eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
582 دنبال‌کننده
44 عکس
148 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت سوم: شناخت فاکتورهای صدا 📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندی‌ها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد 🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 چند فراز زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ 🌿 ولَقَدْ أَوْح
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷ 🗯 تحلیل: 🔹 از میان ۳ فراز، تنها نخستین آنها (سوره طه) نهاوند است 📌 فرازهای دوم و سوم (سوره ق) اگرچه در آنها نیز جنس نهاوند شنیده می‎شود، اما در مقام‌های شوری و بیات اجرا شده‌اند 🖌 این که اجرای نهاوند در تلاوت‌های استاد عبدالباسط به ندرت یافت شود سخنی صحیح است و ما نیز جز همین یک فراز نیافتیم! 👈 مقصود از «اجرای نهاوند» توسط استاد عبدالباسط اجرای «مقام نهاوند» است و الّا «جنس» نهاوند را در مقام‎های عجم، بیات و ... نیز می‎توان شنید ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات 🤲 تقدیم به روح عرشی رسول‌الله الأعظم و حضرت صادق «صلواتُ اللهِ و سلامُهُ علیهِما» 🌿 محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ... 🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقام‌های نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا 📝تحلیل 📌 کار با یک فاصله ساده دوصدایی در گام دوماژور شروع می‌شود 👈 دوماژور عبارت است گام ماژور که تنیک آن روی نت Do قرار دارد (مقام عجم که قرار آن Do است) 🖌 سپس کم‌کم آکوردهای متنوع در گام ماژور آغاز می‌شود تا این که در عبارت «لااله‌الّاالله» آکورد سل‌ماژور و سل‌دیزماژور به صورت پیاپی شنیده می‌شود 🔹 نیم‌پرده‌های متوالی در این دو آکورد پیاپی، بسیار شبیه به فضای «حجازکار» در موسیقی قرآنی است 🖊 از عبارت «ولانعبدالّا ایّاه» کار مجددا به همان فضای قبلی (دوماژور) بازمی‌گردد 📌 آکوردهای متنوع در گام ماژور تا عبارت «ولوکره‌المشرکون» ادامه پیدا می‌کند تا این که در «لااله‌الّاالله» مجددا فضا تغییر کرده، آکوردهای دوماژور، فامینور، دودیزماژور، دوماژور به ترتیب اجرا می‌شود 👈 توالی آکوردهای فوق دقیقا مربوط به گام حجاز با قرار Do می‌باشد 🔸در ادامه و در «ربّناوربّ‌آبائـناالأوّلین» استاد آرزم با جابجایی درجات هفتم و ششم گام ماژور به نیم‌پرده پایین‌تر و نیز اجرای وکال با توالی نت‌های دو، می‌بمل، لابمل، فا، فضا را کم‌کم به سمت دومینور می‌برد ادامه دارد... ✅ بی‌شک استاد هادی آرزم موفق‌ترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حج
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات 🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقام‌های نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه 📝 تحلیل 📌 مقطع با نهاوند شروع شده است 🖊 از عبارت «محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه» استاد وارد رست (به صورت هم‌پایه) شده‌اند 🖌 از «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار» صبا آغاز می‌شود که نسبت به رست ۲ درجه پایین‌تر است. یعنی قرار رست روی درجه سوم صبا قرار دارد 👈 اگر در این انتقال، صبا یک دیوان (اکتاو) بالاتر باشد مقام «دلنشین» ایجاد می‌شود ❓ مقام دلنشین چگونه است؟ 🔺 سپس از عبارت «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُون» عجم را می‌شنویم ❓ این عجم نسبت به صبا در چه جایگاهی قرار دارد؟ 🖌 در آیه ابتدایی سوره حجرات استاد به زیبایی از عجم عدول و به صبا بازگشت می‌کند 📌 در ادامه همین آیه و از عبارت «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِه» سگاه آغاز می‌شود و پس از اجرای عراق و هزام مقطع به پایان می‌رسد ❓ سگاه نسبت به صبا چه جایگاهی دارد؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
45.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت چهارم: تسلط بر درجات مقام‌ها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقام‌ها و الحان 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ الحان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبان
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ویکم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندان‌هاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مى‌شود 💠 برخی اين حروف را «لثويّه» ناميده‌اند، به این دلیل که خروج آنها از نزديكى لثه است و البته برخی از دانشمندان نیز این قول را رد نموده‌اند 🖌 نوك زبان با لبه دندان‌هاى پیشین بالا در تماس قرار مى‌گيرد و هوا با فشار از فاصله ايجاد شده بين آنها عبور مى‌كند. هنگام توليد اين حروف، نرمكام به بالا كشيده شده، راه عبور هوا از بينى را مى‌بندد 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و ح
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا 📝 ادامه تحلیل 📌 در تکرار عبارت «ربّناوربّ‌آبائـناالأوّلین» فضا تغییر می‌کند و به زیبایی هرچه‌تمام‌تر به «می‌بمل‌ماژور» منتقل می‌شود 🖌 برای این انتقال زیبا و بی‌نقص، استاد برخی از عناصر را به‌کارگرفته‌اند. از جمله: ▪️ اشاره به «دومینور تئوریک» که از لحاظ فواصل کاملا با می‌بمل‌ماژور هماهنگ است ▪️ اجرای آواهای به‌جا و متناسب که به خوبی فضا را به سمت مورد نظر هدایت می‌کند ▪️ برای نمونه، وکال با توالی «لابمل - سی‌بمل - سل» که تماما از درجات هر دو گام «دومینور» و «می‌بمل‌ماژور» است و وکال کروماتیک با توالی «فا - می - می‌بمل» که به تنیک گام می‌بمل‌ماژور ختم می‌شود. ❇️ سپس عبارت تهلیل با آکورد «دومینانت» روی درجات یکم و دوم مقام حجاز که چند بار دیگر نیز در این کار شنیدیم، اما این بار روی می‌بمل (تنیک گام) 👌 اکنون انتقال به صورت کامل به انجام رسیده و عبارت «وحده وحده» کاملا در می‌بمل‌ماژور اجرا می‌شود ادامه دارد... ✅ بی‌شک استاد هادی آرزم موفق‌ترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت پنجم: تسلط بر درجات مقام‌ها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقام‌ها و الحان - تفاوت دوم و سوم 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ الحان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مبارکه مزّمّل و قیامة 🌿 ... وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٠﴾ 🔹 و آنچه را از عمل خیر برای خود پیش می‌فرستید نزد خدا به بهترین صورت و بزرگ‌ترین پاداش خواهید یافت و از خدا آمرزش بخواهید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است 🌿 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾ 🔹 انسان می خواهد فرارویش را باز کند [تا برای هر گناهی آزاد باشد!] 🌿 يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿٦﴾ 🔹 می‌پرسد: روز قیامت چه وقت است؟ 🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ 🔹 پس هنگامی که چشم خیره شود 🌿 وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ 🔹 و ماه تاریک و بی‌نور گردد 🌿 وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ 🔹و خورشید و ماه به هم جمع شوند 🌿 يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ 🔹 آن روز انسان گوید: گریزگاه کجاست؟ 🌿 كَلَّا لَا وَزَرَ ﴿١١﴾ 🔹 هرگز پناهگاهی وجود ندارد 🌿 إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾ 🔹 آن روز قرارگاه فقط به سوی پروردگار توست 🖌 صدایی با دامنه وسیع که به راحتی ۲ اکتاو رو اجرا می‌کنه 📌 صوتی نافذ که انسان رو به خضوع و خشوع و خشیة در برابر آیات الهی وامی‌داره، به خصوص به آیات قیامت توجه کنید 💚 نکته جالب اینه که ظاهرا استاد بنا داره در انتهای سوره مزّمّل تلاوت رو ختم کنه که حضار اجازه نمیدن و ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ویکم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ودوم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندان‌هاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مى‌شود 💠 تفاوت «ث» با «ذ» و «ظ» 🖌 در توليد «ذال» و «ظاء» تارهاى صوتى ارتعاش دارد، چون آواى آنها داراى «جهر» است. امّا در اداى «ثاء» تارهاى صوتى ارتعاش پيدا نمى‌كند، زيرا داراى صفت «همس» است 👈 بنابراين تفاوت آنها در ارتعاش و عدم ارتعاش تارهاى صوتى است 💠 تفاوت «ظ» با «ذ» و «ث» 🖌 «ظاء» درشت ادا می‌شود، زیرا دارای صفات «استعلاء» و «اطباق» است. اما آن دو حرف دیگر «استفال» و «انفتاح» دارند و بنابراین رقیق و نازک تلفظ می‌شوند 👈 رعايت اطباق موجب مى‌شود تا زبان هنگام تلفظ «ظ» حالت مقعّر به خود گرفته، منطبق بر كام بالا شود. در اين حالت، زبان مقدارى به عقب می‌آید و ريشه زبان به ديواره حلق و نرم‌كام نزديك مى‌شود 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup