🔍 در جستجوی یک فرگرد
(قسمت دوم)
#داستان
📎لینک قسمت اول:
🌸 https://eitaa.com/Negahynov/492
... واااای خدا! سردرد گرفتم! 😩
همه جا نوشته: زنان رو در ایام عادت ماهانه، باید به یه محل جداگانه بفرستند؛
دور از آتش 🔥
دور از آب 💦
دور از گیاه برسم! 🌿
دور از مردان 😒
با کمترین غذا 😔
در بیارزشترین ظرفها ...
دستش ناپاکه 🖐
لباسش ناپاکه 🍂
نباید به فرزندش دست بزند! 👦
شستشو با ادرار گاو 😖
کشتن حشرات برای پاک شدن! 🐜🕷
به نسخههای متعدد وندیداد هم ارجاع دادند:
📕 موسی جوان، فصل ۱۶
📗 جلیل دوست خواه، فرگرد ۱۶
📘 هاشم رضی، جلد ۳
⁉️ ولی کسی به وندیداد پورداوود ارجاع نداده. 👌
🌸 @Negahynov
⁉️ یعنی ممکنه همه اینها اشتباه کرده باشند؟
⁉️ یعنی پورداوود برداشت دیگهای داشته؟
⁉️ اصلاً از کجا معلوم که این سایتها درست ارجاع داده باشند؟!
باید خود این نسخهها و آدرسها رو چک کنم. 👀
اگر مجبور بشم، همه فایل وندیداد پورداوود رو هم نگاه میکنم 😶
خیلی کنجکاو شدم که بدونم اونجا چی نوشته و چه جوری نوشته ...
البته الان دیگه نه! واقعاً انرژی ندارم. 😑
فردا ادامه میدم ...
🌸 @Negahynov
... الان یکی دو ساعتی هست که مشغول ادامه تحقیق شدم. ⏰
آدرسها رو توی ترجمه موسی جوان چک کردم. درست بودند.
باز هم دنبال فایل مطمئنتری از نسخه پورداوود گشتم. پیدا نشد. ☹️
فایل اوستای دوستخواه رو هم چند دقیقه پیش پیدا کردم ... آهان، اینم فرگرد شانزدهم ...
بـــله! درسته. 😔
دیگه نوبتی هم باشه، نوبت پورداووده. روی فایل pdf کلیک کردم و از همون اولش شروع کردم به مطالعه:
«پیشگفتار وندیداد
وندیداد یکی از بخشهای پسین اوستای نو است که ...»
ولش کن! توی پیشگفتار که قطعاً در مورد احکام زنان چیزی ننوشته. 😁
🌸 @Negahynov
صفحات رو رد کردم تا رسیدم به فرگرد یکم.
از اونجا به بعد رو شروع کردم به نگاه کردن سریع. 🏃🏻🏃🏻
بعضی جاها توجهم رو جلب میکرد و سرعتم کم میشد:
اگر کسی مرده رو به تنهایی حمل کنه ...
اگر کسی به سگ، غذای بد، بده! ...
اگر مو و ناخنشون رو دفن کنند ... 😱
احکامشون عجیب و باور نکردنی بود. ولی سعی میکردم زیاد درگیرشون نشم.
فعلاً باید ببینم در مورد احکام «زن دشتان» چیزی نوشته یا نه. 📖
در فرگردهای پنجم و هفتم، به احکام زنی که فرزند مرده به دنیا آورده، برخورد کردم. چه قدر وحشتناک! 😱
خوشحالم توی زمانی زندگی نمیکردم که این احکام اجرا میشده. 😒
بگذریم! فعلاً دنبال احکام دیگهای هستم ...
#اوستا #وندیداد #زرتشت
#زن_در_آئین_زرتشت
#احکام_غیر_عقلایی
#پورداود
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
کردار نیک در آیین زرتشتی
#زرتشت
#کردار_نیک
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
🔍 در جستجوی یک فرگرد
(قسمت سوم)
#داستان
📎لینک قسمت دوم:
🌸 https://eitaa.com/Negahynov/497
الان شب از نیمه هم گذشته! حدود ۳۰۰ صفحه رو ورق زدم. خبری از احکام زنان در زمان عادت ماهانه نبود!
فردا جمعه هست و به اندازه کافی فرصت دارم. سعی میکنم این فایل pdf رو با ترجمه موسی جوان یا دوستخواه تطبیق بدم. شاید سریع عبور کردم و اون قسمت رو ندیدم.
🌸 @Negahynov
هنوز چشمام کامل باز نشده، نشستم پای کامپیوتر! 😑
وقتی یه چیزی فکرم رو مشغول میکنه، دیگه نه من دست از سرش برمیدارم؛ نه اون من رو رها میکنه!
رفتم سراغ فصل شانزدهم وندیداد دارمستتر، ترجمه موسی جوان. کمی رفتم عقبتر. فصل پانزدهم:
«۱- از میان گناهانی که مردم در این دنیا مرتکب میشوند، کدام گناه، بیتوبه و بیکفاره به نام پشوتن نامیده میشود؟
۲- اهورامزدا پاسخ داد و گفت: گناه پشوتن ای زرتشت مقدس، بر پنج قسم است ...»
این جاهاش آشناست. فکر کنم توی فایل پورداوود دیدم!
بله. دیدم. بند ۳ میگه: «دومین گناه پشوتن عمل و کردار کسی است که به سگ نگهبان گله و یا پاسبان خانه، استخوان سخت و یا خوراک داغ و گرم بخوراند»! 🐩😳
فصل پانزدهم با مجازات شخصی که سگ آبستن رو در شرایط خاصی کشته باشه، تموم میشه:
«۵۱- اهورامزدا پاسخ داد و گفت: هفتصد ضربه تازیانه اسپاهه و هفتصد ضربه تازیانه سروشه کیفر وی خواهد بود»! 😱
🌸 @Negahynov
بذار فصل هفدهم رو هم ببینم ...
«مراسم بریدن موی و گرفتن ناخن»
این هم آشناست. فکر می کنم اواخر فایل pdf بود. ✅
فایل رو باز میکنم. از آخر شروع میکنم و میام عقب ... 📖
... بالاخره پیداش کردم. فرگرد هفدهم ✅
اهورامزدا «مرگآورترین کردار مردمان» رو بیان میکنه:
«چنین کرداری آن است که کسی موی خود را شانه زند یا بتراشد یا ناخنهای خود را بگیرد و موی و ناخن از تن جدا شده را در گودال یا شکافی بریزد»! 😐
فرگرد هفدهمِ این فایل، همون فصل هفدهم موسی جوان هست.
کمی به عقبتر برمیگردم. زود به فرگرد پانزدهم میرسم! 👇
«گناهانی که اگر مردمان بدانها دست بیالایند، پشوتنو می شوند و پشیمانی و دادن تاوان، آنان را رهایی نمیبخشد، چند تاست؟»
اینم که همون فصل ۱۵ موسی جوان هست!
لابد فرگرد ۱۶ هم باید مثل فصل ۱۶ باشه دیگه!
#اوستا #وندیداد #زرتشت
#احکام_غیر_عقلایی
#پورداود
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
🔍 در جستجوی یک فرگرد
(قسمت چهارم)
#داستان
📎لینک قسمت سوم:
🌸 https://eitaa.com/Negahynov/503
🔍 پس این فرگرد ۱۶ کجاست؟!
عه! مگه میشه؟! 😳 ... نه. بذار دوباره چک کنم ...
فرگرد پانزدهم ... خــــب، اینم بند آخرش ... اینم صفحه بعد: فرگرد هفدهم؟!! 😱
فرگرد ۱۶ نداره⁉️
یعنی من ۷-۸ ساعت سر کار بودم؟! 😤
به همین راحتی یک فصل رو حذف کردند؟! کی حذف کرده؟ چرا؟
شاید خود پورداوود حذف نکرده باشه ... اصلاً شاید اونایی که این فایل pdf رو درست کردند، حذفش کرده باشند.
ولی هر کس این کار رو کرده، دلیلش مشخصه: نمیخواسته چنین احکام عجیب و غیر قابل دفاعی توی وندیداد دیده بشه! 😶
راستییییییی! شاید اصلاً این فایل، خلاصهی وندیداد باشه؛ نه همهی اون. باید برم سراغ پیشگفتار ببینم چیزی در این مورد نوشته یا نه. 🏃🏻🏃🏻
🌸 @Negahynov
📖 با عجله رفتم سراغ اولین صفحه و شروع کردم به مطالعه:
«پیشگفتار وندیداد
وندیداد یکی از بخشهای پسین اوستای نو است که برخی از پژوهشگران، آن را به کلی جدا و متمایز از دیگر بخشها و نمایندهی آیینها و دادگذاریهای مغان باختری یا مادی میدانند. از این بخش بهجز فرگرد دوم آن (داستان جم)، تا کنون ترجمه فارسی رسایی که هم از حیث زبان و هم از نظر یادداشتها و توضیحها و درک و دریافت دشواریهای فراوان متن، امروزی و علمی باشد و بتواند پرسشهای خوانندهی پژوهندهی کنونی را پاسخ گوید، انتشار نیافته است.
در گزارش اوستای پورداوود نیز جای وندیداد خالی ماند. استاد گزارش این بخش را ...»
چی شد؟! 😳😳
یعنی چی «خالی ماند»؟! پس همین فایلی که من دارم میخونم، چیه؟!
🌸 @Negahynov
متعجب و کنجکاو، مطالعه پیشگفتار رو ادامه دادم:
‼️ «استاد گزارش این بخش را در سالهای اوج کار و کوشش پژوهشی خود به انجام رسانده؛ اما ویرایش و تدوین نهایی آن را موکول به پایان یافتن کار انتشار دیگر بخشهای گزارش خود کرده بود. وی در پاسخ این پرسش نگارنده که چرا اقدام به انتشار آن نمیکند، چنین استدلال میکرد که این گزارش، چند ده سال پیش صورت پذیرفته و نیازمند بررسی و مقابلهی دوباره با متن و منابع مربوط بدان و ویرایشی سرتاسری است که در سالهای پیری و ناتوانی، دیگر از وی برنمیآید و انتشار آن را به همان صورتی که هست نیز روا نمیداند ... متأسفانه پس از درگذشت وی، دقت کافی در حفظ میراث پژوهشی او به عمل نیامد و آن دستنویس (وندیداد) نیز در میان کاغذها و یادداشتهای دیگر وی پراکنده شد و در نقل و انتقالهای خانوادگی از میان رفت و بدینسان، کار انتشار گزارش فارسی «وندیداد» پورداوود به کلی منتفی شد ...» 😐
#اوستا #وندیداد
#زرتشت #تحریف
#پورداود
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
📣 استاد دانشگاه نیویورک از تحریف تاریخ میگوید...
#تحریف #تاریخ
#حمله_اعراب
#باستان_گرایی
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
ابزارهای باستانگرایان: تحریف، انکار و تبدیل واقعیت 🎭
#باستان_گرایی
#تحریف
#دروغ
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزادی بیان موبدان زرتشتی در جامعه اسلامی 🗣
#موبدان
#اسلام
#آزادی
#زرین_کوب
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
🔍 در جستجوی یک فرگرد
(قسمت پنجم)
#داستان
📎لینک قسمت چهارم:
🌸 https://eitaa.com/Negahynov/509
«پراکنده شد»؟! «از میان رفت»؟! «منتفی شد»؟! به همین راحتی؟!!! 😒
یه کتاب دست نویس، اون هم بالای ۳۰۰ صفحه، وسط کاغذا گم شد و ریختند دور؟! لابد کاملاً هم اتفاقی! 😏
اصلاً نویسندهی این پیشگفتار کیه⁉️
به دنبال این سؤال، صفحات رو رد میکنم و میرسم به انتهای پیشگفتار:
✍ «جلیل دوستخواه
اصفهان - مهرروز مهرماه (مهرگان) ۱۳۶۴»
جلیل دوستخواه؟ نکنه فایل رو اشتباهی باز کردم! جدیداً خیلی حواس پرت شدم. 😕
با بی حوصلگی روی فایل pdf وندیداد پورداوود کلیک می کنم ... نه، اشتباه نکرده بودم. خودشه.
حرفَمو پس میگیرم. اصلنم حواس پرت نشدم! 😄
🌸 @Negahynov
این دفعه روی اوستای دوستخواه کلیک میکنم و میرم سراغ قسمت وندیداد.
«پیشگفتار
وندیداد یکی از بخشهای پسین اوستای نو است که ...» 😲
«... در گزارش اوستای پورداوود نیز جای وندیداد خالی ماند ...» 😕
«... بدین سان، کار انتشار گزارش فارسی وندیداد پورداوود به کلی منتفی شد ...»
«ج. دوستخواه
اصفهان - مهرروز مهرماه (مهرگان) ۱۳۶۴»!
فقط میتونم بگم: «من دیگه حرفی ندارم». 😐
قسمتهای مختلف متن دو فایل رو با هم مقایسه کردم. دقیقاً یکی بود. همه چیز عین هم. فقط توی وندیداد جلیل دوستخواه، فرگرد شانزدهم با اون احکام کذایی وجود داره؛ ولی توی فایلی که تا چند دقیقه پیش فکر میکردم مال پورداوود هست، فرگرد شانزدهم نداریم. ❌
🌸 @Negahynov
یک بار دیگه همه چیز رو با خودم مرور کردم:
⬅️ یه نفر که نمیدونم کیه، وندیداد جلیل دوستخواه رو تایپ کرده و به نام پورداوود توی فضای مجازی منتشر کرده.
⬅️ فرد مورد نظر (!) فرگرد شانزدهم رو غیر قابل پذیرش و غیر قابل دفاع دیده و کاملاً ناشیانه، اون رو حذف کرده. 😒
⬅️ خود ابراهیم پورداوود کلّ وندیداد رو احتمالاً به همین دلیل، اصلاً منتشر نکرده. ❌
⬅️ بعد از درگذشت پورداوود، افرادی دست به کار شدند و یادداشتهای مربوط به وندیداد ایشون رو از بین بردند (لابد به همون دلیلی که قبلاً گفتم 😉).
⬅️ کمی به عقب برگردیم ... کمی بیشتر! ... (دارم نتیجه تحقیق ترم قبلم رو مرور می کنم) قرن سوم هجری، زمانی که موبدان زرتشتی، شروع کردند به نوشتن یا بازنویسی اوستا ✍
اوستایی که ادعا میشه ۲۱ نسک (کتاب) داشته و تنها بخشهایی از پنج نسک اون بازنویسی شده.
#اوستا #وندیداد #زرتشت
#موبدان #تحریف
#پورداود
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
🔔ابراهیم پورداود: دین زرتشتی از پرتو کوشش غربیها زنده است!
#زرتشت
#غرب
#پورداود
#باستان_گرایی
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افسانهای به نام «یوتاب»
#یوتاب #آریوبرزن
#هخامنشیان
#باستان_گرایی
#دروغ
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
زمان نگارش اوستا❗️
#اوستا
#باستان_گرایی
#زرتشت
#موبدان
┅┅❅❈❅┅┅
لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید. 👇👇
🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282