✳️ #رؤیت_هلال (۲۷)
🔹 آیتالله #خویی(رضوان الله علیه)، آیت الله #تبریزی(ره) و برخی دیگر معتقدند که اگر هلال در جایی مشاهده گردد، برای بقیه کشورها و شهرهایی که در قسمتی از از شب، با آن مکانی که هلال در آن دیده شده، اشتراک در شب دارند، کافی است.
🔸 اما آیتالله #سیستانی اعتقاد دارند که آغاز ماه قمری، یک امر نسبی است که در شهرهای گوناگون، تفاوت دارد و در همه جا یکسان نیست و آنچه شارع برای فرد ساکنِ یک منطقه حجّت قرار داده، قابلیّت رؤیت هلال با عین مجرده در همان محل یا جاهایی است که اگر هلال در آنها دیده شود (اگر موانع جوّی مانند ابر یا غبار وجود نداشته باشد)، در محل سکونت آن شخص هم مشاهده می گردد؛ یعنی #اتحاد_افق شرط می باشد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 در #کوفه روات زیاد بودند ؛ مثلاً حسن بن علی بن وشاء می گوید :
فإني أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ كل يقول حدثني جعفر بن محمد : من در مسجد کوفه به 900 شیخ را دیدم که همه میگفتند : حدثنی جعفر بن محمد.
🔹 وقتی در کوفه این عدد سنگین هست ، خواه ناخواه احادیث با هم مقارنه میشود ، مباحثه میشود که چه کسی این را نقل کرده است ، معارضاتش بررسی میشود و نقادی میشود .
🔸 ازاین رو حدیث کوفه یک خوبی دارد و یک بدی ؛
بدیاش این است که بیشترین #تعارض در حدیث کوفه است ؛ چون کوفیها زیاد بودند ، تعارض هم زیاد بود اما حدیث بصره تعارض کم دارد.
و خوبی حدیث کوفه این است که نقی تر است؛ چون کاملا نقادی و تصحیح و تنقیح شده است، اما حدیث #بصره چون کم بودند چنین نیست .
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ ویژگیهای حدیث بصره
☑️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔹 چون در بصره اکثریت با #اهل_سنت بود و اصولاً شیعه کم بودند چه برسد به روات شیعه. (مثلا معروف است که امام به #فضیل_بن_یسار که از بزرگان بصره و ثقه می باشد، فرمودند: "کیف تری اقبال الناس علی هذا الأمر" مردم نسبت به تشیع و امامت و ولایت چگونه هستند؟فضیل پاسخ میدهد: خیلی اقبال نیست. امام میفرماید: علیک بالأحداث.
این حدیث ناظر به وضع شیعه در بصره است.
🔸 وضعیت #مکه هم مثل #بصره بوده است. اصولاً در بصره شیعیان به دلایل مختلفی که الآن نمیخواهیم متعرض آن شویم در بصره کمتر بودند. خصلت اساسی میراث اهل بصره این است که به علت قلت شیعه و قلت ناقلین آثار، آثار آن نقادی نمیشد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول آیت الله #مددی 1398/1/18
🔸 در حدیث بصره ما ثقات و اجلا داریم که از همه شان اجل شاناً #فضیل_بن_یسار است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی
۲۶ مهر ۸۸
🔸 همزمان با #کوفه در سالهای ۱۲۰ و ۱۳۰ در #بصره هم رواتی وجود داشتند؛ مثل #فضیل_بن_یسار و #مسمع_بن_عبدالملک.
🔹 البته چون روایت بصره کمتر بودند، تعارضها هم کمتر بود.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال(۲۸)
☑️ استدلال به آیه "يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ" و بررسی آن (۱)
🔹 در پستِ "رویت هلال" شماره (۲) و (۲۶) استدلالِ دوتن از مراجعِ عالی قدر (آیات عظام #سیستانی و #شبیری_زنجانی) برای اثبات رویت با عینِ مجرده را ذکر نمودیم.
❎ نقد و بررسی:
🔸 سخن این بزرگواران با شان نزول آیه و قول مفسران سازگار نیست. زیرا آیه در مقام بیان مبدأ ماه نیست که بخواهیم به آن استناد نماییم.
🔹 در آیه آمده است که از "اهله" از تو سوال می نمایند ، اما سوالشان چیست؟ آیا مرادشان اول ماه قمری است؟ در آیه سوالشان نیامده است. برای فهم سوالشان دو راه داریم:
1⃣ سوال را از شأن نزول بفهمیم.
2⃣ از روی جواب بفهمیم.
✅ راه اول : شأن نزول
🔸 اگر به شأن نزولِ آیه دقت کنیم، بدین نحو است که عده ای نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می آیند و از تغییراتی که در هلال ایجاد می شود سوال می کنند نه از خصوص هلال.
✔️ لذا فرمایش این دو بزرگوار با شأن نزول آیه سازگار نیست.
✅ راه دوم : از روی جواب:
🔹در جواب آن ها گفته شده :"قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ".
"میقات و وقت" پاره ای از زمان است که انسان اعمال خود را در آن انجام می دهد.
🔸 هلال، یک وضعیت از ماه است و لذا نمی تواند ظرف زمان باشد.
❓پس چطور اهله مواقیت للناس است؟
🔹 لذا عده ای "توسعه معنایی" در مورد "اهله" قائل شده اند و مقصود از "اهله" تغییراتی است که در ماه اتفاق می افتد مثلا ماه بزرگ تر می شود، کوچک تر می شود و...(و مثل خورشید نیست که ثابت باشد).
🔸 لذا در جوابشان پیامبر اکرم فرموده است که علت آن این است که ما اعمالمان را مطابق با این تغییرات انجام می دهیم، مثلا در ماه رمضان روزه بگیریم، در ذی الحجه به حج برویم، در "اشهر حرم" قتال نکنیم و ...
وگرنه اگر ماه تغییر نمی کرد و ثابت بود، نمی توانستیم "مواقیت" داشته باشیم!
✔️ پس سوال این شد:
يَسْئَلُونَکَ عَن تغییرِ الْأَهِلَّةِ
☑️ پس اصلاً پرسش راجع به هلال ماه جدید نیست که این بزرگواران(حفظهما الله) بحث کنند که "للناس" برای عموم است و ...!
🔸 پس آیه در مقام بیان این مطالب نمی باشد!
اقوال برخی مفسرین را جدا کرده ام و در پست بعدی تقدیم می نمایم ⬇️⬇️⬇️
#فقه
@Nardebane_feghahat
اقوال مفسرین پیرامون آیه.pdf
373K
✳️ #رؤیت_هلال(۲۹)
✔️ اقوال برخی مفسرین پیرامون آیه
شریفه : "يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ"
🔸 اما آیت الله #سیستانی و آیت الله #شبیری_زنجانی (حفظهما الله) آیه را جور دیگری تبیین کرده اند که در شماره 2 و 26 از پست های رؤیت هلال گذشت.
✅ باید گفت : حتی اگر این مراجع بزرگوار اقوال مفسرین و شان نزول آیه را نپذیرند، باز هم باید معتقد باشند که آنچه فرموده اند صرفاً یک احتمال است و این اقوال مفسرین هم احتمالی دیگر. و اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال.
لذا نمی توانند به این آیه شریفه استناد نمایند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۳۰)
☑️ استدلال به آیه "يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ" و بررسی آن(۲)
🔸 گذشت که آیت عظام #سیستانی و #شبیری_زنجانی معتقد شده بودند که: "للناس" در آیه شریفه به این معناست که این هلال ها یک راه عمومی برای تشخیص ماه جدید است و از طریق آن عموم مردم بودن می توانند ماه قمری بعدی را شناسایی کنند.
🔸 راه عمومی بودن، منافاتی با این ندارد که عده ای از متخصصین، پس از مشاهده هلال، آن را به عموم مردم گزارش بدهند.
🔹 در صورتِ فوق هم "للناس" است ؛ گاهی "للناس" به صورت مستقیم و گاهی به صورت غیر مستقیم.
گاهی با چشم مسلح گاهی با چشم غیر مسلح.
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطلاق (۱)
1⃣ تعریف طلاق:
و هو اِزالةُ قیدِ النِّکاحِ بغیرِ عوضٍ بصیغةِ «طالق».
2⃣ صیغه طلاق: اَنتِ طالق یا زوجتی طالق.
3⃣ طلاق ایقاع هست و نیاز به قبول از طرف زن ندارد.
#فقه
#طلاق
@Nardebane_feghahat
✳️ متسالم عليها است که #علم_اجمالی در تنجّز مثل #علم_تفصيلی است ، البته در اين ميان ده نفر مخالف وجود دارد که #ميرزای_قمی در قوانين الاصول و محقق #نراقی در #مستند_الشيعة از جمله مخالفين هستند و در تقريرات منسوب به #ميرزای_شيرازی نيز همين مطلب آمده است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
بسمه تعالی.
در کانال (نردبان فقاهت) در صدد هستیم دروس خارج فقها، و مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم.
دوستانِ طلبه خود را به این کانال دعوت نمایید.
ایتا :
@Nardebane_feghahat
تلگرام :
t.me/Nardebane_feghahat
✍ رضاحسينی
20 اردیبهشت 1399
✳️ جهت صدور
جهت صدورِ روایت ، #انگیزه معصوم ـ عليهالسلام ـ از سخن، رفتار و تقریری است که در قالب خبر ، روایت شده است .
گاه انگیزه ، بیان حکم واقعی، گاه تقیه ـ به خاطر حفظ جان خود و یا شیعیان ـ و گاه غیر آنها است.
✳️جهت صدور در باب #تعارض
فقیه هنگام استنباط باید علاوه بر دقت در درستی صدور روایت از #معصوم عليهالسلام ، به انگیزه صدور آن نیز توجه کند. از جاهایی که به انگیزه #صدور روایت استناد میشود، مبحث #تعارض روایات است؛
برای مثال :
اگر دو روایت تعارض کنند و انگیزه صدور یکی از آنها #تقیه و انگیزه صدور دیگری #بیان حکم واقعی باشد، روایتی که به منظور بیان حکم واقعی صادر شده ، #ترجیح داده میشود.
@Nardebane_feghahat