eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
554 دنبال‌کننده
44 عکس
136 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه تخصصی قرائت
📜 کاربرد قرائات در تنغیم 🎙 چند فراز زیبا از اساتید مصری 📖 به روایت سوسی از قرائت ابوعمرو 📌 دانشمندا
📜 کاربرد قرائات در تنغیم 🎙 چند فراز زیبا از اساتید مصری 📖 به روایت سوسی از قرائت ابوعمرو 📝 تحلیل 💠 یکی از فواید اختلاف قرائات عبارت است از کاربست آن در رنگ‌آمیزی‌های مختلف لحنی 👈 در این رابطه توجه به یک نکته ضروری است ✅ هر یک از قرائات، دارای اصولی است (اصول قرائی) که آن را از سایر قرائات ممتاز می‌کند ♻️ برای نمونه «مد بدل» و «نقل‌وحذف» در قرائت نافع به روایت ورش و «سکت بر ساکن ماقبل همزه» در قرائت حمزه 📌 بنابراین برای اجرای روایت ورش، قطعه‌ای باید انتخاب شود که خالی از «مد بدل» یا «نقل‌وحذف» نباشد یا برای روایت خلف، آیاتی که در آن «سکت» موجود باشد ❓ اما برای روایت سوسی باید چه قطعه‌ای انتخاب شود؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد کامل یوسف 📖 آیات ۲۸ تا ۳۴ سوره مبارکه نمل 🎙 مقطعی زیبا با صدای دلنشین و روح‌نواز استاد کامل یوسف البهتیمی در ۳ مقام 🌿 اذْهَب بِّكِتَابِي هَـٰذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿٢٨﴾ اینک نامه مرا ببر و به سوی آنان بیفکن و از نزد آنها باز شو آن گاه بنگر تا پاسخ چه می‌دهند 🌿 قالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ ﴿٢٩﴾ گفت: ای رجال کشور، نامه بزرگی به من رسیده است 🌿 إنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣٠﴾ که آن از جانب سلیمان و عنوانش به نام خدای بخشنده مهربان است 🌿 ألَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ ﴿٣١﴾ که بر من برتری مجویید و تسلیم امر من شوید 🌿 قالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي مَا كُنتُ قَاطِعَةً أَمْرًا حَتَّىٰ تَشْهَدُونِ ﴿٣٢﴾ گفت: ای رجال کشور، شما به کار من رأی دهید که من تاکنون بی‌حضور شما به هیچ کار تصمیم نگرفته‌ام 🌿 قالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِيدٍ وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ فَانظُرِي مَاذَا تَأْمُرِينَ ﴿٣٣﴾ رجال ملک به او اظهار داشتند که ما دارای نیروی کامل و مردان جنگجوی مقتدری هستیم، اما اختیار با شما تا به فکر روشن چه دستور فرمایی 🌿 قالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً ۖ وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ ﴿٣٤﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧 🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... 📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم ╭═════.✨.═════╮ 🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗 ╰═════.✨.═════╯
جلسه تخصصی قرائت
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت دهم - عدم رعایت اولویت در وقف و وصل 📌 تو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت یازدهم - وقف و ابتدای مرخص 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب وقف مرخص و بیان ۲ نمونه 👇 🌿 وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ﴿اسراء - ۸۲﴾ 🌿 لَيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ﴿بقره - ۱۷۷﴾ 📌 وقف مرخص علامت ندارد 🔹 وقف حسن و ابتدای قبیح است، اما در صورت ضرورت، با رعایت شرایطی مجاز شمرده شده است 🖌 عدم امکان ابتدا از محل مناسب به دلیل طولانی بودن 🔸 لزوما معنای صحیحی را می‌رساند، اگرچه کامل نیست 💠 قاری می‌تواند با کوتاه کردن توقف، وجود ارتباط معنایی و مرخص بودن وقف و ابتدا را نشان دهد جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت هفتم 🔶 موارد ادغام ناقص 💠 ادغام ن
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت هشتم ❓ چرا در رسم‎الخط «عثمان طه» برخی از ادغام‎ها علامت تشدید دارند و برخی ندارند؟ 👈 وَلَن یَتَمَنَّوْهُ، مِن لَّدُنکَ، أَحَطتُ، فَرِیقٌ مِّنْهُم، مِن وَالٍ 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد کامل یوسف 📖 آیات ۲۸ تا ۳۴ سوره مبارکه نمل 🎙 مقطعی زیبا با صدای دلنشین و رو
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد کامل یوسف 📖 آیات ۲۸ تا ۳۴ سوره مبارکه نمل 🎙 مقطعی زیبا با صدای دلنشین و روح‌نواز استاد کامل یوسف البهتیمی در ۳ مقام 📝 تحلیل: 🌿 اذْهَب بِّكِتَابِي هَـٰذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿٢٨﴾ 💠 از ابتدای فراز، جنس رست را می‌شنویم 📌 از عبارت «فَانظُرْ» استاد جنس رست را به حجاز تبدیل و سپس فراز را به بیات ختم می‌نماید 👈 بنابراین شروع فراز، مقام «حسینی» و پایان آن مقام «شوری» است 🌿 قالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ ﴿٢٩﴾ إنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ ... 🔸 استاد از ابتدای آیه وارد مقام حجاز می‌شود 🌿 إنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣٠﴾ ألَّا تَعْلُوا عَلَيَّ ... 🔰 مقام حجاز (نغمه حجازحسینی) 🌿 إنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ ... 🌿 ... وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣٠﴾ ألَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ ﴿٣١﴾ 🖌 مقام حجاز (نغمه حجازحسینی) 🌿 قالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي 📌 مقام حجازکار و قفله بر روی درجه چهارم 🌿 ... أَفْتُونِي فِي أَمْرِي مَا كُنتُ قَاطِعَةً أَمْرًا حَتَّىٰ تَشْهَدُونِ ﴿٣٢﴾ 🔹 مقام حجاز به صورت «حجاز-رست متصل» که این همان مقام حجاز اصیل عربی است اما غالبا به صورت «حجاز-نهاوند متصل» اجرا می‌شود 🌿 قالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِيدٍ وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ فَانظُرِي مَاذَا تَأْمُرِينَ ﴿٣٣﴾ 💠 سپس استاد وارد مقام ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت هشتم ❓ چرا در رسم‎الخط «عثمان طه»
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت نهم 🔹 ادغام واجب، ممتنع و جائز: 🖌 ادغام واجب: ادغامی که همه قراء بر آن اجماع دارند 🔰 مانند: ادغام مثلین یا ادغام یرملون 📌 ادغام ممتنع: ادغامی که متخصصان قرائت بر ترک آن اجماع دارند 💠 مانند: ادغام متباعدین ♻️ ادغام جائز: ادغامی که قراء بر سر آن اختلاف دارند 🖊 مانند: «یلهث ذلک» در سوره اعراف و «ارکب معنا» در سوره هود که حفص هر دو را به ادغام خوانده ولی ورش هر دو را اظهار نموده است 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شحات 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🎙 مقطع زیبا با صوت دلنشین مرحوم شیخ شحات محمد انور 🎼 با شروع از سگاه و به‌کارگیری الحان متنوع 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾ 🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ 🌿 وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾ 🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ 🌿 مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ 🌿 هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾ 🌿 خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾ 🌿 ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾ 🌿 ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾ 🌿 إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿٣٣﴾ 🌿 وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿٣٤﴾ 🌿 فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ ﴿٣٥﴾ 🌿 وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ ﴿٣٦﴾ 🌿 لَايَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ ﴿٣٧﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت دهم 🟡 همزه‌ها - تخفیف همزه در وقف - بخش نخست 💠 «همزه» به
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت یازدهم 🟡 همزه‌ها - تخفیف همزه در وقف - بخش دوم 1️⃣ همزه ساکن 🖌 در صورتی که همزه ساکن در انتهای کلمه باشد ۴ حالت پیش می‌آید (۱) 🔸 ماقبل همزه حرف متحرک باشد 🔹 مانند: إِن يَشَأْ، الْبَارِئ، لُؤْلُؤ 💠 قرائت حمزه در این قسم ابدال همزه در هنگام وقف است 🔸 ماقبل همزه حرف مدی باشد 🔹 مانند: أَمِ ٱلسَّمَآء، وَجِيءَ، عَنِ السُّوءِ 💠 خلف در هر سه نمونه نقل‌وحذف را از حمزه روایت نموده (۲) 👈 اما در نمونه دوم و سوم (قبل از همزه «واو مدی» یا «یاء مدی» باشد) ابدال‌وادغام نیز صحیح است (۳) 🔸 ماقبل همزه حرف لین باشد 🔹 مانند: مِن شَيْء، ظَنَّ السَّوْء 💠 نقل‌وحذف و ابدال‌وادغام هر دو صحیح است 🔸 ماقبل همزه حرف ساکن باشد (به جز حرف مدی و حرف لین) 🔹 مانند: فِيهَا دِفْء، مِّنْهُمْ جُزْء در این مورد فقط نقل‌وحذف در قرائت حمزه صحیح است 📌 ادامه دارد ... 🖇 پانویس (۱) در این مورد تفاوتی میان سکون اصلی مانند «إقْرَأْ» یا سکون عارضی مانند «يَبْدَأ» نیست (۲) عبارتست از حذف همزه و انتقال حرکت آن به ساکن ماقبل (۳) یعنی همزه را به حرف مدی تبدیل و آن را در حرف ساکن ماقبل ادغام کنیم جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
28.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉تلاوت کوتاه و زیبا با صدای استاد «محمدحکیم‌عمران» ۩ سوره مبارکه اعراف - آیات ۱۴۴ تا ۱۴۷ 🌿 قَالَ يَا مُوسَىٰ إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي وَبِكَلَامِي فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَكُن مِّنَ الشَّاكِرِينَ ﴿١٤٤﴾ 🌿 وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِن كُلِّ شَيْءٍ مَّوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِّكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا ۚ سَأُرِيكُمْ دَارَ الْفَاسِقِينَ ﴿١٤٥﴾ 🌿 سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِن يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَّا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِن يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِن يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ ﴿١٤٦﴾ 🌿 وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَلِقَاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ ۚ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿١٤٧﴾ 🗯 تحلیل: 📌 استاد در این تلاوت کوتاه از ۴ انتقال لحنی استفاده و در تمامی آنها پرده قرار را نیز جابجا نموده است 💠 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉تلاوت کوتاه و زیبا با صدای استاد «محمدحکیم‌عمران» ۩ سوره مبارکه اعراف - آیات ۱۴۴ تا ۱۴۷ 🌿 قَالَ يَ
🔉تلاوت کوتاه و زیبا با صدای استاد «محمدحکیم‌عمران» ۩ سوره مبارکه اعراف - آیات ۱۴۴ تا ۱۴۷ 🗯 تحلیل: 📌 استاد در این تلاوت کوتاه از ۴ انتقال لحنی استفاده و در تمامی آنها پرده قرار را نیز جابجا نموده است ✅ در نخستین انتقال، مرحوم عمران در «... فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ ...» از «شوری» به «بیات» منتقل شده، قرار تلاوت را یک جنس (۲ و نیم پرده) بالاتر می‎برد 🖌 سپس در «... يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ ...» با استفاده از «حسینی‌عشیران» پرده قرار ۳ درجه (یک جنس) دیگر بالا می‎رود 💠 استاد در سومین انتقال که فوق‌العاده تکنیکی و البته کمیاب و عالمانه بوده است، در «... وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ ...» بیات را به سگاه تبدیل کرده، قرار را به اندازه ۲ درجه پایین می‎آورد ♻️ آخرین بار نیز در «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا ...» با انتقال به رست، تلاوت ۲ درجه دیگر نزول یافته، با همین مقام و در همین پرده به فرود ختم می‎شود جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شحات 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🎙 مقطع زیبا با صوت دلنشین مرحوم شیخ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾ 🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾ 📝 تحلیل: 🔹 مقطع در مقام سگاه آغاز می‌شود 🔰 مقام سگاه عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس راست. دو درجه بالایی نیز تشکیل یک ثلاثی رست دیگر می‌دهد 📌 استاد فراز سگاه را با تاکید روی درجه پنجم (درجه سوم جنس فرع) آغاز می‌کند که این تاکید تا عبارت «فِي جَنَّةٍ» ادامه دارد 💠 در کلمه «عَالِيَةٍ» درجه پنجم به میزان «ربع‌پرده» به سمت پایین جابجا شده، جنس رست به جنس نهاوند تبدیل می‌شود. این نغمه «اوشار» نام دارد 🔰 «اوشار» عبارت است از سگاه - نهاوند متصل ⬅️ در برخی از منابع که دو فرم رفت و برگشت متفاوت برای مقام سگاه قائل شده‌اند، این حالت (تبدیل رست به نهاوند) را همان فرم برگشت (نزولی) مقام سگاه شمرده‌اند، که از لحاظ فواصل کاملا با مقام اوشار مشابه است 🔸 سپس در ادامه، استاد به اجرای ثلاثی سگاه پرداخته، چند اشاره مختصر به درجه چهارم (به صورت جنس عراق و جنس هزام) نیز دارد 🖌 استاد عبارت «فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» را در مقام «عراق» اجرا می‌کند 🔰 مقام «عراق» عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس بیات 🔹 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup