🗒 #یادداشت | معنای فطریبودن دین
🔖 خواستۀ طبیعی هماهنگ با وجود و تامینکنندۀ نیاز انسان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه❗️
قرآن، برای اولین بار، نظریۀ فطریبودن دین را بیان کرد. «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ»
مسئله❓
اما این سوال وجود دارد که این نظریه، دقیقاً به چه معناست؟
جواب 📨
فطریبودن دین اسلام، مرادف با سه گزاره است.
➖۱- دین و حس پرستش، در نهاد انسان و به عنوان یکی از خواستههای طبیعت انسان، وجود دارد.
➖۲- دین و دینداری، تامینکننده منحصربهفرد برخی خواستههای طبیعت انسان است. از لحاظ شخصی، هیچ رقیبی برای دین، در تامین نیاز ابدیتخواهی وجود ندارد. از لحاظ اجتماعی هم هیچ پشتوانهای مثل دین و ایمان، برای اخلاق و قانون که دو رکن اساسی اجتماع هستند، وجود ندارد.
➖۳- بین معارف و گزارههای دین و سایر غرائز فطری انسان، هیچ ستیز و نزاعی وجود ندارد و کاملاً هماهنگ با ساختمان وجودی انسان است.
📘 اقتباس از کتاب امدادهای غیبی در زندگی بشر
🏷 #فطرت | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | اهتمام اسلام به علمآموزی
🔖 أولویت مسئلۀ علم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدّمه❗️
نحوۀ مواجهۀ یک مکتب با مسئله علم، یکی از خصوصیات مهمی است که باید در نگاه به آن مکتب لحاظ شود. برخی مکاتب، ضدیت و تضاد با علم دارند و آن را در وادی ایمان راه نمیدهند. برخی هم توافق و همکاری بین علم و ایمان را در برنامۀ خود دارند.
مسئله❓
اما دین مبین اسلام، چه مواجههای با مسئلۀ علم دارد؟
جواب 📨
برای این منظور، به برخی از آثار متفکر شهید، استاد مطهری، مراجعه میکنیم.
➖مسئلهٔ علم در نگاه دین اسلام:
▫️در دین اسلام، به کسب علم و معرفت، بسیار بسیار سوق داده شده است و بهای خیلی خوبی به آن داده شده است.
رسول اکرم _صلی الله علیه و آله_ وقتی وارد مسجدی میشوند و با دو گروه جمعیت روبهرو میشوند که یک گروه، مشغول عبادت خدای متعال هستند و یک گروه هم مشغول تعلیم و تعلم هستند، به گروه دوم میپیوندند و میفرمایند: «این هر دو دسته کار نیک میکنند و بر خیر و سعادتند؛ لکن من برای تعلیم و داناکردن فرستاده شدهام».
▫️در آموزههای اسلام، انسان، در هر سنی و شرایطی هست باید تمام تلاش خود را به کار ببرد و علمآموزی کند.
در داستان دانشجوی بزرگسال، به خوبی نشان میدهد که چگونه سکّاکی، با کِبَر سنّ خود و با میزان هوش و ذکاوت حداقلی خود، با پشتکار و کوشش، به یک عالم برجسته تبدیل شد.
➖جهتدهی به مسئله علم:
در کنار تشویق دین اسلام به علم و یادگیری، یکسری خطکشیهایی هم برای این مسئله ارائه شده است که خیلی ارزشمند است و به علم و آموزش، جهت دهی میکند.
▫️در داستانی تحت عنوان غزالی و راهزنان، سفارش میشود که علم انسان، باید از فضای کاغذ و ورق دفتر، خارج شود و بر جان انسان نفوذ کند. علم باید به گونهای باشد که باور انسان بشود و چراغ راه انسان بشود نه اینکه در چهاردیواری کتاب باقی بماند.
▫️سفارش دیگری که در این زمینه وجود دارد، توأمکردن علم و اخلاق است. در دین مبین اسلام، علمی که همراه با اخلاق نباشد، اصلا مورد مدح و ستایش نیست. باید این دو، با یکدیگر در انسان وجود داشته باشند. علمی که بدون اخلاق باشد، مانند تیغ در کف انسان مست است و مانند چراغی است که به دست دزد داده باشند.
در داستان ابن سینا و ابن مسکویه و داستان خواهش مسیح، این حقیقت، به روشنی بیان شده است.
📘 با اقتباس از کتاب داستان راستان؛
🏷 #علم | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید | قهرمان جهان علم و فلسفه
👤 آیت الله مصباح یزدی -رحمهاللهتعالی-:
مقدّمه
💠 آنچه امروز در دست مسلمانان به نام فلسفه وجود دارد، مجموعهای است از میراث پیشینیان فلسفه، به علاوۀ حقایقی که مسلمانان با الهام از کتاب و سنت و با افکار تابناک خودشان به صورت فلسفه اسلامی امروز درآوردهاند.
💠 در فلسفۀ اسلامی، مسائلی مطرح شده؛ یا مسائل طرحشدۀ قبلی به گونهای اثبات شده که با فلسفههای پیشین تفاوت بسیاری دارد.
🔆 اقدامات در راستای شکوفایی فلسفه
اینجا میرسیم به نقش استاد شهید مطهری -رضواناللهتعالیعلیه- در شکوفاکردن فلسفۀ اسلامی در عصر اخیر؛ شهید مطهری [اقدامات زیر را در فلسفه محقق ساخت:]
🔺 ساده کردن فلسفه، و نوشتن فلسفه به زبان ساده فارسی؛
🔺 تطبیق مبانی فلسفۀ اسلامی با فلسفههای دیگر، تا هم شبهات الحادی رد شود؛ هم فلسفۀ اسلامی بارورتر شود؛
🔺 طرح مسائل جدیدی در فلسفه و عرضۀ راه حلهای نوینی برای مسائل گذشته؛
🔆 دو فضیلت بزرگ
استاد شهید مطهری [به صورت کلی] دو فضیلت بزرگ داشت:
▫️ در صحنۀ سیاست و مسائل اجتماعی، یار و مددکار امام -قدّسسرّه- بود؛
▫️ در صحنۀ فرهنگ و فلسفۀ اسلامی، یار و مددکار علامۀ طباطبایی -قدّسسرّه- بود؛
💠 هر یک از این [فضیلتها] کافی است که در جهان علم و فلسفه شهید مطهری به عنوان یک قهرمان شناخته شود.
🗓 مدرسۀ عالی شهید مطهری؛ اردیبهشت ۱۳۶۱
📥 برگرفته از کانال «آیت الله مصباح یزدی» -رحمهاللهتعالی-
🏷 #استاد_مطهری #فلسفه | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید | شاگرد اساتید شدید القوی
💎 اما خصیصۀ شهید مطهری -رضواناللهتعالیعلیه- این است كه این، معلّمانی داشت كه واقعاً شدید القویٰ بودند.
از یك سو امام راحل -رضواناللهتعالیعلیه- بود كه او در حدّ خود واقعاً در این عصر، شدید القویٰ بود؛ یكی هم علامۀ طباطبایی بود كه او هم شدیدالقویٰ بود. قوای علمی و عملی اینها در كمال شدّت فعال بود.
💎 شهید مطهری -رضواناللهعلیه- هم شاگرد این ﴿عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَی﴾ بود. یاد گرفت چگونه قلم بزند. هم آن مطالب عمیق را نوشتند؛ هم كتاب رقیق داستان راستان. كسی نیست كه داستان راستان را بخواند و نفهمد؛ برای همه قابل فهم است.
💎 خون شهید مطهری، یک گروهِ عقلگرای دینباورِ دینپژوهِ دینشناسِ دیندار میخواهد.
💎 جامعه را بزرگكردن؛ خون را معرفیكردن؛ گروه خون را شناساییكردن؛ خون را تزریقكردن؛ فهم به جامعه دادن این، كار آسانی نیست.
💎 سرمایههای سنگینی برای این انقلاب سرمایهگذاری شده. این بزرگوار هم در ردیف این سرمایههای وزین است؛ بنابراین نشر معارف ایشان, نشر مآثر ایشان, نشر آثار ایشان، در حقیقت شناختن و شناسایی گروه خون عقلی است، یک انسان عاقلِ عامل میتواند از این خون بهرهبرداری كند و این خون تمامشدنی هم نیست.
🗓 دیدار اعضای ستاد حکمت مطهر با استاد؛ ۲۲ فروردین ۱۳۸۷
📥 برگرفته از کانال «آیت الله جوادی آملی» -حفظهالله-
🏷 #استاد_مطهری | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
🗒 #یادداشت | دقت در برداشت از منابع دین
🔖 نگاه جامع و کامل و اجتهادی به دین
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه❗️
➖ در داستان «امام صادق و گروهی از متصوفه»، برداشتی مخالف با نظر اسلام دربارهٔ بهرهمندی از نعمات دنیایی مورد نقد قرار میگیرد.
➖ در داستان «شهرت عوام»، فردی با نگاهی سطحی و محدود به برخی آیات قرآن کریم، دزدی میکرد و مال دزدی را به مستمندان و نیازمندان میرسانید و به خیال خود، کار درستی انجام میداد.
➖ در داستان «کابین خون»، بحث از خوارج به میان آمده است. جریانی که در جنگ صفین رخ داد و قشریگری و برخورد عوامانه و غیر اجتهادی و خودسرانه با معارف دینی توسط این فرقه.
➖ نکتهای که در تمامی این داستانها حائز اهمیت است این است که تمامی این انحرافها و کجرویها، به خاطر نبود نگاه #عالمانه و #اجتهادی و #جامع و کامل و یادنداشتن #اصول_برداشت معارف از منابع اصیل؛ همچون قرآن و روایات و سنت است.
➖ در داستان «شهرت عوام»، امام صادق وقتی این داستان را برای دوستان نقل کرد فرمود: «اینگونه تفسیرها و توجیههای جاهلانه و زشت در امور دینی سبب میشود که عدهای گمراه شوند و دیگران را هم گمراه سازند.»
➖ در داستان «کابین خون»، شهید مطهری میفرماید: «... مبارزهٔ با خوارج از نظر علی -علیه السلام-، مبارزه با یک عدهٔ چندهزار نفری نبود، مبارزهٔ با جمود فکری و استنباطهای جاهلانه و یک فلسفهٔ غلط در زمینهٔ مسائل اجتماعی اسلام بود...»
مسئله❓
اما مواجههٔ صحیح با منابع اصیل دینی چگونه است؟
جواب📨
نوع مواجهه با آيات و روایات، در داستان «امام صادق و گروهی از متصوفه»، بیان شده است. امام صادق -علیه السلام-، خطاب به جماعت صوفی میفرماید: «... شما در معانی آیات قرآن و نکتههای لطیف و شگفتانگیزی که از آن استفاده میشود، تدبر نمیکنید.
فرق بین ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه را نمیدانید، امر و نهی را تشخیص نمیدهید...
ای گروه، از این راه ناصواب دست بردارید و خود را به آداب واقعی اسلام متأدب کنید. از آنچه خدا امر و نهی کرده تجاوز نکنید و از پیش خود دستور نتراشید. در مسائلی که نمیدانید مداخله نکنید. علم آن مسائل را از اهلش بخواهید. در صدد باشید که ناسخ را از منسوخ و محکم را از متشابه و حلال را از حرام بازشناسید...»
🏷 #اجتهاد | #تخصصی
📘 اقتباس از کتاب داستان راستان؛
🌐 کانال «پارهٔ تن»
📚 #کتاب_شناسی | اندیشههای مطهّر
✍🏻 نویسنده: استاد علی ربانی گلپایگانی؛
❓ موضوع: تبیین دیدگاه شهید مطهری دربارۀ برخی مسائل معرفت شناسی و الهیاتی؛
🗓 سال چاپ : ۱۳۸۵؛
📤 ناشر: انتشارات پارسایان؛
📙 تعداد مجلد و صفحات: ۱ جلد در ۲۶۴ صفحه؛
🔍 معرفی کتاب :
حق بزرگی که استاد شهید مطهری بر جامعۀ اسلامی عموماً و بر جامعۀ فرهنگی و فرهیختگان حوزه و دانشگاه خصوصاً دارد، بر هیچ خردمند منصفی پوشیده نیست.
کتاب «اندیشههای مطهر» دربردارندۀ دیدگاههای ایشان در زمینۀ برخی از مسائل مهم فلسفه و کلام جدید است.
📜 فهرست مباحث
🔻 تعدادی از فصول این کتاب، مقالاتی است که استاد ربانی گلپایگانی به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری طی چند سال نگاشته است و برخی دیگر مباحثی است که بر اساس آراء و اندیشههای شهید مطهری برای دانشپژوهان کلام تدریس شده است.
🔻 این کتاب شامل یک درآمد و دو بخش به همراه فصولی از این قرار است:
▫️ درآمد: نگرشی به شخصیت و سیره علمی استاد مطهری؛
▫️ بخش اول: بحث هایی از معرفتشناسی و فلسفه، شامل فصول: معرفت شناسی ، علم حصولی و حضوری، ادراکات بدیهی و نظری، مفاهیم جزئی و کلی، چگونگی پیدایش مفاهیم ذهنی، معقولات اولیه و ثانویه، چگونگی پیدایش معقولات ثانیه، معقولات ثانیه و حل مشکل شناخت، ذهنشناسی و فلسفه، رابطه فلسفه و علوم تجربی؛
▫️ بخش دوم: بحثهایی از الهیات و کلام جدید، شامل فصول: الهیات عقلی و فلسفی، کلام جدید، تکثرگرایی دینی، اسلام و تحولات زندگی، نیاز بشر به دین.
📥 برگرفته از کانال «استاد علی ربانی گلپایگانی»
🏷 #کتاب_شناسی | #تخصصی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📚 #کتاب_شناسی | آفتاب مطهر
✂️ برشی از کتاب:
💠 ویژگی برجستهای که مطهری را از دیگر مشاهیر یا دستکم، بسیاری از بزرگان علوم اسلامی ممتاز میسازد، این است که مسئلۀ اهم و مهم را در نظر داشت.
💠با محاسبات و بررسیهای دقیق و ژرفاندیشی، به خوبی تشخیص میداد که در وضع کنونی، باید چه کرد. آنگاه، همان زمینه را پی میگرفت و در آن به کند و کاو و مطالعاتی منسجم میپرداخت و محصول آن را به صورت کتاب، درسهایی آموزنده برای طلاب و دانشجویان و نیز سخنرانیهای مفید برای عموم مردم، عرضه میکرد.
📥 برگرفته از کانال «آیت الله مصباح یزدی» -رحمهالله-
🏷 #کتاب_شناسی | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
14000211 Aftabe Motahar(2).pdf
2.56M
📚 #کتاب_شناسی | آفتاب مطهر
✍🏻 نویسنده: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی -رحمهالله-
💠 توضیح کوتاه دربارۀ کتاب:
▫️ نوشتار پیش روی محصول تدوین، تبویب، نگارش و بازنویسی مقالات، سخنرانیها و مصاحبههای استاد برجسته حوزه، آیتالله مصباح یزدی است که به جنبههایی از زندگی، اندیشهها و خدمات علمی و فرهنگی شهید مطهری میپردازد.
💠 رؤوس مطالب کتاب:
▫️ نوشتار حاضر در نُه بخش سامان یافته است.
▫️ در بخش نخست، به نام دانشوری ژرفاندیش، جنبههایی از امتیازات علمی و اخلاقی شهید مطهری آمده است.
▫️ در بخش دوم، رازهای موفقیت این دانشمند به خواننده شناسانده شده است، ▫️ در دیگر بخش ها چهرۀ مُدَرسی وارسته ترسیم گردیده که به احیای تفکر دینی پرداخته است.
▫️ پاسخگویی آن شهید به نیازهای زمان، آفتزدایی از عقاید و باورها، مقابله با سیلاب تحریفات و در نهایت چگونگی شهادت ایشان به دست گروهک فرقان نیز تبیین و مورد واکاوی قرار گرفته است.
📥 برگرفته از کانال «آیت الله مصباح یزدی» -رحمهالله-
🛒 خرید اینترنتی
🏷 #کتاب_شناسی | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📝 #سخنبزرگان | تأثیرگذاری آثار در زمینه های مختلف
👤 آیت الله مکارم شیرازی:
شهید مطهری از نظر عقاید اسلامی، فقه، اصول و فلسفه، جامعیت قابل توجهی داشت و دارای قلمی روان و شیوا بود و مبانی و علوم حوزه را با قلم روز به جهانیان معرفی کرد؛ به همین دلیل آثارش در زمینه های مختلف تأثیر گذار است.
📥 برگرفته از کانال «آیت الله مکارم شیرازی» -حفظهالله-
🏷 #آثار | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 متفکر فقیه شهید مطهری:
🩸اگر حسین بن علی بود میگفت اگر میخواهی برای من عزاداری، کنی شعار امروز تو باید فلسطین باشد.
🏷 #مسؤولیت_اجتماعی | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
📖 #بخوانید | «عفت» و «شرافت» در کلام شهید مطهری
🔰 «شرافت زن اقتضا میكند هنگامى كه از خانه بيرون میرود, متين و سنگين و باوقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشيدنش هيچگونه عمدى كه باعث تحريك و تهييج شود به كار نبرد.
🔰 عملًا مرد را به سوى خود دعوت نكند، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنىدار به سخن خود آهنگ ندهد؛ چه آنكه گاهى اوقات ژستها سخن مىگويند، راه رفتن انسان سخن مىگويد، طرز حرف زدنش يك حرف ديگرى مىزند.»
📘 مجموعه آثار استاد شهيد مطهری؛ ج۱۹؛ ص۴۴۷
🏷 #عفت #شرافت | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📖 #بخوانید | زندگی سعادتبخش در کلام شهید مطهری
🔰 امام زین العابدین -علیهالسلام- در دعا، از خداوند متعال چنین مسألت مینماید:
« خدایا بر محمد و آل او درود بفرست و ایمان و یقین مرا به اعلی درجه برسان، نیّت مرا نیکوترین نیّتها گردان و عمل مرا فاضلتر و بهترین اعمال گردان.»
🔰 منتهای سعادت همین است که آدمی در ناحیهٔ عقل و فکر، دارای محکمترین اطمینانها و در ناحیهٔ احساسات و قلب، دارای پاکترین نیّتها و در ناحیهٔ عمل، دارای نیکوترین عملها باشد. زندگی پاک و پاکیزه و سعادتبخش همین است.
📘 حکمتها و اندرزها؛ ج۱؛ ص۳۵
🏷 #سعادت | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📖 #بخوانید | رابطۀ بیغیرتی مردان و بیعفتی زنان در کلام شهید مطهری
➖ «اگر زنى آلوده شد، مرد ديگر نمىتواند ادّعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ...؛ يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت، آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مىشود... .
➖ قرآن مىگويد: «خبيثات مال خبيثين است». زنهاى ناپاک مال مردان ناپاک است و زنان پاک مال مردان پاک است، اين، ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاک است كه غيرت را از دست مىدهد و زن ناپاک را مىپذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاک باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاک را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مىگيرد.
➖ اين بيانِ حكم شرعى نيست؛ بلكه قرآن يک قانون طبيعى را بيان مىكند: طبعاً اين طور است كه پاکها سراغ پاکها مىروند و ناپاکها سراغ ناپاکها.»
📘 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى؛ ج۲۶؛ صفحۀ ۴۳۲-۴۳۳
🏷 #غیرت #عفت | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📖#بخوانید | ماه مبارک و آثار شگفت تمرین
▫️ ماه رمضان ماه روزه است. در هر سال یک ماه بر همۀ کسانی که عذر شرعی ندارند واجب است که روزه بگیرند. قرآن کریم میفرماید: «روزه برای شما مقرر شده تا در شما تقوا پدید آید.» (بقره ۱۸۳)؛ یعنی سی روز یا بیست و نه روز متوالی ماه رمضان را خودداری و پرهیزکاری کنید تا خوددار و پرهیزکار شوید.
▫️ روزه، مشق و تمرین خودداری و پرهیزکاری و تسلط بر نفس است. مشق و تمرین اگر منظم و متوالی باشد آثار شگفت دارد، عادت و ملکه ایجاد میکند؛ مثلا اگر کسی سی روز متوالی ورزش کند، عضلات بدنش محکم میشود، اگر سی روز متوالی تمرین خط؛ یا نقاشی؛ یا تیراندازی بکند، قطعا پیشروی میکند.
▫️ چگونه ممکن است کسی سی روز مشق خودداری و پرهیزکاری و تسلط بر نفس بکند، گرسنه بشود و غذا نخورد، تشنه بشود و آب نیاشامد، از نزدیکی با زنان خودداری کند و آنگاه در وی عادت خودداری و تسلط بر نفس و خویشتنداری پیدا نشود؟!
📘 حکمتها و اندرزها؛ ج۲؛ ص۲۰۲ و ۲۰۳
🏷 #روزه #تمرین | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📖 #بخوانید | انسان، عاشق کمال بیحد
مسئله❓
انسان هميشه طالب آن چيزى است كه ندارد؛ و اين خيلى عجيب است. هرچيزى را تا ندارد خواهان آن است؛ وقتى همان چيز را دارا شد، دلزدگى برايش پيدا مىشود، چرا؟
جواب 📨
➖ مسأله اين است كه انسان آنچنان موجودى است كه نمىتواند عاشق «محدود» باشد؛ نمىتواند عاشقِ «فانى» باشد؛ نمىتواند عاشق شيئى باشد كه به زمان و مكان محدود است.
➖انسان عاشق كمال مطلق است و عاشق هيچ چيز ديگرى نيست؛ يعنى عاشق ذات حق است، عاشق خداست.
📘 مجموعه آثار؛ ج۲۳؛ ص ۱۴۷ و ۱۴۸؛ با تلخیص
🏷 #عشق #کمال_مطلق | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
✏️ #کوتاه_نوشت | انسان کامل
👤 شهید مطهری -قدّسسرّه-:
انسان کامل یعنی انسانی که قهرمان همۀ ارزشهای انسانی است، در همۀ میدانهای انسانیت قهرمان است.
🏷 #انسان_کامل | #عمومی
📘 انسان کامل؛ صفحۀ ۵۰
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | منتهای سعادت
شهید مطهری -قدّسسرّه-:
منتهای سعادت همین است که آدمی در ناحیهٔ عقل و فکر، دارای محکمترین اطمینانها و در ناحیهٔ احساسات و قلب، دارای پاکترین نیّتها و در ناحیهٔ عمل، دارای نیکوترین عملها باشد.
پ.ن: اشاره به کمال در ۴ ساحتِ عقل، قلب، رفتار و بدن.
🏷 #انسان_کامل #سعادت | #عمومی
📘 حکمتها و اندرزها؛ ج ۱؛ ص ۳۵
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | معرِّف روح تعلیمات اسلامی
شهید مطهری -قدّسسرّه-:
این داستانها، علاوه بر آنکه عملاً میتواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد، معرِّف روح تعلیمات اسلامی نیز هست و خواننده، از این رهگذر به حقیقت و روح تعلیمات اسلامی آشنا میشود.
🏷 #داستان_راستان | #عمومی
📘 مقدمۀ جلد ۱ کتاب «داستان راستان»
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 #یادداشت | نگاه جامع و تمدنی شهید مطهری
👤 استاد #حمید_پارسانیا:
▫️ شهید مطهری -رحمهالله-، با همۀ توانایی و جامعیت، خود فرهنگ و تمدن شد.
▫️ تحقق فرهنگ، یک فرآیند است که ناظر به داشتهها و ظرفیتهای موجود است؛ ولی شهید به تنهایی دارای همۀ ظرفیتهای ناظر به فرهنگ بود؛ تنها نقش فرهنگی نداشت؛ بلکه رویکرد فرهنگی و تمدّنی داشت و در آثار شهید به درستی مقولۀ فرهنگ و تمدن به خوبی دیده میشود.
▫️ ایشان معتقد بود که اسلام دارای نگاه تمدنی است، از مفهوم اسلام به خوبی دفاع میکند و نظریۀ تمدنی میدهد.
▫️ او امّت تغییریافته در سطح خود، با رصدکردن شرایط محیطی و براساس نیاز روز، هر چیزی که نیاز حرکت است، در خود جای داد.
▫️ او «داستان راستان» برای کودکان، «اصول و روش رئالیسم» برای مقابله با جبهۀ عظیم فلسفی رقیب را شرح میکند و هم اسفار تدریس میکند، با گروههای سیاسی ارتباط برقرار مینماید، خطابۀ سیاسی دارد و همۀ هستیاش را در خدمت رهبری؛ یعنی امام راحل قرار میدهد.
▫️ شهید مطهری دارای نگاه چند بعُدی بود و همۀ کار و فعالیت شهید نشان میدهد که میشود همۀ مسائل فرهنگ و مسائل مرتبط را یکجا در ایشان دید.
📥 برگرفته از کانال «استاد حمید پارسانیا» -حفظهالله-
🏷 #نگاه_جامع #نگاه_تمدنی | #نیمه_تخصصی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | مطهری در جامعۀ امروزی
✍🏻 استاد #حمید_پارسانیا
➖ اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت بر چه مسئلهای تمرکز میکرد؟
▫️ اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت، مسالۀ امروزش دیگر مارکسیسم نبود؛ بلکه بحث دفاع از عینیت و فهم حقیقت و نوکانتیها و شناسایی چالشهای جدی نظری سنت فلسفی امروز ما بود.
🏷 #شهید_مطهری #نوکانتیسم | #تخصصی
🌐 کانال «پارۀ تن»
🗒 #یادداشت | هیچ انسانی بر دیگری برتری ندارد مگر به تقوا
🔖 یکسانبودن انسانها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه❗️
امروزه، شعار تساوی، خیلی بوق و کرنا میشود؛ اما کیست که به حقیقت معنا، این شعار را تفسیر و سپس عملی کرده باشد؟
مسئله❓
دین اسلام هم ندای تساوی سر میدهد. باید دید تفسیر او از این مفهوم چیست؟
برای این مقصود، به برخی از آثار متفکر شهید، استاد مطهری مراجعه میکنیم.
➖ تمامی انسانها، از یک پدر و مادر متولد شدهاند و هیچ برتریای بر یکدیگر ندارند.
هیچ امری، حتی امام مسلمین بودن هم نمیتواند بین انسانها، تفاوتی بگذارد.
➖ در داستان «مسیحی و زره علی -علیهالسلام-» میبینیم که بین حضرت علی -علیهالسلام- که در آن زمان، خلافت مسلمین هم به دست ایشان بود و بین یک مسیحی که در ممالک اسلامی زندگی میکند، هیچ تفاوتی در نوع قضاوت قاضی حکومت وجود ندارد و امیرالمومنین هم مثل انسانهای دیگر، برای اثبات مدعای خود باید شاهد بیاورد؛ در غیر این صورت، رأی دادگاه، به نفع فرد دیگر خواهد بود.
➖ حتی سبقت در رویآوردن به دین اسلام و خدمات ارزندهٔ زیاد در میدان جنگ و حمایت از رسول خدا و...، موجب برتری فردی بر دیگری نمیشود و باید همه، در پیشگاه دادگاه اسلامی، مساوی و با یک چشم نگاه شوند.
➖ در داستان «درمحضرقاضی» میبینیم که حضرت علی -علیهالسلام-، چگونه از برخورد خلیفهٔ دوم در رعایت نکردن تساوی دو طرف مخاصمه در نوع صدا زدن، ناراحت میشوند و به او تذکر میدهند.
➖ همین نگاه در دین اسلام است که باعث میشود به مسلمین دستور بدهد که خود را از هیچ کسی برتر نبینند و امتیازی برای خود قائل نشوند. «ان الله یکره من عبده ان یراه متمیزا بین اصحابه» لذا در داستان«غذای دسته جمعی» به خوبی میبینیم که رسول خدا -صلیاللهعلیه وآله- در پختن غذا به یاران خود دست کمک میرسانند و هیزم جمع کردن را به عهده میگیرند.
➖ همچنین در داستان «بندکفش»، میبینیم که امام صادق -علیه السلام-، سختیای که از پارهشدن بند کفششان پیش آمده بود را به یار خود ندادند و خود را مستحق آن میدانستند.
➖ وقتی پیغمبر خدا و امام مسلمینبودن مایهٔ برتری بر دیگران نمیشود، چگونه صفاتی دیگر همچون ثروتمندبودن، میتواند موجب برتری باشد. «داستان مستمند و ثروتمند»
➖ در تاریخ، برخی انسانها بودند که به خاطر نسبت خود با ائمهٔ اطهار -علیهم السلام-، خود را مستحق بهشت خدا میدانستند و آتش جهنم را بر خود حرام میدانستند و این امر را مایهٔ مباهات و فخرفروشی و برتردانستن خود بر دیگران میدانستند.
➖ در داستان «حرف بقّالها»، برادر امام رضا -علیه السلام- که زید نام داشت، همین نگاه را داشته است.
➖ امام رضا -علیه السلام-، با این نگاه او به شدت مخالفت میکنند و او را در میان جمع، مورد عتاب قرار میدهند و با منطقی قوی، حرفهای او را بیأساس میخوانند و رد میکنند و میفرمایند: « أساس کار، پیوند معنوی و صلاح عمل و اطاعت امر خداست. هر کس خدا را اطاعت کند، از ما اهل بیت است؛ گو اینکه هیچگونه نسبت و رابطهٔ نسلی و جسمانی با ما نداشته باشد؛ و هر کس گنهکار باشد، از ما نیست؛ گو اینکه از اولاد حقیقی و صحیح النسب زهرا باشد...»
➖ قوم و خویشاوندی با ائمهٔ اطهار -علیهم السلام-، نه باعث رانت آخرتی میشود و نه باعث رانت مادّی و دنیوی.
➖ در داستان «عقیل، مهمان علی»، میبینیم که عقیل، برادر امیرالمومنین، از او درخواست میکند که از بیتالمال مسلمین، به او پولی بدهد تا قرضش را پرداخت کند؛ اما با مخالفت برادرش روبهرو میشود و هیچ چیزی عائدش نمیشود.
➖ در دین اسلام، تنها یک ملاک برای برتری انسانها وجود دارد؛ آن هم، تقوا و اطاعت امر خداست. «ان اکرمکم عندالله، أتقاکم»
➖ در داستان «جویبر و زلفا» میبینیم که پیامبر خدا، همهٔ تعصبات قومی و شأنیتهای قبیلهای را باطل میداند و مرد و زن مومن را همشأن یکدیگر میخواند و جویبر و زلفا را به عقد هم در میآورد.
🏷 #تساوی | #عمومی
📘 با اقتباس از کتاب داستان راستان؛
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | دغدغه نسبت به مسائل اسلامی
👤 شهید مطهری -قدسسره-:
این بنده، از حدود بیست سال پیش [۱۳۳۲ شمسی] که قلم به دست گرفته، مقاله یا کتاب نوشتهام، تنها چیزی که در همۀ نوشتههایم آن را هدف قرار دادهام، حل مشکلات و پاسخگویی به سؤالاتی است که در زمینۀ مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است.
🏷 #دغدغه #مسائلاسلامی | #عمومی
📘 مقدمۀ «عدل الهی»
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 #یادداشت | زهد، استفاده از مال دنیا برای آبادسازی آخرت
🔖 طریقه معتدل اسلام در استفاده از نعمات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه❗️
نسبت انسان با نعمات دنیا، چه نسبتی است؟ آیا نسبت سلبی است؟ به این معنا که انسان باید تا جایی که میتواند، از نعمات دنیایی خودداری کند و هیچ بهرهوریای نکند؟ یا اینکه نسبت ایجابی کامل دارد به این نحو که به دنبال بهرهوری هر چه بیشتر از اموال دنیا باشد و خود را وقف این کار بکند و برای آن، دست به هر کاری بزند؟ به دیگران ظلم کند، بازار سیاه راه بیاندازد، طمع و حسد بورزد، از ابعاد معنوی خود بزند و خود را صرفا به این امور مشغول کند؟
مسئله❓
در دین مبین اسلام، چه موضعی در برخورداری از اموال دنیا اتخاذ شده است؟
جواب📨
برای این منظور، به برخی از آثار متفکر شهید، استاد مطهری، مراجعه مینماییم.
➖ در دین مبین اسلام، این مسئله، تحت عنوان معنای حقیقی زهد مورد بررسی واقع میشود. رویکرد اتخاذی اسلام، هیچکدام از این دو رویکرد نیست. انسان، نه اجازه دارد که خود را وقف کامل برای دنیا کند و از امور معنوی و ... بزند و نه اجازه دارد که مال دنیا را برای خود حرام بشمارد و هیچ بهرهای برای خود نگذارد.
➖ انسان، باید در به دستآوردن رزق و روزی، تلاش خود را به کار ببرد و کلّ بر جامعه نباشد و نگاه خود را به کمک دیگران معطوف نکن.
➖ خود ائمه -علیهم السلام- هم در راه کسب روزی حلال، با دستان خود تلاش میکردند و خود را به سختیها و مشقتهای کارکردن وادار میکردند و یاران و شاگردان خود را نیز به شدت توصیه به کار و تلاش و کسب روزی حلال مینمودند و از اینکه انسان، بار خود را به دوش دیگران بیاندازد، بسیار نهی کردهاند.
انسان مومن، اجازه ندارد که از مال دنیا رویگردان شود و همه چیز را کنار بزند و صرفا به امور عبادی و معنوی بپردازد.
➖ در داستان «علی و عاصم»، حضرت، دو گروه انسانها را نهی میکند.
➖ یکی خود عاصم را که از مال دنیا رویگردان شده بود و از زن و بچه و عیال خود دوری کردهبود و به مسجد رفتهبود و صرفا مشغول عبادت خدای متعال بود.
➖ گروه بعدی هم برادر عاصم بود که از مال و منال دنیا، بسیار برای خود جمع کرده بود. حضرت این گروه را از جمعکردن مال دنیا نهی نکرد، بلکه توصیههایی کردند که چگونه همین مال دنیا را به گونهای استفاده کنند که سرای آخرت خود را آباد کنند. به این وسیله که در آن خانه، از مهمان پذیرایی کند و صلهٔ رحم نماید و حقوق مسلمانان را به وسیلهٔ آن آشکار کند و از مطامع شخصی خارج سازد.
➖امام صادق -علیه السلام- هم در برخورد ایشان با چند صوفی، برای صحت استفادهٔ خود از مال دنیا، احتجاج میکنند به اینکه ایشان از وقتی که به بلوغ و رشد رسیدهاند، مراقب هستند که اگر حقی در مالشان پیدا شد، آن را به موردش برسانند.
🏷 #زهد | #عمومی
📘 با اقتباس از کتاب داستان راستان؛
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 #یادداشت | احیای فکر دینی در کتاب داستان راستان
🔖 بیان روح معارف، رسالت کتاب داستان راستان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه❗️
شهید مطهری -قدسسره- در مقدمهٔ عدل الهی میفرماید: «این بنده، از حدود بیست سال پیش [۱۳۳۲ شمسی] که قلم به دست گرفته، مقاله یا کتاب نوشتهام، تنها چیزی که در همهٔ نوشتههایم آن را هدف قرار دادهام، حل مشکلات و پاسخگویی به سوالاتی است که در زمینهٔ مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است...»
مسئله❓
رسالت کتاب داستان راستان چیست؟ غرض شهید مطهری از نوشتن یک کتاب داستان، چه چیزی میتواند باشد؟
جواب📨
▫️ شهید مطهری -قدسسره- در مقام بیان علل گریز از دین و یا گرایش به مادیگری، یکی از عللی که برای این مقوله ذکر میکنند، تفسیر غلط از معارف و مبانی و مفاهیم و گزارههای دینی است.
▫️ توضیح اینکه وقتی فردی در سنین کودکی یا نوجوانی، توسط پدر و مادر و یا حتی دیگر افراد، مفاهیم و گزارههای دینی را به صورت اشتباه دریافت میکند، مثلا برخی مفاهیم را وارونه دریافت میکند، مثل حقیقت صبر که باید موجب تلاش و کوشش باشد را دستمایهٔ کنارهگیری از عرصه و دست روی دست گذاشتن میپندارد و مثلا حقیقت زهد در اسلام را به معنای سلب هرگونه بهرهبرداری از مال دنیا میداند؛ در صورتی که اصلا به این معنا نیست، وقتی اینگونه، دریافتهای غلط صورت بگیرد، بعدا که کودک و نوجوان، به سنین بالاتر میرسد و احیانا مطالعاتی میکند، متوجه میشود که اشکالاتی به این معانی وارد میشود؛ اما اشتباهی که میکند این است که فکر میکند تعریف این مفاهیم دینی، همانی است که در کودکی از این و آن دریافت کرده است؛ لذا اشکالات را به اصل مفاهیم دینی وارد میداند و همین فرایند، باعث رویگردانی او از امر دینداری میشود.
▫️ وظیفه و تکلیف ما این است که فکر دینی را احیا کنیم و گزارهها و مسائل دینی را به معنای صحیحش به دست بیاوریم و همانها را به دیگران؛ از جمله فرزندانمان و متربیهایمان انتقال دهیم.
▫️ یکی از رسالتهای کتاب «داستان راستان»، همین احیای فکر دینی است. شهید مطهری - قدسسره- در مقدمهٔ این کتاب میفرماید: «این داستانها، علاوه بر آنکه عملا میتواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد، معرف روح تعلیمات اسلامی نیز هست و خواننده از این رهگذر، به حقیقت و روح تعلیمات اسلامی آشنا میشود...»
▫️ از جمله مباحثی که درکتاب داستان راستان مورد بیان واقع میشود، مفاهیمی چون: مسئله علم، استقلال در امور شخصی و اتکاء به تواناییهای خود، رسیدگی به امورات دنیا، ارزش و اصالت عمل و حرکت، خدمت به خلق، مفهوم حق و تکلیف، تفکر و عقلانیت، حلم و بردباری و ملایمت و صبر، تساوی انسانها، حقیقت زهد، اجتهاد، کلّ بر جامعه نبودن، سیر و سلوک و حقیقت ایمان، مفهوم آزادی، توجه به ظاهر و باطن، توجه به دنیا و آخرت، احکام اجتماعی و فردی دین، تلاش و ایستادگی برای نیل به مطلوب، تقوا و پاکدامنی، استغنا و مناعت طبع و... میباشد.
🏷 #داستانراستان | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | نماز عید فطر، عبادتی اجتماعی
👤 شهید مطهری -قدّسسرّه-:
💠 نماز جماعت یک اجتماع روزانه است و نماز جمعه یک اجتماع عمومیتر هفتگی است. نماز عید فطر و نماز عید أضحی دو عبادت اجتماعی دیگر است که سالانه است.
📘 کتاب «حج»؛ ص۱۸
🏷 #عبادت_اجتماعی #نماز_فطر | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات