eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ سوال: اخیراً برخی از مردم مطرح می‌کنند که می‌توان در سالروز واقعهٔ عظیم عاشورا، به روایت تاریخ هجری شمسی نیز عزاداری کرد و اعمال مربوط به این روز را انجام داد، خواهشمند است جهت رفع شبهه از مؤمنین، نظر حضرتعالی در این باره را بیان فرمایید.  ✅ آیت‌الله : اقامه عزاداری و ذکر مصائب حضرت سیدالشهداء(ع) در هر روز و هر زمان و مکان اجر و ثواب دارد، ولی به عنوان روز عاشورا که در روایات دستورات خاصی دارد و مراسم و تعظیم برقرار می‌شود،‌‌ همان روز 10 محرم الحرام به سال هجری قمری معتبر است و منشأ آثار و برکات عظیمه می‌باشد. ✅ آیت‌الله : اخیراً برخی‌ها نغمه‌ای ساز کرده‌اند و گفته‌اند که ما می‌خواهیم عاشورای شمسی بگیریم؛ این افراد از روی عشق به سالار شهیدان به این فکر افتاده‌اند که در ماه‌های شمسی بگیرند اما یقیناً این به مصلحت نیست زیرا تمامی امامان معصوم(ع)، عاشورا را در ماه قمری بیان کرده‌اند و این روز را عزاداری می‌کردند و ثانیاً این کارها از ابهت و شور عاشورا می‌کاهد. @Nardebane_feghahat
قِف بالحجاز وقوفَ حائر والدمعُ من عينيك فائر أمسى البقيع وليسَ فيه لسادتي ذِكرى لذاكر ! هشتم شوال ، سالروز تخریب بقیع تسلیت باد @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 🔹 اگر پسری قبل از پدرش از دنیا رفته باشد، فرزندانش (یعنی نوه های میت) از جد خود ارث نمی‌برند، زیرا اگر پدرشان (فرزند میت) زنده باشد، ارث به او می‌رسد و اگر زنده نباشد، ارثی ندارد که آن را به فرزندان او ( یعنی همین نوه‌ها) بدهند. 🔸 نوه‌ها وقتی ارث شامل حالشان می شود که وارثین دسته اول (یعنی فرزندان پدربزرگ) هیچ کدام زنده نباشند. @Nardebane_feghahat
(۱۴) 🔸 آیت الله سید محمد کاظم یزدی در عروه، قول منجّمین را در مورد رؤیت هلال معتبر نمی داند: 🔹 "ولايثبت بقول المنجمين" 📚 ج 2 ص 224 🔸 و همچنین در جای دیگر از همین کتاب وقتی به بحث و می رسد، قول منجّمین را فاقد اعتبار می داند: 🔹 یثبت الکسوف والخسوف وسائر الآیات بالعلم وشهادة العدلین وإخبار الرصدی إذا حصل الاطمئنان بصدقه علی إشکال فی الأخیر وکذا فی وقتها ومقدار مکثها. 📚 العروة الوثقی، ج 3 ص55 🔸 مرحوم آیت الله (ره) بر اشکال می گیرد و می نویسد: 🔹 "بل الإشکال فیه مع الاطمئنان" یعنی: در کلام صاحب عروه اشکال است، در صورتی که خبر رصدی و منجّم موجب اطمینان گردد. ✅ در واقع شاید بتوان گفت بین کلام مرحوم گلپایگانی با صاحب عروه منافاتی نیست؛ فقط مشکل این جاست که مقصودِ صاحب عروه، نفیِ اعتبارِ قولِ منجمین به طور مطلق است ولی مقصود مرحوم گلپایگانی، اثباتِ اعتبارِ قولِ منجّم در جایی است که به مکلف اطمینان می دهد. فتأمّل... ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۵) ☑️ آیت الله : 🔸 "فقیهی که قائل است برای اثبات ماه رؤیت با چشم غیر مسلح ملاک است، منکر پیشرفت و علم روز نیست بلکه می‌گوید ظواهر نصوص شرعی این است که برای اثبات هلال ماه، چشم عادی ملاک قرار داده شده است". ✅ پ.ن: نکته حائز اهمیتی است. این طور نیست که بگوییم فقهایی که روشفکر و مرتبط با علوم روز هستند، حتماً رؤیت با تلسکوپ را قبول دارند و فقیهانی که در جامعه روشفکر تلقی نمی شوند، تسلکوپ را کافی نمی دانند . خیر، اصلاً این گونه نیست. مثلا همان طور در چند پست گذشته اشاره کردم که آیت الله رؤیت با تلسکوپ را معتبر نمی داند با این در جامعه به عنوان یک روشنفکر دینی تلقی می گردد که با علوم روز آشناست، و بالعکس آیت الله زیر بار رؤیت با تلسکوپ می رود. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : 🔸 آیت اللّه (ره) گاهی خیلی عصبانی می شدند، نقل شد که زمانی در بروجرد نذر کرده بودند که اگر عصبانی شدند، یک سال روزه بگیرند، و تصادفاً روزی عصبانی شدند و یک سال روزه را گرفتند. 🔹 روزی در درس فقه در قم در برابر اشکال یکی از شاگردان که مرد محترمی بود، عصبانی شدند تا جایی که به طرف فرمودند: برو این حرف های لاطائل را در حاشیه أمثله بنویس! 🔸 فردای آن روز روی منبر از طرف عذرخواهی کردند و فرمودند: من از عصبانیت خودم بسیار عصبانی شدم، شما مرا ببخشید! 🔹 و شنیده شد مبلغ دویست تومان - به پول آن روز - برای ایشان فرستادند. 📚 خاطرات ج 1 ص162 @Nardebane_feghahat
🔸 می خواهم چند خطی در مورد زعیم الحوزة العلمية آيت الله السيد ابوالقاسم الموسوي الخوئي (قدس سره) بنویسم... 🔹 در روزگاری هستیم که هر شخصی ادعای علم و سواد دارد، ولی وقتی با او هم صحبت می شوی، می بینی که حتی به مصطلحات هم آشنا نیست و مصطلحات فقه و اصول و ادبیات را به اشتباه معنا می کند. و وقتی به او اشکال می کنی که 'آقا! این اصطلاح، با آن مطلبی که می گویی فرق دارد' ، برای توجیه حرفش در جوابت می گوید : لا "مشاحة فی الاصطلاح"!! در چنین روزگاری یکی از افرادی که هرگاه به نوشته های او و عظمت علمی او فکر می کنم، احساس می نمایم مرحوم آیت الله (ره) می باشد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آقای شیخ یوسف 1383/3/9 🔸 به همان نحوى كه بزرگان ديروز آرائشان مختلف بوده امروز هم آراء مختلف است. در ارتماس صائم در آب در روز ماه مبارك رمضان 5 تا نظريه است، از حرمت و قضاء و كفاره گرفته تا مباح بودن! از شورِ شور، تا بى نمكِ بى نمك. 🔹 برداريد اين شرح ارشاد كتاب الصوم بحث ارتماس را نگاه كنيد؛ يكى گفته حرام است و قضاء و كفاره دارد، يكى گفته حرام است قضاء دارد، يكى فرموده حرام است نه قضاء و نه كفاره دارد، يكى گفته كراهت دارد نه قضاء و كفاره ندارد، يكى گفته اصلا كراهت هم ندارد. فقه اين است! 🔸 حوزه‌هاى علميه بايد اينطور رشد كند، نه اينكه خدايى ناخواسته تا يك كسى يك مطلبى را گفت كه شايستگى گفتنش را هم دارد بلافاصله خداى ناخواسته ولو روى علاقه به دين، به آن اشكال كنيم؛ علاقه به دين بايد حساب شده باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ اهمیت مباحثه در دروس ☑️ آیت الله خامنه ای : 🔸 يعنی تمرين استادی. 🔹وقتی استاد درس می‌گويد آدم کتاب را که نگاه می‌کند خيال می‌کند مطلب را فهميده است، اما وقتی می‌خواهد به زبان بياورد می‌بيند لنگِ لنگ است. 🔹مباحثه شما را به لنگيتان آشنا می‌کند و شجاعت و گستاخی تعليم دادن می‌دهد چون هم‌مباحثه‌تان امروز شاگرد شماست و فردا هم شما شاگرد اوييد و قشنگ گوش می‌دهيد تا او برای شما خوب بيان کند. ☑️ آیت الله : 🔹عامل موفقیت افراد در مباحثه هم سطح بودن افراد مباحثه کننده است. 🔸اگر کسی که با او مباحثه می‌کنید از نظر علمی پایین تر از شما باشد طبیعتا از او نمی‌توانید استفاده لازم را ببرید 🔹 و اگر از شما بالاتر باشد در مقابل او حرفی ندارید و این باعث دلسردی شما می‌شود. ☑️ آیت الله : 🔸 درس بدون مباحثه مانند مال بی تجارت و بدون سود است . ✅ پ .ن : به نظرم باید در مباحثه ، بحث را از حفظ بیان کرد. این امر موجب می شود که ذهن تقویت شود. نباید گول دور و بری ها را بخوریم و با چند منبر رفتن خیال کنیم که به جایی رسیده ایم. لذتی دارد که ... رزقنا الله و ایاکم @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۶) 🔹 سه معیار برای آغاز ماه قمری بیان شده است که هر یک از آن ها دارای قائل است : 1⃣ نظریه ؛ که هیچ یک از مراجع شیعه در عصر حاضر قائل به این نظریه نیست. 2⃣ نظریه رؤیت ؛ که در مورد آن دو مبنا وجود دارد: الف) با چشم مسلح کفایت می کند. ب) با عین مجرده کفایت می کند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۷) ☑️ استاد حسینی گرگانی: 🔹 حلول ماه، با تولد آن نیست، بلکه با رؤیت است که معمولاً چند ساعت پس از ، ماه قابل‌ رؤیت می‌شود. ✅ پ.ن : تولد ماه لحظه ای است که ماه از بیرون می آید و رؤیت ماه وقتی است که ماهی که از محاق خارج شده قابلِ دیده شدن شود. معمولاً بین تولد ماه تا رویت ماه 12 تا 14 ساعت فاصله است. ناگفته نماند که امسال بین و رویت هلال حدود ۲۲ ساعت فاصله بوده است لذا این ساعاتی که بیان کردیم، به نحو معمول است و قاعده کلی نیست. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۸) ☑️ درس خارج استاد اشرفی 96/06/15 🔹 در بعضی نوشتارها آمده است که در عربستان، رؤیت هلال ماه را ملاک دخول ماه شرعی قرار نداده اند بلکه را ملاک برای دخول ماه شرعی قرار داده اند، لکن به نظر فقهای إمامیّه و اکثر أهل سنّت ملاک در ثبوت ماه شرعی، رؤیت هلال است یعنی ماه باید به حدّی برسد (حدود هفت درجه) که قابل رؤیت برای اهل زمین باشد. ✅ پ.ن: این امر یکی از مسائلی است که گاهی موجب اختلاف تعیین اول ماه بین ایران و عربستان می گردد. @Nardebane_feghahat
✅ لطیفة 🔹 جاء رجلٌ الی نحویٍّ فقال: اَنا ذاهبٌ من "مدینة" الی "الْمکة" فهل لک من حاجة؟ 🔸فقال النّحوی: حاجتی منک أن تَنْقُلَ الالفَ واللامَ من‌ "المکة" الی"مدینة"! @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #رؤیت_هلال (۱۷) ☑️ استاد حسینی گرگانی: 🔹 حلول ماه، با تولد آن نیست، بلکه با رؤیت است که معمولاً
✳️ (۱۹) 🔹 نظریه بین فقهای شیعه طرفدار چندانی ندارد. 🔸 معتقد بوده که: "آقای (ره) در ابتداء نظر مبارکشان این بوده که شروع هر ماه قمری با تولد آن محقق می گردد. ولی بعدها وقتی ادله رؤیت را دیدند از آن عدول کردند". 🔹 ظاهرا خود ِ فضل الله تولد ماه را کافی می داند. 🔸 اگر تولد ماه معیار باشد، بیشتر مشکلات و اختلافات رویت هلال حل می گردد. ✳️ (۱۹) 🔹 نظریه بین فقهای شیعه طرفدار چندانی ندارد. 🔸 معتقد بوده که: "آقای (ره) در ابتداء نظر مبارکشان این بوده که شروع هر ماه قمری با تولد آن محقق می گردد. ولی بعدها وقتی ادله رؤیت را دیدند از آن عدول کردند". 🔹 ظاهرا خود ِ فضل الله تولد ماه را کافی می داند. 🔸 اگر تولد ماه معیار باشد، بیشتر مشکلات و اختلافات رؤیت هلال حل می گردد، زیرا منجمین به راحتی و بدون هیچ اختلافی زمان تولد ماه را تشخیص می دهند. 🔹 یکی از ادله قائلین به رؤیت، روایاتِ "صم للرؤیه و افطر للرویه" است که سابقا در کانال آورده بودیم. @Nardebane_feghahat
(۲۰) 🔸 فقیهانی که نظریه را نپذیرفته اند و رؤیت را ملاک قرار داده اند، به آیه شریفه  "يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ " استناد کرده اند و گفته اند: آن هلال هایی که مردم از آن سوال می کردند و پاسخ می شنیده اند، همین هلال های محسوس بوده است. 🔹 همچنین به روايت "صم للرؤية و افطر للرؤية" استناد کرده اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۱) ☑️ و دلایل او برای نظریه معیار بودن محاسبات نجومی : 🔸 مساله ماه ها مربوط به نظام خلقت و آفرينش است و پديد آمدن اين نظام پيش از خلقت انسان و چشم ها(!) بوده است. 🔸 لذا آغاز و پايان هر ماه تابع رؤیت ماه نيست و ارتباطى با ديده شدن يا نشدن هلال ماه ندارد. 🔹 اما اين كه در حديث شريف نبوى از مساله "رؤیت" سخن به ميان آمده است، در حقيقت اشاره به يكي از وسائل معرفت و علم دارد. 🔸 من گاهى كه با برخى از مردم در اين باره صحبت مى كردم مثالى عاميانه مي زدم؛ مثلا دوست تان به شما گفت اگر فلانى را ديدى مرا از وجودش مطلع كن، اما شما آن شخص را نمي بينى ولى آن فرد به وسيله تلفن با شما تماس مى گيرد و شما با اين مكالمه تلفنى علم پيدا مى كنى كه وى در شهر حضور دارد، در اين صورت آيا حضور وى را به دوست خود اطلاع نمى دهى؟ بله، حتما اطلاع مى دهى زيرا جمله "اگر آن فرد را ديدى" يعنى اگر از وجودش در شهر اطلاع پيدا كردى، پس رؤیت در اينجا ندارد. 🔹 در مساله هلال ماه نيز، رؤیت يكي از وسايل علم به آن است و ما مى بينيم كه در اين زمينه محاسبات نجومى دقيق تر از رويت هستند چرا كه در بسيارى از مواقع به علت آب و هواى نامساعد يا آلودگى هوا امكان رؤیت نيست و يا امكان خطاى در مشاهده وجود دارد. 🔸 به اين دليل من در اجتهادم بر استفاده از محاسبات دقيق علمى و نجومى در اين مساله تاكيد دارم و بر اين عقيده ام كه اگر بر طبق داده هاى علمى، صرف امكان رؤیت هلال در هر منطقه اى از عالم كه در جزئى از شب با ما مشترك است، مقدور باشد، حكم به ثبوت هلال و شروع اول ماه جديد مى كنيم. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۲) ☑️ یکی از دلائل قائلین به تولد ماه این است که: 1⃣ روایات دال بر رویت طریقیت دارد نه موضوعیت. 2⃣ تشریع مطابق با تکوین است. ✅ نظریه طرفدار چندانی ندارد و آقایان فضل الله و صادقی تهرانی قائل به آن بوده اند. فقها جواب های مفصلی به این نظریه داده اند و آن را باطل دانسته اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۳) ☑️ سابقاً در کانال اشاره کردیم که آیت الله رویت با چشم مسلح را قبول ندارند. اضافه می کنم که در عین حال ایشان معتقد به رویت تقدیری هستند، بدین معنا که اگر شرایط جوّی مساعد نبود، ولی با توجه به اطلاعات نجومی بدانیم که اگر شرایط مساعد باشد، می توانیم در چنین حالتی با چشم، ماه را ببینیم ، برای اثبات هلال ماه جدید کافی است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۴) 🔹 مانعی ندارد که منجمین طبق معیارهای خود آغازی برای ماه جدید داشته باشند و شرع هم برای تکلیفِ مکلّفین همان زمان یا غیر آن را تعیین نماید. 🔸 لذا ما در این بحث که مرتبط با روزه گرفتن است، باید سراغ ادله شرعیه برویم تا ببینیم آیا شارع دخالتی در ظرف زمانیِ تکلیفِ کرده یا نه ؟! 🔹 مثال دیگرش است که منجمین می گویند آغاز طلوع فجر فلان موقع است ولی برخی مراجع معتقدند شارع زمان دیگری را مد نظر گرفته . 🔸 این به معنای انکار قول منجمین نیست بلکه صرفاً بیان یک حکم در دائره شرع است. 🔹 این که فقه برای طلوع فجر که یک پدیده فیزیکی است بتواند وارد شود و اظهار نظر کند، اشکالی ندارد و غیر معقول نیست. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 🔸 «لیالی مقمره» یا شب های مهتابی به شب هایی گفته می‏ شود که در مقایسه با سایر لیالی روشن‏ تر هستند؛ به نحوی که نور ماه، مانع رؤیتِ در اول وقت طلوع آن می‏ شود. سپیده صبح در این لیالی با مقداری تأخیر (۱۰ دقیقه یا حتی ۱۵ دقیقه با توجه به شرایط) دیده می شود. @Nardebane_feghahat
(۲) ☑️ درس خارج استاد 95/12/23 🔸 محقق همدانی (ره) و نیز مرحوم (ره) فرمودند: در لیالی مقمره باید نماز را از اذان رسمی تأخیر انداخت زیرا در لیالی مقمره به دلیل غلبه نور ماه، در افق شرقی قابلیّت برای تبیّن ندارد و فجر در افق تشکیل نمی شود. ✅ پ.ن: از مراجع معاصر آیت الله نیز قائل به این نظریه هستند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) (به نقل از کانال استاد عرفانیان زیدعزّه @doroos_erfanian) ☑️ حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد موسوی، خارج اصول، 23/ 6/ 1390 : مرحوم استاد فرموده‌اند: «أمثلته كثيرة؛ منها: قوله تعالى: "حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الفَجرِ" [سورۀ بقره، آیۀ 187]؛ فإنّ‏ الموضوع لوجوب الإمساك هو نفس طلوع الفجر لا علم المكلَّف به» 📚 [مصباح الأُصول (موسوعة الإمام الخوئي)، تقرير بحث السيد الخوئي للبهسودي، ج 47، ص 36 ـ 37]. 🔸 ایشان می‌گویند: چون امر واقعی است لیالی مقمره با غیر مقمره فرق نمی‌کند. این مثال که ایشان زده‌اند و مثال واحد هم آورده‌اند، محل اشکال است. البته مبنای ایشان این است که فجر یک امر واقعی است که اصطلاحاً امروز خورشید به 18 درجه زیرِ زمین در افق واقعی ما برسد (متعارف فجر، خودش هم بين اعلام اختلافی است، لكن معروف‌ترین رای همان 18 درجه است)، 🔹 اما آقایانی که در لیالی مقمره اشکال می‌کنند، یک مقدار حرفشان این است که فجر امر واقعی نیست و اصلاً فجر واقعیتی ندارد، بلکه تبین، خودش فجر است. 🔸 توضیح این‌که: اگر لیالی مقمره بود، به خاطر نور ماه آن دایرۀ افق زود روشن نمی‌شد و یک مقدار زمان (حدود 15 دقیقه‌) باید بگذرد تا روشن شود. "حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ" یعنی در دایرۀ افق روشن شود و تاریکی از روشنی روشن شود، این تبین خودش فجر است، نه این‌که فجر یک واقعیتی است که "الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ" كنايه از آن باشد. 🔹 واقعاً اگر کسی بخواهد مراقبت فجر کند، تا 18 درجه حالت خیط ندارد و فجر خیط نیست. در روی مدار رأس‌السرطان به قول آقایان ـ که 23 درجه باشد ـ اگر در دایرۀ افق حسی نگاه کنید ـ اول که فجر کاذب است و حدوداً 10 دقیقه قبل از این فجر است مثل یک تکه نور مستقیم و مثل دم گرگ ـ به قول آقایان ـ بالا می‌رود. در 18 درجه که ما الآن فجر می‌گوییم و اذان ایران هم روی 18 درجه است، مثل یک توپ و گلولۀ نور بر روی افقِ 23 درجه دیده می‌شود. بعد کم‌کم توسعه پیدا می‌کند و یک‌دفعه روی دایرۀ افق دیده می‌شود. اگر خیط ابیض را آن دایرۀ افق بگیریم، حدود 10 تا 12 و حتی 15 دقیقه وقت می‌گیرد. @doroos_erfanian
✳️ (۴) ❓ آيا در ليالي مقمره مي توان بلافاصله بعد از اذان صبح به نماز ايستاد؟ ✅ آیت الله : بنابر احتياط واجب، در ليالي مقمره، به مقداري که صبح روشن شود؛ بايد تأخير کرد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) ❓ خواندن نماز صبح، در لیالی مقمره (شب‌هایی که سحر مهتاب است) چگونه است؟ ✅ : 🔸 در شب‌ های مهتابی برای نماز صبح، باید مدتی صبر کنند تا روشنایی طلوع فجر احراز شود. 📚 استفتاءات، ج 1، احکام نماز، س 19 و 20. @Nardebane_feghahat
✳️ (۶) 🔸 نظر پیرامون زمان طلوع فجر در این لیالی ، و آیه شریفه " كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يتَبَينَ لَكُمُ الْخَيطُ الْأَبْيضُ مِنَ الْخَيطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ" @Nardebane_feghahat