هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 نقش بیعدالتی اقتصادی در نابودی فرهنگ و اخلاق جامعه
علامه #طباطبایی:
🔶 مهمترین چیزى که جامعه انسانى را بر اساس خود پایدار مىدارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعى قرار داده؛ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیرى کنیم و به جستجوى علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامى آنها یکى از دو چیز است:
🔸 یا فقر مفرطى است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم کشى، گرانفروشى، کم فروشى، غصب و سایر تعدیات وادار مىکند،
🔸 و یا ثروت بى حساب است که انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وا مىدارد.
📚 تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۳۰
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
🗺 احتکاری به بزرگی ۱۷۶ برابر پاریس!
◽️ اخیرا پس از صحبتهای رییس مجلس مبنی بر اینکه سازمان ملی زمین و مسکن ۲ برابر مساحت زمینهای مسکونی فعلی کشور، زمین بلا استفاده در اختیار دارد، فرهیختگان در گزارشی با عنوان "به اندازه ۳۰ تهران، زمین #احتکار شده است" به ابعاد تملک زمین توسط این سازمان پرداخت.
◽️ نگاهی بهصورت مالی حسابرسیشده سال ۱۴۰۲ سازمان ملی #زمین و #مسکن نشان داد، یک میلیون و ۸۱۴ هزار هکتار زمین ملی و موات در محدوده و حریم شهرها، معادل ۴/۵ برابر مساحت دبی، ۱۱ برابر مساحت لندن، ۲۹/۹ برابر مساحت شهر تهران و ۱۷۶ برابر مساحت پاریس در تملک این سازمان وابسته به وزارت راهوشهرسازی قرار دارد.
ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی: @setad_memari
#احکتار_زمین
#آزادسازی_زمین
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ۹ سیاست نئولیبرال که اقتصاد ایران را نابود کرده است:
1⃣ جهانیسازی و دلاریسازی قیمت مواد اولیه
2⃣ شناورسازی نرخ ارز
3⃣ خصوصیسازی انفال
4⃣ سرکوب دستمزدها
5⃣ قیمتگذاری دستوری محصولات نهایی
6⃣ سرکوب نقدینگی
7⃣ احتکار زمین
8⃣ معافیت مالیاتی بالادست و فشار مالیاتی به پائیندست و مصرفکنندگان
9⃣ افزایش نرخ بهره سرمایه در گردش واحدهای تولیدی
این بسته سیاستی نهگانه که عمدتا تجویز صندوق بینالمللی پول بوده است، ملت، دولت و تولید را نابود و ایران را خامفروش کرد.
انشاءالله در یک سخنرانی به شرح کامل این بسته خواهم پرداخت.
✍ سید یاسر جبرائیلی
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آپارتماننشینی و محرومیت بزرگ از زیارت آسمان
_ آیت الله #حایری_شیرازی
#آپارتماننشینی
#مصیبتبزرگ
________________
✍ حوزه علمیه تمدن ساز:
یک آزمایش مقایسهای رو میگم، انجام بدید و نتیجش رو ملاحظه کنید؛
یکبار بیداری سحر و خوندن نمازشب رو در آپارتمان انجام بدید، و یکبار هم همین بیداری سحر رو در یک حیاط خانه ویلایی تجربه کنید و فقط داخل حیاط اون خونه راه برید و گاها به آسمان توجه و نگاه کنید ... به نظرتون معنویت دومی از اولی بیشتر نیست؟! ... حیقیتا انس با آسمان در سحر، عمق شدید معنوی در انسان ایجاد میکنه و حتی برخی از آداب مستحب نمازشب اینه که قبل از شروع نماز شب و وضو، به آسمان نگاه کنی و آیات ۱۹۰ تا ۱۹۴ سوره آل عمران رو بخونی.
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
آیت الله #حایری_شیرازی:
«اگر خانه ای #حیاط نداشت، اهل خانه #حیات ندارند».
_ منبع
#آزادسازی_زمین
#ویلاسازی
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
ریختوپاش ۲۶۶ همتی ۲۲ بانک برای اشخاص مرتبط
▪️بانک آینده در صدر
🔹آمارهای رسمی از میزان تسهیلات پرداختی بانک ها به اشخاص مرتبط نشان میدهد تا پایان شهریورماه ۲۲ بانک جمعاً رقمی حدود ۲۶۶ هزار میلیارد تومان به خودیهایشان وام دادهاند.
🔹بانک آینده همچنان رکوردار بیشترین تسهیلات پرداختی به اشخاص مرتبط است؛ مانده غیرجاری تسهیلات پرداختی این بانک به اشخاص مرتبط که عمدتا مربوط به ایران مال میباشد، ۸۳ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان است.
tn.ai/3179556
@TasnimNews
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
کسی تو این مملکت نیست اینا رو جمع کنه؟!
بانکها تبدیل شدن به سیاهچالههایی برای بلعیدن منابع و منافع ملت.
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چرا بانکها ناتراز شدند؟!
(نقدی بر سخن تکبُعدی پزشکیان)
🔸 مسعود پزشکیان رئیس جمهور دیروز در مورد علل ناترازی بانکها گفته که: مصوباتی که ما (به عنوان نمایندگان مجلس) گذاشتیم باعث این اتفاق شده است. از طرفی گفتیم برای ازدواج و فرزندآوری و ... وام میدهیم. پولش از کجاست؟ دولتی بدهکار درست کردهاند.
🔸 اگرچه تکلیف بیش از توان مجلس به دولت یکی از مواردی است که دولتها از آن گلایه دارند ولی خوب است آقای رئیس جمهور نگاهی به دلایل دیگر ناترازی بانکها داشته باشد.
🔸 فرزین رئیس کل بانک مرکزی سال گذشته در همایشی اعلام کرد که دولت یکی از مهمترین عوامل ناترازی بانکهاست. ضمن اینکه معمولاً وامهای خُرد مانند ازدواج به بانک برمیگردند. آیا در مورد وامهای کلان هم همینطور است؟!
🔸 خوب است دولت در بررسی مشکلات با نگاهی جامع، همه عوامل را ببیند.
◽️ببینید: ریخت و پاش بانکها
◽️ببینید: تسهیلات بانکها به زیرمجموعه خود
◽️ببینید: تیشه بانکها به ریشه ایران
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 لزوم برخورد قاطع با بانکها
آیت الله #حایری_شیرازی:
شما فکر می کنید این بانکها با نصیحت درست می شوند؟ با نصیحت؟! ... این بانک های شما لوس و ننر هستند. اصلاً گوششان بدهکار نیست! این جور هم نیست شما به آنها التماس بکنید و درست بشوند. اینها این طوری نیستند! مغرور هستند ...
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 طلاب کاملالانقطاع تلاش کنند و این چهار جبهه را از یهود بگیرند
💢 توصیه بسیار مهم آیت الله #حایری_شیرازی به طلاب
🔸 الان سنگرهای کلیدی عالم توسط یهود فتح شده و در دست یهود است. چهار سنگر کلیدی فرهنگ، ثروت، قدرت و دانش.
این چهار سنگر الان دست یهود است:
۱. علوم انسانی در تمام دانشگاهها: علوم انسانی تکلیف را برای علوم تجربی معین میکنند. علوم تجربی کارگزاران علوم انسانی هستند، علوم تجربی مثل موم در دست علوم انسانی است علوم تجربی با تمام ابهتش در دست علوم انسانی موم است و علوم انسانی تکلیفش را معین میکند. یهود علوم انسانی را در دانشگاههای عالم تسخیر کرده است یعنی نویسندگان و تئوریسینهای علوم انسانی عموماً یهودی هستند ... / ۲. ثروت؛ بانکها هستند که ابتکار عمل را در دست دارند و پول اختراع کردند ... / ۳. قدرت سیاسی؛ سازمان ملل قاضی بزرگ بین المللی است و ... / ۴. فرهنگ: هالیوود دارد مطالب را از راه هنر و سینما در اخلاق و روحیات و افکار جوانهای شما به کار میبرد ...
🔸 به طلاب عزیز هم عرض میکنم به صورت کامل الانقطاع کار کنید که بتواند پشت سر دشمن بروید و این چهار گوشه را بگیرید. همتان غمتان این باشد. میگویید چطوری میشود؟ حالا که این چهار تا را گرفته است، آنها از غفلت ما استفاده کردند ما اگر که غافل نبودیم پیروان کتاب تحریف شده نباید پیروان کتاب تحریف نشده را شکست بدهند، مؤمن نبودیم که اینطور شد. اگر مؤمن بودیم اینطور سرمان نمیآمد، وانتم الاعلون ان کنتم مؤمنین.
🌿 متن کامل را در تصویر مطالعه نمایید.
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 توضیح المسائل غربی
💢 علوم انسانی، رسالهی عملیه است
آیت الله #حایری_شیرازی:
علوم انسانی، درواقع «رساله» است. این رساله عملیه است که از غرب میآید و در داخل شما اسمش را میگذارید کتاب جامعهشناسی و فکر و خیالتان راحت میشود! خیر، اینها رساله عملیه هستند. بانکداریتان علم بانکداری است یا رساله عملیه بانکداری؟ شما رسالهها را آرمِ علم زدهاید و نفس این عمل اشتباه است. رساله که علم نیست. رساله فتوی است و علوم انسانی هم فتوی است.
اینکه در روایات داریم که مسلمانها در آخرالزمان احکامشان را از علمای یهود و نصارا میگیرند، معنایش همین است.
آیا شما منتظرید که یک رساله از طرف آنها بیاید که اسمش توضیح المسائل باشد؟! اینطور نیست! رساله آمده است! سالهاست که آمده و دارد اجرا میشود.
همین علوم انسانی که در دانشگاهها تدریس میشود، رساله عملیه آنهاست. اینکه وزارت اقتصاد ما، وزارت کشور ما، وزارت ارشاد ما، مسائل را بر مبنای علوم انسانی آنها حل میکنند، این همان رساله عملیه آنهاست. رساله عملیۀ هرکسی متناسب با خودش است. مفتی آنها هم دانشمندان علوم انسانی هستند.
#علوم_انسانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
‼️ با سخنرانی کردن، فساد حل نمی شود!!
➖ معتقدم مبارزه با فساد مستلزم یک برنامه ریزی منسجم دارای دقیقترین مبانی فلسفی و فقهی است؛ امروزه ما در مسئله مبارزه با فساد نیاز به یک برنامه رفتاری داریم که باید آکادمیک باشد.
👌 حوزه علمیه قم در تعیین رشتههای فقه مضاف بسیار دستباز عمل کرده است، پیشنهاد میدهم رشته «فقه مبارزه با فساد» تأسیس شود. چراکه بحثهای آکادمیک و فقهی یک رشته مجزا میخواهد.
🎙 #محمود_حکمت_نیا
📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید...
#مبارزه_فساد
#عکس_نگاشت
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ بیان نکات عرفانی برای کودکان، غیرممکن نیست
🔸 خانم دکتر افسانه موسوی گرمارودی نویسنده کتاب کودک و نوجوان در هم اندیشی علمی بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان مطرح کرد:
🔹 آموزش مفاهیم عرفانی به کودکان امکانپذیر است و باید با مبانی دینی تطابق داشته باشد. در حالی که برخی کتابها به مهارتهای زندگی میپردازند، ضروری است که این آموزشها از منظر اخلاق و فرهنگ دینی نیز بررسی شوند.
➕ غایت عرفان شناخت خود، خدا و هستی است که فراتر از مسائل اجتماعی قرار دارد.
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/adabiatkoodak-3
#سخنرانی ا #هم_اندیشی
#ادبیات_کودک I #عرفان_معنویت
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⚠️ مرگ تدریجی حیاء
🔘 حیا یک اصل ارزشی و اخلاقی و در عین حال فردی، اجتماعی و خانوادگی (حیاء در نگاه کردن، حیاء در حرف زدن، حیاء در لباس پوشیدن، حیاء در راه رفتن و..) بسیار مهمی است که اگر از متن جامعه رخت بربندد؛ زمینه فروپاشی جامعه هم فراهم می شود.
🎙 #محمدجواد_رودگر
📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید...
#عکس_نگاشت
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 لزوم فرآوری معارف اسلامی و تولید علوم انسانی اسلامی
آیت الله #حایری_شیرازی:
حوزۀ علمیه، الآن مواد اولیۀ خوبی دارد. گندم بسیار خوبی دارد. بسیاری از مطالب اسلام همچون گندم است اما بدون فراوری نمیتوان آنها را مصرف کرد؛ بخصوص وقتی ما تشکیل حکومت میدهیم، نیاز داریم که احکام اسلامی خودمان را به صورت الگویی و بستهبندیشده عرضه کنیم و نه فقط به صورت حلال و حرام. الآن سیلوهای ما نسبت به مطالب اسلامی پُر هستند؛ اما نانواییهایمان بهاندازۀ کافی نیست. اینکه صف نانواییها طولانی است، به علت کمبود گندم نیست؛ بلکه نانوای عالِم کم داریم.
قرآن و روایات را نمیشود خام مصرف کرد. باید در آسیاب خُرد شوند، بعد با آبهای تحقیق مخلوط شوند، بعد چانههایی بهاندازۀ فهم مردم گرفته شود و طبخ شود. ممکن است با بهترین گندم نانی پخته شود که اگر آن را بخورند باعث زخم معده شود. نمیتوان گفت چون گندمش خوب است، پس نانش هم خوب است!
غرب، انسانشناسی فاسدی دارد اما بر مبنای همین انسانشناسی، علوم انسانی تولید میکند. یعنی نان روز و مورد نیاز اهل عالم را تولید میکند و مردم هم از بینانی، همین را مصرف میکنند.
اما ما نمیآییم حلال و حرام خودمان که گندم هستند را به صورت علوم انسانی دربیاوریم که قابل مصرف باشد.
رساله عملیه، قابل اجرا در شهرداری و قوۀ قضائیه و وزارت اقتصاد نیست. اگر شما نان درست نکنید، آنها از گندمهای فاسدشان نان درست میکنند.
مردم نان میخواهند نه گندم. نانی که از گندم فاسد باشد، مصرف میشود اما گندم سالمی که نان نشده باشد، مصرف نخواهد شد.
#علوم_انسانی
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
🔰 چند نکته ظریف به دکتر ظریف!
ایشان بعنوان سخنگوی شورای راهبردی کابینه دکتر پزشکیان در رسانه ملی گفتند:
"اگر از اکثریت -حالا ما که در ایران اکثریت اقلیت نداریم[!] ما همه مجموعه هایی هستیم از چیزهای مختلف- [باشند امتیازی ندارند] اگر از ادیان و مذاهب رسمی[!] باشید امتیازی می گیرید؛ اگر از مذهب رسمی(مسلمان شیعی) باشید امتیازی نمی گیرید! بخاطر اینکه می خواهیم امتیازی دهیم تا از اقوام و گروه هایی که امتیاز کمتر داشته اند..."
1⃣ بر اساس قانون اساسی و مذاکرات آن، ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی "تنها #اقلیت های دینی شناخته شده اند"(اصل۱۳) و مذاهب دیگر اسلامی(حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) "دارای احترام کامل" می باشند ولی فقط اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری، #رسمی است(اصل۱۲)
سر کلمه "رسمی" در مشروح مذاکرات بسیار بحث شد و حتی بعضی مختص شیعه دانستن آنرا، انحصار طلبی خواندند!(ص۴۵۹)
اما پاسخ گرفتند که: "مساله نوشتن مذهب رسمی شیعه، امتیازی برای شیعه نیست؛ بلکه واقعیتی برای جلوگیری از هرج و مرج است"(ص۴۶۴)
منظور از رسمی بودن را توضیح دادند که قانون گذاری و مطابقت و عدم مغایرت با اسلام بر اساس یک مذهب می تواند باشد. در جایی که اختلاف بین مذاهب هست یک ضابطه لازم است چون قانون متضاد نمی توانیم تنظیم کنیم، یک قانون واحد باید باشد و الگو هم از اکثریت گرفته شده است به همان دلیلی که شما می گویید نظام ما جمهوری اسلامی است برای اینکه اکثریت به آن رای داده اند و غیر مسلمان، اقلیتی است محترم؛ اما نظام جمهوری "اسلامی" است؛ اگر آن اکثریت احترام دارد این اکثریت(شیعه) هم احترام دارد. در آنجاهایی که تفاوتی بین مذاهب هست بعنوان یک ضابطه بعد از بیان اسلام نوشته می شود: مذهب شیعه اثنی عشری است(ر.ک: ص۴۶۲)
• البته همانجا رسمیت مذاهب دیگر فقط در آزادیِ انجام مراسم مذهبی و تعلیم و تربیت دینی بیان می شود. فقه این مذاهب در "احوال شخصیه" (ازدواج و طلاق و ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه ها رسمیت دارند. در هر منطقه ای که پیروان هریک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، "مقررات محلی" در حدود اختیارات شوراها بر طبق مذهب خواهد بود با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب(اصل۱۲)
⬅️ آقای ظریف به این میزان رسمیت محدود توجه نکرده و همه را رسمی می خواند و حتی منکر بودن اکثریت و اقلیت می شود!
2⃣ پیش نویس اصل۱۱۵ قانون اساسی از جمله شرایط رئیس جمهور را "معتقد به مذهب رسمی و #مروج آن" بیان می کرد. قید مروج مذهب تشیع در قانون اساسی قبل از جمهوری اسلامی هم بود.
مخالفین این قید از جمله کسانی بودند که قید را زاید و تحصیل حاصل می خواندند و می گفتند وقتی اکثریت مردم ایران شیعه اند واضح است رئیس جمهور از آنها و مروج مذهب رسمی خواهد بود (ص۴۶۴و۴۶۵و ۴۶۶/ص۱۷۷۰)
آنها فکر نمی کردند روزی رئیس جمهوری با تظاهر بیشتر به تشیع و نهج البلاغه و امام حسین(ع) و محرم سرکار بیاید که سخنگوی شورای راهبردی او جای مروج مذهب بودن، امتیاز نداشتن شیعه برای عضو کابینه شدن را طرح کند!
• مقصود از این سنجه را #تبعیض_مثبت به نفع اقوام و مذاهبی که کمتر امتیاز داشته اند طرح می کند.
تبعیض مثبت به نفع اقوام و مذاهب(غیر رسمی)، وقتی عادلانه است که اندازه نسبتشان به اکثریت باشد نه اینکه در شرایط مساوی تخصص و تعهد، فرد منتسب به اکثریت(شیعه) مطلقا فاقد امتیاز و اقلیت دارای امتیاز مثبت باشند!
این در تقابل روشن با ترویج مذهب تشیع است که حتی شرط شاهان ایران در قانون اساسی از مشروطه به بعد بوده است.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۴/۲۹
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
قید "مروج مذهب تشیع" را در متن بالا دقت بفرمایید.
با نگاه به لیست اسامی اعضای "شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم"، باید فاتحه نه تنها این قید بلکه اصل تشیع را خواند.
این لیست نشان میدهد که با موج سنگین پلورالیسم مواجه خواهیم شد آنهم با رویکرد غلبه الحاد.
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بدون علوم انسانی اسلامی، هر پیروزیای موقت خواهد بود.
آیت الله #حایری_شیرازی:
در جنگ احد حضرت به نگهبانان تنگه فرموده بود که اگر ما مشرکین را شکست دادیم و آنها را تا مکه تعقیب کردیم، شما از جای خودتان نباید تکان بخورید و اگر آنها ما را تا مدینه تعقیب کردند، باز شما در جای خودتان استوار باشید.
در باب #علوم_انسانی هم ماجرا از این قرار است. اگر ما همه پیروزیها را از دست بدهیم اما کرسی علوم انسانی دانشگاهها به دست اسلام بیافتد، ما همۀ عقب ماندگیها و ناکامیهای خودمان را جبران میکنیم.
اما اگر پیروزیهایی در سطوح مختلف بدست بیاوریم، درحالیکه اسلام نتواند کرسی علوم انسانی را در دانشگاهها تسخیر کند، تمام پیروزیها موقتی است و ما همۀ آنها را در فاصله زمانی کمی از دست خواهیم داد.
ملاحظه میکنید که خطر، همان خطرِ تنگۀ احد است. مسأله تهاجم فرهنگی ریشه در مسائل علوم انسانی دارد.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
از مهمترین گلوگاه های "هَل مِن ناصر یَنصُرُنی؟"، اسلامی سازی علوم انسانی فعلی است.
#معاویه_زمانت_را_بشناس
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
📝 دو مطلب از آیت الله #حایری_شیرازی درباره تعطیلی شنبهها
◽️https://eitaa.com/haerishirazi/4506
◽️https://eitaa.com/haerishirazi/4500
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 اهمیت انسان شناسی
آیت الله #حایری_شیرازی:
انسانشناسی اصل علوم انسانی است وعلوم دیگر بر پایهی انسانشناسی شکل میگیرند. امام راحل امتیاز علمای اسلام در مبارزهی با دشمنان را انسانشناسی قوی آنان بر پایهی وحی میدانست. بسیاری اوقات ایشان در سخنان خود اسلام و انسان را به هم عطف کرده و میفرموند: مشکل دشمنان ما این است که اسلام را نشناختهاند. کسی می تواند اسلام شناس شود که انسان شناس باشد.
..........................................
✍ پن:
▫️ محور مطالعات انسان شناسی خود را روی انسان شناسی صدرایی-قرآنی قرار دهید.
▫️ علامه جوادی آملی در آثار متعددی به تبیین چیستی انسان، جایگاه انسان در جهان، کمال انسان، غایت انسان، مدارج انسانی، موانع کمال انسانی و ... می پردازد.
در کتب سترگ و ارزشمندی مانند: تفسیر انسان به انسان، انسان از آغاز تا انجام، تفسیر موضوعی، تحریر رساله الولایه و ...
تفسیر موضوعی ایشان مانند: ج۱۰(مبادی اخلاق در قرآن)، ج۱۱(مراحل اخلاق در قرآن)، ج۱۲(فطرت در قرآن)، ج۱۳(معرفت شناسی در قرآن)، ج۱۴(صورت و سیرت انسان در قرآن)، ج۱۵(حیات حقیقی انسان در قرآن)، ج۱۶(هدایت در قرآن)
▫️ آثار زیر هم در این زمینه، مهماند:
_ جلد ۸ و ۹ اسفار (سلطان مباحث انسان شناسی و معادشناسی) و شرح این دو جلد توسط آیت الله جوادی آملی در جلدهای ۳۱ تا ۵۰ رحیق مختوم.
_ تنقیح جلد ۸ و ۹ اسفار توسط استاد طاهرزاده
_ معرفت نفس علامه حسن زاده آملی
_ جلد سوم درآمدی بر نظام حکمت صدرایی استاد عبودیت
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸کسی که عالم به زمان نباشد، تصور می کند زمانه، زمانۀ تقیه است و نباید با آمریکا و اسرائیل مقابله کرد🔸
علی علیه السلام می فرماید: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» انسان آگاه به زمان، اشتباهات بر او حاکم نمی شود، گرفتار خطای در انتخاب راه نمی شود. پس آگاه به زمان بودن ضرورت دینی هر مسلمانی است، مرد، زن، کوچک و بزرگ بایستی آگاه باشیم به زمان خودمان.
از امامان ما سوال شده که ظهور چه زمانی است؟ و چه زمانی حق شما به شما بر می گردد، فرمودند که وقتی که مردم #وفادار بشوند آن موقع، موقع قیام ماست و موقع بازگشت حق ما به ماست.
بعد فرمودند که هرکسی می تواند در بین دوستانش، آشنایانش، خویشاوندانش نمونه گیری کند، امتحان کند، ارزیابی کند اگر در آنها وفا دید معنایش این است که جهان به سمت وفا و صمیمیت دارد می رود. اگر در آنها بیوفایی دید بداند که هنوز تا زمان ظهور فاصلههایی است و باید زمانها بگذرد.
خب زمان ما چه زمانی است؟ زمان «عدم وفاداری» مردم به دین است تا وقت تقیه باشد و نشستن؛ یا زمان «وفاداری» مردم است که وقت قیام کردن و پیش رفتن برای احیای دین باشد؟
امام راحل میفرمود مردم ما از مردم عراق در زمان حضرت علی (ع) و مردم مکه و مدینه در زمان رسول خدا (ص) بهترند.
دشمنان اسلام دقیقاً عکس این مطلب را میخواهند القا کنند. می خواهند تلقین کنند و بقبولانند که نه، بهتر از آن زمانها که نیستند و بگویند که اینها وضعیت دینیشان خوب نیست. چه جوری اقدام میکنند؟ می گویند می رویم #آمارگیری می کنیم، ببینیم از بین جوان ها چند تای آن ها مسجد میآیند؟!! چند درصد نماز می خوانند؟ از بین اینها که نماز می خوانند چند تای آنها نماز جمعه میروند و در نماز جماعت شرکت میکنند؟
از روی این ملاک می خواهند نتیجه بگیرند که مردم افت دینی پیدا کردند، افت اخلاقی پیدا کردند و مردم آن نیستند که برای قیام بشود روی آنها حساب کرد! به اصطلاح معروف می خواهند بگویند با بند پوسیدۀ اینها نمیشود به چاه رفت. خیلی هم در این کار زحمت میکشند و برنامه ریزی میکنند تا به همه القاء کنند که وضع دینی مردم سست است. روحانیون و علما نتیجه بگیرند که مثل امامانی که تقیه میکردند حالا فصل تقیه هست، فصل مقابله و رو به رو شدن و برخورد با اجانب نیست. با #آمریکا بد باش، با اسرائیل بد باش، اما در مقابل آن ها #مدارا کن، مماشات کن تا وقتی ایمان مردم خوب شد، استقامت مردم خوب شد، آن موقع بیا توی میدان، آن موقع وارد عمل بشو؛ همانطوری که امام ششم هم به جای مقابله با بنیعباس و بنیامیه، راه درس دادن و بحث کردن و تعلیم دادن را گرفت؛ نه راه مبارزه و مقاومت مسلحانه.
خب آدمی که #عالم_به_زمان نباشد می گوید این ها راست می گویند وقت، وقت سازش است وقت #تقیه است.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اين آتش بالاخره سرد خواهد شد🔸
آن كه بيش از هزار و صد سال است به هركس می گويد «اَيُّكُمْ يَاخذُ جَمْرَهُ فِي كَفِّهِ فَيَتْرُكُهَا حَتَّي يَبْرد» (کدام یک از شما یک حبه آتش را در دست میگیرد تا سرد بشود؟)، تا بالاخره امام #جَمَره سلطنت پهلوی را گرفت تا سرد شد، جمره حكومت بعثی را گرفت تا سرد شد. جمره استكبار جهانی در چهره اسرائيل را حزبالله گرفت تا بعد از 33 روز سرد شد. حماس هم گرفت تا بعد از 22 روز سرد شد. مساله، مساله گرفتن آتش در دست است و اين ايام آخرالزمان است كه ايمان در دل نگه داشتن از آتش در دست نگه داشتن سختتر است.
اين همه #شهید، سوختگیهای دست امت است كه #آتش_استكبار را نگه داشته و تاكنون از نگه داشتن آن خم به ابرو نياورده است. اين آتش بالاخره سرد خواهد شد، همان طور كه شاه و صدام سرد شدند.
امام با سرد شدن آتشِ شاه، به ميان ما برگشت و آن منتظر با سرد شدن #آتشِ_استكبار است كه زيارتش خواهیم کرد.
یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن
وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور
گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن
چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸همه مردم با حنجره خودشان #اذان بگویند تا سکوت شکسته شود/ لزوم تعیین روزی به عنوان روز اذان🔸
مقام معظم رهبری فرمودند #با_حنجره اذان بگویید. نه اینکه بلندگو یک نوار بگذارد و اذان بگوید. نه. [اذان گفتن با حنجره باعث می شود که] انسان خودش ساخته شود. اذان یکی از اثراتش این است که انسان را می سازد.
وقتی یک چیزی تعطیل بشود و ترک بشود، آرام، آرام اگر کسی هم بخواهد انجام بدهد ممکن است با نظر تعجب و تردید به آن نگاه بکنند. طبیعتاً باید این حالت تعجب از اذان گفتن در ملاء عام برطرف شود. بزرگترها، کوچکترها، همه اذان بگویند. باید [سکوت شکسته بشود]. [خوب است] برای اینکه سکوت شکسته بشود، یک روز را به عنوان #روز_اذان انتخاب کنند.
برادران صدا و سیما روی این روز کار کنند و این برنامه را ترویج و ترغیب کنند. مسئول ها هر کدام در حوزه ی مسئولیت خودشان [اذان بگویند و آن را ترویج کنند]. این کار را هر کسی در آن روز انجام بدهد تا این مسأله ان شاء الله احیاء بشود.
#پویش_اذان
#پویش_سراسری_اذان
#اذان_میگویم
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸کسی که عالم به زمان نباشد، تصور می کند زمانه، زمانۀ تقیه است و نباید با آمریکا و اسرائیل مقابله کرد🔸
علی علیه السلام می فرماید: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» انسان آگاه به زمان، اشتباهات بر او حاکم نمی شود، گرفتار خطای در انتخاب راه نمی شود. پس آگاه به زمان بودن ضرورت دینی هر مسلمانی است، مرد، زن، کوچک و بزرگ بایستی آگاه باشیم به زمان خودمان.
از امامان ما سوال شده که ظهور چه زمانی است؟ و چه زمانی حق شما به شما بر می گردد، فرمودند که وقتی که مردم #وفادار بشوند آن موقع، موقع قیام ماست و موقع بازگشت حق ما به ماست.
بعد فرمودند که هرکسی می تواند در بین دوستانش، آشنایانش، خویشاوندانش نمونه گیری کند، امتحان کند، ارزیابی کند اگر در آنها وفا دید معنایش این است که جهان به سمت وفا و صمیمیت دارد می رود. اگر در آنها بیوفایی دید بداند که هنوز تا زمان ظهور فاصلههایی است و باید زمانها بگذرد.
خب زمان ما چه زمانی است؟ زمان «عدم وفاداری» مردم به دین است تا وقت تقیه باشد و نشستن؛ یا زمان «وفاداری» مردم است که وقت قیام کردن و پیش رفتن برای احیای دین باشد؟
امام راحل میفرمود مردم ما از مردم عراق در زمان حضرت علی (ع) و مردم مکه و مدینه در زمان رسول خدا (ص) بهترند.
دشمنان اسلام دقیقاً عکس این مطلب را میخواهند القا کنند. می خواهند تلقین کنند و بقبولانند که نه، بهتر از آن زمانها که نیستند و بگویند که اینها وضعیت دینیشان خوب نیست. چه جوری اقدام میکنند؟ می گویند می رویم #آمارگیری می کنیم، ببینیم از بین جوان ها چند تای آن ها مسجد میآیند؟!! چند درصد نماز می خوانند؟ از بین اینها که نماز می خوانند چند تای آنها نماز جمعه میروند و در نماز جماعت شرکت میکنند؟
از روی این ملاک می خواهند نتیجه بگیرند که مردم افت دینی پیدا کردند، افت اخلاقی پیدا کردند و مردم آن نیستند که برای قیام بشود روی آنها حساب کرد! به اصطلاح معروف می خواهند بگویند با بند پوسیدۀ اینها نمیشود به چاه رفت. خیلی هم در این کار زحمت میکشند و برنامه ریزی میکنند تا به همه القاء کنند که وضع دینی مردم سست است. روحانیون و علما نتیجه بگیرند که مثل امامانی که تقیه میکردند حالا فصل تقیه هست، فصل مقابله و رو به رو شدن و برخورد با اجانب نیست. با #آمریکا بد باش، با اسرائیل بد باش، اما در مقابل آن ها #مدارا کن، مماشات کن تا وقتی ایمان مردم خوب شد، استقامت مردم خوب شد، آن موقع بیا توی میدان، آن موقع وارد عمل بشو؛ همانطوری که امام ششم هم به جای مقابله با بنیعباس و بنیامیه، راه درس دادن و بحث کردن و تعلیم دادن را گرفت؛ نه راه مبارزه و مقاومت مسلحانه.
خب آدمی که #عالم_به_زمان نباشد می گوید این ها راست می گویند وقت، وقت سازش است وقت #تقیه است.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
13.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ انتقاد تند آیت الله حائری شیرازی از دولت، سازمان منابع طبیعی و نمایندگان مجلس ♨️
🔸 چرا به بهانۀ جلوگیری از زمین خواری، مانع احیای زمین های مَوات می شوید؟ 🔸
🌳 من به منابع طبیعی گفتم الهی شکر که امیرالمومنین (علیه السلام) در زمان شما نبود وگرنه به عنوان اولین #زمین_خوار دستگیر می شد. شما اصلاً اجازه نمی دهید کسی هزار هکتار زمین احیا کند. خب اجازه نده! نتیجه اش چه می شود؟ ریزگردها !
🌳 خانم ابتکار رفته بود شیراز، به شیراز جایزه بهترین هوای کشور را داده بود. اما نگفت که علتش چیست! علتش این بود که [موسسه] «فلاحت در فراغت» #13_هزار_باغ ایجاد کرده!
🌳 شما می توانید از اول بگویید این زمین را ما به صورت #کاربری_مشروط به شما می دهیم. یعنی تا زمانی که درخت رویش است، این زمین ملک توست. به هر دلیل که این درخت خشک شد، این برمی گردد به ملکیت دولت.
🌳 قانون گذاران ما خیال می کنند با قیام و قعود می شود قانون گذاشت. نخیر! قانون را با #تجربه می شود گذاشت. قانون را با #عقل میتوان گذاشت.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸امام زمان (علیه السلام)، اول نورشان ظاهر می شود و بعد خودشان!🔸
خورشید یک ظهور اول دارد و یک ظهور دوم. ظهور اولش، #طلوع_سپیده است. در طلوع سپیده، نور خورشید ظاهر می شود و در طلوع بعدی، خودش ظاهر می شود. عالم همه اش همین طور است. غیبت هم همین طور بود. در غیبت، اول امام غائب شد، هفتاد سال بعد نورش غائب شد. یعنی آن دورۀ نواب اربعه، دورۀ نور حضرت بود اما خودش نبود. خورشید هم که غروب می کند اول جرمش غائب می شود و ساعتی بعد، سقوط شفق است که وقت نماز عشاء است. وقت نماز مغرب بین غروب خورشید و سقوط شفق است. وقت نماز صبح، بین طلوع سپیده و طلوع خورشید است.
آن هایی که می خواهند به آقا کمک کنند اگر گذاشتند وقتی آقا ظاهر شد کمک کنند، مثل کسی هست به او می گویند چرا نمازت را نمی خوانی؟ می گوید منتظرم آفتاب بزند بعد نمازم را بخوانم! آن هایی که می خواهند بعد از ظهور کار کنند نمازشان قضا می شود: «لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا»
#الآن دوره کار است. هرکس هر کاری می خواهد بکند، در این بین الطلوعین بکند، #فردا_دیر_است. شما به دهه اول ورودی بیست و دو بهمن می گویید چه؟ می گویید «دهه فجر»، این فجرِ سپیده ظهور است. امام راحل مگر نمی گفت «ما منتظر طلوع خورشیدیم»؟ کسی می گوید منتظر طلوع خورشیدیم که طلوع فجر را پشت سر گذاشته باشد!
@haerishirazi