eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (۴) ✔️ تعریف تقلید در کتاب منتهی الدرایة فی شرح الکفایة، ج10 ص365 @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) ✔️ کفاره جدال در حالِ احرام 🔸 اگر در حال احرام به دروغ جدال نماید (یعنی به دروغ بگوید لا والله یا بگوید بلی والله) کفاره اش یک«شاة» (گوسفند)، و اگر دو بار اتفاق بیفتد یک«بقره» (گاو)؛ و اگر سه بار اتفاق بیفتد، یک «بَدَنة» (شتر). 🔹 اگر دروغ نباشد، دفعه اول و دوم حرام مرتکب شده ولی کفاره ندارد اما دفعه سوم علاوه بر این که حرام است، باید یک شاة (گوسفند) به عنوان کفاره بپردازد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۶) 🔹 اگر شخصی در حال احرام شک کند که مرتکب «جدال» شده است یا خیر، اصل عملی به او می گوید که مرتکب نشده ای زیرا اصل بر عدم است. «اصالة الصحة» و «رفع ما لا یعلمون» که موضوع برائت شرعی است، هم به کمک او می آید. لذا بنا را بر این میگذارد که جدال انجام نداده و کفاره بر او واجب نیست. 🔸 اگر چه در «رفع ما لا یعلمون» فحص لازم است اما در مجرای اصالة الصحة فحص لازم نیست (علت: سیره)، لذا فحص هم نمی کند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۷) 🔸 سیوطی نقل می‌کند: «رسم مردم جاهلی چنین بوده که برهنه طواف خانه کعبه می‌کردند، و می‌گفتند: در لباسى که در آن معصیت خداوند کرده‌ایم طواف نمی‌کنیم». @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله  (مد ظله العالی): 🔸 زنى که عقد دائم شده، حرام است بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود، هر چند با حقّ شوهر هم منافات نداشته باشد، مگر این‌که ضرورتى ایجاب کند یا ماندن در خانه براى او حرجى باشد، یا مسکن مناسب او نباشد. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله 94/12/15 🔸 ﴿لاَ أُحِبُّ الآفِلِينَ﴾  چرا؟ چون خدا آن است که محبوب باشد [و به دل بنشیند] و «آفِل» محبوب نيست ، پس «آفِل» خدا نيست . اين طرز تربيت قرآن کريم است. 🔹 شما تمام کتاب‌هاي فلسفي و کلامي را ببينيد، اين طرز فکر را نمي‌ بينيد . در رياضيات نيست ، در فيزيک نيست ، در شيمي نيست، در فقه نيست، در اصول نيست. اين [لا احب الآفلین] چه استدلالي است ؟! در فقه شما ديديد آيا هيچ فقيهي استدلال بکند که من اين را دوست ندارم؟! يا در اصول کسي بگويد من او را دوست دارم؟! اين ها علومی نيستند که با دوست داشتن يا نداشتن همراه باشند علوم عقلی هم کذلک ! 🔹 اما قرآن کريم يک کتاب علمی خشک نيست ، علمي است که با دل کار دارد ، مي‌گويد خدا آن است که دل در برابر او خضوع کند ، چيزي که دلپذير نباشد خدا نيست! شما هر چه را ممکن است که بر او تحميل بکني، ولي او خدا نيست، ﴿لاَ أُحِبُّ الآفِلِينَ} @Nardebane_feghahat
◼️ ببالغ الحزن والأسى نرفع التعازي إلى سيدنا ومولانا صاحب العصر والزمان الإمام المهدي المنتظر (عجل الله تعالى فرجه الشريف) بذكرى استشهاد سيدنا ومولانا الإمام محمد الجواد (صلوات الله عليه ولعن الله قاتليه) @Nardebane_feghahat
✳️ مروری بر یک روایت ✔️ عَنْ أبی عبدالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَ عِزَّتِي(۱) وَ جَلاَلِي وَ جَمَالِي وَ بَهَائِي(۲) وَ عُلُوِّي وَ اِرْتِفَاعِ مَكَانِي لاَ يُؤْثِرُ عَبْدٌ(۳) هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلاَّ جَعَلْتُ غِنَاهُ فِي قَلْبِهِ(۴) وَ هَمَّهُ فِي آخِرَتِهِ(۵) وَ كَفَفْتُ عَلَيْهِ ضَيْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضَ رِزْقَهُ(۶) وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ.(۷) 1⃣ راغب اصفهانی می گوید: «عزّت، حالت نفسانیه ای است که موجب می شود انسان مغلوب نگردد». 🔸 از آن جا که خداوند تبارک و تعالی حالت نفسانیه ندارد، لذا مقصود از عزّت در مورد خدا همان صفت مغلوب نشدن است. آیه «وَإِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ لَّا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ» هم با معنای لغوی عزت سازگار است. 2⃣ «بهاء» به معنای درخشندگی است و در اینجا مراد «نورانیت ملکوتی خداوند» است. 3⃣ نکره در سیاق نفی مفید عموم است. 4⃣ یعنی خدایی که غنی بالذّات است، او را غنی بالعرض می کند. شاید اموالش کم باشد اما غنای نفسی دارد. 5⃣ یعنی اساسِ همّتِ او مربوط به «آخرت» می شود نه آن که دنیا را به کلی رها کند و کنار بگذارد. 6⃣ طلبه ها ! می بینید چه فرموده است؟! 7⃣ دو جور می توان معنا کرد: 🔸 اول: یعنی تجار را بسیج می کنم که به این شخص کمکِ مالی نمایند. 🔹 دوم: خدا، فوقِ هر تاجری رزق این شخص را میرساندچون تجارت تاجر قطعی نیست ولی رزق خدا قطعی است. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد محمد : 🔸 آیت الله عصاره مبانی آیت الله در اصول هستند. ایشان مبانی حوزه نجف را به قم انتقال دادند. 🔹 آنچه به نظر من به جنبه علمی ایشان عظمت داده، اول بحث جامعیت، دوم بحث عمق و سوم بحث نقاد بودن ایشان است. 🔸 کسی که بیشترین سعی و کوشش را داشت در اینکه مبانی مرحوم اصفهانی، مرحوم نائینی، مرحوم آقا ضیاء الدین عراقی، مرحوم آقای خویی را در قم انتشار دهد و نقادی کند، آیت الله وحید بودند و این امر باعث شد که یک نشاط علمی بین فضلا و حوزه ایجاد شود. 🔹 ایشان در مسایل اصول که وارد می‌شوند، نظر بزرگان اصول مثل شیخ انصاری و آخوند خراسانی، مرحوم اصفهانی و نائینی و عراقی را نقل می‌کنند و بیشتر هم بر طبق مبانی استادشان مرحوم آیت الله خویی پیش می‌روند، اگرچه در بسیاری از موارد ایشان با استاد خود اختلاف نظر دارند، ولی تقریباً سبک و سیاق بر همان سبک و سیاق مرحوم آقای خویی است. 🔹 در مورد فهم روایات هم ایشان خیلی دقیق هستند البته چندان بررسی سندی نمی‌کنند مگر جایی که نیاز باشد. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : درس: ۱۳۸۵/۱۱/۱۴ 🔸 يادم نمی رود كه در زمان آقاى ، يك طلبه ای كه طلبه متديّنى هم بود و آن وقت طلبه مفيدى هم بود، براى آقاى بروجردى هم خيلى مفيد بود، اين از محل تبليغش يك پول فراوانى -مثلاً به پول آن وقت 1000 تومان، شايد هم بيشتر بود-  به او داده بودند که بياورد قم تا به یک شخصی تحویل بدهد. اين طلبه هم پول را توى دستمالى گذاشته بود و گذاشته بود زير سرش و خوابيده بود. دزد هم آمده بود پول را برده بود. بين آن آقاى طلبه و صاحب پول اختلاف شد. 🔹 طلبه می گفت: من امين بودم و نمى‏ خواستم كه از بين برود! 🔸 صاحب پول می می گفت خير، تو امين نيستى. 🔹 بالاخره شكايت رفته بود پيش استاد بزرگوار ما حضرت آيت اللّه‏ العظمى بروجردى! 🔸 و آقاى بروجردى با يك تشرى رو كرده بودند به آقاى طلبه -مثل اينكه خيلى نق نق مى‏ كرده، التماس مى‏ كرده- و فرموده بودند: من كه نمی توانم بگويم تو تعدّى نكرده‏ اى! تو تعدّى كرده‏ اى! پول مردم را كه نبايد زير سر گذاشت و خوابيد! @Nardebane_feghahat