eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
601 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 مجموعه جلسات منتشر شده در کانال: 🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/181 🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری: https://eitaa.com/Ofoqemobin/133 🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/34 🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/68 🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه: https://eitaa.com/Ofoqemobin/88 🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه: https://eitaa.com/Ofoqemobin/138 مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/164 🎙 تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/227 🎙 تدریس کتاب جهان بینی توحیدی شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/239 🎙 تدریس کتاب وحی و نبوت شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/256 @ofoqemobin
🔰 مهندس نیز مانند از عناصر فعال در نهضت اصلاح دینی (البته در ایران) بود. او با علاقه ای که به اسلام داشت تلاش می کرد بیشترین سازگاری را بین مباحث الهیات اسلامی و علوم تجربی که خود در آن متخصص بود برقرار سازد و تصور می کرد این خدمت بزرگی به اندیشه اسلامی است. البته این پروژه هرگز حتی بین دین داران سکولار هم چندان امتدادی نیافت اما در زمان او، مهم و قابل تامل بود. شهید مطهری در چند نقطه از اندیشه و آثار خود در برابر این تفاسیر بازرگان و بعضا شریعتی می ایستد و نکات مهمی را پیرامون الهیات و نقش مباحث علوم تجربی بیان می کند که از قله های مباحث شهید مطهری است.. در جلسه زیر که مقدمه ای بر مجموعه جلسات نظام اندیشه شهید مطهری بود به بخشی از تقابل اندیشه شهید با بازرگان، و پرداخته ایم: @ofoqemobin 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 ضرورت نگاه نظام مند به اسلام و آراء شهید مطهری 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ♦️سرفصل هایی از مطالب: ♦️نقد و بررسی دو نگاه به اسلام 🔸نگاه جزئی،جزیره ای و التقاطی 🔸نگاه یکپارچه و نظام مند 📌ارجاع به مقدمه تفسیر شریف برای آشنایی با نظام معرفتی اسلام در مقابل نگاه اول. ♦️نقد نگاه جزیره ای به اسلام و آثار شهید مطهری و عدم توجه به مبانی ایشان 🔸اسلام التقاطی قابل جمع با هر اندیشه ضد اسلامی خواهد بود. ⚠️ نمونه اول: تفسیر مارکسیستی از اسلام ▪️درگیری شهید مطهری از تفاسیر مارکسیستی اسلام ▪️فهم غیر نظام مند از اسلام یا منجر به جزئی نگری می شود یا التقاط. 🔸مواجهه شهید مطهری با اندیشه دکتر 🔸شناخت اسلام غیر از سوژه قرار دادن آن است. الهام گرفتن از اسلام غیر از شناخت نظام مند از اسلام است. ⚠️ نمونه دوم: جریان علم گرا (Science) در اسلام شناسی 🔸 مقابله با اندیشه مهندس در اسلام شناسی 📌ارجاع به نتایج جستجوی "العلمی" یا "التجربی" در کتاب المیزان و نقد رشید رضا توسط علامه طباطبایی (ره) ▪️نقد مقاله "در روش" ابوالحسن بنی صدر. توضیح رهبری پس از نهضت و نقد نگاه ایشان به رهبری سنتی ▪️فهم غیر نظام مند و پراگماتیستی بعضی از مسلمین مثل حبیب بورقیبه رئیس جمهور تونس. 📌 فهم غلط و غیر نظام مند از وحی در نقد نظریه در کتاب از استاد مطهری. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 @ofoqemobin
🔰فراگیری نظام اجتهادی امام خمینی بر اساس کتاب مناهج الوصول ⭕️ یکی از آثار اساسی امام خمینی (ره) در علم اصول مناهج الوصولِ ایشان است. این کتاب متاسفانه حتی تا امروز چندان مطرح نیست و طلاب حتی انقلابی آشنایی کمتری با آن دارند. ⭕️ یکی از مشکلات اساسی ما دقیقا همین است که حتی انقلابی ترین قشرهای حوزه علمیه با تمام دغدغه و تلاششان، آن قدر که باید و شاید با اندیشه های علمی امام و نظام اجتهادی ایشان آشنا نیستند. ⭕️ از ابتدای ورود به حوزه که توفیق داشتم در محضر استاد بزرگوارمان شیخ علی باشم، یکی از پروژه های جدی ایشان تبیین و ترویج اندیشه اجتهادی امام بود. اندیشه ای که شاید از ساحت عرفانی و فلسفی امام نیز بیشتر مغفول است. ⭕️ در اوائل سال تحصیلی 1393 توفیق شد و استاد بزرگوار تصمیم گرفتند یک دوره آثار اصولی امام را با شروع از کتاب مناهج الوصول آغاز به تدریس نمایند. ⭕️ بنده توفیق استفاده از تمام آن جلسات را داشتم. باید بگویم این جلسات از بهترین منابع فهم نظام اندیشه اجتهادی امام خمینی و از بهترین مآخذ فهم عمیق اندیشه تفکیک حقیقت از اعتبار است. این جلسات چالش های علمی بسیار سودمندی برانگیخت و به نظرم به وضوح راهی را فراتر از اندیشه مرحوم آخوند، مرحوم اصفهانی و حتی شیخ انصاری بر اساس نظریات اجتهادی امام خمینی (ره) نشان داد. ⭕️بزرگوارانی که دغدغه دارند با آنچه گفته شد آشنا شوند اگر یک دوره اصول را به خوبی خوانده اند (حتی در حد اصول فقه مرحوم مظفر) می توانند از این جلسات استفاده کنند. 🔺 دانلود صوت جلسات: http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/manahej/ @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بیانی از استاد فرحانی در لزوم خواندن کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره) https://eitaa.com/p_fater
☀️ اعمال شب نیمه شعبان ✅شب از با عظمت ترین شبهای تمام سال است که گاهی به عنوان یکی از لیالی قدر نیز معرفی می شود. این شب اعمال بسیار زیادی دارد برخی از این اعمال در ادامه می آید: ادعیه و زیارات: 🔺 قرائت دعای کمیل 🔺قرائت دعای «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها ...» (اقبال الاعمال) 🔺زیارت مخصوص حضرت سید الشهداء (ع) در نیمه شعبان نمازها: 🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء) 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11) 👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده. 🔅2رکعت (پس از نماز عشاء) 🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1) 👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ (۲۰) یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)+ دعای «الهی تعرض لک فی هذا اللیل ...» 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ‌ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319) 🔅100 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100) 🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است): 🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7) 👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت: 🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1) 🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1) 🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1) 🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1) 👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت: 🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10) پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند. 🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347) 🔸 میلاد حجه بن الحسن العسکری سلام الله علیه بر تمام مومنان و آزادگان مبارک باشد🔸 @ofoqemobin
🔆 دعای اول و آخر نیمه شعبان ...
☀️ معلمِ بزرگ انتظار؛ امام سید علی خامنه ای 👇👇👇
☀️ معلمِ بزرگ انتظار؛ امام سید علی خامنه ای 🔺پس از حضرت صاحب (عج) در طول تاریخ علمای شیعه تلاش گسترده ای برای حفظ نام و یاد آن امام و باقی ماندن شیعه بر عقاید خود کردند. 🔺 تجربه 250 ساله ارتباط مستقیم با امام معصوم، غیبت آن امام را تبدیل به یک وضعیت جدید و بسیار سخت برای شیعه کرده بود. (برای فهم بهتر این مطلب مراجعه کنید به مقدمه کتاب کمال الدین شیخ صدوق: https://eitaa.com/Ofoqemobin/19) 🔺 در طول این دوران وضعیت شیعه فراز و نشیب های متعدد داشت. اما به علت فشارهای اساسی دشمنان به تشیع هرگز یک تئوری عملیاتی مشخص برای مقدمه چینیِ ظهور شکل نگرفت و شاید در برخی برهه ها مسیر ظهور به صورتی کاملا جبری و بدون دخالت شیعیان ترسیم می شد. این نوع از فهمِ مهدویت خصوصا در دوران مقارن با نهضت اسلامی در تشکیلات تبلور یافت. 🔺اما انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) صورت دیگری به تکاپوی شیعه برای آماده سازی شرایط ظهور حضرت حجت داشت. انقلابی که تئوری مشخصی برای زندگی ارائه می کرد و از تمام جهان برای همبستگی ظلم ستیزانه ی توحیدی دعوت می کرد. 🔺اما انقلاب در نهایت به دست رسید. به صورت واضح و مشخص امام سید علی ای پر فروغ ترین رهبرِ فعال تشکیلاتی برای تحقق مقدمات ظهور حضرت حجت است. او در طول 30 سال گذشته از ایده بزرگ امام خمینی (ره) محافظت کرد، و ایده انتظار فعال را با قدرت به گفتمان غالب تبدیل کرد. او در تمام اتفاقات بزرگ تاریخ در سه دهه گذشته موضع گرفت و مسیر حق و باطل را به روشنی مشخص کرد. 🔺امام خامنه ای شیعه را به یکی از قدرتهای بزرگ و غیر قابل انکار تبدیل کرد و بزرگترین و فراگیرترین ارتش شیعیان و آزادگان جهان در طول تاریخ را تشکیل داد. امروز از تهران تا مرزهای رژیم صهیونیستی در دستان کسانی است که «لبیک یا مهدی» می گویند. ارتشی که تنها به قوه نظامی متکی نیست و جهان بینی بین المللی و الهی اش در تمام عالم برافراشته شده است. او معلمِ است کسی که شهادتش چنان فطرتها را برانگیخت که تا امروز دیدن چهره اش خشم انقلابی همراه با معنویت به ارمغان می آورد. 🔺امروز ایشان از وضعیت عالم گفت، تشنگی بی نهایت بشر برای رهایی و رسیدن. بیانات امروز رهبر انقلاب بسیار مهم بود ان شاء الله کار در نهایت به دست این بزرگ مرد به سرانجام خود برسد و دست او در دستان قبله ی حقیقی عالم، حضرت حجت، قرار گیرد. بیانات ایشان در نیمه شعبان: 🔰«شاید در تاریخ بشر کمتر دوره‌ای اتّفاق افتاده باشد که آحاد بشری در همه جای عالم جامعه‌ی بشری به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند؛ چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس میکنند، چه بسیاری از مردم که احساس نیاز میکنند ولی در ناخودآگاهِ خودشان؛ احساس نیاز به یک منجی، احساس نیاز به مهدی، احساس نیاز به یک دست قدرت الهی، احساس نیاز به یک امامت معصوم، احساس نیاز به عصمت، به هدایت الهی. کمتر دوره‌ای در تاریخ این همه احساس نیاز به این حقیقت والا انسان سراغ دارد. امروز بعد از آنی که بشریّت مکاتب گوناگون و نحله‌های فکری گوناگون و مسلکهای گوناگون را تجربه کرده از کمونیسم تا دموکراسی غربی تا لیبرال ‌دموکراسیِ رایج در دنیا با این همه ادّعایی که اینها دارند، بشر بعد از اینکه اینها را تجربه کرده احساس آسایش نمیکند. بشر با این همه پیشرفتهای علمیِ حیرت‌آور که بکلّی وضع زندگی را در جهان تغییر داده، احساس خوشبختی نمیکند. بشریّت دچار فقر است، دچار بیماری است، دچار فحشا و گناه است، دچار بی‌عدالتی است، دچار نابرابری است، دچار شکاف طبقاتی بسیار وسیع است.» ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🔸 علی الدنیا بعدک العفا ... 🔰 السلام علی الحسین المظلوم الشهید و علی الارواح التی حلت بفنائه ... @ofoqemobin
📚 معرفی کتاب (فیلسوفان بدکردار) 🔸کتاب فیلسوفان بدکردار (Philosophers Behaving Badly) حاصل مباحثه ای علمی میان نایجل راجرز و مل تامپسونِ انگلیسی است. کتابی پیرامون 8 فیلسوف بزرگ مغرب زمین که تلاش دارد زندگی شخصی این فلاسفه را بکاود و مقایسه ای میان فلسفه ایشان و زندگیشان بر قرار سازد. این کتاب جنبه هایی بسیار تاریک و پریشان از زندگی بزرگترین نام های معاصر فلسفی را نمایش می دهد. این که این فلاسفه گرفتار چه مشکلات روانی، جنسی و اخلاقی بودند و زیست انسانی شان به چه سختی سپری می شده است جالب است. 🔸این کتاب برای کسانی که اجمالا با فلسفه نیچه، روسو، شوپنهاور، ویتگنشتاین، راسل، هایدگر، سارتر و فوکو دارند مناسب است. ☀️ خوب است کتابی بنویسیم با عنوان «فیلسوفان نیک کردار» و در آن از سهروردی، ملاصدرا،علامه طباطبایی، مدرس زنوزی، ملا علی نوری، سید جلال آشتیانی و ...سخن بگوییم. 🔰 از محتوای این کتاب هرگز نمی توان نتیجه گرفت که کل فلسفه و فلاسفه غرب همه فاسد و منحط اند. باید دانست چنین نتیجه گیری هایی اساسا ارزشی ندارد. @ofoqemobin
💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری (آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری) 🔰سید محمد هاشمی 📌 ارائه شده در موسسه بینش مطهر، قم، پاییز و زمستان97 💠💠💠💠💠💠 ✅ موضوع جلسات 👇👇 👈جلسه اول: لزوم فهم نظام مند اندیشه اسلامی و نقش آثار شهید مطهری در این فهم 👈جلسه دوم: بررسی نحوه تقابل اجتهادی استاد شهید با تفکر و فلسفه مدرن، معرفی مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (6 کتاب اصلی استاد) 👈جلسه سوم: لزوم حصول جهان بینی برای انسان، و تفاوت جوهری جهان بینی ها، نقد جهان بینی های مقابل 👈جلسه چهارم: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی از نظر استاد شهید 👈جلسه پنجم: توحید؛ تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی 👈جلسه ششم: انسان شناسی؛ تقابل انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی مدرن، انسان در جهان بینی اسلامی (بررسی قوس نزول حقیقت انسان) در اندیشه شهید مطهری 👈جلسه هفتم: انسان شناسی؛ انسان در جهان بینی اسلامی (2) 👈جلسه هشتم: انسان شناسی؛ حقیقت نبوت و امامت 👈جلسه نهم: انسان شناسی؛ ولایت، کمال نهایی انسان، فلسفه ختم نبوت بر اساس کمال انسان 👈جلسه دهم: هستی شناسی جامعه و فلسفه تاریخ از منظر استاد شهید مطهری 👈جلسه یازدهم: نقش سیره شناسی استاد شهید در جهان بینی اسلامی 👈جلسه دوازدهم: بررسی ظرفیت اندیشه شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی 💠💠💠💠💠💠 📌 لینک دانلود جلسات از کانال 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/101 📌 لینک دانلود از سایت: 👇👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/mabani-shahid-motahari-97/ @ofoqemobin
🔰 تطبیق اصول فقه بر شرح لمعه (3) 🔸 موضوعِ اصولی: کیفیت دلالت فعلِ معصوم بر احکام ⭕️ در بحث صلوه الجمعه، شهید ثانی به واجبات خطبه نماز جمعه مانندِ حمد، صلوات، موعظه و ... اشاره می کند. یکی از این واجبات در کلام شهید اول، «ثناء» است. شهید ثانی دلیل این مورد را سیره رسول الله و اهل بیت علیهم السلام در خطبه ها می داند اما در نهایت وجوب این مورد را نمی پذیرد. ⭕️ ایشان می فرماید معصوم در خطبه خود به حداقل واجبات اکتفا می کند و صرف وجود ثناء در خطبه های معصوم دلالت بر وجوب آن نمی کند. ⭕️ سوال این است که به چه طریقی می توان از فعلِ معصوم که عملا «لسان» ندارد استنباط وجوب در مقابل استحباب کرد؟ شدت و ضعف طلب مولا در قول او قابل استظهار است اما در فعل چه راهی به این استظهار داریم؟ ⭕️ نکته جالب این است که خود شهیدِ ثانی در ادامه بحث و در اثبات وجوب تحذیر از معصیت در خطبه ها به فعل معصوم استناد می کند! ظاهرا خود شهید ثانی ضابط مشخصی برای استنباط از فعل داشته است. ⭕️ و في وجوب الثناء زيادة على الحمد نظر، و عبارة كثير و منهم المصنف في الذكرى خالية عنه نعم هو موجود في الخطب المنقولة عن النبي و آله عليه و عليهم السلام السلام، إلا أنها تشتمل على زيادة على أقل الواجب ... و يحتمل وجوب الحث على الطاعة، و الزجر عن المعصية للتأسي ... 🖊 (الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌1، ص: 660) @ofoqemobin
🔰 تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة. ☀️ بر فلسفه ای که قوانینش مطابق با قرآن و سنت نباشد. 🔸 حکیم الهی و عارف ربانی صدرالمتالهین شیرازی، الاسفار، ج 8، ص 303 🔰 1 حمد نثار روح ایشان و طلب غفران و هدایت برای تهمت زنندگانِ ناآگاه به این وجود نورانی ... @ofoqemobin
♨️نگاه عرفانی (انسان شناسانه) به مسئله معاد @fater290 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 ♨️ نگاه عرفانی (انسان شناسانه) به مسئله معاد 🔰 استاد علی فرحانی 🌐🌐🌐🌐🌐 ⚡️استاد در این صوت به صورت خلاصه، اجمالی از تصویر مسئله معاد را از نگاه انسان شناسی عرفانی تبیین می کنند. 📌گزیده ای از جلسات تدریس شواهدالربوبیه @fater290
🎙 سیری در توحید قرآنی بر اساس اندیشه و 🔰 جلسه اول: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی 🔰 جلسه دوم: تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی (استدلال های مشایی، صدرایی و استدلال علامه طباطبایی) (از مجموعه جلسات نظام اندیشه شهید مطهری) @ofoqemobin 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ «نگاهی به انسان شناسی اسلامی از منظر شهید مطهری» بر اساس کتاب «انسان شناسی» موسسه 📌 جهت جمعی از مسئولان و معاونان نهادهای دانشگاه های علوم پزشکی استان مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، شهریور۹۸ 📌 لینک دانلود صوت جلسات 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/315 @ofoqemobin
💢 «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی» ✅در شهریور ماه سال ۹۷، جلساتی تحت عنوان "ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی" در مدرسه علوم انسانی صدرا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم‌انسانی برگزار شد. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 👈در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداختیم. ✅ این جلسات می تواند برای دانشجویان علاقه مند به علوم انسانی اسلامی از دوجهت موثر باشد، اول آشنایی با مجموعه علوم اسلامی، و دوم نسبت این علوم در تولید علم دینی. ✅ طلاب بزرگوار نیز از جهت ثمره مباحث علمیشان در مسائل جدید می توانند از این جلسات استفاده کنند. ان شاء الله هر دو گروه نقد و نظرشان را نیز به بنده منعکس کنند. 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 💠فهرست مباحث مطرح شده در این جلسات 👇👇👇👇 🎙 جلسه اول و دوم: - ضرورت رجوع دوباره به علوم اسلامی و توضیح امتناع حیات مومنانه با وجود علوم انسانی مدرن - تبیین چیستی و چرایی نزاع سنت و مدرنیته - تبیین ضرورت فهم نظام مند، برای استفاده از علوم اسلامی و نقد علوم مدرن - مراد از علم اسلامی در این بحث 🎙جلسه سوم و چهارم: - معرفی علم منطق به عنوان علمی اسلامی و ابزاری برای ایجاد فهم نظام مند - فرآورده اولیه منطق نقد نظامات اندیشه ای مغالطی در حوزه علوم انسانی 🎙جلسات پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم: - تبیین فلسفه اسلامی و پیشینه تاریخی آن - بررسی تطور فلسفه اسلامی تا حکمت متعالیه - معرفی علامه طباطبایی به عنوان نماینده تمام عیار حکمت متعالیه - تبیین موضوع فلسفه و رسالت این علم - نگاهی به ارکان حکمت متعالیه - بررسی نقش مباحث ماهیات در تبیین و اثبات موضوعات علوم 🎙جلسه دهم: - بررسی نقش و امکانات فلسفه اسلامی در تحول علوم اسلامی (با نگاهی به آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری) - بررسی عرفان اسلامی و ظرفیت آن در تحول و بازگشت بسیاری از ظرفیت های آن به حکمت متعالیه - تبیین ضرورت نیاز به وحی - تبیین استمرار نیاز به وحی در دنیای مدرن - تبیین نیاز به اصول فقه برای زبان شناسی کتاب و سنت 🎙جلسه یازدهم: - بررسی تطور فقه و اصول و معرفی مکتب شیخ انصاری و امام 🎙جلسه دوازدهم: - بررسی ابعاد علم اصول فقه 🎙جلسه سیزدهم: - تبیین نقش بی بدیل اجتهاد بر اساس مکتب امام خمینی در تولید و تحول علوم انسانی - تبیین نظریه مختار در تولید علم دینی و مقایسه با برخی مبانی دیگر - بررسی تقسیم کار حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی 🎙جلسه چهاردهم: - بررسی تفسیر به عنوان عامل دیگر تحول علوم انسانی - معرفی مکتب تفسیری علامه و توان این مکتب در تبدیل قرآن به منبع مستقل معرفتی در تولید علم دینی - اثبات صحت مبنای تفسیر قرآن به قرآن 🎙جلسه پانزدهم: -نقش معارف قرآنی در تولید علوم انسانی اسلامی - بررسی نهایی نقش قرآن و سنت در تبیین مبانی هستی شناختی و دستورالعمل های عملی - جمع بندی مجموع مباحث این دوره 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 👈 تعداد جلسات: 15 📌 لینک دانلود صوت جلسات در ایتا 👇👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/132 @ofoqemobin
أَشْهَدُ أَنَّ دَمَكَ سَكَنَ فِي الْخُلْدِ ، وَاقْشَعَرَّتْ لَهُ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ ، وَبَكىٰ لَهُ جَمِيْعُ الْخَلائِقِ ، وَبَكَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَمَا فِيهِنَّ وَمَا بَيْنَهُنَّ ، وَمَنْ يَتَقَلَّبُ فِي الْجَنَّةِ وَالنَّارِ مِنْ خَلْقِ رَبِّنا ، وَمَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ
🔰 تحصیل مجازی و بهبود وضعیت درسی طلاب 🔺شیوع ویروس سبب شد بسیاری از دروس حوزه به صورت مجازی برگزار شود و اقبال به استماع صوتی جلسات گسترده تر شود. 🔺به نظر می رسد وضعیت جدید تحصیلی در حوزه ها و فشارهای اجتماعی برای تسریع در بازدهی طلاب در طول تحصیل، پس از این هم تحصیل مجازی را جدی تر کند. در این نوشته با پاسخ اجمالی به برخی اشکالات، بیان می کنیم که تحصیل مجازی می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تحصیلی حوزه ها داشته باشد. ⭕️ (نکته: آنچه در ادامه در تایید تحصیل مجازی می آید روشی برای کمک به برنامه حضوری تحصیل است نه جایگزین آن.) 🔺برخی معایبی که مخالفان تحصیل مجازی (نواری) بیان می کنند: - قطع ارتباط مشافهی استاد و شاگرد در تعلیم - اختلال در روند تحصیل علم و اختلال در ترتب زمان مند جلسات درسی بر یکدیگر - قطع رابطه تربیتی استاد و شاگرد 🔺اما به نظر می رسد استفاده مجازی از بسیاری از دروس امری کاملا اجتناب ناپذیر است و بخشی آینده تحولی حوزه به نحو جدی وابسته به آن است لذا باید راهی برای حل اشکالات یافت. 🔺به طور طبیعی رسیدن به ملکه اجتهاد در حوزه علمیه مستلزم به دست آوردن گزاره های بسیار زیادی از علوم مختلف است. گذراندن این مسیر طولانی و احاطه مناسب بر تمام این علوم در حالت عادی و با شرکت مثلا در 5 کلاس در روز (که عملا بسیار مشکل است) و حتی با رفع تمام تعطیلی های نوروز و تابستان سالیان بسیاری به طول می انجامد. 🔺 اما می توان این مسیر طولانی را با زنده کردن تمام اوقاتی که به راحتی از دست می روند و با استفاده از امکانات مجازی کوتاه کرد و یکی از معضلات اساسی تحصیل یعنی طولانی شدن دوران آن را به مقدار زیادی بر طرفت نمود. این کار مزایای بسیاری دارد: - امکان استفاده از تمام اوقات شبانه روز و تمامی ایام سال حتی در صورتی که دسترسی به هیچ استادی ممکن نباشد و در نتیجه امکان قطعی کوتاه شدن دوران تحصیل - امکان انتخاب بهترین استاد در هر درس ولو آن استاد دیگر در قید حیات نباشد و یا دیگر آن درس مشخص را درس ندهد. - امکان تامل در یک جلسه درسی و استماع چندباره آن - امکان استماع همزمان جلسات درسی چند استاد در یک درس مشخص (البته انجام این کار ملاحظاتی دارد) - امکان اتمام دوره سطح تا پیش از درس خارج در 4 سال یا کمتر از آن 🔺البته اشکالاتی که در بالا به این مسیر وارد شد جدی است ولی به نظر می رسد می توان این اشکالات را با راه حل های زیر حل کرد: - خواندن اولین دوره هر کدام از علوم با یک استاد مجرب به صورت حضوری، مثلا الموجز در اصول، جلد اول لمعه در فقه، سیوطی یا صمدیه در ادبیات و ... - همراهی کامل با یک یا چند استاد در کل دوران تحصیل و مشاوره گرفتن و حل مشکلات پس از استماع مجازی جلسات، در این صورت استاد می تواند مسیر تربیتی را نیز پیگیری کند و این مسیر تربیتی لزوما متوقف بر صدها جلسه حضوری نباشد. - رعایت کامل روندِ مباحثه و نگارش تقریر برای تمام جلسات درسی و ارائه آن به استاد پ.ن: مسیر تربیت معنوی و اخلاقی طبیعتا بحث دیگری دارد و آنچه در اینجا بیان شد صرفا پیرامون مسیر علمی مرسوم در حوزه است. ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
💠 سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد. 🔰امامین انقلاب 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود. 🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم. 🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد. 🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند! 🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد. 📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶ 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارف‌تر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام می‌رسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. 🔺امام درباره‌ی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاه‌آبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام می‌کردم. 🔺بنابراین عرفان موجب نمی‌شود که انسان برود در گوشه‌یی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسأله‌ی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، به‌هیچ‌وجه مصلحت نیست. 📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیت‌الله شاه‌آبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴ @fater290
🕌 جلسات «مقدمه ای بر اسلام شناسی» 🎙 ان شاء الله از امشب سلسله جلساتی با موضوع «مقدمه ای بر » به صورت زنده و آنلاین برای جمعی از مسلمانان به زبان برگزار خواهد شد. صوت جلسات در کانال قرار خواهد گرفت. 📕 منبع محوری این جلسات کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی است که با بیانی ساده و البته جامع نگارش شده و ترجمه آن نیز موجود است. @ofoqemobin