هدایت شده از المرسلات
💠 #عرفان سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد.
🔰امامین انقلاب
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود.
🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم.
🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد.
🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند!
🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد.
📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارفتر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام میرسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر.
🔺امام دربارهی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاهآبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام میکردم.
🔺بنابراین عرفان موجب نمیشود که انسان برود در گوشهیی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسألهی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، بههیچوجه مصلحت نیست.
📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیتالله شاهآبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی
@fater290
🕌 جلسات «مقدمه ای بر اسلام شناسی»
🎙 ان شاء الله از امشب سلسله جلساتی با موضوع «مقدمه ای بر #اسلام_شناسی» به صورت زنده و آنلاین برای جمعی از مسلمانان #ایرلندی به زبان #انگلیسی برگزار خواهد شد. صوت جلسات در کانال قرار خواهد گرفت.
📕 منبع محوری این جلسات کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی است که با بیانی ساده و البته جامع نگارش شده و ترجمه آن نیز موجود است.
@ofoqemobin
1. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
7.33M
🕌 صوت اولین جلسه آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان #انگلیسی
📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی
✅ موضوع جلسه اول: ضرورت شناخت اسلام به عنوان مسیر حقیقی زندگی
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند
#An_intorduction_to_islamic_worldview
#علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
💠 #عرفان سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد.
🔰امامین انقلاب
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود.
🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم.
🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد.
🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند!
🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد.
📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارفتر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام میرسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر.
🔺امام دربارهی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاهآبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام میکردم.
🔺بنابراین عرفان موجب نمیشود که انسان برود در گوشهیی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسألهی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، بههیچوجه مصلحت نیست.
📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیتالله شاهآبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی
@fater290
افق مبین||سید محمد هاشمی
💠 #عرفان سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی ح
👆🏻 این دو عبارت از خطوط اصلی سلوک انقلابی در دیدگاه امامین انقلاب است. کسانی که با اطراف این بحث آشنا هستند متوجه اند که چه نقاط دقیقی در این بیانات هدف گرفته شده است.
☀️ آیا #عصمت معصومین علیهم السلام از معصیت به اختیار ایشان است یا جبری است؟
یکی از نکات جالب در مساله عصمت، اختیاری یا جبری بودن آن است در عبارات مرحوم #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری به اختیاری بودن این عصمت تصریح شده است:
🔺و من جهة أخرى النبي لا يخطئ في تلقي الوحي و لا في تبليغ الرسالة ففيه هيئة نفسانية لا تخطئ في تلقي المعارف و تبليغها و لا تعصي في العمل و لو فرضنا أن هذه الأفعال و هي على وتيرة واحدة ليس فيها إلا الصواب و الطاعة تحققت منه من غير توسط سبب من الأسباب يكون معه، و لا انضمام من شيء إلى نفس النبي كان معنى ذلك أن تصدر أفعاله الاختيارية على تلك الصفة بإرادة من الله سبحانه من غير دخالة للنبي (ع) فيه، و لازم ذلك إبطال علم النبي ص و إرادته في تأثيرها في أفعاله و في ذلك خروج الأفعال الاختيارية عن كونها اختيارية، و هو ينافي افتراض كونه فردا من أفراد الإنسان الفاعل بالعلم و الإرادة، فالعصمة من الله سبحانه إنما هي بإيجاد سبب في الإنسان النبي يصدر عنه أفعاله الاختيارية صوابا و طاعة و هو نوع من العلم الراسخ و هو الملكة كما مر.
📚 الميزان في تفسير القرآن ج2 ص 139
🔰🔰🔰🔰
🔺 اكنون ببينيم اين مصونيّت به چه صورت است؟ آيا مثلا به اين صورت است كه هر وقت مىخواهند مرتكب گناه يا اشتباه شوند يك مأمور غيبى مىآيد و مانند پدرى كه مانع لغزش فرزندش مىشود جلوى آنها را مىگيرد؟ و يا به اين صورت است كه پيامبران سرشت و ساختمانشان طورى است كه نه امكان گناه در آنهاست و نه امكان اشتباه، آنچنانكه مثلا يك فرشته زنا نمىكند به دليل اينكه از شهوت جنسى خالى است و يا يك ماشين حساب اشتباه نمىكند به دليل اينكه فاقد ذهن است؟ و يا اينكه گناه نكردن و اشتباه نكردن پيامبران معلول نوع بينش و درجه يقين و ايمان آنهاست؟ البتّه تنها همين شق صحيح است.
اكنون هر يك از اين در مصونيّت را جداگانه ذكر مىكنيم. امّا مصونيّت از گناه: انسان يك موجود مختار است و كارهاى خويش را بر اساس منافع و مضارّ و مصالح و مفاسدى كه تشخيص مىدهد انتخاب مىكند، از اين رو «تشخيص» نقش مهمّى در اختيار و انتخاب كارها دارد، محال است كه انسان چيزى را كه بر حسب تشخيص او مفيد هيچ گونه فايدهاى نيست و از طرف ديگر زيان و ضرر دارد انتخاب كند، مثلا انسان عاقل علاقهمند به حيات، دانسته خود را از كوه پرت نمىكند و يا زهر كشنده را نمىنوشد.
افراد مردم از نظر ايمان و توجّه به آثار گناهان متفاوتاند، به هر اندازه كه ايمانشان قوىتر و توجّهشان به آثار گناهان شديدتر باشد، اجتنابشان از گناه بيشتر و ارتكاب آن كمتر مىشود. اگر درجه ايمان در حدّ شهود و عيان برسد، به حدّى كه آدمى حالت خود را در حين ارتكاب گناه حالت شخصى ببيند كه مىخواهد خود را از كوه پرت كند و يا زهر كشندهاى را بنوشد، در اينجا احتمال اختيار گناه به صفر مىرسد، يعنى هرگز به طرف گناه نمىرود. چنين حالى را «عصمت از گناه» مىناميم. پس عصمت از گناه ناشى از كمال ايمان و شدّت تقواست. ضرورتى ندارد كه براى اينكه انسان به حدّ «مصونيّت» و «معصوميّت» از گناه برسد يك نيروى خارجى جبرا او را از گناه بازدارد و يا شخص معصوم به حسب سرشت و ساختمان، مسلوب القدرة باشد.
مجموعه آثار شهيد مطهري (وحى و نبوت)، ج2، ص: 161
@ofoqemobin
2. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
13.38M
🕌 صوت #دومین جلسه آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان #انگلیسی
📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی
✅ موضوع جلسه دوم:
- حقیقت دین
- دلیل شروع بحث از دین از مباحث اجتماعی توسط علامه طباطبایی
- معرفی دین توسط علامه به عنوان عامل تحقق بخش اجتماع در برابر اندیشه مدرن
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند
#An_intorduction_to_islamic_worldview
#علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🕌 صوت #دومین جلسه آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان #انگلیسی 📕 بر اساس ک
🕚 این جلسات شنبه ها و چهارشنبه ها ساعت ۲۳:۳۰ از طریق نرم افزار Zoom برگزار میشود.
🔰 دلیل انحطاط مسلمین: اکتفا به جسد احکام و غفلت از روح آن
⭕️ علامه طباطبایی در #المیزان می فرمایند علت انحطاط مسلمین در قرون گذشته اکتفا به ظاهر و جسد احکام اسلامی و غفلت از روح و باطن آن است، یکی از نشانه های این اتفاق تفکیک ناصواب اصول اخلاقی و احکام فقهی است:
🔺 و ربما استشعر من الآية عدم جواز التفرقة بين الأحكام الفقهية و الأصول الأخلاقية، و الاقتصار في العمل بمجرد الأحكام الفقهية و الجمود على الظواهر و التقشف فيها، فإن في ذلك إبطالا لمصالح التشريع و إماتة لغرض الدين و سعادة الحياة الإنسانية فإن الإسلام كما مر مرارا دين الفعل دون القول، و شريعة العمل دون الفرض، و لم يبلغ المسلمون إلى ما بلغوا من الانحطاط و السقوط إلا بالاقتصار على أجساد الأحكام و الإعراض عن روحها و باطن أمرها .... فإن الله سبحانه لم يشرع ما شرعه لهم من الأحكام تشريعا جامدا يقتصر فيه على أجرام الأفعال أخذا و إعطاء و إمساكا و تسريحا و غير ذلك، بل بناها على مصالح عامة يصلح بها فاسد الاجتماع، و يتم بها سعادة الحياة الإنسانية، و خلطها بأخلاق فاضلة تتربى بها النفوس، و تطهر بها الأرواح، و تصفو بها المعارف العالية: من التوحيد و الولاية و سائر الاعتقادات الزاكية، فمن اقتصر في دينه على ظواهر الأحكام و نبذ غيرها وراء ظهره فقد اتخذ آيات الله هزوا.
المیزان فی تفسیر القرآن ج2، ص 235 و 237
#علامه_طباطبایی
#المیزان
@ofoqemobin
☀️ اختتامیه کتاب اقبال و نکات مهمی از #سید_بن_طاووس
🔺مرحوم سید بن طاووس کتاب شریف اقبال را با ماه رمضان آغاز می کند و با ماه شعبان به پایان می رساند. ایشان در پایان تالیف کتاب، برخی مزایای کتاب شریف اقبال را ذکر می کند و توضیح می دهد که چرا با وجود کتب ارزشمندی مانند مصباح المتهجد باز هم کتاب اقبال را نگاشته و این کتاب چه مزایا و تفاوت هایی دارد. سید بن طاووس بی شک از بزرگترین علمای تاریخ شیعه است که به نظر می رسد آثار پر رمز و راز او هنوز به درستی بازخوانی نشده است. عبارات سید:
🔸 و هذا آخر ما اقتضاه حكم الامتثال لمراسم الموفّق لنا و مالك العناية بنا في ذكر الإقبال بالأعمال الحسنة فيما يعمل مرّة واحدة كلّ سنة في هذا المجلّد، من الفضل المجدّد و الثواب المخلّد.و عسى ان يقول بعض أهل الكسالة و الجاهلين بمعرفة مالك الجلالة و حقوق صاحب الرسالة و المحجوبين عن علم ما بين أيدي العباد من أحوال الخاتمة و أهوال المعاد انّ في أيديهم المصباح و غيره من المصنفات ما ليس عندهم نشاط للرغبة إليه، فأي حاجة كانت إلى زيادة عليه.فأقول: ان الذي أودعناه كتابنا هذا ما هو مجرّد زيادات و عبادات، و لا كان المقصود جمع صلوات و دعوات، و انّما ضمنّاه ما لم يعرف فيما وقفنا عليه المخالف و المؤالف مثل الذي هدانا اللّه جلّ جلاله بتصنيفه إليه من كيفية معاملات اللّه جل جلاله بالإخلاص فيالإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج3، ص: 368عبادته، و من عيوب الأعمال التي تفسد العمل و تخرجه من طاعة اللّه جل جلاله إلى معصيته، و من ترتيب الأبواب و الفصول على وصف غريب في المأمول و المقبول، و من ذكر أسانيد لبعض ما يستغرب من الروايات، و من فضائل كانت مستورة للعبادات، و من تعظيم اللّه جلّ جلاله تعظيما يستصغر معه عمل كلّ عامل، و من تعظيم لرسوله صلوات اللّه عليه و آله يعرف به قدر حقّه الكامل و من تعظيم لنوّابه صلوات اللّه عليهم بما لم نجد مثله مجتمعا في كتب الأواخر و الأوائل، و إذا وقفت على ما اشتمل عليه، وجدت تحقيق ما أشرنا إليه.
📕 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج3، ص: 367
☀️ یک حمد نثار وجود نورانی ایشان ...
#سید_بن_طاووس
@ofoqemobin
☀️ چرا در کتاب اقبال صفات متعدد برای #سید_بن_طاووس ذکر شده است؟
🔺شاید برای برخی که آثار سید بن طاووس را مطالعه کرده اند این سوال پیش آمده باشد که چرا در کتبی که خود ایشان مولف آنها است این مقدار از صفات برای سید به کار می رود؟ برای مثال در کتاب اقبال می خوانیم:
🔰 يقول سيدنا السيد الامام الأوحد البارع الورع الفاضل الكامل الفقيه العلّامة، أوحد دهره و فريد عصره علّامة الوقت رضي الدين ركن الإسلام شرف السادة جمال العارفين أفضل المجتهدين، سند الطائفة بن البتول و قرّة عين الرسول، ذو الحسبين أبو القاسم علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن محمد الطاوس، أسعده اللّه بالإقبال و القبول و بلوغ المأمول بمحمد و آله.
🔺 خود سید در پایان تالیف این کتاب نکته ای بیان کرده که پاسخ به این سوال نیز هست، از قرار معلوم سید برخی آثار خود مانند اقبال را مکتوب نمی کرده بلکه املاء می کرده است یعنی ایشان نکات را می فرموده و کاتبی که احتمالا از شاگردان بوده مطالب را مرقوم می کرده است. این صفات که در کتاب آمده همگی محصول نگارش کاتبان است و در پایان این صفات، عین کلمات سید که مربوط به اصل کتاب است می آمده است. عبارت پایانی سید در کتاب اقبال در همین باب: (البته این عبارات نکات مهمی دیگری نیز دارد):
🔺 الثّماني مجلّدات لم يكن لها عندي مسوّدات، على عادة من يريد التنصيف و يرغب في التأليف، و انما كان عندنا ناسخ نملي ما يجريه اللّه جل جلاله على خاطرنا من المقال، و ما يفتحه على سرائرنا من أبواب الإقبال، أو نكتبه في رقيعات و ينقله الناسخ في الحال.و أمّا ما كنّا نحتاج إلى روايته من الاخبار المنقولات أو نذكره من الدعوات. فتارة كنّا نمليه على الناسخ من الكتاب الذي روينا عنه أو أخذناه منه.و تارة ندلّ النّاسخ على المواضع التي نريد خدمة اللّه جل جلاله فضل أطرافها و تكميل أوصافها فينقلها من أصولها كما عرفناه من تحصيلها، فالمبيضّة الّتي كتبها الناسخ هي مسوّدة المصنّفات المذكورات.فان وجد فيها خلل فلعلّ ذلك لأجل هذه القاعدة المخالفة لعادات المصنّفين.
📕 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج3، ص: 369
☀️ یک حمد نثار وجود نورانی ایشان ...
#سید_بن_طاووس
@ofoqemobin
☀️ كاي سبك پر ذوالجناح تيزتك
گرد نعلت سرمه ي چشم ملك
☀️رو به كوي دوست منهاج من است
ديده واكن وقت معراج من است
☀️ بد به شب معراج آن گيتي فروز
اي عجب معراج من باشد به روز
☀️ تو براق آسمان پيماي من
روز عاشورا شب اسراي من
«عمان سامانی»
🔸 صلی الله علیک ایها المظلوم الشهید یا لیتنا کنا معک فنفوز فوزا عظیما
#شب_جمعه
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
rahe-tohid-kharghe-hejabe-etebar-v-elme-hosooli.mp3
1.6M
🔉🔉 #بشنوید
✅راه توحید: خرق حجاب اعتبار و علم حصولی به وسیله مراقبه
🔰استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه
@fater290
3. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
12.15M
🕌 صوت #سومین جلسه آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان #انگلیسی
📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی
✅ موضوع جلسه سوم:
- نحوه شکل گیری مشارکت اجتماعی در تاریخ بشر
- مشکل و ضعف قوانین بشری در اجتماع
- راهکار دین برای تحقق جامعه ای به همراه عدالت و آزادی و معنویت
-قرائت و ترجمه فقراتی از دعای ابوحمزه
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند⭕️
✏️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها و چهارشنبه ها ساعت 23:30 در نرم افزار Zoom
#An_intorduction_to_islamic_worldview
#علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
✅ امتداد مباحث اجتماعی #علامه_طباطبایی
⭕️ یکی از بهترین نقاط المیزان که در آن علامه طباطبایی علاوه بر مروری بر مباحث اجتماعی خود به امتداد آن نیز پرداخته است تفسیر آیات تشدید ِ تحریم #ربا در پایان سوره بقره است.
در بخشی از این تفسیر به سیر تکون اعتبارات مالی و اقتصادی پرداخته میشود. علامه طباطبایی ذیل این بحث به پیدایش اعتبارات #معاملات می پردازد و به اثر مخرب ربا در انهدام ارکان اجتماعی را اشاره می کند.
جالب آنکه ایشان در این بحث ربا و عواقب آن را عامل پیدایش و گسترش نظام های کمونیستی در عالم میداند.
⭕️ نقدی که علامه در ذیل این عبارات بر غزالی وارد می کند هم لطیف و جالب است
این مطالب را میتوانید در پایان جلد دوم المیزان از ص 407 به بعد ذیل تفسیر آیات 275 تا 281 سوره بقره مطالعه کنید.
#علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
4. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
12.86M
🕌 صوت جلسه #چهارم (آنلاین) «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان #انگلیسی
📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی
✅ موضوع جلسه چهارم:
- آغاز مباحث مربوط به توحید
- شکل گیری اندیشه اسلامی بر اساس توحید
- فطری بودن سوال از توحید
-قرائت و ترجمه فقراتی از دعای ابوحمزه
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند
✏️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها و چهارشنبه ها ساعت 23:30
#An_intorduction_to_islamic_worldview
#علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
☀️ قال رسول الله (ص): مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا
(عوالی اللئالی ج 1 ص 292)
⭕️ فردا 12 اردیبهشت سالروز شهادت عالمِ عظیم الشأن و بی بدیل شیعه مرحوم #شهید_مطهری و موسوم به روز استاد و معلم است.
⭕️ بزرگترین توفیق بنده حضور در مجلس علمی و تربیتی عالم عظیم الشأن استاد شیخ علی #فرحانی از سال 89 تا کنون است. این ایام و جلسات حقیقتا حیات بخش بوده و هست. آنچه از معارف اسلامی در این سالها در محضر ایشان به دست آمد با آنچه پیش از آن از این معارف تصور می کردیم زمین تا آسمان متفاوت بود. از بزرگترین برکات حضور در محضر ایشان، آشنایی با اندیشه های مرحوم امام و علامه طباطبایی و تراث علمی و معنوی شیعه به شکلی عمیق و زندگی ساز و نسبت این معارف با انقلاب اسلامی بود. الحمدلله بسیاری دیگر از طلاب و دانشجویان و مخاطبان همین کانال نیز در سال های متمادی توفیق حضور در جلسات علمی ایشان را داشته اند.
⭕️ ان شاء الله خداوند به این استاد عزیزمان دوام توفیقات برای خدمت به اسلام عنایت فرماید و ما را مستمرا از توفیق حضورشان بهره مند سازد.
#استاد_شیخ_علی_فرحانی
@ofoqemobin
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل تصویری جلسه چهارم آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان انگلیسی
⭕️ قسمت اول
@ofoqemobin
43.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل تصویری جلسه چهارم آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان انگلیسی
⭕️ قسمت دوم
@ofoqemobin
☀️ شهید مرتضی #مطهری؛ مجاهدِ شجاعِ عرصه علم
⭕️ #شجاعت فقط مفهومی در عرصه نبرد و جنگ نظامی نیست، ورود به عرصه علم نیز شجاعت می خواهد و چه بسا گاهی سختی و مشقت آن از دشواری جنگ نظامی نیز بیش تر باشد.
⭕️ شهید مرتضی مطهری مصداق اصیل شجاعت علمی است. او در طول زندگی خود دست به خطر بزرگی زد و به تمامی مرزهای اندیشه ی اسلامی که توسط هر نحله ای تهدید می شد رفت و از آنجا حراست نمود. ناشناخته بودن رقیبِ جدید که از غرب آمده بود کار او را به شدت مشکل تر می کرد اما او آسودگی نشستن در گوشه ای و «نامدار» شدن را به دفاع حقیقی از اسلام ترجیح نداد.
⭕️ کسانی که با فضاهای علمی آشنا هستند می دانند که این فضا گاهی با نوعی از ملاحظه و احتیاط همراه است و بسیاری ترجیح می دهند به همان مسیر سابق علمی محیط خود ادامه دهند و چندان خطر نکنند و به سوالات جدیدتر نپردازند.
⭕️ اما استاد شهید مطهری به معنای واقعی کلمه تمام همّ خود را بر معرفی اسلام در قرن بیستم قرار داده بود. او با تلاشی گسترده در برابر امواج جدید اندیشه در غرب ایستاد و به شدت با جریان تحجر درون حوزه ها نیز مبارزه کرد و در عین حال با جریان روشنفکری التقاطی وطنی هم تقابل جدی داشت.
⭕️ جالب است به لیستی از بخشی از تقابل های اساسی #شهید_مطهری با بزرگترین متفکران غرب نگاهی کنیم:
- در معرفت شناسی و مقولات استعلایی در برابر کانتی
- بحث علت نخستین و مناط احتیاج به علت در برابر راسل و هگل
- اصالت جامعه و فرد در مبادی جامعه شناسی دورکیم
- نظریه فطرت در برابر نظریه جبر طبقاتی مارکسی
- نظریه سنن الهی در برابر نظریه جبر تاریخی در فلسفه تاریخ
- تقابل با داروینیسم و تفسیر معنای روح و حیات
- توضیح حقیقت علیت در برابر دیوید هیوم
- تبیین فلسفه اخلاق اسلامی در برابر فلسفه اخلاق راسل
- نقد نظریه اراده آزاد اگزیتانسیالیستی
- نقد انسان کامل نیچه و فرانسیس بیکن و بحث ابرمرد نیچه
- نقد نظریه تضاد و دیالکتیک هگلی
- نقد بر انتقاد هیوم بر برهان نظم
- نقد مسئله رابطه ی کار و اقتصاد با فرهنگ و اخلاق انسانی نزد مارکسیسم
- پاسخ به اشکال ثابت و ایستا بودن فلسفه اسلامی و نقد فلسفه حرکت مارکسیستی
- تعیین تکلیف مسئله قضا و قدر در نسبت با آزادی در اسلام و تقابل با اگزیستانسیالسیم
- تبیین نظریه پایان تاریخ مهدوی در برابر پایان تاریخ کمونیستی
- نقد نظریه ی وجود گرایی اگزیستانسیالیستی سارتر
- نقد نظریه ی سارتر در ارتباط انسان و خدا
- تقابل با وجدان اخلاقی در فلسفه اخلاق کانت
- نقد اخلاق جنسی راسل
- نقد آگوست کنت در ادوار تاریخی بشر و ...
حتی نگاه به این فهرست، رعب آور است چه رسد به اینکه یک متفکر تصمیم بگیرد در تمام این حوزه ها هم اندیشه ی طرف مقابل را درک کند و هم با درکی عمیق از اندیشه اسلامی دست به نقد و بررسی بزند.
⭕️ باید گفت هیچ اندیشمندی در تاریخ اسلامی به این وسعت و گستردگی با اندیشه ی رقیب درگیر نشده است. حتی بررسی های گسترده متکلمین و فقهای شیعه نسبت به اندیشه های اهل سنت چنین تنوع و دشواری ای نداشته است. از این جهت شهید مطهری راهی بسیار بدیع در تاریخ شیعه باز کرده که پیش از او به این شکل وجود نداشته است. به نظر نگارنده تاریخ اندیشه شیعه به قبل و بعد از مطهری تقسیم می شود. به همین دلیل است که به نظر می رسد هنوز و حتی با تمام بزرگداشت ها و همایش ها قدر او به خوبی دانسته نشده است.
🔺 پ.ن: پیرامون توفیق شهید مطهری در برابر غرب و کیفیت استفاده ایشان از منابع آن اندیشه جدیدا بحث هایی وجود دارد که در نوشته ای مجزا ثابت خواهیم کرد او در این مسیر بسیار کامیاب بوده است.
🔰 پیش از این توفیق بود جلساتی برای تبیین برخی ارکان اندیشه ای ایشان داشته باشیم:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
✏️ سید محمد هاشمی
#شهید_مطهری
@ofoqemobin
5. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
10.28M
🕌 صوت جلسه #پنجم (آنلاین) «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان #انگلیسی
📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی
✅ موضوع جلسه پنجم:
- نگاه اسلام به نظام توحیدی عالم
- مقدماتی در رد نگاه مخالفان توحید بر اساس علوم تجربی مانند #استیفن_هاوکینگ و #ریچارد_داوکینز
-قرائت و ترجمه فقراتی از دعای ابوحمزه
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند
✏️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها و چهارشنبه ها ساعت 23:30
#An_intorduction_to_islamic_worldview
#علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
27.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل تصویری جلسه پنجم آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان انگلیسی
⭕️ قسمت اول
@ofoqemobin