eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
839 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
726 ویدیو
364 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه 👇 هنگامی که عبدالملک نامه را خواند و طالب بن مدرک، فرستاده موسی بن نصر او را به وضوح مطلع ساخت، به محمد بن شهاب زهری که آنجا حضور داشت گفت: نظرت درباره این موضوع عجیب چیست؟ زهری گفت: به گمان من گروه جنی که مسئولیت حفاظت از شهر را به عهده دارند هرکه را بخواهد به طرف شره برود به خیال و توهم می افکند. عبدالملک گفت: راجع به کسی که از آسمان او را صدا می زنند اطاعی داری؟ زهری گفت: از این مطلب درگذر. عبدالملک گفت: چگونه از این درگذرم که این امری است بزرگ و دور از ذهن؟ باید با صراحت آنچه که از آن می دانی بگویی، آیا مرا آزار می دهی یا چیزی را از من مخفی می نمایی؟ زهری گفت: علی بن الحسین (علیه السلام) به من گفته است: او مهدی و از نسل فاطمه (علیها السلام) دختر رسول خدا (صلی الله و علیه و آله و سلم) است. عبدالملک گفت: هر دوی شما دروغ می گویید، سخنان هر دوی شما همیشه باطل و قول شما دروغ بوده است. او مردی از نسل ماست. زهری گفت: من فقط سخن علی بن الحسین (علیه السلام) را نقل کردم، اگر می خواهی از خودش بپرس؛ چرا مرا ملامت می کنی؟ اگر دروغ است او دروغ گفته، و اگر راست می گوید یکی از دشمنان شما به شما کمک کرده است. عبدالملک گفت: من نیازی به سئوال از فرزندان ابوتراب ندارم. ای زهری! این مطلب را پوشیده دار تا کسی از آن مطلع نگردد. زهری گفت: به خاطر تو به کسی نخواهم گفت. 📚 بحار الانوار، ج 51، ص 164 - 166. @qoranvamamhoosein
باز آی دلا هر آنچه هستی باز آی ابو جعفر مروزی می گوید: محمد بن جعفر با گروهی که امام حسن عسکری (علیه السلام) را در زمان زندگی آن حضرت ملاقات نموده بودند، و در میان آنها علی بن احمد بن طنین نیز حضور داشت، جهت زیارت مرقد مطهر امام حسن عسکری (علیه السلام) به محله عسکر شرفیاب شدند. محمد بن جعفر برای اذن دخول، اسامی زائرین را در نامه ای نوشت. علی بن احمد گفت: نام مرا ننویس من اجازه نمی گیرم. او هم نام او را ننوشت. امام زمان (علیه السلام) در پاسخ نوشته بودند: تو و آن که اجازه نخواست هر دو داخل شوید. 📚 غیبت طوسی، ص 243، عله المانعه من ظهوره؛ بحار الانوار، ج 51، ص 293. @qoranvamamhoosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5906552665998885779.mp3
3.31M
#ترتیل #صفحه_57 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_57 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#متن #صفحه_57 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر #صفحه_57 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❓آیا مستند می باشد ؟ ❗️❗️ 💠💠 👌 به صورت توقیعی شریف از ناحیه مقدسه امام عصر به محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری داده شده است . 👌در این توقیع امام عصر می فرماید : « هر گاه خواستید به واسطه ما به سوی خدا توجه کنید و به سوی ما متوجه شوید به این دعا و زیارت متوجه شوید » « سلام علی آل یاسین السلام علیک یا داعی الله و ربانیه آیاته ...» ❗️این زیارت شریف در کتب معتبر و مورد استناد نقل شده است ؛ 1⃣الاحتجاج ، طبرسی ، ج2 ص493 2⃣المزار الکبیر ، ابن المشهدی ،ص568 3⃣الایقاظ، شیخ حر عاملی ص351 4⃣بحار الانوار ، مجلسی ، ج99 ص81 5⃣مستدرک الوسائل ، محدث نوری ، ج 10 ص365 6⃣الزام الناصب ، حائری ، ج2 ص83 👌شیخ عباس قمی نیز در مفاتیج الجنان ، مقام دوم در آداب سرداب مطهر و کیفیت زیارت حجت ، ص523 این زیارت را به نقل از کتاب احتجاج طبرسی می آورد
🤔 ❔آیا راست است که اهل سنت را قبول ندارند و منکر خروج امام زمان علیه السلام هستند ❗️ 💠💠 👌عقیده ظهور مردی از فرزندان پیامبر گرامی اسلام و حضرت زهرا سلام الله علیهم در آخر الزمان مورد اتفاق تمام مذاهب اسلام اعم از شیعه و اهل سنت است . ❕علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛ « اگر جز يك روز از روزگار نمانده باشد، خداوند، مردى از اهل بيتم بر مى انگيزد كه آن را از عدل پر كند، همان گونه كه از ستم پر شده است » 📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ المعجم الکبیر ج 10 ص 135 ❕در نقل دیگری می آورند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « «مهدى از من است، با پيشانى بلند و بينى كشيده. زمين را از عدل و داد پر مىكند، همان گونه كه از جور و ستم پر شده است » 📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ کنزالعمال ج 14 ص 264 👌و در نقل دیگری می آورند ؛ « سعيد بن مسيّب می گوید نزد امّ سلمه بوديم و از مهدى سخن گفتيم. او گفت كه از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيده است: «مهدى، از فرزندان فاطمه است». 📚سنن ابن ماجة: ج 2 ص 1368 _ المستدرك على الصحيحين: ج 4 ص 601 _ التاريخ الكبير: ج 3 ص 346 👌و باز نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود: «هرکس منکر خروج مهدی شود به انچه که بر محمد نازل شده کفر ورزیده است» 📚لسان المیزان ج5 ص 130 _ فرائد السمطین ج2 ص 334 👌 ابن حجر از علمای بزرگ اهل سنت می نویسد ؛ « انکار مهدی اگر موجب انکار سنت از اصل و اساس گردد سبب کفر میشود وهر کس چنین کند قتلش واجب است و اگر انکار او تنها به جهت عناد و دشمنی با ائمه اسلام است نه سنت لازم است که او را تعزیر آشکار نمود تا دست از اینکار بردارد» 📚البرهان ص 178 👌اهل سنت اگر چه اصل ظهور مهدی موعود علیه السلام از نسل پیامبر گرامی و حضرت زهرا سلام الله علیهما را در آخر الزمان پذیرفته اند اما معتقدند او هنوز به دنیا نیامده و در آخر الزمان به دنیا می آید ، اما ما معتقدیم که مهدی فرزند برومند امام عسکری علیهما السلام امام یازدهم شیعیان ، به دنیا آمده و هم اینک ذخیره الهی است که برای برقراری عدالتی عالمگیر انتظار می کشد . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « نه امام پس از حسین بن علی علیه السلام هستند که نهمین آنها قائم ایشان است » 📚الکافی ج 1 ص 533 👌جالب آن است که برخی از علمای اهل سنت تصریح کرده اند که مهدی موعود همان امام دوازدهم شیعیان فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است . 🔰محمد بن یوسف گنجی شافعی می نویسد ؛ « ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است » 📚کفایه الطالب ص312 🔰عبدالوهاب شعرانی حنفی می نویسد ؛ « در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) » 📚الیواقیت و الجواهر ج 2 ص 127 🔰نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید: « او کسی است که زمین را پر از عدل و داد می کند » 📚شواهد النبوه ص404 🔰قاضی بهلول افندی می گوید ؛ «ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود و اسم مادرش نرجس است. برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد » 📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد، ص 246 🔰ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید: «لقب او حجت، مهدی، خلف صالح، منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است" 📚الفصول المهمه ص ۲۸۲
✅دوست واقعی ✍امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: دوست حقيقى آن است كه برادرش را در سه موضع حفظ‍‌ و حمایت كند: 1⃣در سختی و گرفتارى او 2⃣در غياب او 3⃣و پس از مرگش 📚وسائل‌الشیعة ؛ج ۱۲ ص ۲۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5b84be78ff8bdc3afaaccbd8_-8497460216960942258.mp3
4.1M
#ترتیل #صفحه_58 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر #صفحه_58 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#متن #صفحه_58 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_58 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🌷﷽🌷✨ ⁉از نعمت ولایت سوال میشود 🍀مرحوم شيخ صدوق به نقل از حاكم بيهقى حكايت كند روزى حضرت امام علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام در جمع عدّه اى نشسته بود، ضمن فرمايشاتى فرمودند: در دنيا هيچ نعمت واقعى و حقيقى وجود ندارد. 🍃بعضى از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند:يا ابن رسول اللّه ! پس اين آيه شريفه قرآن «لتسئلنّ يومئذٍ عن النّعيم» كه مقصود آب سرد و گوارا مى باشد، را چه مى گوئى ؟ 🍃🍀🍃حضرت رضا علیه السلام با آواى بلند اظهار نمود: شما اين چنين تفسير كرده ايد؛ و عدّه اى ديگرتان گفته اند منظور طعام لذيذ است ؛ و نيز عدّه اى ديگر، خواب راحت و آرام بخش تعبير كرده اند. ✨ سپس حضرت رضا علیه السلام افزودند: به درستى كه پدرم از پدرش ، امام جعفر صادق عليه السلام روايت فرموده است كه خداوند متعال نعمت هائى را كه در اختيار بندگانش ‍ قرار داده است ، همه به عنوان تفضّل و لطف بوده است تا مورد استفاده و بهره قرار دهند و خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤال و بازجوئى قرار نمى دهد و منّت هم برايشان نمى گذارد، چون منّت نهادن در مقابل لطف و محبّت ، زشت و ناپسند است . ✨🌺✨ بنابر اين ، منظور از آيه شريفه قرآن ، محبّت و ولايت ما اهل بيت رسول اللّه صلوات اللّه عليهم است كه خداوند متعال در روز محشر، پس از سؤال پيرامون توحيد و يكتاپرستى ؛ و پس از سؤال از نبوّت پيغمبر اسلام ، از ولايت ما ائمّه ، نيز سؤ ال خواهد كرد و چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآيد و درمانده نگردد، وارد بهشت گشته و از نعمت هاى جاويد آن بهره مى برد، كه زايل و فاسد شدنى نخواهد بود. 🍃🍀🍃سپس امام رضا عليه السلام افزود: پدرم از پدران بزرگوارش عليهم السلام حكايت فرمود، كه رسول خدا صلى الله عليه و آله خطاب به علىّ بن ابى طالب عليه السلام فرمود اى علىّ! اوّلين چيزى كه پس از مرگ از انسان سؤال مى شود، يگانگى خداوند سبحان ، سپس نبوّت و رسالت من ؛ و آن گاه از ولايت و امامت تو و ديگر ائمّه خواهد بود، با كيفيّتى كه خداوند متعال مقرّر و تعيين نموده است . ✨💖✨پس اگر انسان ، صحيح و كامل اقرار كند و پاسخ دهد، وارد بهشت جاويد گشته و از نعمت هاى بى منتهايش بهره مند مى گردد. 🕋سوره مبارکه تکاثر آیه 8 📚تفسيرالبرهان : ج 4، ص 502، ح 5، به نقل از توحيد شيخ صدوق . 💖✨اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💖✨وآلِ مُحَمَّدٍ 💖✨وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ ____🍃🌸🍃____
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_293413254921716588.mp3
3.98M
#ترتیل #صفحه_59 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_59 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#متن #صفحه_59 سوره مبارکه #آل_عمران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﴿ سورة المسد - سورة ١١١ -   تعداد آیات ٥ ﴾  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿١﴾ مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ ﴿٢﴾ سَیَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿٣﴾ وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿٤﴾ فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿٥﴾   🍁ترجمه آيات در تفسیرالمیزان🍁 به نام خداى رحمان و رحيم. بريده باد دو دست ابى لهب (مرگ بر او باد)1⃣ مال وى و آنچه را به دست آورده دردى را از او دوا نكرد 2⃣ به زودى وارد آتشى شعله ور شود3⃣ با زنش كه باركش هيزم است4⃣ و طنابى تابيده (از ليف خرما) به گردن دارد5⃣ ✅اين سوره است به تهديدى است به خودش و عملش، تهديدى است به جهنم براى خودش و . ✅ اين سوره در نازل شده است. 🍁بیان آیه 1⃣ 🍁 تبت يدا ابى لهب و تب1⃣ 🔹(تب) و (تباب) بنابر آنچه معنى كرده به معناى و است. و آن را به خسران معنا كرده. هم گفته اند به معناى و است. بعضى ديگر آن را به معناى از همه دانسته اند. 🍁🍁🍁🍁🍁 ولى - به طورى كه هم گفته اند - همه اين معانى به همند، و بنابر اين كلمه () در آيه نيز به معناى لغويش نيست، بلكه است از آدمى، چون دست در انسان عضوى است كه  به وسيله آن انجام مى شود، و كارهاى آدمى را به دست او مى دهند، و تباب و دست به معناى بى شدن اعمال آدمى ، و بلكه نتيجه دادن آن است، و يا به عبارت ديگر به معناى شدن اعمال او و به نتيجه نرسيدن آن است، به طورى كه زحماتش رود و مورد استفاده اش قرار نگيرد، اين معناى دست انسان بود. و معناى تباب خود آدمى، او در و ذاتش است، به طورى كه از دائميش شود، و اين همان هلاكت او است. 🍁🍁🍁🍁🍁 پس اينكه فرمود: (تبت يدا ابى لهب و تب)  در حقيقت ( ابولهب) است، و اين به او به هلاكت خودش و بطلان و بى گشتن هايى است كه به منظور كردن نور مى كرد، و يا است از خداى تعالى به اين هلاكت و توطئه ها. 🍁🍁🍁🍁🍁 و اين كه مورد نفرين و ياقضاى حق تعالى قرار گرفته، و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) است، كه با رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) دشمنى مى كرد و در گفته ها و دعوت او و نبوتش و در آزار و اذيتش مى ورزيد، و در اين راه از هيچ گفته و عملى نمیكرد، و او همان كسى بود كه وقتى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) او و ساير خود را براى بار دعوت كرد، با كمال بى شرمى در گفت (تبا لك - خسران و هلاكت بر تو باد) و اين سوره شد و گفتار او را به خودش كرد كه  خسران و هلاكت بر او باد. ⬅️وجه اينكه در اين نفرين از ابولهب به ياد شده ها گفته اند: نام او همين لهب بوده، هر چند كه به شكل است. بعضى ديگر گفته اند كلمه (ابولهب) كنيه او  بوده و نامش بوده. بعضى ديگر گفته اند بوده. و از همه كه در پاسخ اين سؤال (چرا اسم او را نياورد) گفته شده: اين قول است كه خواسته است او را به نسبت دهد، چون ابولهب، اشعارى به به دارد، وقتى مى گويند فلانى است، اين است كه: با رابطه اى دارد، و همچنين و ، و چون در آيات بعد مى فرمايد:  (سيصلى نارا ذات لهب - به زودى در آتشى مى سوزد) از آن فهميده مى شود كه  (تبت يدا ابى لهب ) هم اين است كه: از افتاده باد دو دست مردى جهنمى، كه هميشه با شعله و زبانه آن  است. 🍁🍁🍁🍁🍁 ديگر گفته اند: نام او بوده، و اگر قرآن كريم نامش را ، بدين جهت بود كه كلمه (عبدالعزى) به معناى بنده () است، و عزى نام يكى از است، خداى تعالى داشته كه بر حسب نام عبدى را ببرد كه عبد او نباشد، بلكه عبد او باشد، و خلاصه با اينكه در عبدالله است عبدالعزى اش بخواند، اگر چه در اسم معنا مورد نظر نيست، ولى همانطور كه گفتيم قرآن كريم خواست از چنين نسبتى حتى بر حسب خوددارى كرده باشد.
🍁بیان آیه2⃣ سوره مسد در تفسیرالمیزان🍁 معناى آيه اين است كه مال ابولهب و عملش و يا اثر عملش دردى از او دوا نكرد و به نفرين خدا و يا قضاى او، هم دچار تباب و خسران نفس شد و هم تباب و خسران دو دستش. 🍁بیان آیات2⃣و 3⃣و4⃣سوره مسد🍁 ما اغنى عنه ماله و ما كسب2⃣ 🔹در اين آيه كلمه (ما)  بار آمده، اولى است، و دومى مى تواند باشد، و معناى (ماكسب)، (آنچه با اعمالش به دست آورده) بوده باشد، و مى تواند باشد، و معنايش كردن به دست خود باشد، و كسب كردن به دست خود، همان او است، و معناى آيه به فرض اين است كه: عمل او دردى از او نكرد. و آيه به هر حال اين است كه مال و عملش و يا عملش دردى از او نكرد و به خدا و يا او، هم دچار و شد و هم تباب و خسران دو دستش. 🍁🍁🍁🍁🍁 سيصلى نارا ذات لهب3⃣ يعنى به داخل آتشى خواهد شد. و منظور از اين آتش، آتش است كه است، و اگر كلمه () را  و الف و لام آورد، براى اين بود كه عظمت و آن را برساند. 🍁🍁🍁🍁🍁 و امراته حماله الحطب4⃣ يعنى ابولهب داخل آتشى زبانه دار مى شود و به زودى نيز داخل آن خواهد شد، و كلمه () در جمله (حماله الحطب) از اين جهت به خود گرفته كه به اصطلاح است كه به منظور  _موصوف آن از افتاده و در اينجا به عنوان نام آن آمده، و در نتيجه چنين معنا مى دهد: من مى كنم حماله الحطب را. ولى بعضى گفته اند منصوب شدن (حماله) بخاطر آن است كه از كلمه (امراه) است. 🍁بیان آیه 5⃣ سوره مسد🍁 فى جيدها حبل من مسد5⃣ 🔹كلمه (مسد) به معناى است كه از بافته شده باشد. و  مراد از اين دو آيه اين باشد كه ابولهب به در آتش در روز به همان هيئتى مى گردد كه در به خود گرفته بود، در دنيا شاخه هاى و بته هايى ديگر را با مى پيچيد و حمل مى كرد، و آنها را بر سر راه خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) مى ريخت تا به اين وسيله آن جناب را دهد، در آتش هم با همين حال، يعنى طناب به و هيزم به پشت ممثل گشته مى شود. 🍁🍁🍁🍁🍁 درباره اينكه به ابولهب و اينكه فرمود: (سيصلى نارا...)  اختيار ابولهب در جهنمى شدن را افاده نمى كند. در مى گويد: اگر كسى كند بعد از اين نفرين كه خدا در حق ابولهب كرده، آيا جهنمى بودن او نيست و آيا او باز هم مى توانسته بياورد، و آيا اگر ايمان مى آورد نفرين خدا نمى شد؟ در مى گوييم: باز هم آوردن، ابولهب بوده، چون نفرين، تكليف را بر نمى دارد، و نفرين خداى تعالى بر او در او است، خواسته است بفرمايد اگر ايمان نياورى چنين و چنانت مى كنم. 🍁🍁🍁🍁🍁 : مذكور ناشى از است، غفلت از اين كه تعلق قضاى به فعلى از افعال انسان، باعث اختيار انسان نمى شود، چون اين است كه الهى - و همچنين فعل خداى تعالى - گرفته به فعل اختيارى انسان، بدان جهت كه فعل انسان است، يعنى است، و اگر فعل انسان و به عبارتى فعل ابولهب به خود او نشود، باعث مى شود كه اراده خدا از تخلف كند و اين است، و وقتى فعلى كه قضاء موجب است، اختيارى شد، تركش هم اختيارى خواهد بود، هر چند كه آن ترك واقع نمى شود، ( بفرماييد). 🍁🍁🍁🍁🍁 پس روشن شد كه ابولهب مى توانسته ايمان بياورد و از آتش پيدا كند، آتشى كه در صورت وى حتمى بوده، و قضايش شده بود. و از اين باب است همه آياتى كه درباره نازل شده و خبر مى دهد به اينكه اينان ايمان نخواهند آورد، نظير آيات زير كه مى فرمايد: (ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا يومنون )، و نيز مى فرمايد: (لقد حق القول على اكثرهم فهم لا يومنون )، و نيز از باب است آياتى كه سخن از زدن بر دارد، هيچ يك از آن آيات و اين آيات مستلزم نيست.