🔰 مروری بر سرفصل های اصلی اندیشه اسلام
🔴 #شهید_مطهری در کتاب بسیار خوبِ وحی و نبوت فصلی به «مشخصات اسلام» اختصاص داده است. در این بخش ایشان یک دوره معارف اصیل و مختص اسلام را در سه حوزه شناخت، جهان بینی و ایدئولوژی را فهرست وار بیان می کند. این بخش از این کتاب دوره ای کامل از #اسلام_شناسی است که ایشان در مجموعه آثارشان به بسط ابعاد آن پرداخته اند. این بخش از این کتاب را می توان مانند مقدمه کتاب انسان و سرنوشت نقشه ای از اندیشه شهید مطهری دانست. به نظر می رسد می توان رد فکرِ شهید مطهری را بر همین اساس در آثار ایشان گرفت. مختصری از این فهرست:
⭕️ شناخت:
آیا شناخت ممکن است؟
منابع شناخت چیست؟
موضوعات شناخت چیست؟
⭕️جهان بینی:
جهان، ماهيّت «از اويى» دارد، يعنى واقعيّت جهان واقعيّت «از اويى» است
جهان كه واقعيّت «از اويى» دارد
واقعيّات اين جهان، درجه تنزّل يافته و مرتبه نازله واقعيّات جهانى ديگر است كه «جهان غيب» ناميده مىشود
اين جهان ماهيّت «به سوى اويى» دارد
جهان، يك واقعيّت هدايت شده است
روح انسان حقيقتى جاودانه است.
اصول و مبادى اوّلى زندگى، يعنى اصول انسانيّت و اخلاق، اصولى ثابت و جاودانه است و ...
⭕️ایدئولوژی:
همهجانبگى از جمله امتيازات اسلام نسبت به اديان ديگر است
اجتهادپذيرى
سماحت و سهولت
زندگى گرايى
تقدّم حقّ جامعه بر حقّ فرد و ...
وحی و نبوت ص 95
#شهید_مطهری
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 پیشنهادی برای #لمعه خوانی ⭕️ لمعه از کتب مهم دوران تحصیلی طلاب است، این کتاب از جهت فراگیری ابواب
🔰 تطبیق اصول فقه بر شرح لمعه (شماره اول)
🔸موضوع اصولی: حقیقت شرعیه، حجیت قول لغوی
⭕️ مثالهای مختلفی برای کشف قواعد اصولی در شرح لمعه وجود دارد. سعی می کنم به تدریج برخی مثال ها در کانال منتشر شود. در اینجا به این مثال دقت کنید: یکی از مبطلات صلوه تکلم به الفاظ غیر صلاتی است.شهید در لمعه ترک کلام را ذیل شروط صلوه آورده است. علت این حکم برخی روایات مانند: «اذا تکلمت فاعد الصلوه» است که طبق آن فقها فتوا به بطلان نماز به واسطه «تلکم» داده اند. اما بر سر معنای تلکم و مراد آنچه معصوم در روایت فرموده است اختلاف است. در اینجا شهید ثانی نقدهایی بر شهید اول دارد که مبتنی بر بحث های «حقیقت شرعیه»، «حجیت قول لغوی»، «اصول لفظیه» است:
⭕️ «السادس- ترك الكلام في أثناء الصلاة: و هو- على ما اختاره المصنف و الجماعة- ما تركب من حرفين فصاعدا، و إن لم يكن كلاما لغة، و لا اصطلاحا، و في حكمه الحرف الواحد المفيد كالأمر من الأفعال
المعتلة الطرفين، مثل" ق" من الوقاية، و" ع" من الوعاية لاشتماله على مقصود الكلام و إن أخطأ بحذف هاء السكت و حرف المد لاشتماله على حرفين فصاعدا.و يشكل بأن النصوص خالية عن هذا الإطلاق، فلا أقل من أن يرجع فيه إلى الكلام لغة، أو اصطلاحا، و حرف المد- و إن طال مده بحيث يكون بقدر أحرف لا يخرج عن كونه حرفا واحدا في نفسه فإن المد- على ما حققوه- ليس بحرف و لا حركة، و إنما هو زيادة ...»
🖊 الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج1، ص: 562
#فقه
#لمعه_خوانی
@ofoqemobin
هدایت شده از طلبه خارجی
⏰ بعضی از چالش های روز مره یک مسلمان در غرب ⏰
🔹اوقات نماز: چون آنجا از اذان خبری نیست و بیشتر جاها از جمله دفاتر، مدارس، بازار ها و... دارای محلی برای ادای نماز نیستند، باید در طول روز از طرفی حواس شما به ساعت باشد و از طرفی هم به پیدا کردن جای مناسبی برای نماز خواندن
🔸طهارت: سرویس های بهداشتی عمومی در غرب آب برای طهارت ندارند! باید آب قلیل با خودتان همراه داشته باشید تا بتوانید طهارت کنید.
🔹دست دادن: دست دادن هنگام ملاقات کردن (در وضعیت عادی!) از آداب اجتماعی بوده و نشانه احترام و ادب حساب می شود و دست ندادن زشت است و خیلی از اوقات توهین حساب می شود. و در این مسأله بین زن و مرد هم فرق گذاشته نمی شود. فلذا در زندگی روز مره و مخصوصا مصاحبه ها باید بتوانید جوری علت دست ندادن به نامحرم را جوری توضیح بدهید که طرف مقابل (که اعتقاد به خدا و دین شما را ندارد) قانع شود و به دل نگیرد
🌿 ادامه دارد... 🌿
🔰 تطبیق اصول فقه بر شرح لمعه (2)
🔸 موضوعِ اصولی: استعمال اللفظ فی اکثر من معنی
⭕️در بحث تروک صلوه، یکی از موارد وجوب ترک «آمین» در نماز بعد از سوره حمد است. برخی برای استدلال بر عدم جواز آن به این تمسک کرده اند که «آمین» بعد از دعا گفته می شود و سوره حمد قرآن است نه دعا، لذا زمانی آمین گفتن صحیح است که از آیات سوره حمد هم قصد قرآنیت شود و هم قصد دعا، و این استعمال لفظ فی اکثر است که محال است. شهید ثانی در پاسخ به این استدلال از محال بودن استعمال در اکثر دست نمی کشد بلکه نشان می دهد که به جهت صغروی در اینجا یک معنا وجود دارد و استعمال فی اکثرِ محال رخ نداده است. طبیعتا اگر کسی قائل به جواز استعمال فی اکثر باشد (مانند امام) استدلال آن دسته برای او به جهت کبروی نیز مخدوش می شود.
⭕️ لا لأن قصد الدعاء بها يوجب استعمال المشترك في معنييه على تقدير قصد الدعاء بالقرآن .... لأن قصد الدعاء بالمنزل منه قرآنا لا ينافيه، و لا يوجب الاشتراك لاتحاد المعنى ...
🖊 (الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج1، ص: 639)
#فقه
#لمعه_خوانی
@ofoqemobin
📚 #معرفی_کتاب
🔰 الدروع الواقیه، سید بن طاووس
⭕️ #سید_بن_طاووس کتب متعددی پیرامون مراقبه و دعا دارد از اقبال و جمال الاسبوع گرفته تا فلاح السائل و مهج الدعوات. یکی از آثار سید بن طاووس که مشتمل بر ادعیه بسیار شریف است و بیشتر هم متمرکز بر اعمال یک ماه قمری است الدروع الواقیه است. این کتاب در 14 فصل تنظیم شده است و ابعاد مختلف معنوی یک ماه قمری را (بدون توجه به یک ماه خاص) بررسی می کند.
✅ این کتاب در نرم افزار جامع فقه و نرم افزار مجموعه آثار سید بن طاووس از محصولات مجموعه «نور» قابل دسترسی است.
⭕️ معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/14
#معرفی_کتاب
#سید_بن_طاووس
@ofoqemobin
♦️ #رشید_رضا یکی از فعالان جریان های اصلاحی در امت اسلام بود. او شاگرد محمد عبده بود و نامش در عداد #کواکبی و #اسدآبادی و سید #قطب در این جریان به چشم میخورد.
البته او عقایدی به شدت سلفی و حتی متاثر از محمد بن عبدالوهاب داشت به همین دلیل نگاهش به شیعه بدبینانه بود.
♦️جالب اینکه در همین حال به علوم تجربی مدرن خوش بین بود و در اسلام شناسی خود از آن بهره می برد.
اثر معروف او تفسیر #المنار است. وجوهی از تفسیر شریف المیزان مرحوم #علامه_طباطبایی ناظر به المنار است. به طور خاص در تفاسیر ساینتیستی از حقایق قرآنی تفسیر المیزان تلاش گسترده ای برای مقابله و اصلاح اندیشه های مادیگرایانه در تفسیر قرآن داشته است.
#علامه_طباطبایی
#رشید_رضا
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
📣 مجموعه جلسات #صوتی منتشر شده در کانال:
🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/181
🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/138
مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/164
🎙 تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/227
🎙 تدریس کتاب جهان بینی توحیدی شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/239
🎙 تدریس کتاب وحی و نبوت شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/256
@ofoqemobin
🔰 مهندس #بازرگان نیز مانند #رشید_رضا از عناصر فعال در نهضت اصلاح دینی (البته در ایران) بود. او با علاقه ای که به اسلام داشت تلاش می کرد بیشترین سازگاری را بین مباحث الهیات اسلامی و علوم تجربی که خود در آن متخصص بود برقرار سازد و تصور می کرد این خدمت بزرگی به اندیشه اسلامی است. البته این پروژه هرگز حتی بین دین داران سکولار هم چندان امتدادی نیافت اما در زمان او، مهم و قابل تامل بود. شهید مطهری در چند نقطه از اندیشه و آثار خود در برابر این تفاسیر بازرگان و بعضا شریعتی می ایستد و نکات مهمی را پیرامون الهیات و نقش مباحث علوم تجربی بیان می کند که از قله های مباحث شهید مطهری است.. در جلسه زیر که مقدمه ای بر مجموعه جلسات نظام اندیشه شهید مطهری بود به بخشی از تقابل اندیشه شهید با بازرگان، #شریعتی و #اقبال پرداخته ایم:
@ofoqemobin
👇👇👇
1.mp3
26.11M
🔆 ضرورت نگاه نظام مند به اسلام و آراء شهید مطهری
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♦️سرفصل هایی از مطالب:
♦️نقد و بررسی دو نگاه به اسلام
🔸نگاه جزئی،جزیره ای و التقاطی
🔸نگاه یکپارچه و نظام مند
📌ارجاع به مقدمه تفسیر شریف #المیزان برای آشنایی با نظام معرفتی اسلام در مقابل نگاه اول.
♦️نقد نگاه جزیره ای به اسلام و آثار شهید مطهری و عدم توجه به مبانی ایشان
🔸اسلام التقاطی قابل جمع با هر اندیشه ضد اسلامی خواهد بود.
⚠️ نمونه اول: تفسیر مارکسیستی از اسلام
▪️درگیری شهید مطهری از تفاسیر مارکسیستی اسلام
▪️فهم غیر نظام مند از اسلام یا منجر به جزئی نگری می شود یا التقاط.
🔸مواجهه شهید مطهری با اندیشه دکتر #شریعتی
🔸شناخت اسلام غیر از سوژه قرار دادن آن است. الهام گرفتن از اسلام غیر از شناخت نظام مند از اسلام است.
⚠️ نمونه دوم: جریان علم گرا (Science) در اسلام شناسی
🔸 مقابله با اندیشه مهندس #بازرگان در اسلام شناسی
📌ارجاع به نتایج جستجوی "العلمی" یا "التجربی" در کتاب المیزان و نقد رشید رضا توسط علامه طباطبایی (ره)
▪️نقد مقاله "در روش" ابوالحسن بنی صدر. توضیح رهبری پس از نهضت و نقد نگاه ایشان به رهبری سنتی
▪️فهم غیر نظام مند و پراگماتیستی بعضی از مسلمین مثل حبیب بورقیبه رئیس جمهور تونس.
📌 فهم غلط و غیر نظام مند از وحی در نقد نظریه #اقبال در کتاب #وحی_و_نبوت از استاد مطهری.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
@ofoqemobin
🔰فراگیری نظام اجتهادی امام خمینی بر اساس کتاب مناهج الوصول
⭕️ یکی از آثار اساسی امام خمینی (ره) در علم اصول مناهج الوصولِ ایشان است. این کتاب متاسفانه حتی تا امروز چندان مطرح نیست و طلاب حتی انقلابی آشنایی کمتری با آن دارند.
⭕️ یکی از مشکلات اساسی ما دقیقا همین است که حتی انقلابی ترین قشرهای حوزه علمیه با تمام دغدغه و تلاششان، آن قدر که باید و شاید با اندیشه های علمی امام و نظام اجتهادی ایشان آشنا نیستند.
⭕️ از ابتدای ورود به حوزه که توفیق داشتم در محضر استاد بزرگوارمان شیخ علی #فرحانی باشم، یکی از پروژه های جدی ایشان تبیین و ترویج اندیشه اجتهادی امام بود. اندیشه ای که شاید از ساحت عرفانی و فلسفی امام نیز بیشتر مغفول است.
⭕️ در اوائل سال تحصیلی 1393 توفیق شد و استاد بزرگوار تصمیم گرفتند یک دوره آثار اصولی امام را با شروع از کتاب مناهج الوصول آغاز به تدریس نمایند.
⭕️ بنده توفیق استفاده از تمام آن جلسات را داشتم. باید بگویم این جلسات از بهترین منابع فهم نظام اندیشه اجتهادی امام خمینی و از بهترین مآخذ فهم عمیق اندیشه تفکیک حقیقت از اعتبار است. این جلسات چالش های علمی بسیار سودمندی برانگیخت و به نظرم به وضوح راهی را فراتر از اندیشه مرحوم آخوند، مرحوم اصفهانی و حتی شیخ انصاری بر اساس نظریات اجتهادی امام خمینی (ره) نشان داد.
⭕️بزرگوارانی که دغدغه دارند با آنچه گفته شد آشنا شوند اگر یک دوره اصول را به خوبی خوانده اند (حتی در حد اصول فقه مرحوم مظفر) می توانند از این جلسات استفاده کنند.
🔺 دانلود صوت جلسات:
http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/manahej/
#امام_خمینی
@ofoqemobin
010-chera.manahej.bakhanim@almorsalat.mp3
11.32M
🔰 بیانی از استاد فرحانی در لزوم خواندن کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره)
https://eitaa.com/p_fater
☀️ اعمال شب نیمه شعبان
✅شب #نیمه_شعبان از با عظمت ترین شبهای تمام سال است که گاهی به عنوان یکی از لیالی قدر نیز معرفی می شود. این شب اعمال بسیار زیادی دارد برخی از این اعمال در ادامه می آید:
ادعیه و زیارات:
🔺 قرائت دعای کمیل
🔺قرائت دعای «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها ...» (اقبال الاعمال)
🔺زیارت مخصوص حضرت سید الشهداء (ع) در نیمه شعبان
نمازها:
🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء)
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11)
👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده.
🔅2رکعت (پس از نماز عشاء)
🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1)
👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ (۲۰) یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)+ دعای «الهی تعرض لک فی هذا اللیل ...»
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319)
🔅100 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100)
🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است):
🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7)
👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت:
🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1)
🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1)
🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1)
🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1)
👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت:
🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10)
پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند.
🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347)
🔸 میلاد حجه بن الحسن العسکری سلام الله علیه بر تمام مومنان و آزادگان مبارک باشد🔸
#نیمه_شعبان
@ofoqemobin