#شبیری_زنجانی
#رجال
@Nardebane_feghahat
🔸 میتوانید مطالبی که پیرامون این موضوعات در کانال «نردبان فقاهت» نوشته شده، را از طریق هشتگهای زیر مشاهده نمایید.
#تفسیر_علی_بن_ابراهیم_قمی
#توثیق_روات_کامل_الزیارات
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔸 «الصحیفة الذهبیة» یا «طب الرضا سلام الله علیه» که به رساله بختیشوع، که شبیه همین طب الرضا هست نسبت داده شده است. کتاب طب الرضا (سلام الله علیه) از راه غلو بصره به ما رسیده است.
🔹 «رساله ذهبیه» به این صورت بوده است که یک نفری که طبیب بوده و چیزهایی که خیلی زننده نبوده است را در این کتاب جمع کرده. بعد هم همین نویسنده طب الرضا (ع)، یک دروغی را اول آن نوشته است که مثلا این رساله حضرت را، با آب طلا نوشتند و...!
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 از سر تا ته رساله ذهبیه همه جعلی است. یک نفر با علم طب مقداری آشنا بوده آن را نوشته است. البته الآن به لحاظ علمی میتوانیم با یک نظر از بالا به پایین، دقیقا کتاب طب الرضا (سلام الله علیه) را تحلیل طبی کنیم، چون مصطلحات نجومی و طبی و …کاملا واضح است که از چه زمانی آمده است و….
🔸 افراد بعضا با معلومات طبی خود، کتاب طبی را نسبت به معصوم میدادند تا طب را ترویج کنند، چون این افراد شخصیت سرشناسی نبودند این کار را انجام میدادند تا بگویند علم با دین منافات ندارد!
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔸 همین طب الرضا (سلام الله علیه) کاملا از معلوماتش قابل تفکیک است، چون کتب طبی که تا آن زمان نوشته شده است واضح و مبرهن وجود دارد، لذا این طب الرضا هم واضح است که از کجا آمده. این مسئله برای ما ابهامی ندارد.
🔹 اینگونه افرادی میآمدند و کلی از این کتاب مجعول تعریف میکردند و میگفتند که آن را امام رضا (ع) نوشته است، بعد آن آقای واسطه نقل هم – که عمدتا این افراد مبنایشان در تحمل حدیث این بوده است که اگر کتابی به نحو وجاده هم رسید اشکالی در اخذ آن نیست و نیازی ندارد که سماع و قرائت شود – کتاب را اخذ میکرده، این فرد واسطه نقل با سادهلوحی و بدون شرایط تحمل حدیث به آن شخص اول اعتماد میکند و آن را نقل در اسانید حدیثی میکند. سرّ ورود برخی اسانید نامعتبر در منابع حدیثی این بوده است.
@Nardebane_feghahat