🔸 #صاحب_حدائق می نویسد :
🔹 ما ذكر من إستحباب النظر حال القنوت إلىٰ باطن الكفّين ،خال من الدلیل .
📚 الأنوار الحیّریة ص 205
#فقه
#قنوت
@Nardebane_feghahat
✅ #عرض_خاص به مفهومی کلی گفته میشود که مختص به افراد یک کلی است و در عین حال خارج از حقیقت و ذات آنهاست. مثل صفت «خنده رو بودن» برای انسان. خنده رو بودن مختص انسان است و غیر انسان خنده رو نیست. از طرفی جزء ذات انسان هم نیست چرا که میتواند خنده رو نباشد.
#منطق
@Nardebane_feghahat
وجود مشترک معنوی یا لفظی؟ .ogg
325.5K
✅ آیا خداوند در وجود با ما #مشترک_معنوی است یا لفظی؟
✔️ پاسخ استاد میلانی
#منطق
#فلسفه
@Nardebane_feghahat
✅ علی ما نُقِل
🔸 #تفتازانی شرحی بر کتاب #شمسیه نوشته است که البته شنیده ام وقتی حاشیه میر سید شریف جرجانی روی کار آمد، آن شرح از رونق افتاد چون ظاهراً اشکالات تفتازانی را جواب داده است.
#منطق
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد #شهیدی
۹۶/۹/۲۰
🔹 اگر کسی در اثناء نماز عصر شک کرد نماز ظهر خوانده یا نخوانده.
#صاحب_عروه میگوید باید عدول کند به نماز ظهر. آقای #خویی فرموده که بسیار مطلب درستی است.
@Nardebane_feghahat
4_6044283668657080588.ogg
434.6K
❓سوال:
تقسیم علت به تامه و ناقصه از دید شما ، تقسیم کاملی است ؟!
و آیا درست است که خداوند علت تامه عالم است ؟!
و اگر #علت_تامه نباشد، میشود علت ناقصه؟
✅ پاسخ از استاد شیخ حسن #میلانی
#فلسفه
@Nardebane_feghahat
✅ علت و معلول متضایفین هستند و متضایفین دو امر وجودی می باشند.
#منطق
@Nardebane_feghahat
✅ حجتالاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، استاد رجال حوزه علمیه مشهد:
🔹 احمد بن طاووس حلی(متوفی ۶۷۳) علم رجال را به شیوه معتمدین و غیر معتمدین تفسیر کرد و روش و روند کتابهای رجال را از روش فهرست نگاری به روش مورد شناسی و راوی شناسی برد. بعدها مرحوم حسن بن داوود حلّی هم از او متاثر شد و کتاب خلاصة الرجال را نوشت.
🔸 کسانی مانند آیتالله #فلسفی رحمة الله علیه، آیتالله #تبریزی، آیتالله #وحید_خراسانی، آیتالله #سیستانی، آیتالله #روحانی،#شهید_صدر-که در حد مرجعیت بود و چندین کتاب نوشتند و رساله دارند و آثار فقهیشان مکرر چاپ شده- همه اینها با اینکه از شاگردان مرحوم آیتالله #خویی هستند هیچکدام روش آقای خویی را ادامه ندادند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ #ابن_جنی در کتاب خصائص می گوید: یک نظر این است که در دوران قبل از جاهلیت، #اعلال در زبان عربی نبوده و پس از قرن ها در اثر تغییر و پیشرفت زبان، اعلال به این زبان راه یافته است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✅ اگر ذو الحال نکره محضه باشد، باید مؤخر گردد، مانند: «جاء راکباً رجلٌ».
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد #مقتدایی
93/11/19
🔹 صحیحه حلبی : «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْعَنْبَرِ وَ غَوْصِ اللُّؤْلُؤِ- فَقَالَ عَلَيْهِ الْخُمُسُ الْحَدِيثَ.»
🔸#حلبی میگوید : از امام صادق(علیه السلام) در مورد حکم خمس عنبر که از جواهرات است و مرواریدی که از غوص بدست میآید پرسیدم امام فرمود: #خمس دارد.
سند روایت ، صحیح و دلالتش روشن است.
@Nardebane_feghahat
✅ درس خارج #فقه آیت الله #سبحانی
97/10/17
🔸«فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ»
(سوره محمد آیه ۴)
« الرِّقَابِ»: جمع رقبة، و هو اسم للعضو المعروف.
#فقه
@Nardebane_feghahat