eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
602 عکس
143 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ #جمهوری_اسلامی نه یک ترکیب نامرتبط و تصنعی بلکه کشف مهمی از حقیقت اسلام در دوران جدید بود. امام خمینی (ره) بزرگترین تهاجم تاریخ - پس از انبیاء و اوصیاء - را علیه دستگاه اندیشه #شیطانی در جهان صورت داد. این یوم الله واقعا مبارک است. @ofoqemobin
⭕️ جلسات تدریس ۵ کتاب از دوره مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی که در کانال منتشر شده است: 🎙 تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/227 🎙 تدریس کتاب جهان بینی توحیدی شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/239 🎙 تدریس کتاب وحی و نبوت شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/256 🎙تدریس انسان در قرآن شهید مطهری https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/304 🎙تدریس جامعه و تاریخ شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/82 @ofoqemobin
💍 خاطره # ۳ خارجی ها تعارف ندارند! 💍 ☀️ یک یا دو سال ایران بودم. در تابستان به انگلستان برگشتم. در این یک یا دو سال به تعارف ایرانی عادت کرده بودم. 🎗لندن بودم. از یک بازاری داشتم عبور می کردم که یک مغازه ای توجه ام را جلب کرد. مغازه دار یک سری گردن بند و دست بند و... می فروخت. به ذهنم رسید که برای خانمم گردن بند بخرم و به او هدیه بدهم. 🏵 یک گردن بند خیلی قشنگی پیدا کردم و خریدم. خوشحال بودم که یک هدیه خوشگل برای خانمم جور شده. 👁 باز هم به خودم گفتم یک نگاه دیگری به گردن بند ها بیاندازم، شاید یکی دیگر برای مثلا مادرم هم بخرم. پس گردن بند خانمم را گذاشتم کنار تا نگاه کنم... 👩🏽 داشتم نگاه می کردم که دو تا دختر آمدند و شروع کردند نگاه کردن به گردن بند ها و... نگاه شان به گردن بند خانمم افتاد! نمی دانستند که آن را خریده بودم. قیمتش را از مغازه دار سوال کردند. ایشان هم گفت که این آقا آن را خریده. 🗣 بنده هم ناخود آگاهانه به زبان انگلیسی به آن دختر گفتم <قابل شما را ندارد!> 👧🏼 آن دختر خیلی تعجب کرد و کلی خوشحال شد! گفت: <جدا؟!!> 🤦🏼‍♂آن لحظه تو سر خودم کوبیدم! به خودم گفتم: اگر بگویم جدی نبودم، خیلی زشت می شود... پس  (با چه حسرتی!) گفتم: بله بفرمایید، هدیه برای شما! 🙋🏼‍♀ خیلی خوشحال شد. گردن بند هم که رفت... ❗️جالب این قضیه اینجاست که این حرف از دهان بنده پرید. آن هم ناخود آگاهانه. آن هم به زبان انگلیسی... @talabekhariji
☀️ مزیت عبادات سلبی بر اثباتی؛ پیرامون ارزش بی بدیل صوم 🔰 مرحوم در آغاز جلد دوم و ذیل آیات وجوب صوم به روایتی می رسند و در شرح این روایت روزه را تنها عبادت مبتنی بر «نفی» می دانند ایشان معتقدند در این نوع از عبادت چون ظهوری برای سایر افراد وجود ندارد، بالاترین درجه اخلاص می تواند ظاهر شود: ⭕️ «في الحديث القدسي، قال الله تعالى: الصوم لي و أنا أجزي به. أقول: و قد رواه الفريقان على اختلاف يسير، و الوجه في كون الصوم لله سبحانه أنه هو العبادة الوحيدة التي تألفت من النفي، و غيره كالصلاة و الحج و غيرهما متألف من الإثبات أو لا يخلو من الإثبات، و الفعل الوجودي لا يتمحض في إظهار عبودية العبد و لا ربوبية الرب سبحانه، لأنه لا يخلو عن شوب النقص المادي و آفة المحدودية و إثبات الإنية و يمكن أن يجعل لغيره تعالى نصيب فيه كما في موارد الرياء و السمعة و السجدة لغيره بخلاف النفي الذي يشتمل عليه الصوم بالتعالي عن الإخلاد إلى الأرض و التنزه بالكف عن شهوات النفس فإن النفي لا نصيب لغيره تعالى فيه لكونه أمرا بين العبد و الرب لا يطلع عليه بحسب الطبع غيره تعالى، و قوله أنا أجزي به، إن كان بصيغة المعلوم كان دالا على أنه لا يوسط في إعطاء الأجر بينه و بين الصائم أحدا كما أن العبد يأتي بما ليس بينه و بين ربه في الاطلاع عليه أحد نظير ما ورد: أن الصدقة إنما يأخذها الله من غير توسيطه أحدا، قال تعالى «وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ:» التوبة،- 104، و إن كان بصيغة المجهول كان كناية عن أن أجر الصائم القرب منه تعالى.» المیزان ج 2 ص 25 ⭕️ ترجمه متن: « اين روايت را شيعه و سنى البته با مختصر اختلافى نقل كرده‏اند و وجه اينكه روزه براى خداى سبحان است اين است كه تنها عبادتى است كه از امور عدمى تشكيل مى‏شود، بخلاف عبادتهاى ديگر، از قبيل نماز، و حج و امثال آن، كه از امور وجودى تركيب مى‏يابد، و يا حد اقل امور وجودى هم در آنها دخالت دارند، و معلوم است كه فعل وجودى نمى‏تواند محض و خالص در اظهار عبوديت عبد و ربوبيت رب سبحان باشد، چون خالى از نقايص مادى و آفت محدوديت و اثبات انانيت نيست، و ممكن است در انجام آن قصد غير خدا هم به ميان آيد، و سهمى از آن را براى غير خدا انجام دهد، چنان كه در موارد ريا و سمعه و سجده براى غير خدا اين آفت‏ها مشاهده مى‏شود، بخلاف عملى كه همه‏اش نفى است، يعنى روزه كه عبارت است از نخوردن، ننوشيدن، و فلان و بهمان نكردن، كه صاحبش خود را بالاتر از اسارت در برابر ماديات مى‏بيند، و با خويشتن‏دارى خود را از لوث شهوات نفس پاك نگه مى‏دارد، و اين امور عدمى چيزى نيست كه غير خدا هم سهمى از آن داشته باشد، زيرا امرى است تنها ميان بنده و پروردگارش و طبعا كسى جز خدا از آن با خبر نمى‏شود. و اينكه فرموده: و" انا اجزى به" اگر كلمه" اجزى" را به صيغه معلوم بخوانيم، يعنى من جزاى آن را مى‏دهم آن وقت دلالت مى‏كند بر اينكه در دادن اجر به بنده، كسى ميان او و خدا فاصله و واسطه نمى‏شود، همانطور كه بنده هم در بندگى و عبادت خدا به وسيله روزه كسى را دخيل قرار نداد، و نگذاشت كسى از روزه‏داريش با خبر شود، چنان كه در باره صدقه آمده است: صدقه را تنها خدا مى‏گيرد، و بين صدقه دهنده و خدا كسى واسطه نيست، و در قرآن هم آمده:" و ياخذ الصدقات" «2» و اما اگر" اجزى" را به صيغه مجهول بخوانيم، معنايش اين مى‏شود: (خود من جزاى روزه قرار مى‏گيرم) آن وقت عبارت كنايه مى‏شود از نزديكى روزه‏دار به خداى تعالى‏» @ofoqemobin
☀️ مقتل کوتاهی از برای عاشورای علیه السلام 🔰 مرحوم سید بن طاووس علاوه بر کتاب شریف لهوف، مقتل کوتاه دیگری نیز دارد. ایشان در کتاب الاقبال، ذیل مراقبات و اعمال ماه محرم و روز می فرماید خوب است در این روز کتاب لهوف خوانده شود ولی اگر کسی به آن کتاب دسترسی نداشت می تواند این مقتل کوتاه را بخواند. این مقتل در حدود 5 صفحه و مشتمل بر مصائب اهل بیت (ع) در روز عاشوراست. بخشی از این مقتل: ⭕️ «و يقرء كتابنا الذي سمّيناه بكتاب اللهوف على قتلي الطفوف.و ان لم يجده قرأ ما نذكره هاهنا، فانّنا حيث ذكرنا يوم عاشوراء و وظائفه من الأعمال و الأقوال، فيحسن ان نذكر ما جرى فيه من وصف الإقبال و القتال، و نسمّيه: «كتاب اللطيف في التصنيف في شرح السعادة بشهادة صاحب المقام الشريف»، فنقول:بسم اللّه الرحمن الرحيم يقول علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن محمد الطاوس:اللّهم انّنا نقرأ هذا المقتل عليك، و نرفع هذه المظلمة إليك، فلا تمنعنا فيها من قصاص عدلك، و ما وعدت المظلومين من ذخائر فضلك، ثمّ تنادي إلى العقول و القلوب و النفوس و الأرواح، و النّوادب من أهل النوادب من أهل المصائب في الغدو و الرّواح:هلمّوا و اسمعوا ما جرى على ابن خير الورى، و ارفعوا أصواتكم بالندب على ملوك أئمة القرى و اسبلوا العيون بالدموع عن الكرى، و اذكروا ان اللّه جلّ جلاله رأى عباده على ضلال قد فضحهم بين الأنام، و حال بينهم و بين العقول و الأحلام بعبادة الأحجار و الأصنام، و قد صاروا مستحقين بذلك الاستئصال و الاصطلام ... » ادامه متن در کتاب اقبال ج 3 ص 57 @ofoqemobin
🔰 پیشنهادی برای خوانی ⭕️ لمعه از کتب مهم دوران تحصیلی طلاب است، این کتاب از جهت فراگیری ابواب فقهی در طول دوره تحصیل دیگر تکرار نمی شود و می توان گفت از جهت قدمت نیز کهن ترین کتاب در بین دروس اصلی و رسمی حوزه است. (بدون احتساب کتب ادبی) ⭕️ مطالعه این کتاب در سطحی پایین می تواند به یک رساله خوانی صِرف ختم شود. ولی با دقت و همت بیشتر می توان از آن راه ارتباطی با ادبیات فقهی شیعه و همچنین تمرینی برای اصول فقه دست و پا کرد. در اینجا پیشنهادی برای تطبیق مباحث اصولی با لمعه پیشنهاد می کنم. ⭕️ طلاب در طول دوره خواندن این اثر با کتاب های فقهی متعدد و فروع بی شماری مواجهند. پیشنهاد این است که در هر کتاب فقهی (صلوه، صوم، بیع و ...) حدود 5 فرع فقهی انتخاب شود و قواعد کلی اصولی که در آنجا از جانب شهید اول یا ثانی اعمال شده است کشف شده و بررسی گردد. ⭕️ این بررسی می تواند از اعمال ضوابطِ وضع و استعمال، تا مباحث صحیح و اعم و حقیقت شرعیه، و بررسی سندی روایات به پیش رود. در موارد متعددی شهید ثانی قواعد مساله ضد، اقتضای نهی للفساد و سایر مباحث ملازمات را اعمال کرده است. در نقاط مختلفی نیز ایشان پس از یاس از ادله اجتهادی به اعمال اصول عملیه دست زده است. ⭕️ در صورت استمرار این سیر اولا مباحث در چند مرحله دوره می شود و ثانیا یک دوره تمرین اعمال قواعد اصولی بر فقه بررسی می شود. و این ثمره دوم را بسیاری از طلاب حتی تا پس از دوران درس خارج به خوبی تجربه نمی کنند. ⭕️ این کار اگر با راهنمایی استاد صورت گیرد بسیار سودمند تر خواهد در غیر این صورت با تسلط نسبی بر علم اصول نیز می توان از پس این کار بر آمد. ⭕️ استاد شیخ علی در دوره درسی لمعه این کار را برای برخی طلابی که به تازگی با علم اصول آشنا شده بوده اند انجام داده است. صوت این جلسات: http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/lomeh-sadooghi-90-91-j1-s1-168/ 🖌 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🔰 مروری بر سرفصل های اصلی اندیشه اسلام 🔴 در کتاب بسیار خوبِ وحی و نبوت فصلی به «مشخصات اسلام» اختصاص داده است. در این بخش ایشان یک دوره معارف اصیل و مختص اسلام را در سه حوزه شناخت، جهان بینی و ایدئولوژی را فهرست وار بیان می کند. این بخش از این کتاب دوره ای کامل از است که ایشان در مجموعه آثارشان به بسط ابعاد آن پرداخته اند. این بخش از این کتاب را می توان مانند مقدمه کتاب انسان و سرنوشت نقشه ای از اندیشه شهید مطهری دانست. به نظر می رسد می توان رد فکرِ شهید مطهری را بر همین اساس در آثار ایشان گرفت. مختصری از این فهرست: ⭕️ شناخت: آیا شناخت ممکن است؟ منابع شناخت چیست؟ موضوعات شناخت چیست؟ ⭕️جهان بینی: جهان، ماهيّت «از اويى» دارد، يعنى واقعيّت جهان واقعيّت «از اويى» است‏ جهان كه واقعيّت «از اويى» دارد واقعيّات اين جهان، درجه تنزّل يافته و مرتبه نازله واقعيّات جهانى ديگر است كه «جهان غيب» ناميده مى‏شود اين جهان ماهيّت «به سوى اويى» دارد جهان، يك واقعيّت هدايت شده است‏ روح انسان حقيقتى جاودانه است. اصول و مبادى اوّلى زندگى، يعنى اصول انسانيّت و اخلاق، اصولى ثابت و جاودانه است‏ و ... ⭕️ایدئولوژی: همه‏جانبگى از جمله امتيازات اسلام نسبت به اديان ديگر است‏ اجتهادپذيرى‏ سماحت و سهولت‏ زندگى‏ گرايى‏ تقدّم حقّ جامعه بر حقّ فرد و ... وحی و نبوت ص 95 @ofoqemobin
🔰 تطبیق اصول فقه بر شرح لمعه (شماره اول) 🔸موضوع اصولی: حقیقت شرعیه، حجیت قول لغوی ⭕️ مثالهای مختلفی برای کشف قواعد اصولی در شرح لمعه وجود دارد. سعی می کنم به تدریج برخی مثال ها در کانال منتشر شود. در اینجا به این مثال دقت کنید: یکی از مبطلات صلوه تکلم به الفاظ غیر صلاتی است.شهید در لمعه ترک کلام را ذیل شروط صلوه آورده است. علت این حکم برخی روایات مانند: «اذا تکلمت فاعد الصلوه» است که طبق آن فقها فتوا به بطلان نماز به واسطه «تلکم» داده اند. اما بر سر معنای تلکم و مراد آنچه معصوم در روایت فرموده است اختلاف است. در اینجا شهید ثانی نقدهایی بر شهید اول دارد که مبتنی بر بحث های «حقیقت شرعیه»، «حجیت قول لغوی»، «اصول لفظیه» است: ⭕️ «السادس- ترك الكلام في أثناء الصلاة: و هو- على ما اختاره المصنف و الجماعة- ما تركب من حرفين فصاعدا، و إن لم يكن كلاما لغة، و لا اصطلاحا، و في حكمه الحرف الواحد المفيد كالأمر من الأفعال‌ المعتلة الطرفين، مثل" ق" من الوقاية، و" ع" من الوعاية لاشتماله على مقصود الكلام و إن أخطأ بحذف هاء السكت و حرف المد لاشتماله على حرفين فصاعدا.و يشكل بأن النصوص خالية عن هذا الإطلاق، فلا أقل من أن يرجع فيه إلى الكلام لغة، أو اصطلاحا، و حرف المد- و إن طال مده بحيث يكون بقدر أحرف لا يخرج عن كونه حرفا واحدا في نفسه فإن المد- على ما حققوه- ليس بحرف و لا حركة، و إنما هو زيادة‌ ...» 🖊 الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌1، ص: 562 @ofoqemobin
⏰ بعضی از چالش های روز مره یک مسلمان در غرب ⏰ 🔹اوقات نماز: چون آنجا از اذان خبری نیست و بیشتر جاها از جمله دفاتر، مدارس، بازار ها و... دارای محلی برای ادای نماز نیستند، باید در طول روز از طرفی حواس شما به ساعت باشد و از طرفی هم به پیدا کردن جای مناسبی برای نماز خواندن 🔸طهارت: سرویس های بهداشتی عمومی در غرب آب برای طهارت ندارند! باید آب قلیل با خودتان همراه داشته باشید تا بتوانید طهارت کنید. 🔹دست دادن: دست دادن هنگام ملاقات کردن (در وضعیت عادی!) از آداب اجتماعی بوده و نشانه احترام و ادب حساب می شود و دست ندادن زشت است و خیلی از اوقات توهین حساب می شود. و در این مسأله بین زن و مرد هم فرق گذاشته نمی شود. فلذا در زندگی روز مره و مخصوصا مصاحبه ها باید بتوانید جوری علت دست ندادن به نامحرم را جوری توضیح بدهید که طرف مقابل (که اعتقاد به خدا و دین شما را ندارد) قانع شود و به دل نگیرد 🌿 ادامه دارد... 🌿
🔰 تطبیق اصول فقه بر شرح لمعه (2) 🔸 موضوعِ اصولی: استعمال اللفظ فی اکثر من معنی ⭕️در بحث تروک صلوه، یکی از موارد وجوب ترک «آمین» در نماز بعد از سوره حمد است. برخی برای استدلال بر عدم جواز آن به این تمسک کرده اند که «آمین» بعد از دعا گفته می شود و سوره حمد قرآن است نه دعا، لذا زمانی آمین گفتن صحیح است که از آیات سوره حمد هم قصد قرآنیت شود و هم قصد دعا، و این استعمال لفظ فی اکثر است که محال است. شهید ثانی در پاسخ به این استدلال از محال بودن استعمال در اکثر دست نمی کشد بلکه نشان می دهد که به جهت صغروی در اینجا یک معنا وجود دارد و استعمال فی اکثرِ محال رخ نداده است. طبیعتا اگر کسی قائل به جواز استعمال فی اکثر باشد (مانند امام) استدلال آن دسته برای او به جهت کبروی نیز مخدوش می شود. ⭕️ لا لأن قصد الدعاء بها يوجب استعمال المشترك في معنييه على تقدير قصد الدعاء بالقرآن .... لأن قصد الدعاء بالمنزل منه‌ قرآنا لا ينافيه، و لا يوجب الاشتراك لاتحاد المعنى ... 🖊 (الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌1، ص: 639) @ofoqemobin
📚 🔰 الدروع الواقیه، سید بن طاووس ⭕️ کتب متعددی پیرامون مراقبه و دعا دارد از اقبال و جمال الاسبوع گرفته تا فلاح السائل و مهج الدعوات. یکی از آثار سید بن طاووس که مشتمل بر ادعیه بسیار شریف است و بیشتر هم متمرکز بر اعمال یک ماه قمری است الدروع الواقیه است. این کتاب در 14 فصل تنظیم شده است و ابعاد مختلف معنوی یک ماه قمری را (بدون توجه به یک ماه خاص) بررسی می کند. ✅ این کتاب در نرم افزار جامع فقه و نرم افزار مجموعه آثار سید بن طاووس از محصولات مجموعه «نور» قابل دسترسی است. ⭕️ معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس: https://eitaa.com/Ofoqemobin/14 @ofoqemobin
♦️ یکی از فعالان جریان های اصلاحی در امت اسلام بود. او شاگرد محمد عبده بود و نامش در عداد و و سید در این جریان به چشم میخورد. البته او عقایدی به شدت سلفی و حتی متاثر از محمد بن عبدالوهاب داشت به همین دلیل نگاهش به شیعه بدبینانه بود. ♦️جالب اینکه در همین حال به علوم تجربی مدرن خوش بین بود و در اسلام شناسی خود از آن بهره می برد. اثر معروف او تفسیر است. وجوهی از تفسیر شریف المیزان مرحوم ناظر به المنار است. به طور خاص در تفاسیر ساینتیستی از حقایق قرآنی تفسیر المیزان تلاش گسترده ای برای مقابله و اصلاح اندیشه های مادیگرایانه در تفسیر قرآن داشته است. @ofoqemobin
📣 مجموعه جلسات منتشر شده در کانال: 🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/181 🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری: https://eitaa.com/Ofoqemobin/133 🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/34 🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/68 🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه: https://eitaa.com/Ofoqemobin/88 🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه: https://eitaa.com/Ofoqemobin/138 مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/164 🎙 تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/227 🎙 تدریس کتاب جهان بینی توحیدی شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/239 🎙 تدریس کتاب وحی و نبوت شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/256 @ofoqemobin
🔰 مهندس نیز مانند از عناصر فعال در نهضت اصلاح دینی (البته در ایران) بود. او با علاقه ای که به اسلام داشت تلاش می کرد بیشترین سازگاری را بین مباحث الهیات اسلامی و علوم تجربی که خود در آن متخصص بود برقرار سازد و تصور می کرد این خدمت بزرگی به اندیشه اسلامی است. البته این پروژه هرگز حتی بین دین داران سکولار هم چندان امتدادی نیافت اما در زمان او، مهم و قابل تامل بود. شهید مطهری در چند نقطه از اندیشه و آثار خود در برابر این تفاسیر بازرگان و بعضا شریعتی می ایستد و نکات مهمی را پیرامون الهیات و نقش مباحث علوم تجربی بیان می کند که از قله های مباحث شهید مطهری است.. در جلسه زیر که مقدمه ای بر مجموعه جلسات نظام اندیشه شهید مطهری بود به بخشی از تقابل اندیشه شهید با بازرگان، و پرداخته ایم: @ofoqemobin 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 ضرورت نگاه نظام مند به اسلام و آراء شهید مطهری 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ♦️سرفصل هایی از مطالب: ♦️نقد و بررسی دو نگاه به اسلام 🔸نگاه جزئی،جزیره ای و التقاطی 🔸نگاه یکپارچه و نظام مند 📌ارجاع به مقدمه تفسیر شریف برای آشنایی با نظام معرفتی اسلام در مقابل نگاه اول. ♦️نقد نگاه جزیره ای به اسلام و آثار شهید مطهری و عدم توجه به مبانی ایشان 🔸اسلام التقاطی قابل جمع با هر اندیشه ضد اسلامی خواهد بود. ⚠️ نمونه اول: تفسیر مارکسیستی از اسلام ▪️درگیری شهید مطهری از تفاسیر مارکسیستی اسلام ▪️فهم غیر نظام مند از اسلام یا منجر به جزئی نگری می شود یا التقاط. 🔸مواجهه شهید مطهری با اندیشه دکتر 🔸شناخت اسلام غیر از سوژه قرار دادن آن است. الهام گرفتن از اسلام غیر از شناخت نظام مند از اسلام است. ⚠️ نمونه دوم: جریان علم گرا (Science) در اسلام شناسی 🔸 مقابله با اندیشه مهندس در اسلام شناسی 📌ارجاع به نتایج جستجوی "العلمی" یا "التجربی" در کتاب المیزان و نقد رشید رضا توسط علامه طباطبایی (ره) ▪️نقد مقاله "در روش" ابوالحسن بنی صدر. توضیح رهبری پس از نهضت و نقد نگاه ایشان به رهبری سنتی ▪️فهم غیر نظام مند و پراگماتیستی بعضی از مسلمین مثل حبیب بورقیبه رئیس جمهور تونس. 📌 فهم غلط و غیر نظام مند از وحی در نقد نظریه در کتاب از استاد مطهری. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 @ofoqemobin
🔰فراگیری نظام اجتهادی امام خمینی بر اساس کتاب مناهج الوصول ⭕️ یکی از آثار اساسی امام خمینی (ره) در علم اصول مناهج الوصولِ ایشان است. این کتاب متاسفانه حتی تا امروز چندان مطرح نیست و طلاب حتی انقلابی آشنایی کمتری با آن دارند. ⭕️ یکی از مشکلات اساسی ما دقیقا همین است که حتی انقلابی ترین قشرهای حوزه علمیه با تمام دغدغه و تلاششان، آن قدر که باید و شاید با اندیشه های علمی امام و نظام اجتهادی ایشان آشنا نیستند. ⭕️ از ابتدای ورود به حوزه که توفیق داشتم در محضر استاد بزرگوارمان شیخ علی باشم، یکی از پروژه های جدی ایشان تبیین و ترویج اندیشه اجتهادی امام بود. اندیشه ای که شاید از ساحت عرفانی و فلسفی امام نیز بیشتر مغفول است. ⭕️ در اوائل سال تحصیلی 1393 توفیق شد و استاد بزرگوار تصمیم گرفتند یک دوره آثار اصولی امام را با شروع از کتاب مناهج الوصول آغاز به تدریس نمایند. ⭕️ بنده توفیق استفاده از تمام آن جلسات را داشتم. باید بگویم این جلسات از بهترین منابع فهم نظام اندیشه اجتهادی امام خمینی و از بهترین مآخذ فهم عمیق اندیشه تفکیک حقیقت از اعتبار است. این جلسات چالش های علمی بسیار سودمندی برانگیخت و به نظرم به وضوح راهی را فراتر از اندیشه مرحوم آخوند، مرحوم اصفهانی و حتی شیخ انصاری بر اساس نظریات اجتهادی امام خمینی (ره) نشان داد. ⭕️بزرگوارانی که دغدغه دارند با آنچه گفته شد آشنا شوند اگر یک دوره اصول را به خوبی خوانده اند (حتی در حد اصول فقه مرحوم مظفر) می توانند از این جلسات استفاده کنند. 🔺 دانلود صوت جلسات: http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/manahej/ @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بیانی از استاد فرحانی در لزوم خواندن کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره) https://eitaa.com/p_fater
☀️ اعمال شب نیمه شعبان ✅شب از با عظمت ترین شبهای تمام سال است که گاهی به عنوان یکی از لیالی قدر نیز معرفی می شود. این شب اعمال بسیار زیادی دارد برخی از این اعمال در ادامه می آید: ادعیه و زیارات: 🔺 قرائت دعای کمیل 🔺قرائت دعای «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها ...» (اقبال الاعمال) 🔺زیارت مخصوص حضرت سید الشهداء (ع) در نیمه شعبان نمازها: 🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء) 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11) 👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده. 🔅2رکعت (پس از نماز عشاء) 🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1) 👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ (۲۰) یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)+ دعای «الهی تعرض لک فی هذا اللیل ...» 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ‌ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319) 🔅100 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100) 🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است): 🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7) 👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت: 🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1) 🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1) 🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1) 🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1) 👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت: 🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10) پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند. 🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347) 🔸 میلاد حجه بن الحسن العسکری سلام الله علیه بر تمام مومنان و آزادگان مبارک باشد🔸 @ofoqemobin
🔆 دعای اول و آخر نیمه شعبان ...
☀️ معلمِ بزرگ انتظار؛ امام سید علی خامنه ای 👇👇👇
☀️ معلمِ بزرگ انتظار؛ امام سید علی خامنه ای 🔺پس از حضرت صاحب (عج) در طول تاریخ علمای شیعه تلاش گسترده ای برای حفظ نام و یاد آن امام و باقی ماندن شیعه بر عقاید خود کردند. 🔺 تجربه 250 ساله ارتباط مستقیم با امام معصوم، غیبت آن امام را تبدیل به یک وضعیت جدید و بسیار سخت برای شیعه کرده بود. (برای فهم بهتر این مطلب مراجعه کنید به مقدمه کتاب کمال الدین شیخ صدوق: https://eitaa.com/Ofoqemobin/19) 🔺 در طول این دوران وضعیت شیعه فراز و نشیب های متعدد داشت. اما به علت فشارهای اساسی دشمنان به تشیع هرگز یک تئوری عملیاتی مشخص برای مقدمه چینیِ ظهور شکل نگرفت و شاید در برخی برهه ها مسیر ظهور به صورتی کاملا جبری و بدون دخالت شیعیان ترسیم می شد. این نوع از فهمِ مهدویت خصوصا در دوران مقارن با نهضت اسلامی در تشکیلات تبلور یافت. 🔺اما انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) صورت دیگری به تکاپوی شیعه برای آماده سازی شرایط ظهور حضرت حجت داشت. انقلابی که تئوری مشخصی برای زندگی ارائه می کرد و از تمام جهان برای همبستگی ظلم ستیزانه ی توحیدی دعوت می کرد. 🔺اما انقلاب در نهایت به دست رسید. به صورت واضح و مشخص امام سید علی ای پر فروغ ترین رهبرِ فعال تشکیلاتی برای تحقق مقدمات ظهور حضرت حجت است. او در طول 30 سال گذشته از ایده بزرگ امام خمینی (ره) محافظت کرد، و ایده انتظار فعال را با قدرت به گفتمان غالب تبدیل کرد. او در تمام اتفاقات بزرگ تاریخ در سه دهه گذشته موضع گرفت و مسیر حق و باطل را به روشنی مشخص کرد. 🔺امام خامنه ای شیعه را به یکی از قدرتهای بزرگ و غیر قابل انکار تبدیل کرد و بزرگترین و فراگیرترین ارتش شیعیان و آزادگان جهان در طول تاریخ را تشکیل داد. امروز از تهران تا مرزهای رژیم صهیونیستی در دستان کسانی است که «لبیک یا مهدی» می گویند. ارتشی که تنها به قوه نظامی متکی نیست و جهان بینی بین المللی و الهی اش در تمام عالم برافراشته شده است. او معلمِ است کسی که شهادتش چنان فطرتها را برانگیخت که تا امروز دیدن چهره اش خشم انقلابی همراه با معنویت به ارمغان می آورد. 🔺امروز ایشان از وضعیت عالم گفت، تشنگی بی نهایت بشر برای رهایی و رسیدن. بیانات امروز رهبر انقلاب بسیار مهم بود ان شاء الله کار در نهایت به دست این بزرگ مرد به سرانجام خود برسد و دست او در دستان قبله ی حقیقی عالم، حضرت حجت، قرار گیرد. بیانات ایشان در نیمه شعبان: 🔰«شاید در تاریخ بشر کمتر دوره‌ای اتّفاق افتاده باشد که آحاد بشری در همه جای عالم جامعه‌ی بشری به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند؛ چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس میکنند، چه بسیاری از مردم که احساس نیاز میکنند ولی در ناخودآگاهِ خودشان؛ احساس نیاز به یک منجی، احساس نیاز به مهدی، احساس نیاز به یک دست قدرت الهی، احساس نیاز به یک امامت معصوم، احساس نیاز به عصمت، به هدایت الهی. کمتر دوره‌ای در تاریخ این همه احساس نیاز به این حقیقت والا انسان سراغ دارد. امروز بعد از آنی که بشریّت مکاتب گوناگون و نحله‌های فکری گوناگون و مسلکهای گوناگون را تجربه کرده از کمونیسم تا دموکراسی غربی تا لیبرال ‌دموکراسیِ رایج در دنیا با این همه ادّعایی که اینها دارند، بشر بعد از اینکه اینها را تجربه کرده احساس آسایش نمیکند. بشر با این همه پیشرفتهای علمیِ حیرت‌آور که بکلّی وضع زندگی را در جهان تغییر داده، احساس خوشبختی نمیکند. بشریّت دچار فقر است، دچار بیماری است، دچار فحشا و گناه است، دچار بی‌عدالتی است، دچار نابرابری است، دچار شکاف طبقاتی بسیار وسیع است.» ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🔸 علی الدنیا بعدک العفا ... 🔰 السلام علی الحسین المظلوم الشهید و علی الارواح التی حلت بفنائه ... @ofoqemobin
📚 معرفی کتاب (فیلسوفان بدکردار) 🔸کتاب فیلسوفان بدکردار (Philosophers Behaving Badly) حاصل مباحثه ای علمی میان نایجل راجرز و مل تامپسونِ انگلیسی است. کتابی پیرامون 8 فیلسوف بزرگ مغرب زمین که تلاش دارد زندگی شخصی این فلاسفه را بکاود و مقایسه ای میان فلسفه ایشان و زندگیشان بر قرار سازد. این کتاب جنبه هایی بسیار تاریک و پریشان از زندگی بزرگترین نام های معاصر فلسفی را نمایش می دهد. این که این فلاسفه گرفتار چه مشکلات روانی، جنسی و اخلاقی بودند و زیست انسانی شان به چه سختی سپری می شده است جالب است. 🔸این کتاب برای کسانی که اجمالا با فلسفه نیچه، روسو، شوپنهاور، ویتگنشتاین، راسل، هایدگر، سارتر و فوکو دارند مناسب است. ☀️ خوب است کتابی بنویسیم با عنوان «فیلسوفان نیک کردار» و در آن از سهروردی، ملاصدرا،علامه طباطبایی، مدرس زنوزی، ملا علی نوری، سید جلال آشتیانی و ...سخن بگوییم. 🔰 از محتوای این کتاب هرگز نمی توان نتیجه گرفت که کل فلسفه و فلاسفه غرب همه فاسد و منحط اند. باید دانست چنین نتیجه گیری هایی اساسا ارزشی ندارد. @ofoqemobin
💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری (آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری) 🔰سید محمد هاشمی 📌 ارائه شده در موسسه بینش مطهر، قم، پاییز و زمستان97 💠💠💠💠💠💠 ✅ موضوع جلسات 👇👇 👈جلسه اول: لزوم فهم نظام مند اندیشه اسلامی و نقش آثار شهید مطهری در این فهم 👈جلسه دوم: بررسی نحوه تقابل اجتهادی استاد شهید با تفکر و فلسفه مدرن، معرفی مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (6 کتاب اصلی استاد) 👈جلسه سوم: لزوم حصول جهان بینی برای انسان، و تفاوت جوهری جهان بینی ها، نقد جهان بینی های مقابل 👈جلسه چهارم: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی از نظر استاد شهید 👈جلسه پنجم: توحید؛ تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی 👈جلسه ششم: انسان شناسی؛ تقابل انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی مدرن، انسان در جهان بینی اسلامی (بررسی قوس نزول حقیقت انسان) در اندیشه شهید مطهری 👈جلسه هفتم: انسان شناسی؛ انسان در جهان بینی اسلامی (2) 👈جلسه هشتم: انسان شناسی؛ حقیقت نبوت و امامت 👈جلسه نهم: انسان شناسی؛ ولایت، کمال نهایی انسان، فلسفه ختم نبوت بر اساس کمال انسان 👈جلسه دهم: هستی شناسی جامعه و فلسفه تاریخ از منظر استاد شهید مطهری 👈جلسه یازدهم: نقش سیره شناسی استاد شهید در جهان بینی اسلامی 👈جلسه دوازدهم: بررسی ظرفیت اندیشه شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی 💠💠💠💠💠💠 📌 لینک دانلود جلسات از کانال 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/101 📌 لینک دانلود از سایت: 👇👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/mabani-shahid-motahari-97/ @ofoqemobin
🔰 تطبیق اصول فقه بر شرح لمعه (3) 🔸 موضوعِ اصولی: کیفیت دلالت فعلِ معصوم بر احکام ⭕️ در بحث صلوه الجمعه، شهید ثانی به واجبات خطبه نماز جمعه مانندِ حمد، صلوات، موعظه و ... اشاره می کند. یکی از این واجبات در کلام شهید اول، «ثناء» است. شهید ثانی دلیل این مورد را سیره رسول الله و اهل بیت علیهم السلام در خطبه ها می داند اما در نهایت وجوب این مورد را نمی پذیرد. ⭕️ ایشان می فرماید معصوم در خطبه خود به حداقل واجبات اکتفا می کند و صرف وجود ثناء در خطبه های معصوم دلالت بر وجوب آن نمی کند. ⭕️ سوال این است که به چه طریقی می توان از فعلِ معصوم که عملا «لسان» ندارد استنباط وجوب در مقابل استحباب کرد؟ شدت و ضعف طلب مولا در قول او قابل استظهار است اما در فعل چه راهی به این استظهار داریم؟ ⭕️ نکته جالب این است که خود شهیدِ ثانی در ادامه بحث و در اثبات وجوب تحذیر از معصیت در خطبه ها به فعل معصوم استناد می کند! ظاهرا خود شهید ثانی ضابط مشخصی برای استنباط از فعل داشته است. ⭕️ و في وجوب الثناء زيادة على الحمد نظر، و عبارة كثير و منهم المصنف في الذكرى خالية عنه نعم هو موجود في الخطب المنقولة عن النبي و آله عليه و عليهم السلام السلام، إلا أنها تشتمل على زيادة على أقل الواجب ... و يحتمل وجوب الحث على الطاعة، و الزجر عن المعصية للتأسي ... 🖊 (الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌1، ص: 660) @ofoqemobin