eitaa logo
پایه های پوشالی در نقد مدعی یمانی ( احمدالحسن )
618 دنبال‌کننده
392 عکس
391 ویدیو
39 فایل
بررسی پایه های استدلالات احمدالحسن بصری همبوشی و ادعاهای او . در تلگرام: https://t.me/PayehayePooshaly وبلاگ: http://payehayepooshaly.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 عوام فریبی1 💥 ترجمه سخنرانی خاخام یهودی ✅خیانتی دیگر از سوی مبلغین فرقه همبوشی (مدّعی یمانی) برای اثبات حقانیت فرقه خود❗️ 🎞 نسخه کم حجم (موبایل) 🆔 @PayehayePooshaly .
📩 پایه . . . . . . . . . . . . 8 —<( بسم الله الرحمن الرحیم )>— صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا با سلام خدمت همه عزیزان 💐 ـhttps://eitaa.com/PayehayePooshali 💠 (على رأس السابع منا الفرج) ❇️ بخش اول: یکی از شیوه‌های رایج عوام فریبی در فرقه همبوشی ــ مدعی یمانی ــ به جهت اثبات حقانیت خود، تمسک به روایات ضعیف و غیر مشهور است. ✅ اساساً همه فرقه‌های پوشالین برای اثبات حقانیت خود به روایات و و و و استناد می‌کنند. 👈 عدم آشنایی توده مردم با روایات صحیح و متواتر 👈 وسوء استفاده همبوشیان از این عدم آگاهی، موجب می‌گردد تا همواره عده‌ای از مردم در تشخیص حق از باطل دچار مشکل شده و در دام فرقه‌های پوشالین بیفتند. یکی از آن روایات ضعیف و غیر مشهور، روایتی است منسوب به امام صادق (صلوات الله علیه) که در زیر به آن اشاره نموده و سپس نکاتی تقدیم عزیزان می‌گردد. قَالَ [علي بن أحمد العلوي الموسوي] وَ حَدَّثَنِي حَنَانُ بْنُ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي إِسْمَاعِيلَ الْأَبْرَصِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى رَأْسِ السَّابِعِ مِنَّا الْفَرَج. غیبت شیخ طوسی ص53 ترجمه: امام صادق (صلوات الله علیه) فرمودند که بر سر از ما، فرج است. ⛔️ مبلغین فرقه همبوشی با استناد به این حدیث می‌گویند: ((ششمین فرزند امام صادق (ع)، امام زمان (عج) می‌باشند. پس مراد از هفتمین فرزند امام صادق (ع) کیست؟)) وبا این استدلال کودکانه، قصد اثبات حقانیت احمداسماعیل همبوشی را دارند. ✅ بررسی: 1⃣ مرحوم شیخ طوسی این حدیث را از کتاب (فی نصرة الواقفة) تالیف علی بن احمد علوی موسوی نقل می‌نماید. کتب رجالی از این شخص نامی به میان نیاورده‌اند اما آنچه از کلام شیخ طوسی فهمیده شده و مسلم به نظر می‌رسد ــ که در پاراگراف بعدی به آن اشاره می‌شود ــ وی یکی از پیروان فرقه واقفیه می‌باشد. 🔅 شیخ طوسی قبل از اشاره به روایات کتاب (فی نصرة الواقفة) می‌گوید: فأما ما ترويه الواقفة 👈 فكلها أخبار آحاد لا يعضدها حجة و لا يمكن ادعاء العلم بصحتها 👈 و مع هذا فالرواة لها مطعون عليهم لا يوثق بقولهم و رواياتهم 👈 و بعد هذا كله فهي متأولة، و نحن نذكر جملا مما رووه و نبين القول فيها 👈 فمن ذلك أخبار ذكرها أبو محمد علي بن أحمد العلوي الموسوي في كتابه في نصرة الواقفة. غیبت شیخ طوسی ص43 ☘ ترجمه: ((اما آنچه که واقفیه روایت کرده‌اند 👈 [اولاً: ] همگی هستند که هیچ حجت و دلیلی آنها را تقویت نمی‌کند و ادعای علم به صحت آنها ممکن نیست. 👈 [ثانیاً: ] علاوه بر این راویان آنها هم مورد و غیر قابل اعتماد هستند و نمی‌توان به قول و روایتشان اعتماد کرد و 👈 [ثالثاً: ] بعد از همه این توضیحات، تمام روایات آنها قابل و توجیه هستند. وما تعدادی از آنها را ذکر کرده و بحث در آنها را روشن می‌نماییم 👈 و از جمله آن اخبار، روایاتی است که ابومحمد علی بن احمد علوی موسوی در کتابش (فی نصرة الواقفة) ذکر نموده است)) پس در نظر مرحوم شیخ طوسی روایت فوق، خبری واحد است و راوی آن ــ علی بن احمد علوی موسوی ــ از فرقه واقفیه بوده و مطعون وغیر قابل اعتماد می‌باشد. 2⃣ موسوی این روایت را از (حنان بن سدیر) نقل می‌نماید. حنان بن سدیر به تصریح شیخ طوسی در کتاب (اختیار معرفة الرجال ص555) واقفی مذهب بوده اما در کتاب (الفهرست ص164) از او با عنوان (ثِقةٌ) یاد می‌نماید. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://eitaa.com/PayehayePooshali ـ📄👆👆👆 3⃣ حنان بن سدیر این روایت را از (ابو اسماعیل الابرص) نقل می‌نماید. لازم به ذکر است که در کتب رجالی 👈 هیچ ذکری از به میان نیامده است. 📌 خلاصه اینکه این روایت ضعیف السند بوده و غیر از پیروان فرقه واقفیه، کسی آن را نقل ننموده است. 4⃣ فرقه واقفیه کسانی هستند که تا امامت امام کاظم (صلوات الله علیه) را قبول کرده ودر امامت امام رضا (صلوات الله علیه) نمودند لذا به مشهور گشتند. پیروان این فرقه با تمسک به حدیث فوق، قصد دارند تا حقانیت فرقه خود را ثابت نموده و امام کاظم (صلوات الله علیه) را به عنوان قائم و آخرین امام معرفی نمایند. 5⃣ مرحوم شیخ طوسی پس از نقل این روایت از فرقه واقفیه، در مقام دفاع از عقیده خود ـــ یعنی اثبات 12 امام ـــ و ابطال فرقه واقفیه برآمده ومعنای دیگری را برای این روایت ذکر می‌کنند. 🔅 ایشان در مورد معنای این روایت می‌فرمایند: يحتمل أن يكون السابع منه لأنه الظاهر من قوله منا إشارة إلى نفسه و كذلك نقول السابع منه هو القائم بالأمر، و ليس في الخبر السابع من أولنا و إذا احتمل ما قلناه سقطت المعارضة به. ☘ ترجمه: ((احتمال می‌رود که هفتمین، از امام صادق (صلوات الله علیه) باشد 👈 زیرا ظاهر از گفتار ایشان که فرمودند (منّا/ از ما) اشاره به است. [یعنی ظاهر از کلام امام صادق (ع) این است که خود را در شمارش حساب فرموده و اولین از هفت نفر می‌باشند] و ما هم این چنین معتقدیم که هفتمین از همان قائم به امر است، و در روایت نیست که [فرموده باشند] هفتمین از اول ما [و مراد از اول، حضرت علی (ع) است] و زمانی که احتمال آنچه گفتیم باشد، معارضه‌ای که به خاطر این خبر ادعا شده ‌[که روایت با اعتقاد به 12 امام معارض است] ساقط می‌شود [زیرا این خبر عین اعتقاد ما می‌باشد، نه واقفیه])) 📌 پس بنا بر گفته مرحوم شیخ طوسی معنای دیگری هم برای این حدیث احتمال می‌رود ــ و اذا جاء الاحتمال، بطل الاستدلال ــ وبر اساس این معنا، فرج بر سر امام دوازدهم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بوده واستدلال فرقه واقفیه به این حدیث در حقانیت خود، ناتمام می‌ماند. 6⃣ مبلغین فرقه همبوشی برای اثبات حقانیت خود به این حدیثِ واحدِ ضعیف السند از فرقه واقفیه استناد کرده اما در ترجمه عبارت توضیحی مرحوم شیخ طوسی در ذیل حدیث، خیانت نموده و رسوایی بزرگی را برای خود رقم زده‌اند. ⛔️ مبلغین این فرقه در ترجمه عبارت توضیحی مرحوم شیخ طوسی (يحتمل أن يكون السابع منه) می‌گویند: ((امام صادق می‌فرمایند که هفتمین از فرزند من، نه اینکه فرموده باشند هفتمین امام از اول که در نتیجه امام کاظم (ع) بشود . . . ششمین فرزند امام صادق (ع)، امام زمان است. پس منظور از هفتمین فرزند کیست؟)) 😳 و این در حالی است که در کلام شیخ طوسی هیچ سخنی از (فرزند) در میان نیست اما در ترجمه آزاد ارائه شده در این فرقه، عبارت (فرزند) گنجانده شده است تا فهم صحیح کلام شیخ طوسی از مخاطبین گرفته شود. 7⃣ همانطور که بیان شد، ترجمه صحیح از عبارت توضیحی شیخ طوسی اینگونه بود که: (احتمال می‌رود که هفتمین، از امام صادق (صلوات الله علیه) باشد زیرا ظاهر از گفتار ایشان که فرمودند (منّا/ از ما)، اشاره به خود ایشان است [یعنی ظاهر از کلام امام صادق (ع) این است که خود را در شمارش حساب فرموده و اولین از هفت نفر می‌باشند] . . .) برای این ترجمه ارائه شده از سوی ما، شواهد دیگری هم وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‌نماییم. 🔆 شاهد اول: مرحوم شیخ حر عاملی هم در کتاب (اثبات الهداة ج5ص117) پس از نقل این روایت از شیخ طوسی، به کلام ایشان اشاره نموده ومی‌گوید: (المراد السابع منه عليه السّلام لا من علي عليه السّلام 👈و السابع منه هو الثاني عشر ذكره الشيخ قال: و هو الظاهر من قوله منا) ☘ ترجمه: مراد، هفتمین از امام صادق (ع) می‌باشد، نه [هفتمین] از حضرت علی (ع) 👈 و هفتمین از امام صادق (ع) همان [امام] دوازدهم است که شیخ طوسی آن را ذکر نموده ومی‌گوید: واین معنا ظاهر است از گفتار امام صادق (ع) که فرمودند (منّا/ از ما). 📌 پس مرحوم شیخ حر عاملی هم همان برداشت ما را از کلام شیخ طوسی داشته و در کتاب خود می‌نویسد. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://eitaa.com/PayehayePooshali ـ📄👆👆👆 🔆 شاهد دوم: با توجه به ترجمه غلط مبلغین فرقه همبوشی از کلام شیخ طوسی، فهمیده می‌شود که تعداد ائمه حصر در عدد 12 نبوده بلکه بیشتر می‌باشد و این در حالی است که شیخ طوسی به چنین چیزی اصلاً قائل نبوده و در کتاب خود بر خلاف آن سخن رانده است. ☘ وی در کتاب غیبت ص127 می‌گوید: (أن الأئمة ع بعد النبي ص اثنَا عَشَر لا يزيدون و لا ينقصون) ترجمه: همانا ائمه بعد از پیامبر (ص) دوازده نفر می‌باشند، نه زیاد می‌شوند و نه کم. و سپس شروع به ذکر روایات مربوط به تعداد ائمه می‌نماید. ☘ ویا در ص 228 همان کتاب می‌گوید: (فأما من قال إن للخلف ولدا و إن الأئمة ثلاثة عشر فقولهم يفسد بما دللنا عليه من أن الأئمة ع اثنا عشر فهذا القول يجب إطراحه) ترجمه: اما کسانی که گویند: (همانا برای حجة بن الحسن فرزندی است وامامان 13 نفر هستند) پس گفتار آنان است به خاطر آنچه استدلال کردیم [از روایات] بر آن که ائمه 12 نفر هستند. پس این گفتار [که امام زمان (ع) فرزندی داشته و امامان 13 نفر هستند] باید کنار گذاشته شود [و ردّ این قول از بدیهیات است]. 📌 پس با توجه به اعتقاد شیخ طوسی در مورد تعداد امامان وحصر آنان در عدد 12، معلوم می‌شود که مراد ایشان از عبارت (يحتمل أن يكون السابع منه لأنه الظاهر من قوله منا إشارة إلى نفسه . . .) همان ترجمه‌ای است که ما ارائه نمودیم و ترجمه ارائه شده از مبلغین فرقه همبوشی غلط و مغرضانه می‌باشد. 8⃣ لازم به ذکر است که در صورت پذیرش معنای ارائه شده توسط مبلغین فرقه همبوشی 👈 بازهم حقانیت احمداسماعیل همبوشی ثابت نمی‌شود زیرا طبق ادعای احمد اسماعیل ــ در صورت صحت و پذیرش این ادعا ــ او فرزند هفتم امام صادق (ع) نبوده بلکه فرزند امام صادق (ع) می‌باشد😂. 📌 با همین نکته بسیار ساده، می توان پی به میزان 👈 فهم و تعقل عوام الناس 👉 پیرو این فرقه برد. ـــــــــــــــــــ 💥 تلنگر و تعقل: 📌 کسانی که در ترجمه روایات ـــ آن هم روایات آحاد و ضعیف السند از فرقه واقفیه ـــ و عبارات می کنند بوده و پیروی از شیادان به حکم عقل و نقل جایز نبوده و قبیح می باشد. 🙏 به امید بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده و بازگشتشان به دامان تشیّع https://eitaa.com/PayehayePooshali 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 .
😂 اغلب استدلالات همبوشیان اینگونه است👆👆👆 ✅ و نمونه ای از آن در لینک زیر: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/297 🙌در پناه صاحب الزّمان (عج) محفوظ باشید از مدّعیان .
📩 پایه . . . . . . . . . . . . 8 —<( بسم الله الرحمن الرحیم )>— صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا با سلام خدمت همه عزیزان 💐 ـhttps://eitaa.com/PayehayePooshali 💠 (على رأس السابع منا الفرج) لینک بخش قبل: (https://eitaa.com/PayehayePooshali/318) ❇️ بخش دوم یادآوری: در بخش قبل نکاتی پیرامون حدیث (علی راس السابع منا الفرج) بیان گردید که سستی استدلال مبلغین همبوشی بر همگان روشن شد. خلاصةً اینکه 1- مرحوم شیخ طوسی این حدیث را واحد و ضعیف السند معرفی نموده و آن را از احادیث فرقه واقفیه می‌داند. 2- اما با این وجود 👈 وی معنای صحیحی را برای حدیث بیان می‌نماید واستدلال فرقه واقفیه به این حدیث را از اساس ویران می‌کند. 3- مبلغین فرقه همبوشی بزرگی را در ترجمه کلام مرحوم شیخ طوسی مرتکب شدند یعنی در حقیقت همان عقیده باطل خود را بر عبارات مرحوم شیخ طوسی تحمیل نمودند 👈 اما با ذکر شواهدی پرده از این خیانت برداشته و خُبث باطنی آنان را بر همگان ثابت نمودیم. 4- و در انتها بیان نمودیم که در صورت پذیرش معنای ارائه شده توسط مبلغین فرقه همبوشی 👈 بازهم حقانیت احمداسماعیل همبوشی ثابت نمی‌شود زیرا طبق ادعای احمد اسماعیل ــ در صورت صحت و پذیرش این ادعا ــ او فرزند هفتم امام صادق (ع) نبوده بلکه فرزند امام صادق (ع) می‌باشد😂. ✅ واما ادامه بررسی: مرحوم شیخ طوسی با بیان معنای دیگری برای حدیث (علی راس السابع منا الفرج)، راه سوء استفاده را برای فرقه واقفیه بسته و استدلال آنان را از اساس منهدم می‌نماید. ایشان فرمودند: ((احتمال می‌رود که هفتمین، از امام صادق (صلوات الله علیه) باشد 👈 زیرا ظاهر از گفتار ایشان که فرمودند (منّا/ از ما) اشاره به است [یعنی ظاهر از کلام امام صادق (ع) این است که خود را در شمارش حساب فرموده و اولین از هفت نفر می‌باشند] . . .)) 📌 بر اساس این معنی، نه تنها جلو سوء استفاده فرقه واقفیه گرفته می‌شود، بلکه هم از سوء استفاده محروم می‌گردد لذا دست به تحریف کلام مرحوم شیخ طوسی زده‌اند تا عوام فریبی نموده وفهم صحیح کلام شیخ طوسی را برای مخاطبین غیر ممکن سازند. ❇️ ارائه معنایی دیگر از حدیث: علاوه بر معنای ذکر شده توسط مرحوم شیخ طوسی نسبت به حدیث مذکور، معنای دیگری هم احتمال می‌رود که در زیر به آن اشاره می‌نماییم. (فَرَج) در لغت به معنای گشایش و برطرف شد غم می‌باشد. 🔅 در کتاب العین اینگونه آمده است: (الفَرَجُ ذهاب الغم/ فرج یعنی رفتن و برطرف شدن غم) 🔅 راغب اصفهانی در مفردات می‌گوید: (الْفَرَجُ انكشاف الغمُ/ فرج یعنی برطرف شدن غم) 📌 لذا در روایات از ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) تعبیر به (فَرَج) می‌شود زیرا با تحقق ظهور، همّ و غمها پایان می‌یابد. 👈 پس کاربرد لفظ (فَرَج) منحصر در ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) نمی‌باشد بلکه بر هرگونه گشایش و برطرف شدن غمّی اطلاق می‌شود. 🔅مثلا در ضمن دعایی داریم: أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي بِهِ تَقُومُ السَّمَاوَاتُ وَ . . . أَنْ تَسْتَجِيبَ دُعَائِي وَ أَنْ تُعْطِيَنِي سُؤْلِي وَ أَنْ تُعَجِّلَ لِيَ الْفَرَجَ مِنْ عِنْدِكَ . . . مصباح المتهجد ج1ص333 ترجمه: درخواست می‌کنم از تو به آن اسمی که به آن آسمانها برپاست و . . . که دعای من را مستجاب گردانی و حاجتم را عطا کنی و برای من فَرَج وگشایش را تعجیل نمایی. 🔅 در روایتی دیگر داریم: . . . أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ تُعَجِّلَ لِيَ الْفَرَجَ مِمَّا أَنَا فِيه . . . مصباح المتهجد ج1ص425 ترجمه: [بارالها] از تو درخواست می‌کنم به اسم عظیم و اعظمت که درود بفرستی بر محمد ‌(ص) عبد و رسولت، و درود بفرستی بر اهل بیت طیبین و طاهرش و تعجیل نمایی برای من فرج وگشایش را نسبت به آنچه که در آن واقع هستم. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://t.me/PayehayePooshaly ـ📄👆👆👆 و شواهد بسیار دیگری که با یک جستجوی ساده پیرامون کلمه (الفَرَج) در نرم افزارهای روایی، می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. 📌 پس کاربرد لفظ (فَرَج) منحصر در ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) نمی‌باشد بلکه بر هرگونه گشایش و برطرف شدن همّ وغمّی اطلاق می‌شود. 📢 حال با توجه به معنای کلمه (فَرَج)، می‌توان معنای دیگری را برای حدیث امام صادق ‌(صلوات الله علیه) در نظر گرفت که در زیر به آن اشاره می‌نماییم: اینکه حضرت فرمودند (علی راس السابع منا الفرج) یعنی فرج و گشایشی در زمان امام کاظم (صلوات الله علیه) برای شیعیان حاصل می‌شود. در روایات دیگری هم نسبت به وجود گشایش و فرج در زمانهای مختلف، مطالبی ذکر شده است. مثلا در حدیثی داریم: عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ عَلِيّاً ع كَانَ يَقُولُ إِلَى السَّبْعِينَ بَلَاءٌ وَ كَانَ يَقُولُ بَعْدَ الْبَلَاءِ رَخَاءٌ وَ قَدْ مَضَتِ السَّبْعُونَ وَ لَمْ نَرَ رَخَاءً فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَا ثَابِتُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى كَانَ وَقَّتَ هَذَا الْأَمْرَ فِي السَّبْعِينَ فَلَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ ع اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ فَأَخَّرَهُ إِلَى أَرْبَعِينَ وَ مِائَةِ سَنَةٍ فَحَدَّثْنَاكُمْ فَأَذَعْتُمُ الْحَدِيثَ وَ كَشَفْتُمْ قِنَاعَ السِّرِّ فَأَخَّرَهُ اللَّهُ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ عِنْدَنَا وَقْتاً وَ يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ قَالَ أَبُو حَمْزَةَ وَ قُلْتُ ذَلِكَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ قَدْ كَانَ ذَاكَ. غیبت شیخ طوسی ص428 ☘ ترجمه: ابوحمزه ثمالی به امام باقر (صلوات الله علیه) می‌گوید: همانا علی (ع) می‌گفت (تا 70 بلاء است) وهمچنین می‌گفت (بعد از بلاء، رخاء و گشایش است) در حالیکه 70 گذشت وما رخاء وگشایشی ندیدیم. امام باقر (صلوات الله علیه) فرمودند: ای ثابت! همانا خدا این امر را در 70 توقیت و زمان بندی نمود پس زمانیکه حسین (ع) کشته شد غضب خدا بر اهل زمین شدت گرفت و آن را تا 140 سال تاخیر انداخت. پس این مطلب را به شما گفتیم وشما آن را فاش نمودید و آن سرّ را مکشوف کردید پس خدا آن را به تاخیر انداخت و بعد از آن خدا وقتی برای آن نزد ما قرار نداد. [سپس حضرت به آیه‌ای از قرآن اشاره نمودند: ] وخدا هر آنچه بخواهد را محو می‌کند وثابت می‌کند و در نزد او ام الکتاب است. ابوحمزه می‌گوید: همین مطلب را به امام صادق (ع) گفتم و ایشان فرمودند (همینطور است). 📌 در این حدیث منظور و مراد از (هذا الامر)، نمی تواند ظهور امام زمان (عج) باشد 👈 زیرا امام زمان (عج) در روایات به عنوان فرزند امام حسن عسکری معرفی شده اند لذا وجود ایشان در سال 70 یا 140 نامفهوم است. منظور از (هذا الامر) احتمالا همان امر رخاء می باشد که در حدیث مورد سوال واقع شده است. البته احتمال دیگری هم در این مورد مطرح است که مرحوم علامه مجلسی به آن اشاره می نمایند: (وقت هذا الأمر) أي ظهور الحق و غلبته على الباطل بيد إمام من الأئمة، لا ظهور الإمام الثاني عشر. مرآة العقول ج4ص170 ☘ ترجمه: (وقت هذا الامر) یعنی ظهور حق و غلبه حق بر باطل به دست امامی از ائمه، و منظور ظهور امام 12 نیست. ناگفته نماند که بازگشت و مآل کلام مرحوم علامه مجلسی هم به (رخاء) برمی گردد که البته این رخاء بوسیله حکومت یکی از ائمه حاصل می شود. 📌 خلاصه اینکه در حدیث فوق صحبت از وجود رخاء و گشایش در آن سالها به میان آمده است که البته مورد واقع شده است. 📢 پس با توجه به حدیث فوق، معنای ذکر شده برای حدیث (علی راس السابع منا الفرج) کاملا معقول به نظر می‌رسد، یعنی بنا بوده فرج وگشایشی در زمان امام کاظم (ع) هم حاصل شود و زمانیکه احتمال این معنا ــ ویا معنای ذکر شده توسط مرحوم شیخ طوسی ــ در کار باشد، استدلال فرقه واقفیه و همبوشیه نقش بر آب می‌شود. به عبارت دیگر: اذا جاء الاحتمال بَطَل الاستدلال. 👈 البته اینکه این فرج و گشایش در زمان امام کاظم (ع) به نحوی واقع شده یا اینکه مورد بداء قرار گرفته است، مطلب دیگری است که در این مختصر به آن نمی پردازیم. 💥 و این بود پاسخ ما به حدیث واقفی و ضعیف السند مورد استدلال فرقه همبوشیه. 🌺 در پناه صاحب الزّمان محفوظ باشید از مدّعیان به امید بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده 🙏 آمین یا رب العالمین https://eitaa.com/PayehayePooshali 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 .
😳 حدیث (علی راس السابع منا الفرج) و خیانت مبلغ شیاد فرقه همبوشی در ترجمه عبارت مرحوم شیخ طوسی. ✅ توضیح بیشتر در لینک زیر: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/318 .
📩 پایه . . . . . . . . . . . . 8 —<( بسم الله الرحمن الرحیم )>— صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا با سلام خدمت همه عزیزان 💐 ـhttps://eitaa.com/PayehayePooshali 💠 (یا احمد افعل کذا) بخش اول: عجز در استدلال صحیح، یکی از ویژگیهای فرقه‌های پوشالین می‌باشد و فرقه همبوشی ــ مدعی یمانی ــ از این ویژگی مستثنی نیست. 📌 کار پیروان این فرقه به جایی رسیده است که از احادیث و و . . . برای اثبات حقانیت خود سود می‌جویند و گمراهی افراد دور از آگاهی را موجب می‌شوند. ⛔️ یکی دیگر از احادیث فرقه واقفیه که دستاویز فرقه همبوشی شده است ، حدیث زیر می‌باشد: قَالَ وَ أَخْبَرَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ وَ حُمْرَان وَ الْهَيْثَمُ بْنُ وَاقِدٍ الْجَزَرِيُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْأَرَّجَانِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ الْعَبْدُ الصَّالِحُ ع فَقَالَ يَا أَحْمَدُ افْعَلْ كَذَا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ اسْمُهُ فُلَانٌ فَقَالَ بَلِ اسْمُهُ أَحْمَدُ وَ مُحَمَّدٌ ثُمَّ قَالَ لِي يَا عَبْدَ اللَّهِ إِنَّ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ يُؤْخَذُ فَيُحْبَسُ فَيَطُولُ حَبْسُهُ فَإِذَا هَمُّوا بِهِ دَعَا بِاسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ فَأَفْلَتَهُ مِنْ أَيْدِيهِمْ. غیبت شیخ طوسی ص57 🔅 ترجمه: عبدالله ارجانی می‌گوید که در محضر امام صادق (ع) بودم که 👈 عبد صالح [یعنی امام کاظم (ع)] بر او داخل شد. امام صادق (ع) فرمودند: 👈 ای احمد آن کار را انجام بده. عرض کردم: جانم فدای شما، اسم او که فلان [یعنی موسی] است! حضرتش فرمودند: 👈 بلکه اسم او احمد و محمد است. سپس به من فرمودند: ای عبدالله! همانا صاحب این امر 👈 گرفته شده و می‌شود، پس طولانی می‌شود حبس او. پس زمانی که تصمیم به [قتل] او گرفتند، به اسم اعظم خدا دعا کرده و پس می‌کند او را از دستانشان. 📌 واقفیه معتقدند که امام کاظم (ع) قائم و آخرین امام بوده و شهید نشده است بلکه از دستان ظالمین وقت خلاص گردیده و در دوران غیبت به سر می‌برند وهنگامی که خدا اذن دهد ظهور نموده و دنیا را پر از عدل و داد می‌نماید. 📢 واما نحوه استدلال فرقه همبوشی به این حدیث واقفی همبوشیان طی یک استدلال بسیار مضحکانه، با ترتیب دادن مقدمه‌ای دروغین قصد دارند تا این حدیث مرتبط با امام ششم وهفتم را به احمداسماعیل همبوشی ربط دهند. ⛔️ مبلغین همبوشی در توضیح این حدیث می‌گویند: ((لقب عبد صالح به طور خاص مربوط به امامی است که کننده و پرچمدار و است. ویا به آن کسی که پرچمدار قیام بوده ویا خودش قیام کننده است لقب عبد صالح داده می‌شود. حسب بعضی روایات قرار بوده که 👈 این امر توسط امام کاظم (ع) 👉 صورت بپذیرد که البته نشد [و بداء شد] لذا به او عبد صالح می‌گویند، وهمینطور به آن قائمی که وعده داده شده ودر آخرالزمان پرچمدار دولت عدل الهی است، عبد صالح گفته می‌شود. خب 👈 اسم امام کاظم که احمد نبوده! پس چرا امام صادق (ع) به این شخص وارد شوند می‌گوید: ای احمد)) و بر اساس این استدلال کودکانه قصد دارند بگویند که: آن شخص وارد شونده بر امام صادق (ع)، امام کاظم نبوده بلکه احمداسماعیل همبوشی بوده است😳 ✅ واما بررسی ونکات: 1⃣ همانطور که سابقا بیان نمودیم، مرحوم شیخ طوسی احادیث فرقه واقفیه را نقل نموده و در مقام دفاع از مکتب شیعه اثناعشری، به نقد و توجیه روایات این فرقه می‌پردازد لذا ذکر این روایات در کتاب غیبت مرحوم شیخ، دلیل بر پذیرش آنها توسط ایشان نیست. 2⃣ سابقا بیان کردیم که مرحوم شیخ قبل از ذکر احادیث فرقه واقفیه وپاسخ به آنها، نظر خود را در مورد این روایات بیان داشته و می‌گوید: ((اما آنچه که واقفیه روایت کرده‌اند 👈 [اولاً: ] همگی هستند که هیچ حجت و دلیلی آنها را تقویت نمی‌کند و ادعای علم به صحت آنها ممکن نیست. 👈 ‌[ثانیاً: ] علاوه بر این راویان آنها هم مورد و غیر قابل اعتماد هستند و نمی‌توان به قول و روایتشان اعتماد کرد و 👈 [ثالثاً: ] بعد از همه این توضیحات، تمام روایات آنها قابل و توجیه هستند. وما تعدادی از آنها را ذکر کرده و بحث در آنها را روشن می‌نماییم 👈 و از جمله آن اخبار، روایاتی است که ابومحمد علی بن احمد علوی موسوی در کتابش (فی نصرة الواقفة) ذکر نموده است)) غیبت شیخ طوسی ص43 پس در نظر مرحوم شیخ طوسی روایت فوق، خبری واحد است و راوی آن ــ علی بن احمد علوی موسوی ــ از فرقه واقفیه بوده و مطعون وغیر قابل اعتماد می‌باشد. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://eitaa.com/PayehayePooshali ـ📄👆👆👆 3⃣ همبوشیان ادعا می‌کنند که: (حسب بعضی روایات قرار بوده که این امر ــ یعنی امر قیام و پر کردن زمین از عدل و داد ــ توسط امام کاظم (ع) صورت بپذیرد که البته نشد [و بداء شد]) 📌 در پاسخ به این ادعا می گوییم که 👈 این سخن، ادعای گزافی بیش نبوده وهیچ دلیلی برای آن وجود ندارد. البته ناگفته نماند که استناد به احادیث فرقه واقفیه و ضعیف السند برای اثبات این ادعا، استدلالی بسیار سست بوده و مصداق اتمّ مثل معروف (الغریق یتشبث بکل حشیش) می‌باشد. 4⃣ همبوشیان ادعا نمودند که: (لقب عبد صالح به طور خاص مربوط به امامی است که قیام کننده و پرچمدار ومنتقم است. ویا به آن کسی که پرچمدار قیام بوده ویا خودش قیام کننده است لقب عبد صالح داده می‌شود) 📌 اما متاسفانه برای اثبات این ادعا هم ــ یعنی ادعای انحصار این لقب در شخص پرچمدار و قیام کننده ــ هیچ دلیلی تاکنون ارائه ننموده‌اند. لذا این ادعا هم، ادعایی گزاف و بدون دلیل است وهدف از طرح ادعاهای بدون دلیل هم چیزی جز عوام فریبی نمی‌باشد. 5⃣ لقب (عبد صالح) به معنای (بنده شایسته وخوب) می‌باشد و این عنوان مختص افراد قیام کننده نبوده ـــ واساساً این لقب ارتباطی با قیام ندارد ـــ بلکه بر دیگران هم اطلاق می‌شود. 🔸 مثلا از (ع) هم به عنوان (عبد صالح) یاد شده است. کافی ج 3ص264 🔸 ویا از جناب هم با همین عنوان یاد شده است. جعفریات ص175 🔸 و همچنین این تعبیر برای جناب حکیم هم استفاده شده است. بحارالانوار ج ‌13ص421 🔸 مرحوم علامه مجلسی در ذیل حدیثی این لقب را برای امام رضا (ع) هم ذکر کرده است. ملاذ الاخیار ج3ص518 و موارد دیگر که با یک جستجوی ساده در نرم افزارهای روایی می‌توان آنها را پیدا نمود. 📌 برخی در مورد علت انتساب این لقب به امام کاظم (ع) گفته‌اند: وَ لِكَثْرَةِ عِبَادَاتِهِ كَانَ يُسَمَّى بِالْعَبْدِ الصَّالِح. کشف الغمة ج2ص212 و شرح احقاق الحق ج12ص304 به نقل از اهل سنت 🔅 ترجمه: وبه خاطر کثرت عباداتش، به (عبد صالح) نامیده شد. 6⃣ اگر کسی ادعا کند که: (چون واقفیه امام کاظم (ع) را قائم و منتقم می‌پنداشته‌ لذا لقب (عبد صالح) را به حضرت داده‌اند) در جواب گوییم: اولا: همانطور که بیان شد، هیچ دلیلی بر اختصاص این لقب به شخص قیام کننده وجود ندارد و این ادعا، ادعای گزافی بیش نیست. ثانیا: این روایت از امام صادق (ع) می‌باشد و در آن زمان فرقه واقفیه وجود خارجی نداشته است لذا در زمان حیات امام صادق (ع) وقبل از شکل گیری فرقه واقفیه، امام کاظم (ع) به لقب (عبد صالح) معروف بوده‌اند. ادامه دارد . . . 🌺 در پناه صاحب الزّمان محفوظ باشید از مدّعیان به امید بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده 🙏 آمین یا رب العالمین https://eitaa.com/PayehayePooshali 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 .
📩 پایه . . . . . . . . . . . . 8 —<( بسم الله الرحمن الرحیم )>— صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا با سلام خدمت همه عزیزان 💐 ـhttps://eitaa.com/PayehayePooshali 💠 (یا احمد افعل کذا) (لینک بخش قبل: https://eitaa.com/PayehayePooshali/331) بخش دوم: در بخش قبل به یکی از احادیث فرقه واقفیه ـــ در کتاب غیبت شیخ طوسی ص57 ـــ که مستمسک همبوشیان قرار گرفته بود اشاره شد و سخنان مبلغ همبوشی را در مورد این حدیث نقد و بررسی نمودیم. ⛔️ وی در توضیح این حدیث گفته بود: ((لقب عبد صالح به طور خاص مربوط به امامی است که کننده و پرچمدار و ‌ است. ویا به آن کسی که پرچمدار قیام بوده ویا خودش قیام کننده است لقب عبد صالح داده می‌شود. حسب بعضی روایات قرار بوده که 👈 این امر توسط امام کاظم ‌(ع) 👉 صورت بپذیرد که البته نشد [و بداء شد] لذا به او عبد صالح می‌گویند، وهمینطور به آن قائمی که وعده داده شده ودر آخرالزمان پرچمدار دولت عدل الهی است، عبد صالح گفته می‌شود. خب 👈 اسم امام کاظم که احمد نبوده! پس چرا امام صادق (ع) به این شخص وارد شوند می‌گوید: ای احمد)) 📢 و در پاسخ به این گفتار سست و بی اساس بیان داشتیم که: 📌 لقب (عبد صالح) هیچ ارتباطی با و ندارد واختصاص این لقب به فرد قیام کننده، سخن گزافی بیش نیست بلکه بر دیگران هم این لقب اطلاق می‌شود. 📌 وهمچنین بیان شد که ادعای (قائمیت برای امام کاظم (ع) وپر شدن زمین از عدل و داد توسط ایشان وسپس بداء شدن در این امر) ادعایی بدون دلیل است. ✅ واما ادامه نقد و بررسی: 1⃣ امام صادق (صلوات الله علیه) در انتهای روایت فرمودند: (همانا صاحب این امر 👈 گرفته شده و می‌شود، پس طولانی می‌شود حبس او . . . ) این عبارت دیگری است بر این که مراد از (عبد صالح) در روایت، امام کاظم (ع) می‌باشد 👈 اما متاسفانه مبلغ شیاد فرقه همبوشی از اشاره به انتهای حدیث خودداری می‌نماید تا بتواند این حدیث را به نفع اعتقاد پوشالین خود تمام کرده و عوام فریبی خود را کامل نماید. 📌 تطبیق (عبد صالح) در این روایت بر احمد اسماعیل همبوشی و مضحک و کودکانه‌ای است که نیاز به پاسخ ندارد 👈 مضافا اینکه این ادعای بدون دلیل در تعارض با قرینه فوق هم می‌باشد زیرا اساساً احمد اسماعیل چنین حبسی نداشته 😂 و ـــ بر اساس ادعای همبوشیان ـــ نخواهد داشت😂 2⃣ در فراز ابتدایی حدیث با عبارت زیر مواجه می‌شویم: (كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ الْعَبْدُ الصَّالِحُ ع فَقَالَ يَا أَحْمَدُ افْعَلْ كَذَا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ اسْمُهُ فُلَانٌ فَقَالَ بَلِ اسْمُهُ أَحْمَدُ وَ مُحَمَّدٌ . . . ) 🔅 ترجمه: در محضر امام صادق (ع) بودم که 👈 عبد صالح [یعنی امام کاظم (ع)] بر او داخل شد. امام صادق (ع) فرمودند: ای احمد آن کار را انجام بده. عرض کردم: جانم فدای شما، اسم او که فلان [یعنی موسی] است! حضرتش فرمودند: 👈 بلکه اسم او احمد و محمد است . . . 📌 حرف (بل) اگر بر جمله وارد شود ـــ که در اینجا جمله اسمیه (اسمه احمد و محمد) داریم ـــ معنایش یا اضراب ابطالی است ویا اضراب انتقالی. 💥 حرف (بل) در این حدیث، به معنای اضراب انتقالی می‌باشد. اضراب انتقالی یعنی 👈 ابقاء حکم جمله قبل از (بل) و انتقال به غرض جدید به وسیله جمله بعد از (بل). 📚 نحوالوافی ج3ص623 و مفردات راغب ص142 👈 اما در اضراب ابطالی حکم جمله قبل از (بل) نفی می‌شود. 📌 با توجه به آنچه که در معنای حرف (بل) واضراب انتقالی گفته شده، امام صادق ‌(صلوات الله علیه) گفتار راوی را در مورد اسم (موسی) تایید نموده و دو اسم دیگر هم برای امام هفتم ذکر می‌نمایند. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .