💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت پنجم
🔹 وقف کافی:
🖊 وقف بر کلمهای است که مابعدش به آن (و پیش از آن) از نظر لفظ مربوط نباشد. لکن از لحاظ معنا به هم مربوط باشند.
✔️ به عقیده استاد محمودخلیل الحصری صاحب معالمالاهتداء این گونه وقف در انتهای آیات و در میانه آیات اتفاق میافتد.
🔸 شیخ محمود الحصری نمونهای را برای وقف کافی مطرح و شرح میکند:
🌿 إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَايَعْقِلُونَ ﴿حجرات - ۴﴾ وَلَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٥﴾
📌 وقف بر «لَايَعْقِلُون» در انتهای آیه ۴ «کافی» است.
👈 زیرا ادامه آیات با آن (و قبل از آن) ارتباط لفظی ندارد.
✅ یعنی در واقع جمله «وَلَوْ أَنَّهُمْ ...» از لحاظ نحوی «مستأنفه» است و از لحاظ اعراب هیچ تعلقی به ماقبل ندارد.
👈 و اما واضح است که ارتباط معنایی میان آیات وجود دارد.
✅ زیرا تمام آنها در باب مقام و منزلت رفیع پیامبر اسلام(ص) است و لزوم بزرگداشت حضرتش توسط مومنان و رعایت ادب در محضر ایشان و ... .
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت چهارم 3️⃣ زبان (لسان) ✅ زبان با حرکتهای مختلف خود و به وسیله تغی
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت پنجم
3⃣ زبان (لسان)
🔸 اقصی اللسان (انتهای زبان)
🖊 مخرج ۲ حرف «ق» و «ک» در انتهای زبان قرار دارد
📌 در تلفظ هر دو حرف، انتهای زبان بالا میرود و به سقف دهان (حنک اعلی) میخورد، هوا حبس میشود و به محض رها شدن، تلفظ آنها صورت میگیرد
🔸 تفاوت «ق» و «ک»
👈 با وجود هممخرج بودن، اما این دو حرف تفاوتهایی دارند که باعث تمیز آنها از یکدیگر میشود:
▪️ در تلفظ «ق» انتهای زبان به انتهای «نرمکام» برخورد میکند (چسبیده به زبان کوچک) اما «ک» کمی جلوتر از آن
▪️به عقیده اکثر دانشمندان تجوید «ق» دارای صفت «جهر» است اما «ک» را همه «مهموس» دانستهاند
▪️ «ق» دارای صفت «استعلاء» است اما «ک» نازک ادا میشود و «استفال» دارد
📚 برگرفته از «دانش تجوید»، اثر استاد محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#اقصیاللسان
#زبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلودوم یاءات اضافه – قسمت دوم 🔹 عدد یاءات اضافه در قرآن
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوسوم
یاءات اضافه – قسمت سوم
🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴
گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند
1️⃣ یاء اضافه که پس از آن همزه قطع آمده باشد
📌 موارد آن در قرآن ۱۷۶ است
🖊 ورش غالب این موارد را به «فتح» و تنها ۱۸ مورد را به «اسکان» یاء اضافه خوانده است
🖌 حفص بیشتر این موارد را به اسکان «ی» روایت نموده و فقط در ۱۳ مورد مانند ورش به فتح خوانده است
✅ موارد اندکی که ورش به اسکان خوانده غالبا «ی» اضافه در حالت مفعولی و پس از «نون وقایه» قرار دارد، یعنی: فعل + ـنـ + ی
👈 مانند:
▪️ فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ
▪️ أَنْظِرْنِي إِلَى
✅ موارد اندکی که حفص به فتح خوانده غالبا پس از یاء اضافه، همزه مکسور آمده است
👈 مانند:
▪️ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا
▪️ يَدِيَ إِلَيْكَ
🔺 چند نمونه دیگر:
🔹 حفص: دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا
🔸 ورش: دُعَائِيَ إِلَّا فِرَارًا
🔹 حفص: أُمِّيَ إِلَهَيْنِ
🔸 ورش: أُمِّيَ إِلَهَيْنِ
🔹 حفص: وَإِنِّي أُعِيذُهَا
🔸 ورش: وَإِنِّيَ أُعِيذُهَا
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت پنجم 🔹 وقف کافی: 🖊 وقف بر کلمهای است که مابعدش به آن (و
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت ششم - مراد از رابطه لفظی و معنوی
1⃣ ارتباط معنوی:
📌 ملاک و معیار رابطه معنوی بین دو عبارت آن است که از نظر معنا و موضوع به هم وابسته باشند
🖌 به طور مثال:
▪️ آیات ۲ تا ۵ سوره بقره از نظر معنا با هم ارتباط دارند، زیرا همه آنها درباره متقین و شرح حال آنهاست
▪️ آیات ۶ و ۷ این سوره شرح حال کافران است و آنها نیز با هم ارتباط معنوی دارند
▪️ آیات ۸ تا ۲۰ هم مربوط به منافقان است و لذا با هم رابطه معنایی دارند
2⃣ ارتباط لفظی:
📌 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است
🔸 یعنی یا قسمت اول از لحاظ نحوی عامل اعراب در قسمت دوم باشد
🔸 یا قسمت دوم عامل اعراب قسمت اول (البته برخی حالت سومی را هم در نظر میگیرند🔅)
🖌 برای نمونه:
▪️ در عبارت «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» کلمه «الصِّراطَ» مفعول است و عامل آن فعل «اهْدِ» بنابراین بین «اهْدِنَا» با «الصِّراطَ» رابطه لفظی برقرار است
▪️ این ارتباط در عبارت «إِیَّاكَ نَعْبُدُ» معکوس است زیرا «نَعْبُدُ» فعل است و مفعول آن «إِیَّاكَ»
📝 ادامه دارد...
📚 برگرفته از کتاب «قواعد وقف و ابتدا» اثر استاد محمدکاظم شاکر
🔅 البته برخی حالت سومی را نیز در نظر میگیرند که هر دو قسمت (یا چند قسمت) معمول یک عامل باشند
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت پنجم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 اقصی اللسان (انتهای زبان) 🖊 مخرج ۲ حرف «ق»
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت ششم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 وسط اللسان
🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در وسط زبان قرار دارد
📌 این ۳ حرف از نزدیک شدن یا چسبیدن و کنده شدن وسط زبان به سقف دهان تولید میشود و البته میان آنها تفاوتهایی وجود دارد
🔹 تلفظ حرف ج:
📝 وسط زبان بالا میآید و به کام بالا میچسبد، هوای خارج شده از ششها را محبوس میکند و به محض کنده شدن حرف «ج» تولید میشود
🔹 تلفظ حرف ش:
📝 وسط زبان بالا میآید و به کام بالا بسیار نزدیک میشود، هوا با شدت از شکاف باریک میان زبان و کام عبور میکند و حرف «ش» تولید میشود
🔹 تلفظ حرف ی:
📝 وسط زبان به کام بالا نزدیک میشود، هوای خارج شده از ششها همراه با جهر از فاصله بین زبان و کام عبور میکند و حرف «ی» تولید میشود
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#وسطاللسان
#زبان
#شجری
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوسوم یاءات اضافه – قسمت سوم 🔹 در منابع قرائی، یاءات ا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوچهارم
یاءات اضافه – قسمت چهارم
🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند
2️⃣ یاء اضافه که پس از آن «الـ» تعریف آمده باشد
📌 موارد آن در قرآن ۱۴ است
🖊 ورش تمام این موارد را به «فتح» از نافع روایت کرده است
🖌 حفص نیز در ۱۳ مورد مانند ورش روایت نموده و تنها در ۱ مورد به اسکان خوانده است:
👈 عَهْدِي الظَّالِمِينَ
🔺 چند نمونه دیگر:
🎗 عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
🎗 عِبادِيَ الَّذِينَ
🎗 رَبِّيَ الَّذِي
🎗 وَلِيِّيَ اللَّهُ
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «مصطفی اسماعیل» 📖 سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۳ تا ۳۰ 📝 تحلیل: 📌 مقطع به
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «مصطفی اسماعیل»
📖 سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۳ تا ۳۰
✅ پاسخ پرسشها:
❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟
🖌 بالاترین درجه اجرا شده توسط استاد درجه پنجم از دیوان دوم بیات در عبارت «وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَکَّرُونَ» است که با احتساب دیوان نخست جمعا میشود ۱۲ درجه
❓ از بُعد قرائات چه نقدهایی به تلاوت وارد است؟
1️⃣ نخست این که استاد میزان تقلیل ذوات یاء را کمی زیاد در نظر گرفتهاند که البته -همانگونه که بارها گفته شد- میزان اماله تام یا کبری (حمزه، کسائی، ...) و بینبین یا تقلیل (ورش، سوسی، ...) تا حدود زیادی به لهجه و به ویژه به مکتب تجویدی قاریان مصری مربوط است و قابل اغماض. اما هرگز نمیتوان از عدم توازن در میزان تقلیل دو عبارت چشم پوشید. برای نمونه به تقلیل الف در دو کلمه «قرار» در آیه ۲۶ و «دنیا» در آیه ۲۷ توجه نمایید
2️⃣ دوم اینکه ورش در کلماتی که به «... ار» ختم میشود الف ماقبل راء را تقلیل داده، به شرط آنکه راء آخر آن مجرور باشد، مانند «قرار» در آیه ۲۶ و «البوار» در آیه ۲۷، بنابراین تقلیل الف در «القرار» در آیه ۲۹ صحیح نمیباشد
3️⃣ سوم اینکه به نظر میرسد شیخ مصطفی اسماعیل حرف لام در کلمه «أَصْلُهَا» در آیه ۲۴ را یک بار تفخیم و در تکرار مجدد ترقیق نمودهاند، اما میدانیم که ورش لام مضموم را هرگز تفخیم نکرده است.
❓ به لحن آیه ۲۴ (راستنیریز) چه نقدی میتوان از بُعد «لحنالاداء» وارد نمود؟
🖌 عبارت «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» از دو جمله تشکیل شده است: «ریشه آن ثابت و شاخه آن در آسمان است» اما استاد از لحاظ لحنی عبارت «وَ فَرْعُهَا» را به گونهای تلاوت نموده که گویا بخشی از جمله نخست است: «ریشه و شاخه آن ثابت است ...»
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت ششم - مراد از رابطه لفظی و معنوی 1⃣ ارتباط معنوی: 📌 ملاک
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت هفتم – ارتباط لفظی
2️⃣ ارتباط لفظی:
🔹 مراد از رابطه لفظی، وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است
🔸 یعنی مقصود از رابطه لفظی، مطلق رابطه نیست، بلکه رابطه لفظی خاصی مورد نظر است
🔹 بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود
📝 نمونهها:
🌿 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿فاتحه-۵﴾
🖌 در این آیه جمله «إِيَّاكَ نَسْتَعِين» بر جمله «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» عطف شده و طبیعتا از لحاظ اعراب تابع آن است
❗️ اما چون جمله نخست مستأنفه است و محلی از اعراب ندارد، جمله دوم نیز بدون اعراب خواهد بود
📌 در واقع نه جمله اول عامل اعراب جمله دوم است و نه برعکس
👈 بنابراین از لحاظ علم وقف و ابتدا میان این دو عبارت ارتباط لفظی وجود ندارد 🔺
🌿 إِذًا لَأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا ﴿اسراء-۷۵﴾
🖊 در این آیه عبارت «ضِعْفَ الْمَمَاتِ» بر «ضِعْفَ الْحَيَاةِ» عطف شده و از لحاظ اعراب تابع آن است
📌 همچنین عبارت نخست معمول فعل «لَأَذَقْنَاكَ» و مفعولبه و منصوب است
🖋 قسمت دوم نیز در اعراب از آن تبعیت نموده، زیرا معطوف است
👈 بنابراین میان دو عبارت ارتباط لفظی دایر است 🔺
📚 برگرفته از کتاب «قواعد وقف و ابتدا» اثر استاد محمدکاظم شاکر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سوره مبارکه فجر - قسمت نخست (آیات ۱ تا ۸)
❓ چرا سوره فجر سوره امام حسین(ع) است؟
🎗 در این باب روایتی از حضرت صادق(ع) وارد شده است🎗
📌 و في «كنز الفوائد» مسندا إلی الصادق(ع) قال:
👈 اقرؤا سورة الفجر في نوافلكم و فرائضكم، فإنّها سورة الحسينبنعليّ، لقوله تعالى: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ»، إنّما يعني الحسينبنعليّ
🔸 فهو ذو النفس المطمئنّة الراضية المرضية و أصحابه من آل محمّد هم الراضون عن اللّه يوم القيامة و هو عنهم راض
🖌 و هذه السورة في الحسينبنعليّ و شيعته
✅ من أدمن قراءة والفجر كان مع الحسينبنعليّ في درجته في الجنّة، إنّ اللّه عزيز حكيم
📚 الجزائري، السيدنعمةالله، «رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار»، ج۱، ص۱۶۵
📝 تحلیل:
❓ مقطع را از حیث صوت، مقامات، انتقالات و قرائات تحلیل نمایید
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سوره مبارکه فجر - قسمت نخست (آیات ۱ تا ۸) ❓ چرا سوره
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سوره مبارکه فجر - قسمت دوم (آیات ۱ تا ۸)
📝 تحلیل:
🔸 شروع با مقام بیات (بیات نوا) و قرائت عاصم
🖌 تکرار آیه «وَالشَّفعِ وَ الوتر» به قرائت سایر کوفیّون به کسر «واو» (یعنی حمزه و کسائی)
❓ از «وَالَّیلِ اِذا یَسر» استفاده از اکتاو پایین بیات دوگاه و ورود به قرائت ... ؟
❓ مجددا «وَالَّیلِ اِذا یَسر» به روایت ... ؟
⭐️ پایینترین درجه صوتی استفاده شده در عبارت «یَسرِی» درجه پنجم بیات از دیوان ماقبل ماقبل اساسی (یعنی ۳ درجه زیر قرار)
🔹 از «اَلَمتَرَ کَیفَ» ورود به رست همپایه به قرائت عاصم
🖊 بالاترین درجه صوتی درجه پنجم رست در این فراز و فراز بعدی
❓ بنابراین دامنه صوتی استفاده شده در کل مقطع ... ؟
❓ آخرین فراز هم به قرائت ... ؟
📌 سپس استاد مجددا از ابتدای سوره شروع میکند
❓ به ۴ پرسش فوق پاسخ دهید
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت ششم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 وسط اللسان 🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هفتم
3⃣ زبان (لسان)
🔸 وسط اللسان
🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در وسط زبان قرار دارد
❓ چند پرسش
➖ چرا این حروف را «شَجْرى» یا «شَجْریّه» نامیدهاند؟
➖ با توجه به اشتراک مخرج این ۳ حرف، تفاوت (وجه تمایز) آنها چیست؟
➖ آیا حرف «ی» شجری است یا جوفی؟
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#وسطاللسان
#زبان
#شجری
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوچهارم یاءات اضافه – قسمت چهارم 🔹 در منابع قرائی، یاء
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوپنجم
یاءات اضافه – قسمت پنجم
🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند
3⃣ یاء اضافه که پس از آن همزه وصل (به جز «الـ» تعریف) آمده باشد
📌 موارد آن در قرآن ۷ است که حفص تمام موارد را به سکون و ورش ۴ مورد آخر را به فتح یاء خوانده است
◾️ إِنِّيﭐصْطَفَيْتُكَ
◾️ أَخِيﭐشْدُدْ
◾️ یـَالَيْتَنِيﭐتَّخَذْتُ
◾️ لِنَفْسِيﭐذْهَبْ
◾️ ذِكْرِيﭐذْهَبَا
◾️ قَوْمِيﭐتَّخَذُوا
◾️ بَعْدِيﭐسْمُهُ
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت هفتم – ارتباط لفظی 2️⃣ ارتباط لفظی: 🔹 مراد از رابطه لفظی
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت هشتم – ارتباط لفظی
2️⃣ ارتباط لفظی:
📌 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است
بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود
❓اما آیا تمامی متقدمین بر این ملاک متفقند؟
🔹 بسیاري از علما رابطه لفظی را منحصر در رابطه اعرابی دانسته، ارتباط لفظی معطوف با معطوفعلیه را چنانچه رابطه اعرابی بین آنها وجود نداشته باشد، منقطع میدانند و فقط وجود تعلق معنوی بین آنها را تصدیق میکنند
🔸اما برخی دیگر از صاحبنظران بر این عقیدهاند که جمله معطوف با جمله معطوفعلیه ذاتا دارای رابطه لفظی است و لذا وقف بین آنها وقف حسن و ابتدا از معطوف محل اشکال است
⭕️ این موضوع موجب اختلاف در کافی یا حسن شمردن وقف بر برخی مواضع میشود
نمونهها:
🌿 أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ * وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
🌿 يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا * وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
🌿 فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا * وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ
👈 در عبارات فوق وقف بر مواضع مشخص شده را «ابن الانباري» وقف حسن و «ابوعمرو الداني» وقف کافی دانستهاند 🔺
📚 برگرفته از کتاب «پژوهشی در وقف و ابتدا» اثر استاد سیدجواد ساداتفاطمی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران»
📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳
🎗 نثار روح مطهر جمیع شهدا
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ
🌈 و کسانی که از پروردگارشان پروا کردند گروهگروه به سوى بهشت سوق داده شوند
🌴 چون به آن رسند در حالی که درهایش از پیش گشوده شده است
🌸 نگهبانانش به آنان گویند: سلام بر شما، پاکیزه و نیکو شدید
🌙 پس وارد آن شوید که در آن جاودانهاید
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی»
📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق
❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟
❓ چه مقامهایی به کار رفته است؟
❓ قرائت، روایت و طریق چیست؟
❓ تکرار سهباره عبارت «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» چه نکتهای دارد؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی» 📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق ❓ دامنه صو
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی»
📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق
❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟
🔹 بالاترین نت در اوج سگاه (هزام) در عبارت «... بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ ...» درجه جوابالجواب (درجه هشتم دیوان اساسی)
🔹 و پایینترین نت در عبارت «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» درجه قرار (درجه یکم دیوان ماقبل اساسی)
🔹 و در مجموع ۱۵ درجه (۲ اکتاو کامل)
❓ چه مقامهایی به کار رفته است؟
🔹 خانواده سگاه (یشتر هزام و بعضا اشاره به عراق)
❓ قرائت، روایت و طریق چیست؟
🔹 قرائت حمزه به روایت خلف از طریق طیبةالنشر
❓ تکرار سهباره عبارت «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» چه نکتهای دارد؟
🔹 مرحله اول به قرائت عاصم (و سایر قرّاء به جز حمزه و نافع و ابوجعفر) خوانده شده و مرحله دوم و سوم به روایت خلف از حمزه
👈 نکته:
1️⃣ در اینگونه موارد، خلف نقل و سکت را از حمزه روایت نموده است
2️⃣ در این مورد روایت خلاد تفاوتی با خلف ندارد و بنابراین قرائت حمزه یکی از ۲ وجه نقل یا سکت است
3️⃣ وقف در عباراتی نظیر «الْأَكْرَمُ» بدون تخفیف همزه قرائت حمزه نیست
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفتم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 وسط اللسان 🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در و
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هشتم
3⃣ زبان (لسان)
🔸 حافة اللسان (کناره زبان)
📌 حرف «ض» از ابتداى كناره زبان و دندانهاى اضراس (آسیای بزرگ) ادا مىشود
🖌 در تلفظ این حرف کناره زبان (چپ یا راست یا هردو) به دندانهای کرسی بالا برخورد میکند
🖍 هنگامى كه زبان و دندانهاى اضراس براى خروج هوا از يكديگر جدا مىشوند صداى حرف «ضاد» توليد مىشود
📌 ولى توليد صدا وقتى تحقق مىپذيرد كه جدايى اين دو اندام به آرامى و با تأنّى باشد نه با حالت انفجارى و شدّت
🖊 به دلیل دخالت دندانهای اضراس به این حرف «ضرسی» میگویند
👈 نکته: نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است 👇
▪️ ضاد قدیم و اصیل که در کتب صرفی و تجویدی متقدم توسط دانشمندانی چون «سیبویه» و «خلیلبن احمد» و «ابن جنّی» و ... حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی توصیف شده است
▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا که مثل «ط» محکم و درشت تلفظ مىشود، یا به قولی همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت
▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا که از تیغه زبان و شبیه «ظ» ادا میشود
❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سوره مبارکه فجر - قسمت دوم (آیات ۱ تا ۸) 📝 تحلیل: 🔸
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سوره مبارکه فجر - قسمت سوم (آیات ۱ تا ۸)
📝 پاسخ به پرسشها
❓ «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» استفاده از اکتاو پایین بیات دوگاه و ورود به قرائت ... ؟
❓ مجددا «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» به روایت ... ؟
🔵 پاسخ 👇
🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾
📌 این فراز ۳ بار تکرار شده که اختلاف در آنها در ۲ نکته است:
▪️ حذف یا اثبات یاء زائده در «... يَسْرِ هَلْ ...»
▪️ ادغام کبیر در «... ذَٰلِكَ قَسَمٌ ...»
🖊 در این آیات، اثبات یاء زائده مربوط به قرائت نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابنکثیر و ابوعمرو است
🖊 همچنین ادغام کبیر فقط در قرائت ابوعمرو به روایت سوسی آمده است
🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾
✅ مرتبه نخست به هریک از این قرائات میتواند باشد: نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابن کثیر و ابوعمرو به روایت دوری
✅ تکرار دوم به دلیل ادغام کبیر قطعا به قرائت ابوعمرو به روایت سوسی است
✅ سومین تکرار هم به هریک از قرائات عاصم، ابن عامر، حمزه، کسائی و خلف صحیح است
❓ دامنه صوتی استفاده شده در کل مقطع ... ؟
🔵 پاسخ 👇
⭐️ پایینترین درجه صوتی استفاده شده در عبارت «یَسرِی» درجه پنجم بیات از دیوان ماقبل ماقبل اساسی (یعنی ۳ درجه زیر قرار)
⭐️ بالاترین درجه صوتی درجه پنجم رست در چند عبارت، از جمله در فراز «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ...»
✅ بنابراین با توجه به پایینترین و بالاترین درجات استفاده شده، این مقطع کوتاه از قرائت استاد منشاوی ۱۵ درجه یعنی ۲ اکتاو کامل وسعت دارد!
❓ آخرین فراز هم به قرائت ... ؟
🔵 پاسخ 👇
🌿 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ﴿٧﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ﴿٨﴾
✅ استاد آخرین فراز را به قرائت نافع به روایت ورش تلاوت نمودهاند
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوپنجم یاءات اضافه – قسمت پنجم 🔹 در منابع قرائی، یاءات
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوششم
یاءات اضافه – قسمت ششم
🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند
4⃣ یاء اضافه که پس از آن سایر حروف (غیر از همزه قطع و همزه وصل) آمده باشد
📌 موارد آن در قرآن ۳۰ است که ورش در نیمی از آنها با حفص اختلاف دارد.
🔺 نمونهها:
🔹 حفص: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ
🔸 ورش: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُومِنُوا بِيَ لَعَلَّهُمْ
🔹 حفص: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
🔸 ورش: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُومِنِينَ
🔹 حفص: إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ
🔸 ورش: إِنَّ مَعِي رَبِّي سَيَهْدِينِ
🔹 حفص: وَ مَحْیَایَ وَ مَماتِی لِلَّه
🔸 ورش: وَ مَحْیَایْ وَ مَماتِیَ لِلَّه
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت هشتم – ارتباط لفظی 2️⃣ ارتباط لفظی: 📌 مراد از رابطه لفظی
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت نهم – جمعبندی و نتیجهگیری
🔸 قرآنپژوهان جایگاه و نوع وقف و ابتدا را بر اساس انواع ارتباط بین کلمات و جملات قرآنی تعریف و اولویتبندی نمودهاند
📌 ارتباط بین یک عبارت با مابعد یا ماقبلش ممکن است «لفظی» باشد یا «معنوی» و بر این اساس رابطه دو عبارت خارج از ۳ حال نیست:
▪️ عدم ارتباط معنوی و لفظی
▪️ وجود ارتباط معنوی و عدم ارتباط لفظی
▪️ وجود ارتباط لفظی (و تبعا معنوی)
❌ وجود ارتباط لفظی و عدم ارتباط معنوی محال است
🖊 ملاک رابطه معنوی آن است که دو عبارت از نظر معنا و موضوع به هم وابسته باشند
🖊 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است، بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود
❗️ البته برخی از صاحبنظران بر این عقیدهاند که معطوف با معطوفعلیه ذاتا دارای رابطه لفظی است
♻️ اختلاف این دو دیدگاه فقط در عطف دو عبارت که محلی از اعراب ندارند آشکار میشود
✅ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است
✅ در صورتی که بین دو عبارت، ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف کافی» و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده میشود
✅ در صورت وجود ارتباط لفظی، اگر عبارت نخست دارای معنای گویا و مراد باشد وقف بر آن «وقف حَسَن» و الا «وقف قبیح» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است
❌ اگر وقف بر قسمت نخست متضمن معنای فاسد یا نسبت ناروا به پروردگار و امثالهم باشد، گروهی آن را وقف «اقبح» نامیدهاند
📚 برگرفته از کتاب «معالم الاهتداء» اثر شیخ محمود خلیل الحصری و «پژوهشی در وقف و ابتدا» اثر استاد سیدجواد ساداتفاطمی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفتم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 وسط اللسان 🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در و
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت نهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 حافة اللسان (کناره زبان)
📌 نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است:
▪️ ضاد قدیم و اصیل 👈 حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی
▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا 👈 همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت (ضاد مصری)
▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا 👈 از تیغه زبان و شبیه «ظ»
❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟
📌 تمام قراء مصری و قریب به اتفاق قاریان ایرانی «ض» را به صورت «مصری» تلفظ میکنند، یعنی همراه با صفت شدت (دال مفخم)
🖊این شیوه تلفظ مورد پذیرش جمهور نیز هست:
1️⃣ به دلیل سهولت ادای «ض» به این شیوه
2️⃣ و به دلیل پیروی قاریان ایرانی از مکتب اساتید مصری در تمام فنون قرائت (صوت و لحن و تجوید و ...)
❗️ اما به عقیده برخی از صاحبنظران:
♻️ بهتر است قاريان قرآن «ض» را آنگونه كه قدما توصيف نمودهاند ادا كنند
📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيحتر یا بهعبارتى به تلفظ اصيل نزديكتر باشد
🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است
🔺 «ض» در تلفظ قديم و فصيح آن آوايى است توام با صفت «رخوت»
🔹 هنگام تلفظ آن تارهاى صوتى به ارتعاش درمىآيد
🔸 با برخورد اول كناره زبان با دندانهاى اضراس (سمت چپ يا راست) و جدا شدن آنها از يكديگر همراه با كندى و استطاله سايشى در مخرج ايجاد شده، صداى «ض» تولید مىشود
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#حافةاللسان
#زبان
#جهر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱
🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾
و شبانگاه گریهکنان نزد پدر آمدند
🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾
گفتند: ای پدر! ما یوسف را در کنار بار و کالای خود نهادیم و برای مسابقه رفتیم؛ گرگ او را خورد و تو ما را تصدیق نخواهی کرد اگرچه راست بگوییم!
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ ۖ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ ﴿١٨﴾
و خونی دروغین بر پیراهنش آوردند، گفت: چنین نیست که میگویید، بلکه نفس شما کاری [زشت] را در نظرتان آراست، در این حال صبری نیکو [مناسبتر است] و خداست که بر آنچه شما شرح میدهید از او یاری خواسته میشود
🌿 وَجَاءَتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ فَأَدْلَىٰ دَلْوَهُ ۖ قَالَ يَا بُشْرَىٰ هَٰذَا غُلَامٌ ۚ وَأَسَرُّوهُ بِضَاعَةً ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ﴿١٩﴾
و کاروانی آمد، پس آبآورشان را فرستادند، او دلوش را به چاه انداخت، گفت: مژده! این پسری نوجوان است! و او را به عنوان کالا پنهان کردند و خدا به آنچه انجام میدادند داناست
🌿 وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ ﴿٢٠﴾
و او را به بهایی ناچیز، درهمی چند فروختند و نسبت به او بیرغبت بودند
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوششم یاءات اضافه – قسمت ششم 🔹 در منابع قرائی، یاءات ا
29.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوهفتم
یاءات اضافه – قسمت هفتم - نمونهها
🌿قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ وَأَخَافُ أَنْ يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنْتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ (یوسف - ۱۳)
🌿 قَالَ كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ﴿شعراء - ۶۲﴾
🌿 وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿فرقان - ۳۰﴾
🌿 قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ...﴿انعام - ۱۶۱﴾
🌿 قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ ...﴿قصص - ۲۷﴾
🌿 وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ ﴿شعراء - ۵۲﴾
🌿 فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ يَا مُوسَىٰ ﴿طه - ۱۱﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 🎗 نثار روح مطهر جمیع شهدا 🌿 وَ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران»
📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳
📝 تحلیل
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
📌 در فراز نخست، استاد نغمه بیات نوا را اجرا نمودهاند
🖌 در تکرار مجدد همین فراز، تلاوت بدون تغییر درجه قرار به مقام حجاز منتقل شده است
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
🔹 شروع فراز با حجاز حسینی و در ادامه تبدیل به عجم، فقط با تغییری اندک در درجه دوم مقام حجاز (نیمپرده بالاتر)
♦️ سپس در ادامه یک دیوان کامل مقام عجم از بالا به پایین اجرا میشود به گونهای که قرار عجم _ که در عبارت «جَآءُوهَا» شنیده میشود _ روی درجه چهارم حجاز قرار دارد
👈 توضیح این که جنس فرع در مقام حجاز جنس نهاوند است که از درجه چهارم مقام آغاز میشود و استاد آن را با عجم جایگزین نموده و البته جنس اصل را نیز با تغییر کوچکی به عجم تبدیل و در نتیجه یک مقام کامل عجم را اجرا کرده است
🔸 استاد عمران در ادامه همین فراز در عبارت «أَبْوَابُهَا» برای لحظهای به جنس رست و سپس مجددا به عجم اشاره کرده، در انتهای فراز روی درجه سوم عجم فرود میآید
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ
📌 این فراز در نغمه حجاز حسینی اجرا شده است
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱ 🌿 وَجَاءُوا أ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱
📝 تحلیل
🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾
📌 شروع مقطع با مقام رست و به روایت ورش از نافع (طریق ازرق)
🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾
🔸 این فراز در مقام عجم اجرا شده و در قفله استاد در «صادقین» مجددا به رست اشاره شده است
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ
🖌 ورود به بیات که قرار آن ۱ درجه (۱ پرده) از مقام پیشین بالاتر است
🔹 استاد این فراز را ۲ مرتبه تکرار و هردوبار را در نغمه بیات محیّر (اکتاو دوگاه) اجرا نموده است، هرچند در تکرار دوم اشارهای به درجه چهارم نیز داشته است
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ
🔸 ادامه بیات (بیات نوا)
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ
📌 مجددا محیّر و در ادامه اشاره به نوا
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ
📌 ورود به مقام حجاز به صورت همپایه (قرار حجاز با بیات برابر است) و اجرای نغمه حجاز نوا
✍ استاد این فراز را به قرائت حمزه خواندهاند، اما ...
❓ دلیل تکرار عبارت «قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا» چه بوده و تفاوت آنها چیست؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup