هدایت شده از طلبه خارجی
💍 خاطره # ۳ خارجی ها تعارف ندارند! 💍
☀️ یک یا دو سال ایران بودم. در تابستان به انگلستان برگشتم. در این یک یا دو سال به تعارف ایرانی عادت کرده بودم.
🎗لندن بودم. از یک بازاری داشتم عبور می کردم که یک مغازه ای توجه ام را جلب کرد. مغازه دار یک سری گردن بند و دست بند و... می فروخت. به ذهنم رسید که برای خانمم گردن بند بخرم و به او هدیه بدهم.
🏵 یک گردن بند خیلی قشنگی پیدا کردم و خریدم. خوشحال بودم که یک هدیه خوشگل برای خانمم جور شده.
👁 باز هم به خودم گفتم یک نگاه دیگری به گردن بند ها بیاندازم، شاید یکی دیگر برای مثلا مادرم هم بخرم. پس گردن بند خانمم را گذاشتم کنار تا نگاه کنم...
👩🏽 داشتم نگاه می کردم که دو تا دختر آمدند و شروع کردند نگاه کردن به گردن بند ها و... نگاه شان به گردن بند خانمم افتاد! نمی دانستند که آن را خریده بودم. قیمتش را از مغازه دار سوال کردند. ایشان هم گفت که این آقا آن را خریده.
🗣 بنده هم ناخود آگاهانه به زبان انگلیسی به آن دختر گفتم <قابل شما را ندارد!>
👧🏼 آن دختر خیلی تعجب کرد و کلی خوشحال شد! گفت: <جدا؟!!>
🤦🏼♂آن لحظه تو سر خودم کوبیدم! به خودم گفتم: اگر بگویم جدی نبودم، خیلی زشت می شود... پس
(با چه حسرتی!) گفتم: بله بفرمایید، هدیه برای شما!
🙋🏼♀ خیلی خوشحال شد. گردن بند هم که رفت...
❗️جالب این قضیه اینجاست که این حرف از دهان بنده پرید. آن هم ناخود آگاهانه. آن هم به زبان انگلیسی...
#تعارف
#ایران
#غرب
@talabekhariji
☀️ مزیت عبادات سلبی بر اثباتی؛ پیرامون ارزش بی بدیل صوم
🔰 مرحوم #علامه_طباطبایی در آغاز جلد دوم #المیزان و ذیل آیات وجوب صوم به روایتی می رسند و در شرح این روایت روزه را تنها عبادت مبتنی بر «نفی» می دانند ایشان معتقدند در این نوع از عبادت چون ظهوری برای سایر افراد وجود ندارد، بالاترین درجه اخلاص می تواند ظاهر شود:
⭕️ «في الحديث القدسي، قال الله تعالى: الصوم لي و أنا أجزي به.
أقول: و قد رواه الفريقان على اختلاف يسير، و الوجه في كون الصوم لله سبحانه أنه هو العبادة الوحيدة التي تألفت من النفي، و غيره كالصلاة و الحج و غيرهما متألف من الإثبات أو لا يخلو من الإثبات، و الفعل الوجودي لا يتمحض في إظهار عبودية العبد و لا ربوبية الرب سبحانه، لأنه لا يخلو عن شوب النقص المادي و آفة المحدودية و إثبات الإنية و يمكن أن يجعل لغيره تعالى نصيب فيه كما في موارد الرياء و السمعة و السجدة لغيره بخلاف النفي الذي يشتمل عليه الصوم بالتعالي عن الإخلاد إلى الأرض و التنزه بالكف عن شهوات النفس فإن النفي لا نصيب لغيره تعالى فيه لكونه أمرا بين العبد و الرب لا يطلع عليه بحسب الطبع غيره تعالى، و قوله أنا أجزي به، إن كان بصيغة المعلوم كان دالا على أنه لا يوسط في إعطاء الأجر بينه و بين الصائم أحدا كما أن العبد يأتي بما ليس بينه و بين ربه في الاطلاع عليه أحد نظير ما ورد: أن الصدقة إنما يأخذها الله من غير توسيطه أحدا، قال تعالى «وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ:» التوبة،- 104، و إن كان بصيغة المجهول كان كناية عن أن أجر الصائم القرب منه تعالى.»
المیزان ج 2 ص 25
⭕️ ترجمه متن:
« اين روايت را شيعه و سنى البته با مختصر اختلافى نقل كردهاند و وجه اينكه روزه براى خداى سبحان است اين است كه تنها عبادتى است كه از امور عدمى تشكيل مىشود، بخلاف عبادتهاى ديگر، از قبيل نماز، و حج و امثال آن، كه از امور وجودى تركيب مىيابد، و يا حد اقل امور وجودى هم در آنها دخالت دارند، و معلوم است كه فعل وجودى نمىتواند محض و خالص در اظهار عبوديت عبد و ربوبيت رب سبحان باشد، چون خالى از نقايص مادى و آفت محدوديت و اثبات انانيت نيست، و ممكن است در انجام آن قصد غير خدا هم به ميان آيد، و سهمى از آن را براى غير خدا انجام دهد، چنان كه در موارد ريا و سمعه و سجده براى غير خدا اين آفتها مشاهده مىشود، بخلاف عملى كه همهاش نفى است، يعنى روزه كه عبارت است از نخوردن، ننوشيدن، و فلان و بهمان نكردن، كه صاحبش خود را بالاتر از اسارت در برابر ماديات مىبيند، و با خويشتندارى خود را از لوث شهوات نفس پاك نگه مىدارد، و اين امور عدمى چيزى نيست كه غير خدا هم سهمى از آن داشته باشد، زيرا امرى است تنها ميان بنده و پروردگارش و طبعا كسى جز خدا از آن با خبر نمىشود.
و اينكه فرموده: و" انا اجزى به" اگر كلمه" اجزى" را به صيغه معلوم بخوانيم، يعنى من جزاى آن را مىدهم آن وقت دلالت مىكند بر اينكه در دادن اجر به بنده، كسى ميان او و خدا فاصله و واسطه نمىشود، همانطور كه بنده هم در بندگى و عبادت خدا به وسيله روزه كسى را دخيل قرار نداد، و نگذاشت كسى از روزهداريش با خبر شود، چنان كه در باره صدقه آمده است: صدقه را تنها خدا مىگيرد، و بين صدقه دهنده و خدا كسى واسطه نيست، و در قرآن هم آمده:" و ياخذ الصدقات" «2» و اما اگر" اجزى" را به صيغه مجهول بخوانيم، معنايش اين مىشود: (خود من جزاى روزه قرار مىگيرم) آن وقت عبارت كنايه مىشود از نزديكى روزهدار به خداى تعالى»
@ofoqemobin
☀️ مقتل کوتاهی از #سید_بن_طاووس برای عاشورای #سیدالشهداء علیه السلام
🔰 مرحوم سید بن طاووس علاوه بر کتاب شریف لهوف، مقتل کوتاه دیگری نیز دارد. ایشان در کتاب الاقبال، ذیل مراقبات و اعمال ماه محرم و روز #عاشورا می فرماید خوب است در این روز کتاب لهوف خوانده شود ولی اگر کسی به آن کتاب دسترسی نداشت می تواند این مقتل کوتاه را بخواند. این مقتل در حدود 5 صفحه و مشتمل بر مصائب اهل بیت (ع) در روز عاشوراست. بخشی از این مقتل:
⭕️ «و يقرء كتابنا الذي سمّيناه بكتاب اللهوف على قتلي الطفوف.و ان لم يجده قرأ ما نذكره هاهنا، فانّنا حيث ذكرنا يوم عاشوراء و وظائفه من الأعمال و الأقوال، فيحسن ان نذكر ما جرى فيه من وصف الإقبال و القتال، و نسمّيه: «كتاب اللطيف في التصنيف في شرح السعادة بشهادة صاحب المقام الشريف»، فنقول:بسم اللّه الرحمن الرحيم يقول علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن محمد الطاوس:اللّهم انّنا نقرأ هذا المقتل عليك، و نرفع هذه المظلمة إليك، فلا تمنعنا فيها من قصاص عدلك، و ما وعدت المظلومين من ذخائر فضلك، ثمّ تنادي إلى العقول و القلوب و النفوس و الأرواح، و النّوادب من أهل النوادب من أهل المصائب في الغدو و الرّواح:هلمّوا و اسمعوا ما جرى على ابن خير الورى، و ارفعوا أصواتكم بالندب على ملوك أئمة القرى و اسبلوا العيون بالدموع عن الكرى، و اذكروا ان اللّه جلّ جلاله رأى عباده على ضلال قد فضحهم بين الأنام، و حال بينهم و بين العقول و الأحلام بعبادة الأحجار و الأصنام، و قد صاروا مستحقين بذلك الاستئصال و الاصطلام ... »
ادامه متن در کتاب اقبال ج 3 ص 57
#شب_جمعه
#سید_بن_طاووس
@ofoqemobin
🔰 پیشنهادی برای #لمعه خوانی
⭕️ لمعه از کتب مهم دوران تحصیلی طلاب است، این کتاب از جهت فراگیری ابواب فقهی در طول دوره تحصیل دیگر تکرار نمی شود و می توان گفت از جهت قدمت نیز کهن ترین کتاب در بین دروس اصلی و رسمی حوزه است. (بدون احتساب کتب ادبی)
⭕️ مطالعه این کتاب در سطحی پایین می تواند به یک رساله خوانی صِرف ختم شود. ولی با دقت و همت بیشتر می توان از آن راه ارتباطی با ادبیات فقهی شیعه و همچنین تمرینی برای اصول فقه دست و پا کرد.
در اینجا پیشنهادی برای تطبیق مباحث اصولی با لمعه پیشنهاد می کنم.
⭕️ طلاب در طول دوره خواندن این اثر با کتاب های فقهی متعدد و فروع بی شماری مواجهند. پیشنهاد این است که در هر کتاب فقهی (صلوه، صوم، بیع و ...) حدود 5 فرع فقهی انتخاب شود و قواعد کلی اصولی که در آنجا از جانب شهید اول یا ثانی اعمال شده است کشف شده و بررسی گردد.
⭕️ این بررسی می تواند از اعمال ضوابطِ وضع و استعمال، تا مباحث صحیح و اعم و حقیقت شرعیه، و بررسی سندی روایات به پیش رود. در موارد متعددی شهید ثانی قواعد مساله ضد، اقتضای نهی للفساد و سایر مباحث ملازمات را اعمال کرده است. در نقاط مختلفی نیز ایشان پس از یاس از ادله اجتهادی به اعمال اصول عملیه دست زده است.
⭕️ در صورت استمرار این سیر اولا مباحث #اصول در چند مرحله دوره می شود و ثانیا یک دوره تمرین اعمال قواعد اصولی بر فقه بررسی می شود. و این ثمره دوم را بسیاری از طلاب حتی تا پس از دوران درس خارج به خوبی تجربه نمی کنند.
⭕️ این کار اگر با راهنمایی استاد صورت گیرد بسیار سودمند تر خواهد در غیر این صورت با تسلط نسبی بر علم اصول نیز می توان از پس این کار بر آمد.
⭕️ استاد شیخ علی #فرحانی در دوره درسی لمعه این کار را برای برخی طلابی که به تازگی با علم اصول آشنا شده بوده اند انجام داده است. صوت این جلسات:
http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/lomeh-sadooghi-90-91-j1-s1-168/
🖌 سید محمد هاشمی
@ofoqemobin
🔰 مروری بر سرفصل های اصلی اندیشه اسلام
🔴 #شهید_مطهری در کتاب بسیار خوبِ وحی و نبوت فصلی به «مشخصات اسلام» اختصاص داده است. در این بخش ایشان یک دوره معارف اصیل و مختص اسلام را در سه حوزه شناخت، جهان بینی و ایدئولوژی را فهرست وار بیان می کند. این بخش از این کتاب دوره ای کامل از #اسلام_شناسی است که ایشان در مجموعه آثارشان به بسط ابعاد آن پرداخته اند. این بخش از این کتاب را می توان مانند مقدمه کتاب انسان و سرنوشت نقشه ای از اندیشه شهید مطهری دانست. به نظر می رسد می توان رد فکرِ شهید مطهری را بر همین اساس در آثار ایشان گرفت. مختصری از این فهرست:
⭕️ شناخت:
آیا شناخت ممکن است؟
منابع شناخت چیست؟
موضوعات شناخت چیست؟
⭕️جهان بینی:
جهان، ماهيّت «از اويى» دارد، يعنى واقعيّت جهان واقعيّت «از اويى» است
جهان كه واقعيّت «از اويى» دارد
واقعيّات اين جهان، درجه تنزّل يافته و مرتبه نازله واقعيّات جهانى ديگر است كه «جهان غيب» ناميده مىشود
اين جهان ماهيّت «به سوى اويى» دارد
جهان، يك واقعيّت هدايت شده است
روح انسان حقيقتى جاودانه است.
اصول و مبادى اوّلى زندگى، يعنى اصول انسانيّت و اخلاق، اصولى ثابت و جاودانه است و ...
⭕️ایدئولوژی:
همهجانبگى از جمله امتيازات اسلام نسبت به اديان ديگر است
اجتهادپذيرى
سماحت و سهولت
زندگى گرايى
تقدّم حقّ جامعه بر حقّ فرد و ...
وحی و نبوت ص 95
#شهید_مطهری
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 پیشنهادی برای #لمعه خوانی ⭕️ لمعه از کتب مهم دوران تحصیلی طلاب است، این کتاب از جهت فراگیری ابواب
🔰 تطبیق اصول فقه بر شرح لمعه (شماره اول)
🔸موضوع اصولی: حقیقت شرعیه، حجیت قول لغوی
⭕️ مثالهای مختلفی برای کشف قواعد اصولی در شرح لمعه وجود دارد. سعی می کنم به تدریج برخی مثال ها در کانال منتشر شود. در اینجا به این مثال دقت کنید: یکی از مبطلات صلوه تکلم به الفاظ غیر صلاتی است.شهید در لمعه ترک کلام را ذیل شروط صلوه آورده است. علت این حکم برخی روایات مانند: «اذا تکلمت فاعد الصلوه» است که طبق آن فقها فتوا به بطلان نماز به واسطه «تلکم» داده اند. اما بر سر معنای تلکم و مراد آنچه معصوم در روایت فرموده است اختلاف است. در اینجا شهید ثانی نقدهایی بر شهید اول دارد که مبتنی بر بحث های «حقیقت شرعیه»، «حجیت قول لغوی»، «اصول لفظیه» است:
⭕️ «السادس- ترك الكلام في أثناء الصلاة: و هو- على ما اختاره المصنف و الجماعة- ما تركب من حرفين فصاعدا، و إن لم يكن كلاما لغة، و لا اصطلاحا، و في حكمه الحرف الواحد المفيد كالأمر من الأفعال
المعتلة الطرفين، مثل" ق" من الوقاية، و" ع" من الوعاية لاشتماله على مقصود الكلام و إن أخطأ بحذف هاء السكت و حرف المد لاشتماله على حرفين فصاعدا.و يشكل بأن النصوص خالية عن هذا الإطلاق، فلا أقل من أن يرجع فيه إلى الكلام لغة، أو اصطلاحا، و حرف المد- و إن طال مده بحيث يكون بقدر أحرف لا يخرج عن كونه حرفا واحدا في نفسه فإن المد- على ما حققوه- ليس بحرف و لا حركة، و إنما هو زيادة ...»
🖊 الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج1، ص: 562
#فقه
#لمعه_خوانی
@ofoqemobin
هدایت شده از طلبه خارجی
⏰ بعضی از چالش های روز مره یک مسلمان در غرب ⏰
🔹اوقات نماز: چون آنجا از اذان خبری نیست و بیشتر جاها از جمله دفاتر، مدارس، بازار ها و... دارای محلی برای ادای نماز نیستند، باید در طول روز از طرفی حواس شما به ساعت باشد و از طرفی هم به پیدا کردن جای مناسبی برای نماز خواندن
🔸طهارت: سرویس های بهداشتی عمومی در غرب آب برای طهارت ندارند! باید آب قلیل با خودتان همراه داشته باشید تا بتوانید طهارت کنید.
🔹دست دادن: دست دادن هنگام ملاقات کردن (در وضعیت عادی!) از آداب اجتماعی بوده و نشانه احترام و ادب حساب می شود و دست ندادن زشت است و خیلی از اوقات توهین حساب می شود. و در این مسأله بین زن و مرد هم فرق گذاشته نمی شود. فلذا در زندگی روز مره و مخصوصا مصاحبه ها باید بتوانید جوری علت دست ندادن به نامحرم را جوری توضیح بدهید که طرف مقابل (که اعتقاد به خدا و دین شما را ندارد) قانع شود و به دل نگیرد
🌿 ادامه دارد... 🌿
🔰 تطبیق اصول فقه بر شرح لمعه (2)
🔸 موضوعِ اصولی: استعمال اللفظ فی اکثر من معنی
⭕️در بحث تروک صلوه، یکی از موارد وجوب ترک «آمین» در نماز بعد از سوره حمد است. برخی برای استدلال بر عدم جواز آن به این تمسک کرده اند که «آمین» بعد از دعا گفته می شود و سوره حمد قرآن است نه دعا، لذا زمانی آمین گفتن صحیح است که از آیات سوره حمد هم قصد قرآنیت شود و هم قصد دعا، و این استعمال لفظ فی اکثر است که محال است. شهید ثانی در پاسخ به این استدلال از محال بودن استعمال در اکثر دست نمی کشد بلکه نشان می دهد که به جهت صغروی در اینجا یک معنا وجود دارد و استعمال فی اکثرِ محال رخ نداده است. طبیعتا اگر کسی قائل به جواز استعمال فی اکثر باشد (مانند امام) استدلال آن دسته برای او به جهت کبروی نیز مخدوش می شود.
⭕️ لا لأن قصد الدعاء بها يوجب استعمال المشترك في معنييه على تقدير قصد الدعاء بالقرآن .... لأن قصد الدعاء بالمنزل منه قرآنا لا ينافيه، و لا يوجب الاشتراك لاتحاد المعنى ...
🖊 (الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج1، ص: 639)
#فقه
#لمعه_خوانی
@ofoqemobin
📚 #معرفی_کتاب
🔰 الدروع الواقیه، سید بن طاووس
⭕️ #سید_بن_طاووس کتب متعددی پیرامون مراقبه و دعا دارد از اقبال و جمال الاسبوع گرفته تا فلاح السائل و مهج الدعوات. یکی از آثار سید بن طاووس که مشتمل بر ادعیه بسیار شریف است و بیشتر هم متمرکز بر اعمال یک ماه قمری است الدروع الواقیه است. این کتاب در 14 فصل تنظیم شده است و ابعاد مختلف معنوی یک ماه قمری را (بدون توجه به یک ماه خاص) بررسی می کند.
✅ این کتاب در نرم افزار جامع فقه و نرم افزار مجموعه آثار سید بن طاووس از محصولات مجموعه «نور» قابل دسترسی است.
⭕️ معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/14
#معرفی_کتاب
#سید_بن_طاووس
@ofoqemobin
♦️ #رشید_رضا یکی از فعالان جریان های اصلاحی در امت اسلام بود. او شاگرد محمد عبده بود و نامش در عداد #کواکبی و #اسدآبادی و سید #قطب در این جریان به چشم میخورد.
البته او عقایدی به شدت سلفی و حتی متاثر از محمد بن عبدالوهاب داشت به همین دلیل نگاهش به شیعه بدبینانه بود.
♦️جالب اینکه در همین حال به علوم تجربی مدرن خوش بین بود و در اسلام شناسی خود از آن بهره می برد.
اثر معروف او تفسیر #المنار است. وجوهی از تفسیر شریف المیزان مرحوم #علامه_طباطبایی ناظر به المنار است. به طور خاص در تفاسیر ساینتیستی از حقایق قرآنی تفسیر المیزان تلاش گسترده ای برای مقابله و اصلاح اندیشه های مادیگرایانه در تفسیر قرآن داشته است.
#علامه_طباطبایی
#رشید_رضا
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
📣 مجموعه جلسات #صوتی منتشر شده در کانال:
🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/181
🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/138
مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/164
🎙 تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/227
🎙 تدریس کتاب جهان بینی توحیدی شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/239
🎙 تدریس کتاب وحی و نبوت شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/256
@ofoqemobin
🔰 مهندس #بازرگان نیز مانند #رشید_رضا از عناصر فعال در نهضت اصلاح دینی (البته در ایران) بود. او با علاقه ای که به اسلام داشت تلاش می کرد بیشترین سازگاری را بین مباحث الهیات اسلامی و علوم تجربی که خود در آن متخصص بود برقرار سازد و تصور می کرد این خدمت بزرگی به اندیشه اسلامی است. البته این پروژه هرگز حتی بین دین داران سکولار هم چندان امتدادی نیافت اما در زمان او، مهم و قابل تامل بود. شهید مطهری در چند نقطه از اندیشه و آثار خود در برابر این تفاسیر بازرگان و بعضا شریعتی می ایستد و نکات مهمی را پیرامون الهیات و نقش مباحث علوم تجربی بیان می کند که از قله های مباحث شهید مطهری است.. در جلسه زیر که مقدمه ای بر مجموعه جلسات نظام اندیشه شهید مطهری بود به بخشی از تقابل اندیشه شهید با بازرگان، #شریعتی و #اقبال پرداخته ایم:
@ofoqemobin
👇👇👇