eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
616 عکس
160 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسات ترم دوم رسائل 1 از امروز در گروه زیر قرار داده می شود: ✅ https://eitaa.com/joinchat/2232811583C0050f30390 @ofoqemobin
🔰 فایل تصویری جلسه سوم👇
48.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ جلسه سوم (پایانی): نقش ولایت در عرصه سیاسی و اجتماعی و مسأله ولایت فقیه @ofoqemobin
☑️تواضع و حیای امام خمینی (ره) 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۳/۱۴ ⚡️شبی در یک جلسه خصوصی، با دو سه نفر از دوستان، منزل مرحوم حاج احمدآقا نشسته بودیم؛ ایشان هم نشسته بود. یکی از ما گفتیم: آقا شما  معنوی دارید، مقامات عرفانی دارید؛ چند جمله‌ای ما را نصیحت و هدایت کنید. آن مردِ با عظمتی که آن گونه اهل معنا و اهل سلوک بود، در مقابل این جمله ستایش‌گونه کوتاه یک شاگردش - که البته همه ما مثل شاگردان و مثل فرزندان امام بودیم؛ رفتار ما مثل فرزند در مقابل پدر بود - آن چنان در حال حیا و شرمندگی و تواضع فرو رفت که اثر آن در رفتار و جسم و کیفیّت نشستن او محسوس شد! در حقیقت ما شرمنده شدیم که این حرف را زدیم که موجب حیای امام شد. آن مرد شجاع و آن نیروی عظیم، در قضایای عاطفی و معنوی، این‌گونه و بود. @almorsalaat
▫️فقه روز 🔰تاملات، یادداشت‌ها و دروس حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2 👆👆
🔰 تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة. ☀️ بر فلسفه ای که قوانینش مطابق با قرآن و سنت نباشد. 🔸 حکیم الهی و عارف ربانی صدرالمتالهین شیرازی، الاسفار، ج 8، ص 303 🔰 1 حمد نثار روح ایشان و طلب غفران و هدایت برای تهمت زنندگانِ ناآگاه به این وجود نورانی ... @ofoqemobin
🔆 مکاشفه جابر بن یزید جعفی ⭕️ مرحوم در رساله الوسائط مکاشفه ای از جابر بن یزید جعفی به هدایت تکوینی امام صادق (ع) نقل میکند‌. متن این روایت در کتاب شریف بصائرالدرجات آمده است. در این روایت او از حضرت پیرامون کیفیت نمایش ملکوت سماوات و ارض به ابراهیمِ خلیل (ع) می پرسد و امام حقیقت آن را به صورت مکاشفه برای او روشن می سازد: وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قَالَ فَكُنْتُ مُطْرِقاً إِلَى الْأَرْضِ فَرَفَعَ يَدَهُ إِلَى فَوْقَ ثُمَّ قَالَ لِيَ ارْفَعْ رَأْسَكَ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَنَظَرْتُ‏ إِلَى السَّقْفِ قَدِ انْفَجَرَ حَتَّى خَلَصَ بَصَرِي إِلَى نُورٍ سَاطِعٍ حَارَ بَصَرِي دُونَهُ قَالَ ثُمَّ قَالَ لِي رَأَى إِبْرَاهِيمُ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ هَكَذَا ثُمَّ قَالَ لِي أَطْرِقْ فَأَطْرَقْتُ ثُمَّ قَالَ لِيَ ارْفَعْ رَأْسَكَ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا السَّقْفُ عَلَى حَالِه‏» بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 405 ⭕️ جابر بن یزید از اجلاء اصحاب و اهل سر بوده است و مرحوم علامه ایشان را در رساله الولایه در ردیف اصحابی که شاگرد علوم باطنی اهل بیت (ع) نیز بوده اند ذکر میکند. ⭕️ کتاب بصائر نیز از اقدم کتب شیعه و از مآخذ کافی است. @ofoqemobin
🔰 رشک همه شهدا در محشر به حضرت عباس (ع) ⭕️ حضرت (ع) در بهشت چه وضعی دارد؟ (روایت ملاقات امام (ع) و فرزند حضرت عباس از شیخ صدوق) ☀️ عنْ ثَابِتِ بْنِ أَبِي صَفِيَّةَ قَالَ: نَظَرَ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع إِلَى عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَاسْتَعْبَرَ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ أَشَدَّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِيهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ بَعْدَهُ يَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِيهِ ابْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ ع وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ الْحُسَيْنِ ع ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلَا يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً ثُمَّ قَالَ ع رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. امالی شیخ صدوق ص 462 ترجمه (کوه کمره ای): ☀️ امام چهارم به عبيد اللَّه بن عباس بن على نگاهى كرد و اشك چشمش را گرفت و فرمود روزى برسول خدا سخت‏تر از روز احد نگذشت كه عمويش حمزه در آن كشته شد و بعد از آن موته است كه عموزاده‏اش جعفر بن ابى طالب كشته شد سپس فرمود روزى چون روز تو نباشد اى حسين سى هزار مرد كه گمان ميكردند از اين امتند دور او را گرفتند و هر كدام بكشتن او بخدا تقرب ميجست و او خدا را بآنها يادآور ميشد و پند نميگرفتند تا او را بستم و ظلم و عدوان كشتند. سپس فرمود خدا عمويم عباس را رحمت كند كه جانبازى كرد و خود را فداى برادر كرد تا دو دستش قطع شد و خدا در عوض باو دو بال داد كه بدانها با فرشتگان در بهشت ميپرد چنانچه بجعفر بن ابى طالب عطا كرد و براى عباس نزد خداى تبارك و تعالى مقامى است كه در قيامت همه شهداء و اولين و آخرين بدان رشك برند. @ofoqemobin
🔆 سیدالشهداء و نظاره به زوارش از عرش الهی وَ إِنَّهُ (الحسین علیه السلام) لَعَلَى يَمِينِ الْعَرْشِ مُتَعَلِّقٌ يَقُولُ يَا رَبِّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ إِنَّهُ لَيَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ وَ هُوَ أَعْرَفُ بِهِمْ وَ بِأَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ بِدَرَجَاتِهِمْ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ أَحَدِكُمْ بِوَلَدِهِ وَ مَا فِي رَحْلِهِ وَ إِنَّهُ لَيَرَى مَنْ يَبْكِيهِ فَيَسْتَغْفِرُ لَهُ رَحْمَةً لَهُ وَ يَسْأَلُ أَبَاهُ الِاسْتِغْفَارَ لَهُ وَ يَقُولُ لَوْ تَعْلَمُ أَيُّهَا الْبَاكِي مَا أُعِدَّ لَكَ لَفَرِحْتَ أَكْثَرَ مِمَّا جَزِعْتَ فَلَيَسْتَغْفِرُ لَهُ كُلُّ مَنْ سَمِعَ بُكَاءَهُ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فِي السَّمَاءِ وَ فِي الْحَائِرِ وَ يَنْقَلِبُ وَ مَا عَلَيْهِ مِنْ ذَنْبٍ. کامل الزیارات ص 329 @ofoqemobin
☀️ مرحوم میرزا جواد در اعمال روز عرفه پس از توضیح اعمال زیارت سیدالشهداء می فرماید هیچ وسیله ای از وسائط، در باز شدن ابواب رحمت الهی برای دعا و حاجات مانند سید الشهداء علیه السلام موثر نیست. او دری است که معادل تمامی درها و وسائل دیگر به سمت خدا ارزش و اثر دارد و اثر او در هیچ حدی محدود نمی شود ... 📕 المراقبات فی اعمال السنه، شهر ذی الحجه، ص 363 🔰 صلی الله علیک ایها المظلوم الشهید ... @ofoqemobin
📣 پایان جلسات تدریس کتاب شرح لمعه 🔰 41 جلسه لینک جلسات: https://eitaa.com/majazi_almorsalaat/1092
☀️ به مناسبت سالروز شمسی ارتحال ستاره درخشان آسمان حقیقت مرحوم آقا سید علی قاضی طباطبایی 8 بهمن ماه 📚 ماجرای کشف مرحوم آقای قاضی توسط مرحوم شیخ محمد تقی آملی به قلم خود ایشان: «تا سنين هزار و سيصد و چهل و هشت (1348 ه) و چهل و نه (1349) و پنجاه (1350) نه آن‏كه خود را مستغنى ديدم، بلكه ملول شدم چه آن‏كه طول ممارست از تدرّس و تدريس و مجالس تقرير كه در شبها تا جار حرم در صحن مطهر منعقد مى‏داشتم خسته شدم. به علاوه كمال نفسانى در خود نيافتم، بلكه جز دانستن چند ملفّقاتى كه قابل هزاران نوع اعتراض بود چيزى نداشتم. و همواره از خستگى ملول و در فكر برخورد به كاملى وقت مى‏گذراندم. و به هركس مى‏رسيدم با ادب و خضوع تجسّسى مى‏كردم كه مگر از مقصود حقيقى اطلاعى بگيرم. و در خلال اين احوال به سالكى ژنده‏پوش برخوردم، و شبها را در حرم مطهّر حضرت مولى الموالى ارواحنا فداء عتبته تا جار حرم با ايشان بسر مى‏بردم. و او اگرچه كامل نبود لكن من از صحبتش استفاداتى مى‏بردم. تا آن‏كه موفق به ادراك خدمت كاملى شدم، و به آفتابى در ميان سايه برخوردم، و از انفاس قدسيه او بهره‏ها بردم، و در مسجد كوفه و سهله شبهائى تنها مشاهداتى كردم. و كم‏كم باب مراوده با مردم را به روى خود بستم، و به مجالس مباحثات حاضر نمى‏شدم، و دروسى را كه خود داشتم ترك كردم‏» 📌 علامه حسن زاده حفظه الله در پاورقی کتاب هزار و یک کلمه در ص 55 از جلد دوم می فرماید: « از حضرتش پرسيدم اين انسان كامل كدام بزرگوار بوده است كه سركار عالى در محضرش زانو زده‏ايد و تسليم او شديد و آنهمه او را به عظمت ياد مى‏فرمائيد؟ فرمودند: جناب حاج سيد على آقاى قاضى طباطبائى تبريزى قدس سره.» حشرنا الله معهم @ofoqemobin
| سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» 🔰استاد علی فرحانی 📆 پنج‌شنبه‌ ۹۹/۱۱/۹ ساعت ۸ الی ۱۰ 📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح ✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است. 🔘لینک شرکت مجازی https://b2n.ir/955386 @almorsalaat
♨️ در حوزه های علمیه ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔺 پیشرفت و گسترش خارق العاده علم در دوران جدید، و گسترش بی حد و حصر نیازهای بشر سبب شده است، علم به عنوان ابزار شناخت عالم یا ابزار تصرف در عالم به شاخه ها و رشته های گوناگون تقسیم شود. علوم پایه و تجربی و ریاضی که زمانی به تعداد انگشتان دست قابل شمارش بود شعبه های مختلفی پیدا کرده و گاهی به دست آوردن بالاترین درجه علمی در یک رشته نیاز به کار تخصصی در یک بخش بسیار بسیار جزیی در آن رشته (که خود به شکل بسیار جزیی از سایر رشته ها جدا شده) دارد. بر این اساس گفته می شود که دیگر دوران «ذوالفنون» ها و «علامه» ها به سر رسیده و راهی جز تمرکز و توجه به یک تخصص باقی نمانده است. 🔺 از آنجا که تمام امواج دنیای جدید به صورت ناقص یا هضم نشده به شرق و سپس به حوزه ها می رسد، نوای تخصص گرایی نیز مدتی است حوزه های علمی را فرا گرفته است . در این نوشته تلاش می کنیم به دو معنای صحیح و غلط از تخصص گرایی بپردازیم. 🔺تخصص گرایی در حوزه گاهی به معنای تبحر و تعمق در یکی از علوم خاص حوزوی یا یکی از رشته های علوم انسانی، تنها پس از اتمام سطح اول حوزه معنا شده است و حتی مجموعه هایی آموزشی بر اساس این نگاه شکل گرفته و برخی تحول خواهان حوزوی نیز بر این روش تاکید کرده اند. در این روش یک طلبه بدون احراز شناخت کامل (و حتی متوسط) از اسلام به یکی از رشته ها ورود می کند و تلاش می کند ابعاد مختلف آن رشته را بکاود. 🔺 به نظر می رسد این روش حداقل در علوم اسلامی نه تنها منتج نیست بلکه منشاء التقاط های اساسی است. تصور کنید کسی که به صورت تخصصی تفسیر را برگزیده است و سایر ابعاد فکر اسلامی را نیاموخته است بخواهد مقایسه ای میان تفسیر المنار رشید رضا و تفسیر المیزان علامه طباطبایی صورت دهد، این مقایسه نه تنها متوقف بر فهم تاریخ تفاسیر است بلکه به شدت به آشنایی با علم اصول و فلسفه محتاج است. یا کسی که به طور خاص تنها شاغل به فلسفه بوده است بخواهد آیات و روایات پیرامون کیفیت معاد را با نگاه فلسفی تطبیق دهد یا کسی که تنها به فقه و اصول پرداخته و از فلسفه الهی بهره ای ندارد، بخواهد پیرامون حقیقت ملک یا انسان یا اراده یا نحوه تشریع شارع سخن بگوید. برخی اشکالات اساسی در کار برخی علما که تنها به تاریخ کربلا پرداخته و هرگز نتوانسته اند بین علم غیب امام و آنچه در کربلا رخ داد جمع سالمی کنند، نیز بر همین اساس بود. چون تحلیل کربلا تنها به تحلیل داده های تاریخی نیست بلکه شناخت حقیقت امامت در این فهم سهم بزرگی دارد. (بخشی از بلوا بر سر کتاب شهید جاوید از اینجا نشأت گرفته است) 🔺این مشکل زمانی بغرنج تر می شود که بخواهیم در حوزه ی نظام سازی و فقه حکومتی یا سخن بگوییم. شاید بتوان فهم های گهگاه التقاطی و و یا فهم های ضد اجتماعی و سکولار برخی علمای حوزوی را ناشی از این برداشت های ناقص از علوم اسلامی دانست. 🔺این مسیر گاهی باعث شده که اسلامی کردن علوم انسانی تنها به تهذیب علوم و گاهی گزینش گری ناشیانه تقلیل یابد و مجموعه آیات و روایات به صورت مستهجنی به عنوان موید یا نافی برخی نظریات در حوزه علوم انسانی قلمداد شود و بعد از آن نیز تصور شود روانشناسی یا اقتصاد اسلامی تولید شده است. 🔺اما چگونه می توان بدون فهم ابعاد مختلف اندیشه اسلامی تنها به یک رشته خاص پرداخت؟ 🔺به نظر می رسد تخصص گرایی معنای دیگری نیز دارد که در اندیشه و سیره مرحوم امام، رهبر انقلاب، علامه طباطبایی و شهید مطهری به چشم می خورد. این بزرگان با این که در برخی رشته های خاص به طور تفصیلی ورود کرده اند، اما پیش از آن تراز کاملی از اندیشه اسلامی را به دست آورده اند. در این روش یک اندیشمند مسلمان ابتدا به درجه ای از اسلام شناسی می رسد و پس از آن با این عقبه علمی به حسب تکلیف به یکی از رشته ها ورود می کند. 🔺بحث های حکومتی امام خمینی، بحث های اجتماعی رهبر انقلاب، تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تمامی آثار شهید مطهری در تقابل با اندیشه غرب از این قبیل است. 🔺بی شک از هیچ طلبه مقدمات خوانده ای که پس از آن به تخصص در تفسیر یا فلسفه یا علوم انسانی شاغل شده باشد، نمی توان انتظار مصباح الهدایه، تفسیر المیزان، اصول فلسفه، نقدی بر مارکسسیم یا علل گرایش به مادی گری داشت. جالب این است که نتیجه سالها نگاه معوج به تخصص گرایی نیز هرگز به تولید چنین آثاری منجر نشده است. 🔺شاید تصور سالهای طولانی تحصیل برای به دست آوردن تراز اسلام شناسی (اجتهاد) عاملی برای کوچ عمومی طلاب از مسیر اصلی تحصیل باشد. در این صورت راهبری صحیح تحصیلی طلاب و کوتاه کردن مدت تحصیل می تواند راه را برای الگوی صحیح تخصص گرایی در حوزه باز کند. سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🔆 زائران دائم شبهای جمعه کربلا، فرزندان خمینی ... 🔶 السلام علی الذین استشهدوا فی سبیلک ...
☀️ آیا لقاء الله همان سیب و گلابی و حور بهشتی است؟ ⭕️ بیانی از مرحوم امام خمینی (ره) / آداب الصلوه ص 168 🔰 این طايفه هر چه حديث و قرآن از محبّت و عشق الهى و حبّ لقاء و انقطاع به حق بر آنها فرو خوانند، به تأويل و توجيه آن پردازند و مطابق آراء خود تفسير كنند- آن همه آيات لقاء و حبّ اللَّه را به لقاء درختهاى بهشتى و زنهاى خوشگل توجيه نمايند. نمى‏دانم اين گروه با فقرات چه مى‏كنند كه عرض مى‏كنند: الهى، هَبْ لى كَمالَ الانقِطاعِ الَيْكَ، وَ انِرْ ابْصارَ قُلوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها الَيْكَ حَتّى تَخْرِقَ ابْصارُ القلُوبِ حُجُبَ النُّور فَتَصِلَ الى مَعدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصيرَ ارواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدسِكَ. الهى، وَ اجْعَلْنى مِمّنْ نادَيْتَهُ فَاجابَكَ، وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِك. 🔰 آيا اين «حجب نور» چيست؟ آيا «نظر به حق»، مقصود گلابيهاى بهشت است؟ آيا «معدن عظمت» قصرهاى بهشتى است؟ آيا «تعلّق ارواح به عزّ قدس»، يعنى تعلّق به دامن حور العين براى قضاى شهوت؟ آيا اين «صعق و محو از جلال»، يعنى محو در جمال زنهاى بهشتى است؟ آيا اين جذبه‏ها و غشوه‏ها كه براى رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله در نماز معراج دست مى‏داده و آن انوار عظمت و بالاتر از آن را كه مشاهده مى‏كرده در آن محفلى كه اعظم ملائكة اللَّه كه جبرئيل امين عليه السلام است محرم سرّ نبود و جرأت پيش رفت انمله‏اى نداشت، جذبه براى يكى از زنهاى خيلى خوب بوده؟ 🔰یا انوارى مثل نور شمس و قمر و بالاتر از آن مى‏ديد؟ آيا آن قلب سليمى كه معصوم عليه السلام در ذيل آيه شريفه الّا مَنْ اتَى اللَّه بِقَلْبٍ سَليم فرمود: «سليم آن است كه ملاقات كند حق تعالى را در صورتى كه در آن غير حق نباشد.» مقصود از آن كه غير حق نباشد، يعنى غير كرامت حق نباشد؟ كه برگشت به آن كند كه غير از گلابى و زردآلو نباشد؟ خاك بر فرق من كه عنان قلم از دستم رها شد و به مشغول شد. ولى لَعَمْرِ الحَبيب كه مقصودى از اين كلام نيست جز آن كه براى برادران ايمانى، خصوصاً ، تنبّهى حاصل آيد و لا اقّل مقامات اهل اللَّه نباشند، كه اين انكار سر منشأ تمام بدبختيها و شقاوتها است. مقصود ما آن نيست كه اهل اللَّه كيانند، بلكه مقصود آن است كه مقامات انكار نشود؛ امّا صاحب اين مقامات كيست، خدا مى‏داند. و اين امرى است كه كسى را بر آن اطلاعى نيست- «آن را كه خبر شد خبرى باز نيامد» @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 💠امیدوارکننده ترین آیه قرآن کریم از منظر امیرالمؤمنین(علیه السلام) ♻️استاد آیت الله فرحانی @albayann
☀️ این تصویر در تاریخ تشیع بی نظیر است؛ مردمی دور امام عادلی جمع شوند و او را رها نکنند و لا یخافون فی الله لومه لائم ... 🔥 این تصویر در تاریخ جدید عالم بی نظیر است؛ این صحنه هزار افسانه جدایی دین و دولت را یکجا سوزاند ... 🔺 این تصویر در تاریخ ایران بی نظیر است؛ زیرا این بار مردمان نه دور شاهی که تاج از پدر به ارث برده بلکه دور امامی که مظهر حق است جمع شده اند و خود را در آینه او می بینند ... ⭕️ این تصویر حاصل نفس متصلِ خمینی به دریای بی کران حقیقت و نتیجه صدها سال رنج و تلاش و حرمان و اسارتِ شیعه و خون بهای صالح ترین بندگان خداست ... @ofoqemobin
🎙ماجرای اولین توصیه های مرحوم سید علی قاضی قدس الله نفسه به علامه طباطبایی: ☀️ «میگفتند یک روز در یک راهی که میرفتم، آقای قاضی من را دید، صدا کرد و گفت: «پسرم! اگر دنیا میخواهی،‌ نماز شب بخوان؛ اگر آخرت میخواهی، نماز شب بخوان».‌ این حرفِ مرحوم آقای قاضی است به آقای طباطبائی که خب‌ الحمدلله خدای متعال خیر دنیا و آخرت را به این بزرگوار عنایت میکند. نماز شب را فراموش نکنید، از دست ندهید.» https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43304 @ofoqemobin
🔰 تفاوت نماز امیرالمومنین (ع) و نماز فرد منافق در بیان مرحوم امام خمینی (ره) ☀️ ظاهر نماز على بن أبي طالب، عليه السلام و نماز فلان منافق در اجزاء و شرايط [و] صورت ظاهرى عمل هيچ تفاوتى ندارد، ليكن آن يك با آن عمل معراج إلى اللّه كند و صورتش ملكوت اعلى است، و ديگرى با آن عمل به جهنم سقوط كند و صورتش ملكوت اسفل است و از شدت ظلمت شبيه ندارد. به واسطه چند قرص نان جوين كه خانواده عصمت (ع) در راه خدا مى‏دهند، چندين آيه خداى تعالى در مدح آنها فرو مى‏فرستد. جاهل گمان مى‏كند دو سه روز گرسنگى و غذاى خود را به فقرا دادن امر مهمى است. با اين كه صورت اين قبيل اعمال از هر كس مى‏شود صادر شود و چيز مهمى نيست، اهميت آن به واسطه قصد خالص و نيت صادقانه است. 📕 شرح چهل حديث، ص: 332 @ofoqemobin
☀️ تفاوت حرکت امام خمینی و امثال سید جمال و اقبال از منظر رهبر انقلاب: 🔸 (این متن بخشی از پیام ایشان به مناسبت اولین سالگرد ارتحال امام خمینی است که یکی از بهترین آثار در فهم و شناخت حقیقت انقلاب اسلامی به شمار می آید): ✏️ مصلحان اسلامی و متفکرانی که در یکصدوپنجاه سال گذشته، تحت تأثیر عوامل گوناگون قیام کرده و پرچم دعوت اسلامی و احیا و تفکر اسلامی را بردوش گرفتند -از قبیل سیّد جمال‌الدین و محمّد اقبال و دیگران- با همه‌ی خدمات ارجمند و گرانبهایشان، همگی این نقص بزرگ را در کار خود داشتند که به‌جای برپا کردن یک انقلاب اسلامی، به یک دعوت اسلامی اکتفا کردند و اصلاح جوامع مسلمان را نه با قوّت و قدرت انقلاب، که با تلاش روشنفکرانه و فقط با ابزار قلم و زبان جستجو کردند. این شیوه، البته ممدوح و مأجور بوده و هست؛ اما هرگز از آن، توقع نتایجی همچون نتیجه‌ی عمل پیامبران اولوالعزم را -که سازندگان مقاطع اصلی تاریخ بوده‌اند- نباید داشت. کار آنان، در صورت صحت و مبرا ماندن از عیوب سیاسی و نفسانی، تنها میتوانست زمینه‌ساز یک حرکت انقلابی باشد و نه بیشتر. ولذا مشاهده میشود که سعی و تلاش بیحدوحصر مخلصان این گروه، هرگز نتوانسته حرکت معکوس و روبه انحطاط ملل مسلمان را متوقف کند، یا عزت و عظمتی را که آنان از آن نام می‌آورده و در آرزویش آه و اشک میافشانده‌اند، به مسلمانان برگرداند و یا حتّی اعتقاد و باور اسلامی را در توده‌های مردم مسلمان تقویت کرده و نیروی آنان را در خدمت آن به‌کار گیرد و یا دامنه‌ی جغرافیایی اسلام را گسترش دهد. و این، بکلی از روش پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌واله‌وسلّم) جدا است و این بر هر کس که اندکی تاریخ بعثت و هجرت رسول معظم(ص) را بداند، آشکار است. امام ما برای حیات دوباره‌ی اسلام، درست همان راهی را پیمود که رسول معظم(صلّی‌الله‌علیه‌واله‌وسلّم) پیموده بود؛ یعنی راه انقلاب را. در انقلاب، اصل بر حرکت است؛ حرکتی هدفدار، سنجیده، پیوسته، خستگیناپذیر و سرشار از ایمان و اخلاص. در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبیین اکتفا نمیشود؛ بلکه پیمودن و سنگربه‌سنگر پیش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار میگیرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همین حرکت درمی‌آید و تا رسیدن به هدف -یعنی حاکمیت بخشیدن به دین خدا و متلاشی ساختن قدرت شیطانی طاغوت- ادامه مییابد: «هوالّذی ارسل رسوله بالهدی و دین‌الحقّ لیظهره علی الدّین کلّه ولو کره المشرکون» @ofoqemobin
☀️ شهید مرتضی ؛ مجاهدِ شجاعِ عرصه علم ⭕️ فقط مفهومی در عرصه نبرد و جنگ نظامی نیست، ورود به عرصه علم نیز شجاعت می خواهد و چه بسا گاهی سختی و مشقت آن از دشواری جنگ نظامی نیز بیش تر باشد. ⭕️ شهید مرتضی مطهری مصداق اصیل شجاعت علمی است. او در طول زندگی خود دست به خطر بزرگی زد و به تمامی مرزهای اندیشه ی اسلامی که توسط هر نحله ای تهدید می شد رفت و از آنجا حراست نمود. ناشناخته بودن رقیبِ جدید که از غرب آمده بود کار او را به شدت مشکل تر می کرد اما او آسودگی نشستن در گوشه ای و «نامدار» شدن را به دفاع حقیقی از اسلام ترجیح نداد. ⭕️ کسانی که با فضاهای علمی آشنا هستند می دانند که این فضا گاهی با نوعی از ملاحظه و احتیاط همراه است و بسیاری ترجیح می دهند به همان مسیر سابق علمی محیط خود ادامه دهند و چندان خطر نکنند و به سوالات جدیدتر نپردازند. ⭕️ اما استاد شهید مطهری به معنای واقعی کلمه تمام همّ خود را بر معرفی اسلام در قرن بیستم قرار داده بود. او با تلاشی گسترده در برابر امواج جدید اندیشه در غرب ایستاد و به شدت با جریان تحجر درون حوزه ها نیز مبارزه کرد و در عین حال با جریان روشنفکری التقاطی وطنی هم تقابل جدی داشت. ⭕️ جالب است به لیستی از بخشی از تقابل های اساسی با بزرگترین متفکران غرب نگاهی کنیم: - در معرفت شناسی و مقولات استعلایی در برابر کانتی - بحث علت نخستین و مناط احتیاج به علت در برابر راسل و هگل - اصالت جامعه و فرد در مبادی جامعه شناسی دورکیم - نظریه فطرت در برابر نظریه جبر طبقاتی مارکسی - نظریه سنن الهی در برابر نظریه جبر تاریخی در فلسفه تاریخ - تقابل با داروینیسم و تفسیر معنای روح و حیات - توضیح حقیقت علیت در برابر دیوید هیوم - تبیین فلسفه اخلاق اسلامی در برابر فلسفه اخلاق راسل - نقد نظریه اراده آزاد اگزیتانسیالیستی - نقد انسان کامل نیچه و فرانسیس بیکن و بحث ابرمرد نیچه - نقد نظریه تضاد و دیالکتیک هگلی - نقد بر انتقاد هیوم بر برهان نظم - نقد مسئله رابطه ی کار و اقتصاد با فرهنگ و اخلاق انسانی نزد مارکسیسم - پاسخ به اشکال ثابت و ایستا بودن فلسفه اسلامی و نقد فلسفه حرکت مارکسیستی - تعیین تکلیف مسئله قضا و قدر در نسبت با آزادی در اسلام و تقابل با اگزیستانسیالسیم - تبیین نظریه پایان تاریخ مهدوی در برابر پایان تاریخ کمونیستی - نقد نظریه ی وجود گرایی اگزیستانسیالیستی سارتر - نقد نظریه ی سارتر در ارتباط انسان و خدا - تقابل با وجدان اخلاقی در فلسفه اخلاق کانت - نقد اخلاق جنسی راسل - نقد آگوست کنت در ادوار تاریخی بشر و ... حتی نگاه به این فهرست، رعب آور است چه رسد به اینکه یک متفکر تصمیم بگیرد در تمام این حوزه ها هم اندیشه ی طرف مقابل را درک کند و هم با درکی عمیق از اندیشه اسلامی دست به نقد و بررسی بزند. ⭕️ باید گفت هیچ اندیشمندی در تاریخ اسلامی به این وسعت و گستردگی با اندیشه ی رقیب درگیر نشده است. حتی بررسی های گسترده متکلمین و فقهای شیعه نسبت به اندیشه های اهل سنت چنین تنوع و دشواری ای نداشته است. از این جهت شهید مطهری راهی بسیار بدیع در تاریخ شیعه باز کرده که پیش از او به این شکل وجود نداشته است. به نظر نگارنده تاریخ اندیشه شیعه به قبل و بعد از مطهری تقسیم می شود. به همین دلیل است که به نظر می رسد هنوز و حتی با تمام بزرگداشت ها و همایش ها قدر او به خوبی دانسته نشده است. 🔺 پ.ن: پیرامون توفیق شهید مطهری در برابر غرب و کیفیت استفاده ایشان از منابع آن اندیشه جدیدا بحث هایی وجود دارد که در نوشته ای مجزا ثابت خواهیم کرد او در این مسیر بسیار کامیاب بوده است. 🔰 پیش از این توفیق بود جلساتی برای تبیین برخی ارکان اندیشه ای ایشان داشته باشیم: https://eitaa.com/Ofoqemobin/133 ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
بازنشر به مناسبت سالروز تولد استاد شهید مطهری
💢تقویت انگیزه های انقلابی طلاب، راهکاری جهت پویایی حوزه های علمیه و امیدبخشی به طلاب ✅یکی از سوالات و دغدغه های همیشگی طلاب و مسئولین حوزه های علمیه، مسئله آینده و انگیزه طلاب است. به این معنا که همیشه این سؤال وجود داشته است که ما در آینده چکار می خواهیم کنیم؟ این درس هایی که می خوانیم چه فایده ای دارد؟ نقش ما در جامعه پس از طی مدارج تحصیلی چست؟ وقتی که این سوالات به درستی جواب داده نمی شود، انگیزه تحصیل در حوزه پایین می آید و مشکلاتی را برای طلاب ایجاد می کند. ✅یکی از کارهایی که در حوزه برای حل این سوال و دغدغه انجام می شود، تقویت رابطه ذهنی طلاب با حضرت حجت سلام الله علیه است. با برگزاری جلسات و سخنرانی ها این مطلب تبیین می شود که صاحب حوزه، حضرت حجت علیه السلام است و ما هم سربازان ایشان هستیم و باید برای رضای ایشان درس بخوانیم و تلاش کنیم. ✅یکی دیگر از کارها، ترویج مباحث اخلاقی در حوزه است. در جلسات اخلاق، اهداف معنوی و اخلاقی را در ذهن طلاب تقویت می کنیم و این امر سبب جهت دهی به برخی فعالیت های طلاب می شود و انگیزه های او در فعالیت های حوزوی تقویت می شود. او به امید اینکه روزی، ایت الله بهجت و یا علامه طباطبایی بشود، درس می خواند و مباحثه می کند و برخی از فعالیت های خود را با آنچه از سیره بزرگان اخلاقی آموخته است، تنظیم و برنامه ریزی می کند. ✅تقویت انگیزه های تبلیغی نیز یکی دیگر از مواردی است که در بین حوزویان ترویج می شود. ما به این انگیزه که می خواهیم، شبهات مردم را پاسخ دهیم و احکام را به آنها بیاموزیم و ... درس می خوانیم و در حوزه تلاش علمی و تبلیغی می کنیم. ✅غرض بنده از این نوشته اظهار نظر در موارد سه گانه فوق نیست. بلکه باید عرض کنم که هر سه مورد از مقدس ترین انگیزه هاست که هر طلبه ای باید هر روز دقایقی را به آنها فکر کند و برنامه های خود را بر اساس آنها تنظیم کند. ✅اما آنچه را که می خواهم عرض کنم این است که ظاهرا اشکالی در کار وجود دارد و با وجود ترویج این سه راهکار در حوزه، آنطور که باید و شاید انگیزه های قوی ای در حوزه وجود ندارد و گاها افراد دچار سردرگمی نسبت به وظایف و آینده خود هستند. ✅راهکاری که بر اساس فرمایشات امام و رهبری و جلسات و مشورتهای استاد علی فرحانی به ذهنم رسید و می بینم که این راه کار در حوزه کمتر به آن توجه می شود: «تقویت انگیزه های انقلابی و ایجاد تمدن اسلامی» است. ✅از بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی که به تعبیر امام خمینی، "فلسفه عملی فقه" است، شرایط جدیدی برای حوزه های علمیه محقق شد که توجه به آن هیچ گونه ناامیدی و سردرگمی را در هیچ طلبه و مسئول حوزوی، باقی نمی گذارد. ✅انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، آرزوی دیرینه تمام علمای پس از دوران غیبت تا به حال بوده است. چرا که همینطور که واضح است، بدون وجود یک حکومت جهت اجرای دستورات و قوانین اسلامی، احکام اسلامی عمدتا در کتاب ها باقی خواهد ماند. امام خمینی (ره) این آرزو را محقق کرد و با این کار تمام بحث های علمی حوزوی را جهت دار کرد. ✅اگر جهت تمام فعالیت های حوزوی را تلاش جهت تقویت ارکان انقلاب و تامین نیازهای حکومت اسلامی قرار دهیم، هیچ موقع سوال "چه کنم؟" برای ما به وجود نخواهد آمد. همینطور که رهبری معظم انقلاب مکررا تبیین کرده اند، نظام اسلامی هم برخاسته از حوزه علمیه است و هم برای ادامه راه به حوزه نیازمند است و انقلاب بدون همکاری حوزه، همانند ماشینی است که سوخت آن تمام خواهد شد. ✅این هدف، اولا یک هدف عینی و ملموس است و می توان آثار تلاش در راه آن را عینا دید و هم این هدف، مصداق اکمل و اتمّ سه راهکار فوق است. اگر ما سرباز امام زمان (عج) هستیم، باید بدانیم که فرمانده ما هدفی جز تاسیس حکومت و ترویج و اجرای احکام اسلام ندارد و این هدف همان هدف انقلاب و نظام اسلامی ایران است. و اگر می خواهیم راه کمال را طی کنیم و به مدارج عالیه معنوی برسیم، تنها راه، انجام تکالیف است و امروز با تأسیس نظام اسلامی، همه ما در مقابل آن تکلیف داریم. و اگر می خواهیم اسلام را تبلیغ و ترویج کنیم، اتمّ مصادیق آن همکاری و حمایت از نظام اسلامی است چرا که با تقویت آن اسلام تقویت و ترویج خواهد شد. ✅حال که به اینجا رسیدیم، باید بدانیم که امروز مهمترین نیاز انقلاب اسلامی، تولید مبانی و ساختارهای نظام اسلامی در شئون مختلف بر اساس منابع اسلامی است که امروزه به نام "تولید علوم انسانی اسلامی" رایج شده است. ✅برای تحقق این نیاز، اجتهاد صحیح بر اساس نیازهای زمان و مکان لازم است و برای رسیدن به اجتهاد، درس خواندن نیاز است. خواندن مکاسب و رسائل و کفایه نیاز است. ✅با این نگاه، درس خواندن ما جهت دار و هدف دار می شود و تا تحقق تمدن اسلامی از پای نخواهیم نشست. ✍محسن ابراهیمی @rooz_fiq
📝|فصّ حكمة عصمتيّة في كلمة فاطميّة 💫فصوص الحكم بيست و هفت فصّ است، و هر فصّ آن به نام يكى از انسانهاى كامل كه از آن تعبير به كلمه شده است؛ و در هر فص سلطان و محور بحث يكى از امّهات مسائل مهم قرآنى، و از اصول معارف اصيل عرفانى انسان ساز است. ✨مثلا در فصّ آدمى، سلطان بحث از وجوب خليفة اللّه و انسان كامل است؛ و در فص شيثى از عطايا و منح و هبات؛ و در فص اسماعيلى از خلود عذاب و اقسام جنّت و نار و احوال نفوس در برازخ و قيامت است؛ و در فصّ يعقوبى از دين؛ و در فصّ يوسفى از نوم و خيال و تمثل و عالم مثال؛ و در فصّ هودى از تنزيه و تشبيه يعنى حدّ و بى‏حدّى؛ و در فص شعيبى از قلب و تجدّد امثال؛ و در فصّ عزيرى از قضا و قدر و سرّ القدر و نبوّت تشريعى و مقامى، و در فصّ سليمانى از رحمت وجوبى و امتنانى، و در فص يونسى از حقيقت ذكر و مراتب آن و أدب انسانى، و در فص الياسى از وهم و دعا و اجابت؛ و در فص محمّدى از فرديّت. 💫فاتحه فصوص الحكم «فصّ حكمة إلهية في كلمة آدميّة» است، و خاتمه آن «فصّ حكمة فرديّة في كلمة محمّديّة». و آن بيست و هفت كلمه تامّه و انسان كامل به ترتيب كتاب عبارت‏اند از: «آدم، شيث، نوح، إدريس، إبراهيم، إسحاق، إسماعيل، يعقوب، يوسف، هود، صالح، شعيب، لوط، عزير، عيسى، سليمان، داود، يونس، أيوب، يحيى، زكريا، إلياس، لقمان، هارون، موسى، خالد، محمّد» صلوات اللّه و سلامه عليهم. 💫از انبياى ياد شده در قرآن كريم، فقط يسع و ذو الكفل در كتاب فصوص الحكم نام برده نشده ‏اند، و بيست و سه نفر ديگر به نام هر يك فصّى مخصوص است؛ و چهار شخص ديگر ياد شده در فصوص كه به نام هر يك فصّى جداگانه است عبارتند از: «شيث و عزيز و لقمان و خالد» عليهم السلام. 💫در دوره ‏هاى تعليم و تدريس فصوص الحكم همواره اين خاطره به من روى مى‏ آورد كه چرا در اين كتاب فصّى به نام يكى از زنان نادره دوران مانند مظهر ايمان و أحسن منازل قرآن حضرت عصمة اللّه الكبرى فاطمه بنت خاتم الأنبياء، و يا حضرت مريم بنت عمران منصوص در چند آيت قرآن، اختصاص نيافته است و آن را از آدم تا خاتم در بيست و هفت فص فقط به مردان اختصاص داده است؟! 💫و چرا تأسّى به قرآن كريم نشده است كه خداوند سبحان در سوره انبياء قرآن تنى چند از پيامبران را نام برده است و پس از آن فرمود: وَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فِيها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً لِلْعالَمِينَ، إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ‏. علاوه اين كه يك سوره قرآن كريم به نام حضرت مريم است كه سوره كهيعص است، و حق تعالى در آن سوره بعد از نام بردن حضرت زكريا و يحيى فرموده است: وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ‏ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ‏ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مُوسى‏ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ‏ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِدْرِيسَ‏ ... أُولئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْراهِيمَ وَ إِسْرائِيلَ وَ مِمَّنْ هَدَيْنا وَ اجْتَبَيْنا إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُكِيًّا و نيز در آغاز دعاى استفتاح ماه رجب آمده است: «اللّهمّ صلّ على أبينا آدم بديع فطرتك- الى قوله: اللّهمّ صلّ على أمّنا حوّاء المطهرة من الرّجس ...»، مزيدا بر امرى استحسانى كه حروف تهجّى بيست و هشت‏اند و دوائر حروف بيست و هشتگانه را اهميّت بسزا است؟!. 💫و لكن جناب شيخ أكبر را بايد معذور داشت كه مأمور بود. چنان كه در مفتتح فصوص الحكم بدان تنصيص فرمود كه: «أما بعد فإنّي رأيت رسول اللّه- صلى اللّه عليه و آله و سلم- في مبشرة أريتها في العشر الآخر من المحرم سنة سبع و عشرين و ستمائة بمحروسة دمشق و بيده- صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- كتاب فقال لي: «هذا كتاب فصوص الحكم خذه و اخرج به الى الناس ينتفعون به»، فقلت السّمع و الطاعة للَّه و لرسوله و أولى الأمر منّا كما أمرنا، فحقّقت الأمنيّة و أخلصت النيّة و جرّدت القصد و الهمّة إلى إبراز هذا الكتاب كما حدّه لي رسول اللّه- صلّى اللّه عليه و آله من غير زيادة و لا نقصان ...»؛ چنان كه در «مناقب» حضرت صديقه طاهره فاطمه سلام اللّه عليها را نام برده است كه «صلوات اللّه و ملائكته و حملة عرشه و جميع خلقه من أرضه و سمائه على الجوهرة القدسيّة في تعيّن الإنسية صورة النفس الكلّية ...»، و لكن برخى مناقب را به شيخ عارف رجب برسى نسبت داده ‏اند. 💫غرض اين كه در دوره تدريس فصوص الحكم در آمل، چون درس به فصّ عيسوى رسيده است، در اثناى فصّ عيسوى در ليله مباركى براى يكى از اوتاد حلقه درس و بحثم كه تا كنون بيش از سى سال است با من حشر علمى و عملى سير و سلوك دارد، و حقّا متنعّم به القائات سبّوحى بسيار است، به خطاب رحمانى اين كلمه عليا و درّه بيضاء تشرّف مى‏ يابد كه «فصّ حكمة عصمتيّة في كلمة فاطميّة»، و اين وارده را در جلسه درس بعد برايم حكايت كرد؛ همين بارقه ملكوتى ايجاب كرد كه اين فصّ ثمين به عنوان متمّم فصوص الحكم به قلم اين خوشه چين خرمن ولايت به منصّه ظهور رسيده است، و الحمد للَّه على ما اكرم و أنعم و ألهم و احكم. 📚علامه حسن زاده آملی، ممدالهمم فی شرح فصوص الحکم، ص641 @almorsalaat