eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
657 عکس
194 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 علی الدنیا بعدک العفا ... 🔰 السلام علی الحسین المظلوم الشهید و علی الارواح التی حلت بفنائه ... @ofoqemobin
📚 معرفی کتاب (فیلسوفان بدکردار) 🔸کتاب فیلسوفان بدکردار (Philosophers Behaving Badly) حاصل مباحثه ای علمی میان نایجل راجرز و مل تامپسونِ انگلیسی است. کتابی پیرامون 8 فیلسوف بزرگ مغرب زمین که تلاش دارد زندگی شخصی این فلاسفه را بکاود و مقایسه ای میان فلسفه ایشان و زندگیشان بر قرار سازد. این کتاب جنبه هایی بسیار تاریک و پریشان از زندگی بزرگترین نام های معاصر فلسفی را نمایش می دهد. این که این فلاسفه گرفتار چه مشکلات روانی، جنسی و اخلاقی بودند و زیست انسانی شان به چه سختی سپری می شده است جالب است. 🔸این کتاب برای کسانی که اجمالا با فلسفه نیچه، روسو، شوپنهاور، ویتگنشتاین، راسل، هایدگر، سارتر و فوکو دارند مناسب است. ☀️ خوب است کتابی بنویسیم با عنوان «فیلسوفان نیک کردار» و در آن از سهروردی، ملاصدرا،علامه طباطبایی، مدرس زنوزی، ملا علی نوری، سید جلال آشتیانی و ...سخن بگوییم. 🔰 از محتوای این کتاب هرگز نمی توان نتیجه گرفت که کل فلسفه و فلاسفه غرب همه فاسد و منحط اند. باید دانست چنین نتیجه گیری هایی اساسا ارزشی ندارد. @ofoqemobin
💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری (آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری) 🔰سید محمد هاشمی 📌 ارائه شده در موسسه بینش مطهر، قم، پاییز و زمستان97 💠💠💠💠💠💠 ✅ موضوع جلسات 👇👇 👈جلسه اول: لزوم فهم نظام مند اندیشه اسلامی و نقش آثار شهید مطهری در این فهم 👈جلسه دوم: بررسی نحوه تقابل اجتهادی استاد شهید با تفکر و فلسفه مدرن، معرفی مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (6 کتاب اصلی استاد) 👈جلسه سوم: لزوم حصول جهان بینی برای انسان، و تفاوت جوهری جهان بینی ها، نقد جهان بینی های مقابل 👈جلسه چهارم: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی از نظر استاد شهید 👈جلسه پنجم: توحید؛ تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی 👈جلسه ششم: انسان شناسی؛ تقابل انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی مدرن، انسان در جهان بینی اسلامی (بررسی قوس نزول حقیقت انسان) در اندیشه شهید مطهری 👈جلسه هفتم: انسان شناسی؛ انسان در جهان بینی اسلامی (2) 👈جلسه هشتم: انسان شناسی؛ حقیقت نبوت و امامت 👈جلسه نهم: انسان شناسی؛ ولایت، کمال نهایی انسان، فلسفه ختم نبوت بر اساس کمال انسان 👈جلسه دهم: هستی شناسی جامعه و فلسفه تاریخ از منظر استاد شهید مطهری 👈جلسه یازدهم: نقش سیره شناسی استاد شهید در جهان بینی اسلامی 👈جلسه دوازدهم: بررسی ظرفیت اندیشه شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی 💠💠💠💠💠💠 📌 لینک دانلود جلسات از کانال 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/101 📌 لینک دانلود از سایت: 👇👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/mabani-shahid-motahari-97/ @ofoqemobin
🔰 تطبیق اصول فقه بر شرح لمعه (3) 🔸 موضوعِ اصولی: کیفیت دلالت فعلِ معصوم بر احکام ⭕️ در بحث صلوه الجمعه، شهید ثانی به واجبات خطبه نماز جمعه مانندِ حمد، صلوات، موعظه و ... اشاره می کند. یکی از این واجبات در کلام شهید اول، «ثناء» است. شهید ثانی دلیل این مورد را سیره رسول الله و اهل بیت علیهم السلام در خطبه ها می داند اما در نهایت وجوب این مورد را نمی پذیرد. ⭕️ ایشان می فرماید معصوم در خطبه خود به حداقل واجبات اکتفا می کند و صرف وجود ثناء در خطبه های معصوم دلالت بر وجوب آن نمی کند. ⭕️ سوال این است که به چه طریقی می توان از فعلِ معصوم که عملا «لسان» ندارد استنباط وجوب در مقابل استحباب کرد؟ شدت و ضعف طلب مولا در قول او قابل استظهار است اما در فعل چه راهی به این استظهار داریم؟ ⭕️ نکته جالب این است که خود شهیدِ ثانی در ادامه بحث و در اثبات وجوب تحذیر از معصیت در خطبه ها به فعل معصوم استناد می کند! ظاهرا خود شهید ثانی ضابط مشخصی برای استنباط از فعل داشته است. ⭕️ و في وجوب الثناء زيادة على الحمد نظر، و عبارة كثير و منهم المصنف في الذكرى خالية عنه نعم هو موجود في الخطب المنقولة عن النبي و آله عليه و عليهم السلام السلام، إلا أنها تشتمل على زيادة على أقل الواجب ... و يحتمل وجوب الحث على الطاعة، و الزجر عن المعصية للتأسي ... 🖊 (الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌1، ص: 660) @ofoqemobin
🔰 تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة. ☀️ بر فلسفه ای که قوانینش مطابق با قرآن و سنت نباشد. 🔸 حکیم الهی و عارف ربانی صدرالمتالهین شیرازی، الاسفار، ج 8، ص 303 🔰 1 حمد نثار روح ایشان و طلب غفران و هدایت برای تهمت زنندگانِ ناآگاه به این وجود نورانی ... @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
♨️نگاه عرفانی (انسان شناسانه) به مسئله معاد @fater290 👇👇
هدایت شده از المرسلات
negahe-erfani-ensanshenasane-be-maad.mp3
5.32M
🔉🔉 ♨️ نگاه عرفانی (انسان شناسانه) به مسئله معاد 🔰 استاد علی فرحانی 🌐🌐🌐🌐🌐 ⚡️استاد در این صوت به صورت خلاصه، اجمالی از تصویر مسئله معاد را از نگاه انسان شناسی عرفانی تبیین می کنند. 📌گزیده ای از جلسات تدریس شواهدالربوبیه @fater290
🎙 سیری در توحید قرآنی بر اساس اندیشه و 🔰 جلسه اول: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی 🔰 جلسه دوم: تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی (استدلال های مشایی، صدرایی و استدلال علامه طباطبایی) (از مجموعه جلسات نظام اندیشه شهید مطهری) @ofoqemobin 👇👇👇
♨️ «نگاهی به انسان شناسی اسلامی از منظر شهید مطهری» بر اساس کتاب «انسان شناسی» موسسه 📌 جهت جمعی از مسئولان و معاونان نهادهای دانشگاه های علوم پزشکی استان مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، شهریور۹۸ 📌 لینک دانلود صوت جلسات 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/315 @ofoqemobin
💢 «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی» ✅در شهریور ماه سال ۹۷، جلساتی تحت عنوان "ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی" در مدرسه علوم انسانی صدرا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم‌انسانی برگزار شد. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 👈در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداختیم. ✅ این جلسات می تواند برای دانشجویان علاقه مند به علوم انسانی اسلامی از دوجهت موثر باشد، اول آشنایی با مجموعه علوم اسلامی، و دوم نسبت این علوم در تولید علم دینی. ✅ طلاب بزرگوار نیز از جهت ثمره مباحث علمیشان در مسائل جدید می توانند از این جلسات استفاده کنند. ان شاء الله هر دو گروه نقد و نظرشان را نیز به بنده منعکس کنند. 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 💠فهرست مباحث مطرح شده در این جلسات 👇👇👇👇 🎙 جلسه اول و دوم: - ضرورت رجوع دوباره به علوم اسلامی و توضیح امتناع حیات مومنانه با وجود علوم انسانی مدرن - تبیین چیستی و چرایی نزاع سنت و مدرنیته - تبیین ضرورت فهم نظام مند، برای استفاده از علوم اسلامی و نقد علوم مدرن - مراد از علم اسلامی در این بحث 🎙جلسه سوم و چهارم: - معرفی علم منطق به عنوان علمی اسلامی و ابزاری برای ایجاد فهم نظام مند - فرآورده اولیه منطق نقد نظامات اندیشه ای مغالطی در حوزه علوم انسانی 🎙جلسات پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم: - تبیین فلسفه اسلامی و پیشینه تاریخی آن - بررسی تطور فلسفه اسلامی تا حکمت متعالیه - معرفی علامه طباطبایی به عنوان نماینده تمام عیار حکمت متعالیه - تبیین موضوع فلسفه و رسالت این علم - نگاهی به ارکان حکمت متعالیه - بررسی نقش مباحث ماهیات در تبیین و اثبات موضوعات علوم 🎙جلسه دهم: - بررسی نقش و امکانات فلسفه اسلامی در تحول علوم اسلامی (با نگاهی به آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری) - بررسی عرفان اسلامی و ظرفیت آن در تحول و بازگشت بسیاری از ظرفیت های آن به حکمت متعالیه - تبیین ضرورت نیاز به وحی - تبیین استمرار نیاز به وحی در دنیای مدرن - تبیین نیاز به اصول فقه برای زبان شناسی کتاب و سنت 🎙جلسه یازدهم: - بررسی تطور فقه و اصول و معرفی مکتب شیخ انصاری و امام 🎙جلسه دوازدهم: - بررسی ابعاد علم اصول فقه 🎙جلسه سیزدهم: - تبیین نقش بی بدیل اجتهاد بر اساس مکتب امام خمینی در تولید و تحول علوم انسانی - تبیین نظریه مختار در تولید علم دینی و مقایسه با برخی مبانی دیگر - بررسی تقسیم کار حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی 🎙جلسه چهاردهم: - بررسی تفسیر به عنوان عامل دیگر تحول علوم انسانی - معرفی مکتب تفسیری علامه و توان این مکتب در تبدیل قرآن به منبع مستقل معرفتی در تولید علم دینی - اثبات صحت مبنای تفسیر قرآن به قرآن 🎙جلسه پانزدهم: -نقش معارف قرآنی در تولید علوم انسانی اسلامی - بررسی نهایی نقش قرآن و سنت در تبیین مبانی هستی شناختی و دستورالعمل های عملی - جمع بندی مجموع مباحث این دوره 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 👈 تعداد جلسات: 15 📌 لینک دانلود صوت جلسات در ایتا 👇👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/132 @ofoqemobin
أَشْهَدُ أَنَّ دَمَكَ سَكَنَ فِي الْخُلْدِ ، وَاقْشَعَرَّتْ لَهُ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ ، وَبَكىٰ لَهُ جَمِيْعُ الْخَلائِقِ ، وَبَكَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَمَا فِيهِنَّ وَمَا بَيْنَهُنَّ ، وَمَنْ يَتَقَلَّبُ فِي الْجَنَّةِ وَالنَّارِ مِنْ خَلْقِ رَبِّنا ، وَمَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ
🔰 تحصیل مجازی و بهبود وضعیت درسی طلاب 🔺شیوع ویروس سبب شد بسیاری از دروس حوزه به صورت مجازی برگزار شود و اقبال به استماع صوتی جلسات گسترده تر شود. 🔺به نظر می رسد وضعیت جدید تحصیلی در حوزه ها و فشارهای اجتماعی برای تسریع در بازدهی طلاب در طول تحصیل، پس از این هم تحصیل مجازی را جدی تر کند. در این نوشته با پاسخ اجمالی به برخی اشکالات، بیان می کنیم که تحصیل مجازی می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تحصیلی حوزه ها داشته باشد. ⭕️ (نکته: آنچه در ادامه در تایید تحصیل مجازی می آید روشی برای کمک به برنامه حضوری تحصیل است نه جایگزین آن.) 🔺برخی معایبی که مخالفان تحصیل مجازی (نواری) بیان می کنند: - قطع ارتباط مشافهی استاد و شاگرد در تعلیم - اختلال در روند تحصیل علم و اختلال در ترتب زمان مند جلسات درسی بر یکدیگر - قطع رابطه تربیتی استاد و شاگرد 🔺اما به نظر می رسد استفاده مجازی از بسیاری از دروس امری کاملا اجتناب ناپذیر است و بخشی آینده تحولی حوزه به نحو جدی وابسته به آن است لذا باید راهی برای حل اشکالات یافت. 🔺به طور طبیعی رسیدن به ملکه اجتهاد در حوزه علمیه مستلزم به دست آوردن گزاره های بسیار زیادی از علوم مختلف است. گذراندن این مسیر طولانی و احاطه مناسب بر تمام این علوم در حالت عادی و با شرکت مثلا در 5 کلاس در روز (که عملا بسیار مشکل است) و حتی با رفع تمام تعطیلی های نوروز و تابستان سالیان بسیاری به طول می انجامد. 🔺 اما می توان این مسیر طولانی را با زنده کردن تمام اوقاتی که به راحتی از دست می روند و با استفاده از امکانات مجازی کوتاه کرد و یکی از معضلات اساسی تحصیل یعنی طولانی شدن دوران آن را به مقدار زیادی بر طرفت نمود. این کار مزایای بسیاری دارد: - امکان استفاده از تمام اوقات شبانه روز و تمامی ایام سال حتی در صورتی که دسترسی به هیچ استادی ممکن نباشد و در نتیجه امکان قطعی کوتاه شدن دوران تحصیل - امکان انتخاب بهترین استاد در هر درس ولو آن استاد دیگر در قید حیات نباشد و یا دیگر آن درس مشخص را درس ندهد. - امکان تامل در یک جلسه درسی و استماع چندباره آن - امکان استماع همزمان جلسات درسی چند استاد در یک درس مشخص (البته انجام این کار ملاحظاتی دارد) - امکان اتمام دوره سطح تا پیش از درس خارج در 4 سال یا کمتر از آن 🔺البته اشکالاتی که در بالا به این مسیر وارد شد جدی است ولی به نظر می رسد می توان این اشکالات را با راه حل های زیر حل کرد: - خواندن اولین دوره هر کدام از علوم با یک استاد مجرب به صورت حضوری، مثلا الموجز در اصول، جلد اول لمعه در فقه، سیوطی یا صمدیه در ادبیات و ... - همراهی کامل با یک یا چند استاد در کل دوران تحصیل و مشاوره گرفتن و حل مشکلات پس از استماع مجازی جلسات، در این صورت استاد می تواند مسیر تربیتی را نیز پیگیری کند و این مسیر تربیتی لزوما متوقف بر صدها جلسه حضوری نباشد. - رعایت کامل روندِ مباحثه و نگارش تقریر برای تمام جلسات درسی و ارائه آن به استاد پ.ن: مسیر تربیت معنوی و اخلاقی طبیعتا بحث دیگری دارد و آنچه در اینجا بیان شد صرفا پیرامون مسیر علمی مرسوم در حوزه است. ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
💠 سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد. 🔰امامین انقلاب 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود. 🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم. 🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد. 🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند! 🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد. 📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶ 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارف‌تر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام می‌رسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. 🔺امام درباره‌ی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاه‌آبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام می‌کردم. 🔺بنابراین عرفان موجب نمی‌شود که انسان برود در گوشه‌یی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسأله‌ی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، به‌هیچ‌وجه مصلحت نیست. 📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیت‌الله شاه‌آبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴ @fater290
🕌 جلسات «مقدمه ای بر اسلام شناسی» 🎙 ان شاء الله از امشب سلسله جلساتی با موضوع «مقدمه ای بر » به صورت زنده و آنلاین برای جمعی از مسلمانان به زبان برگزار خواهد شد. صوت جلسات در کانال قرار خواهد گرفت. 📕 منبع محوری این جلسات کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی است که با بیانی ساده و البته جامع نگارش شده و ترجمه آن نیز موجود است. @ofoqemobin
1. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
7.33M
🕌 صوت اولین جلسه آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان 📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی ✅ موضوع جلسه اول: ضرورت شناخت اسلام به عنوان مسیر حقیقی زندگی ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
💠 سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد. 🔰امامین انقلاب 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود. 🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم. 🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد. 🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند! 🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد. 📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶ 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارف‌تر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام می‌رسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. 🔺امام درباره‌ی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاه‌آبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام می‌کردم. 🔺بنابراین عرفان موجب نمی‌شود که انسان برود در گوشه‌یی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسأله‌ی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، به‌هیچ‌وجه مصلحت نیست. 📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیت‌الله شاه‌آبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴ @fater290
افق مبین||سید محمد هاشمی
💠 #عرفان سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی ح
👆🏻 این دو عبارت از خطوط اصلی سلوک انقلابی در دیدگاه امامین انقلاب است. کسانی که با اطراف این بحث آشنا هستند متوجه اند که چه نقاط دقیقی در این بیانات هدف گرفته شده است.
☀️ آیا معصومین علیهم السلام از معصیت به اختیار ایشان است یا جبری است؟ یکی از نکات جالب در مساله عصمت، اختیاری یا جبری بودن آن است در عبارات مرحوم و به اختیاری بودن این عصمت تصریح شده است: 🔺و من جهة أخرى النبي لا يخطئ في تلقي الوحي و لا في تبليغ الرسالة ففيه هيئة نفسانية لا تخطئ في تلقي المعارف و تبليغها و لا تعصي في العمل و لو فرضنا أن هذه الأفعال و هي على وتيرة واحدة ليس فيها إلا الصواب و الطاعة تحققت منه من غير توسط سبب من الأسباب يكون معه، و لا انضمام من شي‏ء إلى نفس النبي كان معنى ذلك أن تصدر أفعاله الاختيارية على تلك الصفة بإرادة من الله سبحانه من غير دخالة للنبي (ع) فيه، و لازم ذلك إبطال علم النبي ص و إرادته في تأثيرها في أفعاله و في ذلك خروج الأفعال الاختيارية عن كونها اختيارية، و هو ينافي افتراض كونه فردا من أفراد الإنسان الفاعل بالعلم و الإرادة، فالعصمة من الله سبحانه إنما هي بإيجاد سبب في الإنسان النبي يصدر عنه أفعاله الاختيارية صوابا و طاعة و هو نوع من العلم الراسخ و هو الملكة كما مر. 📚 الميزان في تفسير القرآن ج2 ص 139 🔰🔰🔰🔰 🔺 اكنون ببينيم اين مصونيّت به چه صورت است؟ آيا مثلا به اين صورت است كه هر وقت مى‏خواهند مرتكب گناه يا اشتباه شوند يك مأمور غيبى مى‏آيد و مانند پدرى كه مانع لغزش فرزندش مى‏شود جلوى آنها را مى‏گيرد؟ و يا به اين صورت است كه پيامبران سرشت و ساختمانشان طورى است كه نه امكان گناه در آنهاست و نه امكان اشتباه، آن‏چنان‏كه مثلا يك فرشته زنا نمى‏كند به دليل اينكه از شهوت جنسى خالى است و يا يك ماشين حساب اشتباه نمى‏كند به دليل اينكه فاقد ذهن است؟ و يا اينكه گناه نكردن و اشتباه نكردن پيامبران معلول نوع بينش و درجه يقين و ايمان آنهاست؟ البتّه تنها همين شق صحيح است. اكنون هر يك از اين در مصونيّت را جداگانه ذكر مى‏كنيم. امّا مصونيّت از گناه: انسان يك موجود مختار است و كارهاى خويش را بر اساس منافع و مضارّ و مصالح و مفاسدى كه تشخيص مى‏دهد انتخاب مى‏كند، از اين رو «تشخيص» نقش مهمّى در اختيار و انتخاب كارها دارد، محال است كه انسان چيزى را كه بر حسب تشخيص او مفيد هيچ گونه فايده‏اى نيست و از طرف ديگر زيان و ضرر دارد انتخاب كند، مثلا انسان عاقل علاقه‏مند به حيات، دانسته خود را از كوه پرت نمى‏كند و يا زهر كشنده را نمى‏نوشد. افراد مردم از نظر ايمان و توجّه به آثار گناهان متفاوت‏اند، به هر اندازه كه ايمانشان قوى‏تر و توجّه‏شان به آثار گناهان شديدتر باشد، اجتنابشان از گناه بيشتر و ارتكاب آن كمتر مى‏شود. اگر درجه ايمان در حدّ شهود و عيان برسد، به حدّى كه آدمى حالت خود را در حين ارتكاب گناه حالت شخصى ببيند كه مى‏خواهد خود را از كوه پرت كند و يا زهر كشنده‏اى را بنوشد، در اينجا احتمال اختيار گناه به صفر مى‏رسد، يعنى هرگز به طرف گناه نمى‏رود. چنين حالى را «عصمت از گناه» مى‏ناميم. پس عصمت از گناه ناشى از كمال ايمان و شدّت تقواست. ضرورتى ندارد كه براى اينكه انسان به حدّ «مصونيّت» و «معصوميّت» از گناه برسد يك نيروى خارجى جبرا او را از گناه بازدارد و يا شخص معصوم به حسب سرشت و ساختمان، مسلوب القدرة باشد. مجموعه آثار شهيد مطهري (وحى و نبوت)، ج‏2، ص: 161 @ofoqemobin
2. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
13.38M
🕌 صوت جلسه آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان 📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی ✅ موضوع جلسه دوم: - حقیقت دین - دلیل شروع بحث از دین از مباحث اجتماعی توسط علامه طباطبایی - معرفی دین توسط علامه به عنوان عامل تحقق بخش اجتماع در برابر اندیشه مدرن ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند @ofoqemobin
🔰 دلیل انحطاط مسلمین: اکتفا به جسد احکام و غفلت از روح آن ⭕️ علامه طباطبایی در می فرمایند علت انحطاط مسلمین در قرون گذشته اکتفا به ظاهر و جسد احکام اسلامی و غفلت از روح و باطن آن است، یکی از نشانه های این اتفاق تفکیک ناصواب اصول اخلاقی و احکام فقهی است: 🔺 و ربما استشعر من الآية عدم جواز التفرقة بين الأحكام الفقهية و الأصول الأخلاقية، و الاقتصار في العمل بمجرد الأحكام الفقهية و الجمود على الظواهر و التقشف فيها، فإن في ذلك إبطالا لمصالح التشريع و إماتة لغرض الدين و سعادة الحياة الإنسانية فإن الإسلام كما مر مرارا دين الفعل دون القول، و شريعة العمل دون الفرض، و لم يبلغ المسلمون إلى ما بلغوا من الانحطاط و السقوط إلا بالاقتصار على أجساد الأحكام و الإعراض عن روحها و باطن أمرها .... فإن الله سبحانه لم يشرع ما شرعه لهم‏ من الأحكام تشريعا جامدا يقتصر فيه على أجرام الأفعال أخذا و إعطاء و إمساكا و تسريحا و غير ذلك، بل بناها على مصالح عامة يصلح بها فاسد الاجتماع، و يتم بها سعادة الحياة الإنسانية، و خلطها بأخلاق فاضلة تتربى بها النفوس، و تطهر بها الأرواح، و تصفو بها المعارف العالية: من التوحيد و الولاية و سائر الاعتقادات الزاكية، فمن اقتصر في دينه على ظواهر الأحكام و نبذ غيرها وراء ظهره فقد اتخذ آيات الله هزوا. المیزان فی تفسیر القرآن ج2، ص 235 و 237 @ofoqemobin
☀️ اختتامیه کتاب اقبال و نکات مهمی از 🔺مرحوم سید بن طاووس کتاب شریف اقبال را با ماه رمضان آغاز می کند و با ماه شعبان به پایان می رساند. ایشان در پایان تالیف کتاب، برخی مزایای کتاب شریف اقبال را ذکر می کند و توضیح می دهد که چرا با وجود کتب ارزشمندی مانند مصباح المتهجد باز هم کتاب اقبال را نگاشته و این کتاب چه مزایا و تفاوت هایی دارد. سید بن طاووس بی شک از بزرگترین علمای تاریخ شیعه است که به نظر می رسد آثار پر رمز و راز او هنوز به درستی بازخوانی نشده است. عبارات سید: 🔸 و هذا آخر ما اقتضاه حكم الامتثال لمراسم الموفّق لنا و مالك العناية بنا في ذكر الإقبال بالأعمال الحسنة فيما يعمل مرّة واحدة كلّ سنة في هذا المجلّد، من الفضل المجدّد و الثواب المخلّد.و عسى ان يقول بعض أهل الكسالة و الجاهلين بمعرفة مالك الجلالة و حقوق صاحب الرسالة و المحجوبين عن علم ما بين أيدي العباد من أحوال الخاتمة و أهوال المعاد انّ في أيديهم المصباح و غيره من المصنفات ما ليس عندهم نشاط للرغبة إليه، فأي حاجة كانت إلى زيادة عليه.فأقول: ان الذي أودعناه كتابنا هذا ما هو مجرّد زيادات و عبادات، و لا كان المقصود جمع صلوات و دعوات، و انّما ضمنّاه ما لم يعرف فيما وقفنا عليه المخالف و المؤالف مثل الذي هدانا اللّه جلّ جلاله بتصنيفه إليه من كيفية معاملات اللّه جل جلاله بالإخلاص في‌الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 368‌عبادته، و من عيوب الأعمال التي تفسد العمل و تخرجه من طاعة اللّه جل جلاله إلى معصيته، و من ترتيب الأبواب و الفصول على وصف غريب في المأمول و المقبول، و من ذكر أسانيد لبعض ما يستغرب من الروايات، و من فضائل كانت مستورة للعبادات، و من تعظيم اللّه جلّ جلاله تعظيما يستصغر معه عمل كلّ عامل، و من تعظيم لرسوله صلوات اللّه عليه و آله يعرف به قدر حقّه الكامل و من تعظيم لنوّابه صلوات اللّه عليهم بما لم نجد مثله مجتمعا في كتب الأواخر و الأوائل، و إذا وقفت على ما اشتمل عليه، وجدت تحقيق ما أشرنا إليه. 📕 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 367 ☀️ یک حمد نثار وجود نورانی ایشان ... @ofoqemobin
☀️ چرا در کتاب اقبال صفات متعدد برای ذکر شده است؟ 🔺شاید برای برخی که آثار سید بن طاووس را مطالعه کرده اند این سوال پیش آمده باشد که چرا در کتبی که خود ایشان مولف آنها است این مقدار از صفات برای سید به کار می رود؟ برای مثال در کتاب اقبال می خوانیم: 🔰 يقول سيدنا السيد الامام الأوحد البارع الورع الفاضل الكامل الفقيه العلّامة، أوحد دهره و فريد عصره علّامة الوقت رضي الدين ركن الإسلام شرف السادة جمال العارفين أفضل المجتهدين، سند الطائفة بن البتول و قرّة عين الرسول، ذو الحسبين أبو القاسم علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن محمد الطاوس، أسعده اللّه بالإقبال و القبول و بلوغ المأمول بمحمد و آله. 🔺 خود سید در پایان تالیف این کتاب نکته ای بیان کرده که پاسخ به این سوال نیز هست، از قرار معلوم سید برخی آثار خود مانند اقبال را مکتوب نمی کرده بلکه املاء می کرده است یعنی ایشان نکات را می فرموده و کاتبی که احتمالا از شاگردان بوده مطالب را مرقوم می کرده است. این صفات که در کتاب آمده همگی محصول نگارش کاتبان است و در پایان این صفات، عین کلمات سید که مربوط به اصل کتاب است می آمده است. عبارت پایانی سید در کتاب اقبال در همین باب: (البته این عبارات نکات مهمی دیگری نیز دارد): 🔺 الثّماني مجلّدات لم يكن لها عندي مسوّدات، على عادة من يريد التنصيف و يرغب في التأليف، و انما كان عندنا ناسخ نملي ما يجريه اللّه جل جلاله على خاطرنا من المقال، و ما يفتحه على سرائرنا من أبواب الإقبال، أو نكتبه في رقيعات و ينقله الناسخ في الحال.و أمّا ما كنّا نحتاج إلى روايته من الاخبار المنقولات أو نذكره من الدعوات. فتارة كنّا نمليه على الناسخ من الكتاب الذي روينا عنه أو أخذناه منه.و تارة ندلّ النّاسخ على المواضع التي نريد خدمة اللّه جل جلاله فضل أطرافها و تكميل أوصافها فينقلها من أصولها كما عرفناه من تحصيلها، فالمبيضّة الّتي كتبها الناسخ هي مسوّدة المصنّفات المذكورات.فان وجد فيها خلل فلعلّ ذلك لأجل هذه القاعدة المخالفة لعادات المصنّفين. 📕 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 369 ☀️ یک حمد نثار وجود نورانی ایشان ... @ofoqemobin