51.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دفاع از مرجعیت
🔹 حواشی اخیر پیرامون فرمایشات آیت الله صافی
🔻بررسی شخصیت اجتماعی و علمی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت برکاته
📅 درس خارج فقه مورخ 05/آبان/1400
✔️ یکی از اسناد متکرّره که در مواجهه با روایات مرحوم کلینی با آن مواجه هستیم ⬆️⬆️
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ واكنش آيت الله محمد جواد فاضل لنكراني به اهانت به مراجع تقيلد
مراجع واقعاً نگران وضع مردم هستند.
• تضعیف مرجعیت مساوي با تضعیف انقلاب است.
• بسیار دردآور است که در جمهوری اسلامی که به برکت نهاد مرجعیت به وجود آمده شاهد چنین رفتاری باشیم.
• دشمن دنبال تضعیف شیعه و مرجعیت است،این آقایان که خودشان ادعای دشمن شناسی دارند در زمین دشمن بازی میکنند.
• شما كه مدعی پیروی از رهبر معظم انقلاب هستید،آیا ایشان میپسندد که کسی بیاید دهان خودش را باز کند و درباره حرفی كه یک مرجع مسلم تقلید در ملاقات با مسئولی زده، شروع به اهانت کند؟
• مراجع ما در تمام دولتها بعد از رهبری معظم انقلاب،هر وقت اشکال و مطلبی بوده صریحاً میگفتند،چون مرجع تقلید غیر از دین،خدا و امام زمان چیز دیگری برایش معیار نیست.
• گفتن این مطلب که مراجع در٨سال گذشته همراه دولت بودند یک افتراء به ایشان است.
@Nardebane_feghahat
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاع یافتیم که بخشی از سخنان حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته) در دیدار با یکی از مسئولان محترم نظام مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفته، تا آنجا که به ساحت شامخ فقاهت و مرجعیت اهانت شد.
همگان بدانند مقام مرجعیت در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تعرض به آن موجب حرمت شکنی است که خسارت های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
امید است با جبران گذشته و بهانه ندادن به دست دشمنان برای ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی، دیگر شاهد چنین رویدادهای تلخی نباشیم.
قم ـ ناصر مکارم شیرازی
10 آبان 1400
@Nardebane_feghahat
🔸 شنیدم که استاد بزرگوار «دکتر پاکتچی» ملحد بودنِ ابن مقفّع را قبول ندارند و معتقدند که به خاطر نظرات و آراء متفاوتی که داشته، الحاد و زندقه را به او نسبت داده شده است. گویا دلیل ایشان بر این مطلب، وجودِ «رسالة فی الصحابة» از ابن مقفع میباشد.
🔹 از استاد بزرگوار درخواست داریم که بفرمایند با وجود این همه أسناد و مدارکی که در مورد ارتباط او با افرادی مانند ابن أبی العوجاء و... وجود دارد، چطور چنین فرمایشی امکانپذیر است؟!
🔸 با وجود شواهدِ زیادی که مثبتِ زندقه و الحاد اوست (نقد قرآن و اسلام و...)، چطور میتوانیم فرمایش حضرتعالی را بپذیریم؟!
🔹 آیا «رسالة فی الصحابة» در مورد اصحابِ معلّم العالمین محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) است یا در مورد حکومت و حكّام و اصحابِ خلیفه آن زمان؟! واقعا میتوانیم این رساله را دلیل بر ردّ همه اسناد و مدارک موجود (که دالّ بر الحاد و کفر ابن مقفّع است) بدانیم؟!
🔹 تا جایی که بنده در جریانم، منظور ایشان، صحابه محمد (صلی الله علیه و آله) نیست، بلکه مقصودش «صحابه ابوجعفر منصور دوانقی» میباشد و اين کتاب را هم به او هدیه کرده است.
🔸 از خداوند متعال توفیقات روزافزون جناب دکتر پاکتچی عزیز را خواستارم.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ مفید (رضوان الله علیه):
🔹 إتفقت الإماميّة على أنه لا يجوز التلفّظ بآمين في الصلاة و ان ما يستعمله العامة من ذلك في آخر أمّ الكتاب بدعة في الإسلام و وفاق لكفّار أهل الكتاب.
🔸 و أجمعت العامة على خلاف ذلك و زعموا أنه سنة في الصلاة مع اختلافهم في الجهر به و الإخفات.
📚 الإعلام ص23و24
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله #جوادی_آملی
1398/01/25
🔸 زمخشری، «کشّاف» را دو سال و نیم در مکه نوشت، مجاور بود، او شد «جار الله زمخشری»، بعد از اینکه تفسیر کشاف را نوشت، در همان حرم گذاشت تا علما و اندیشمندان و مفسّران بیایند، نقد کنند، اینکه این تقریباً نزدیک هزار سال مانده است، برای اینکه عده زیادی از علما آمدند در همان حرم الهی، در کنار کعبه این را خواندند، بررسی کردند، اشکالات آن را ذکر کردند، او حل کرد، بعد شده کشاف.
🔹 خیلی از حرفهایی که فخر رازی در تفسیر کبیر دارد، از او گرفته است.
🔸 خیلی تفسیرش مفصل نیست؛ اما خیلی کار کرده است.
@Nardebane_feghahat
«بائس: مولى حمزة بن اليسع الأشعري، ثقة»
📚 رجال الطوسي ج1 ص353
✔️ اما نجاشی او را ذکر نکرده، زیرا کتابی ندارد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #ابن_ابی_عمیر (3)
🔸 السيد السيستاني (دام ظله) يرى حجيّة مراسيل إبن ابي عمير.
#رجال
@Nardebane_feghahat
🔹 تفسیر شریف لاهیجی از تفاسیر معتبر طائفه امامیه (اعلی الله کلمتهم) هم فارسی است و هم فی الجمله تفسیر مناسبی میباشد.
🔸 تبیان شیخ طوسی و مجمع البیان طبرسی مباحثِ فوق العادهای دارند.
توصیه میکنم که اگر برایتان مقدور است، مقدمه تفسیر تبیان شیخ طوسی را مطالعه کنید.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ وثاقتِ «محمد بن سنان»
✔️ ذهب السيد الشبيري الزنجاني وفاقاً للشيخ المفيد في بعض كلماته والعلامة في المختلف الى وثاقة محمد بن سنان معتقداً أن منشأ تضعيفه هو ما ورد في ترجمته من أنه (يتبع المعضلات) أي كان يروي بعض الروايات التي لا يفهمها عموم الناس، وهناك باب في الجوامع الحديثية في النهي عن نقل مثل هذه الأمور وإن كانت روايات صحيحة، ومحمد بن سنان كان يتتبع مثل هذه الاخبار فلاقى النكير الشديد من العلماء والناس على إثره واتهمه بعض بالغلو، ومن جهة أخرى استغل الغلاة من موقعه ومكانته ونسبوا إليه طائفة من الروايات الموضوعة والمختلقة، وهذا أمر بديهي فإن الشخص إذا كانت له خصوصية تميزه في بعض الجهات فينسب اليه أحيانا كثير من الأمور غير الواقعية المناسبة لجهة تميزه، وفي الحقيقة تستغل شخصيته لأغراضهم الخاصة. مثلاً أن الشيخ البهائي كان شخصية علمية مرموقة وكانت تصدر منه أعمال عجيبة فكان ذلك سببا لأن ينسب إليه كثير من الأمور كذبا وبدون دليل.
والحاصل: أن من الشواهد المهمة على وثاقة محمد بن سنان وعدم كونه من الغلاة هو أنه من عمدة مشايخ أحمد بن محمد بن عيسى أحد كبار الإمامية الذي وقف بوجه الغلاة، وهو خير دليل على وثاقته وعدم كونه من الغلاة.
📚 كتاب النكاح ج ١٤، ص ١٢١-١٢٢
#رجال
@Nardebane_feghahat
🔸 علامه جعفری بعد از درس آيت الله ميرزا مهدي آشتياني، درباره «بسيط الحقيقة» از ايشان پرسيد: اگر واقعاً در عالم يك وجود است، يعني «ليس في الدّار وجودٌ إلا هو» و بقية موجودات، تحيّثات و تشخّصات اوست، جنابعالي إرسال رسل، مسئوليت و حتي تكليف عشق را چگونه حل ميكنيد؟ اگر من جزئي يا موجي از كمال مطلقهستم، پس عاشق چه كسي ميشوم؟! و استاد آشتياني انصاف داد و گفت: اينها ذوقياتي است كه بزرگان ما فرمودهاند. اعتقادات قلبي اين بزرگان اين نبوده است. صدرالمتألهين همواره با وضو بوده و پاي پياده به مكه رفته و تعبد بسيار داشته است.
📚 آفاق مرزباني، ص 28
@Nardebane_feghahat