eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ درس خارج آیت الله محمد جواد ۲۳ آبان ۱۳۹۵ 🔹 نظر مرحوم این است که اماره بر استصحاب دارد. در مقابل برخی مانند مرحوم شیخ انصاری می‌گویند اماره بر استصحاب دارد. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله شیخ محمد سند : 🔹 «آقاضیاء عراقی در نجف در تدریس حرف اول را می زد ... در بسیار قوی بود و در ...». خواندن علوم مختلف اشکالی ندارد اما نباید در آن علوم زندانی شد! @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✔️ درس خارج آیت الله 90/12/07 ✅ جدال در حال احرام: 🔹 حرام بودن آن جزء مسلمات است و همه علماء اسلام هم بر آن اجماع دارند چون در قرآن به حرمت آن در حال احرام تصریح شده است: «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ» (بقره / 197) 🔸 در ج 18 ص 359 بحث مفصلی دارد و چندین صفحه در مورد مصداق جدال بحث می کند و در مورد حرام بودن آن در حج می فرماید: «و الجدال کتاباً و سنة و اجماعاً بقسمیه.» 🔹  در مستند ج 11 ص 384 می فرماید: «و حرمته من حیث الاحرام ثابتة و انما الخلاف فی المراد منه» @Nardebane_feghahat
✳️ (۴) ✔️ در مورد جدال که از محرمات احرام است، می نویسد: 🔸« الجدال، و هو قول: «لا و اللّٰه» و «بلى و اللّٰه» و كل ما هو مرادف لذلك في أيّ لغة كان إذا كان في مقام إثبات أمر أو نفيه و لو كان القسم بلفظ الجلالة أو مرادفه فهو جدال و الأحوط إلحاق سائر أسماء اللّٰه تعالى كالرحمن و الرحيم و خالق السماوات و نحوها بالجلالة و أما القسم بغيره تعالى من المقدسات فلا يلحق بالجدال». @Nardebane_feghahat
🔸 در مورد اهمیت تدریس از استاد بزرگواری شنیدم که می گفت: «ولو ابوعلی سینا باشی اما اگر تدریس نکنی و دانسته هایت را بیان ننمایی، فایده ندارد». 🔹 آری، مباحثه و تدریس بسیار در امر طلبگی مهم است، اصلاً این که اکثر طلبه ها ادبیاتِ شفاهیِ شان قوی است، یکی از علل آن همین مباحثه هاست که البته در این ایام کرونا، خدا می داند چه بر سر بحث ها آمده است! 🔸 شاید بتوان گفت که حوزه امروز در کتابت و نوشتار "ضعیف" است. واضح است که مقصودم از «حوزه» علمای برجسته و محققین بزرگوار نیست، آن ها شأن و مقامشان اجل است که بخواهم در موردشان سخن بگویم؛ منظورم طلبه های جدید است و خودم هم از این قاعده مستثنی نیستم. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
❓آیا حروف جر معانی مختلف دارند یا خیر؟ ✅ جواب: دو مبنا وجود دارد: 1⃣ مبنای کوفیون: حروف جر معانی مختلف دارند یعنی هیچ معنایی مخصوص به حرف جرِ مشخصی نیست بلکه یک حرف میتواند معانی مختلف داشته باشد. لذا در متون مختلف باتوجه به سیاق باید معنای آن حرف جر را تشخیص داد. 🔸 این مبنای کوفیون در کتاب آمده است. 2⃣ مبنای بصریون: 🔹 معتقدند هر حرف جر یک معنا بیشتر ندارد. هرگاه احتمال داده شود که در معنای دیگری استعمال شده، باید قائل به تضمین و یا تأویل شویم. واگر هیچ یک از این دو (یعنی و ) مقدور نباشد، باید معتقد به شذوذ نیابت حرف جرّی در معنا از حرف جری دیگر شد. @Nardebane_feghahat
🔸 در عقد منطقع (موقّت) ذکر نمودن رکن است و باید حتماً مذکور گردد اما در رکن نیست و حتما اگر عمداً مهر بیان نشود، عقد صحیح است و اشکالی ندارد. ( محاسبه می شود). 🔹 در مشخص نمودن مدت و مهریه شرط است. @Nardebane_feghahat
اخباريون و حجيت اجماع.mp3
1.19M
✅ جواب اصولیون شیعه به سخن اخباریون در مورد اجماع 🎧 (حفظه الله) @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت الله محمد جواد  ۱۲ آبان ۱۳۸۷ 🔶 ، دلیل لبّی است و در ادله باید به اکتفا کرد -این توضیح را عرض کنم که دلیل، اگر دلیل لفظی باشد ، مثلاً مولا می‌گوید «جئنی برجل» ، می‌گوییم «رجل» دارد، می‌خواهد عالم باشد یا جاهل، عادل باشد یا فاسق، جوان باشد یا پیر، شامل همه می‌شود. در اصول می‌گویند اطلاق، وصف برای لفظ است، می‌گویند «هذا اللفظ مطلق»، «هذا اللفظ مقید»، امّا در دلیل لبّی جای اطلاق وجود ندارد، چون لفظ در کار نیست. لذا باید قدر متیقن‌گیری کرد. @Nardebane_feghahat
اجماعات بعد از شیخ طوسی.mp3
6.57M
🔹 نظر آیت الله مددی حفظه الله در مورد اجماعات بعد از شیخ طوسی 🔸 اگر اجماع حجت نیست، پس چرا در فقه علما به آن اعتنا کرده اند؟ 🎧 (حفظه الله) @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✔️ تعریف تقلید در کلام آخوند خراسانی رحمة الله علیه @Nardebane_feghahat